Formula1.5 – Nagy ugrások
https://formula.hu/parc-ferme/36382
Játék a számokkal: hogyan nézne ki a 2023-as világbajnokság állása, ha egyszerűen eltüntetnénk a két Red Bullt a képletből? Carlos Sainz felugrott a harmadik helyre, miután Leclerc és Russell nullázott, Gasly megközelítette csapattársát, Albon légüres térben, Alonso pedig idei hatodik győzelmével leszakította Lewis Hamiltont.
A pole-t félkövér, a leggyorsabb kört dőlt betű jelöli, az utóbbiért járó pont a táblázatban a helyezésért járó ponthoz hozzáadva szerepel.
Vastaps Alonsónak és Binotto utolsó csókja – bejelentkezés Bahreinből
https://formula.hu/parc-ferme/34940
Papírformát hozott a Red Bull, Binotto utolsó csókja a Ferrarinál, B autó a Mercedesnél: helyszíni tudósítónk, Mészáros Sándor bejelentkezése az F1-es szezonnyitó Bahreini Nagydíj után. Videó ide vagy az alábbi Megtekintés a YouTube-on gombra kattintva.
„Öt éve így csinálom” – Ocon a háromból kettő büntetést nem ért
https://formula.hu/parc-ferme/34939
Nem nagyon látni Formula-1-es szinten olyan büntetéssorozatot, mint amilyent Esteban Ocon harcolt ki a Bahreini Nagydíjon: az egyébként erősen, kilencedik rajtkockába kvalifikáló francia az első, öt másodperces időbüntetést azért kapta, mert rosszul állt fel rajtkockájába. A büntetést azonban helytelenül töltötte le, a csapat túl hamar kezdett dolgozni az Alpine-on, ezért egy szigorúbb, tíz másodperces szankciót szabtak ki rá – plusz még egy öt másodpercest, amiért gyorsan hajtott a bokszutcában.
„Általában az ilyenekben jók vagyunk, odafigyelünk a részletekre, nehogy büntetést kapjunk, de ma minden rosszul sült el” – nyilatkozta a helyszíni újságíróknak a Bahreini Nagydíj után Ocon. „Nem értem, miért történt gyorshajtás, hiszen a bokszutcában a limitert mindig így használom, ugyanígy megyek be öt éve. A rajtnál szintén így szoktam elfoglalni a pozíciót. Tavalyig sosem kaptam büntetést ezért. Úgy tűnik, ez újdonság.”
A francia állítja, a rajtrácson más is rosszul állt be, mégis csak őt büntették: „Négy autó is előrébb volt a vonalnál, nem csupán én, mondjuk az igaz, hogy én voltam a legelőrébb. De nem voltam az egyetlen, ez pedig frusztrál” – mondta Ocon, aki az utolsó helyre ítélve az összesített 15 másodperces büntetést végül nem töltötte le, helyette a bokszban feladta a szétcsúszott futamot.
Hatalmas balesetekkel és levegőbe repülő autókkal indult az IndyCar-szezon – videó
https://formula.hu/parc-ferme/34938
Nem sokkal az F1-es Bahreini Nagydíj leintése után startolt el az IndyCar 2023-as évadnyitója St. Petersburgben, ahol azonban már néhány kanyar elteltével lendülnie kellett a piros zászlóknak. A mezőny hátsó felében több autó is összeütközött, látványos tömegkarambolt okozva, amelyben érintett volt többek között Simon Pagenaud és Helio Castreneves is – Benjamin Pedersen pedig a már összetört riválisaiba beleszáguldva meg is reptette Devlin de Francesco autóját. Szerencsére mindegyik pilóta megúszta komoly sérülés nélkül az incidenst – mutatjuk mindezt videón:
The #FirestoneGP is red flagged after this lap 1 incident.#INDYCAR // @GPSTPETE pic.twitter.com/7s50XtKiTi
— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) March 5, 2023
Az újraindítást követően, a féltávhoz közeledve aztán újabb olyan baleset történt, amelyben a levegőbe emelkedett az egyik autó: Rinus Veekay koccant neki a gumifalnak, a mögötte érkező Jack Harvey és Kyle Kirkwood pedig már nem tudta őt elkerülni, utóbbi pedig felrepült:
Bon sang, l'envol de Kirkwood ! Harvey est bien sonné ! pic.twitter.com/WphwvwxoXS
— Gazou (@paddock_inside) March 5, 2023
Idén is elkészült a közös fotó a mezőnyről
https://formula.hu/parc-ferme/34937
Ahogyan minden év elején, úgy most is elkészítette az F1 a hivatalos fotót a teljes mezőnyről. Az elején még kissé rendetlenség uralkodott a pilóták között, de aztán csak sikerült őket lencsevégre kapni. A szezonnyitó Bahreini Nagydíj 16:00-kor rajtol el!
Got there in the end! The class of 2023 #BahrainGP #F1 pic.twitter.com/6ebNPJzAsx
— Formula 1 (@F1) March 5, 2023
First day of school#BahrainGP #F1 pic.twitter.com/hsCyiib8rN
— Formula 1 (@F1) March 5, 2023
A Red Bull és a Ferrari is alkatrészeket cserélt a futam előtt
https://formula.hu/parc-ferme/34936
Rendkívül magabiztosan futhat neki a szezonnyitónak a Red Bull csapata, akik megszerezték az első rajtsort szombaton, ám a verseny előtt végrehajtottak egy biztonsági óvintézkedést, nehogy úgy járjanak, mint a 2022-es Bahreini Nagydíjon, amikor egy nullázással kezdték meg az egyébként domináns szezonjukat. Az energiaitalosok Sergio Perez és a pole-ból induló Max Verstappen belső égésű motorján is kicserélték az olajbeömlő csövet, amiből már többet is kipróbáltak, hiszen a probléma nem újkeletű az RB19-esen. Először az első tesztnapon vették észre, hogy kisebb megbízhatóság gondok vannak a kérdéses alkatrésszel, most pedig újfent kicserélték – tudta meg a Racing News 365.
Eközben a Ferrarinál máris a második energiatároló egységet tették be Charles Leclerc autójába, amiből hat megengedett a szezon során, miután írásbeli kérelmet nyújtottak be az FIA felé, a technikai delegátus vezetője, Jo Bauer pedig engedélyt is adott az olaszoknak a beavatkozásra. A Ferrari – saját elmondásuk szerint – nagyon figyelt a megbízhatóságra a téli fejlesztések alatt, ám ez kétségkívül hátrányosan érintheti őket a jövőben. A monacói épp a két Red Bull mögül, a harmadik helyről várja a piros lámpák kialvását.
Tisztáztak egy nagyon fontos szabályt 2023-ra
https://formula.hu/parc-ferme/34933
A 2022-es Monacói Nagydíjon nagy vita kerekedett abból, hogy Max Verstappen megcsípte a csúszós körülmények között a bokszutcából kivezető határolóvonalat, ám mégsem kapott büntetést, holott a szabály kimondja, hogy négy kerékkel a vonalon belül kell tartania a bokszból a pályára visszaérkező pilótának az autóját. Az FIA a Bahreini Nagydíj előtt arról tájékoztatta a csapatokat, hogy átírták az ide vonatkozó regula szövegezését, hogy egyértelműbb legyen: "A további kényelmetlenségek elkerülése érdekében, az átlépés azt jelenti, hogy az autó bármely kerekének külső pereme nem kerülhet a vonal külső oldalára. A szabály természetesen a bokszbejárati vonalra is érvényes."
Itt a vasárnapi autóverseny-program
https://formula.hu/parc-ferme/34935
09:50 | Formula-3, Főfutam | (tv: M4 Sport, élő) |
11:20 | Formula-2, Főfutam | (tv: M4 Sport, élő) |
15:00-15:30 | IndyCar, Warm-up | |
16:00 | Formula-1, Futam | (tv: M4 Sport, élő) |
18:20 | IndyCar, Futam | (arena4plus.network4.hu, élő) |
21:30 | NASCAR Cup Series, Futam | (tv: Aréna4, élő) |
Videó: Így győzte le Verstappen Perezt a pole-ért
https://formula.hu/parc-ferme/34934
A videóban nagyszerűen megfigyelhető, hogy Max Verstappen korábban fékez, ám ennek köszönhetően hamarabb is tud a gázra lépni, ahogyan az is látható, hogy Perez autója mintha egy kicsivel gyorsabb lenne az egyenesekben a hollandénál, de a kétszeres világbajnok a technikásabb részeken visszahozza kezdeti lemaradását, majd a maga javára is fordítja azt. A videó a képre kattintva tekinthető meg!
Átadtuk a Száguldás és cirkusz 2022 tiszteletpéldányát Günther Steinernek
https://formula.hu/parc-ferme/34931
Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke írta a Száguldás és cirkusz 2022 című F1-es évösszefoglaló kötetünk (amelynek ez volt a tizedik kiadása) egyik előszavát (a másikat a világbajnok Max Verstappen) az elmúlt év végén, Mészáros Sándor kollégánk pedig az idény első versenyhétvégéjén meg is mutatta neki, hogy mit tett: kapott belőle egy tiszteletpéldányt.
A kötet ezen a linken még mindig megvásárolható a Formula webshopjában!
Grosjean a pole-ban az IndyCar szezonnyitóján
https://formula.hu/parc-ferme/34932
A hétvégén nemcsak az F1-nek, hanem az IndyCarnak is rajtol a 2023-as idénye, méghozzá St. Petersburgben. A kvalifikáció Romain Grosjean sikerét hozta: a korábban egy évtizedig a Formula-1-ben szereplő franciának ez a második időmérős elsősége az IndyCarban, s az első, amit az Andretti színeiben arat. Az F1-be vágyó istálló ráadásul kisajátította az első sort, hiszen Colton Herta lett a második, megelőzve a McLarent erősítő Pato O’Wardot és a Ganassinál szereplő tavalyi Indy 500-győztest, Marcus Ericssont. Grosjean az első futamgyőzelmét veheti célba az első startkockából indulva.
A legjobb hat közé az időmérő utolsó felvonásában egyaránt balesetező Kyle Kirkwood és Scott McLaughlin fért még be. A 2021-es bajnok Alex Palou, a mclarenes Felix Rosenqvist, a hatszoros összetett győztes Scott Dixon, valamint a címvédő Will Power teszi teljessé az első tíz sorrendjét az évadnyitó futam előtt, amely magyar idő szerint vasárnap 18:20-kor startol.
Helyszíni összegzés a bahreini F1-es paddockból
https://formula.hu/parc-ferme/34930
Kollégánk, Mészáros Sándor a szombati nap végén a bahreini paddockból jelentkezett be egy rövid videó formájában: nézzétek meg, hogy hogyan látta ő a helyszínen az idény első F1-es kvalifikációját, Verstappen pole-ját, és az Alonso-őrületet.
A videó ezen a linken vagy a képre kattintva megtekinthető!
Rosberg: Nekem a nap csalódása Alonso
https://formula.hu/parc-ferme/34929
A 2016-os F1-es világbajnok Nico Rosberg összegezte röviden azt, amit a szezon első időmérőjén látott:
„Nem láttuk Leclerc második körét, csak három tizedre volt, nagyon közel járt. Holnap új nap lesz, a versenytempó más lesz, de az előny a Red Bullnál van. Személy szerint nekem a nap csalódása Alonso. Azt remélem, hogy közelebb tud lenni az elejéhez. Persze így is briliáns a helyezése neki és az Aston Martinnak is, de azt reméltem, hogy még közelebb lehet” – mondta Rosberg a Sky Sportsnak.
fotó: dppi
F2: Először győzött a mezőny veteránja, rögtön dobogós az F3-as bajnok
https://formula.hu/parc-ferme/34928
Drámainak és körömlerágósnak nem nevezhető, de eseménydús futammal indult a Formula-2 szezonja: a 23 körös sprinten egyetlen baleset sem történt, de számos párharc vetített előre egy izgalmas évadot. Mindebből kimaradt a fordított rajtrácsos pole-pozícióból induló Ralph Boschung: a mezőny veteránja pályafutása első győzelmével kezdte hatodik szezonját, egy egészen sima sikerrel.
Az időmérőn szárnyaló, de ennélfogva kilencedik-tizedik pozícióból kezdő ART-k gondoskodtak a legtöbb akcióról a futam első felében: az F3-as bajnok Victor Martins ment meggyőzőbben, több roham után a második helyet is elvette Ayumu Iwasától – csak az utolsó előtti körben előzte meg őt a bajnokcsapat MP Motorsport új igazolása, Dennis Hauger.
Iwasa végül negyedik lett – Martins csapattársának, Pourchaire-nek egy ponton kinézett a dobogó is, a bajnokság fő esélyesének tartott francia azonban elfogyott a futam második felére, ötödik lett, de legalább megakadályozta Jehan Daruvalát, hogy az MP Motorsport indiaija az utolsó körben lemásolja Hauger késői előzését.
Tíz újonc szerepel az F2-es mezőnyben, akik közül a harmadik Martins mellett végül csak a hetedik Kush Maini szerzett pontot. Pedig a futam elején ennél jobbnak tűntek a kilátások, de a második pozícióból kezdő Roman Stanek csak 13. lett, a harmadiknak induló Arthur Leclerc pedig esélytelen volt a pontszerzésre elrontott rajtprocedúra miatt kapott stop-and-go büntetésével. Váratlanul gyengén indult a szintén bajnokesélyesként kezelt Jack Doohan szezonja, aki csak 11. helyen végzett, miután rosszul választott gumit, a kemény keveréket.
Az F2-es sprintfutam eredménye:
Versenyző | Csapat | Hátrány | |
1 | Ralph Boschung | Campos Racing | |
2 | Dennis Hauger | MP Motorsport | 10.8 |
3 | Victor Martins | ART Grand Prix | 16.1 |
4 | Ayumu Iwasa | DAMS | 24.4 |
5 | Theo Pourchaire | ART Grand Prix | 29.7 |
6 | Jehan Daruvala | MP Motorsport | 30.9 |
7 | Kush Maini | Campos Racing | 41.5 |
8 | Enzo Fittipaldi | Rodin Carlin | 43 |
9 | Zane Maloney | Rodin Carlin | 44.1 |
10 | Juan Manuel Correa | Van Amersfoort Racing | 48.5 |
11 | Jack Doohan | Virtuosi Racing | 49.2 |
12 | Arthur Leclerc | DAMS | 50.1 |
13 | Roman Staněk | Trident | 50.6 |
14 | Jak Crawford | Hitech Pulse-Eight | 52.2 |
15 | Oliver Bearman | Prema Powerteam | 53.7 |
16 | Clement Novalak | Trident | 54.6 |
17 | Frederik Vesti | Prema Powerteam | 54.6 |
18 | Roy Nissany | PHM Racing by Charouz | 1:04.4 |
19 | Brad Benavides | PHM Racing by Charouz | 1:08.7 |
20 | Isack Hadjar | Hitech Pulse-Eight | 1:13.3 |
21 | Amaury Cordeel | Virtuosi Racing | 1:13.8 |
22 | Richard Verschoor | Van Amersfoort Racing | 55.5 |
Imolában jöhet az F1 új időmérős lebonyolítása
https://formula.hu/parc-ferme/34927
Az F1 új formátumú időmérős lebonyolítást szeretne meghonosítani a jövőben, melynek az a lényege, hogy a Q1-ben csak a kemény, a Q2-ben a közepes, a Q3-ban pedig a lágy keverékű abroncsokat használhatják majd a versenyzők. Az eddigi 13-ról 11-re csökkentik az egy hétvége alatt felhasználható abroncsgarnitúrák mennyiségét, hatot adnának az időmérőre és ötöt minden másra, három-három kemény és közepes, valamint négy szett lágy keverék jutna fejenként.
Több nemzetközi sajtóorgánum értesülése szerint már idén Imolában kipróbálják ezt a formátumot: a szabályok szerint idén két versenyhétvégén alkalmazhatják ezt a lebonyolítást, de nem árulták el eddig, hogy hol. Sajtóértesülések szerint Imola lesz az első, a második pedig később dől el, de egyelőre az sem eldöntött, hogy már 2024-ben bevezetik-e ezt a megoldást.
fotó: Pirelli
Bolondnak nevezte Russellt a Sky kommentátora
https://formula.hu/parc-ferme/34926
George Russell nemrég arra panaszkodott, hogy nagyon kevés a három tesztnap egy teljes F1-es szezon előtt, hiszen ez azt jelenti, hogy egy pilóta csak másfél napot ülhet az autóban a két szezon között, ami távolról sem elég, példaként pedig azt hozta fel, hogy például Rafael Nadal sem ilyen felkészüléssel vág neki egy világversenynek. A Sky Sports F1-es riportere, Ted Kravitz viszont nem fogta vissza magát, amikor erről kérdezték:
„Bárki, aki azt mondta, hogy a három nap nem elég, az alapvetően egy bolond. Azért, mert elég volt. Rengeteget mentek az autók, minden pilóta megtett vagy három versenytávot. Szóval jól van ez így” – mondta Kravitz, akinek tavaly volt egy komolyabb összetűzése már a Red Bull-lal, amikor egészen minősíthetetlen módon kommentálta Max Verstappen eredményeit, ami miatt a komplett Red Bull nem állt szóba vele egy hétvégén keresztül.
fotó: dppi
A Red Bull Verstappen véleményét is kikérte a motorgyártókról
https://formula.hu/parc-ferme/34925
Az energiaitalosok Max Verstappen révén hosszú évek után ismét világbajnoki címeket tudtak nyerni, F1-es csapatuknál pedig jelentősen megbecsülik ezért a hollandot. Ennek egyik jele, hogy amikor arról döntöttek, kit választanak partnernek az erőforrásokat illetően, akkor fiatal pilótát is bevonták a háttérben zajló folyamatokba. Erről a Red Bull tanácsadója, Helmut Marko beszélt nemrégiben a De Telegraafnak adott interjúban.
„Amikor a Renault motorjaival gondban voltunk, tudtam, hogy tennünk kell valamit. Mindig is nyitottak voltunk Max felé. Elmondtuk neki a helyzetet, a problémákat és a lehetőségeket” – mesélte Marko, aki elárulta, tartottak attól, hogy Verstappen máshová igazol. „Amikor a Hondával akartunk leszerződni, először vele beszéltünk, és elmagyaráztuk neki, hogyan látjuk a dolgot a mi szemszögünkből. A Porschéval, majd később a Forddal folytatott tárgyalásokba Verstappent is szorosan bevonta a csapat. Ez pontosan azért történt így, mert Max a legfontosabb része a csapatunknak” - zárta gondolatait a tapasztalt szakember.
Ilyen volt az első F1-es nap Bahreinben
https://formula.hu/parc-ferme/34924
Helyszíni tudósítónk, Mészáros Sándor egy hanganyag formájában összegezte tapasztalatait még a pénteki napról - a tervek szerint szombatról és vasárnapról is készít majd összefoglalót olvasóink/nézőink/hallgatóink számára.
Ezzel a körrel húzta be a pénteket Alonso: videó
https://formula.hu/parc-ferme/34923
Belsőkamerás felvételen Fernando Alonso pénteki első helyet és szenzációt érő köre: ezen a linken vagy a képre kattintva megtekinthető!
NASCAR: Operáción esett át a 2020-as bajnok
https://formula.hu/parc-ferme/34922
Kénytelen kihagyni a NASCAR királykategóriájának következő futamát Chase Elliott. Bár a Hendrick Motorsports pilótája egy héttel ezelőtt kiváló teljesítménnyel a 33. helyről indulva lett második a fontanai pályán, a most következő Las Vegas Motor Speedwayen rendezendő versenyen már biztosan nem lehet jelen. Ennek oka, hogy Elliott pénteken snowboardozni volt Coloradóban, ahol megsérült a bal lába, éjszaka pedig műteni kellett. Hogy pontosan milyen típusú sérülésről van szó, azt egyelőre nem árulták el, ugyanakkor magyar idő szerint szombaton reggel a csapat tulajdonosa, Rick Hendrick az AP hírügynökségnek elmondta, pilótájának operációja jól sikerült. A csapat korábbi közleményében azt is megerősítette, hogy versenyzőjük egészsége most az első, így mindenben támogatják őt, és amiben lehet, segíteni fognak számára.
NEWS: @chaseelliott will not compete this weekend at @LVMotorSpeedway due to a leg injury. @joshberry to fill in. https://t.co/2yhqCvVmyL
— Hendrick Motorsports (@TeamHendrick) March 4, 2023
Kritika a Drive to Survive-nak: Túl kevés nőt jelenít meg a sorozat
https://formula.hu/parc-ferme/34915
A Formula-1-es sorozat ötödik évadában visszavettek a korábban tapasztalt valóságferdítésből, de más is hiányzik a szériából: a nők jelenléte. Erre a Females in Motorsport (Nők a Motorsportban) szervezet világított rá: kiszámolták, hogy a Drive to Survive legújabb évadában mindössze 6 perc és 7 másodperc erejéig szólalnak meg nők, ami a 6,5 óra teljes játékidő mindössze 1,54 %-át teszi ki. Ez az eddigi legrosszabb arány, de az öt szezont tekintve is 32 óra játékidőből kevesebb mint egy órát kapnak a nők.
Közleményükben megjegyezték, hogy az ötödik évadban csupán hat szereplő nő nevét írták ki a képernyőre: ők az újságíró Jennie Gow, a McLaren kommunikációs főnöke, Sophie Ogg, a W Series csapattulajdonosa, Caitlyn Jenner, valamint családtagok, Gertraud Steiner, Corinna Schumacher és Geri Horner. Négy epizódban egyáltalán nem neveznek meg nőt, továbbá „a nők többnyire a háttérben jelennek meg rajongókként, ételt felszolgálva vagy a versenyzőket sminkelve.”
Az egyik epizódban egy sajtótájékoztatón Claire Cottingham tesz fel kérdést, de csak a hangját játsszák be, őt nem mutatják. „Az egyetlen nő voltam a teremben. Felteszek egy kérdést a sorozatban, de nem mutatják az arcom, helyette egy férfi újságírót vágnak be” – kifogásolta a BBC-nek Cottingham, aki szerint ha az F1-ben szerepet vállaló nőket nem mutatják meg, az azt a tévképzetet eredményezi, hogy a nők azt gondolják, nem is vállalhatnak szerepet az F1-ben.