DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 26. szombat

Pletyka: Vettel a Formula-E-ben tér vissza a versenyzéshez?

Terjed a pletyka a közösségi médiában azzal kapcsolatban, hogy az F1-től 2022 végén visszavonult Sebastian Vettel újra autóversenyzésbe foghat: bizonyos híresztelések szerint a Formula-E-ben térhet vissza.

A pletyka azon alapul, hogy az ABT csapata megvált Robert Frijnstől, a csapatfőnök Thomas Biermayer pedig két dolgot árult el a megcélzott utóddal kapcsolatban: Svájcban él, és sokat tesz a fenntarthatóságért, a környezetvédelemért. A leírás illik Vettelre, de ennél pontosabbat még nem tudni.

f1-vettel

Videó: Négy és fél perces montázs a 2021-es F1-es szezonról

Véget ért a Formula-1 idénye, így a széria hivatalos YouTube-csatornája pedig jelentkezett az évösszefoglaló montázzsal, benne minden fontos pillanattal, ami a 22 futam során történt – IDE vagy a képre kattintva lehet megtekinteni:

f1-2021-video

Nicolas Hamilton: Az FIA megszegte a saját szabályait, ez a sport szégyene

Vitás körülmények között happolta el a szezonzáró Abu Dhabi Nagydíj utolsó körében a vb-címet Lewis Hamilton elől Max Verstappen: az SC-fázis során előbb azt írták ki, hogy nem előzhetnek a lekörözött versenyzők, majd két perccel később úgy döntöttek, a két vb-rivális közötti öt autót mégis elengedik. Ez a versenyzőkben is zavarodottságot okozott, Michael Masi versenyigazgató és az FIA pedig ismét a kritikák kereszttüzébe került. Utóbbi sorba állt be Hamilton öccse, Nicolas Hamilton is, aki az Instagram-oldalán közzétett bejegyzésében a következőket írta:

„AZ IGAZI BAJNOK! Az FIA megszegte a saját szabályait, ami szégyen a teljes sportunkra nézve. Mindezek ellenére és attól függetlenül, ahogy bántak velük ma, a Hamiltonok a vereségben is alázatosak maradtak. Az édesapám, aki felnevelt mindkettőnket, gratulált Maxnak és az apjának, Josnak. Az emberek azt mondanak, amit akarnak, de az apám gesztusa bebizonyította, hogy tévednek a kétkedők és az utálkozók, és megmutatta, milyenek is vagyunk mi, Hamiltonok. A DNS-ünkben van, hogy megmutassuk az embereknek, hogy tévednek, amit Lewis napi szinten csinál. Abszolút profin és a vereségben is tisztességgel, miközben mind tudjuk, hogy becsapta a sport, amelynek oly sokat adott. Gratulálok Maxnak a fantasztikus szezonjához!”

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Nicolas Hamilton (@nicolashamilton) által megosztott bejegyzés

Az utolsó körök drámája, öröm és búcsú a célban – így szólt a rádió Abu Dhabiban

Természetesen a szezonzáró nagydíjról is elkészült a csapatrádiós válogatás, amelyben végighallgathatjuk, hogyan is zajlottak a hajrá drámai eseményei, de szerepel az összeállításban a Mercedestől elköszönő Bottas, a biztonsági autós újraindításon nevető Alonso, valamint az előzés-díjért járó jutalmon humorizáló Vettel is – a videó IDE vagy a képre kattintva indul:

radio-abudhabi-video

Verstappen egy elit társasághoz csatlakozott

A 2021-es évad utolsó versenyen Max Verstappen hihetetlen izgalmak között szerezte meg élete első bajnoki címét, ezzel pedig a történelem negyedik legfiatalabb bajnokává vált. A holland versenyző 24 évesen és 73 naposan lett világbajnok, nála pedig csak három pilóta tudta ezt korábban elérni. A lista elején Sebastian Vettel áll, ő 23 évesen és 134 naposan nyert, a második helyezett Lewis Hamilton 23 esztendősen és 300 naposan, míg a harmadik Fernando Alonso 24 évesen és 59 naposan érte el első nagy sikerét. Érdekesség, hogy mindannyian a mezőny tagjai lesznek jövőre is.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Így tomboltak Hollandiában Verstappen vb-címének pillanatában

A feltöltött videók alapján óriási volt a buli a Red Bull-pilóta hazájában vasárnap délután:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Red Bull Netherlands (@redbullned) által megosztott bejegyzés

Átvette megérdemelt trófeáját a 2021-es szezon legjobb magyarja

A TOP50 Magyar Autóversenyző ranglista idei első helyezettje, a Ralikrossz-világbajnokságon két dobogós helyet és összetett ötödik helyezést szerző Szabó Krisztián megkapta az idei érdemeiért neki járó trófeát. A váci ralikrosszos – aki sok dobogó után először zárta első helyen a rangsort – az Autósport és Formula Magazin főszerkesztőjétől, Bethlen Tamástól kapta meg a díjat.

Hamilton kihagyja a gumitesztet – itt van a csapatok felállása

Bár a 2021-es idény vasárnap véget ért, a Formula-1-es csapatok még néhány napig Abu Dhabiban maradnak a szokásos kétnapos szezon utáni tesztre, amely ezúttal elsősorban a Pirelli új 18 colos felnijű abroncsainak próbálgatásáról fog szólni. Ennek érdekében az istállók egy „öszvérautót” építettek – kivéve a Williamst, amely költséghatékonysági okokból ezt nem tette meg. A másik kilenc alakulatnál viszont szinte kivétel nélkül láthatjuk a teljes jövő évi mezőnyt – de csak szinte, mert a Mercedesnél Lewis Hamilton, a Haasnál pedig Nyikita Mazepin nem fog autóba ülni. Előbbi helyet mindkét nap George Russell fog vezetni a Mercedesnél, míg az Alfa Romeóba Valtteri Bottas és az egyetlen újonc, Guanyu Zhou is.

A gumiteszttel párhuzamosan zajlik majd a fiatal versenyzők tesztje is, ott még nem minden csapat ismertette, hogy kivel fog szerepelni. Robert Svarcman viszont például kétféle autóban is fel fog tűnni, de lehetőséget kap a friss Formula-2-es bajnok Oscar Piastri, valamint itt a Williams is képviselteti magát az F2-es szerződést kapó Logan Sargeanttel.

  Kedd Szerda Fiatal versenyző
Mercedes George Russell George Russell Nyck de Vries
Red Bull Max Verstappen Sergio Perez Jüri Vips
McLaren Daniel Ricciardo Lando Norris Pato O'Ward
Aston Martin Lance Stroll Sebastian Vettel Nick Yelloly
Alpine Esteban Ocon Fernando Alonso Oscar Piastri
Ferrari Charles Leclerc / Antonio Fuoco Carlos Sainz Robert Svarcman
AlphaTauri Yuki Tsunoda Pierre Gasly Liam Lawson
Alfa Romeo Valtteri Bottas Guanyu Zhou ???
Haas Mick Schumacher Pietro Fittipaldi Robert Svarcman
Williams - - Logan Sargeant

pirelli-abudhabi-dppi

Verstappen döntött: az 1-es rajtszámmal fog indulni 2022-ben

Amióta 2014-ben bevezették az állandó rajtszámokat, egyszer volt rá példa, hogy a regnáló világbajnok a címvédőnek járó 1-es rajtszámmal indult a Formula-1-ben: éppen az első évben Sebastian Vettel ragasztotta fel azt a Red Bulljára. Utána azonban Lewis Hamilton mindig kitartott a 44-es mellett, Nico Rosberg esetén pedig sosem tudtuk meg, hogy lecserélte-e volna a 6-ost, hiszen a címszerzése után néhány nappal visszavonult.

Vasárnap viszont új világbajnokot avattunk Max Verstappen személyében, aki eléggé határozott választ adott arra a kérdésre, hogy jövőre marad-e a 33-asnál vagy láthatjuk-e az autóját az 1-est: „Igen, használni fogom. Hányszor lehet erre lehetőséged? Nem tudom, lehet, hogy ez az egyetlen alkalom az életemben. Ez a legjobb elérhető rajtszám, úgyhogy igen, ezt fogom feltenni az autóra” – mondta el a holland, így neki köszönhetően nyolc év után lesz ismét 1-es rajtszámú autó a mezőnyben.

verstappen-redbull-abudhabi-1

Hétfőre is jutott egy kis siker a holland autósportnak

Hétfőn bejelentették, hogy a holland istálló, a Van Amersfoort Racing 2022-ben csatlakozik a Formula-2 mezőnyéhez. Az alakulat a kiszálló HWA helyét veszi át az utánpótlás-kategóriában, akárcsak a Formula-3-ban. (Utóbbit már korábban, az F3 befejezésekor bejelentették.) Ezzel az autósportban egyre komolyabb tényezőnek számító Hollandiának két csapata is lesz a juniorszériákban, hiszen az MP Motorsport szintén holland illetőségű.

A Van Amersfoort Racing az egyik legrangosabb utánpótlásistálló, amely 2021-ben az olasz és német Formula-4-et is megnyerte Oliver Bearmannel, emellett a Formula Regional és Euroformula Open kategóriákban szerepelt. A csapat a friss világbajnokhoz is kötődik: Max Verstappen velük teljesítette 2014-ben egyetlen gokart és F1 közötti szezonját a Formula-3-as Európa-bajnokságon, emellett Mick Schumacher is ezzel az alakulattal debütált a formulaautók közt 2015-ben.

Óvás ide vagy oda, akkorát buliztak a Mercedesnél, hogy Toto Wolff is a közönség közé ugrott

Iszonyatos feszültségek közepette ért véget az idei F1-es szezon, a konstruktőri bajnoki címet megszerző Mercedesnél azonban mégsem úgy viselkedtek, mint akik megsértődtek a világra - ugyan minden interjút lemondtak a nap végén, de az előkerült videók alapján olyan bulit csaptak, hogy minden bánatukat kidalolták magukból. Ezen a felvételen például Toto Wolff "crowdsurfingelt":

De Valtteri Bottas is jól érezte magát:

 

 

Bottas csalódott, de azért csobbant egyet a finálé örömére

Noha a konstruktőri bajnoki címet megnyerték, a Mercedes cseppet sem tudott felhőtlenül örülni, hiszen Lewis Hamilton elképesztő körülmények között vesztette el az egyéni bajnokságot. Csapattársa, Valtteri Bottas a futam után együttérzését fejezte ki, biztosítva a nyilvánosságot is, hogy szomorú a történtek miatt.

Vagy a véleménye változott, vagy csak egyfajta feszültséglevezetés volt ez, mindenesetre később, miközben csapata az óvás miatt járkált a felügyelőkhöz, az Alfa Romeóhoz távozó finn látszólag felszabadultan ünnepelte a szezon végét, bombát ugorva a medencébe…

Schumacher és Hamilton rekordját döntötte meg Verstappen

Az elmúlt évek elsősorban arról szóltak, hogy Lewis Hamilton újabb és újabb F1-es rekordot vett el Michael Schumachertől. Abu Dhabiban viszont Max Verstappen állított fel egy csúcsot: 18. dobogós helyezését szerezte a szezon folyamán, többet, mint bárki a múltban. Korábban 17-szer végzett az első háromban Michael Schumacher 2002-ben, Sebastian Vettel 2011-ben, Lewis Hamilton pedig négy évben is (2015, 2016, 2018, 2019). A holland rekordjához hozzá kell tenni, hogy csak első és második helyekből áll, egyszer sem volt idén harmadik.

Verstappen szezon során elért 10 futamgyőzelme nem rekord, de szintén az F1-történelem legeredményesebbjei közé tartozik: 13-szor egy évben Schumacher és Vettel két-két alkalommal, 11-szer Hamilton négy szezonban nyert – a britnek emellett volna két éve, amikor 10 győzelmet ért el, amennyit most riválisa.

A Red Bull versenyzője 20. győzelmét és 60. dobogós helyezését szerezte Abu Dhabiban, előbbi mutatóban Mika Hakkinent, utóbbiban Nelson Piquet-t érte utol az örökranglista 17. és 12. helyén.

Paródia: így reagáltak az F1-esek a szezonzáróra

Visszatért az F1-es pilótákat korábban parodizáló humorista, Conor Moore. A kaotikus szezonzáró után sem sokkal közzétett egy videót, melyben azt mutatta be, hogyan is reagálhatott a mezőny a fináléra. Rajta keresztül megszólalt többek között Carlos Sainz, Christian Horner és maga a világbajnok Max Verstappen is, de Toto Wolff is mikrofon elé állt.

Videó: A hihetetlen szezonzáró összefoglalója

A vége garantáltan izgalmas volt, de a versenyben végig ott volt a feszültség. Íme mindaz a pillanat, ami ehhez a parádés végeredményhez vezetett.

A videó a képre kattintva indul.

Még mindig nincs vége: jelezte fellebbezési szándékát a Mercedes!

Bár mindkét óvást elutasították, a Mercedesnek jogában áll fellebbezni, és már jelezték is, számíthatunk erre. 96 órájuk van benyújtani hivatalosan is a kérelmet.

Mindkét esetben a Mercedes ellen döntöttek, helyben hagyták Verstappen világbajnoki címét

Azt valamivel korábban kihirdették már, hogy a Mercedes egyik óvását elutasították, Max Verstappent nem büntetik meg azért, mert a biztonsági autó mögött egy pillanatra becsúszott Lewis Hamilton elé. A nehezebb ügy azonban ez után következett: vajon mit lép az FIA arra, hogy a Mercedes szerint az utolsó kört meg sem szabadott volna tartani versenykörülmények között, mert nem engedtek el minden lekörözött pilótát, csak azokat, akik Verstappen és Hamilton között voltak? Nos, pár perccel 8 óra előtt visszarendelték a döntés kihirdetéséhez a Red Bull és a Mercedes delegáltjait is, majd közölték: biztonsági okokra hivatkozva döntöttek úgy, ahogy, emiatt pedig ezt az óvást is elutasítják. Ezzel helyben hagyták a futam végeredményét és Max Verstappen világbajnoki címét!

Elutasították a Mercedes egyik óvását

Megjött az első határozat: Max Verstappen biztonsági autó mögött bemutatott "előzését" nem szankcionálják, a Mercedes egyik óvása így nem ért célt. Az indoklás szerint ugyan a holland egy ponton, átmenetileg valóban előrébb is volt Hamiltonnál, de a safety car-fázis végén már a helyére került, így megúszta a büntetést.

A Red Bullnál csalódottak a Mercedes óvása miatt, a felek már másodszor tértek vissza meghallgatásra a futam óta

Mint ahogy arról beszámoltunk, a Mercedes F1-es csapata nem hagyta annyiban az Abu Dhabi Nagydíj végeredményét és azt két ponton is megtámadta. Egyrészt szerintük Max Verstappen a biztonsági autó mögött átmenetileg megelőzte Lewis Hamiltont, másrészt az FIA hibázott a futam végén: csak azt az öt autót engedte el, amelyek Verstappen és Hamilton között voltak, őket sem várták meg, a mezőny többi részével pedig nem foglalkoztak.

Az Autosport megkérdezte erről Verstappent, aki annyit válaszolt, hogy: "Erre nem nagyon tudok mit mondani, azt hiszem, hogy ez kicsit összefoglalja az egész évet." Christian Horner csapatfőnök is egy mondattal kommentálta a fejleményeket: "Csalódottak vagyunk az óvás miatt, de bízunk az FIA-ban".

Közben egyébként a felek egyszer már kijöttek a meghallgatásról, azóta azonban visszatértek, a Red Bull delegáltjai dokumentációkkal érkeztek. A Mercedesnél viszont jogászok is vannak a csapatban.

 

 

 

Hamilton szerint belenyúltak a világbajnoki küzdelembe

Még a verseny leintése előtt, de már azután, hogy Max Verstappen megelőzte őt - és ezzel elvette tőle a világbajnoki címet - arra panaszkodott Lewis Hamilton a rádióban Peter Bonningtonnak, a versenymérnökének, hogy nem volt tiszta ekképpen a végjáték: "Ember, manipulálták ezt az egészet!" - mondta a verseny hevében Lewis Hamilton, majd versenymérnöke utasításaira és szavaira már nem is reagált a hétszeres világbajnok, aki a leintést követően nem is állt ki a célegyenesbe, ahová eredetileg le kellett volna parkolnia a Mercedest.

Ha igazán szereted a motorsportokat, akkor van számodra egy jó hírünk: nemcsak a Facebookon, de már az Instagramon is megtalálsz bennünket. Kövess minket a legjobb képekért az Instán is!

 

Videó: A szezonzáró hihetetlen utolsó köre

Elképesztő izgalmak után szerezte meg élete első világbajnoki címét Max Verstappen, aki a safety car-periódus számára szerencsés alakulása és némi ellentmondásos FIA-kijelentés után közvetlenül Hamilton mögött találta magát egy körrel a szezon vége előtt. Nem is fecsérelnénk tovább a szót, ezt látni kell: