Kedden hosszas találgatások után hivatalosan is megerősítette a Formula-1, hogy 2026-tól egy vadonatúj madridi pályára költözik a Spanyol Nagydíj, méghozzá a szerződés értelmében tíz évre, azaz egészen 2035-ig. A bejelentés részleteiről itt írtunk, azt pedig, hogy mindez mit jelenthet a futamnak jelenleg otthont adó barcelonai pálya jövőjére nézve, ebben a cikkben jártuk körül.
De mit lehet tudni az új madridi helyszínről? A pálya alapadatai és nyomvonalának legfontosabb részletei kiderülnek az F1 által közzétett térképről: az aszfaltcsík a tervek szerint 5474 méter hosszú lesz és összesen 20 kanyart fog tartalmazni.
Ami a pálya elhelyezkedését illeti, az IFEMA kiállítóközpont körül húzzák majd fel: itt rendezték tavaly az első hivatalos F1-es kiállítást, amely február elején Bécsben nyílik majd újra. Ez nagyjából 16 kilométerre fekszik a spanyol főváros központjától, s az F1 közleménye többször is hangsúlyozza, hogy kiváló (tömeg)közlekedési adottságokkal és megközelíthetőséggel fog rendelkezni a pálya.
A tervek szerint a pálya alapvetően két területet fog érinteni. az egyik az IFEMA több előadótermet magában foglaló Recinto Ferial szekcióján terül majd el, míg a másik az építés és fejlesztés alatt álló Valdebabas terület északi része – így pedig az új F1-es helyszín a Real Madrid Sports City közelében, többek között a Santiago Bernabeu Stadiontól nem messze fog elhelyezkedni.
Utcai vagy állandó pálya lesz?
A bejelentésről szóló közlemény úgy fogalmazott, hogy utcai és nem utcai szakaszokat is fog tartalmi a közel öt és fél kilométeres nyomvonal. „Nagyjából az átlagos utcai pályákra jellemző vonalvezetés és az állandó pályák stílusa között kell elképzelni” – magyarázta az F1 járműteljesítményért felelős részlegének vezetője, Craig Wilson a Formula1.com honlapon.
„Több helyütt egy állandó pályára emlékeztető kialakítás lesz, míg máshol ettől eltérő lesz a nyomvonal” – fogalmazott a szakember. A jelenlegi versenynaptárból a 2022-ben debütált Miamit hozta példaként mint hasonló helyszínt.
Akár döntött kanyar is lehet a nyomvonalban
Az F1 közleménye szerint szűk sikánok, gyors kanyarok és hosszú egyenesek egyaránt jellemezni fogják majd a vonalvezetést, amelyen egyébként a becslések és szimulációk szerint 1 perc 32 másodperc körüli időmérős körökre lehet majd számítani.
Wilson több konkrét szekcióra is külön felhívta a figyelmet. A 7-es és 9-es kanyarok közötti szakasz például elmondása szerint igencsak meredek lejtőnek ígérkezik. A nagy sugarú 10-es kanyar pedig – amelyet a fenti kép jobb szélén láthatunk – azért lehet majd különleges, mert vizsgálják annak lehetőségét, hogy döntötté tegyék. „Zajlanak az egyeztetések arról, hogyan és milyen módon tegyük döntötté, hogy az ezt követő 11-es és 12-as kanyar potenciális előzési pont lehessen” – fogalmazott.
Érdekesség még, hogy az említett két fő szekció között egy új autópálya fog húzódni majd, amely alatt szintén áthalad a pálya, így az F1-es autók két rövid alagutas részen is keresztül fognak száguldani. A bokszutcai garázsokat pedig a központi részen kettéválasztva fogják elhelyezni, így például a tervek szerint a csapatok kiszolgálóépületei az IFEMA kiállítóközpont területén, fedett, beltéri környezetben kapnak majd helyet.