DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 2. szerda

Zarco kizárta, hogy ő vegye át Marquez helyét a Repsol Hondánál

Amióta eldőlt, hogy Marc Marquez szerződést bont a Hondával és jövőre már a Gresini Ducati színeiben húzza majd a gázt a MotoGP-ben, az egyik legfontosabb pilótapiaci kérdéssé az vált, hogy vajon ki veszi át a helyét a Repsolnál. Elsőre logikus lépésnek tűnt volna, ha a Honda szatellit gárdájához, az LCR-hez leigazolt Johann Zarcót léptetik előre a gyári alakulathoz, ám most a francia versenyző az Ausztrál Nagydíj csütörtöki sajtónapján megerősítette, hogy ez nem fog megtörténni:

„Tényleg azt gondoltam, én lehetnék a természetes jelölt, de számos más oka van, hogy ez mégsem volt annyira ’természetes’. Nem túl fényes csak azért bekerülni a gyári csapatba, mert szabaddá vált az ülés. Azért kell odakerülnöm, mert engem akarnak. Amikor Marc nemet mondott, sokkal nagyobb lelkesedést vártam a Hondától és a gyári csapattól, hogy ezt nyomják” – fogalmazott némileg csalódottan a Motorsport.com által idézett Zarco. A jelenleg a Pramac Ducatinál szereplő motoros hozzátette: amellett, hogy szemlátomást a Honda sem akarta annyira az előléptetését, ő maga is úgy érzi, hogy biztosabb a hosszabb maradása a MotoGP-ben, ha nem hagyja ott Lucio Cecchinello csapatát egy esetlegesen csak egy szezonig tartó repsolos kalandért.

Marquez helyére amúgy már egy hete is inkább a jelenleg az RNF Apriliát erősítő Miguel Oliveirát tartotta fő esélyesnek a sajtó, a portugál némi ellentmondásba is keveredett Razlan Razali csapatvezetővel annak kapcsán, van-e olyan záradék a szerződésében (amely 2024-re is szól), hogy egy gyári alakulat érdeklődése esetén távozhat. Mindenesetre Oliveira csütörtökön Phillip Islanden arról beszélt, hogy nincs fejlemény, majd ha lesz ajánlata, lesz mondandója is – viszont a minap még így nyilatkozott az esetleges váltásról a MotoGP.com weboldalnak: „Megtiszteltetés, hogy egy olyan gyártó vesz fontolóra, mint a Honda. Minden motoros célja, hogy gyári csapatnál gyári ülést kapjon azzal a céllal, hogy együtt fejlődjenek. A lehető leghamarabb szeretném, hogy ez megtörténjen.”

motogp-zarco-pramac

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

107 előzés történt a Spanyol Nagydíjon

Jelentősen megnőtt a pályán történt előzések száma Barcelonában, amely általában nem a körömlerágós futamokról ismert. Való igazi, az idei verseny sem volt az, az Autosport statisztikái szerint mégis 107 pozíciócsere történt vasárnap, ami jelentős emelkedés a 2022-es 75-höz képest, nem beszélve a 2021-es 51-höz és 2020-as csupán 32-höz viszonyítva.

A pálya végi sikánt éppen az előzések érdekében vették ki, így a pálya már egy közepesen és egy nagyon gyors jobbkanyarral végződik. Bár ezek közvetlenül nem segítették az előzések számát, közvetve igen: az új vonalvezetéssel a pálya sokkal jobban igénybe vett az abroncsokat, különösen a bal elsőt. Ez nagyobb fokú gumihasználatot, több kiállást és taktikai sokszínűséget eredményezett – az ebből fakadó autók közti gumielőny és -hátrány pedig előzéseket.

„Az F1 egy vicc” – beszólt az IndyCar címvédője

Több korábbi Formula-1-es pilóta, aki az IndyCarban kötött ki, kiemelte a tengerentúli széria versenyképes környezetét: elmondásuk szerint a technikai egyenlősége révén szinte bárki odaérhet akár a dobogóért folyó küzdelembe. Ezzel szemben az F1-ben sokkal nagyobb jelentősége van az autónak, idén pedig különösen frusztráló lehet a semleges nézőknek a Red Bull egyeduralma: eddig hétből hét nagydíjat nyertek az energiaitalosok. Will Power, az IndyCar regnáló bajnoka is emiatt szólt be az F1-nek, egyúttal sajnálatát fejezte ki az ott szereplő versenyzők felé:

„Lenyűgöző a mezőny, a legkeményebb a világon, és ezt tudniuk kell az embereknek, főleg a Formula-1-gyel összevetve” – mondta a detroiti hétvégén az IndyCarról Power. „A Formula-1 egy vicc a versenyzést illetően, de nem az a pilótákat tekintve. Bámulatos versenyzőik vannak, és sajnálom őket, hogy nem élhetik át azt az élvezetet, amit mi az itteni versenyzéssel, mert ez a csúcsszintje az együléses autósportnak. Úgy vélem, a Formula-1 sokkal jobb lenne, ha hasonló formulája lenne, mint az IndyCarnak. Imádom a technológiai és a gyártói oldalát, tényleg elképesztő, de mint néző… mennyire klassz lenne, ha mindenkinek Red Bullja lenne? Így egyszerűen tudjuk, hogy Max megnyeri az összes futamot, hacsak nem siklik valami félre. Képzeljük el, hogy mondjuk újoncként valaki versenyt nyerhetne. Szerintem klassz lenne ezt látni. De tudjuk, hogy ez sosem fog megtörténni, ismerve az ottani politikát.”

will-power

„Nem történt semmi dráma, élveztem” – Ocon az Alonso-csatáról

Az előző két évben csapattársakként is több kemény összecsapást produkált a Fernando Alonso, Esteban Ocon páros, s ennek emléke sejlett fel az F1-es Spanyol Nagydíj 51. körében is, amikor a francia keményen védekezett a kétszeres világbajnok ellen a célegyenesben, az utolsó pillanatban mozdulva jobbra. Ám míg kívülről agresszívnek tűnhetett Ocon manővere, Alonso nem látott benne semmi kivetnivalót: „Nem tudom, a tv-ben máshogy nézett-e ki. De megelőztem Zhout, Tsunodát és Estebant, és számomra mindegyik egyformának tűnt” – fogalmazott az Aston Martin pilótája.

Ocon szerint sem történt semmi extra: „Jót csatáztunk, élveztem ellene a versenyzést. Amint láttam, hogy ott van jobb oldalon, elvettem, mert tudtam, hogy nem fogom tudni magam mögött tartani. Két körön át sikerült, de aztán hagynom kellett. Teljesen normális csata volt, minden rendben volt, nem történt semmi dráma, jót versenyeztünk. Élveztem és még sok csatát fogok élvezni Fernandóval.”

f1-ocon-alonso-video

Padlólemez-sérülés hátráltatta Bottast a barcelonai F1-es futamon

Miközben Guanyu Zhou a kilencedik helye révén Ausztrália óta először szerzett pontot az Alfa Romeo a Formula-1-ben, Valtteri Bottas borzalmas Spanyol Nagydíjon van túl. A finn már a Q1-ben kiesett az időmérőn, majd a versenyen az utolsó előtti, 19. pozícióban szelte át a kockás zászlót. Bottas már a leintés után is egyből utalt rá, hogy valami nem stimmelhetett az autójával, mert több mint egy másodperccel volt lassabb a vártnál és folyamatosan csúszkált, később pedig a vizsgálatok megerősítették ezt a gyanúját:

„Sérülést találtunk a padlólemezen, valószínűleg a verseny elején szedhettem össze törmeléket, s ez igen jelentős teljesítménybe került. Ennek eredményeképp egyszerűen hiányzott a tempóm, senkivel nem tudtam harcolni, így elég hosszú futam volt számomra. De tudom, hogy magunk mögött tudjuk hagyni ezt a versenyt és hamar visszatérhetünk a helyes útra Montrealban” – fogalmazott Bottas, aki természetesen egyúttal gratulált Zhou pontjaihoz, ami szerinte bizonyíték az Alfa Romeo remek munkájára a gyárban és a pályán egyaránt.

f1-bottas-alfa-barcelona

fotó: DPPI

Egy egész éjszakába és sok millióba került megakadályozni Horner ferraris átigazolását

Hiába kezdte tavaly erősen a szezont a Ferrari, különböző stratégiai, megbízhatósági és olykor versenyzői hibák miatt hamar leszakadtak a világbajnoki harcban a Red Bullról, emiatt pedig inogni kezdett Mattia Binotto csapatvezető alatt a szék. A szezon végén távozott is a posztról, a helyére pedig az Alfa Romeótól érkező Frederic Vasseur ült, ám mint most azt Helmut Marko, a Red Bull F1-es tanácsadója megerősítette, a Scuderia előbb megpróbálta átcsábítani az ő főnöküket, Christian Hornert is a Kanadai Nagydíj idején:

„Egy egész éjszakámba telt meggyőzni Hornert arról, hogy maradjon a Red Bullnál. További néhány millióba került ez nekünk” – nyilatkozta a Blicknek Marko, akinek szavai alapján tehát nem is volt teljesen esélytelen a Ferrari kísérlete Horner megszerzésére. A maranellóiak korábban többször megpróbálták becserkészni Adrian Newey-t is, szintén sikertelenül, ám a Red Bull csapatát így is elkezdték szétszedni a riválisok, amiről a Pitwall friss adásában is hosszasan beszélgettünk:

LeBron James rajtoltatja el az idei Le Mans-i 24 órást

Az NBA történetének legeredményesebb kosárlabdázója, a ma is aktív LeBron James rajtoltatja majd el hétvégén a Le Mans-i 24 órás verseny 100. kiadását. A 38 esztendős James azt mondta erről, hogy hatalmas megtiszteltetés számára, hogy a világ egyik legnagyobb sporteseményén vehet részt, és hogy segíthet megünnepelni ezt a történelmi pillanatot.

Korábban Brad Pitt vagy Steve McQueen is rajtoltatott már el Le Mans-t, sokszor fordult elő eddig, hogy valamilyen "külsős" híresség kapja meg a feladatot. James egyébként résztulajdonos az RFK Racing NASCAR-csapatában.

lebron

 

Hamilton és Verstappen pezsgőzött együtt a legtöbbször

A RacingNews365.com gyűjtése szerint Lewis Hamilton és Max Verstappen pezsgőzhetett együtt eddig legtöbbször az F1-es dobogón: a páros 35 alkalommal állhatott együtt a pódiumon, és nyithatta ki a diadalmas üveget.

A lista első öt helyén egyébként Hamilton összesen négyszer szerepel: Nico Rosberggel 31, Sebastian Vettellel 26, Valtteri Bottasszal pedig 23 alkalommal osztozott a pezsgőzésen, a vonatkozó listán pedig Alain Prost és Ayrton Senna kettőse a negyedik helyre jó 25 ilyen alkalommal.

f1-verstappen-hamilton

fotó: 

A Ferrari még a bokszkiállásnál sem értette meg Leclerc kérését

Érdekes rádióbeszélgetés zajlott az F1-es Spanyol Nagydíjon Charles Leclerc és a Ferrari között a monacói pilóta utolsó bokszkiállása előtt, ami jól megmutatja, hogy milyen állapotok uralkodnak jelenleg a maranellóiaknál. 

Xavier Marcos Padros versenymérnök 23 körrel a vége előtt szólt Leclerc-nek, hogy jöjjön ki a bokszba, és megkapja a kemény keverékű gumikat.

„Ne, ne, srácok, a lágy keveréket tegyük fel” – reagált rögtön Leclerc, amire a rádióban elhangzott mérnökétől a „vettem” válasz.

Itt következett egy rövid csend, majd Leclerc rákérdezett, hogy „így is kiálljak?”, amire jött az érthetetlen válasz: „igen, gyere ki ebben a körben, feltesszük a keményeket”,

A keményeken rajtoló, majd a lágyakat felrakó Leclerc így a futam végén, az említett második kiállása után a 11. helyen ért célba, és nem szerzett pontot.

f1-leclerc-ferrari

fotó: Ferrari

Piquet elvesztette a fellebbezést, egymillió dollárt kell fizetnie a Hamiltonra tett megjegyzése miatt

Még márciusban született ítélet arról, hogy közel egymillió dollárnak megfelelő összegre büntetik Nelson Piquet-t: a brazil expilóta még 2021 novemberében ejtette ki a száján az n betűs szót, Lewis Hamiltonra célozva, amikor azt mondta egy tv műsorban, hogy az a n***** betette oda az autóját, és ott is hagyta – utalva Verstappen és Hamilton silverstone-i ütközésére. Az ügy aztán csak 2022 nyarán kapott nagyobb nyilvánosságot, s ezt követően ki is tiltották a brazilt a paddockból, valamint szinte mindenki, aki közel áll az F1-hez valamilyen formában, elítélte Piquet szóhasználatát.

Piquet bocsánatot kért szavaiért, megpróbálta megmagyarázni őket, de az ügyben fellebbezzett, amit most a bíróság elutasított: maradt az ítélet, egymillió dollárt kell fizetnie a háromszoros F1-es világbajnoknak.

f1-piquet

fotó: dppi

Megdöntötte a Ferrari szezonbeli rekordját a bokszban a Red Bull – videó

Eddig a korábbi évek fényében meglepően kiélezett csatát vív a kerékcseréket illetően a Ferrari és a Red Bull, sőt az F1-es Spanyol Nagydíj előtt a tavaly ezen a téren még nem túlságosan jeleskedő Scuderia tartotta az idénybeli csúcsot Charles Leclerc 2,10 másodperces dzsiddai szervizelésével. Nos, ez a szezonrekord már a múlté, a Red Bull ugyanis a barcelonai futamon ennél három századmásodperccel gyorsabban, azaz 2,07 szekundum alatt végzett Sergio Perez bokszkiállásánál a munkával. Az energiaitalosok amúgy ezúttal az első két helyet elhozták a vonatkozó listán, míg a képzeletbeli dobogóra az Alpine fért fel, a Ferrari pedig csak az ötödik helyen tűnt fel. Videón is mutatjuk Perez szupergyors kerékcseréjét:

Mick Schumacher munkáját magasztalják Hamiltonék a dupla Mercedes-dobogó után

Idei legerősebb hétvégéjét produkálta a Mercedes a Formula-1-ben, amely Lewis Hamilton és George Russell révén kettős dobogót ünnepelhetett a Spanyol Nagydíjon. A pilóták nem győzték dicsérni a hosszú ideje most legjobban működő W14-est, de egyúttal kiemelték azt is, hogy nagy szerepe volt az eredményben a szimulátorból őket segítő Mick Schumachernek, ugyanis pénteken még igencsak el voltak veszve:

„A péntek egy igazi szenvedés volt az autó egyensúlyával, nagyon nem a megfelelő tartományban volt. Rendkívül nehéz volt vezetni, roppant kiszámíthatatlan volt. Aztán éjszaka remek munkát végeztünk. Nagyszerű csapatunk van, Mick is beült a szimulátorba péntek este és ő is remek munkát végzett, ami segített nekünk megtalálni a helyes utat szombatra” – fogalmazott a héten a valóságban is Mercedest vezető Schumacherről Hamilton, míg a 12. rajthelyről indulva dobogóra álló Russell is hasonlóan vélekedett: „A csapat nagyon-nagyon jó munkát végzett. Amit Mick és a szimulátoros csapat csinált… bőven éjfélnél tovább is ott maradtak, hogy segítsenek nekünk a beállításokkal és jó működési tartományt találjuk a versenyre.”

f1-mick-schumacher-mercedes-2023-barcelona

Négy év szünet után visszatér a Formula-3 Makaóba

2023-ban ismét megtartják a nagy presztízsű Makaói Nagydíjat a Formula-3-as kategóriában. Az FIA és a makaói autóklub, valamint a verseny szervezőbizottsága közti megegyezés értelmében a következő három évben a szövetség felügyeli a versenyt, de akárcsak a múltban, nem lesz az F3-as bajnokság része, Világkupa néven önálló eseményként kezelik.

A 2019-ben megtartott verseny óta – amelyen Yuki Tsunoda harmadik lett – a koronavírus miatt nem versenyeztek az F3-asok a városban, viszont nem szakadt meg a formulaautós Makaói Nagydíj tradíciója, a kínai F4-esek pótolták a géposztályt.

Az utolsó években Richard Verschoor, Dan Ticktum, Antonio Felix da Costa és Felix Rosenqvist szerzett F3-as győzelmet Makaóban: a novemberi hétvégére a bajnokság befejeztével jellemzően beneveznek a kategória nemzetközi legjobbjai – Max Verstappen 2014-ben annak ellenére sem hagyta ki az esemény, hogy zsebében volt F1-es szerződése. Sőt a verseny presztízse miatt időnként akár magasabb géposztályból is érkeznek vendégszereplők, Da Costa például már a DTM és Formula-E oszlopos tagja volt, mikor győzött. A múltban Michael és Ralf Schumacher, David Coulthard, valamint Ayrton Senna is nyert Makaóban.

„Kicsit kínos volt” – esőnek nézte saját izzadságát Russell

A Spanyol Nagydíj előtt nagy kérdés volt, esni fog-e a futam távja alatt, a verseny közben azonban csak egyetlen alkalommal került szóba a csapadék – és mint kiderült, ez is vaklárma volt. George Russell féltáv környékén vett észre a sisakján esőcseppeket, legalábbis először azt gondolta.

„A perifériás látásom zavarta a hajam, amit nem tudtam rendesen a balaklava alá gyűrni, ezért kilógott alóla. Aztán, ahogy izzadni kezdtem, mivel nem fogta balaklava, az arcomra kezdett csöpögni, onnan pedig fékezés közben a rostélyra ment. A szürke ég miatt azt hittem, esik. Kicsit kínos volt” – beszélt az esetről a sajtótájékoztatón Russell, akinek bakiját a közvetítésben mindenki hallhatta.

Russell hozzátette, a dolog zavaró volt, hiszen az izzadság az egész verseny alatt gyűlt a sisakrostély belső oldalán, és nem tudta letörölni – de végül ez sem akadályozta meg, hogy a 12. rajthelyről harmadikként végezzen.

Összeszólalkozott Rosberg és Horner – Perez miatt

Egyre nagyobb teret kap mostanában tévés szakértőként a 2016-os világbajnok, Nico Rosberg – Barcelonában a dobogós interjúkat is ő készítette el –, és sokszor markáns, nem épp diplomatikus véleményével vonja magára a figyelmet. A Sky Sports adásában azt nem hagyta szó nélkül, hogy Christian Horner jónak minősítette Sergio Perez versenyét – amiről még a mexikói is azt mondta, „végig nem volt ott”.

„Christian, azt mondod, jó versenye volt, de szerintem azért eléggé alulteljesített, főleg a futam elején. Nincs igazam? Maxhoz hasonlítva egyes körökben elég nagy volt a különbség…” – szúrta oda a provokatív kérdést Rosberg.

„Elég kritikus ember vagy, nincs igazam? Szigorú vagy ezekkel a srácokkal, szívesen kritizálod őket, mindegyiküket” – vágott vissza Horner, aztán felhozta, hogy Perez a rossz rajttal bukott sokat. Ekkor tette szóvá azt is, hogy Russell büntetés nélkül megúszta az első kanyar átvágását, és végső soron ez döntött kettőjük között a dobogóról.

NASCAR: Kyle Busch verhetetlen volt, de a futam a fékhibákról marad emlékezetes

A World Wide Technology Racewayen folytatódott a NASCAR Cup Series alapszakasza, amelynek rajtja egybeesett az IndyCar Detroitban tartott fordulójával, ám az időjárás végül kegyes volt a szurkolókhoz. A mezőny ugyanis csak hat kört tudott megtenni, mire jött a pálya körüli villámlások miatt a piros zászló, a körözés pedig éppen akkor folytatódhatott, amikor az IndyCar futama véget ért. Ekkor talán még senki sem gondolta, mennyi váratlan esemény lesz azon a versenyen, amellyel érdemben nagyon kevesen foglalkoztak az elmúlt héten, miután a fő témát Chase Elliott eltiltása szolgáltatta. A 2020-as bajnok az egy héttel korábbi incidens miatt nem lehetett jelen, akkor ugyanis szándékosan tette a falba Denny Hamlin autóját, nagy balesetet okozva ezzel. Helyét Corey LaJoie vehette át, akit így Carson Hocevar helyettesített a 7-es autóban.

Az Enjoy Illinois 300 végül főként a fékhibákról és az ebből fakadó ijesztő jelenetekről szólt, amelyben összesen négy pilóta, nevezetesen Bubba Wallace, Tyler Reddick, az újoncként beugró Hocevar, valamint Noah Gragson voltak érintettek. A legcsúnyább csattanás utóbbi nevéhez fűződik, ami újabb piros zászlót eredményezett, ráadásul Gragson láthatóan elég sokáig nem érezte jól magát. Ha mindez nem lenne elég, ketten is sérülést szenvedtek el, egy ember a pitben, egy pedig a nézőtéren. Ami előbbit illeti, Gragson egyik szerelőjéről volt szó, aki a 178. kör során ütközött össze egyik társával nagyon balszerencsés módon, emiatt azonnali orvosi ellátásra volt szüksége, míg az említett baleset során a féktárcsa egy darabja mellkason talált egy rajongót.

A folytatásban aztán volt még egyéb dráma is, hiszen hálózati hiba miatt több helyen a közvetítéssel is gondok adódtak, de az autók közötti adatok áramlása, valamint az időmérő rendszer sem akart rendesen működni, valahogy azonban mégis sikerült lezárni a versenyt, amit az élről induló Kyle Busch nyert meg. A 8-as autó pilótája az első szakaszt is behúzta, míg a középső etapban Ryan Blaney mögött zárt közvetlenül, ám a hajrában nem lehetett vele mit kezdeni, így idén már harmadik sikerét ünnepelhette, ezúttal Denny Hamlin, illetőleg Joey Logano előtt.

Ferrari–Porsche–Toyota sorrend a Le Mans-i tesztnapon

Vasárnap került sor a centenáriumát ünneplő Le Mans-i 24 órást megelőző hivatalos tesztnapra. A két etapra bontott körözés végén Antonio Giovinazzi révén az #51-es Ferrari bizonyult a leggyorsabbnak 3:29,504-es idővel. Nagyon szoros volt azonban az élmezőny, ugyanis szűk másfél tizeddel követte őket a #6-os Porsche – amely ráadásul futott egy 3:29,2-es időt is Laurens Vanthoorral a volánnál, csak azt érvénytelenítették pályalevágás miatt. Az eddigi 2023-as futamokat megnyerő, viszont a Le Mans előtti BoP-módosítás által leginkább sújtott Toyota a harmadik helyen tűnt fel először 3:29,8-as körrel Kamui Kobayashi révén: a #7-es autót egyébként szerelni is kellett, miután délelőtt Mike Conway megtörte a karosszériát. Négy tizeden belül volt még a másik Ferrari, valamint a Felipe Nasr-féle Porsche is. A Peugeot egy hetedik, a Cadillac egy nyolcadik helyet tudott felmutatni legjobbjaként a teszten, míg a Hypercar kategória sereghajtói közül a Vanwall bizonyult jobbnak, mindkét Glickenhaust megelőzve.

Ami a többi géposztályt illeti: az LMP2-sek között a Jota volt a leggyorsabb Pietro Fittipaldival a volánnál, megelőzve a Habsburg Ferdinánd-féle WRT-t, valamint a két Alpine-t. A GTE Amban a JMW Ferrari érte el a legjobb köridőt. Ki kell emelni még természetesen a Hendrick Motorsport 56-os garázsos NASCAR-projektjét: a Jenson Button és Jimmie Johnsonnal egy csapatot alkotó Mike Rockenfeller 3:53-as időt futott, ezzel három másodperccel előzte a GTE kategóriában éllovas Ferrarit.

A Le Mans-i 24 órás hivatalos programja szerdán indul az edzésekkel és az időmérőkkel, a futam pedig 16 órakor startol – utóbbiról a Formula.hu folyamatosan frissülő szöveges közvetítés formájában fog tudósítani!

wec-lm24-giovinazzi-ferrari-teszt

Szabályt sértett a Mercedes a leintés után

Dobogón végzett mindkét Mercedes a Spanyol Nagydíjon, a pódiumceremónia előtt, a parc fermében azonban megszeghették az FIA előírásait. A versenyfelügyelők az 51-es számú dokumentumban helyi idő szerint 18:30-ra meghallgatásra hívták be a csapat képviselőjét, valamint Lewis Hamilton és George Russell fizioterapeutáját. Ebből az valószínűsíthető, hogy a két tréner a csapattagok közé került a parc ferménél, amit a szabályok tiltanak.

Az elkerített terület mellett csak a csapatok szerelői lehetnek jelen (a média és az FIA képviselőin kívül), a vonatkozó szabály a fizioterapeutákat kifejezetten említi: nekik a dobogó melletti várón kívül kell várakozniuk, és csak a ceremónia után találkozhatnak a versenyzőkkel. Erre a szabályra az FIA vasárnap reggel kiküldött emlékeztetője is felhívta a figyelmet.

Tavaly történt egy hasonló eset, akkor az Osztrák Nagydíjon mindhárom dobogós, Leclerc, Verstappen és Hamilton fizioterapeutája is megsértette a szabályt a parc ferménél – akkor mindhárman felfüggesztett 10 ezer eurós pénzbüntetést kaptak. Hasonló szankció várható most is, az eredmény módosítása valószínűtlen.

Frissítve: Megérkezett a stewardok ítélete: a videók és vallomások alapján megállapították, hogy a két fizió/asszisztens a parc fermé területére lépett. A büntetés 10 ezer euró pénzbírság, mivel a felelősség a csapatot terheli, a Mercedes számára.

Videó: szabályos volt Russell rajtja?

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke szerint Russell megúszott egy büntetést a rajtnál, amikor a pályán kívül előzött, és csak azért ért oda a dobogóra, de ebben nincs teljesen igaza. A belsőkamerás felvételt megnézve Russell mindent szabályosan csinált: amikor úgy érezte, hogy nem fér el a pályán, akkor kihúzódott a menekülőútra, amit direkt azért terveztek oda, hogy ilyen esetekben azon kelljen végighaladniuk a versenyzőknek.

Ezzel összességében valóban nyert, de szabálytalanságot nem követett el: a kérdés sokkal inkább az, hogy nem lenne-e érdemesebb lassabbra venni azt a menekülőutat, hogy több időveszteséggel járjon azt választani a pilóták számára.

Ítélet: megrótták Steinert a stewardok kritizálása miatt

Mi is beszámoltunk róla, hogy szombaton Günther Steinert beidézték a felügyelők, miután az F1-es Spanyol Nagydíj napján „laikusoknak” nevezte a stewardokat. A kirohanást az váltotta ki a Haas csapatfőnökénél, hogy nem értett egyet Nico Hülkenberg monacói első körös incidenséért kapott büntetésével. A felügyelők az időmérő előtt meghallgatták Steinert, aki az FIA által vasárnap kora délután kiadott dokumentum szerint elmondta: a „laikus” jelzővel nem arra utalt, hogy nem profin végzik a munkájukat a stewardok, a más sportokkal tett összehasonlítása során pedig csupán arra utalt, hogy azoknál hivatásszerűen végzik a bírók a tevékenységüket. A Haas-vezér egyúttal „elnézést kért mindenkitől, akit megsértett” a szavaival vagy azzal, hogy azok félreérthetők voltak, amit el is fogadtak. Mindezek fényében a csapatfőnököt „helytelen viselkedésért”, amelynek nyelvezete sértő lehetett, megrovásban részesítették a barcelonai stewardok.

A Haas aztán az ítélet kihirdetésével egy időben egy közleményt is kiadott Steiner szavaiban, amelyben újfent elnézést kért: „A stewardok elmondták, hogy nincs gondjuk azzal, ha valaki nem ért egyet a döntéseikkel, inkább a megjegyzéseim értelmezése aggasztotta őket. Elmagyaráztam nekik, hogy nem állt szándékomban senkit megsérteni, és bizonyos szavaim lehetőséget adtak a félreértelmezésre” – fogalmazott Steiner az újabb bocsánatkérés kíséretében.

f1-steiner-haas_1

60 százalékban új útvonal és „48 órás szakasz” a 2024-es Dakaron

Bár még hét hónap van a rajtig, már a minap bemutatták a 2024-es Dakar Rali útvonalát, amely az ötödik kiírás lesz a legendás terepraliverseny történetében, amelyet Szaúd-Arábiában futnak majd. A január 5-től 19-ig tartó viadal egy prológból és 12 szakaszból áll majd, s nagyjából 5000 kilométer lesz az össztáv. Al-Ula történelmi városából indul majd a mezőny, s az Üres Negyedet is érintve a Vörös-tenger partján található Yanbuban fognak célba érni a versenyzők.

A legfontosabb újítás az úgynevezett „48 órás szakasz” lesz: a lebonyolítás lényege, hogy az Üres Negyedben kijelölt 600 kilométeres távot két napra osztják el, s éjszakára nyolc különböző táborban szállnak majd meg a résztvevők attól függően, hol tartanak épp a szakaszon 16 órakor, hogy aztán másnap reggel 7 órakor folytassák az utat – ráadásul éjszaka a maratonszakaszoknak megfelelően nem is kapnak szervizsegítséget. A szervezők hozzátették: itt a motorosok és a quadok, valamint az autósok és a kamionosok eltérő útvonalon haladnak majd, így az autós egységek nem profitálnak a kétkerekűek által már otthagyott nyomokból.