Negyedmillió dollárt adományoz a Formula-E főnöke, ha nem Verstappen nyeri az F1-es vb-címet
https://formula.hu/parc-ferme/37484
Max Verstappen tavaly minden idők legdominánsabb szezonját produkálva vált háromszoros világbajnokká, és mivel nagy fölényben volt a Red Bull és a holland, jó esély van a címvédésre. Mike Dodds, az elektromos világbajnokság, a Formula-E vezérigazgatója konkrétan 99 százalékot ad erre – ha pedig nem így lesz, egy nem is kis összeget fog adományozni: „Ha nem ő nyer, akkor van 19 másik pilóta: ha a másik 19 versenyzőből győz valaki, negyedmillió dollárt adományunk a szóban forgó pilóta által kiválasztott jótékonysági szervezetnek” – idézi szavait a RaceFans.net.
Dodds megjegyezte, hogy az F1-gyel szemben a Formula-E kiszámíthatatlan: „Ott leszek a Formula-E következő, Sao Pauló-i fordulóján, és fogalmunk sincs, ki fogja megnyerni azt a futamot. Úgyhogy izgatott vagyok emiatt. Formula-1-es rajongóként várom a szezonkezdetet, nézni fogom a körülötte lévő felhajtással együtt, ugyanakkor már most abszolút tudom, ki fog nyerni. Az nem történhet meg, hogy az előző szezonban 22 futamból 19-et megnyersz, elmész pihenőre, fejlesztesz kicsit az autón, visszatérsz, aztán nem nyered meg a következő idényt. Nem látom, hogy ez megtörténne.”
Hogyan kezdték a magyarok a Dakart?
https://formula.hu/parc-ferme/37246
Négy egységnek szurkolhatunk az idei sivatagi száguldáson, de nem indult számukra egyszerűen a kéthetes maraton.
Az autósok között a Challenger kategóriában, vagyis egy T3-as buggyval induló Lónyai Pálnak rögtön technikai akadtak gondjai az első szakaszon (hajtásproblémákkal küzdött, a szakasz második felében csak az első két kerék hajtott, addig a 20. hely körül mozgott), és végül csak a 37. helyen zárt a 39 célba érőből, bő három óra hátránnyal tudott kiérni a szelektívről, de a szerviz után újult erővel folytathatja a küzdelmet.
A kamionosok között remek tempót diktált a Qualisport Racing: Kovács Miklós, Czeglédi Péter és Ács László az előkelő 13. helyen fejezte be a napot a Scaniával – a hátrányuk bő egy óra lett a végére az első helyezetthez képest.
Szintén a kamionosok között versenyez Darázsi Zsolt és Léner Tibor a Team SSP MAN-jével, ők a 41. pozícióban zárták a napot közel hat óra lemaradással, míg csapattársaik, Szalai Norberték a 46. helyről rajtolhatnak ma, a második szakaszon.
fotó: LP Racing
Már a 2025-ös autóját is tervezi a Red Bull
https://formula.hu/parc-ferme/37243
Még a 2024-es autók bemutatója sem kezdődött el, de a vezető teljesítménymérnök, Ben Waterhouse elárulta, hogy az energiaitalosok már a 2025-ös autón is gőzerővel dolgoznak. "Az RB19-esnek is megvoltak a maga határai. Gondoljunk csak Szingapúrra, ahol nyilvánvalóan előtörtek a negatív erények is."
"Ugyanakkor egyértelmű, hogy sok már helyen nagyon erős autónk volt, így ezeket szeretnénk még tovább erősíteni. Ami az RB20-at illeti, az az autó már legalább hat hónapos, a figyelmünket pedig szépen lassan átirányítjuk az RB21-re."
Alonso síeléssel pihen rá a 2024-es szezonra
https://formula.hu/parc-ferme/37245
2023-ra az Aston Martinhoz igazolt Fernando Alonso, amely egy újabb rossz döntésnek nézett ki részéről, azonban mindenki legnagyobb meglepetésére a spanyol versenyző végre jó lóra tett, és az Aston Martin abszolút versenyképes autót épített a mögöttünk hagyott szezonra. Hogy a csapat fenn tudja-e tartani tavalyi formáját, esetleg még egy lapáttal rá tud-e tenni, az idei szezon egyik nagy kérdése lesz. Mindenesetre Alonso egy kis síeléssel pihen rá a rendkívül hosszúnak ígérkező 2024-es szezonra.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Távozik a Ferrari korábbi főstratégája
https://formula.hu/parc-ferme/37244
Az olasz Corriere dello Sport értesülései szerint távozik a Ferrari Formula-1-es csapatától Inaki Rueda, aki 2015-ben csatlakozott a Scuderiához. Sokáig a Ferrari főstratégájaként dolgozott, mígnem Frederic Vasseur érkezésével visszafokozták a gyárba. A 2022-es szezonban rengeteg stratégiai hibát vétettek az olaszok, s 2023 óta már Ravin Jain dolgozik a helyszínen azért, hogy a lehető legjobb versenystratégiát biztosítsák Sainznak és Leclerc-nek.
Rueda nem szakad el teljesen a Ferraritól, továbbra is a család tagja marad, azonban az F1-es projektben már egyáltalán nem lesz érintett. A Corriere infirmációi szerint valamelyik sportautós részlegen kaphat szerepet a 45 esztendős spanyol szakember.
Megbukott a törésteszten a Red Bull? Marko ködösít
https://formula.hu/parc-ferme/37242
Több külföldi oldal is kész tényként közölte a héten, hogy a Red Bull új autója megbukott az FIA frontális töréstesztjén, azonban erről hivatalos megerősítés egyik fél részéről sem érkezett azóta sem.
A Red Bull tanácsadója, Dr. Helmut Marko - aki további három évig tölti be ezt a pozíciót - most megtörte a csendet, de igazi választ ő sem adott a kérdésre: "Ha átmegyünk az első törésteszten, akkor pont az lett volna a gond! Akkor valahol nem végeztünk volna megfelelő munkát" - mondta Marko, akinek szavaiból azért arra lehet következtetni, hogy valóban elbukott a Red Bull az első próbán.
Niki Lauda fia is rajthoz áll a Dakaron
https://formula.hu/parc-ferme/37241
A háromszoros F1-es világbajnok első fia, Lukas az élete első Dakarján vesz részt a napokban: egy T3-as Can-Ammel vesz részt a prológgal ma megkezdődő sivatagi száguldáson.
Lauda sosem volt profi versenyző, de a tereprali mindig is vonzotta, és 2022-ben Marokkóban debütált is egy Can-Am Maverickkel, és 2023-ban is rajthoz állt ugyanezen a versenyen.
Idénre nagyobb fába vágta a fejszéjét a Dakarral, és a prológon a 41 T3-as között a 21. helyen zárt a Challenger kategóriában.
Elképesztő videó: szemből érkezett, riválisának ütközött egy autós a Dakar prológján
https://formula.hu/parc-ferme/37240
Hajmeresztő felvétel az Ultimate Dakar Racing belsőkamerás videóján: az egyik bukkanó után a navigációt elrontó rivális szemből érkezet meg, nem tudták elkerülni az ütközést. Még az első éles szakasz előtt, a prológon...
„Még Verstappennel sem tudnánk nyerni”
https://formula.hu/parc-ferme/37239
Az F1-ben elérhető sikerek továbbra is nagyrészt az autón múlnak, a pilóta csak nagyon kis százalékot tud hozzátenni – ezt erősítette meg most Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke is, aki azt mondta, hogy inkább Adrian Newey-t igazolná le az istállóhoz, és nem Max Verstappent.
„Őt választanám, mert biztos, hogy győztes autót tud építeni. Még ha Verstappent is tennénk a mi autónkba, nem tudnánk nyerni. Szerintem Nico Hülkenberg és Kevin Magnussen is tudna futamokat nyerni, ha Red Bullunk lenne” – fogalmazott Steiner a The Athletic kérdésére.
Szívrohamot kapott, kórházban van a korábbi F1-es pilóta
https://formula.hu/parc-ferme/37238
Wilson Fittipaldi még a karácsonyi ebéd során nyert félre egy darab húst, és kapott szívrohamot, amiről felesége, Rita adott tájékoztatást január 4-én. A 80 esztendős Fittipaldit újraélesztették, kórházban van, de a családja várja, hogy felébredjen, ami egyelőre nem történt meg.
A brazil expilóta a kétszeres F1-es világbajnok Emerson Fittipaldi testvére, és korábban 35 Formula-1-es nagydíjon állt rajthoz három szezon alatt a hetvenes években a Brabham és a Copersucar-Fittipaldi színeiben, ebben az időszakban három pontot szerzett.
„Három napot adok az Audinak, és hazamennek”
https://formula.hu/parc-ferme/37237
Pénteken a prológgal kezdődik a 2024-es Dakar Rali, az esemény előtt pedig már megkezdődött a szópárbaj: tavaly nagy port kavart, hogy a futam közben módosítottak a BoP rendszeren, és az elektromos Audi teljesítményét javították a többiekhez képest, amiből a későbbi győztes Nasser Al-Attiyah-nak származott hátránya.
A katari most már a Prodrive versenyzője, de amikor az újabb BoP-módosítás miatt 21 lóerővel erősebbé váló Audikról kérdezték, megkezdte a pszichológiai hadviselést:
„Audi? Csak három napot adok nekik, és haza fognak menni, száz kilométer után láttuk ezt Marokkóban és Aragonban is” – utalt a 2023-as világbajnokság két futamára Al-Attiyah, egyúttal rámutatott arra is, hogy az Audi az utóbbi két évben megbízhatósági problémák miatt nem tudott érdemi eredményt elérni a Dakaron.
A csípős megjegyzésre a sivatagi száguldás háromszoros győztese, az Audi gyári pilótája, Carlos Sainz reagált:
„Azt gondolom, amit akar. Nehéz évünk volt, problémáink voltak a versenyeken, de látom a pozitív oldalát is. Szerintem ami Aragonban és Marokkóban történt, az most nem fog megtörténni.”
A most rajtoló Dakart felvezető videónk megtekinthető a YouTube-csatornánkon!
Nyílt töréseket szenvedett, kihagyja a Dakart az egyik esélyes
https://formula.hu/parc-ferme/37236
Borzalmas sérülésekkel került kórházba még decemberben Matthias Walkner, a korábbi Dakar-győztes motoros: egy kaliforniai teszten a por miatt nem vett észre egy öt méter mély szakadékot a pályán, és beleesett.
Az incidens után azonnal kórházba szállították, ahol kiderült, hogy 31 darabba tört a bokája, és nyílt törése lett a sípcsontjában, a szárkapocscsontjában és a lábfejében is.
Még ott, Kaliforniában átesett egy nagyon hosszú műtéten, majd hazaszállították Ausztriába, Grazba, ahol egy újabb 15 órás beavatkozás következett még karácsony előtt – a medencéjéből vettek ki csontot ahhoz, hogy a bokáját a lehetőségekhez képest helyre tudják hozni.
A szörnyű sérülések miatt nagyon hosszú felépülés vár rá, hónapokig lábadozik majd, és természetesen a 2024-es Dakaron nem tud részt venni – de ez most talán a legkisebb probléma…
Meglepő top3-at nevezett meg Hülkenberg
https://formula.hu/parc-ferme/37235
Amikor a 2023-as F1-es szezon három legjobb versenyzőjéről kérdezték, Nico Hülkenberg némileg meglepő módon Pierre Gaslyt nevezte meg harmadikként két ennél jóval kevésbé meglepő név, Fernando Alonso és Max Verstappen mellett. A német versenyző honfitársa, Christian Menath egy interjúban viccesen meg is kérdezte tőle, hogy mennyit fizetett ezért neki Gasly…
„Az ő esetében alábecsülik, hogy csapatváltáson esett át, és rögtön nagyon jó szinten van” – felelt Hülkenberg a kérdésre. „A legtöbb versenyzőnek, és ezt tapasztalatból is mondom, időre van szüksége ahhoz, hogy minden zökkenőmentesen működjön az autóval és a csapattal. Ez általában időbe telik, ő viszont rögtön Esteban szintjén volt, sőt gyakran még meg is előzte őt a kvalifikáción. És ez szerintem igen erős teljesítmény.”
Amikor Menath visszakérdezett, hogy miért is ilyen nehéz egy csapatváltás, Hülkenberg rámutatott, hogy ezt nem lehet megérteni, ha az ember nem versenyez: „Újságíróként nem értheted meg, mennyire más az érzés, mennyire más a dinamika, mert nem ülsz az autóban. Időbe telik, amíg teljesen alkalmazkodsz és adaptálod a vezetési stílusodat. Különösen most, tesztelés nélkül és a versenyhétvégéken rendelkezésre álló nagyon korlátozott vezetési idővel ez általában hosszú időt vesz igénybe. És úgy gondolom, hogy ő nagyon-nagyon gyorsan és nagyon jól csinálta.”
Február 12-én jön az új Aston Martin!
https://formula.hu/parc-ferme/37234
Az immár Aston Martin Aramco F1 Team néven induló silverstone-i alakulat arról tájékoztatta a sajtó képviselőit, hogy vadonatúj versenyautóját, az AMR24-et február 12-én fogják leleplezni.
Ezzel immár négy csapat bemutatójának időpontja került nyilvánosságra: a Williams és a Stake (azaz Sauber, azaz ex-Alfa Romeo) február 5-én tárja a nyilvánosság elé idei versenygépét – vagy legalábbis annak bemutatóváltozatát –, a Ferrari pedig egy nappal az Aston Martin után, február 13-án érkezik.
Emellett néhány meg nem erősített időpontról is tudomásunk van: az Alpine várhatóan február 7-én, a McLaren és a Mercedes pedig Valentin-napon, azaz február 14-én érkezhet.
Hamiltonék kizárása miatt változtatna Verstappen
https://formula.hu/parc-ferme/37233
Továbbra sincs hivatalos bejelentés azt illetően, hogyan alakíthatják át a sprintes hétvégéket idén – az egyik elképzelés szerint hozzányúlhatnak a sokat vitatott parc fermé-szabályhoz, melynek értelmében jelenleg a hétvége egyetlen szabadedzése után véglegesíteni kell az autó beállításait. A sprintek nagy kritikusa, Max Verstappen is úgy érzi, ehhez hozzá kell nyúlni – viszont megengedett magának egy pozitív megjegyzést is a sprinteket illetően.
„Ha csak egy kicsit is rossz irányba mentél az FP1-ben, akkor a sprintes hétvége hátralévő részében azzal a beállítással maradsz. Ez igazi szívás” – nyilatkozta a világbajnok az AmuS-nak. „Volt néhány igazán jó sprintes hétvége idén, de így sem voltam teljesen elégedett. Vegyük például a hasmagasságot Austinban. A Mercedes és a Ferrari nem szándékosan állította túl alacsonyra az autóit” – utalt Verstappen arra a beállítási problémára, mely Lewis Hamilton és Charles Leclerc kizárásához vezetett.
„De ha egyszer rossz irányba mentél, nincs visszaút, legfeljebb a guminyomással lehet valamit kicsikarni a helyzetből” – mondta a holland, aki nem örülne, ha a sprintszétlövést egykörösre módosítanák, és persze azt sem mulasztotta el, hogy még egy kicsit odaszúrjon az általa igen kevéssé kedvelt formátumnak: „Már én sem tudom pontosan követni, hogy éppen mik a szabályok. El vagyok veszve, tiszta cirkusz az egész.”
800 lóerő feletti sportautót villantott Leclerc
https://formula.hu/parc-ferme/37232
Még a monacói utcák luxusautó-felhozatalában is nagy feltűnést keltett Charles Leclerc legújabb szerzeménye, a mindössze 599 példányban elkészült Ferrari 812 Competizione Aperta egyik példánya. A több mint félmillió fontos árcédulát viselő autóban egy 6,5 literes (egyes feltételezések szerint az utolsó 12 hengeres) V12 erőforrás dolgozik, mely 819 lóerős teljesítményre képes.
Leclerc csapattársa, Carlos Sainz egyébként szintén vásárolt egy 812-est magának, ő az összesen 999 példányban legyártott zárt verzió mellett döntött.
Alonso új játéka: DTM-autót vásárolt
https://formula.hu/parc-ferme/37231
Néhány hete Fernando Alonso Instagram-oldalán futhattunk egy galériába: a spanyol pályanapot töltött a Motorland Aragón aszfaltcsíkon, és egy Aston Martin Vantage modellel körözött, amely az Alonso védjegyévé vált, a sisakjáról is ismert kék-piros-sárga színekbe öltözött.
Az autó háttérsztoriját a Motorsport.com tárta fel: az Aston Martin 2019-es rövidke DTM-projektjének egyik példányáról van szó: az R-Motorsport öt Vantage-t épített a Class One szabályrendszer alapján, melyek közül négy versenyzett a nem túl eredményes szezonban, az ötödik pedig tesztautó volt. Ez utóbbi került Alonso tulajdonába a motorokat építő HWA-tól.
Az autót még szeptemberben, a jaramai pályán adták át egy közönségtalálkozón Alonsónak, egy fontos módosítással: a spanyol kérésére utasülést szereltek be, hogy megoldható legyen az élményautóztatás. Alonso decemberben az aragóni pályán próbálta ki a 650 lóerős Aston Martint, Daniel Juncadella segítségével, aki a négy versenyző egyike volt 2019-ben. Alonso számos utast megautóztatott, aztán a volánt kölcsönadta a MotoGP-világbajnoknak, Marc Marqueznek.
Nem ez az egyetlen különleges jármű, amelyre Fernando Alonso szert tett: szintén a közösségi médiában láthattuk, egy LifeLive gyártmányú ralikrosszos cross car is birtokába került, ugyancsak a jól beazonosítható színekre festve.
Videó: Juan Manuel Fangio a monzai pályán
https://formula.hu/parc-ferme/37230
A kép mellett a hangra is érdemes figyelni az ötszörös világbajnok évtizedekkel ezelőtti kanyarvételeinél:
Ezért kell elküldeni Perezt?
https://formula.hu/parc-ferme/37228
A kétszeres világbajnok Mika Hakkinen is beállt azon véleményformálók sorába, akik kifejtették nézeteiket a nehéz helyzetben lévő Sergio Perezről. A finn klasszis úgy látja, nem a teljesítmény a legnagyobb probléma a mexikóival, sokkal inkább a hozzáállása… „Általában az egyik versenyző lassabb a másiknál, ebben az esetben Perez lassabb, mint Max, ez elég egyértelmű volt az utóbbi időben.”
„Ha a lassabb csapattárs elfogadja a helyzetet, képes jól kommunikálni a médiával és az istállóval, képes fejleszteni az autót, motivált és három-négy tizeden belül tud maradni a gyorsabbhoz képest, akkor szerintem ez nem rossz dolog” – fejtette ki Hakkinen, majd így folytatta: „De ha a csapattárs elkezd panaszkodni, ha azzal vádolja a csapatot, hogy nem ad neki jó autót, nem motivált, és az eredmények fel-le ugrálnak... Az nem jó a csapatnak, és ilyenkor változtatni kell.”
A finn éppen ezért nem hiszi, hogy a mexikóinak van maradása a csapatnál: „Tudom, hogy a Red Bull számára fontos a mexikói pilóta, hiszen Mexikó egy nagy piac, és ez hatással van a dolgokra. De végső soron azért vagy ott, hogy versenyezz, hogy jó eredményeket hozz, és hogy gyorsabban fejleszd az autót. Nem támaszkodhatsz csak egyetlen versenyzőre. Két pilótára van szükséged az autó fejlesztéséhez. Perez jövője a Red Bullnál? Szerintem nagyon valószínűtlen.”
Sainz csak akkor harap, amikor kell
https://formula.hu/parc-ferme/37229
Harmadik szezonját töltötte együtt Carlos Sainz és Charles Leclerc a Ferrari színeiben, s miután 2021-ben a spanyol kerekedett felül a háziversenyben, 2022-ben viszont kellemetlen vereséget szenvedett, idén csak nüanszokon múlott kettejük párharca, melyet az utolsó két fordulóban Sainzot sújtó balszerencsét kihasználva Leclerc tudott megnyerni – igaz, a szezon egyetlen Ferrari-sikerét, s ezzel az utolsó háromból kettőt a spanyol aratta.
A DAZN-nek nyilatkozva Sainz maga is azt emelte ki, mennyire szoros kettejük versengése: „Minden fordulóban fél tizeden belül vagyunk egymáshoz képest, Charles és én mindig együtt vagyunk. Amilyen képességei vannak egy körön, épp olyan jó abban is, hogy pozíciókat szerezzen a rajtnál. Nagyon jó párost alkotunk” – mondta a spanyol, aki szerint kettejük viszonyát illetően sincsen semmi probléma:
„Azt hiszem, nagyon jól kijövünk egymással, és szerintem ez a legjobb dolog a csapat számára: két olyan versenyzőnk van, akik egymást hajtják. Úgy gondolom, hogy egészséges a kettőnk közötti verseny, de mindig a csapatot helyezzük előtérbe. Próbálok harapni, amikor harapnom kell, és próbálom kontrollálni magam, amikor arra van szükség” – fejtette ki Sainz, aki elmondása szerint még a szezonnyitó előtt szeretné aláírni új szerződését.
A sakkozó Schumacher jó csapatfőnök lett volna
https://formula.hu/parc-ferme/37227
Az egykori F1-es pilóta, Timo Glock Michael Schumacher síbalesetének tizedik évfordulója kapcsán felidézett egy sztorit a német legendáról: a többszörös dobogós versenyzőt Schumacher tanította meg sakkozni! „Egészen sokat kerékpároztunk együtt, s amikor ő visszajött a Mercedeshez, én pedig a Virginnél és a Marussiánál vezettem, gyakran sakkoztunk is.”
„Soha életemben nem sakkoztam előtte, de ő megtanított, hogy kell játszani, és a repülőutakon folyamatosan játszottunk. Nagyon élveztem, amikor le tudtam győzni, mert utált veszíteni” – idézte fel Glock nevetve. „Egy időben nagyon jól ment a sakk, s a Szingapúri Nagydíj környékén szinte minden meccset én nyertem. Jó móka volt” – tett hozzá a német versenyző, aki szerint Schumacher ma is a száguldó cirkuszban dolgozna, ha nem történik meg a baleset 2013 utolsó napjaiban…
„Szerintem most is a sportágban lenne, hiszen ennek szentelte az életét” – mondta Glock, aki szerint Schumacherből kiváló csapatfőnök lett volna. „Talán nem azonnal a visszavonulása után, hanem valamivel később, de biztosan alkalmas lett volna erre a pozícióra, hiszen mindig pontosan tudta, hogy mire van szükség.”