DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 4. péntek

Schumacherek a Verstappenek ellen? „Ha Jos befér az autóba…”

Az Express című német lapnak nyilatkozó David Schumachert, a legendás Michael unokaöccsét, s Ralf fiát megkérdezték édesapja motorsportos visszatéréséről: pár hónapja egy LMP3-ast tesztelt, s mivel a jelenleg GT-versenyzésben utazó ifjabbik Schumacher is vezetett már ilyen autót, felmerült a kérdés, hogy esetleg elindulnának-e együtt egy versenyen. „Igen, ez egészen remek lenne. Vezettem már LMP3-as autót magam is, egészen nagyszerű” – kezdte David Schumacher, majd így folytatta:

jos-max-2

„Persze F1-es kommentátorként nagyon elfoglalt, ahogy én is, hiszen a DTM-ben és a GT World Challenge-ben is versenyzek, így aztán nehéz megtalálni a megfelelő időzítést” – mondta Schumacher, aki arról a gondolatról, hogy esetleg más apa-fiú párosok, így a Magnussenek és a Verstappenek ellen is versenyezhetne, ezt mondta: „Jól hangzik! Csak épp nem tudom, Jos vezet-e még ilyen autót, és hogy befér-e egyáltalán egy LMP3-asba?! Nagyon szűk!”

„De kétségkívül nagyon jó mólka lenne valami ilyesmit csinálni. Szerintem sok nézőt vonzana be és nagyon jól éreznék magukat.”

Horner: Túl könnyen látnak minket rosszfiúknak!

Christian Horner mostanában nem első alkalommal beszélt arról, hogy a Red Bullt és őt magát sokan nem túl jó fényben látják – korábban például úgy fogalmazott, hogy a Hamilton-szurkolók számára ő valószínűleg egyfajta Antikrisztus szerepét tölti be, s azt is elmondta, hogy a felesége, Geri segít túllépni a támadásokon. A minap az inewsnak nyilatkozva Horner az F1 kegyetlen világa kapcsán ismét szóba hozta nejét, az egykori Spice Girlt: „A feleségem mindig azt mondta nekem, hogy a hátba veregetést csak 15 centi választja el a seggbe rúgástól. Ez az egész olyan, mint a Kardashianok, csak épp keréken.”

horner-bad-boy

Horner persze ennél komolyabb dolgokról is szót ejtett az interjúban, beszélt arról is, hogy egy rivális megpróbálta elcsábítani tőlük a szponzoraikat a költségsapka túllépése és az azért kapott büntetés miatt, és arról is, hogyan látja csapata külső megítélését: „Túl könnyen látnak minket rosszfiúknak! Talán ha nekünk is lenne brit versenyzőnk, mint egy bizonyos brackley-i csapatnak…”

Persze a legvalószínűbb, hogy a Red Bull sikerei miatt ekkora az ellenszenv velük szemben, s Horner is így látja ezt: „Most a mi zenénktől hangos minden, mosoly van az arcunkon. A versenyzés több kell, hogy legyen, mint egy egyszerű munka, és ennek felülről kell fakadnia. Egy energiaitalos cég felveszi a kesztyűt a Mercedesszel, a Ferrarival, az Audival és bárki mással… De mi a f***ért ne? Ha megvannak a megfelelő embereink, erőforrásaink, a megfelelő kultúránk, akkor miért ne tehetnénk ezt?”

Visszahozná a McLaren ikonikus festését Norris

A McLaren legutóbbi világbajnoki címéért 2008-ig kell visszamennünk, amikor is Lewis Hamilton a drámai szezonzáró legvégén tudta elhappolni a hazaiak hőse, Felipe Massa és a Ferrari orra elől az összetettbeli elsőséget Interlagosban. A korszak sikerei sokak fejében összefonódnak a McLaren akkori ezüst-piros festésével, ami a mai napig az egyik legikonikusabb színkombináció az F1-ben.

Az akkor mindössze kilenc éves Lando Norris is visszasírja a versenygép legendás kinézetét, ezt a GQ Sports videójában árulta el: „Ekkor szerettem bele a Formula-1-be. Többször kértem már Zaket (Brown, vezérigazgató), hogy térjünk vissza ehhez” – mondta a McLaren pilótája.

Törölheti az F1 a szabadedzéseket?

A Formula-1 két éve vezette be újításként a sprintkvalifikációkat, amelyet idén már hat nagydíjhétvégén is láthatunk majd. Viszont elképzelhető, hogy további változásokon is áteshet a lebonyolítás: Stefano Domenicali, az F1 vezérigazgatója például hétvégén a MotoGP idénynyitóján (ahol szintén most debütált a sprint, bár más formában) arról beszélt a portugál Sport TV-nek, hogy ő szívesen törölné a szabadedzéseket: „Támogatója vagyok a szabadedzések törlésének, amely rendkívül hasznos a mérnököknek, de a közönség nem annyira szereti” – fogalmazott az olasz szakember.

Bár Domenicali szavai kisebb vihart kavartak, a RacingNews365.com szaklap értesülései szerint, amit aztán az F1 szóvivője is megerősített, az egyelőre nem merült fel, hogy teljesen megszabaduljanak a tét nélküli szabadedzésektől. Ehelyett az képzelhető el, hogy valahogy növelnék azok jelentőségét, például pontosztás vagy másféle díjazás révén (ahogy azt szintén már bedobta korábban Domenicali). A MotoGP-ben amúgy a két pénteki edzés arról dönt, hogy ki melyik részébe jut a kétfelvonásos időmérőnek, így a motorosoknál tulajdonképpen csak a szombat délelőtti tréning „szabad”, ahogy arra az idei névváltozás is utal.

f1-domenicali

„Azt hittem, elájulok” – hőguta miatt majdnem feladta első NASCAR-futamát Button

Kimi Raikkönen mellett egy másik korábbi Formula-1-es világbajnok is rajthoz állt a NASCAR Cup Series austini futamán: Jenson Button most ejtette meg a debütálását a sorozatban. A 24. helyről startoló brit eleinte visszaesett a mezőnyben, a hajrá őrületéből azonban összességében jól jött ki, s végül a 18. helyen intették le, így jobban szerepelt, mint egykori F1-es riválisa. Pedig nem volt egyszerű dolga a 2009-es vb-győztesnek:

„Érzelmi hullámvasút volt” – idézi a pilótát a Motorsport.com. „Az elején borzalmas volt, szerintem utolsó lehettem. Úgy voltam vele, hogy menjen el előlem mindenki, mert meg kell találnom a ritmust. Még sosem futottam ennyiszer szélesre kanyarokban. Folyamatosan rossz helyre pozícionáltam az autómat. Általában ha kicsit lassú vagy egy kanyarban, senki nem próbál kívülről megelőzni, mert a következőbe nem tudnak majd befordulni, itt viszont igen.”

„Az első etap nagyon rossz és zavarba ejtő volt számomra. Úgy éreztem, hogy ’oké, srácok, ki kell állnunk a bokszba friss gumikért, szükségem van egy kis tiszta levegőre’. És utána meg is jött. Jó volt a tempó, konstans voltam, előztem is néhányat. Kissé pechesek voltunk a biztonsági autóval, mert épp két körrel a bokszutcai ablakunk előtt érkezett. Kiálltunk, a következő etap pedig káosz volt. Végrehajtottunk néhány változtatást is, amelyek nem működtek. Nagyon túlkormányzottá vált az autó. Kaptam egy nagy ütést Kimitől is, utána nem volt az igazi az autó. Kemény volt, a vége felé viszont hoztunk néhány jó döntést a kiállásokkal és a friss gumikkal. Élveztem az utolsó három újraindítást, jól helyezkedtek és szépeket előztem kívülről.”

Ha mindez nem lett volna elég, Buttont az elképesztő hőség majdnem feladásra késztette: „A 18. helyen végeztem azok után, hogy majdnem kiálltam, mert hőgutát kaptam. Rettenetesen meleg volt, és nem is volt ventilátor az ülésemnél, ami szintén nem segített. Annyira meleg volt, azt hittem, el fogok ájulni az autóban. Úgyhogy kétszer is kiálltam egy percre. Raktak rám jeget, adtak rengeteg vizet, aztán visszamentem. Közel voltam ahhoz, hogy kiszálljak, mert majdnem elájultam. Nyolc vagy kilenc üveg vizet megihattam a verseny alatt.”

button-nascar-cota

Raikkönen: Nem volt rossz, de pechesek voltunk a balesetekkel

Karrierje második NASCAR Cup Series-futamán vett részt vasárnap Kimi Raikkönen a Circuit of the Americas versenypálán. A 2007-es F1-es világbajnok a 22. helyről indulva a verseny nagy részében a középmezőnyben autózott, a hajrában azonban rosszul jött ki a sok incidensből és újraindításból, egy megforgást pedig saját maga is bemutatott, így végül a 27. pozícióban ért célba – amelyből végül 29. helyezés lett, mivel utólag az S-kanyarok átvágásáért megbüntették (a másik korábbi F1-es, Jenson Button 18. lett).

„Szerintem nem volt annyira rossz” – összegzett a futam után Raikkönen. „Balszerencsések voltunk az incidensekkel. Előfordul sajnos az ilyen. Aztán már nem maradt gumink. Egyre csak jöttek az újraindítások, és szerintem a megforgásom után kikészültek a gumik. Kár érte, mert ott voltunk, de az újraindításnál egyszerűen rosszkor voltunk rossz helyen. Próbáltunk kimaradni a balhékból az első kanyarokban. Úgy tűnt, jó lehetsz, erre három kanyarral később valaki rossz irányba áll.”

Arra a kérdésre, hogy a jövőben is várható-e a feltűnése a NASCAR-ban, így reagált a finn: „Nem tudom. Senki sem tudja. Kár a végéért, de szerintem jó döntéseket hoztunk, ott voltunk, csak az újraindításnál ez történt. Meglátjuk, mit hoz a jövő, pillanatnyilag ötletem sincs. Hosszú verseny volt, a futam felében nem működött a hűtőruhánk, szóval eléggé meleg volt az autóban. Jó móka volt átmenni a mezőnyön, de az újraindítások intenzívek voltak.”

raikkonen-nascar-cota

Max Verstappen egy hűtőn tartja a világbajnoki trófeát

Érdekes képet osztott meg nemrégiben az ESPN. A hollandok kétszeres F1-es világbajnoka ugyanis ahogyan arról mi is beszámoltunk, a sebringi 12 órás virtuális változatán vett részt a Team Redline színeiben, az élő közvetítés során pedig többször is észrevehető volt, hogy Verstappen egy energiaitalokkal teli mini hűtőszekrényen helyezte el a vb-trófeát közvetlenül a szimulátora mellett. Ennél lazábban valószínűleg nem lehet tárolni egy ilyen értékes dolgot.

Háromszori hosszabbítás után Tyler Reddick nyerte a NASCAR austini versenyét

Hatalmas várakozás előzte meg a NASCAR Cup Series idei első épített pályás futamát, amelynek az Austinban található COTA, adott otthont. A versenyen több beugró is részt vett, így például a két F1-es világbajnok, Kimi Raikkönen és Jenson Button, a sportautózásból ismert Jordan Taylor, aki Chase Elliott helyettese volt, de a hétszeres bajnok Jimmie Johnson is újra szerepelt a mezőnyben. A kvalifikáció után a pole-t William Byron szerezte meg, aki mellől Tyler Reddick indulhatott, a második sorban Austin Cindric és Taylor foglalhattak helyet, míg Johnsont és az F1-es sztárokat a mezőny sűrűjében kellett keresni.

A rajtot követően még nem történt semmi érdemleges, a második körre fordulva viszont azonnal jött az első sárga zászló. Ekkor az utolsó kanyar előtt történt egy incidens Brad Keselowski hibája után, ami Jimmie Johnson és Ty Dillon versenyének a végét jelentette. Az első szakaszt még Byron nyerte meg, de már egy újabb sárga alatt Kyle Larson egymást követő két ütközése miatt, a másodikat pedig már Reddick zárta az élen. A futam utolsó szakasza aztán kettejük nagy csatáját hozta, de több drámai eseménnyel megfűszerezve. Először úgy tűnt, mindenkinek spórolnia kell majd az üzemanyaggal, viszont Keselowski alatt megállt az autó, így gyakorlatilag mindenki kijött a bokszba, ami Christopher Bell, Kyle Busch, Ryan Preece, Hamlin és Raikkönen számára jött jól.

Ők mindannyian az élmezőnybe kerültek, azonban Busch volt az egyetlen, aki ott is tudott maradni szemben a többiekkel. Ezek után jött egy sárga előbb Ross Chastain, majd kicsivel később a pályán lévő rengeteg törmelék miatt, így a végén a két körös hosszabbításra bízták a döntést, de ott sem mentek simán a dolgok, mivel a folyamatos ütközések és a pálya állapota miatt háromszor futottak neki, mire véget ért a futam. Tyler Reddick azonban mindannyiszor az élen tudott maradni végül megérdemelten nyert Kyle Busch és Alex Bowman előtt.

Ami a két egykori F1-es versenyzőt illeti, Jenson Button szinte végig a mezőny második felében volt megtalálható, a kockás zászló pedig a 18. helyen intette le, Kimi Raikkönennek pedig ezúttal sem volt szerencséje. A finn versenyző törött diffúzorral teljesítette a verseny zömét, ennek ellenére a stratégiának köszönhetően a legjobb ötben is járt, a végjátékban viszont ütközött és egy időbüntetéssel is megszórták, ezáltal csak a 29. helyen rangsorolták.

 

A statisztikák szerint Alonso szinte biztosan nyerni fog idén

Némi közjáték után, de megtarthatta harmadik pozícióját Fernando Alonso Szaúd-Arábiában, így ezzel megszerezte karrierje 100. dobogóját. Mivel az Aston Martin nagyszerű formában van, a spanyol pedig igazán jól érzi magát az autóban, így elég jó esély van arra, hogy hamarosan meglesz neki a következő pódium is, ez pedig akár egy győzelemmel is összejöhet az F1 StatsGuru nevű oldal észrevétele alapján. Alonso előtt ugyanis mindössze öt pilóta érte el ezt a számot, de érdekesség, hogy mindegyikük futamgyőzelemmel szerezte meg a 101. dobogóját. Alain Prost az 1993-as Brit Nagydíjon, Michael Schumacher az Imolában rendezett 2002-es futamon, Lewis Hamilton a 2016-os USA Nagydíjon, Kimi Raikkönen 2018-ban szintén Austinban, Sebastian Vettel pedig ugyanabban az évben Bahreinben érte el ezt a számot úgy, hogy elsőként látták meg a kockás zászlót.  

 

Nem úszta meg büntetés – és sérülés – nélkül portimaói manőverét Marquez (videó!)

A szezonnyitó Portugál GP harmadik körében jártunk, amikor a 3-as kanyar féktávjához érkezve Marc Marquez előbb Jorge Martin motorjával ért össze, majd nekiment Miguel Oliveirának. A portugál le is repült a motorjáról, ahogy maga Marquez is, míg Martin rengeteg pozíciót veszített (később ő is elesett egyébként). Oliveirát lábsérüléssel vitték az orvosi központba, ahol a röntgen szerencsére csak zúzódást állapították meg a jobb lábában, törést nem. A balesetet okozó nyolcszoros világbajnok jobb kezében azonban eltörhetett az első kézközépcsont, emiatt további vizsgálatok várnak majd rá Barcelonában.

Az incidenst természetesen a felügyelők is vizsgálták, és nem is úszta meg szankció nélkül a történteket Marquez: a Repsol Honda motorosa dupla hosszúkörös büntetést kapott a soron következő versenyre. A felügyelők indoklása szerint a 30 éves versenyző túlzottan agresszív, s ezáltal veszélyes volt a társaira, amivel balesetet okozott. Marquez elmondta: nagyot blokkolt az első kereke, ezért fel kellett engednie a féket, ez vezetett az ütközéshez. Elismerte a nyolcszoros világbajnok, hogy nagyot hibázott, Oliveirától és a portugál rajongóktól egyaránt elnézést kért, és elfogadja a büntetést.

A rendre szókimondó Aleix Espargaro egyébként még az ítélet kihirdetése előtt fejtette ki a véleményét arról, hogy sokkal súlyosabb büntetést érdemelne Marquez: "Szerintem minimum egyversenyes eltiltást kellene kapnia. Ha nem, az szerintem nevetséges” – fogalmazott az apriliás. A MotoGP-szezon néhány nap múlva az Argentin Nagydíjjal folytatódik.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

„Most már igazi ausztrál!” – Supercart vezetett Bottas

Valtteri Bottas a tél során többek között a frizurájával igyekezett elsajátítani az ausztrál életérzést, miután párja, a kerékpáros Tiffany Cromwell a déli kontinensről származik. Most pedig egy héttel a melbourne-i futam előtt az Adelaide Motorsport Festival keretein belül a helyi széria, a Supercars egyik Bathurst-győztes versenygépének volánja mögé is bepattant az Alfa Romeo finn F1-es pilótája – íme, mindez képeken és két belső kamerás felvételen:

„Lewisnak csipkednie kell magát a nyolcadikkal” – tíz vb-címet jósol Verstappennek Jordan

A Red Bull és Max Verstappen formáját látva sokan máris elkönyvelték, hogy 2023-ban is a holland zsebeli be a világbajnoki címet a Formula-1-ben. Sőt, néhányan már új Red Bull-korszakot is vizionálnak: Felipe Massa szerint például minden adott ehhez és ahhoz, hogy Verstappen akár zsinórban hat címig jusson. Viszont még a brazilnál is merészebb kijelentést tett a korábbi csapatfőnök Eddie Jordan, aki tíz vb-trófeát jósol a 25 éves pilótának:

„Ha minden rendben marad Maxnál – és remélem így lesz mentálisan, fizikailag és az autót illetően is –, akkor Max tíz világbajnoki címig fog jutni, mert annyira fiatal és annyira jó. Milyen gyors már! Egyszerűen nevetséges. Úgy gondolom, Lewisnak csipkednie kell magát, hogy megszerezze a nyolcadikat, mert hamar meg fogja őt előzni Max” – jegyezte meg Jordan a Formula for Success podcast adásában. Verstappennek egyébként 2028-ig szól a jelenlegi szerződése, s többször utalt már rá, hogy bár csak 31 éves lesz akkor, nem biztos, hogy sokkal tovább tervez maradni az F1-ben, ami csökkentené az efféle rekordok esélyét.

f1-verstappen-hamilton

fotó: DPPI

Olyan jegyet is árulnak az F1-es Las Vegas-i Nagydíjra, ahonnan nem is látni a pályát

Hiába az elképesztő árak, mégis óriási az érdeklődés az első Formula-1-es Las Vegas-i Nagydíj belépői iránt: a jegyek nagy része már el is kelt a legendás Stripen rendezendő első futamra. Azonban a szervezők további jegyeket ígérnek – igaz, ezek olyan helyre szólnak majd, ahonnan nem is lehet majd rálátni a versenypályára (!), de így is exkluzív élményeket ígérnek:

„Hogy ha nem is a pályán, de arra számítunk, hogy elérhetők lesznek jegyek az év későbbi részében egy egyedi versenynézős partira az ikonikus Las Vegas-i Stripen. Ez az esemény lehetővé teszi a rajongóknak, hogy élvezzék a hétvége izgalmait élő zene és egyéb szórakoztató események kíséretében, költséghatékony árak mellett” – fogalmazott a promóter a RaceFans.net hasábjain.

las-vegas-2023-2

Megint lecsapott a virtuális versenyzés átka Verstappenre

Max Verstappen a néhány hónappal ezelőtti Virtuális Le Mans-i 24 óráson történt balhé ellenére is szívesen szerepel szimulátorversenyeken, nemrég például zsinórban tíz győzelmet aratott. A minap a sebringi 12 órás virtuális változatán is rajthoz állt a Team Redline színeiben az IndyCar-bajnok Alex Palou csapattársaként, s vezették is a versenyt, amikor ismét beütött a krach. Verstappenék Ferrari 488 GT3-asa ugyanis megsérült egy kontaktban – bár a beszámolók szerint a felvételek nem mutattak egyértelműen összeérést a másik GTB-autóval –, s mivel a szerelés hosszú perceket vett volna igénybe, a csapat úgy döntött, inkább feladja a küzdelmeket.

f1-verstappen

Egy „alattomos” rivális megpróbálta elriasztani a Red Bull szponzorait

Legalábbis ezt állítja Christian Horner, az F1-es istálló vezetője. Az ügy a Red Bull túlköltekezési botrányára vezethető vissza: az FIA tavaly ősszel közzétett jelentése szerint 2021-ben egyedül a bikák lépték túl a költségvetési plafont, amiért hétmilliós bírsággal és a szélcsatornában eltöltheti idejük 10 százalékos csökkentésével sújtották őket. Horner szerint ráadásul egy meg nem nevezett rivális alakulat a támogatóikat is megpróbálta elriasztani:

„Bemocskolt minket az ügy. Ezt ki is használják a riválisok. Egyikük fel is vette a kapcsolatot a szponzorainkkal és a partnereinkkel, azt sugallva nekik, hogy szégyenbe hozhatjuk a márkáikat. Ez egyszerűen alattomos volt” – nyilatkozta az inews.co.uk honlapnak.

f1-horner-redbull

Felmentették a férfit, akit azzal vádoltak, hogy kirabolta Norrist az Eb-döntő után

Még a 2020-as labdarúgó-Európa-bajnokság fináléja után - amit 2021-ben rendeztek meg - rabolták ki Lando Norrist a Wembley stadionnál, miután Anglia büntetőpárbajban maradt alul Olaszország ellen, aminek következtében zavargások törtek ki. A McLaren akkor 21 éves versenyzője is a helyszínen tekintette meg a döntőt, ám amikor beszállt volna McLarenjébe, többen is körbe vették, majd egyikük letépte róla a nagyjából 17 millió forintot érő Richard Mille karóráját, melyből mindössze öt példányt gyártottak. Egy egész héten át tartó tárgyalás végén felmentették a feltételezett elkövetőtt, Liam Williamst, akinek bár megtalálták DNS-ét Norris karján, nem tudták egyértelműen rábizonyítani a bűncselekményt.

A férfi a döntőt követően egy házibuliba ment Londonban, ahol hallották őt az óráról beszélni valakivel, amit elismert Williams, azonban tagadta, hogy azért beszélt az óráról az ismerősével, mert ő ellopta volna azt. A karóra azóta sem került elő.

Ne maradj le semmiről vasárnap: MotoGP-nyitány, pályán Raikkönen és Button

Mutatjuk a vasárnapi autó-motorsportos programot MotoGP-vel és NASCAR-ral a menüben:

Vasárnap (március 26.)  
10:45-10:55 MotoGP, Warm up  
12:00 Moto3, Futam (tv: Aréna4, élő)
13:15 Moto2, Futam (tv: Aréna4, élő)
15:00 MotoGP, Futam (tv: Aréna4, élő)
21:30 NASCAR Cup Series, Futam (tv: Match4, élő)

NASCAR: Raikkönen és Button is a sűrűjéből indul vasárnap

Megrendezték a NASCAR Cup Series texasi versenyének időmérő edzését. A szabadedzéseken sem Raikkönen, sem Button nem tette oda magát igazán, azonban a kvalifikáció már mindkettejüknek jobban sikerült. A Formula-1 2007-es világbajnoka a 22., míg a brit versenyző a 24. helyet szerezte meg az időmérő edzésen. Az első helyet William Byron szerezte meg a szabadedzésen leggyorsabb Tyler Reddick és Austin Cindric előtt. A verseny közép-európai idő szerint vasárnap este fél tízkor fog elrajtolni - fontos, hogy senki ne felejtse átállítani az óráját -, amit a televízióban is élőben közvetítenek.

Ross Chastain 76 méterből dobálja a dinnyéket a mélybe

Furcsa módon kerül versenyhangulatba Ross Chastain Austinban, ahol a hétvégén versenyez a NASCAR mezőnye, többek között Jenson Buttonnel és Kimi Raikkönennel kiegészülve. Ross Chastain neve sokaknak ismerős lehet, ha más nem, akkor a tavalyi falon végigfutós előzése miatt, amit azóta betiltottak. A floridai versenyző egy dinnye földhöz vágásával szokott ünnepelni, amit még családja dinnyetermesztő gyökerei miatt kezdett el csinálni, majd falatozik is a gyümölcsből. A versenyző most a COTA óriáskilátójából dobott célba dinnyével.

 

Kiszállt a promóter, két év után földbe állhat az ETCR

Baljóslatú közleményt adott ki szombaton a Discovery Sports Events, amelyben bejelentette, hogy 2023-ban már nem látja el az ETCR, azaz az Elektromos Túraautó-világkupa promóteri feladatait. Az ETCR 2021-ben indult útjára az első nemzetközi, több márkát felvonultató elektromos túraautós sorozatként, amely az elektromos hajtás mellett rendhagyó lebonyolítással is igyekezett kísérletezni. A második idényben, tavaly már világkupa besorolást kapott az FIA-tól, a 2023-as évadot illetően azonban hosszú hónapok óta nem érkezett semmi hír: sem a versenynaptárról, sem a résztvevőkről nem lehetett tudni semmit.

A Discovery Sports Events a közleményben kiemeli: hónapokon át igyekeztek a felek megállapodni a sport- és szabályrendszerről, még inkább beemelve a szériába a „túraautózás DNS-ét”, ám elmondásuk szerint az erőfeszítések ellenére sem tudják kielégítően garantálni a szükséges feltételeket az új szezon indításához, ezért a DSE a továbbiakban nem látja el a promóteri teendőket. A közlemény annak kapcsán nem fogalmaz egyértelműen, hogy mindez az ETCR megszűnését jelenti-e vagy egy másik promóter veheti át a feladatokat, mindenesetre az Elektromos Túraautó-világkupa hivatalos honlapján pillanatnyilag csak egy fotó érhető el, amelyen a „Köszönet a két lenyűgöző szezonért” felirat áll, szóval alighanem az előbbiről van szó: mindössze két idény után – legalábbis átmenetileg – megszűnhet az ETCR.

Az elektromos szériában amúgy rendre volt magyar érdekeltség: 2021-ben a Zengő Motorsport indította a bajnoki címet szerző Cuprákat, míg 2022-ben Michelisz Norbert itt is rajthoz állt a Hyundaijal a WTCR mellett. A bajnokságot előbb Mattias Ekström, majd Adrien Tambay nyerte.

Nem ezek a túraautózás legjobb hónapjai, hiszen a kvázi a WTCR helyébe lépő TCR Világsorozat részletei is csak lassan állnak össze: bár ott a naptárból már csak egy ausztrál helyszín hiányzik, a mezőnyt illetően viszont eddig csak tíz autó indulása vehető biztosra, versenyzőből pedig csak négyet jelentettek be (a Cyan Racing Lynk & Co kvartettjét).

etcr_1

Formula-E: Idén először Vandoorne indulhat az élről

Egy hónapos kihagyás után tért vissza a Formula-E mezőnye, ezúttal a versenysorozat történelmében először Brazíliába látogat az elektromos széria. A Sao Paulóban kialakított közel három kilométeres pálya mindössze 11 kanyart tartalmaz, hosszú egyeneseivel pedig az idei versenynaptár egyik leggyorsabb helyszíne.

Az időmérő első csoportjában az éllovas Pascal Wehrlein kissé falba tette a Porschét, az utolsó gyorsköre pedig nem is sikerült túl jól, így idén először az első tízen kívülről rajtolhat majd a futamon. A nehézkes szezonkezdet után Stoffel Vandoorne végre megtalálta a tempóját, első helyen jutott tovább. Mögötte Nick Cassidy, Edoardo Mortara és Jake Hughes folytathatták az egyenes kieséses szakaszban.

A B-csoportban Lucas Di Grassin is kifogtak a pályaszéli határolófalak, a brazil nem is tudott reprezentatív köridőt futni az autóját ért sérülések miatt. A bajnoki második Jake Dennis nem tudta kihasználni Wehrlein hibáját, a némethez hasonlóan ő sem tudott bekerülni a továbbjutó négyesbe. A Jaguárok remek tempót diktáltak, Sam Bird és Mitch Evans is bejutottak a következő szakaszba, csakúgy, mint Maximilian Günther és az előző futam győztese, Antonio Felix da Costa.

Mortara, Vandoorne és Da Costa mind simán vették az első akadályokat, a Jaguárok csatájából pedig Evans került ki győztesen, míg csapattársa a tizedik helyről indulhat majd. Vandoorne az elődöntőben is hozta az idei szezont tekintve váratlanul jó teljesítményét, Evans pedig meglepetésre elvérzett Da Costa ellen. A döntőben így két korábbi bajnok csapott össze, a végén pedig a DS Penske csapat örülhetett, Vandoorne ugyanis megszerezte első pole-pozícióját a szezonban a vele járó három ponttal együtt.

A belga mögött Da Costa várhatja a rajtot, Evans, Mortara és Cassidy egészítik még ki a magyar idő szerint hat órakor kezdődő ePrix első öt pozícióját.