Martin pályacsúccsal kezdett Austinban, távozik a Yamaha MotoGP-s főnöke
https://formula.hu/parc-ferme/37752
Pénteken két edzéssel vette kezdetét a MotoGP Amerikai Nagydíjának programja Austinban. A tét nélküli korábbi szabadedzésen Maverick Vinales volt a leggyorsabb, de persze a lényeg a délutáni tréning volt, ahol eldőltek a Q2-es helyek. Az élen Jorge Martin zárt, a vb-éllovas spanyol 2:01,397-es idejével csaknem fél másodpercet javított a pályacsúcson. Így sem volt nagy előnye az ezúttal második Vinales előtt, míg az apriliást a COTA-n korábban hétszer nyerő Marc Marquez követte.
A regnáló világbajnok Francesco Bagnaia negyedik lett, megelőzve az újonc Pedro Acostát. A top 10-be Aleix Espargaro, Franco Morbidelli, Enea Bastianini, Fabio di Giannantonio és Marco Bezzecchi fért még be – azaz hét Ducati, két Aprilia és egy KTM kvalifikálta magát a szombati időmérő második szakaszába. A gyári KTM-ek csak a 14. és 16. helyeken, míg a Yamahák és a Hondák az utolsó hat pozíciót foglalták el Fabio Quartararo vezérletével.
A pénteki nap fő pályán kívüli fejleménye egyébként épp a Yamahához kapcsolódott, hiszen Lin Jarvis a Motorsportnak nyilatkozva elárulta: a szezon végén távozik a csapatfőnöki posztról. Jarvis 26 évet töltött a hangvillásoknál, az ő vezetésével támadt fel a gyártó a 2000-es évek közepén, nemrég pedig neki sikerült nyélbe ütnie Fabio Quartararo hosszabbítását. További részletek minderről – és még több motorsportos hír és érdekesség – a Formula MotoGP Facebook-csoportunkban.
A pénteki edzés végeredménye (a top 10 bejutott a Q2-be):
1. | Jorge Martín | Pramac Ducati | 2'01.397 | |
2. | Maverick Viñales | Aprilia | 2'01.473 | 0.076 |
3. | Marc Márquez | Gresini Ducati | 2'01.806 | 0.409 |
4. | Francesco Bagnaia | Ducati | 2'01.808 | 0.411 |
5. | Pedro Acosta | Gas Gas Tech3 | 2'01.966 | 0.569 |
6. | Aleix Espargaró | Aprilia | 2'02.024 | 0.627 |
7. | Franco Morbidelli | Pramac Ducati | 2'02.103 | 0.706 |
8. | Enea Bastianini | Ducati | 2'02.144 | 0.747 |
9. | Fabio Di Giannantonio | VR46 Ducati | 2'02.244 | 0.847 |
10. | Marco Bezzecchi | VR46 Ducati | 2'02.358 | 0.961 |
11. | Miguel Oliveira | Trackhouse Aprilia | 2'02.466 | 1.069 |
12. | Raúl Fernández | Trackhouse Aprilia | 2'02.476 | 1.079 |
13. | Álex Márquez | Gresini Ducati | 2'02.493 | 1.096 |
14. | Brad Binder | KTM | 2'02.551 | 1.154 |
15. | Augusto Fernández | Gas Gas Tech3 | 2'02.553 | 1.156 |
16. | Jack Miller | KTM | 2'02.802 | 1.405 |
17. | Fabio Quartararo | Yamaha | 2'02.839 | 1.442 |
18. | Alex Rins | Yamaha | 2'02.875 | 1.478 |
19. | Johann Zarco | LCR Honda | 2'03.014 | 1.617 |
20. | Joan Mir | Repsol Honda | 2'03.444 | 2.047 |
21. | Luca Marini | Repsol Honda | 2'03.521 | 2.124 |
22. | Takaaki Nakagami | LCR Honda | 2'03.984 | 2.587 |
Átugorhatja valaki 2023-ban a Red Bullt?
https://formula.hu/parc-ferme/34207
Adrian Newey, a Red Bull F1-es tervezőzsenije szerint nem magától értetődő az, hogy 2023-ban is az energiaitalosok lesznek a csúcson. Az Auto Motor und Sportnak adott interjújában ugyanis arról beszélt, hogy más valaki nagyobb fejlesztési lehetőségeket találhat, mint ami az ő felfogásukban megmaradt:
„A jelenlegi koncepciónkat fogjuk továbbfejleszteni, mert ezt ismerjük legjobban, de nem merném azt mondani, hogy feltétlenül ez a legjobb. Benne van a pakliban, hogy más valaki megelőz minket egy jobb ötlettel. Nem tudjuk, hogy hol fogunk kikötni jövőre ezzel a koncepcióval, talán másnál nagyobb a fejlesztési potenciál, hiába van most hátrányban. Teljes mértékben senkinek sem lehet igaza, nem lehet különválasztani oldaldobozokat, szárnyakat, semmit. Egy Ferrari-oldaldoboz például nálunk nem működne, csak csomagban lehet gondolkodni. Meglátjuk, hogy ki mit talál” – mondta Newey.
fotó: dppi
Raikkönen saját gokartkupáján segédkezett
https://formula.hu/parc-ferme/34203
A Singha Kart Cup by Kimi Raikkönen Thaiföld egyik legnívósabb gokartbajnoksága, amelynek legnagyobb reklámarca, ahogyan az már az elnevezésben is látszik, a Formula-1 2007-es világbajnoka. Az elmúlt hétvégén a pittayai BIRA Kart Circuiten rendezték meg az ötödik és a hatodik fordulót, ahol Raikkönen aktívan részt vett a lebonyolításban, fényképezkedhettek vele a gyerekek és még ajándékot is kaptak tőle, ráadásul gokartba is pattant a Jégember, hogy tanulhassanak tőle a kicsik.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Bejelentést tett és festést villantott a McLaren, teljessé vált a Formula-E mezőnye
https://formula.hu/parc-ferme/34205
A 2023-as szezontól már a Formula-E-ben is jelen lesz a McLaren: a patinás csapat a kiszálló Mercedes alakulatát veszi át. Azt már korábban bejelentették, hogy a háromszoros DTM-bajnok és az elektromos szériában dobogókig jutó René Rast lesz az egyik pilótájuk, a minap pedig arra is fény derült, hogy mellé Jake Hughest igazolták le. Hughes korábban futamgyőzelmeket ért el a Formula-3-ban, idén pedig az F2-ben futott fél szezont, mielőtt a Mercedes Formula-E-alakulatának tartalékosi szerepköre miatt távozott a csapatától.
A McLaren egyúttal a festéséről is lerántotta a leplet, amellyel a január közepén startoló szezonban láthatjuk majd őket a világbajnokságon:
The NEOM McLaren Formula E contender is here. Bring on 2023!#NMFE #NEOMxMcLaren #NEOM pic.twitter.com/O4cLXQL4Ki
— NEOM McLaren FE (@McLarenFE) November 30, 2022
A mostani bejelentéssel amúgy teljessé vált a Formula-E 2023-as rajtrácsa, amely mind a csapatok (érkezik a Maserati, visszatér a Team Abt, létrejön a DS Penske), mind a versenyzők terén alaposan megkavarodott. Íme, a teljes mezőny:
Jaguar | Mitch Evans, Sam Bird |
Porsche | Antonio Felix da Costa, Pascal Wehrlein |
Andretti–Porsche | Jake Dennis, André Lotterer |
Mahindra | Lucas di Grassi, Oliver Rowland |
NIO 333 | Dan Ticktum, Sergio Sette Camara |
Envision–Jaguar | Sebastien Buemi, Nick Cassidy |
DS Penske | Stoffel Vandoorne, Jean-Eric Vergne |
Maserati | Edoardo Mortara, Maximilian Günther |
Nissan | Norman Nato, Sacha Fenestraz |
McLaren–Nissan | René Rast, Jake Hughes |
ABT–Mahindra | Robin Frijns, Nico Müller |
Kiderült, milyen rajtszámmal debütál az F1-ben Sargeant
https://formula.hu/parc-ferme/34206
Hivatalosan a mezőnyből utolsóként jelentették be Logan Sargeant szerződtetését a Williamsnél, hiszen meg kellett várni a Formula-2-es szezonzárót, hogy kiderüljön, meglesz-e az induláshoz szükséges szuperlicenszpontja. Meglett, így az amerikai 2023-ban bemutatkozhat a száguldó cirkuszban, most pedig arra is fény derült, hogy mi lesz a rajtszáma: a 2-es. Sargeant az F2-ben a 6-ossal szerepelt idén, és bár az azt használó Nicholas Latifi távozik az F1-ből (éppen a helyét veszi át az újonc), néhány évig még nem „szabadul fel” a rajtszáma. Sargeanté lesz így a második legalacsonyabb rajtszám jövőre a világbajnoki címvédő Max Verstappen 1-ese után. Legutóbb a 2-est Stoffel Vandoorne autóján láthattuk 2018-ban.
A másik két debütáns közül Oscar Piastri már korábban elárulta, hogy a 81-essel fog versenyezni, Nyck de Vries kapcsán azonban egyelőre még nem érkezett erről hivatalos kommunikáció: az Abu Dhabiban rendezett teszten a 41-es tűnt fel az AlphaTauriján, de ez nem feltétlenül mérvadó, hiszen mint az a lenti fotón is látszik, Sargeant pedig a 45-össel körözött ott még.
Laudáról nevezi el a gyáránál lévő utat a Mercedes F1-es csapata
https://formula.hu/parc-ferme/34204
Mostantól Niki Lauda nevét viseli a Mercedes-AMG Petronas F1 Team brackley-i technológiai kampuszánál lévő út – jelentette be a csapat szerdán. Eddig a hely korábbi tulajdonosáról, Adrian Reynardról volt elnevezve, az istálló azonban úgy döntött, ezzel adózik a háromszoros F1-es világbajnok legenda emléke előtt, aki a Mercedes sikereiben is oroszlánrészt vállalt 2019-ben bekövetkezett haláláig. A Lauda Drive úttáblát Toto Wolff csapatfőnök leplezte le, aki szerint megtiszteltetés volt számukra az osztrák exversenyzővel dolgozni. Wolff a nehézségekkel tarkított 2022-es évad kapcsán is előhozott egy ikonikus Lauda-idézetet a közleményben: „A sikerből semmit sem tanulsz, a kudarcokból lehet következtetéseket levonni” – fogalmazott a csapatvezető.
Akinek még nem ért véget a szezon: Piastri Barcelonában tesztel tovább
https://formula.hu/parc-ferme/34202
Az Alpine tartalékpilóta posztjából McLarenhez szerződő Oscar Piastri az Abu Dhabi Nagydíjat követő egynapos teszten már új csapatánál vezetett – a francia istálló annak ellenére elengedte új csapatához december 31-ig érvényes szerződéséből, hogy a fiatal ausztrál viharos körülmények között távozott tőlük, a két csapat közül pedig az FIA szerződéseket felülvizsgáló testületének kellett eldöntenie, kinél szerepelhet 2023-ban Piastri.
A 2021-es F2-es bajnok 123 kört tett meg a teszten, az újonc szezonra való felkészülés jegyében azonban a McLaren ezt nem tartotta elegendőnek, ezért egy privát gyakorlást is szerveztek a barcelonai pályára. Több részlet erről nem ismert, leszámítva, hogy a tesztkorlátozásnak megfelelően Piastri a 2021-es autót vezeti.
Testing the MCL35M in Barcelona. More laps behind the wheel of a McLaren for @OscarPiastri. pic.twitter.com/xTGIov3Iid
— McLaren (@McLarenF1) November 30, 2022
Ez volt a szezon legcukibb pillanata
https://formula.hu/parc-ferme/34201
A Haas istállójának Twitter-felelőse elevenítette fel ezt a bahreini pillanatot, még a szezon legelejéről, amikor Kevin magnussen kislánya, Laura beült apukája versenyautójába.
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) November 29, 2022
Surely the cutest moment of the season, as little Laura was on hand to celebrate her dad’s P5 return in Bahrain! #HaasF1
pic.twitter.com/qWuzFbmBV1
Képeken az Aston Martin új főhadiszállása
https://formula.hu/parc-ferme/34199
A brit GPFans oldala kapott meghívást az Aston Martin Formula-1-es csapatától, így a portál betekintést nyert Lawrence Strollék épülő új központjába, melyben egy új szélcsatorna is lesz majd 2024 közepére. A beruházás nagyjából 200 millió dollárjába kerül az istállónak, Stroll pedig 2025-ben már világbajnoki címért harcolna az Aston Martinnal. További képekért kattintsatok ide.
Hazaérkezett Brackley-be a Mercedes brazil trófeaszettje
https://formula.hu/parc-ferme/34196
Ahány trófeát és érmet lehetett, megnyert a Mercedes a Sao Pauló-i Nagydíjon: George Russell a sprintfutamon és vasárnapi versenyen egyaránt első, Lewis Hamilton a sprinten harmadik, a futamon második lett, emellett a csapatnak járt a konstruktőri trófea is. A díjak a Mercedes közösségi médiás posztja szerint most érkeztek meg a brackley-i főhadiszállásra.
Adalék a trófeákkal kapcsolatban, hogy a szokástól eltérően – a díjakat általában a csapat tartja meg – Russell megkapja az első F1-es győzelemért járó serleget. Az 1-es trófeát átmenetileg a többivel együtt kiállítják a bázison, mielőtt a pilóta hazaviszi.
It’s been quite the journey. Finally got the full Brasil GP collection back home in Brackley. pic.twitter.com/RbvOkWkKLI
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) November 29, 2022
43 éve nem látott dolog történt idén az időmérőkön
https://formula.hu/parc-ferme/34200
Ennyi ideje nem volt ugyanis ennyi új pole-pozíciósa a száguldó cirkusznak, mint 2022-ben. Sergio Perez Szaúd-Arábiában, Carlos Sainz Silverstone-ban, George Russell a Hungaroringen, Kevin Magnussen pedig Sao Paulóban iratkozott fel az időmérő győzteseinek listájára. 1979-ben Jean-Pierre Jabouille Dél-Afrikában, Gilles Villeneuve az USA-ban, Alan Jones Nagy-Britanniában, Rene Arnoux pedig Ausztriában szerzett pole-t.
43 years is a long time!
— Formula 1 (@F1) November 29, 2022
Can you name the four drivers from the 1979 season? #F1 pic.twitter.com/q5n9nQGDZa
Bejelentette 2023-as versenyzőit az F2-es csapat
https://formula.hu/parc-ferme/34197
Kedden délután jelentette be a PHM Racing by Charouz csapatához Brad Binavedes és Roy Nissany csatlakozik 2023-ban. Binavedes egyéves F3-as tapasztalatot követően lép fel a Formula-2-be, de versenyzett korábban Formula Renault Eurokupában, a regionális Formula Eb-n és az Euroformula Open bajnokságban is. Ami Nissanyt illeti, a magyar vonatkozású versenyző a DAMS-től érkezik az istállóhoz. Eddig egy dobogót szerzett az F2-ben töltött négy éve alatt.
A Hungaroring is a TCR Világsorozat része lesz
https://formula.hu/parc-ferme/34198
A 2023-ban induló TCR Világsorozat tölti majd be a WTCR megszűnése miatt keletkezett űrt – habár hivatalosan nem a világkupa utódja lesz. Nem is tényleges bajnokságról van szó, hiszen a TCR Világsorozat állomásait különböző TCR-szériák kiválasztott állomásai alkotják majd, összesen nyolc helyszín négy kontinensen. A mezőny így nem lesz állandó, de egyes csapatok mind a nyolc versenyre elutaznak.
Kedden hivatalosan is megerősítették, hogy a Világsorozat a TCR Europe első három fordulójával veszi kezdetét: a három „ikonikus pálya”, ahogy a közlemény fogalmaz, Portimao (április 28-30.), Spa-Francorchamps (május 26-28.), valamint a Hungaroring (június 16-18.) lesz. A magyar pálya az elmúlt években hiányzott az Európa-kupából, 2019 után került vissza annak menetrendjébe.
Egy helyszínt már korábban bejelentettek: az ausztrál bajnokságba tartozó Bathurst biztosan a sorozat része lesz. Ezen kívül még egy ausztrál pálya, két dél-amerikai, valamint egy ázsiai hétvége követi a három európai versenyt – utóbbi helyszíne várhatóan Makaó lesz, a beutazási korlátozások függvényében.
A 2019-es hungaroringi versenyhétvége teljes mezőnye – a WTCR és TCR Europe autói együtt
Még nem nyerte vissza teljesen a formáját Albon a monzai vakbélgyulladása óta
https://formula.hu/parc-ferme/34195
Alexander Albon kénytelen volt kihagyni az Olasz Nagydíjat, miután a monzai versenyhétvége szombati napján vakbélgyulladással kórházba szállították, ahol meg is műtötték. Az operációt követően ugyan nem várt komplikációk is felléptek a brit-thai pilóta légzése kapcsán, ennek ellenére szűk három héttel később már visszaült a Williamsbe Szingapúrban. Ennek ellenére amikor a szezonzárón arról kérdezték, hogy visszanyerte-e már a formáját a betegsége óta, így felelt Albon:
„Azt mondanám, szükségem van a télre, hogy elérjem a száz százalékot. Nem volt időnk megfelelően edzeni ahhoz, hogy teljesen visszanyerjem azt a fittséget, szóval igen. De reálisan nézve, Szinagapúr kemény volt, Japánban 75 százalékos voltam, utána pedig eléggé jól éreztem magam” – idézi a Motorsport a versenyzőt, aki szerint egyébként a monzai hiányzását leszámítva mindenhol maximálisan kihasználták a pontszerzési lehetőségeiket (igaz, Olaszországban pedig a helyére beugró Nyck de Vries szállította a pontokat).
fotó: DPPI
Az idei Ferrarié minden idők egyik legpocsékabb pole/győzelem aránya
https://formula.hu/parc-ferme/34194
Egy körön egyértelműen a Ferrari jelentette 2022-ben a mércét a Formula-1-ben: a 22 nagydíjhétvége több mint felén, szám szerint 12 alkalommal nyerték meg az időmérőt (kilencszer Charles Leclerc, háromszor Carlos Sainz révén). Ám vasárnaponként már más volt a helyzet, a Scuderia mindössze négy futamgyőzelmet aratott – ezzel pedig minden idők hatodik legrosszabb pole/győzelem arányát produkálta az F1-75-ös.
Az Autosport kimutatása szerint a legalább öt rajtelsőséget begyűjtő versenygépek közül a 2002-es Williams tartja ilyen téren a negatív rekordot, amely hétszer is a leggyorsabb volt a kvalifikációkon, de csak egyetlen versenyelsőségre futotta a Michael Schumacher fémjelezte Ferrari-éra egyik legdominánsabb szezonjában. A dobogón még a roppant gyors, de megbízhatatlan 1979-es Renault (öt pole, egy győzelem) és az 1984-es Brabham (kilenc/kettő). Az elmúlt időszakból a 2013-as Mercedes fért még fel a toplistára.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Átalakítják a miami F1-es pálya sokat kritizált részét
https://formula.hu/parc-ferme/34193
Sok kritika érte az idén debütáló Miami Nagydíjat, hogy az NFL-stadion körül kialakított új pályán nem lehet előzni, noha Max Verstappen a pályán lépte át Charles Leclerc-t, majd nyerte meg a futamot. A RacingNews365.com értesülései szerint viszont 2023-ra több helyen is módosul a vonalvezetést. A fő változtatás a 14-15-ös kanyart érinti, ami egy nagyon lassú, emelkedős sikán volt, ezt teljesen átvariálják, gyorsabbra szabják, illetve a 14-es kanyar falát (amibe például Esteban Ocon is belecsapódott) szintén átalakítják. Több részen is újraaszfaltozzák a pályát, főleg az egyes szektor tempósabb kanyarjainál.
A szervezők elmondták, hogy a visszajelzések alapján tervezik be a változtatásokat, jelenleg is azt vizsgálják, hogy hol tudnának még javítani a pályán.
fotó: dppi
Alonso beszól Hamiltonnak, Magnussen hitetlenkedik, Perez tüsszög – az év legjobb F1-es rádiózásai
https://formula.hu/parc-ferme/34192
Top 20-as összeállítást készített a 2022-es szezon legjobb csapatrádiós üzenetváltásaiból a Formula-1 YouTube-csatornája, benne a fentieken túl éneklő Norrisszal, kiesés miatt üvöltő Leclerc-rel, új alsóneműre vágyó Zhouval és persze az év legviccesebb félrehallásával – a videó IDE vagy a képre kattintva indul:
Megújult logóval vág neki az új érának a Formula-E
https://formula.hu/parc-ferme/34191
Január közepén Mexikóvárosban startol a Formula-E következő, sorban kilencedik idénye, amely nemcsak az új, Gen3-as autókat hozza majd el, hanem a sportszabályzatot illetően is lényeges változásokat jelentettek be. Emellett a jelek szerint az elektromos formulaautós világbajnokság a külsőségekhez is hozzányúl, ugyanis bemutattak egy teljesen új logót, amely az eddigiektől eltérő betűtípussal operál – mindez az alábbi szezon előtti kedvcsináló videó végén vagy az alatta lévő képen látható:
Season 9. Let’s go
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) November 28, 2022
Verstappen és Tsunoda nagy csatát vívtak a hétvégén
https://formula.hu/parc-ferme/34189
Vasárnap rendezték meg a Honda Thanks Day nevű évzáró rendezvényét, ahol a márkához köthető versenyzők, így például a Red Bull és az AlphaTauri F1-es pilótái is bemutatókat tartottak, valamint kisebb versenyeket vívtak egymással. Így volt ez a gokartpályán is, melyről tegnap már érkezett néhány fotó, most azonban egy videó is felkerült a Twitterre a kétszeres világbajnok és a fiatal japán tehetség harcáról.
Yuki Tsunoda down the inside of Max Verstappen!!!
— Formula 1 (@F1) November 28, 2022
@AlphaTauriF1 #F1 pic.twitter.com/iBVG8jDq5S
Rossiék kikaptak a saját pályájukon rendezett versenyen
https://formula.hu/parc-ferme/34190
Hosszú évek óta hagyomány már, hogy a szezon végeztével Valentino Rossi Ranchán gyűlnek össze a MotoGP-ben és más kategóriákban versenyző, főként olasz motorosok, hogy a dirt-track pályán mérjék össze a tudásokat egy 100 kilométeres távú, páros versenyen. Nem meglepő módon általában Rossi és féltestvére, Luca Marini szokták vinni a prímet, idén azonban letaszították őket a trónról: utolsó körig tartó csatában ugyanis a Moto3-as újonc Elia Bartolini és a Supersport-világbajnoki ezüstérmes Lorenzo Baldassarri legyőzte a Doktor és öccse duóját. A dobogót az egyaránt a Moto2-ben szereplő Celestino Vietti és Niccolo Antonelli tette teljessé a 100km dei Campioni elnevezésű verseny nyolcadik kiadásán.
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Bővíteni kell a lelátókat az Albert Parkban
https://formula.hu/parc-ferme/34188
A látogatók számát tekintve új rekord született Melbourne-ben, hiszen az idei Ausztrál Nagydíj hétvégéjén összesen 419 114 szurkoló volt jelen. Ez felülmúlta a korábbi csúcsot, ami még 1996-ból származik, akkor 401 000 ember volt kíváncsi az első olyan futamra, amit ezen a helyszínen rendeztek, korábban ugyanis Adelaide adott otthont a futamoknak. A szervezők a hatalmas érdeklődés miatt most úgy döntöttek, hogy az Albert Park területén található 16 lelátón 39 000-ről 44 000-re nő az ülőhelyek száma. A Motorsport hírei szerint az újratervezett lelátókra szóló jegyek árusítása holnap indul, ehhez pedig fontos hozzátenni, hogy jövőre már az F2 és az F3 mezőnye is ellátogat ide.