Golf, Harvard: ezt csinálja De Vries az F1-es elküldése óta
https://formula.hu/parc-ferme/36259
Nyck de Vriest mindössze tíz verseny után menesztette az AlphaTauritól a Red Bull, a helyére pedig a visszatérő Daniel Ricciardót ültették be. A holland egy rövid közleményt leszámítva nemigen nyilatkozott eddig az elküldése óta, viszont a napokban részt vett a Gran Turismo film holland premierjén, ahol a RacingNews365.com portállal beszélgetve elmondta, hogy nehezen élte-e meg a kirúgását: „Igazából nem. Rengeteg támogatást kaptam, és valójában elég természetesen mentek a dolgok. Sokat golfozom azóta” – jegyezte meg De Vries.
Egyelőre azt nem tudni, mit hoz De Vries számára a jövő, de a Formula-E-ben és az endurance szakágban elért sikerei alapján alighanem lesz kérője – ahogy a menedzsere szerint vannak is érdeklődők több szériából. Mindenesetre a holland pilóta a közeljövőben más területen is ki fogja magát próbálni, ahogy azt például Nicholas Latifi esetén is láthatjuk: „Sosem tanultam korábban, valójában még a középiskolát sem fejeztem be. Szeptemberben viszont fogok járni egy kurzusra a Harvardon. Tárgyalás és vezetés a neve, egy kicsit tanulni fogok ezekről. Leginkább azért, mert tetszik, hogy most van egy kis időm és érdekel, hogy más dolgokat is tanuljak.”
Két nap után „kirúgta” AI-nagykövetét a Formula-E-csapat
https://formula.hu/parc-ferme/37278
A Formula-E-ben kezdetek óta érdekelt Mahindra Racing marketingeseinek fejéből egy autósportban újszerű ötlet pattant ki, lépést tartva a mesterséges intelligencia egyre nagyobb térnyerésével: egy AI által generált influenszert neveztek ki a csapat nagykövetének. Ava profilját a Midjourney és Leonardo képalkotó AI-szoftverekkel kreálták, Instagram-profiljának leírásában a „Fenntartható Technológia Királynő & Lázadó Versenyző Robot” leírás szerepelt.
„Rendkívül izgatottak vagyunk a projekt miatt Avával, egy olyan influenszerrel, aki erősen köthető hozzánk és dokumentálja utazásunkat, ám szélesebb vonzerővel, ami segíti központi értékeink hirdetését” – fogalmazott a Mahindra partnerségeket intéző igazgatója, Roanne Crouse a csapat kedden kiadott közleményében. Ava Instragram-profilján (@avabeyondreality) feltűnt az alább látható friss fotó, amelyen a csapat ruházatában látható, több korábbi, nem autósportos témájú kép mellett, melyek közül a legelsőt december 8-án tették közzé.
A rendhagyó ötletet azonban elismerés helyett túlnyomórészt ellenérzés követte: a közösségi médiában reagálva felhasználók tömkelege, köztük újságírók és marketingszakemberek is kifogásolták, hogy a Mahindra az AI-t használja, és nem egy hús-vér nőt alkalmaz nagykövetként, a fogadtatásról pedig több nemzetközi hírportál is beszámolt.
A Mahindra gyorsan lépett: csütörtök este közölték, menesztették a nagykövetet, azaz a gyakorlatban törölték Ava Instagram-fiókját arra hivatkozva, hogy meghallgatták és megértették követőik véleményét, ezért nem folytatják a projektet. Az erről szóló rövid poszton kívül most már Ava minden nyoma eltűnt a Mahindra közösségi csatornáiról.
Éppen a homokból ásták ki az autójukat a Dakaron, amikor nekik csattant egy másik
https://formula.hu/parc-ferme/37277
Nagyon veszélyes szituációban ütközött össze a Dakar 48 órás szuperszakaszán Kris Meeke és Krzysztof Hołowczyc. A T3-as buggyval küzdő brit ex-WRC-sztár beragadt egy dűnébe, de elmondása szerint ebből még nem lett volna baj, egy kicsit kellett megállni, „igazítani” a homokon, és mehettek volna tovább. Csak hogy…
„Feltettük a sisakomat a dűne tetejére (jelzésként, hogy ott vannak mögötte), azonban három perccel azt követően, hogy megálltunk, megérkezett Krzysztof Hołowczyc a dűnén, és az autónk oldalában landolt” – mondta Meeke az esetet követően.
Az a nagy szerencse, hogy az esetből nem lett komolyabb baj, ugyanis a T1-es Mini pont nem találta el egyik versenyzőt sem.
„Szerencsére éppen ástuk ki a gumikat a homokból, amikor megérkezett. Hallottuk, hogy valaki közelít, aztán egy méterrel a sisak mellett átjött a dűnén. Fél percig dühösek voltunk, de aztán volt egy jó beszélgetésünk, és kiderült, hogy Krzysztof jó srác, majd két és fél óráig ölelgettük egymást. Ugyanis annyit kellett várni egy kamionra, mert a kamionosok közül az élmezőny nem állt meg, ők versenyben voltak egymással. Egy olyanra kellett várni, ami nem volt része a versenynek, és amint egy ilyen megállt, egy perc alatt mindketten kint voltunk” – tette hozzá a brit.
A Haasnál frusztrációt okozott a sikertelenség
https://formula.hu/parc-ferme/37276
A Haas tulajdonosa, Gene Haas elmondása szerint a rossz eredmények vezettek ahhoz, hogy megváltak történetük első csapatfőnökétől, Günther Steinertől. Az olasz szakember utóda a japán Ayao Komatsu lett, aki kinevezése után úgy nyilatkozott, hogy az elmúlt évek gyenge teljesítménye komoly frusztrációt váltott ki a csapat tagjaiból: „A miénk egy teljesítményalapú üzletág, így az, hogy nem voltunk elég versenyképesek az utóbbi időben, mindannyiunk számára frusztrációt okozott.”
„Gene és a különböző partnereink elképesztő támogatást nyújtanak nekünk, és szeretnénk az elszántságukat azzal visszatükrözni, hogy egy jobb autót viszünk a pályára” – folytatta a japán sportvezető. „Nagyszerű csapatunk van Kannapolisban, Banburyben és Maranellóban, és tudom, hogy együtt el tudjuk érni azokat az eredményeket, amelyekre képesek vagyunk.”
Komatsu a Haas 2016-os debütálása óta a csapattal van, s ez extra motivációt jelent a számára a jó teljesítmény eléréséhez: „Természetesen nagyon izgatott vagyok a lehetőség miatt, hogy a Haas F1 Team csapatfőnöke lehetek. Mivel az istálló 2016-os bemutatkozása óta a csapatnál vagyok, egyértelmű, hogy szenvedélyesen vágyom arra, hogy sikeresek legyünk az F1-ben. Alig várom, hogy a programunkat és a különböző versenyműveleteket belülről irányíthassam, s így olyan struktúrát tudjunk kiépíteni, amely jobb teljesítményt produkál a pályán.”
Magyar Nagydíj 2024: Ez már tényleg az utolsó esély!
https://formula.hu/parc-ferme/37275
Ez már tényleg az utolsó lehetőség, ha ezt is kihagyod, nem leszel ott a 2024-es Magyar Nagydíjon! Ma megnyílt a jegyvásárlás az utolsó, Pit Exit-tribünre! A jegyeket ide vagy a képre kattintva érhetitek el.
Aki kimarad, az lemarad!
Button: A Mercedes képes megállítani a Red Bullt
https://formula.hu/parc-ferme/37270
A Formula-1 2009-es világbajnoka, Jenson Button a nyeretlen 2023-as szezon ellenére úgy gondolja, hogy nem a Ferrari, hanem a Mercedes parancsolhat megálljt a Red Bull diadalmenetének. A Sky Sports egyik műsorában beszélt erről Jenson Button. "A Mercedes lehet ez a csapat! Az elmúlt tíz év róluk és a Red Bullról szólt, szóval én őket mondanám. Szeretném, ha a Ferrari is ott lenne a mixben, mondhatjuk, hogy tavaly ők voltak legközelebb a Red Bullhoz, különösen a szezon végefelé, de szerintem a Mercedes erős lesz idén."
Lewis Hamiltont is kiemelte a 2009-es világbajnok, aki szerint egykori csapattársa jobb mint valaha: "Lewis azon a pontján van a karrierjének, hogy túl van a csúcson, de hiányzik neki a győzelem, és ő ebbe nem belenyugszik, hanem újra érezni akarja a győzelem ízét. Úgy gondolom, hogy Lewis most gyorsabb mint valaha, magabiztos és kevés hibát vét, persze Max Verstappen ellen így is nehéz dolga lesz."
Fotó: Mercedes
Ferrari: Kvjat ülhetett volna Raikkönen helyére?
https://formula.hu/parc-ferme/37274
A kisebb megszakításokkal 2014 és 2020 között az F1-ben szereplő, s összességében a legsikeresebb orosz F1-es pilótának számító Danyiil Kvjat a sportág hivatalos honlapjának adott interjúban elárulta, hogy a múlt évtized közepén lehetősége volt csatlakozni a Ferrarihoz. Erre elsősorban az teremtett alapot, hogy 2015-ben sikerült megelőznie a bajnoki összetettben nagyon magasra taksált csapattársát, Daniel Ricciardót.
„Azt hiszem, Daniel akkoriban volt a teljesítménye csúcsán. Az autót is hozzá igazították, nekem pedig ki kellett küszöbölnöm néhány problémát, de így is erős szezon volt, és jó teljesítményt nyújtottam, szóval elégedett voltam vele” – idézte fel a jelenleg olasz licensszel a Lamborghini első WEC-szezonjára készülő versenyző.
„A tél egy kicsit furcsa volt, mert megkeresett a Ferraritól Maurizio Arrivabene. Azt mondták, hogy szeretnék, ha náluk vezetnék, és egyre többet beszélgettünk” – folytatta Kvjat, aki végül nem tudott kiszakadni a Red Bull-családból. „A végére világos lett, hogy ez nem fog működni, mert túl erős szálak kötöttek a Red Bullhoz. Így 2016-ban együtt folytattuk, és abban az évben fejlődött az autó, de nem az elején, amikor még ott voltam.”
Két év alatt kicserélődött az F1-es csapatfőnökök négyötöde
https://formula.hu/parc-ferme/37272
Miközben a versenyzőket illetően a 2024-es szezon lesz az első olyan a Formula-1 történetében, amikor nem lesz változás a mezőnyben az előző idényhez képest, a csapatvezetők tekintetében már korántsem tapasztalható ez az állandóság, sőt! Az elmúlt két évad során a tízből nyolc istállónál változott a csapatfőnök személye, sőt 2023 eleje óta ez az arány hét a tízből. Azaz: egyedül a Red Bullt 2005 óta irányító Christian Horner, valamint a Mercedest 2013 óta vezető Toto Wolff mondhatja el magáról, hogy több mint két esztendeje tölti be ezt a feladatkört.
Ez azt is jelenti, hogy a két éve szinte ismeretlenül kinevezett Aston Martin-főnök, Mike Krack immár a harmadik legrégebb óta regnáló csapatvezetőnek számít. Az előző év elején egyszerre négy helyen is cserélődött az első ember személye az F1-es csapat élén: a Ferrarinál Frederic Vasseur, a McLarennél Andrea Stella, a Williamsnél James Vowles, az akkor még Alfa Romeo névre hallgató hinwili alakulatnál pedig Alessandro Alunni Bravi vette át a kormányt. Az Alpine-nál a szezon közben került pozícióba Bruno Famin az elküldött Otmar Szafnauer helyett, míg az AlphaTaurinál a 2024-es idény elejétől váltja Franz Tostot Laurent Mekies – és ezt a sort teszi most teljessé, hogy Günther Steiner helyett immár Ayao Komatsu vezeti a Haast.
Az F1-es csapatfőnökök és kinevezési idejük:
Christian Horner, Red Bull – 2005
Toto Wolff, Mercedes – 2013
Mike Krack, Aston Martin – 2022
Frederic Vasseur, Ferrari – 2023
Andrea Stella, McLaren – 2023
James Vowles, Williams – 2023
Alessandro Alunni Bravi, Alfa Romeo/Stake – 2023
Bruno Famin, Alpine – 2023 szezon közben
Laurent Mekies, AlphaTauri – 2024
Ayao Komatsu, Haas – 2024
fotó: DPPI
Dráma a Dakaron: Kiesett az éllovas
https://formula.hu/parc-ferme/37273
Ma reggel vette kezdetét a 48 órás szuperszakasz a 2024-es Dakaron, amivel kapcsolatban óriási taktikai csata zajlott már előző nap – ennek részleteiről ebben a cikkünkben írtunk.
A dráma azonban már a szakasz elején megérkezett: ugyan a negyedik rajthelyről indulva is ott volt a legjobbak között az első mért pontnál a futamot napok óta vezető Yazeed Al-Rahji, de a szaúdi toyotás hibázott, összetörte a Hiluxot 51 kilométernél, majd hosszú várakozás és javítási kísérletek után kénytelen volt feladni a küzdelmet. Nem tudta megcsinálni az autót, és végül kigurult vele a szakaszról, ezzel az élről esett ki.
Ez azt jelentené, hogy a napot a második helyen kezdő címvédő, Nasser Al-Attiyah veszi át a vezetést, de virtuálisan ez már nem így van, ugyanis a legrosszabb helyről rajtoló katari a várakozásoknak megfelelően már az első ötven kilométeren szűk kilenc percet veszített a 17. helyről induló Carlos Sainzhoz képest, így összességében a spanyol audis már előtte van az összetettben.
„Egyértelműen egy igazi karakter vagy” – így búcsúzik Steinertől Magnussen és Hülkenberg
https://formula.hu/parc-ferme/37271
Szerda este jelentette be a Haas, hogy immár nem Günther Steiner az F1-es csapat főnöke, hanem az eddigi mérnökigazgató, Ayao Komatsu veszi át a helyét. A hírre a közösségi médiában reagált az amerikai alakulat jelenlegi két versenyzője, Kevin Magnussen és Nico Hülkenberg: mindkét pilóta elsősorban azt emelte ki, hogy Steiner adott lehetőséget neki, hogy visszatérjen az F1-es mezőnybe (a dán 2022-ben a háború kitörése után elküldött Nyikita Mazepin helyére került, míg a német Mick Schumacher váltotta 2023-ra).
„Köszönöm, Günther. Köszönöm, hogy 2017-ben bevettél az utazásba, és köszönöm, hogy 2022-ben újra felvettél a fedélzetre. Egyszerre volt szórakoztató és óriási kihívás mindez – de sosem unalmas. A legjobbakat!” – írta Magnussen a 2022-es interlagosi pole-ját követő ünneplést megörökítő fotó mellé, míg Hülkenberg így fogalmazott: „Köszönöm, Günther. A bizalmadat, a barátságot és a lehetőséget, hogy újra az F1-ben versenyezhetek! Egyértelműen egy igazi karakter vagy. Minden jót!”
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Változatlan Hypercar-felállással vág neki a 2024-es WEC-szezonnak a Ferrari
https://formula.hu/parc-ferme/37269
Bejelentette két gyári Hypercar-egységének versenyzőit a március elején rajtoló Endurance-világbajnoki szezonra a Ferrari. Az 50-es és az 51-es autót is változatlan trió vezeti majd a 2024-es szezonban: előbbiben Antonio Fuocót, Miguel Molinát és Nicklas Nielsent láthatjuk majd, míg a Le Mans-győztes egységben ezúttal is Alessandro Pier Guidi, James Calado és Antonio Giovinazzi fog vezetni a kilencfutamos évad során.
Lesz egyébként egy harmadik, az AF színeiben indított privát Ferrari is a Hypercar-kategória mezőnyében: itt fog szerepelni Robert Kubica, a két csapattársának kilétét azonban egyelőre nem fedték fel – igaz, jó esély van a néhány hete a vörösök által leigazolt Yifei Ye szereplésére, míg a harmadik hely a 499P-t nemrég tesztelő Robert Svarcmané lehet.
A Daytonai 24 óráson forgatják tovább Brad Pitt filmjét
https://formula.hu/parc-ferme/37268
A 2023-as szezon során több F1-es nagydíjon, többek között a Hungaroringen is feltűnt a képzeletbeli F1-es istálló, az APX GP, amely a Brad Pitt főszereplésével és Lewis Hamilton rendezésével forgatott új filmhez készített jeleneteket.
A friss hírek szerint a következő forgatás viszont nem F1-es futamon lesz, hanem a január második felében rendezendő legendás amerikai versenyen, a Daytonai 24 óráson.
A Racer beszámolója szerint GTD-, tehát nagytúra-autóval, versenyez majd Pitt, és az F1-es forgatásokhoz képest újítás lesz, hogy most tényleges sessionök közben fognak jeleneteket rögzíteni, nem külön dolgoznak majd.
fotó: ATP
Közel 60 kilogramm csokiból építettek F1-es autót – videó
https://formula.hu/parc-ferme/37267
Ezúttal egy Formula-1-es versenygépet alkotott meg csokoládéból a különleges alkotásairól ismert francia cukrász, Amaury Guichon. A videó leírása a csokiautó a valódi F1-es méretek felének felelnek meg, viszont az alkotás – amely hét napon át, nagyjából 59 kg csokoládéból készült – rendkívül részletgazdagra sikerült (elég csak a szárnyakat vagy a halót megnézni), a végeredmény pedig a vörös festés és a 14-es rajtszám miatt Fernando Alonso ferraris időszakát idézi meg:
Hogyan állnak a magyarok a Dakaron?
https://formula.hu/parc-ferme/37265
Sikeres napot teljesítettek kedden a magyar egységek a Dakar Ralin. A legjobb eredményt ezúttal is a Qualisport legénysége hozta, hiszen a kamionosok között Kovács Miklós, Czeglédi Péter és Ács László a 13. időt produkálta 40 perces lemaradással. Darázsi Zsolték ugyanitt a 32., Szalai Norberték pedig a 35. helyen zárták a verseny negyedik szakaszát.
A Challenger kategóriában, vagyis a T3-as buggyk értékelésében Lónyai Pál az eddigi legtisztább napját tudta összerakni, hiszen a 24. időeredményt produkálta 52 perc hátránnyal, míg a motorosok között a romániai Gyenes Emánuel a 30. helyre hozta be a KTM-et.
Az összetettben a Qualisport a 16. pozíciót foglalja el a kamionosoknál. Gyenes a motorosok között a 32., Lónyai a Challengerben a 35. helyről várja a folytatást.
Videó: kis híján nézői autóval ütközött a Dakart vezető Yazeed Al-Rahji
https://formula.hu/parc-ferme/37266
A Dakar keddi szakaszán második időt autózó, egyébként a versenyt vezető Yazeed Al-Rahji kis híján egy nézői autóval ütközött, ki is posztolta a közösségi oldalán, hogy az bizony a versenypálya...
A videó ezen a linken vagy a képre kattintva megtekinthető!
A címvédő Nasser Al-Attiyah pedig kis híján egy szemből érkező riválissal ütközött, szerencsére itt is elmaradt a csattanás:
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Női pilótát jelentett be a Sauber
https://formula.hu/parc-ferme/37264
A 25 esztendős Carrie Schreiner érkezését jelentette be kedden a Sauber csapata. A német hölgy a kizárólag nők számára létrehozott F1 Academyben képviseli majd a Sauber támogatását élvező Campos Racinget. A motorsportos berkeken belül már most is rendkívül tapasztalt hölgy a tavaly indult széria 15 versenyzőjének egyike volt, akkor megnyerte a második versenyt Zandvoortban.
Két csapat is vitte volna Albont – a Williams nem engedte
https://formula.hu/parc-ferme/37263
Alexander Albon egyértelműen újjászületett a Williamsnél, ahol visszatért a Formula-1-be, s jelenlegi szerződése oda is köti őt, egészen a 2025-ös szezon végéig. A brit-thai pilóta azonban már többször is jelezte, hogy bár jól érzi magát a Williamsnél, de de szeretne a saját karrierjére is gondolni, s úgy érzi, hogy végre valóban készen áll arra, hogy egy élcsapatnál versenyezzen.
Az ESPN arról írt, hogy Albont két csapat is megkereste 2023-ban, hogy idén már náluk versenyezzen, azonban a Williams - a lap állítása szerint - hallani sem akart erről. Ami nem is csoda, hiszen Albon a hátán viszi a grove-i istállót, a csapat tavalyi 28 pontjából 27-et ő szerzett meg.
A thai pilóta - hacsak ki nem vásárolják őt szerződéséből - a Ferrariról minden bizonnyal lemarad, ahol mindkét pilóta szerződése idén fog lejárni, de esélyes lehet a McLarennél Lando Norris pozíciójára és a Mercedes egyik ülésére is, emellett pedig a Red Bullnál sosem lehet tudni, hogy mi jár Dr. Helmut Markóék fejében, ha a pilótáikról van szó.
Fotó: Williams
Fedélzeti kamerás felvételen a Varga Racing Team borulása
https://formula.hu/parc-ferme/37262
Ahogyan arról mi is beszámoltunk, az Africa Eco Race hatodik szakaszán felborult a Varga, Toma páros, de szerencsére egyiküknek sem esett baja, s végül a célba is behozták az autót. Beszámoló és fedélzeti kamerás felvétel a borulásról:
Megkezdődik a monzai F1-es pálya felújítása
https://formula.hu/parc-ferme/37261
Stefano Domenicali, az F1 vezérigazgatója már 2023 végén kijelentette, hogy az olasz helyszínek nem állnak jól a jövőt illetően: Imolának az anyagi hátterét kell összerakni, ha maradni akar, Monzának pedig a megbeszélt felújításokat kell végrehajtania – azt is hozzátette, hogy már régen zajlaniuk kellene, de jókora késésben van a projekt.
Az olasz szövetség elnöke, Angelo Sticchi Damiani most bejelentette: megkezdődnek a munkák. Egyrészt a teljes pályát újraaszfaltozzák, másrészt építenek egy új aluljárót és kibővítik a jelenlegieket, felújítják a bokszépületeket, és a lelátók korszerűsítése is megtörténik majd.
A változtatások bejelentését maga Domenicali is üdvözölte, és a tervek szerint már idén júniusban elkészülnek velük – késésre pedig nincs sok idő, hiszen szeptemberben rendezik a pályán az F1-es Olasz Nagydíjat.
Videó: motorossal ütköztek Coronelék a Dakaron
https://formula.hu/parc-ferme/37260
Sok problémával küzdött meg a mai napon Tim és Tom Coronel a Dakar Rali harmadik szakaszán, de a legextrémebb talán az volt, hogy ütköztek egy szemből, váratlanul érkező motorossal. Szerencsére senki sem sérült meg, a motoros végül el is jutott a célig, bár Coronelék szélvédőjét kicsit megviselte az eset...
Csigolyatörése van az újraélesztett Dakar-motorosnak
https://formula.hu/parc-ferme/37259
Nincsenek jó hírek Carles Falconról, a motorosról, aki vasárnap elesett és súlyos sérülést szenvedett a Dakar Ralin. A baleset után újra kellett éleszteni, amit szerencsére sikerült megtenni, de a kórházban komoly sérüléseket állapítottak meg nála.
Csapata, a Twin Trail Racing hivatalos közleményében olvasható az, hogy a motoros ájultan, pulzus nélkül feküdt, de szerencsére újra tudták éleszteni, a kórházban elvégzett további vizsgálatok viszont a C2-es csigolya törését állapították meg, ami sürgős műtétet igényel. Átszállították egy fővárosi kórházba, ahol próbálják kontroll alatt tartani a fejében keletkezett ödémát.
Az esett miatt Falcon csapattársa, Isaac Feliu is visszalépett a versenytől.