DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 15. kedd

Most értek véget Wolff és a Mercedes mézeshetei?

Ha igen, akkor ezek elég hosszúnak bizonyuló mézeshetek voltak… Az 1996-os F1-es világbajnok Damon Hill mindenesetre ennek a véleményének adott hangot a Kínai Nagydíjon, azzal együtt, hogy szerinte Lewis Hamilton attól a pillanattól kezdve, hogy először beleült az újgenerációs autóba, tudhatta, hogy komoly baj van a csillagosoknál.

wolff-2024

Hill szerint Wolff a múlt évtized első számú sikersorozatáért nagyon sokat köszönhet az alapokat lerakó Ross Brawnnak, most viszont rá vár a feladat, hogy visszavezesse a siker útjára az alakulatot: „Totónak hosszú mézeshetek jutottak, egy fantasztikusan sikeres időszak a csapatnál, amibe ő belekerült. Ross Brawn sokat tett az alapozásért. Most viszont nehéz neki, az igazi munka akkor kezdődik, amikor elrontasz valamit, amikor valami nem megy jól.”

„Ezt elég nehéz feldolgozni. Ez az ő dolga, ő a főnök, neki kell kiderítenie, mi siklott félre, és ki nem mondja meg neki, hogy mi nem megy jól a csapaton belül” – mondta Hill, akivel az F1-es pilótaként nem sok vizet zavaró, szakértőként viszont kimondottan népszerű Karun Chandhok is egyetértett azt illetően, hogy Wolffnak meg kell találnia, miért nem tudja a csapat kellőképpen kihasználni a rendelkezésére álló erőforrásokat.

russell-melbourne

Fontos lépést tesz Silverstone-ban az Alfa Romeo, idén először lesz képes valamire

Fontos lépést tett meg az Alfa Romeo F1-es csapata: az istálló eljutott odáig, hogy már elegendő tartalék alkatrésszel rendelkezik, így nem szorul rá arra, hogy régebbi fejlesztéseket használjon kényszerből. Az elmúlt hétvégéken a megbízhatósági problémák után korábbi alkatrészeket kellett beszerelni Valtteri Bottas és Guanyu Zhou autójába, péntekenként abszolút spóroltak a friss fejlesztésekkel, ennek azonban most vége: Silverstone-tól elég alkatrészük van ahhoz, hogy ne kelljen tartalékolni, az első szabadedzéstől kezdve a legfrissebb autót próbálgathatja mindkét pilóta.

A csapatnál ettől hatékonyabb hétvégi munkát és jobb beállításokat várnak, szeretnének felzárkózni a középmezőny elejére.

alfa_4

fotó: dppi

Perez megmutatta korábbi németországi otthonát

Sergio Perez nagyon fiatalon hagyta el Mexikót és költözött Németországba az autóversenyzői karrierje miatt - mint írta, egy lehetetlennek tűnő álmot üldözött, de az később valósággá vált, így mindenkit arra biztat, hogy soha ne adja fel, bármilyen távolinak is tűnik a cél. Perez sosem került még olyan közel az F1-es vb-címhez, mint idén, remek formájáról az Autósport és Formula Magazin legfrissebb számában is írtunk.

A fotón a németországi otthona 15 éves korában:

 

Zhou szerint anno azért lökték ki a pályáról, mert kínai volt

Rasszizmust tapasztalt fiatal, feltörekvő versenyzőként Guanyu Zhou, az Alfa Romeo mai F1-es pilóta. A sportág egyetlen kínai versenyzője szerint régebben érték támadások a származása miatt, de a pályán nyújtott teljesítményével végül sikerült kivívnia a tiszteletet.

"Egy év gyakorlás után egészen jól szerepeltem gokartosként, de akkoriban előfordultak olyanok, hogy emberek direkt nekem jöttek, szándékosan kilöktek a pályáról csak azért, mert alapvetően én voltam az egyetlen kínai arc abban a közegben. Egyfajta bántalmazásban részesültem, ami kemény volt, de igazából semmi kirívó dolog nem történt. Képes voltam csendesen kivívni a tiszteletet a pályán" - idézi Zhou szavait a RacingNews365.com.

zhou

fotó: dppi

Ne maradj le: Színpadon a Formula Podcast!

A 2020. március 13-án megszülető Formula Podcast már nem kevesebb, mint 176 adáson van túl, s akárcsak a 100. epizódnál, most is egy hatalmas mérföldkőhöz érkezett. Ugyanis július 1-jén 13:00-kor a marosvásárhelyi Vibe Fesztivál Koli Kert színpadán találkozhattok a Formula Podcast megálmodójával és egyben az Autósport és Formula Magazin főszerkesztőjével, Bethlen Tamással. Ez lesz az első alkalom, hogy élő színpadon találkozhattok a Formula Podcasttel, így nem érdemes kihagyni ezt a lehetőséget!

Ahol kirobbant a háború: ez történt tavaly Silverstone-ban

A hétvégén visszatér Angliába a Formula-1! Szerencsénkre két hét szünet után újból egymásnak feszülnek a pilóták, a helyszín pedig Silverstone lesz, ahol tavaly krobbant a háború Verstappen és Hamilton között. Elevenítsük fel a tavaly történteket. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Élvezte a vezetést és a Lynk & Cók elleni harcot Nagy Dániel

Nem csak Rob Huff dupla dobogója miatt volt oka az örömre a WTCR aragóniai fordulóján a Zengő Motorsportnak: az első futamon még kieső Nagy Dániel ugyanis a fordított rajtrácsos második versenyen egy rövid ideig még az élen is állt. Végül a negyedik helyen hozta be a magyar csapat Cupráját, amely után így értékelt a Facebook-oldalán:

„Életemben először vezettem világkupafutamot, két versenykör után a 4. helyről sikerült az élre állni két bátor előzéssel. Néhány kör elteltével hirtelen tapadáscsökkenést éreztem az első tengelyen, foggal-körömmel védekeztem a Lynk & Co autói ellen, végül a 4. helyen hoztam be az autót! Ez a legjobb eredményem visszatérésem óta. Óriási az öröm a csapatnál, Huffy dupla dobogót szerzett, a második futamon 2-4-be hoztuk be a csapat autóit, hatalmas dolog ez nekünk ebben a mezőnyben” – írta Nagy Dani, aki a Zengő Motorsport oldalán videós formában is összegezte a spanyolországi hétvégét:

NASCAR: Chase Elliott nyerte a majdnem hétórás futamot Nashville-ben

Idei második sikerét szerezte meg a Nascar Cup Series 2020-as bajnoka, aki fantasztikus manővereket bemutatva tört az élre az elképesztően hosszúra nyúlt nashville-i versenyen. Az Ally 400-ra keresztelt esemény eredetileg még nappal vette kezdetét a hatalmas forróságban, később azonban többször is átírta az eredeti forgatókönyvet az időjárás. Először a 42. körben állították meg körözést a villámlások miatt, majd egyórányi szünet után jöhetett a folytatás, ahol a Hendrick Motorsport két autóját is elveszítette. Az újraindítás után előbb William Byron versenygépe hibásodott meg, majd pár másodperccel később Alex Bowman találkozott a fallal, miután Corey LaJoie meglökte őt.

Az első szakaszt Martin Truex Jr. nyerte, ahogy a másodikat is, a két esemény között viszont volt egy bő kétórás szünet a szakadó eső miatt. A verseny így már villanyfényben folytatódott, az utolsó szakaszban pedig sokáig úgy tűnt, hogy a Joe Gibbs Racing pilótái lesznek a legesélyesebbek a győzelemre, mivel Truex Jr. egy darabig csatában volt Denny Hamlinnel, később pedig Kyle Busch is az élre került. Az örömüket végül Chase Elliott rontotta el, miután a Hendrick csapatának 26 éves versenyzője a futam vége felé két kanyar alatt javított négy pozíciót, az utolsó újraindítást pedig már az élről kezdhette, és egészen a leintésig nem lehetett őt elkapni. Elliott mögött Kurt Busch ért be a második, és Ryan Blaney a harmadik helyen.

Az év előzése? Espargaro dupla manővere az utolsó sikánban – videó

Aleix Espargaro egészen a 15. helyig esett hátra a Holland TT elején, amikor Fabio Quartararo esése miatt neki is ki kellett szaladnia a sóderágyba. Onnan viszont szenzációs felzárkózást produkált az apriliás, aki még az utolsó kör utolsó kanyarjában is előzött kettőt, ezzel egy 13 pontot érő negyedik helyet szerezve. Íme, az év előzése díjra is esélyes megmozdulás Jack Miller és Brad Binder ellen az asseni sikánból:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

MotoGP™ (@motogp) által megosztott bejegyzés

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Eddig a Porsche volt a legsikeresebb márka Le Mans-ban

Mint az már ismert, a Porsche a 963-as modellel csatlakozik újból a WEC mezőnyéhez, így pedig a Le Mans-i 24 órásra is visszatérnek. Ebből az alkalomból a verseny hivatalos Instagram-oldala nemrégiben egy különleges összeállítást készített a német márka legkülönlegesebb versenyautóiból, miután 19 győzelmével a Porsche szerezte eddig a legtöbb győzelmet a legendás viadalon.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

24 Heures du Mans (@24heuresdumans) által megosztott bejegyzés

Újabb sportcsatorna indul itthon, technikai sportok is lesznek a kínálatában

Hétfőn közleményben jelentették be, hogy augusztus 5-én a múlt heti híreszteléseknek megfelelően megszűnik a Digi Sport három csatornája, amelyek helyét a Digi kínálatában a Network4 csoport két sporttévéje, a már több mint kétéves Aréna4 és az újonnan induló Match4 veszi majd át. Mint írják, a Match4 elsősorban a közkedvelt nemzetközi labdarúgó bajnokságok közvetítése köré fog épülni, de ami az autó-motorsport szerelmesei számára fontos lehet, hogy emellett láthatók lesznek kiemelt technikai sportos események is, mint például az Indycar, a NASCAR és a Superbike-világbajnokság küzdelmei is, amelyeket eddig jórészt az Aréna4 online felületein követhettünk a zsúfolt program miatt. Az Aréna4-en eközben továbbra is követhetők lesznek a MotoGP versenyei.

indy500

 

A Ferrari MGU-K-ja a Haas gyenge pontja?

Legalábbis erről számolt be az általában megbízható forrásnak számító Auto Motor und Sport: a német lap szerint az utóbbi versenyeken felmerülő több Haas-problémáért is az MGU-K tehető felelőssé. Legutóbb a Kanadai Nagydíjon Mick Schumacher esett ki pontszerző helyről, s a csapat vizsgálatai arra jutottak, hogy a Ferrari-erőforrás MGU-K-ja mondta fel a szolgálatot. Ez már a negyedik ilyen jellegű probléma volt a Haasnál: Schumachernek az egyik monacói edzésen adódott ezzel a komponenssel gondja, míg Kevin Magnussennél az imolai időmérőn és a Monacói Nagydíjon babrált ki. A dán már most az utolsó engedélyezett MGU-K-nál jár, s várhatóan Schumacher autójába is kénytelenek lesznek beszerelni a harmadikat.

Az AMuS szerint a Ferrarinál egyébként arra gyanakszanak, hogy a Haas alacsony hasmagassága miatt nagyobb ütéseknek van kitéve az alkatrész a kerékvetők és a pályahuplik által, s ezért jelentkezhet az amerikai istállónál gyakrabban ilyen probléma, mint a maranellóiaknál vagy épp az Alfa Romeónál.

mick-schumacher-haas-montreal-dppi

Micheliszt még az ág is húzta: megbüntették Aragonban

Remek teljesítményt nyújtva a kilencedik rajtkockából az ötödik helyig kapaszkodott előre Michelisz Norbert a WTCR első aragóniai versenyén. A futam után azonban nem tarthatta meg ezt a pozíciót, a felügyelők ugyanis utólag büntetést szabtak ki rá: a harmadik körben Yann Ehrlacher-t koccolta le hátulról, aki ettől szélesre csúszott és így tudta őt megelőzni a BRC magyarja. Emiatt öt másodpercet hozzáadtak a 2019-es bajnok idejéhez, akit így végül a hatodik pozícióban értékeltek. Egyébként Nathanael Berthont és Ma Qing Huát is büntették, előbbi révén Mikel Azcona kapaszkodott fel a dobogó alsó fokára.

A stewardok az Eurosport Hungary cikke szerint vizsgálták azt az esetet is, amely Michelisz második futam eleji kieséséhez vezetett. A közvetítésből épp csak látni lehetett, hogy a nem sokkal korábban az élre álló magyart hátulról eltalálta a csapattárs Azcona, Norbi emiatt találta el a gumibálát. Mint később kiderült, Michelisznél valamiféle motorgond jelentkezett, a világkupát vezető spanyol pedig már nem tudta elkerülni, ezért nem is szankcionáltak a felügyelők ebben az esetben. Az ominózus jelenet 0:40-től az alábbi videóban:

Így festhet a MotoGP 2023-as rajtrácsa

A Gresini Ducati minapi bejelentésével már négy csapatnak ismerjük a jövő évi versenyzői felállását a MotoGP-ben, de a híresztelések alapján kezd körvonalazódni a mezőny többi része is – ezt szedtük össze a The Race szaklap összegzése alapján. Kezdjük a Ducatival, ahol a vezetőség már elárulta, hogy Jorge Martin és Enea Bastianini közül kerül ki Francesco Bagnaia gyári csapattársa, a „lemaradó” tagja a párosnak pedig a Pramacnál lesz a szintén maradó Johann Zarco kollégája. A bolognaiak negyedik istállójánál, a VR46-nál is az valószínűsíthető, hogy megtartják a Luca Marini, Marco Bezzecchi párost.

A Honda ellenben „bevásárolhat” a távozó Suzukitól: Joan Mirt már hónapok óta a Repsolhoz pletykálják Marc Marquez mellé, míg Alex Rins közel járhat a megállapodáshoz az LCR-nél. A szatellit alakulatnál egyébként a másik motoron is csere jöhet: a várhatóan tesztmotorossá visszaminősítendő Takaaki Nakagami helyét a Moto2-ben vitézkedő Ai Ogura foglalhatja el.

Ahol pedig még változás lesz, az az RNF – már csak a Yamaháról Apriliára váltás miatt is. A hírek szerint Miguel Oliveira köthet ki náluk, míg mellé Raul Fernandez érkezhet a KTM-től, ahol bevallottan nem érzi jól magát, így értelemszerűen Andrea Doviziosónak és Darryn Bindernek sem lenne maradása. A Tech3 KTM-nél ellenben felszabadulna egy ülés, amelyet Pol Espargaro foglalhatna el Remy Gardner oldalán. Így festhet tehát a jövő évi mezőny – persze a dőlttel jelzett csapat-motoros párosítások még csak feltételezések vagy találgatások:

Monster Yamaha: Fabio Quartararo, Franco Morbidelli

Repsol Honda: Marc Marquez, Joan Mir

Ducati Team: Francesco Bagnaia, Jorge Martin/Enea Bastianini

Aprilia: Aleix Espargaro, Maverick Vinales

Red Bull KTM: Brad Binder, Jack Miller

Pramac Ducati: Johann Zarco, Enea Bastianini/Jorge Martin

Gresini Ducati: Alex Marquez, Fabio di Giannantonio

VR46 Ducati: Luca Marini, Marco Bezzecchi

LCR Honda: Alex Rins, Ai Ogura

Tech3 KTM: Pol Espargaro, Remy Gardner

RNF Aprilia: Miguel Oliveira, Raul Fernandez

motogp-mezony-dppi_1

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Chilton elektromos autóban döntött rekordot Goodwoodban – videó

Új rekord született a Goodwoodi Sebességfesztivál legendás hegyi pályáján: a korábban az F1-et is megjárt Max Chilton a teljesen elektromos McMurtry Speirling volánjánál repesztett 39,08 másodperces időt. A gép a Volkwagen I.D. R. 39,9 másodperces csúcsát adta át a múltnak, bár mivel azt edzésen futották, nem a vasárnapi shoot-out során, a hivatalos rekordot Nick Heidfeld tartotta eddig 1999-ből egy F1-es McLarennel. Íme, az új rekordmenet:

Megbüntették Quartararót az Espargaróval történt ütközésért

Idei első komolyabb hibáját követte el Fabio Quartararo, amikor a Holland TT első szakaszában a második helyért támadta Aleix Espargarót. Az 5-ös kanyarban bemutatni készült manőver azonban balul sült el: a francia elcsúszott és eltalálta az apriliást, akinek ki kellett száguldania a sóderágyba, hogy elkerülje a bukást. A yamahás később újabb esést produkált és idén először nullázott, míg spanyol riválisa egészen a negyedik helyig kapaszkodott előre, 21 pontra megközelítve a címvédőt a vb-tabellán.

A felügyelők azonban úgy érezték, hogy szankciót is érdemel Quartararo megmozdulása: az összetettbeli éllovasnak így egy hosszúkörös büntetést kell majd letöltenie a nyári szünet után következő Brit Nagydíjon Silverstone-ban. A stewardok indoklása szerint a francia túl ambiciózus volt az előzési kísérletnél, és nem volt olyan helyzetben, hogy sikeres manővert mutasson be, ami kontakthoz és Espargaro kiszaladásához vezetett.

quartararo-espargaro-crash-assen

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

A „Mansell-mánia” elérte Goodwoodot is

A Goodwoodi Sebességfesztivál egyik legnagyobb attrakciója, hogy a nyitott paddocknak köszönhetően nemcsak a versenyautókhoz lehet közel férni, hanem a legendás pilótákkal is lehet talán egy-két szót váltani. Az angol Formula-1-rajongók James Hunt sikere után viszonylag hosszú időn keresztül koplaltak, ezért amikor egy keserves munkával az F1-be felkapaszkodó „hős”, Nigel Mansell kezdett sikereket elérni a Williams istállóval, hatalmas népszerűségre tett szert az otthoni nézők körében. Ezáltal megszületett a „Mansell-mánia”, amely 1992-ben tetőződött és akkoriban a Hungaroringet is magával ragadta.

mansell-goodwood-1

Fantasztikus volt látni, hogy a sebességfesztiválra ellátogató motorsport rajongók révén a „Mansell-mánia” elérte Anglia ezen részét is. A „Brit Oroszlán” becenévvel ellátott 1992-es F1 és 1993-as Indycar bajnok csupán testőrök kíséretében tudott haladni a hömpölygő tömegben. Ennek ellenére eléggé kihasználta a lehetőségeket, hiszen a Williams FW14B-vel való találkozása után a Ferrari 639-essel száguldott föl a kúria dombjára, majd gyerekkori példaképe, Jim Clark Lotusát is kipróbálhatta. Állítása szerint picit szűk volt a pilótafülke, ám ez nem tűnt akkora akadálynak, mint 1995-ben...

mansell-goodwood-2

Írta és fotók: Kárpáthy Zoltán

Egykori Williamsébe és Ferrarijába is visszaült Nigel Mansell

Az idei Goodwoodi Sebességfesztivál egyik sztárvendége Nigel Mansell, aki 30 éve szerezte meg egyetlen Formula-1-es világbajnoki címét. Ennek apropójából vezette a híres hegyi pályán a Williams FW14B-t, amellyel 16-ból 9 nagydíjat megnyerve – és 14-szer pole-pozíciót szerezve – lett 1992 világbajnoka.

Két williamses periódus között Mansell egy rövid időszakot a Ferrari versenyzőjeként töltött. Az 1989-es Ferrari 640 is különleges helyet foglal el pályafutásában, hiszen ezzel az autóval megnyerte első versenyét az olasz istállóval – bár végül összesen csak kétszer állt a dobogó tetején. Több mint három évtized után a Maranellóban gyártott versenygépet ugyancsak meghajtotta.

Mansell még két autót vezetett Goodwoodban: a Lotus 91-et, egyik első versenygépét, valamint a Ferrari 639-et, amely tesztautónak épült, és egyetlen példány létezik belőle.

Súlyos balesete óta először nyert futamot Robert Wickens

Öt év szünet után szerzett újra futamgyőzelmet a kanadai versenyző, Robert Wickens, aki a hétvége előtt még 2017-ben a DTM nürburgringi versenyén futott be elsőként a célba. Wickens gerince 2018-ban, az IndyCar poconói fordulóján sérült meg, így kényszerült kerekesszékbe. Állapota lassan, de fokozatosan javult, 2022-ben pedig egy kézi irányításúra átalakított Hyundai Elantra N TCR-rel visszatért a versenypályára. Bár talpra állni továbbra is csak másodpercek erejéig tud, a volán mögött mit sem vesztett versengő természetéből.

A Michelin Pilot Challenge kétórás Watkins Glen-i versenyén társával, Mark Wilkinsszel a dobogó tetején ünnepelhettek: a Bryan Herta Autosport egysége a TCR kategóriában végzett az első helyen. A negyedik rajthelyről indulva Wickens felzárkózott a vezető pozícióba, egy ponton pedig 10 másodperc előnyt épített ki. Az autót átvevő Wilkins feladata volt behozni a Hyundait az első helyre – szorosan, de végül sikerült neki.

„Mérföldkőnek érzem ezt a győzelmet, de azért nem a legérzelmesebb sikerem, aminek az oka, hogy én a bokszban üldögéltem, miközben az autó átszelte a célvonalat, nem volt meg az adrenalin, mint ha én vezettem volna” – nyilatkozta a győzelemről Wickens, akinek többéves küzdelme meghozta eredményét, jelenlegi győzelme pedig vélhetően nem az utolsó.

Massával titkos szerződést íratott alá a Ferrari

Az eset 2000-ben történt, amikor a brazil versenyző egyszerre nyerte meg az olasz és európai Formula Renault 2.0-ás szériákat. A maranellói istálló ezt követően kereste meg az ifjú tehetséget, hogy egy nyolcéves(!) szerződést ajánljon neki. 

„A Ferrari Maranellóban szervezett egy találkozót. Akkor még nem tudtam, de minden lépésemet nyomon követték. A versenyeket, a teszteket, és még a telemetriámat is. Azt mondták, hogy szerződtetnek a Ferrari juniorversenyzőjének – ami korábban még soha nem fordult elő – de titokban kell tartanom, nem mondhatom el senkinek. Szóval aláírtam egy nyolcéves szerződést, de a családomon kívül senki nem tudhatott róla! Iszonyú nehéz időszak volt. Ezt követően a Sauberhez kerültem, majd felhívtak a Ferraritól , hogy engem választottak, így 2006-ban már náluk versenyeztem, amivel egy álmom vált valóra” – mondta Massa a Motorsport Heroes című filmben megjelenő nyilatkozatában.

A brazil versenyző 2006 és 2013 között 139 versenyen állt rajthoz a vörösök színeiben, 11 győzelemmel, 36 dobogós helyezéssel, valamint egy drámai körülmények között elveszített világbajnoki címmel téve emlékezetessé maranellói éveit.

A Pirelli szerint a gumiknak nincs köze a pattogáshoz

Az idei szezontól kezdve új aerodinamikai szabályok léptek életbe a Formula-1-ben, ez azonban egy kellemetlen problémát, a delfinezés jelenségét is magával hozta. Utóbbi jelentős pattogást eredményez az egyenes szakaszokon, amivel főként a Mercedes szenvedett eddig a legtöbbet. Egyes hírek arról szóltak, hogy a 2022-től használatos 18 colos kerekek is tehetnek erről, ám a Pirelli részéről egyértelműen cáfolták ezt. Az F1 beszállítójának főnöke úgy véli, az új abroncsok inkább segítenek a problémán, mint hogy előidéznék azt. „Most az autók merevebbek, ahogyan a gumik is merevebbek, ezzel viszont a csapatoknak kell foglalkozniuk” – idézte Mario Isola szavait az Autosport.