DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 26. szombat

Martin pályacsúccsal kezdett Austinban, távozik a Yamaha MotoGP-s főnöke

Pénteken két edzéssel vette kezdetét a MotoGP Amerikai Nagydíjának programja Austinban. A tét nélküli korábbi szabadedzésen Maverick Vinales volt a leggyorsabb, de persze a lényeg a délutáni tréning volt, ahol eldőltek a Q2-es helyek. Az élen Jorge Martin zárt, a vb-éllovas spanyol 2:01,397-es idejével csaknem fél másodpercet javított a pályacsúcson. Így sem volt nagy előnye az ezúttal második Vinales előtt, míg az apriliást a COTA-n korábban hétszer nyerő Marc Marquez követte.

motogp-martin-austin-day1

A regnáló világbajnok Francesco Bagnaia negyedik lett, megelőzve az újonc Pedro Acostát. A top 10-be Aleix Espargaro, Franco Morbidelli, Enea Bastianini, Fabio di Giannantonio és Marco Bezzecchi fért még be – azaz hét Ducati, két Aprilia és egy KTM kvalifikálta magát a szombati időmérő második szakaszába. A gyári KTM-ek csak a 14. és 16. helyeken, míg a Yamahák és a Hondák az utolsó hat pozíciót foglalták el Fabio Quartararo vezérletével.

A pénteki nap fő pályán kívüli fejleménye egyébként épp a Yamahához kapcsolódott, hiszen Lin Jarvis a Motorsportnak nyilatkozva elárulta: a szezon végén távozik a csapatfőnöki posztról. Jarvis 26 évet töltött a hangvillásoknál, az ő vezetésével támadt fel a gyártó a 2000-es évek közepén, nemrég pedig neki sikerült nyélbe ütnie Fabio Quartararo hosszabbítását. További részletek minderről – és még több motorsportos hír és érdekesség – a Formula MotoGP Facebook-csoportunkban.

A pénteki edzés végeredménye (a top 10 bejutott a Q2-be):

1. Jorge Martín Pramac Ducati 2'01.397  
2. Maverick Viñales Aprilia 2'01.473 0.076
3. Marc Márquez Gresini Ducati 2'01.806 0.409
4. Francesco Bagnaia Ducati 2'01.808 0.411
5. Pedro Acosta Gas Gas Tech3 2'01.966 0.569
6. Aleix Espargaró Aprilia 2'02.024 0.627
7. Franco Morbidelli Pramac Ducati 2'02.103 0.706
8. Enea Bastianini Ducati 2'02.144 0.747
9. Fabio Di Giannantonio VR46 Ducati 2'02.244 0.847
10. Marco Bezzecchi VR46 Ducati 2'02.358 0.961
11. Miguel Oliveira Trackhouse Aprilia 2'02.466 1.069
12. Raúl Fernández Trackhouse Aprilia 2'02.476 1.079
13. Álex Márquez Gresini Ducati 2'02.493 1.096
14. Brad Binder KTM 2'02.551 1.154
15. Augusto Fernández Gas Gas Tech3 2'02.553 1.156
16. Jack Miller KTM 2'02.802 1.405
17. Fabio Quartararo Yamaha 2'02.839 1.442
18. Alex Rins Yamaha 2'02.875 1.478
19. Johann Zarco LCR Honda 2'03.014 1.617
20. Joan Mir Repsol Honda 2'03.444 2.047
21. Luca Marini Repsol Honda 2'03.521 2.124
22. Takaaki Nakagami LCR Honda 2'03.984 2.587

Lágy gumikat hoz a Pirelli Ausztriába

A Pirelli a kínálatának lágyabb végéről válogatott a Red Bull Ringen megrendezésre kerülő Osztrák Nagydíjra és az azt megelőző sprintfutamra. A csapatok a leglágyabb C5 jelű keverékből 8 szettet, az ezúttal a közepes és ezért sárga jelölésű C4 keverékből 3 készletet, míg fehér oldalfallal ellátott keményebb – C3 – gumikból 2 szettet használhatnak fel. A versenyhétvégén már pénteken éles küzdelmet láthatnak a nézők, mert a kvalifikációt ekkor rendezik, majd szombaton a 100 km hosszú sprint futam dönti majd el a vasárnapi rajtsorrendet.

A Pirelli Motorsport igazgatója, Mario Isola így nyilatkozott a Formula1.com portálnak: „A Red Bull Ring felülete kifejezetten alacsony tapadással bír, ami lehetővé teszi, hogy a kínálatból a leglágyabb abroncsokat hozzuk ide. Korábban gyakran láthattunk izgalmas versenyeket itt, és ezzel a gumiválasztékkal továbbra is a szórakoztatásra próbáljuk tenni a hangsúlyt. Rövid kanyarok és gyors egyenesek váltakoznak, a tapadás megtalálása és a blokkolásmentes fékezés kulcs elem, különösen a lejtős féktávokon. A hátsó gumik teljesítményét is gyorsan el lehet veszíteni, ha nem figyel oda rájuk a versenyző. Köszönhetően a keverékek közötti különbségeknek, többféle stratégiát is elképzelhetőnek tartunk.”

Újabb esős hétvége vár a mezőnyre Ausztriában

A Kanadai, és a Brit Nagydíjon is vizes pályán zajlott a kvalifikáció, melyet a sprintfutamos lebonyolítás miatt ezúttal pénteken késő délután tartanak meg a Red Bull Ringen. A Weather.com előrejelzése szerint 74%-os esély van arra, hogy a hétvége kezdetén esni fog az eső, szombaton viszont nagy valószínűséggel száraz idő vár a mezőnyre. Mindez vasárnapra már nem lesz igaz, ott ugyanis a délelőtti órákban 75%-ot adnak a csapadékra, persze benne van a pakliban, hogy a futam kezdetére felszárad a pálya. Amennyiben igaza lesz a meteorológusoknak, az időjárás ismételten megkavarhatja a lapokat.

Zhou versenyezhet Ausztriában

Az Alfa Romeo kínai versenyzője, Guanyu Zhou megfelelt az orvosi vizsgálaton, amit csütörtökön reggel végeztek el az Osztrák Nagydíj előtt. A múlt heti Brit Nagydíj első kanyarjában George Russell-lel és Pierre Gaslyval ütközött, majd a levegőbe emelkedett. Az autó fejtetőre érkezett és több mint 100 métert csúszott az aszfalton és a kavicson, majd a végén ismét a levegőbe emelkedett és a gumifal felett átrepülve a védőkerítésnek ütközött. Az versenygép olyan szerencsétlenül állapodott meg, hogy a versenyző önerejéből nem tudott kiszállni, meg kellett várnia a roncs kiemelését. A kórházban a vizsgálatok során szerencsére nem találtak sérülést, még a verseny vége előtt kiengedték. Azonban egy kötelező felülvizsgálatot írtak elő számára az Osztrák Nagydíj előtti csütörtökre.

Köszönhetően a versenyautók fejlett biztonsági rendszereinek, alig néhány nappal az utóbbi idők egyik legnagyobb balesete után a 23 éves kínai versenyző a hét végén ismét a pilótafülkébe ülhet. Zhou csütörtök délután a közösségi médiában így nyilatkozott: „Túl vagyok az utolsó orvosi vizsgálaton, minden rendben van! Köszönöm mindenkinek, aki támogatott ezekben a napokban, rendkívül sokat jelentett nekem!”

Majd hozzátette: „Osztrák GP, gyerünk!”

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

周冠宇 | Zhou Guanyu

Pályára gurult a Ferrari LMH-autója

A Le Mans-i 24 órás hetében mutatott sejtelmes fotó után ezúttal élesben is bemutatkozott a maranellóiak újdonsága, amivel 2023-ban a Hypercar kategóriában gyári csapatként szerepelnek majd a WEC-ben. Az autót egyelőre még csak egy álcafestéssel lehetett megtekinteni, az olaszok fioranói tesztpályáján pedig a márka tapasztalt GT-versenyzője, Alessandro Pier Guidi tehette meg vele az első köröket. A versenygépről szerdán egy hivatalos fotót is közzétettek a Ferrari közösségi oldalain, valamint a Hypercar projekt vezetője, Antonello Coletta is elárult néhány dolgot a munkafolyamatról.

„Ez egy nagyon izgalmas pillanat, amit mindannyian nagyon izgatottan vártak azok, akik a projekten dolgoznak, és a Ferrari rajongói. Új energiákat és motivációt ad nekünk, hogy láthatjuk a sok hónapos munkánk, tervezésünk és szimulációink eredményét. Büszkék vagyunk arra, amit elértünk, bár az álca elrejti az autó méretét és stílusát, úgy gondolom, minden bizonnyal felismerhető, hogy ez egy Ferrari” – idézte Coletta szavait a Motorsport.

F2: Roberto Merhi helyettesíti Ralph Boschungot Ausztriában

A hétvégén egy régen látott ismerős tér vissza, miután a Campos csapatánál a Formula-1-et is megjárt Roberto Merhit kérték fel arra, hogy ugorjon be állandó versenyzőjük, Ralph Boschung helyére. Utóbbi jelenleg nyak és hátsérüléséből lábadozik, így a 31 esztendős spanyol versenyző helyettesíti, aki 2015-ben a Manor-Marussia pilótája volt az F1-ben, később pedig a Formula-2-ben próbálkozott 2018-ig, de a hosszútávú versenyeken is megmutatta magát, míg idén a japán SUPER GT szezonban mutatkozhatott be.

A Red Bull pszichológust fogad Tsunoda mellé

A Red Bull tanácsadója, dr. Helmut Marko az osztrák Servus TV-nek beszélt arról, hogy pszichológust fogadtak Yuki Tsunoda mellé. „Muszáj kordában tartani az érzelmeinket. Hála az égnek, hogy a mi Maxunk (Verstappen) nyugodt. A problémás gyermekünk valójában Tsunoda, sokszor robban fel a rádióban, el sem hinnék, mennyire. Szereztünk neki egy pszichológust, aki segíthet, mert folyamatosan szitkozódott kanyarokon keresztül. Ez pedig rontja a teljesítményét is.”

tsu_3

fotó: dppi

Videó: Rosberg kipróbálta csapata Extreme-E-autóját

Nico Rosberg már a pályafelíráskor úgy érezte, hogy ez nem jó ötlet - a 2016-os F1-es világbajnok a Nürburgringen próbálta ki az elektromos terepjárót. Először elmagyaráztak neki minden tudnivalót az autóról, megmutatták neki a pályát, ahol nem igazán értette, hogy miért mondják neki, hogy az bizony padlógázas rész - aztán azért megmutatta, hogy nem kell félteni, bár ő maga nagyon félt Johan Kristoffersson mellett...

Videó: Ezek voltak eddig Sainz legjobb versenyei

150 verseny után végre összejött a futamgyőzelem a Formula-1-ben is Carlos Sainznak, akinél többet e tekintetben csak Sergio Perez várt az első sikerére a száguldó cirkuszban. Tizenegyszer is felállhatott már Silverstone előtt a dobogóra a spanyol, azonban a győzelem addig nem jött össze neki. Most az eddigi legjobb futamait mutatja meg nekünk az F1. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Fedélzeti kamerát szereltek Hamilton kutyájára

A hétszeres világbajnok öreg bulldogja, Roscoe a Brit Nagydíjon újra a Formula-1-es paddockban járt, ráadásul gazdája gondolt egyet, és felszerelt egy kamerát az eb hátára. Így sajátos szemszögből láthatjuk, amint a kutya éppen Hamilton vagy Angela Cullen nyomában baktat, simit kap a Mercedes-csapattagoktól, az istálló bokszának zugait fedezi fel… vagy éppen beül a mérnökök közé egy fejhallgatóval.

Csavar: Mégsem rúgta ki a Red Bull Jüri Vipset

Az elmúlt hetek egyik rasszista balhéja a Red Bull utánpótlásához tartozó Formula-2-es versenyző, Jüri Vips körül összpontosult, aki egy online streamelt játékban elejtett szitokszó miatt került bajba. A Red Bull közleményt adott ki előbb arról, hogy felfüggesztik az akadémiához tartozó Vipset, majd arról, hogy kirúgják a Red Bull tartalékosi posztjáról – ezt a helyet Liam Lawson kapta meg. Az észt pilótát Formula-2-es csapata, a Hitech megtartotta, velük versenyzett Silverstone-ban, habár maga a széria hivatalos állásfoglalást adott ki arról, nem ért egyet a döntéssel.

A korábbi bejelentést a közvélemény úgy értelmezte, hogy a Red Bull minden kapcsolatát megszakította Vipsszel. Egy szerdán megjelent közlemény azonban tisztázta: a kirúgás csupán a Red Bull Racingnél betöltött szerepere (a tartalékpilóta posztra) vonatkozott, Vips változatlanul az utánpótlásnevelő program tagja marad.

„Jüri szerződését teszt- és tartalékversenyzőként megszüntette az Oracle Red Bull Racing az általa tett megjegyzések miatt. A Red Bull azonban megtartja őt juniorversenyző programja részeként. Támogatásunkat élvezi az Oracle Red Bull Racingnél betöltött szerep megszűnését követő átállás során” – fogalmazott a juniorcsapat mai közleménye.

Csak a nyári szünetben kezd el egyeztetni Alonso és az Alpine a folytatásról

Fernando Alonso kétéves szerződése a jelenlegi szezon végén lejár, s mivel néhány héten belül már 41 éves lesz, nagy kérdés, hogy marad-e még tovább a Formula-1-ben. A formája és a nyilatkozatai alapján feltétlenül ez a szándéka, ám mint azt Silverstone-ban megerősítette: egyelőre még igazából el sem kezdődtek az egyeztetések a folytatásról az Alpine-nal:

„Egyelőre nem igazán kezdtünk tárgyalásokba. A célom, ahogy azt már elmondtam, hogy folytassam. De a nyári szünetig ezekre a júliusi futamokra szeretnék koncentrálni. Van még három versenyünk addig, és pontokat kell gyűjtenem, mert az első kilenc forduló kissé pechesen alakult számomra” – idézi a RacingNews365.com szaklap Alonsót, akihez hasonlóan nyilatkozott Otmar Szafnauer csapatfőnök is: „Még nem igazán kezdtünk el a részletekről beszélni Fernandóval, de biztos vagyok benne, hogy a szünet után meg fogjuk ezt tenni.”

A várakozások szerint Alonso valóban maradni fog az Alpine-nál, amely úgy fogja megoldani, hogy az idén tartalékosi szerepkört betöltő Oscar Piastri is végre üléshez jusson az F1-ben, hogy az ausztrál a Williamsnél köthet ki Nicholas Latifi helyén.

alonso-dppi-2022-f1

fotó: DPPI

Ütközések a rajtnál, Leclerc vs. Perez vs. Hamilton – a legjobb silverstone-i onboard videók

A címben említett két jelenet viszi a prímet a Brit Nagydíjról készült fedélzeti kamerás válogatásban, de több újraindítás utáni csata is bekerült az összeállításba, sőt olyan nem látott párharcot is megtekinthetünk, mint ami Stroll és Latifi között zajlott. A videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

silverstone-onboard-video-f1

Ezzel a körrel szerezte meg tavaly Verstappen az ausztriai pole-t

Videón a tavalyi pole-pozíciós kör, amely a képre kattintva tekinthető meg!

 

Így hajtotta meg Vettel Mansell Williamsét

A Brit Nagydíj hétvégéjén Sebastian Vettel Nigel Mansell 1992-es világbajnok Williams FW14B-jével tett meg néhány kört, mindezt fenntartható üzemanyagot használva. Az F1 osztott meg egy videót az eseményről. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Megmutatta speciális spielbergi sisakfestését Max Verstappen

A Red Bull hazai versenye az Osztrák Nagydíj, ahova rendre rengeteg holland szurkoló is kilátogat a regnáló világbajnok miatt, ezért már megszokhattuk, hogy Verstappen mindig különleges bukósisakkal készül erre a hétvégére. Íme, az idei verzió a megszokott színekkel, de felfrissített dizájnnal:

Ittasan szenvedett autóbalesetet a Ducati MotoGP-s futamgyőztese

Kellemetlen incidens révén került a címlapokra a MotoGP nyári szünetében Francesco Bagnaia: spanyol lapértesülések szerint Ibizán szenvedett autóbalesetet, amely után az alkoholszonda a megengedettnél magasabb értéket mutatott ki. Ezt aztán az olasz motoros is megerősítette Instagram-posztjában, amelyben így írt:

„Előző este a barátaimmal Ibizán partiztunk, közösen ünnepeltük a Holland TT-n aratott győzelmemet. Miután hajnali 3-kor távoztam a diszkóból, egy körforgalomhoz értem, ahol az első kerekemmel árokba hajtottam. Más jármű vagy ember nem volt érintett a balesetben. Ugyanakkor az alkoholteszt magasabb értéket mutatott ki a véremben, mint amit a spanyol törvények megengednek. Sajnálom, ami történt, gyakorlatilag soha nem iszom, és súlyos felelőtlenség volt ez, aminek nem kellett volna megtörténnie. Elnézést kérek mindenkitől, és biztosíthatlak titeket, hogy megtanultam a leckét. Soha ne üljetek volán mögé, ha alkoholt ittatok. Köszönöm.”

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

MiniDrivers: Hová lett Zhou?

A rendkívül eseménydús Brit Nagydíj szokásos összefoglalója mellett ezúttal Zhou hatalmas balesetéről is készült egy rövidebb epizód, amit alighanem különösen a Stranger Things-rajongók fognak értékelni.

Videó: Ez történt tavaly Ausztriában (másodjára)

Ahogyan 2020-ban, úgy 2021-ben is két versenyt rendeztek Spielbergben. Előbb a Stájer, majd egy héttel később az Osztrák Nagydíjnak adott otthont a Red Bull Ring, most ez utóbbi történéseit elevenítjük fel az idei Osztrák Nagydíj hetén. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Verstappen problémái, utasítások a Ferrarinál – így szólt a rádió Silverstone-ban

A Brit Nagydíj csapatrádiós válogatásában főszerepet kaptak a két vb-címért küzdő csapat mellett természetesen a rajtbalesetben érintett versenyzők, valamint az első pontjait ünneplő Schumacher is – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

radio-silverstone-f1-video

„Ne várjuk meg, amíg valakit megölnek”

Nem Guanyu Zhou volt az egyetlen, akinek életét a halo mentette meg a silverstone-i hétvégén, az F2-ben Roy Nissanynak és Dennis Haugernek volt hatalmas balesete, amelynél csodával határos módon egyikük sem sérült meg. A két hátborzongató jelenet után azonban sokak szerint tovább kellene szigorítani a biztonsági intézkedéseket: ehhez a táborhoz csatlakozott Abbie Eaton W Series-pilóta.

"Mikor fognak tanulni az emberek? Biztonságosabb módon kell betartanunk a pályahatárokat. A halo az egyik legjobb biztonsági rendszer, amit bemutattak, haladjunk tovább a pályahatárok betartatását illetően is ezen az úton. Ne várjuk meg, amíg valakit megölnek" - írta közösségi oldalán Eaton, aki tavaly a hátában szenvedett törést egy baleset során.

nissany-hauger-f2

fotó: dppi