DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 7. hétfő

Újra csigolyatörést okozott a hurkakerékvető

A hurkakerékvetők használata már korábban is heves vitákat vetett fel a formulaautókkal való versenyzés világában, most pedig újabb sérülést okozott az említett pályaelem. Az olasz F4-es bajnokság mellett, ahol volt egy csúnya rajtbaleset, az Alpine regionális Európa-bajnokságának aktuális fordulóját is Imolában rendezték, ahol az RPM versenyzője, Adam Fritzgerald a kavicságyban landolt, ami gyakorlatilag véget is vettt a versenynek.

A közvetítésben nem is mutatták meg, hogy mi is történt pontosan, ám a csapat nem sokkal később felháborodott bejegyzésben reagált a történtekre a közösségi oldalakon, mondván egy hurkakerékvető repítette meg úgy Fitzgerald autóját, hogy az felborult, aminek következtében három csigolyája is eltörött a piótának. Azóta a csapat egyik képviselője megerősítette a csigolyatörést, hozzátéve, hogy nem történt ennél súlyosabb gerincsérülés szerencsére. A levélben feltették a költői kérdést:"Mikor látjuk már be, hogy a hurkáknak semmi keresnivalójuk a formulaautózás világában?"

A hurkakerékvetők nem először okoznak gondot, elég csak Alex Peroni 2019-es esetére gondolni, amikor a Parabolicában repült el irreális módon az olasz versenyző, ő akkor egy törött csigolyával megúszta, de a tavalyi F2-es silverstone-i versenyen is hajmeresztő pillanatoknak lehettünk szemtanúi.

Alex Peroni balesete:

A kihagyás után sem lett kifinomultabb versenyző Nyikita Mazepin

Az orosz pilóta az ázsiai Le Mans-széria szezonzáróján, Abu Dhabiban mutatott be egy hajmeresztő manővert. A 99 Racing versenyzőjét Nolan Siegel támadta a vezető pozícióért –  Mazepin előbb ráhúzta a kormányt, majd egészen kiszorította az Inter Europol autóját a hátsó egyenesben – ahogy az alábbi videó mutatja. Az agresszív védekezés így sem járt sikerrel, az amerikai megelőzte őt.

Mazepin a 2022-es szezon kihagyása után szerepelt újra nemzetközi versenyen – mivel a szankciók miatt az Európai Unióból kitiltották, az ázsiai endurance-sorozatban indult saját csapatával. A bajnokságban dobogóval mutatkozott be, az utolsó versenyt pedig a pole-pozícióból másodikként zárta társai, Goncalo Gomes és Ahmad Al Harthy oldalán: a #98-as rajtszámú egység végül negyedikként végzett az LMP2 kategóriában a csupán két versenyhétvégéből álló szezonban.

Szokatlan megállapodást kötött a McLaren és az Aston Martin

A McLaren hozzáférhet az Aston Martin két tartalékpilótájához, a Formula-E-világbajnok Stoffel Vandoorne-hoz és a Formula-2-es bajnok Felipe Drugovich-hoz, amennyiben szüksége van egy beugró versenyzőre – jelentette be hétfőn a két csapat. Hasonló megegyezést a McLaren a Mercedesszel is tető alá hozott arról, hogy Mick Schumacher rendelkezésre áll hasonló helyzetben: csakhogy amíg egy motorszállító és ügyfele között megszokottabb egy ilyen megállapodás, két egymástól független istálló között kevésbé az. Vandoorne személye is érdekes, hiszen rövid F1-es pályafutása akkor ért véget, mikor a McLaren 2018 végén menesztette őt.

A bejelentés kiemeli, az együttműködés az első 15 versenyre szól. Ennek oka, hogy a McLaren saját tartalékpilótája a 2021-es IndyCar-bajnok Alex Palou, aki azonban a tengerentúli versenyzésre összpontosít, amíg tart az IndyCar-szezon. A McLarennel csak Szingapúrtól utazik el az év hátralevő versenyeire. Addig három kölcsöntartalék is az istálló rendelkezésére áll.

Lewis Hamilton egy újabb rekordot állíthat be idén

Zsinórban 11. idényét kezdheti meg 2023-ban a britek hétszeres világbajnoka a Mercedesnél, aki ezzel az egy csapatnál töltött szezonok számában utoléri a vonatkozó ranglista élén álló Michael Schumachert. A sportág másik hétszeres bajnoka ugyancsak 11 szezont húzott le 1996 és 2006 között a Ferrari színeiben, Hamilton pedig 2013 óta tartózkodik a Mercedesnél. Az F1 Twitter-oldalán közzétett rangsor harmadik helyén David Coulthard áll, aki a McLarennél húzott le kilenc esztendőt egyhuzamban, de ugyanennyi időt töltött el a wokingiaknál Mika Hakkinen, a Lotus istállójánál Jim Clark, valamint Jacques Laffite a Ligier alakulatánál.

A Mercedes és a Ferrari akadémistája lett bajnok a Közel-Keleten

Hétvégén Abu Dhabiban fejeződött be két téli formulaautós bajnokság, ahol az alacsonyabb szériák számos ígéretes szereplője bukkant fel. A Formula Regional Közel-Kelet-bajnokság az európai FR és a Formula-3 felkészülési terepe. A januárban és februárban öt fordulón, 15 futamon át zajló széria legjobbja Andrea Kimi Antonelli lett: a Mercedes kötelékébe tartozó olasz tehetség egyedüliként nyert három futamot, és 40 pontos előnyt épített ki. A tavaly olasz és német F4-et letaroló 16 éves tehetség először szerepelt Formula Regional szinten – az Európa-bajnokságra melegítve –, alig másfél éve tartó formulaautós pályafutása harmadik bajnoki címét szerezte.

A bajnokság második helyén végzett Taylor Barnard, aki Nico Rosberg védence és az FIA Formula-3 újonca lesz idén, a harmadik pedig a Ferrari-akadémista Rafael Camara lett. Antonelli ellenfele lehetett volna a két győzelmet szerző Dion Beganovic, de az olasz-svéd Ferrari-támogatott, aki szintén fellép az F3-ba, csak az első két fordulón vett részt. A teljes szezont futó Révész Levente 25. helyen zárta a bajnokságot – csak négy pozícióval Sebastian Montoya mögött, aki pocsék szerepléssel hangolt F3-as debütálására.

Ugyanezeken a pályákon zajlott az Egyesült Arab Emirátusok Formula-4-es bajnoksága. Két Ferrari-akadémista, James Wharton és Tuukka Taponen egyaránt négy-négy futamgyőzelmet ért el. 20 pontos előnnyel a bajnok lett az ausztrál, drámai módon: az utolsó futam első körében összeütköztek. A bajnoki harmadik, Ugo Ugochukwu szerezte a legtöbb futamgyőzelmet, a McLaren amerikaija ötször is nyert. A trió csupán két futamot nem nyert meg – 2023-ban még sokszor összecsaphatnak, hiszen mind F4-es szinten folytatják.

Antonelli, Camara, Wharton és Taponen egyaránt a közel-keleti színtér nyerő csapata, a Mumbai Falcons színeiben versenyeztek: az indiai gárda a Premával ápol műszaki együttműködést.

NASCAR: Őrült végjáték után új győztest avatott a Daytona 500

A hagyományoknak megfelelően a Daytona 500 indította el a NASCAR Cup Series pontvadászatát, a legendás futam pedig ezúttal sem hazudtolta meg magát. A rajtot Alex Bowman és Kyle Larson várhatták az élről, mögöttük pedig a bajnoki címvédő Joey Logano és Aric Almirola foglaltak helyet a második sorban. A verseny első fele meglepően visszafogottra sikerült, az első szakaszt Brad Keselowski, míg a másodikat Ross Chastain vitte el, de utóbbi részsikerét megelőzően a 118. körben jött az első komolyabb incidens, amikor Kevin Harvick tolta meg túlságosan is Tyler Reddick autóját, aki így beleállt a falba és magával rántott pár embert. Ennek köszönhetően olyan nevektől kellett elbúcsúznunk a harmadik szakasz előtt, mint Erik Jones vagy éppen Chase Elliott.

A harmadik etapban jó ideig úgy tűnt, a Ford márkáját használó csapatoknak lehet a legjobb esélyük, végül mégis elég vegyes lett a kép az élmezőnyben, amit csak még jobban megkavartak a sárga zászlós periódusok. Előbb Daniel Suarez hibája miatt lengett a zászló, ami hosszabbítást eredményezett, majd ugyanez volt a helyzet annál a hatalmas balesetnél is, amikor William Byron ért össze Austin Dillon autójával, emiatt pedig az egyik esélyesnek tűnő Harrison Burton, a hatalmas felzárkózást bemutató Jimmie Johnson, Ross Chastain, Zane Smith és Todd Gilliland is kiesett. A következő újraindítás aztán egy újabb tömegjelenetet eredményezett, de ez már a ráadás második körben volt, vagyis ez az eset véget vetett a futamnak. Ez végül Ricky Stenhouse Jr. számára jött a legjobban, aki épp ezekben a pillanatokban került Logano elé, ezzel karrierje harmadik sikerét aratva, de az elsőt ezen a viadalon.

A Cup Series következő versenyét februát 26-án, a fontanai Auto Club Speedwayen rendezik, a Daytona 500 összefoglalóját pedig az alábbi videón lehet megtekinteni.

Így találkozott egymással először Charles Leclerc és Michael Schumacher

Ahogyan arról korábban mi is írtunk, elkészült az első könyv Charles Leclerc eddigi pályafutásáról Le Prodige („Az ígéret”) címmel. A Rémi Boudoul tollából származó műben sok érdekes történetet tudhatunk meg a monacói pilótáról, így például azt is, hogyan találkozott először a hétszeres világbajnok, Michael Schumacherrel. „Egy nap, amikor a gokartpályán voltam, Michael Schumacher éppen F1-es tesztet csinált. Igazán különleges pillanat volt. Emlékszem, ahogy beléptem a paddockba, és találkozhattunk vele, nagyon izgalmas volt. Szerencsére nem volt sok ember, így időt szakított arra, hogy beszélgessen velünk. Aláírta a ruháinkat, beszélgetett velünk, mielőtt visszament a garázsába. Nagyon aranyos volt, és nagyon le voltam nyűgözve. Nem is emlékszem, miről beszélgettünk, mert csak a piros ruházatára tudtam koncentrálni. Soha nem gondoltam volna, hogy egyszer majd ennél a vörös csapatnál fogok vezetni” – olvasható a könyvben.

Doohan tanulni szeretne az Alpine párosától

Nem volt meglepetés, amikor a napokban bejelentették, hogy Oscar Piastri csapattól való távozásával, Jack Doohan örökölte meg a francia istálló tartalékpilótai szerepét. A 20 éves ausztrál versenyző már nagyon izgatott a lehetőség miatt, mivel úgy véli, sokat tanulhat Esteban Ocon és Pierre Gasly kettősétől. „Hasznos tapasztalat lesz vezetni a 2023-as autót, érezni a különbségeket az A522-eshez képest, és látni, hogy mi fejlődött. Nagyon izgatott vagyok, hogy idén Esteban és Pierre mellett dolgozhatok. Ez egy nagyon erős felállás a csapat számára. Mindketten szilárd adatokat fognak szolgáltatni, és segítenek majd a csapattal együtt egy gyors versenyautót fejleszteni. Az elmúlt szezonban kezdtem el szorosabban együtt dolgozni Estebannal, különösen az első szabadedzésekre való felkészülésem során. Pierre-t nem ismerem, így jó lesz üdvözölni őt a csapatban és tanulni tőle. Mindkettőjüktől a lehető legtöbb tapasztalatot szeretném megszerezni az év során” – idézte a fiatal tehetséget az F1i.com. 

Új csapatok: Már vannak jelentkezők – április végéig jöhetnek

A RacingNews365 értesülései szerint már jó néhány előzetes jelentkezés befutott azon érdeklődők részéről, akik a következő években F1-es csapatot szeretnének indítani. A lap részére az FIA megerősítette, hogy a teljes jelentkezést április 30-ig kell benyújtani, míg az előzetes szándékkifejezésnek nincs külön határideje.

Több projekt, közte az Andretti és az ázsiai Panthera már megerősítette, hogy jelezték részvételi szándékukat, de számos más alakulatról is szólnak a hírek: a juniorszériákban remeklő Hitech mellett egy szaúdi, egy monacói és egy svájci kandidálóról is hallani lehet.

A döntés várhatóan júniusban születik majd meg.

panthera-projekt

Véletlenül került a WEC-be Jacques Villeneuve

Kemény dolga lesz a WEC-ben az 51 esztendős egykori F1-es világbajnoknak, Jacques Villeneuve-nek a csapatfőnöke, Colin Kolles szerint, mivel nagyon keveset tudott tesztelni, épp ezért a sebringi „prológuson” a lehető legtöbb időt fogja kapni a Vanwalltól. Kolles azt is elárulta az Autosportnak, hogy a sors keze hozta Villeneuve-öt a csapathoz:

„Hogy őszinte legyek, ez tulajdonképpen véletlenül történt. Sok éve ismerjük egymást az F1-ből, és egy közös barátunk révén kapcsolatba kerültünk. Úgy tűnt, hogy szeretne újra egy teljes versenyszezont futni, ezért leszerveztünk neki egy barcelonai tesztet, hogy kiderüljön, fekszik-e neki az autó. Mivel így volt, megpróbáltuk leigazolni és sikerült is, ami nemcsak nekünk fontos, hanem a sorozatnak is, hiszen így egy F1-es és IndyCar-bajnok, Indy 500-győztes pilóta csatlakozott hozzánk” – mondta Kolles, aki kitért arra is, hogy sajnálja João Paulo de Oliveirát, aki Villeneuve miatt lemaradt az ülésről.

A kanadai versenyző az F1-ből való 2006-os távozása óta több kevesebb rendszerességgel indul ugyan autóversenyeken, de teljes szezont az elmúlt 17 évben csak egyszer futott, még 2019-ben az európai NASCAR-sorozatban.

vanwall

Az Andretti „igazi amerikai” csapat lenne

A Total Motorsportnak nyilatkozva az 1978-as világbajnok, a fiával és csapatával az F1-es indulásért küzdő Mario Andretti finoman visszaszólt a Haas csapatfőnökének, Günther Steinernek, aki nemrég Andrettiék befogadása ellen beszélt egy interjúban, mivel a bővítés nem hozna magával semmit, csak kockázatot. Legalábbis nehéz máshogy értelmezni az alábbi megszólalást, melyben arra utal, hogy bár a Haas amerikai istálló, „igazi amerikai” csapat nincs az F1-ben:

„Úgy érezzük, hoznánk magunkkal valamit a buliba, hiszen a General Motors a Cadillackel elkötelezte magát mellettünk, ami nagy nyereség, pozitívum lenne a sportágnak. Dan Gurney All-American Racerse óta nem láttunk igazi, tőrőlmetszett amerikai csapatot, szóval miért ne fogadnának be minket? Az amerikai szurkolói bázis nagyon erős, legyen hát egy csapat, mely rendesen képviseli az országot.”

pf-seanbull-andretti

Grafika: Sean Bull Design

F1-es ihletésű Aston Martin 1,7 milliárdért

Egészen elképesztő 4,8 millió dolláros, azaz mintegy 1,7 milliárd forintos árcédula kerül arra az Aston Martin Valhallára, melyet egy szingapúri szalonban tettek közszemlére. A beszámolóban az is kiderül, hogy a kelet-ázsiai országban mindössze öt példányt adnak majd el a modellből – s ebből három mér gazdára is talált bő másfél évvel a szállítás előtt.

pf-valhalla-1

A hibrid, V8-as ikerturbó erőforrással, valamint három elektromotorral felszerelt, kombináltan 1000 feletti lóerőt és 1000 Nm nyomatékot produkáló, nyolcsebességes duplakuplungos autóban számos F1-es ihletésű összetevő található – köszönhetően a cég királykategóriás szerepvállalásának.

pf-valhalla-2

Horner Wolffnak: Módosítsd azt a kib***ott autót!

Rövidesen érkezik a Drive to Survive új évada, melynek epizódcímeit már közzétették, s a Bounce back cím alapján úgy tűnik, hogy a második részt a delfinezés jelenségének szentelik majd. Egy interneten keringő kivonat részletet is közöl az epizódból: a Kanadai Nagydíjon a Mercedes és a Red Bull csapatfőnöke szólalkozott össze egymással – Christian Horner meg is kérdezte, hogy kiküldjék-e a Netflix stábját…

„Meg kell mondanom, nagyon veszélyes játékot játszotok: ha egy autó a falban köt ki, mert túl merev vagy leér az alja, akkor sz*rban leszel, és elkaplak! Ha azt hiszed, hogy csak szórakozom, akkor nagyon-nagyon tévedsz” – mondta Toto Wolff, mire Horner lakonikus tömörséggel így felelt:

„Toto, ha problémád van, akkor módosíts azon a kib***ott autón!”

horner-wolff

Szavazz: Melyik a legszebb 2023-as festés?

Kedves olvasók, a kérdés roppant egyszerű: nektek melyik autó 2023-as festése tetszik a legjobban?

Videó: Visszatért a Formula-2

A Formula-1-hez hasonlóan a juniorok is újra pályára gurulnak március első hétvégéjén Bahreinben, a Formula-2 mezőnye pedig idén is hemzseg az F1-es csapatok által támogatott tehetségektől. Szezonelőzetesünket ide kattintva olvashatjátok! Február 14-16-ig a Formula-1 előszobájának versenyzői töltötték meg a bahreini aszfaltcsíkot, egy héttel megelőzve a királykategória csapatait. Lássunk néhány mozgóképet a bahreini gyakorlásról! A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Button szerint a Mercedes titkolózik

A Brawn GP-vel 2009-ben a vb-címig meg sem álló Jenson Button úgy gondolja, hogy 2023-ban három csapat versenyzői küzdhetnek majd meg a világbajnoki címért. Elmondása szerint a címvédő Red Bullt mindenképpen a végső győzelemre esélyesek közé sorolná, bár nem tudja, hogy mekkora hátrányt jelent majd számukra a fejlesztési korlátozás. "A Ferrari is jónak néz ki, látszik, hogy sokat dolgoztak azokon a területeken, ahol gyengébbek voltak, máshol pedig kockázatokat vállaltak. A Mercedes már nehezebb falat. Az autó maga gyönyörű, de nekem furcsa, hogy megtartották az oldaldoboz nélküli koncepciót. Lehet, hogy ezen változtatni fognak még a szezon kezdete előtt, én legalábbis meglepődnek, ha nem így alakulna. Mindenesetre reménykedem benne, hogy három csapat is harcban lehet idén a világbajnoki címért."

Idén összejön a dupla 250 a Ferrarinak?

Jelen pillanatban 242 futamgyőzelemnél és pontosan ugyanennyi pole-pozíciónál tart a Scuderia F1-es történelme során. Vajon idén összejön nekik a 250. pole, vagy futamgyőzelem? Esetleg mindkettő? Nehezítő tényező, hogy az elmúlt négy évben összesen hét győzelmet aratott a Ferrari vasárnap, amivel pont nem lenne meg a bűvös szám.

 

Esküvő volt a Sainz családban

Nagy a boldogság a Sainz családban, hiszen szombaton délután a ralilegenda Carlos Sainz legfiatalabb lánya, Ana férjhez ment. A 24 éves Ana Sainz és párja, Rodrigo Fontcuberta Avilában mondták ki a boldogító igent, az eseményről pedig a Ferrari F1-es pilótája is örömmel posztolt.

 

Fél másodperccel lassabb lesz idén az F1! Vagy mégsem?

Az Alfa Romeo technikai igazgatója, Jan Monchaux szerint fél másodperces veszteséget jelentenek az FIA által eszközölt módosítások, melyek leginkább a diffúzort és a padlólemez végződését érintették. Azonban úgy gondolja a szakember, hogy ezzel már mindenki megbirkózott. "Semmi kétségem, hogy a legtöbb csapat már visszaszerezte ezt az időveszteséget az egyéb fejlesztéseivel. Nagyon fontos lesz, hogy ki mennyit tudott ebből a fél másodpercből ledolgozni, de talán még fontosabb, hogy szezon közben mennyit sikerül előrelépni, hiszen tavaly nagyon jól kezdtük az évet, de szezon közben lemaradtunk."

Jos Verstappen egészségügyi okok miatt kihagyja első versenyét

Jos Verstappen már 2022-ben is részt vett a belga ralibajnokság egyes futamain, inkább kevesebb, mint több sikerrel. Az idei szezon első megmérettetését azonban kénytelen kihagyni egészségügyi problémák miatt. A kétszeres Formula-1-es világbajnok édesapját visszatérő migrének gyötörték az elmúlt időszakban, s néhány kivizsgálás és egy kis pihenés után visszanyerte egészségét, azonban az orvosok tanácsára nem fog rajthoz állni az első fordulóban.

Mint azt a Verstappen.com-on írják, Jos természetesen rendkívül csalódott emiatt, azonban belátja, hogy egészsége a legfontosabb, így a további kivizsgálásokig nem fog versenyezni, fiát azonban elkíséri Bahreinbe a február 23-24-i tesztre.

Tsunoda díszvendég volt a Juventus meccsén

A Juventus Nantes elleni Európa-liga mérkőzésére látogatott ki csütörtökön Yuki Tsunoda, az AlphaTauri pilótája, aki saját mezt is kapott a torinói csapattól, lőtt pár képet a zebrák világbajnok középpályásával, Paul Pogbával és körbevezették őt a stadionban is. "Az első élő meccsem. Egész jók ezek a juventusos srácok ebben a foci nevű dologban. Köszönöm, hogy körbevezettetek és meghívtatok" - írta Tsunoda. A találkozó 1-1-es döntetlennel ért véget.