DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 7. hétfő

Most értek véget Wolff és a Mercedes mézeshetei?

Ha igen, akkor ezek elég hosszúnak bizonyuló mézeshetek voltak… Az 1996-os F1-es világbajnok Damon Hill mindenesetre ennek a véleményének adott hangot a Kínai Nagydíjon, azzal együtt, hogy szerinte Lewis Hamilton attól a pillanattól kezdve, hogy először beleült az újgenerációs autóba, tudhatta, hogy komoly baj van a csillagosoknál.

wolff-2024

Hill szerint Wolff a múlt évtized első számú sikersorozatáért nagyon sokat köszönhet az alapokat lerakó Ross Brawnnak, most viszont rá vár a feladat, hogy visszavezesse a siker útjára az alakulatot: „Totónak hosszú mézeshetek jutottak, egy fantasztikusan sikeres időszak a csapatnál, amibe ő belekerült. Ross Brawn sokat tett az alapozásért. Most viszont nehéz neki, az igazi munka akkor kezdődik, amikor elrontasz valamit, amikor valami nem megy jól.”

„Ezt elég nehéz feldolgozni. Ez az ő dolga, ő a főnök, neki kell kiderítenie, mi siklott félre, és ki nem mondja meg neki, hogy mi nem megy jól a csapaton belül” – mondta Hill, akivel az F1-es pilótaként nem sok vizet zavaró, szakértőként viszont kimondottan népszerű Karun Chandhok is egyetértett azt illetően, hogy Wolffnak meg kell találnia, miért nem tudja a csapat kellőképpen kihasználni a rendelkezésére álló erőforrásokat.

russell-melbourne

Az Óceániai Formula Bajnokságban folytatja a volt F1-es dobogós fia

Alexander Wurz korábban a Benettonnál, a McLarennél és a Williamsnél is megfordult színes pályafutása alatt, akinek a fia is a nyomdokaiba lépett, hiszen a 17 éves Charlie az Óceániai Regionális Formula Bajnokságban fog versenyezni, ahol egy Toyota FT-60-as versenygépet fog irányítani az ötfordulós bajnokság ideje alatt. Édesapja három alkalommal állhatott fel az F1-es dobogóra és 45 pontot gyűjtött, emellett pedig megnyerte a Le Mans-i 24 órás versenyt is két alkalommal, míg Charlie korábban már megnyerte az Arab F4-es bajnokságot és nyert már futamot az olasz szériában is.

Fotó: Prema

Az év versenyének bővített összefoglalója

A rajongók a Brit Nagydíjat választották a 2022-es év versenyének, ahogyan szerkesztőségünk is, úgyhogy most a silverstone-i futam tizenkilenc perces, kibővített összefoglalójával kedveskedik nekünk az F1 a YouTube-on. Az összefoglaló a képre kattintva tekinthető meg!

Így manipulálja a nézőket az F1 a show kedvéért – videó

Az alábbi videóban a 2021-es szezonzáró egyik drámai eseménye látható, amikor Nicholas Latifi a falba teszi a Williamst, Lewis Hamilton pedig elhalad mellette – először azt hallhatjuk, hogy valójában mit mondott a rádióban (nagyjából semmit), majd azt, hogy mit játszottak le a tv-közvetítésben: egy hosszú sípolást, mintha Hamilton teljesen kikelne magából. Pedig erről szó sincs. A Netflix-sorozatnál már elég világos, hogy akár teljesen másik versenyről bevágott jelenetekkel, hangüzenetekkel próbálnak show-t csinálni ott is, ahol nincs, de az élő F1-es közvetítés más tészta...

(köszönet a találatért Molnár Tibor olvasónknak a Formula Podcast-csoportban!)

Toplistát készített a 2022-es előzésekből az F1, rengeteg manővert hiányolnak a rajongók – videó

Mivel még az autóbemutatókig is bő egy hónapot kell várnunk, egyelőre a 2022-es szezon pillanataiból tud montázst készíteni az F1. Ezúttal az előzésekből készítettek egy top 10-es válogatást, amelyben több dupla manőver is helyet kapott – a videó IDE vagy a lenti képre kattintva tekinthető meg.

Viszont a videó alatti kommentmezőben rengeteg hozzászóló inkább azzal van elfoglalva, hogy miért nem került fel a toplistára egy-egy megmozdulás. Többen hiányolják Charles Leclerc Lewis Hamilton ellen a silverstone-i Copse-kanyarban bemutatott manőverét, valamint a hétszeres vb-első ugyanazon a versenyen produkált dupla előzését és Sebastian Vettel Kevin Magnussen elleni austini manőverét is – amelyek például a mi év végi szezonértékelőnk toplistáján egyaránt előkelő helyen szerepeltek.

f1-elozesek-2022-video

Nem kellett a Ducati gyári csapatába, most a Yamahával szemezhet Martin

Jorge Martin úgy vágott neki a tavalyi MotoGP-szezonnak, hogy jó esélye volt rá, hogy megkapja Jack Miller ülését a Ducati gyári csapatánál. A spanyol azonban rengetegszer hibázott, miközben a Gresini Racingnél Enea Bastianini meglepő győzelmeket aratott, így végül az olasz került honfitársa, a világbajnokságot nyerő Francesco Bagnaia mellé. Martin ugyan elfogadta a bolognaiak döntését, de nyilván nem örült neki, most pedig több forrás is arról számolt be, hogy a Pramac Racingnél maradó versenyző már a 2023-as idény végén elhagyhatja a gyártó kötelékeit. Erre elvileg a szerződése záradéka lehetőséget is ad, s úgy fest, az is adott, hogy hova igazolna: a Yamahához. A Men on Wheels Magazin úgy tudja, már meg is kezdődtek az egyeztetések Martin és a hangvillások főnöke, Lin Jarvis.

Persze azért nem eszik forrón a kását: a spanyol állítólag mindenképp megvárná a 2023-as szezon első futamait. Egyrészt Martin a Pramacnál is a gyári versenyzőkével megegyező specifikációjú motort kap a Ducatitól, amellyel akár vb-esélyes is lehet annak ellenére, hogy szatellit csapatnál versenyez. Másrészt azt is megvárná a motoros, hogy kiderüljön, mennyire versenyképes a Yamaha gépe, amellyel tavaly csak Fabio Quartararo tudott értelmezhető eredményeket elérni. Éppen emiatt lenne egyébként lehetősége átigazolni Martinnak, hiszen ha Franco Morbidelli teljesítménye nem javul, a Yamaha aligha tartja meg 2024-re. Martin szerződtetésével egyébként akár egy teljes átigazolási kör is kialakulhatna, mivel az idézett lap szerint ez esetben a Pramac Ducati Marco Bezzecchivel helyettesíthetné a spanyolt, az ő helyére pedig mehetne Morbidelli a VR46-hoz, elvégre ő is Rossi akadémiájáról került ki.

motogp-jorge-martin-pramac-ducati-2022

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Ilyen iszonyatos küzdelem megmászni egy dombot a Dakaron – videó

Carlos Sainz és az elektromos Audi küzdelmét láthatjuk egy hatalmas hegy megmászása közben: rengeteget sodródott oldalra az autó, mire végül sikerült átjutni a hágón. Mondjuk talán a holnaptól rendelkezésre álló erőtöbbet segít majd a csapaton – erről itt írtunk bővebben!

 

Majdnem 140 motorbüntetést osztottak ki 2022-ben – Tsunoda kapta a legtöbbet

Már a szezon közepétől fogva gyakran láthattunk hátrasorolásokat motorkomponensek cseréje miatt a Formula-1-ben. A megengedetten felül összesen 137 motorkomponens került a mezőny autóiba – ez a gyakorlatban, mivel egyszerre általában több komponenst cserélnek, 36 rajtbüntetést jelentett. 20 alkalommal rajtrács végére küldést alkalmaztak, ezen felül összeadva 135 pozícióval soroltak hátra versenyzőket.

Yuki Tsunoda volt a legtöbbet büntetett: három nagydíjon is a rajtrács végéről vagy bokszutcából kellett indulnia. Ezeken felül volt még öthelyes büntetése váltócsere miatt, valamint tíz rajthelyes hátrasorolása az öt összegyűlt megrovásából fakadóan. De dobogós a két Ferrari is: Charles Leclerc két rajtrács végi büntetést és egy tízhelyest, Carlos Sainz két rajtrács végit és egy öthelyest kapott motorkomponensek cseréje miatt – a spanyollal megegyező mennyiségű büntetéssel sújtották a két Alpine-t is.

Voltak viszont teljes csapatok, amelyek megúszták egyetlen motorbüntetés nélkül: a Mercedes-erőforrás megbízhatóságát jelzi, hogy mindkét Aston Martin és mindkét Williams átvészelte a szezont hátrasorolás nélkül. Daniel Ricciardo volt az ötödik versenyző, akit nem büntettek motorcsere miatt.

Új logója lett a Haas csapatának

2023-ban MoneyGram Haas F1 Team néven folytatja az amerikai istálló. Nem csupán a csapatnévbe került bele a főszponzor, hanem az alakulat logójába is: az emblémába integrálták a pénzküldő-szolgáltatással foglalkozó amerikai vállalat saját logóját.

A Haas a múltban nem volt szerencsés a főszponzorokkal: a Rich Energyvel 2019-ben már a szezon felénél szerződést bontottak, miután nem kapták meg az ígért összeget, az Uralkalival való együttműködés pedig szintén csak egy évig tartott 2021-ben, az orosz-ukrán háború vetett véget neki.

Újabb motoros került kórházba a Dakaron

Tegnap Ricky Brabec esett el, és vitték mentőhelikopterrel kórházba, ma pedig Joaquim Rodrigues járt ugyanígy: a portugál motoros a Dakar negyedik szakaszán bukott, és megsérült a bal lába, ami miatt Ha'il kórházába szállították.

 

Amikor Ken Block Hamilton ellen versenyzett – videó

Tegnap érkezett meg Ken Block sokkoló halálhíre, amely az egész autósport-világot megrázta – ennek apropóján sokan, köztük Lewis Hamilton is megemlékezett a rendkívül népszerű, és nagyra tartott showman-versenyzőről. Előkerült egy videó is, amelyben Hamilton és Block régi csatája látható: az amerikai a WRC-s Forddal, a brit pedig az F1-es Mercedesszel állt ki...

 

Elhunyt a versenycipő feltalálója

Francesco Liberto volt az az ember, aki feltalálta, vagy sokkal inkább kifejlesztette az autóversenyzéshez leginkább ideális cipőket. Hosszú éveken át tesztelte laboratóriumában, miként lehetne kényelmesebbé tenni a lábbeliket az egyszerű, ámde hosszabb távon kényelmetlen sportcipőknél. Az olasz mesterembernek eközben az sem kerülte el a figyelmét, hogy az 1960-as években mennyire szörnyű balesetek történtek a száguldó cirkuszban, így bizonyos mértékig tűzálló cipőt sikerült kifejlesztenie. Az első ilyen lábbelivel 1965-ben rukkolt elő, majd az FIA érdeklődését is felkeltette, akik hamar kötelezővé tették a viseletet. 87 évet élt.

Kiderült, hogy tudományos alapokon ki a legjóképűbb F1-es pilóta

A Gambling.com a Golden Raton Face appal karöltve próbálta megkeresni az aranymetszés segítségével, ki volt a legjóképűbb pilóta a 2022-es F1-es mezőnyben. A legrosszabb pontszámmal Sebastian Vettel végzett, aki csak 8,02-t kapott a mesterséges intelligenciától, előtte pedig a kétszeres címvédő Max Verstappen végzett.

Lewis Hamilton már egy meggyőző 8,79-es pontszámmal végzett a negyedik helyen, a dobogó alsó fokán pedig korábbi csapattársa, Valtteri Bottas zárt. A második helyet Charles Leclerc szerezte meg 9,07 ponttal, ez azonban nem volt elegendő számára a győzelemhez, ugyanis a tudományosan legjóképűbb pilóta Esteban Ocon, aki 9,35 pontot kapott az alkalmazástól.

f1-drivers

„Rettentően tiszteltük egymást” – Hamilton barátjára, Ken Blockra emlékezik

Az 55 évesen motorosszán-balesetben elhunyt Ken Blockot gyászolja az autósport világa. Számos fontos szereplő emlékezett meg az amerikai ikonról, akikhez Lewis Hamilton is csatlakozott, annak ellenére, hogy a tél folyamán csökkentette közösségi médiás jelenlétét. A brit jól ismerte a kaszkadőrlegendát, közös szponzoruk révén számos eseményen részt vettek.

„Többnyire távol vagyok a közösségi médiától, mert egészségemre és jóllétemre összpontosítok. De ma hírt kaptam egy kedves barátom elvesztéséről. Megsemmisültem, mikor Ken Block elhunytáról hallottam. Csodálatos ember volt, mindig teljes fordulatszámmal élte az életét. Emlékszem, mikor először dolgoztunk együtt, mennyire pozitív volt, a kormány mögött pedig rettentő tehetséges. Pár évvel ezelőtt csodás időt töltöttünk együtt síeléssel és snowboardozással Kanadában. Rettentően tiszteltük egymást. Őszintén hiányozni fog, gyönyörű családjára gondolok és imádkozom értük. Túl hamar ment el. Nyugodj békében, Ken” – írta Hamilton a közösségi médiában.

A két versenyző egyik emlékezetes közös produkciójára 2014-ben került sor: Barbadoson, egy bemutatón Hamilton az F1-es Mercedesszel, Ken Block ralikrosszos Fordjával körözött fej fej mellett.

Sainz is ott volt apja mellett, amikor szerelte az Audit a Dakar szakaszán - videó

Carlos Sainz az első helyen kezdte meg a Dakar mai, harmadik szakaszát, de pórul jár a szelektív közben, és szerelnie kellett az elektromos Audit. A videón jól látszik, hogy fia, a Ferrari F1-es pilótája is egészen közelről szemléli a műveletet...

A videó itt megtekinthető!

pf1_1

F1-es legenda és király: Schumachert köszönti születésnapján a Ferrari és a Mercedes

Két volt csapata, a Ferrari és a Mercedes sem feledkezett meg Michael Schumacher 54. születésnapjáról. A Scuderia, amelynek színeiben öt vb-címeit is nyert a német legenda, két posztban is köszöntette a hétszeres világbajnokot, az egyikben nemes egyszerűséggel csak egy korona ikont raktak a neve mellé, utalva arra, hogy ő a sportág királya, míg a másikban azt írják, hogy ma és minden nap vele vannak. A Mercedes, amellyel a visszatérése után versenyzett és közel sem volt olyan sikeres (egyetlen dobogót és egy elvett pole-t gyűjtött velük) F1-es legendának nevezte Schumachert:

Armageddon a Dakaron: a magyar navigátor a helyszínről jelentkezett be

Megállították az idei Dakar harmadik szakaszát a veszélyessé váló időjárási körülmények között. A magyar kamionos egység, a hétfőn 10. időt autózó Qualisport Racing navigátora, Czeglédy Péter számolt be arról, hogy milyen is a helyzet most Szaúd-Arábiában:

 

Videó: szikláról esett le, felborult, de így is folytatta a Dakart a magyar bajnok

A magyar bajnokságban rendszeresen szerepelő és azt több alkalommal (tavaly is) megnyerő cseh Miroslav Zapletal is kőkemény küzdelmet folytat az idei Dakaron: az alábbi videón éppen az látható, hogy felborítja autóját, de azzal a lendülettel folytatja is az útját...

A videó ezen a linken vagy a képre kattintva megtekinthető!

dakar-zapletal-crash

„Óriási tehetség és nagyszerű ember, aki rengeteget tett a sportunkért” – Ken Blockot gyászolja az autósport

Kedd hajnalban érkezett a tragikus hír, miszerint egy motorosszán-baleset következtében meghalt a népszerű showman-autóversenyző, Ken Block. A WRC-ben is rajthoz álló, a Hoonigan és Gymnkhana videóiról elhíresült pilóta halála után elözönlötték a részvétnyilvánító posztok a közösségi oldalakat. Az FIA elnöke, Mohammed ben Sulayem úgy fogalmazott: „Mindannyiunk számára inspirációt jelentett, és egy igazi úriember volt a sportunkban.”

 

A 2009-es F1-es világbajnok, Jenson Button is posztolt: „Sokkban vagyok Ken Block halála után. Óriási tehetség volt, aki oly sokat tett a sportunkért. Egy igazi látnok volt az egyedi stílusával és a ragályos mosolyával. A sportunk az egyik legjobbját veszítette el ma, de a legfontosabb, hogy egy nagyszerű embert.”

 

Az aktív F1-esek közül például Esteban Ocon emlékezett meg az ameriai sztárról, megköszönve a versenyzés iránti szenvedélyét:

 

A ralisztárok közül többek között az éppen a Dakaron szereplő Sebastien Loeb, valamint Oliver Solberg is megosztott egy-egy bejegyzést – előbbi legendának, utóbbi a hősének és a barátjának nevezte Blockot –, ahogy a legtöbb autó-motorsport széria hivatalos fiókja is megemlékezett az elhunyt versenyzőről.

Elesett és kórházba került a Honda motoros sztárja a Dakaron

A Dakar mai, harmadik szakaszán elesett Ricky Brabec: a Honda motoros sztárja 274 kilométer megtétele után bukott, és orvosi ellátásra szorult. A Dakar stábja ezt megtette, de mivel Brabec nyakfájdalmakra panaszkodott, kórházba szállították, ahol további kivizsgálások várnak rá. A 2020-as Dakar-győztes két szakasz után a hatodik helyen állt az összetettben, a bukás előtti ellenőrző pontnál pedig alig öt másodpercre volt a szakasz első helyétől.

dakar-brabec

fotó: dppi

Gasly: A sprintek eddig csak a bevétel miatt váltak be

Hat sprintfutamos hétvégét rendeztek már a Formula-1-ben, a szombati versenyek között voltak kevésbé eseménydúsak és egészen izgalmasak is – például az utolsó Interlagosban –, Pierre Gaslyt azonban továbbra sem győzte meg a formátum.

„Személy szerint jobban szeretem a normál formátumot a szombati időmérővel és az egyetlen, vasárnapi futammal. Ami a sprinteket illeti, értem a pozitívumot pénzügyi tekintetben a szervezők számára, de ami a látványt illeti, eddig még nem bizonyították számomra, hogy megéri egyre több futamot rendezni. Véleményem szerint a normál formátum jobb” – nyilatkozta Gasly. Az F1 vezetése nem ért vele egyet: 2023-ban már hat sprintet tartanak.