DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 24. csütörtök

A NASCAR újra megidézi a múltat a hétvégén

Vannak, akik ellenzik, másoknak egyből elnyerte a tetszését a széria salakpályás versenye, ami szervesen hozzátartozik a NASCAR történelméhez. Azon persze szintén lehet vitatkozni, hogy mennyire volt jó ötlet pont az egyik legrövidebb és legszűkösebb pályát, a Bristol Motor Speedway aszfaltját átalakítani erre a célra, ám a szervezők kitartanak emellett. 2021 óta ezen a helyszínen egy különleges hétvégét láthatnak a rajongók, amire sokáig nem volt példa, mivel még 1970-ben hagyták maguk mögött a dirtpályákat, de a dolog most reneszánszát éli. Ehhez azonban komoly munkálatokra van szükség, hiszen jelentős mennyiségű agyagból és fűrészporból álló keveréket visznek fel ilyenkor a bristoli vonalvezetésre.

A hétvége különlegességét azonban a pálya mellett a megváltozott lebonyolítás is adja, mivel szombaton kvalifikációs futamok határozzák meg a rajtsorrendet. A mezőnyt négy csoportra osztják, majd a 15 körön át tartó úgynevezett heat-futamok során dől el, honnan indulnak a pilóták, mégpedig az egyedi pontozás által. Az egyes versenyek győzteseit 10 ponttal jutalmazzák, a második helyezettek 9 pontot kapnak, a harmadikok 8 egységet és így tovább. Ezen túl a heat-versenyen mindenki annyi pontot zsebelhet be pluszban, amennyi pozíciót sikerült javítania, az ebből összeállt tabella pedig meghatározza majd a végső sorrendet. Mindez a bajnokságba persze nem számít bele, oda majd a szokásos vasárnapi futamon lehet pontokat gyűjteni. Itt a résztvevőknek 250 kört kell majd teljesíteni három szakaszra bontva, de különlegesség, hogy csak az etapok között lehet kijönni kerékcserére és tankolni. Ez alól kivételt képez persze, ha valamelyik autó megsérülne és indokolt lenne a szervizelés.  

A 2021-es versenyt Joey Logano nyerte, tavaly pedig Kyle Busch diadalmaskodott.

Módosított versenynaptár: Késik a Ralikrossz-világbajnokság elektromos érája

A Rallycross Promoter GmbH módosított versenynaptárt adott ki, melyet jóváhagyott a Motorsport Világtanács – olvasható a WRX hivatalos oldalán. Ezt átböngészve három fontos különbséget találunk a korábban ismert verzióhoz képest.

Először is, a világbajnokságot nyitó július 2-3-i svédországi versenyhétvége mellé a „szezonindító esemény” megjegyzés került – ezt nem fejtik ki, de arra utalhat, hogy Höljesben csak a két Európa-bajnokság és RX2e versenyez, az elektromos RX1e modellek pedig egy show keretében mutatkoznak meg a közönségnek – a jelek szerint nem lesz versenykész állapotban az összes autó időre, így a Nürburgringre halasztották a vb tényleges szezonnyitóját. A közlemény szerint Riga, Montalegre és Spa lesz az a három pálya, ahol dupla fordulót tartanak.

A szezonzárót Dél-Afrikában tartották volna novemberben, de a helyszín és dátum eltűnt, helyette egy kérdőjeles mező szerepel a WRX-naptár utolsó helyén. A harmadik különbségként még egy verseny vált kámforrá: június 18-19-én helyszín nélküli időpont szerepelt az Európa-bajnokságok naptárában – Nyirádhoz hasonlóan ezen a pályán is csak az RX1 és RX3 Eb versenyzett volna. Ez az időpont azonban kikerült a naptárból, helyette az összkerekesek szerepelnek Hellben is, az elsőkerekesek szezonja pedig hat helyett öt fordulóból áll.

A Ralikrossz-világbajnokság és Európa-bajnokság 2022-es módosított versenynaptára:

Így őrjöngtek a kínai kommentátorok Zhou előzésénél és pontszerzésénél – videó

Rögtön első Formula-1-es futamán pontot szerzett Guanyu Zhou az Alfa Romeóval. Mivel az első kínai F1-es pilótáról beszélünk, értelemszerűen ő az első, aki pontot is szerez hazájának, így érthető, hogy a helyi kommentátorok eksztázisban közvetítették, ahogy a hideg gumikon megcsúszó Lewis Hamilton mellett elment vagy amikor a végén Sergio Perez kiesésével feljött a top 10-be:

Remeklő újonc, feltámadó világbajnok, győztes KTM – az Indonéz GP legjobb pillanatai

Megérkezett a szokásos top 5-ös válogatás a MotoGP legutóbbi versenyéről, a főszerepben többek között a Moto3-ban érkezett Darryn Binderrel, a futamgyőztes Miguel Oliveirával és a nagy mentéseket bemutató Pol Espargaróval és Francesco Bagnaiával:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Még kérdéses, visszatérhet-e Vettel Dzsiddában

Koronavírus-fertőzés miatt kénytelen volt kihagyni a bahreini évadnyitót Sebastian Vettel. Bár Mike Krack, az Aston Martin nemrég kinevezett csapatvezetője szerint a német állapota napról napra javul, egyelőre nem tudják, hogy meggyógyul-e a most hétvégén esedékes Szaúd-arábiai Nagydíjig: „Részt vett a megbeszéléseken, kevésbé tűnt rossznak a hangja, mint néhány napja. De nem tudjuk. Meglátjuk, hogyan alakulnak a következő napok. Reméljük, minél hamarabb visszatér” – fogalmazott Krack, hozzátéve, hogy Vettelnek emellett természetesen a helyi koronavírus-előírásoknak is meg kell felelnie egy negatív teszt esetén is.

A német pilóta helyére beugró Nico Hülkenberg egyébként ugyancsak elmondta a futam után, hogy nincs információja róla, hogy Dzsiddában is autóba kell-e ülnie vagy sem, de tartalékosként eleve elutazik a helyszínre.

vettel-dppi

A Ferrari 12 éve nem látott sikert ért el

Már a teszteken is meggyőző teljesítményt nyújtott a maranellói istálló, az idei első futamon, pedig egy kettős győzelmet arattak Charles Leclerc és Carlos Sainz révén. Ilyenre utoljára már nagyon régen, 2010-ben volt példa, akkor szintén a Ferrari autói értek célba az első két helyen, a szezonnyitó helyszíne pedig ugyanúgy Bahrein, ahogyan ezúttal is. Azon a versenyen Fernando Alonso nyert, aki először indult az olaszok színeiben, míg a második helyen Felipe Massa ért célba, a dobogó legalsó fokára pedig akkor is Lewis Hamilton állhatott fel. 

Ha ehhez hasonló tartalmakra vagytok kíváncsiak, akkor csatlakozzatok a Formula Retro nevű Facebook-csoportunkhoz.

 

Gonosz tréfát űzött csapatával a hajrában Leclerc

Charles Leclerc szinte végig vezetve nyerte meg a Bahreini Nagydíjat: egyedül Max Verstappen jelentett rá fenyegetést néhány körön keresztül, de a monacói rendre visszaverte a holland támadásait – aki aztán a hajrában ki is esett, így a Ferrari végül kettős győzelemnek örülhetett. Lehet azonban, hogy a Scuderia garázsában is láthattunk volna a legvégén aggodalmas arcokat, Leclerc ugyanis rájuk hozta a frászt – minderről a Sky F1 kamerái előtt beszélt:

„Egy kisebbfajta tréfát űztem a rádión az utolsó körben: azt mondtam, valami furcsa dolog történik a motorral. Biztos vagyok benne, hogy a mérnökök nem díjazták ezt. De jó vicc volt. Az utolsó 10-15 körben már gondoltam erre, bízva abban, hogy nem lesz semmiféle megbízható gond. Aztán nyilván láttam Max problémáját, és azt mondtam magamban, hogy ’gyerünk, tarts ki a végéig’, és kitartott, szóval nagyszerű” – fogalmazott a világbajnokságot is vezető pilóta. Leclerc tréfája azért volt különösen gonosz, mert 2019-ben hasonló műszaki gondok miatt már bukott el egy győzelmet a Ferrarival Bahreinben – amely ráadásul akkor a versenyző első diadala lett volna az F1-ben.

leclerc-gyozelem-bahrein-dppi

A Red Bull drámája, a Ferrari parádéja: ez történt a szezon első F1-es futamán

A Formula-1 szokásos videós összefoglalója ezen a linken vagy a képre kattintva megtekinthető - bő hét percbe fértek bele a szezonnyitó Bahreini Nagydíj eseményei.

pf01

Red Bull: Azonos hibával esett ki Verstappen és Perez

Katasztrofálisan végződött a Bahreini Nagydíj a Red Bull számára: Max Verstappen három körrel a vége előtt, Sergio Perez pedig az utolsó körben esett ki, a második és harmadik helyet veszítve el. A csapatra alapos vizsgálat vár, de egy közösségi médiás posztban elárulták: azonos műszaki hiba okozta a kettős kiesést, méghozzá az üzemanyagpumpa.

„Nehéz ezt ez eredményt megemészteni. Teljes ellenőrzést kell végeznünk, de úgy tűnik, mindkét Bull gyanított üzemanyagpumpa-meghibásodástól szenvedett” – olvasható a Twitter-posztban.

Első győzelmét szerezte a japán ralibajnokságban az ex-F1-es finn

A finnek szeretik a ralit: Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas aktív Formula-1-es pályafutása közben is ralizgatott, a Magyar Nagydíj 2008-as győztese, Heikki Kovalainen pedig királykategóriás pályája után kóstolt bele a raliba. A most 40 éves finn 2015-ben Japánba tette át székhelyét, ahol elsősorban a Super GT bajnokságban szerepelt, de emellett az ország ralibajnokságában is indulgatott.

2022-ben visszavonult a GT-versenyzéstől, de Japán és a rali maradt, ami rögtön eddigi legnagyobb sikerét hozta: egy abszolút győzelmet a japán nemzeti bajnokság szezonnyitóján, a Shinshiro Ralin, egy hölgynavigátor, Sae Kitagawa segítségével. Ez volt első versenye a Skoda Fabia R5-tel – elmondása szerint ő sem számított erre a sikerre.

Videó: Verstappen az utolsó kanyarban bukta el a pole-t

Egymás mellé tették nekünk Charles Leclerc és Max Verstsappen szombati utolsó időmérős körét, a videón pedig jól látszik, hogy végig Verstappen járt előrébb, majd az utolsó kanyarban lépte őt át Leclerc. A videó ezen a linken vagy a képre kattintva megtekinthető!

pf2_16

Videón Verstappen tavalyi és Leclerc idei pole-köre

Nagyszerű összehasonlítás arról, hol gyorsabbak a 2022-es, szívóhatásra alapuló autók és hogy hol lassabbak, mint a 2021-es versenygépek.

 

F3: Alpine-nevelté a győzelem a főfutamon

Vasárnap a Formula-3 főfutamával folytatódott a szezonnyitó hétvégéje. A pole-pozícióból a pénteki bravúr után az újonc Franco Colapinto indulhatott, a szintén új szereplő, a Van Amersfoort Racing színeiben. Mögötte két rutinos pilóta, Roman Stanek és Victor Martins sorakozott fel, miután az eredetileg harmadik Kush Maini a kihagyott mérlegelésért kapott büntetés miatt hátracsúszott a rajtrácson.

A rajtot jól elkapó argentin fiatal megtartotta pozícióját, és ellenállt a nyomában loholó Staneknek, mögöttük azonban már nem mentek ennyire simán az események. A sűrűjében Caio Collet egy esetleges ütközést elkerülendő a rázókőre sodródott, mely a felfüggesztés eltörésével a verseny végét jelentette a brazil pilótának. Mindeközben Zane Maloney és Francesco Pizzi is egymásra találtak, és mindketten ott is maradtak a pályán, amely miatt már a második körben biztonsági autóra volt szükség. Colapinto tovább őrizte a vezetést az újraindítás után, miközben különböző incidensek miatt újra érkezett az ezúttal csak virtuális biztonsági autó; többek között a dobogóra pályázó Stanek a csata hevében defektet kapott. Később Isack Hadjar ugyanígy járt.

A verseny féltávjára Colapinto Martins társaságában elszakadt a többiektől. Az újonc a 15. körig tudta tartani az Alpine-neveltet, az előzés után pedig a felzárkózó Arthur Leclerc-t is megkapta a nyakába, aki három körrel később utasította maga mögé. Ha ez még nem lett volna elég, még öt másodperces büntetést is kapott a pályahatárok be nem tartása miatt, így a végén az újonc Gregoire Saucy állhatott még fel a dobogóra. A magyar pilóta, Tóth László a 24. helyen ért célba.

IndyCar: Először pole-ban oválpályán a McLaren

Két mért körön 221,110 mérföld/órás átlagsebességet produkált, ezzel megszerezte a rajtelsőséget a Texas Motor Speedway-n, az IndyCar-szezon második fordulóján Felix Rosenqvist, a McLaren SP versenyzője. A svéd pályafutása második rajtelsőségét érte el – az elsőt még újoncként, négy évvel ezelőtt –, és először szerzett pole-t oválpályán. A McLarennek 2020-as teljes IndyCar-csatlakozása óta csapatként volt már négy időmérős sikere, mindegyik Pato O’Ward jóvoltából, de a csapat szintén először startol az élről egy oválpályán.

A második rajtkockát a szezonnyitót nyerő Scott McLaughlin szerezte, mindössze 0,014 mph átlaggal Rosenqvist mögött, az első sorból pedig Takuma Sato kezdhet még, aki 200. IndyCar-rajtjára készül a közép-európai idő szerint vasárnap 18:40-kor kezdődő futamon. Eredmények itt találhatók.

Másfél évtized után újra Ferrari-pole a nyitányon – a bahreini időmérő statisztikái

Bővelkedett statisztikai érdekességekben a Formula-1-es szezonnyitó Bahreini Nagydíj kvalifikációja: legutóbb például 2007-ben volt rá példa, hogy ferraris rajtelsőséggel induljon az évad. Akkor Kimi Raikkönen nyerte az Ausztrál Nagydíj időmérőjét – és mint tudjuk, később a finn világbajnok is lett a Scuderiával. Az alábbiakban még néhány statisztikai ínyencség, de továbbiakat is találhattok a Formula Podcast Facebook-csoportunkban!

- Charles Leclerc 10. pole-pozícióját szerezte, ezzel az örökranglistán Jochen Rindttel holtversenyben a 35. helyen áll, megelőzve 10 világbajnokot. A következő két „skalp” a 12-12 pole-lal álló Berger és Coulthard lehet.

- Kevin Magnussen eddigi 79 haasos versenyhétvégéjén hatszor ért el jobb időmérős eredményt a mostani 7. helynél, az viszont már jóval beszédesebb, hogy a csapat 2019 ősze óta nem járt a Q3-ban, s abban az évben Németországban szerzett ennél jobb rajtpozíciót utoljára.

- George Russell tavaly háromszor is jobb rajthelyre kvalifikált a Williamsszel, mint most a Mercedesszel.

- Az Aston Martin volt az egyetlen csapat, mely kettős kiesést produkált a Q1-ben. A tavalyi szezonnyitón a Haas, tavalyelőtt az Alfa Romeo és a Williams, 2019-ben csak a Williams, 2018-ban a Sauber, 2017-ben pedig senki sem járt így. A felsoroltak közül senki nem végzett a bajnokságban a 8. helynél előrébb.

pole-leclerc-dppi

Marquez óriásit repült a bemelegítő edzésen, kihagyja a futamot – videó

Hatalmas bukással indult a MotoGP versenynapja Mandalikában: Marc Marquezt a warm up hajrájában dobta le magáról a Honda, a néhány perccel előtte egy hasonló szituációt még megmentő spanyol elképesztően magasra repült és komoly ütéssel ért földet. A Repsol Honda versenyzőjét elővigyázatossági ellenőrzések céljából kórházba is szállították – nemrég pedig azt is megerősítették, hogy agyrázkódás miatt nem engedik rajthoz állni a futamon (amelynek egyébként az aszfalt állapota miatt 27-ről 20 körösre rövidítették a távját). A nyolcszoros világbajnoknak ez már a negyedik esése volt az indonéziai hétvégén.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Videó: Így zajlott a szezon első időmérője

Max Verstappen ott folytatta, ahol tavaly abbahagyta, azonban a Mercedes helyett új kihívót kapott a Red Bull és a holland. Charles Leclerc ugyanis elorozta a pole-pozíciót a világbajnoki címvédő elől, de Carlos Sainz is csak néhány ezreddel maradt el volt csapattársától. Mindeközben a Mercedesnek nem ment a szekér, egyiküket még Bottas is megelőzte az Alfa Romeóval. Az időmérő edzés összefoglalója a képre kattintva tekinthető meg!

 

Richard Verschoor győzelmével indult az F2 idei szezonja

Szombaton este rendezték meg a Formula-2 idei első futamát Bahreinben. A sprintfutamon Felipe Drugovich várhatta az élről a rajtot, mellőle pedig Richard Verschoor indulhatott a második pozícióból. A rajtelső nagyon rosszul kezdte a futamot, és pozíciókat bukott, így Verschoor került az élre, akit Ralph Boschung és Jehan Daruvala üldözött. Mögöttük a középmezőnyben már az elejétől fogva hatalmas csaták alakultak ki, ennek viszont az lett a vége, hogy a negyedik körben be kellett hívni a safety cart, mivel Marcus Armstrong autója egy ütközés után megadta magát és a pálya közepén ragadt. A Hitech versenyzőjét Jake Hughes forgatta meg, aki ekkor még csak egy 10 másodperces időbüntetést kapott ezért, később azonban egy másik hasonló esetben már ő járt pórul.

A verseny ugyanis a 15. körben vált igazán izgalmassá, amikor a második helyért komoly küzdelem alakult ki Daruvala és Boschung között, de a negyedik helyen álló Liam Lawson, az elején sokat veszítő Drugovich, valamint Juri Vips is közeledett rájuk. Ezzel egyszerre egy virutális biztonsági autós fázis is életbe lépett, miután Clement Novalak az 1-es kanyarban koccant össze Hughes autójával, az eset következtében pedig sok törmelék került a pályára. Hughes végül kiesett, Novalak pedig időbüntetést kapott.

Bár a zöld jelzés utáni hat körben óriási küzdelem alakult ki a dobogós pozíciókért, Richard Verschoort ezt abszolút nem zavarta és könnyedén nyerte az első futamot. A második helyet nagy csatában Daruvala szerezte meg Lawson pedig a harmadik helyre ért oda. Mögöttük Boschung, Drugovich, Sargent, Vips, Iwasa, Hauger és Doohan zárták az első tízet.

A folytatás holnap következik 11:40-től a főfutammal.

 

Gyerekkori és friss fotóval köszönti ifjabb Sainz idősebb Sainzt apák napján

Spanyolországban március 19-én ünneplik az apák napját, a Ferrarit erősítő Carlos Sainz pedig a bahreini idénynyitó időmérője ellenére sem felejtette el felköszönteni legendás raliversenyző édesapját – egy gyerekkori és egy friss fotóval tette mindezt:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Carlos Sainz (@carlossainz55) által megosztott bejegyzés

Törölték a WTCR csehországi szezonnyitóját

A Motorsport Világtanács ülésén a tavalyi F1-es Abu Dhabi Nagydíjat érintő FIA-beszámoló mellett másról is döntéseket hoztak. Így például kiderült, hogy lefújták a Túraautó-világkupa április 9-10-re tervezett idénynyitóját, amelyet a csehországi Mostban rendeztek volna. A közlemény szerint a törlés oka az államban bevezetett veszélyhelyzeti állapot, amely azt célozza, hogy minden forrással az orosz-ukrán háború érintettjeit tudják segíteni. Az első fordulónak így a franciaországi Pau ad otthont május 7-8-án. Egyúttal hivatalossá vált az orosz versenyek törlése is – a promóter Discovery Sports Events megvizsgálja, hogy milyen potenciális pótlást találhatnak a kieső cseh és orosz futamok helyett. A Hungaroring változatlanul június 10-12-i időponttal szerepel a WTCR-naptárban, csak így negyedik helyett a harmadik állomásnak ad otthont.

Érdekesség még, hogy a Ralikrossz-világbajnokság menetrendjében a július eleji, höljesi forduló már csak „nyitóeseményként” szerepel, a hivatalos szezon viszont csak a hónap végén, a Nürburgringen fog elrajtolni.

most-wtcr-1

Az AlphaTauri lett az F1 hivatalos ruházati partnere

Érdekes bejelentést tett a Bahreini Nagydíj szombatjának reggelén a Formula-1: mostantól két évig a Red Bull prémium divatmárkája, az AlphaTauri lesz a sportág ruházati partnere, amelynek nevét az energiaitalosok második alakulata is viseli. A megállapodás értelmében az AlphaTauri termékeiben jelennek majd meg az F1-es vezetőség és a közvetítésekért felelős stáb tagjai a nagydíjhétvégéken a paddockban. „A Formula-1 tökéletes környezetet biztosít a divat fejlesztéséhez a sportban és a szórakoztatás terén betöltött szerepe révén” – fogalmazott az F1 vezérigazgatója, Stefano Domenicali a közleményükben.

f1-divat-alphatauri