DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 8. kedd

Még 7-8 évig nem lesz női pilóta az F1-ben?

A hétből hat forduló után a hölgyversenyzőknek kiírt nevelőszériát, az F1 Academyt toronymagasan vezető Marta Garciát a Marca többek között arról kérdezte, hogy a közeljövőben lehet-e reális esély arra, hogy egy nő eljusson a királykategóriáig. Garcia csak nagyon óvatosan optimista: „Még jó pár évnek el kell telnie hozzá. Az F1 Academyvel megtettünk egy lépést, de az FIA-nak is van dolga. Az autók üléseit férfiakra tervezték, így mi nehezebben érjük el a pedálokat. Szerintem egyre nagyobb a szándék arra, hogy jelen legyünk, de így sem hiszem, hogy hét-nyolc éven belül látunk majd egy női versenyzőt az F1-ben. Persze remélem, hogy kevesebb időbe telik majd…”

marta-garcia

Garcia egyébként azt is elárulta, hogy annak ellenére, hogy spanyol, Lewis Hamilton közelebb áll hozzá, mint honfitársa, Fernando Alonso: „Gyerekként Alonsónak szurkoltam, hiszen végül is egy spanyol versenyző volt nyerésben. Ahogy idősebb lettem, és jobban magába szippantott a motorsport világa, nagyon megszerettem Hamiltont, és ez nem is változott. Úgy érzem, hogy a pályán és azon kívül is hatott rám, hogy küzdjek a céljaimért. Jobban tudok vele azonosulni, az elmúlt években hozzá mértem magam.”

Rivális szériája promóteréhez került a DTM

Az ADAC, a német autóklub fennhatósága alá került az ország első számú versenysorozata, a DTM. Szerdán jelentették be, hogy az eddigi promóter, a Gerhard Berger vezette ITR megszűnik, az egykori F1-es osztrák pedig tárgyal a széria sorsáról. Pénteken eldőlt, az ADAC veszi át a DTM promóteri teendőit.

A hír pikantériája, hogy a DTM 2021 óta GT3-as szabályrendszerrel működik, így az ADAC-hez tartozó GT Masters széria konkurense. A feltételezés szerint a két sorozat megmarad a jövőben, és akár azonos hétvégéken is versenyezhetnek. Erre már 2023-ban sor kerülhet, mivel egyelőre egyik bajnokságnak sincs versenynaptára.

A frissebb bejelentés nem tér ki a DTM jövőjére, annyit azonban leszögez, az ADAC meg akarja őrizni a világszerte elismert szériát, szinergiában a többi német kategóriával. December 8-án Münchenben tartanak sajtótájékoztatót, ahol több részletre fény derül.

Hong Kong milliárdosa is F1-es csapatot szeretne

Azt már jó ideje tudni lehet, hogy az Andretti szeretne beszállni a sportágba, illetőleg nemrégiben mi is megírtuk, hogy két másik társaság is nagy erőkkel dolgozik a háttérben azért, hogy helyet kapjon a rajtrácson. Most a Daily Star Sport híreire hivatkozva számolt be arról a Motorsport Week, hogy a hatalmas vagyonnal rendelkező Calvin Lo egy vadonatúj alakulat megalapítását tűzte ki célul.

„Még vizsgáljuk, hogy milyen minőségben vennék részt az F1-ben. Nem vagyok elég okos ahhoz, hogy csapatot vezessek! Bármilyen szerepvállalásról is lenne szó, az pénzügyi jellegű lenne. Az elmúlt néhány évben sokan megkerestek az F1 világának szereplői közül, a csapatoktól kezdve a nagyon ambiciózus potenciális tulajdonosokon át a befektetőkig. Megnéztünk egy jelenlegi csapatot, és így jött az ötlet, hogy új istállót indítsunk. Jelenleg rengeteg lehetőség van. Úgy gondolom, hogy egy új korszakba lépünk, egy fiatalabb közönséggel és egy újabb rajongói bázissal. A hozzáférhetőség könnyebbnek tűnik, mint korábban” – árulta el az üzletember, aki az RE Lee International vezérigazgatója, magánbefektetési cégén keresztül pedig korábban kapcsolatban állt a Williams F1-es csapatával.

Perez nem fogja tudni legyőzni Verstappent a Red Bull tanácsadója szerint

Élete legjobb szezonját futotta idén Sergio Perez a csapatfőnök, Christian Horner szerint, a mexikói pedig valóban motiváltnak tűnik, ám ez kevés lesz ahhoz, hogy a csapattársa fölé kerekedjen Helmut Marko szerint. Az istálló tanácsadója nem lát jelenleg olyan versenyzőt, aki egyértelműen jobbnak bizonyulhatna Max Verstappennél. „Checo biztosan nyerhet egy-két futamot, de jelenleg nem látom, hogy egy teljes szezonon keresztül kihívója lenne Maxnak. Alapjában véve sem látok most senkit, aki ugyanilyen feltételekkel képes lenne erre” – mondta el a Sport Bildnek adott interjúban.

A Red Bull vezető stratégája egy komoly elismerést kapott a McLarentől

A World Motorsport Symposium nevű rendezvényen idén hat kategóriában díjazták a legjobb szakembereket, a McLaren által támogatott Év Női Mérnöke díjat pedig az energiaitalosok vezető stratégája, Hannah Schmitz vehette át. A hölgy már 13 esztendeje dolgozik a Red Bull kötelékében, a csapat pedig több sikert is köszönhet neki, idén például Max Verstappen is kiemelte a szerepét a Magyar Nagydíjon aratott győzelme után. A brit mérnök többek között ezzel nyűgözte le a szakmai zsűrit, amely neki adta végül az elismerést. „Büszkén jelentjük be, hogy az első McLaren Applied Év Női Mérnöke díj nyertese Hannah Schmitz, a Red Bull Racing vezető stratégiai mérnöke lett. A zsűrit lenyűgözte stratégiai képessége és sikerei, valamint az, hogy nyomás alatt is képes volt másodpercek alatt döntéseket hozni. Gratulálunk Hannah!” – állt a McLaren Applied által közzétett fotó alatt.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

McLaren Applied (@mclarenapplied) által megosztott bejegyzés

A DS Penske is leleplezte festését a Formula-E-ben

Az elektromos szériában új korszak kezdődik meg, ami a szabályokra, az autókra és egyúttal néhány csapatra is igaz. A DS márkája például jó néhány éven keresztül a Techeetah márkájával állt szövetségben, a következő szezonban viszont már a Penskével indulnak, a csapathoz pedig nem akármilyen neveket sikerült leszerződtetni, hiszen a kétszeres bajnok Jean-Éric Vergne mellett a címvédő Stoffel Vandoorne is csatlakozott hozzájuk. Az alakulat december elsején leplezte le a 2023-as idényben használt dizájnját, mely erősen hasonlít a Techeetah által használt festésre. „Ez a szezon meghatározó pillanat a csapat számára. Egy új generációs versenyautó, egy új hajtáslánc és egy történelmi szövetség egy olyan gyártóval, amelyet évek óta csodálunk. Úgy gondoljuk, hogy a szezonra vonatkozó kilátásaink továbbra is hihetetlenül erősek, mivel Stoffel Vandoorne és Jean-Éric Vergne a sorozat legerősebb és legtapasztaltabb felállását biztosítja” – idézte az istálló hivatalos közleménye a csapatfőnök, Jay Penske szavait.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

ABB Formula E (@fiaformulae) által megosztott bejegyzés

Bordáit törte egy gokartbalesetben az IndyCar bajnoka – videó

Will Power egy videó kíséretében adta hírül a közösségi oldalán, hogy egy gokartbalesetben eltörte néhány bordáját. Az idén az IndyCarban második bajnoki címét szerző pilóta elmondása szerint az incidens néhány héttel ezelőtt történt, s az említett néhány törést leszámítva rendben van. A videón az látszik, hogy Power gokartja felborul, miután ütközött egy riválissal:

Az Európa-bajnokság legjobb képei közé került kollégánk fotója

A Formula.hu és az Autósport és Formula Magazin Rali-vb-re és Rali-Eb-re járó kiváló fotósa, Szabó Attila egyik képét az ERC legszebbnek ítélt fotói közé választotta a sorozat. A legjobbak közül az olvasók dönthetik el, hogy melyik az a bizonyos legszebb: Attila képét is megtaláljátok ezen a linken, szerintünk egy szavazat minimum jár neki!

erc-rally-tempestini-szabóattila

Andretti: Szépen haladunk, nem adjuk fel az F1-et!

Hónapok óta ismert tény, hogy az IndyCarban, a Formula-E-ben és az Extreme-E-ben is érdekelt Andretti célkeresztjébe vette a Formula-1-et. Bár mind az F1, mind a jelenlegi istállók részéről némi ellenállásba ütközött eddig a patinás alakulat érkezési szándéka, Andrettiék továbbra sem tettek le minderről. Amikor erről kérdezték a minap Jamie Chadwick Indy NXT-s bejelentése kapcsán, Michael Andretti csapatvezető így válaszolt az F1 kapcsán: „Továbbra is haladunk előre, továbbra is keményen dolgozunk. Úgy gondolom, elég szép haladást produkáltunk az elmúlt néhány hónapban. És nem adjuk fel!” – fogalmazott, a RaceFans.net kérdésére reagálva hozzátéve, hogy az új főhadiszállásukkal is a terveknek megfelelően haladnak.

Mindeközben a Formula Podcast értesülései szerint nem is csak Andrettiék azok, akik csatlakoznának az F1-es mezőnyhöz – a részletekről itt írtunk.

michael-andretti

Russell szerint tisztelniük kell egymást Hamiltonnal

Jóban vannak és az istálló érdekeit tekintik az elsőnek csapattársával George Russell szerint. A fiatal brit idén az első szezonját töltötte a Mercedesnél Lewis Hamilton mellett, akivel véleménye szerint meglepően jól kijöttek, igaz idén nem küzdhettek állandóan a győzelmekért. „Amikor az első két pozícióért harcolsz, akkor egy kicsit más lesz ez a dinamika, de ez természetes. Ami mellettünk szól, hogy a pályafutásunk nagyon különböző szakaszában vagyunk. Nincs okunk arra, hogy konfliktusaink legyenek és jó a kapcsolatunk. Meg kell adnunk egymásnak a tiszteletet, és úgy gondolom, hogy például Mexikóban is így volt. Felismertük ennek fontosságát, mert ha elkezd megromlani a kapcsolatunk, az kihat az egész csapatra, és végső soron a teljes körre, szóval minket is érint a dolog” – idézte Russellt a Crash weboldala.

Albon szinte mindenben jobb volt Latifinél az idei szezonban

Érkeznek a szokásos évad végi összevetések az F1 közösségi oldalain. Legutóbb a Williams párosának teljesítményét prezentálták, melyben elég egyértelműen Alexander Albon felé billen a mérleg nyelve. A brit-thai versenyző a futamokon és a kvalifikációkon is rendesen elverte a csapattársát, de a megszerzett pontok és a legmagasabb rajtpozíció tekintetében is jobbnak bizonyult. Ebben némi változatosságot csak a kiesések száma és a legjobb helyezés tekintetében találunk, ezekben az esetekben ugyanis Nicholas Latifi döntetlent ért el házon belül.

Ricciardo a Mercedeshez való csatlakozást is megfontolta

Bár végül visszatért a Red Bull istállójához tesztpilótaként, akár a Mercedes csapatához is mehetett volna jövőre Daniel Ricciardo. A 33 éves pilóta erről az Ausztrál Nagydíj saját podcastjében beszélt. „A Mercedest már akkor is fontolóra vettem, amikor még a Red Bull versenyzője voltam. Domináltak, és ez volt az a csapat, amit kinéztem magamnak. Volt néhány beszélgetésem velük annak idején, és jó érzés, hogy most is volt néhány. Jól esett, hogy néhány topcsapat még mindig értékel, az elmúlt évek után” – mondta el az ausztrál pilóta, aki egyebek között azt is elárulta, visszatérésekor mindenki nagyon izgatottnak tűnt az energiaitalosoknál.  

Az Andretti csapatával indulhat jövőre Jamie Chadwick

A hölgyek számára létrehozott W Series bajnokságban eddigi három bajnoki címével már abszolút letette a névjegyét Jamie Chadwick, aki bő két hónapja még arról beszélt, továbbra is az F1-ben szeretne szerepelni. Nem sokkal ezt megelőzően az Indy Lights egyik versenygépét tesztelhette az Andretti Autosport jóvoltából, az alakulatot pedig úgy tűnik, sikerült meggyőznie, hiszen a mai napon hivatalosan is bejelentették, hogy a 24 esztendős brit pilóta velük teljesíti a következő szezont az IndyCar utánpótlásában, amelyet nemrégiben Indy NXT-re kereszteltek át. „Nagyon boldog vagyok, hogy jövőre feljebb léphetek az Indy NXT-be. Ez egy nagyszerű lehetőség számomra, hogy több időt legyek a pályán, és tovább fejlődhessek. Egy olyan csapatnál versenyezni, mint az Andretti, csodálatos élmény lesz, és nagyon várom már, hogy az Egyesült Államokban indulhassak. Hatalmas köszönet a Williamsnek a támogatásért, amit azóta kaptam az utamon, hogy 2019-ben csatlakoztam az akadémiához” – idézte a Racefans a fiatal hölgyet, aki egy ideje már a Williams fejlesztőpilótájaként dolgozhatott.

Hakkinen kételkedik a Ferrariról szóló pletykákban

Kedden hivatalosan is bejelentették, hogy Mattia Binotto távozik a Ferraritól, így a maranellóiak jövőre már új csapatfőnökkel kezdik meg a 2023-as szezont. A hírek szerint az olasz istálló pilótája, Charles Leclerc is pártolhatta ezt a döntést, mivel állítólag megromlott a viszonya Binottóval, ám Mika Hakkinen szerint ez egyáltalában nem számít. „Amikor a Formula-1-ben voltam, mindig is úgy gondoltam, hogy nem az a fontos, kedvelsz-e valakit vagy sem, hanem az, hogy mennyire jó, mennyire elkötelezett, mennyire okos. Csak ez számít a siker szempontjából. Nem érdekes mennyire kedveled a másikat, ennek semmi köze ehhez. Csapatban kell dolgoznod, tisztelned az emberek tehetségét, tudását, elkötelezettségét. Én valahogy kétlem, hogy ez lenne az igazi történet” – árulta el a Sky Sportsnak adott interjúja során a finnek kétszeres világbajnoka.

8549 kilométer lesz a Dakar 2023-as útvonala

Egy hónappal a verseny előtt kiadták a Dakar Rali végleges útvonalát. A sivatagi maraton negyedik alkalommal zajlik kizárólag Szaúd-Arábián belül, az útvonal azonban ismét változik a hatalmas ország területén, a szokásos városok – Al-Ula, Ha’il vagy Rijád – érintésével.

A verseny a Vörös-tenger melletti táborból indul az ország közepe felé, délre fordulva pedig megáll a fővárosban. A versenyzők a megszokottnál hosszabb távot teljesítenek az ország keleti részében, itt található a célállomás, Damman is, amely Bahrein közelében fekvő város. December 31. és január 15. között a teljes bejárt táv 8549 kilométer lesz, ebből mért szakasz 4706 kilométer.

Domenicali: Bízom benne, hogy megtalálja a megfelelő megoldást a Ferrari

Kedden vált hivatalossá, hogy Mattia Binotto távozik a Scuderia csapatvezetői székéből. Bár a sajtóértesülések alapján Frederic Vasseur érkezése valószínűsíthető, a Ferrari a közleménye alapján még nem döntött a szakember utódjáról. Márpedig a Formula-1-et irányító, de korábban több éven át a maranellóiak csapatfőnökeként is tevékenykedő Stefano Domenicali reméli, hogy jól választanak a vörösök, hiszen folytatniuk kell a megkezdett útjukat, amely révén a 2020-as történelmi mélyponttól idén már nagydíjgyőzelmekig és vb-ezüstig jutottak:

„Nyilván amikor második vagy a Ferrarival, az sosem elég” – magyarázta Domenicali a Sky Sports F1-nek nyilatkozva. „Sok éve én is ugyanebben a helyzetben voltam, és szeretném, ha Binotto is fókuszált maradna és hinne magában. Nem akarok belemenni a csapatdinamikába, de a legjobbakat kívánom neki a jövőre nézve. Nagyon bízom benne, hogy a Ferrari megtalálja a megfelelő megoldást, hogy tovább haladjon és koncentrált maradjon, hiszen nagy felzárkózást produkáltak a két évvel ezelőtti helyzetükhöz képest. Szükségünk van egy versenyképes Ferrarira: egy jó és erős csapat erős versenyzőkkel, akik a többiek ellen harcolhatnak. Biztos vagyok benne, hogy több csapat fog 2023-ban az első és a további pozíciókért csatázni – ez lenne az álom.”

f1-domenicali-binotto

Fél évre eltiltották a vezetéstől gyorshajtásért az F2-es pilótát

Bár épp a minap jelentették be, hogy Amaury Cordeel jövőre a Virtuosi színeit fogja képviselni a Formula-2-ben (az Alpine akadémiáját erősítő Jack Doohan mellett), az idén újoncként a 17. helyen végző belga más miatt is a címlapokra került. A helyi média beszámolói szerint ugyanis hat hónapra eltiltották a vezetéstől a fiatal versenyzőt a hazájában, miután gyorshajtáson érték. Méghozzá nem is akármilyen mértékűn: a saját maga által rögzített 2020. decemberi TikTok-videó tanúsága szerint 179 km/h-val száguldott egy olyan szakaszon, ahol 50 km/h-s sebességhatár volt érvényben. Az esetért Cordeelt 3600 eurós pénzbírsággal is sújtották. A Virtuosi egyelőre nem kommentálta a híreket.

f2-cordeel-2022

fotó: DPPI

Surviving the Drive: könyvet ad ki Günther Steiner

Könyvet írt és ad ki jövő tavasszal Günther Steiner, a Haas F1-es csapatvezetője. A kötet, amely a Netflixen futó dokumentumfilm-sorozat címén csavarva egyet a Surviving the Drive (szabad fordításban Túlélni a hajszát) címet kapja, az első olyan könyv lesz, amellyel egy aktív Formula-1-es csapatfőnök enged bepillantást a kulisszák mögé. A mű Steiner egyfajta naplójaként dolgozza fel a Haas 2022-es szezonját, amely hemzsegett a csúcs- és mélypontoktól, kezdve Nyikita Mazepin háború miatti menesztésétől Kevin Magnussen bahreini ötödik helyén és interlagosi pole-ján át Mick Schumacher autótöréseiig. „Nem is választhattam volna vonzóbb évet arra, hogy dokumentáljam, mennyi mindenen kell keresztül menni egy csapatvezetőnek az F1-ben” – fogalmazott Steiner. A könyv 2023 áprilisában jelenik meg.

Nem megegyező fényezést kapott a két Jaguar a Formula-E-ben

Három csapat is bemutatta Gen3-as autóját a napokban a Formula-E 2022/23-as szezonját megelőzően. A legnagyobb feltűnést a Jaguar új versenygépe, az I-Type 6 keltette: Sam Bird és Mitch Evans autóján a fekete és fehér részek nem megegyezően helyezkednek el, hanem egymás tükörképei, különbözővé téve a két versenygépet. A Formula-E-ben először fordul elő, hogy egy csapat két autójának fényezése nem megegyező.

A Nissan színvilágát is leleplezték: a vörös továbbra is domináns, újdonságként viszont az autón feltűnik a márka hazájának egyik sajátossága, a japán rózsa. Az új e-4ORCE 04 modellt kicserélődött pilótapáros vezeti, Norman Nato és Sacha Fenestraz.

A mezőny új csapata, a McLaren is megtartotta bemutatóját: a Gen3-as autó, mellyel René Rast és Jake Hughes versenyez jövőre, a jól ismert, papaja, fekete és neonkék színekbe öltözött.

 

Átugorhatja valaki 2023-ban a Red Bullt?

Adrian Newey, a Red Bull F1-es tervezőzsenije szerint nem magától értetődő az, hogy 2023-ban is az energiaitalosok lesznek a csúcson. Az Auto Motor und Sportnak adott interjújában ugyanis arról beszélt, hogy más valaki nagyobb fejlesztési lehetőségeket találhat, mint ami az ő felfogásukban megmaradt:

„A jelenlegi koncepciónkat fogjuk továbbfejleszteni, mert ezt ismerjük legjobban, de nem merném azt mondani, hogy feltétlenül ez a legjobb. Benne van a pakliban, hogy más valaki megelőz minket egy jobb ötlettel. Nem tudjuk, hogy hol fogunk kikötni jövőre ezzel a koncepcióval, talán másnál nagyobb a fejlesztési potenciál, hiába van most hátrányban. Teljes mértékben senkinek sem lehet igaza, nem lehet különválasztani oldaldobozokat, szárnyakat, semmit. Egy Ferrari-oldaldoboz például nálunk nem működne, csak csomagban lehet gondolkodni. Meglátjuk, hogy ki mit talál” – mondta Newey.

-00122046_527

fotó: dppi

Raikkönen saját gokartkupáján segédkezett

A Singha Kart Cup by Kimi Raikkönen Thaiföld egyik legnívósabb gokartbajnoksága, amelynek legnagyobb reklámarca, ahogyan az már az elnevezésben is látszik, a Formula-1 2007-es világbajnoka. Az elmúlt hétvégén a pittayai BIRA Kart Circuiten rendezték meg az ötödik és a hatodik fordulót, ahol Raikkönen aktívan részt vett a lebonyolításban, fényképezkedhettek vele a gyerekek és még ajándékot is kaptak tőle, ráadásul gokartba is pattant a Jégember, hogy tanulhassanak tőle a kicsik.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Kimi Räikkönen (@kimimatiasraikkonen) által megosztott bejegyzés