DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 12. szombat

150 ezer dollár körüli adomány gyűlt össze Bottas pucér naptárával

Mint arról mi is beszámoltunk, néhány hete Valtteri Bottas kiadta a Bott-Ass névre hallgató 2024-es naptárját, amelynek lapjain meztelenül láthatjuk a finn F1-es pilótát. Az Alfa Romeo versenyzője ezzel a Movember mozgalomhoz csatlakozott, ugyanis a naptár bevételeiből a prosztatarák elleni kutatást támogatja a többszörös futamgyőztes. Bottas most az Instagramon közölte: bár a pontos számokat még kalkulálják, nagyjából 150 ezer dollár körüli adománnyal tudnak beszállni a kutatásokba, amiért köszönetet mondott a naptárból vásárló rajongóinak.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Valtteri Bottas (@valtteribottas) által megosztott bejegyzés

McLaren: Ricciardo-szurkolók vagyunk, van F1-en kívüli csapatunk is

A szerdai nap nagy híre Daniel Ricciardo McLarentől való távozása, illetve annak bejelentése volt, amely előrevetíti azt is, hogy Oscar Piastri miatt szakítottak Ricciardóval annak ellenére, hogy érvényes szerződése volt 2023-ra is. A bejelentés után Zak Brown vezérigazgató azért udvarolt még egy kicsit az ausztrálnak:

„Daniel Ricciardo-szurkolók vagyunk és vannak egyéb szériákban is csapataink. Daniel egy kivételes autóversenyző és bármely csapat kivételezettnek érezheti magát, amelynél vezet (ennek persze némileg ellentmond az, hogy a szerződés ellenére ők mégis kidobták - a szerk.). Tárt karokkal várjuk az egyéb csapatainkba, de úgy tudjuk, hogy Daniel nagyon is az F1-re koncentrál. A McLaren ajtaja mindig nyitva áll előtte, de ő most nagyon az F1-ben szeretné folytatni.”

-00122033_050

fotó: dppi

Pénteken bejelentik az Audi érkezését?

Már jó ideje hallani azokat a híreket, melyek szerint az Audi a Sauberrel száll be a Formula-1-be 2026-tól, mi magunk is írtunk erről közel két hónapja saját forrásaink alapján. Mivel nemrég véglegesítették a 2026-os motorszabályokat, így elhárult az utolsó akadály is, jöhet a bejelentés, erre pedig a jelek szerint holnap, a Belga Nagydíj péntekjén kerülhet sor. Információink szerint sajtótájékoztatót tartanak Spában, amelyen Mohammed ben Sulayem FIA-elnök mellett az Audi képviselői vesznek részt.

audi_1_1

fotó: dppi

Schumacher mesterhármast lőtt, Vettel duplázott a jótékonysági focimeccsen

Ezúttal a Michael Schumacher szülővárosához, Kerpenhez legközelebbi F1-es futam, a Belga Nagydíj előtt rendezték meg azt a jótékonysági labdarúgó-mérkőzést, amelyet most már hagyományosan minden évben tető alá hoznak Mick Schumacher és a korábbi NBA-sztár, Dirk Nowitzki révén. Ezúttal is a két német volt a két szervező, egyben a két csapatkapitány. a Champions for Charity, vagyis Bajnokok a jótékonyságért című rendezvényen pedig végül Schumacher csapata győzött 11-10-re.

A mérkőzésen a Haas F1-es pilótája mesterhármast szerzett, együttesében pedig ott volt barátja, mentora, Sebastian Vettel is, aki kétszer talált a kapuba. Részt vett még többek között Mika Hakkinen, David Coulthard, Matts Hummels vagy Gerald Asamoah is, az összegyűlt 100 ezer eurós bevételt pedig szétosztják Nowitzki és a Schumacher család (Keep Fighting Michael) alapítványa között.

301134107_2404868179676429_5512554373946454188_n

fotó: Haas F1 Team

Leclerc felidézte első győzelmét

A legtöbbek számára nagyszerű emlék az első győzelem a száguldó cirkuszban, Charles Leclerc áttörést jelentő sikerét azonban egy szörnyű tragédia árnyékolta be: egy nappal korábban elhunyt az F2-ben versenyző Anthoine Hubert. Az azóta még négy győzelmet szerző monacói pilóta így emlékezett vissza első F1-es sikerére, melyet épp az e hétvégi helyszínen, Spában szerzett meg. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Újra lesz női versenyző az F2-ben

A pont nélküli Cem Bülökbasi és csapata, a Charouz kölcsönös megegyezéssel felbontotta szerződését, ezért az utolsó négy fordulóra Tatiana Calderon foglalja el a török versenyző megüresedett helyét Enzo Fitipaldi csapattársaként.

A kolumbiai hölgypilóta 2019 után tér vissza a Formula-2-be, amely sorozatnak ő az eddigi egyetlen női versenyzője. Az elmúlt két szezonban a Super Formula, WEC LMP2 és ELMS szériákban is szerepelt, valamint az Alfa Romeo F1-es tesztpilótája volt. A 2022-es évet az IndyCarban kezdte meg az A. J. Foyt Racig csapattal, de szponzori okok miatt Mid-Ohio óta nem versenyzett, igaz, hivatalosan még a csapat kötelékébe tartozik.

Időjárás: Eső bolondítja majd a spái hétvégét

Mielőtt bárkiben is felsejlenének a tavalyi Belga Nagydíjon látott körülmények, mindenkit szeretnénk megnyugtatni: vasárnap várhatóan nem lesz majd csapadék a verseny helyszínén. Azonban pénteken egész napos esőre készülhet az F1, az F2 és az F3 mezőnye is. A pénteki csapadék valószínűleg még szombat reggelig kitart, s talán még az F3-asok 10:35-kor rajtoló sprintfutamáig is kitart, azonban a délután egy órakor kezdődő harmadik Formula-1-es szabadedzésen már minden bizonnyal száraz pályán, nagyjából 20 °C-os hőmérsékletben körözhetnek a pilóták.

Az előrejelzések szerint vasárnap már napos időben lesz része a kilátogatóknak, így nem kell attól tartanuk, hogy idén sem látunk versenyt sokak kedvenc helyszínéről, a levegő hőmérséklete is 22-23 fok környékén alakul majd, így idén remélhetőleg olyan versenyt láthatunk Spa-Francorchamps-ból, ami kárpótol bennünket az elmaradt 2021-es miatt is.

Félig piros lesz a Mercedes Spában

Különleges fényezéssel készül a Belga Nagydíjra a Mercedes: az AMG 55 évét ünneplik ezen a módon, a márka egyik legendás versenyautóját, a Mercedes 300 SEL 6,8 AMG-t, a „Vörös disznót” megidézve. A csapat egyelőre egyetlen fotót mutatott a dizájnról, amelynek első traktusa a pilótafülkéig piros színt és retró stílusjegyeket kap.

Videó: Ez történt tavaly Spában

Már a szombati időmérő edzést is hajszál híján elmosta az eső, aztán másnap a versenyt már tulajdonképpen meg sem tudták rendezni, bár végül a safety car mögött megtett körök miatt félpntokat kaptak a pilóták. Verseny hiányában idézzük most fel - az egyébként versennyel is felérő - tavalyi időmérőt, ahol Lando Norris hatalmas balesetet szenvedett, Russell pedig majdnem megszerezte első pole-pozícióját, a Williamsszel. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Újabb sikeres vizsgálat, Marquezt engedik motorra ülni az orvosok

Ismét fontos lépést tett a visszatérés felé Marc Marquez: ahogy azt már tudhattuk, a héten újabb orvosi vizsgálat vár a spanyolra, akinek a nyár elején műtötték negyedszerre is a bő két éve egy jerezi bukás során eltört jobb felkarcsontját. A Repsol Honda közleménye pedig igen biztató fejleményekről adott hírt: a CT-vizsgálatok alapján teljesen összeforrt mostanra a csont, az orvosok pedig ennek okán engedélyezik a nyolcszoros világbajnok számára, hogy növelje az edzésterhelést. Ami pedig ennél is fontosabb: azt is, hogy motorra ülve erősítse és próbálgassa a karját.

A csapat közleménye hozzáteszi, hogy Marquez és stábja az első ilyen motorozás után mérlegelik majd, hogy hogyan tovább, mindenesetre az továbbra is optimista elképzelésnek tűnik, amit Alberto Puig csapatmenedzser szeretne, hogy a 29 éves versenyző vegyen részt a másfél hét múlva esedékes, a mélyponton lévő Honda számára kritikus fontosságú misanói teszten – még úgy is, hogy Dr. Sanchez Sotelo hangsúlyozta: Marquez karja a mozgást és az izomzatot tekintve is komoly javulást mutatott.

marquez-motogp-1_1

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán! 

 

„Én is átéltem” – ez lehet a gond Vettelnél Hakkinen szerint

Sebastian Vettel visszavonulásáról is beszélt a kétszeres F1-es világbajnok Mika Hakkinen az Unibeten közzétett helyzetértékelésében. A finn expilóta úgy véli, hogy Vettel visszavonulásának hivatalossá tétele visszavetheti a teljesítményét és azért mondja ezt, mert ő is tapasztalta...

„Hihetetlen karrierje volt négy világbajnoki címmel, egyértelmű, hogy ő egy szupertehetséges pilóta. Most viszont már nyilvánosan bejelentette, hogy visszavonul és ez egy furcsa szituáció. Én is megtapasztaltam ugyanezt 2001-ben. Azt hiszem, hogy Monacóban döntöttem el, hogy a szezon végén visszavonulok. Onnantól az az utolsó plusz már nincs meg mondjuk ahhoz, hogy mindent ki lehessen hozni egy időmérős körből. Illetve több hiba is előfordulhat, márpedig ha hibázol az F1-ben, az fájhat” – mondta Hakkinen.

pf2_1

A hidrogén lehet az F1 jövője az Alpine szerint

A Formula-1 következő motorszabály-változása 2031-től esedékes, és jelenleg nagy kérdés, a fenntartható üzemanyaggal hajtott hibrid erőforrásokat milyen formula követi majd. Az Alpine álláspontja szerint az elektromos motorok még nem lesznek annyira hatékonyak bő tíz év múlva, hogy a teljesítményszintet fenntartva a hibridek helyét átvegyék, ezért a hidrogénhajtás lehet az alternatíva – ezt az opciót a gyártó jelenleg tanulmányozza.

„A teljesen elektromos motor talán 15 év múlva lehet megoldás, de a következő egy vagy két szabályciklusban nem tartom valószínűnek” – mondta az Autosportnak Laurent Rossi, a márka vezérigazgatója. „A hidrogén, még ha nem is teljesen tiszta, tisztább a hagyományos üzemanyagnál. Emellett bőven van belőle, míg az organikus vagy szintetikus üzemanyagot az ellátás és ellőállítás költsége korlátozza. Ráadásul egy tényezőt fenntart, mégpedig a hangot. Talán húsz év múlva az új generációt egyáltalán nem fogja érdekelni, mert megszokják a néma autókat az utcán, de jelen pillanatban ez is kell a show-hoz.”

Rossi szerint az Alpine-nak bizonyítania kell a döntéshozók számára, hogy a hidrogén járható út. Ezért ha az elmélet működik, a márka gyakorlatban is kipróbálhatja a hidrogénhajtást, például a Le Mans-i 24 órás 56-os garázsának formájában, vagy a Nürburgringen egy hidrogénhajtású közúti autóval.

A Formula-E világbajnoki címe után sem lát visszautat az F1-be Vandoorne

Stoffel Vandoorne két évet töltött el a Formula-1-ben a McLarennél, ám túl sok babér nem termett számára az akkor jobbára küszködő wokingiaknál. Azóta a sportautózásban és mindenekelőtt a Formula-E-ben találta meg a számítását a belga, aki a Mercedes színeiben világbajnoki címet szerzett a nemrég véget ért szezonban. Vandoorne a második rangos bajnoki titulusa (2015-ben a GP2-ben ért fel a csúcsra) sem érzi úgy azonban, hogy van visszaút számára az F1-be, de ez nem is nagyon foglalkoztatja őt:

„A Formula-E jelenti a jövőmet. Két éven át szerepeltem a Formula-1-ben 2017-ben és 2018-ban, de nem érzem úgy, hogy újra ott fogok versenyezni. De soha ne mondd, hogy soha: a világ egy furcsa hely. Bármi lehetséges, de személy szerint nem ez jár a fejemben. Nem gondolok arra, hogy vissza kell jutnom egy F1-es ülésbe” – mondta el a pilóta a Daily Starnak adott interjúban. Vandoorne jövője még a Formula-E-ben sem tisztázott, hiszen a Mercedes kiszállt az elektromos sorozatból, a csapatot átvevő McLaren pedig már jelezte, hogy sem rá, sem Nyck de Vriesre nem tart igényt. A pletykák szerint a belga a DS Penske formációnál köthet ki 2023-ban.

vandoorne-fe-vb-dppi

Quartararo Spielbergben megmutatta, miért érdemli meg az újabb világbajnoki címet

Ugyan Francesco Bagnaia van a leginkább lendületben a MotoGP-ben, hiszen már zsinórban a harmadik győzelmét aratta, az Osztrák Nagydíjon mégis Fabio Quartararo nyújtotta talán a legkomolyabb teljesítményt – hogy miért, arról a Formula Motocast futamértékelőjében is beszéltünk 38:22-től:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Montoya Leclerc-re fogadna a Belga Nagydíjon

Juan Pablo Montoya nemrég hosszasan értékelte a 2022-es Formula-1-es szezon eddigi alakulását, de egyúttal azt is elárulta, hogy szerinte Charles Leclerc lehet a favorit a most hétvégi Belga Nagydíjon: „Charles-ra tenném a pénzem. Általában Maxra fogadnék minden versenyen, de ez a pálya a Ferrarinak kedvezhet. Gyors pályáról van szó, és elég jó a tempójuk. Úgy gondolom, a Red Bullnak is jó a tempója. Ez egy jó pályája lehet Checónak is, ő is nagyon jól teljesíthet” – fogalmazott a kolumbiai ex-F1-es a VegasInsidernek.

Montoya azt is elmagyarázta, miért számít Ferrari-diadalra Spában: „Vannak olyan pályák, mint a budapesti, amely nagyon nehéz, rendkívül technikás, így nehéz összeraknod a jó köridőt. Miközben Spa lendületesebb, sokkal könnyebben jön a köridő. Szóval szerintem Checo ott lesz, Max is ott lesz. De ha most kellene fogadnom, akkor talán Charles-ra tennék a Ferrarival.”

leclerc-dppi-hun-1

fotó: DPPI

Horner védett státuszt adna a történelmi pályáknak

Miközben egyre több új helyszín csatlakozik a Formula-1-es versenynaptárhoz – idén Miami került be a körforgásba, jövőre Las Vegas és Katar fog –, ez együtt jár azzal, hogy néhány klasszikus pálya viszont kikerülhet a menetrendből. A Francia Nagydíj kiesése gyakorlatilag garantált 2023-ra, de akár a Belga Nagydíj is veszélyben lehet, főleg abban az esetben, ha sikerülne tető alá hozná a Dél-afrikai GP-t Kyalamiban. A sportág több szereplője is méltatlankodásának adott hangot, hogy egyáltalán felmerülhet Spa elvesztése – hozzájuk csatlakozott Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke is, aki védettséget adna a belga pályának és még két történelmi helyszínnek:

„Spa, egyértelműen… ez az egyik történelmi verseny” – nyilatkozta a Sky Sportsnak. „Monza, Silverstone és Spa: ezek a nagy és történelmi helyszínek, ezeket be kellene betonoznunk a naptárba és megvédenünk őket. Nagyszerű, hogy jönnek új események és van érdeklődés. De szükség van erre a történelmiségre is. Olyan, mintha Wimbledon nélkül rendeznék az ATP Tourt. Ezek részesei a történelmünknek, a DNS-ünknek. Nyilván el fogjuk mondani a véleményünket, de végső soron meg kell bíznunk azokban, akik ezt az üzletet futtatják.”

spa-2021-f1-dppi-2

Öt drámai pillanat a Belga Nagydíj történetéből

A Formula-1 készített videós összeállítást a hétvégi Belga Nagydíjra készülve: felidézték Ayrton Senna és Nigel Mansell 1987-es ütközését, Max Verstappen szenzációs 2015-ös előzését, Mark Webber 2011-es, Fernando Alonso elleni megmozdulását az Eau-Rouge-ban, Michael Schumacher és David Coulthard 1998-as balesetét, valamint azt, amikor 2001-ben Ralf Schumacher Williamse az emelőn maradt.

A videó ezen a linken, vagy a képre kattintva megtekinthető!

pf1_29

Andrettiék nem viccelnek: 200 millió dolláros új főhadiszállást építenek

Közleményben jelentette be az Andretti Autosport anyavállalata, az Andretti Global, hogy rövidesen új főhadiszállás építésébe kezdenek. A tervek szerint a beruházás 200 millió dollárból valósulna meg az Indiana államban található Fisherben, ahol 53 ezer négyzetméteren húznák fel a létesítményt, amelytől 500 új munkahely teremtését várják.

A bejelentés érdekessége, hogy az Andretti úgy fogalmazott, hogy a jelenlegi autósportos szerepvállalásaik és az Andretti Technologies kutatás-fejlesztései mellett az „esetleges jövőbeli tevékenységeknek” is az új főhadiszállás adná a központját. Nem nehéz úgy értelmezni mindezt, mint egy üzenetet a Formula-1 irányába, hogy nagyon is komolyan gondolják a beszállást. Mario Andretti, a csapatot irányító Michael Andretti apja néhány hónapja adta hírül, hogy fia dolgozik az F1-es csatlakozáson – igaz, eddig igencsak vegyes a fogadtatása az esetleges érkezésüknek a meglévő istállók részéről.

andretti-hq-1

Mi változott Spában?

Anthoine Hubert halálos balesete óta szorgalmazták a versenyzők, hogy változtassanak a Spa-Francorchamps-i pálya bizonyos területen, hogy biztonságosabbá váljon, mert az Eau-Rouge és a Raidillion esetében az iszonyatos tempó mellett a kanyarok beláthatatlansága óriási veszélyt hordozott magában azzal, hogy a gumifalak is közel voltak az aszfaltcsíkhoz, így ha valakivel történt ott valami, simán visszapattant az útra, ahol a padlógázzal érkező többiek nagyon nehezen reagálhattak minderre.

Ennek érdekében erre az évre meg is lépték a szükséges biztonsági változtatásokat Belgiumban. Most már a Raidillon mindkét oldalán jóval nagyobb, szélesebb a bukótér, hátrébb kerültek a falak, így sokkal kisebb az esélye a „visszapattanós” baleseteknek, több helyük van az esetleges balesetet szenvedő versenyzőknek lelassulni a falig, illetve jóval nagyobb távolságot kellene „visszapattanniuk”.

Ezen felül az 1-es kanyar (La Source) bukóterét is átalakították, szélesebb lett és kavicságyat telepítettek oda, illetve ugyanez a két művelet történt a Kemmel utáni kombinációval és a Blanchimont-nal is. A 11-es, „név nélküli” kanyar az F1 számára nem változott, de motorversenyek rendezésére alkalmas új vonalvezetést is kapott ez a rész. Ezen felül öt kanyart is újraaszfaltoztak, mert a téli árvíz tönkretette a pálya bizonyos részeit.

279863723_1147237902484732_3268208750573152449_n

fotó: Circuit de Spa-Francorchamps

A Hyundai WRC-csapatát vezetheti a Francia Nagydíj igazgatója

A WRC-s berkekben legjobb forrásokkal rendelkező Dirtfish számolt be arról, hogy információi szerint Eric Boullier lehet a Hyundai WRC-csapatának új főnöke. Az istállónál komoly válság alakult ki az utóbbi egy évben, az anyacég rendkívül későn adott zöld jelzést az idén januárban debütáló hibrid Rally1-es autó fejlesztésének, emiatt lemaradásban vannak a Toyotához képest, ráadásul a tavalyi, csalódást keltő idény után elköszöntek Andrea Adamo csapatfőnöktől. A helyére átmenetileg Julien Moncet került, aki az erőforrások és a hajtáslánc fejlesztéséért felelős vezető volt és maradt is, így viszont tulajdonképpen csapatfőnök nélkül dolgozott a gárda – elő is került már többször, hogy gyakorlatilag azt sem tudják, hogy a következő futamukon ki vezeti majd őket. A sztárpilóták elégedetlensége a sehova sem tartó projekt és a gyenge autó miatt is folyamatosan nőtt, bár Ott Tanak extra kockázatot vállalva megnyerte az előző két futamot, így feljött a második helyre az egyéni pontversenyben – de csapattársával, Thierry Neuville-lel is összezördült kicsit Belgiumban, valamint azt is kimondta, hogy nem Moncet a megfelelő csapafőnök.

A Dirtfish úgy értesült, hogy a korábbi McLaren-vezér Boullier veheti át az irányítást, miután az eddig a Francia Nagydíj igazgatójaként dolgozó szakember alól kihúzták az F1-es futamot, a Paul Ricardon nem lesz verseny a közeljövőben. Boullier-vel kapcsolatban felpörögtek a szóbeszédek az Ypres Ralin, de a Hyundai Motorsport egyelőre nem erősítette meg az értesülést – nem mellesleg az egész sportrészleg élén is változás történt még áprilisban, Scott Noh helyét Sean Kim vette át, úgy fest, hogy csak most jutottak el a WRC-csapat gondjainak kezeléséig.

-00119011_281

fotó: dppi

 

Videó: Mennyire is meredek az Eau Rouge?

Hát annyira, hogy a mclarenesek leálltak pacsizni egyet, ezalatt pedig legurult a kerekes bőrönd a kanyar tetejéről.