Steward
Gobodics Tamás
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2019. június 18. kedd

Giovinazzi tavaly nem is versenyzett, mégis Bandini-trófeát kap érte

Ez már megint az évnek az a szakasza, amikor az olaszországi Brisighellában átadják egy F1-es személyiségnek a versenybalesetben elhunyt korábbi Ferrari-pilótáról, Lorenzo Bandiniről elnevezett díjat. Az 1992 óta létező trófea különlegessége, hogy élete során mindenki csak egyszer kaphatja meg, és általában az F1 versenyzőinek ítélik oda, noha párszor tettek kivételt, és ebben az évtizedben átvehette azt már a Mercedes, a Ferrari, valamint Piero Ferrari is.

A nyár elején átadott Bandini-díj mindig az előző évben mutatott kimagasló teljesítményt jutalmazza, ez pedig igen furcsa helyzetet teremt ezúttal, hiszen az idei kiválasztott, az Alfa Romeónál versenyző Antonio Giovinazzi tavaly tesztpilótaként töltötte az évét: párszor beülhetett a Ferrariba, valamint hat F1-es hétvégén a Sauberbe is, egyetlen 2018-as versenye csak a Le Mans-i 24 órás volt. A kiválasztása mögött állhat a választás nehézsége is, hiszen a mezőny sikeresebb figurái közül már mindenki megkapta korábban a Bandini-díjat (Vettel például 2009-ben, Hamilton 2010-ben), egyúttal pedig annak elismerése is lehet ez Giovinazzi felé, hogy visszahozta az állandó olasz jelenlétet az F1-es mezőnybe, 2011 óta ugyanis ő az ország első pilótája. Olaszként legutóbb Jarno Trulli vehette át ezt az elismerést, még 2000-ben. 

giovinazzi

Lemondott a népszerű F1-es sajtófőnök, Matteo Bonciani

Nemcsak a legmagasabb, de a legnagyobb életvidámságot sugárzó olasz is ő volt a paddockban az utóbbi években. Bonciani Jean Todthoz és Ross Brawnhoz hasonló utat járt be az F1-ben: tagja volt a Ferrarinak az évezred elején produkált sikerkorszak alatt, majd sajtófőnöki pozíciójával feljebblépett, és az elmúlt nyolc évben már az FIA kommunikációs igazgatójaként ténykedett. Nevéhez kötődik az F1 nyitottabbá válása a sajtó, így közvetve a széles nyilvánosság felé is. Bonciani tanácsadóként marad kapcsolatban az FIA-val, helyét Olivier Fisch és Tom Wood vették át már néhány versennyel ezelőtt.

„Most, hogy közel egy évtizedet töltöttem az FIA-nál, ebből nyolcat végigutaztam a Formula-1-gyel, elérkezett az idő, hogy lassítsak és új kihívásokat keressek. Kiváltságos helyzetben voltam azáltal, hogy a sport, a technológia és a média világának legnagyobb elméivel dolgozhattam együtt. Az F1-es kollégáimra második családként tekintek, mindannyian nagyon fognak hiányozni” - mondta közleményében Bonciani. És igen, az alábbi közös képe Raikkönenékkel azon a bizonyos tavalyi FIA díjátadón készült!

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

With “MY” favourite Driver #fiaprizegiving #st Petersburg : you have kept me busy man!!

Matteo Bonciani (@matteo.bonciani) által megosztott bejegyzés,

A FIFA belépett az FIA-ba

Különös együttműködés jött létre a világ két nagy sportszövetsége között: Gianni Infantino, a Nemzetközi Labdarúgó Szövetség elnöke Párizsba látogatott, ahol a Nemzetközi Automobil Szövetség első emberével, Jean Todttal találkozott. A két egymástól nagyon különböző sportág vezetői nem sportszakmai témákról beszélgettek, hanem olyan fennköltebb dolgokról, amik minden ember életét átszövik: Infantino felvételt nyert az FIA által létrehozott, a közutak biztonságossá tételét segítő szervezet bizottságába, de Todttal arról is tanácskoztak, hogyan tudnák egyesíteni erőiket az oktatás terén.

D88tO5cX4AcST55

Giovinazzi átvette a Bandini-trófeát

A hétvégén tartották az éves rendszerességgel sorra kerülő F1-es díjátadót az olaszországi Brisighellában, amely során ezúttal Antonio Giovinazzit tüntették ki. Ahogy azt a hagyomány megköveteli, az Alfa Romeo pilótája F1-es versenyautójával érkezett meg a helyszínre, a Faenzát Brisighellával összekötő közúton végighaladva. A megelőző években versenyzőtársai közül Valtteri Bottas és Max Verstappen kapta meg ezt a díjat, és jó ómen lehet Giovinazzi számára az is, hogy a Lorenzo Bandini-trófeával jutalmazott pilóták közül szinte mindenki győzelemig vitte karrierje során: csak Ivan Capelli (1992), Alexander Wurz (1999) és Bruno Senna (2012) voltak a kivételek, de a dobogóról is csak utóbbi maradt le.

D9QkpfpWsAEb_e4

190617_AR_Trofeo-Bandini_05

Kilenc éve kapta fel a fejét a világ két magyar versenyzőre

Kilenc évvel ezelőtt, 2010 júniusában írt a világsajtó két magyar pilótáról, Michelisz Norbertről és Kiss Pál Tamásról. Előbbivel kapcsolatban kiemelték, hogy öt év alatt az online versenyzéstől a túraautó-világbajnokság mezőnyéig jutott és azt írták, hogy a Zengő Seat Leonjaival elért eredményei miatt ő lehet az, aki veszélyeztetni Baumgartner Zsolt szerepét, mint a legismertebb magyar autóversenyző. Kiss Pált is nagyon dicsérték, mint feltörekvő formaautós tehetséget - jó visszagondolni ezekre...

michelisz_7

kisspál

Saját régi F1-es autójába botlott Jenson Button

"Amikor a Rodeo Drive-on cirkálok Beverly Hillsben és egy régi baráttal találkozom. A Williams FW22 volt az első, amellyel belekóstoltam az F1-be 2000-ben! Nagyon kicsinek tűnik a mai F1-es autókhoz képest, a hangja viszont szenzációs volt a V10-es motorral. Nagyon hálás vagyok Sir Frank Williamsnek és Patrick Headnek, hogy lehetőséget adott a 19 éves önmagamnak az F1-ben. Igen, tudom, hogy ezen itt 9-es szám van, ami Ralf Schumacheré volt, de jó esély van rá, hogy én is versenyeztem vele, mert cserélgettük az autókat szezon köben" - írta az alábbi fotóhoz Jenson Button a közösségi oldalán.

pf4_13

Videón, ahogy Lorenzo kiüti a versenyből Rossit, Vinalest és Doviziosót is

Még a barcelonai MotoGP-futam első szakaszában jártunk, amikor Jorge Lorenzo a 10-es kanyarban elcsúszott, magával sodorva Andrea Doviziosót, Maverick Vinalest és Valentino Rossit is. A legfontosabb hír ezzel kapcsolatban, hogy bár például Vinales súlyos szankciót követelt volna honfitársának, a felügyelők végül úgy döntöttek, nem büntetik Lorenzót – ellentétben például az Aleix Espargarót kiütő Bradley Smithszel.

"Nem elegendő egy bocsánatkérés jelenleg: elnézést kell kérnem, nagyon sajnálom, de megértem, hogy ez most nem elég. De a mentségemre szóljon, hogy ez a fajta kanyar korábban is sok gondot okozott, és a jövőben is fog még” - mondta Lorenzo. Azt is elmondta, hogy megpróbált személyesen is elnézést kérni az érintettektől. Először a Ducati bokszához sétált át, ahol Doviziosótól és Gigi Dall’Ignától is bocsánatot kért, a Yamahánál azonban nem találta a versenyzőket, így többek között Massimo Meregallival beszélt az incidensről.

 

Ilyen volt az 1906-os Francia Nagydíj

Méghozzá Le Mans-ban. Szenzációs felvétel.

Háromperces hangulatvideó az idei Le Mans-ról

Némi visszatekintés, csak röviden:

Az ex-F1-es kommentátor 60 évesen kacérkodik a versenyzéssel

A Formula-1-es nagydíjak jól ismert szereplője – a mikrofon másik oldaláról, kommentátorként és riporterként – az egykor 158 nagydíjon rajthoz állt Martin Brundle.

A brit elmondta, hogy tavaly rajthoz állt egy GT4-es versenyen Aston Martinnal, jelenleg pedig azzal a gondolattal kacérkodik, hogy magasabb kategóriákban is kipróbálja magát. Mint elmondta, most, hogy betöltötte 60. életévét, ingyen utazhat busszal, valamint bronz versenyzői minősítést kapott (a 60 éves versenyzők automatikusan ebbe a besorolásba kerülnek korábbi eredménytől függetlenül). A bronz versenyzők pedig, mondta Brundle, kedvező feltételek mellett szerepelhetnek LMP3-ban és LMP2-ben…

Több büntetés után a pályán harmadik versenyző győzött a ralikrossz-világbajnokságon

A Kanadai Nagydíjat is túlszárnyalta (alulmúlta?) a ralikrossz-vb, ahol büntetés döntött a győzelem sorsáról. Az esős elődöntők és döntő Hellben, Norvégiában nagy fordulatokat tartogattak: a finálét vezető Liam Doran autója az utolsó körben lelassult, így Anton Marklund a nyerő modellnek nem nevezhető Renault Megane-nal megszerezte első győzelmét a WRX-ben Kevin Hansen és Niclas Grönholm előtt.

Hansen és Grönholm összeért a döntő közben, amiért a peugeot-s svédet büntették 1 másodperccel: a második hely a finnhez került, Hansen harmadik pozícióba csúszott vissza.

A versenyt követő műszaki vizsgálat során azonban szabálytalanságot találtak a nyertes Marklund autóján: a lökhárító tartórúdjának falvastagsága a megengedett maximális 1,5 mm helyett 1,96 mm volt.

A szabálytalanság miatt Marklundot diszkvalifikálták nem csupán a döntő, de a teljes hétvége eredményeiből: a szárazon leggyorsabb Grönholm örökölte meg a győzelmet – szintén az elsőt pályafutása során – Hansen és az ilyen módon első dobogós eredményét szerző Janis Baumanis előtt.

Ha már Kevin Hansen és Grönholm neve szóba jött, érdemes hozzátenni, hogy a finn most visszakapta, amit korábban elvettek tőle: a szezonnyitón, Abu Dhabiban ő ért célba az első pozícióban, de ugyancsak egy kontaktért megbüntették, így akkor Hansen ölébe hullt az elsőség.

Váratlanul sok F1-es személyiség tűnt fel a Spice Girls koncertjén

Az újra összeálló Spice Girls turnéjának zárásaként Londonban, a Wembley Stadionban koncertezett. Az előadáson a dobok mögött rövid epizódszerepre feltűnt Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke: a kapcsolódási pont persze Geri Halliwell, az együttes tagja és Horner felesége.

De nem ez volt az egyetlen F1-hez köthető furcsaság a koncerten: a szintén Red Bull alkalmazásában álló Max Verstappen és Helmut Marko, de még a 88 éves Bernie Ecclestone is Spice Girls-pólóban feszített.

Stoffel Vandoorne-nak bejött a WEC-re váltás

A Formula-1-ből kiszorult belga előbb a Formula-E-ben helyezkedett el, ahol korlátozott sikereket ugyan elért – egy dobogót és egy pole-pozíciót –, de inkább csalódást keltő szezont teljesít.

A 2018/19-es WEC-szezon két utolsó versenyére, a spái 6 órásra és a Le Mans-i 24 órásra az SMP Racing LMP1-es csapatához csatlakozott, Jenson Button helyére, orosz csapattársaival, Vitalij Petrovval és Mihail Aljosinnal pedig mindkét alkalommal harmadik helyen értek célba. A Le Mans-i bronz ráadásul egy kisebb futamgyőzelemmel ér fel, hiszen a két Toyota befogására az SMP-nek nem volt esélye. (Spában az egyik Toyota kiesett és egy Rebellion végzett Vandoorne-ék előtt.)

A belga már most ígéretet tett rá, hogy a következő szezonban újra versenyezni fog Le Mans-ban.

Grosjean bepillantást engedett az irodájába

A francia F1-es pilóta a Haas "fülkéjéről" osztott meg egy képet a közösségi oldalán azzal a kommenttel, hogy "nem rossz munkahely":

pf3_15

Hamilton gratulált az NBA-bajnoknak

A héten véget ért az észak-amerikai profi kosárliga (NBA) bajnoki döntője, mely során a Toronto Raptors 4-2-re megverte a Golden State Warriorst, ezzel története első NBA-bajnoki címét nyerte, egyúttal Kanada első NBA-bajnoka lett. A csapatnak Lewis Hamilton is gratulált, ami nem túl meglepő, hiszen azt tudhatjuk, hogy jó pár sportágat követ és jó pár élsportolóval remek viszonyt ápol. "Óriási gratuláció a Raptorsnak az első NBA-bajnoki címe megszerzéséhez. Micsoda harc volt, egyike a legizgalmasabb szezonoknak. Büszke vagyok, hogy látom, ahogy történelmet írnak. Élvezzétek a pillanatot" - írta.

A kommentelők viszont rögtön kikezdték: a Warriors több kulcsjátékosát is elvesztette sérülés miatt, sokak szerint csak ezért nyert a Raptors, a poszt alatt pedig jöttek is olyan hozzászólások, melyek szerint "csak azért nyert a Toronto, mert a GSW ötmásodperces büntetést kapott" - utalva Hamilton kanadai győzelmére...

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Huge congrats to the @raptors on winning their first NBA title. What a fight it was, one of the most exciting seasons. Proud to see people making history. Enjoy this moment #toronto #6

Lewis Hamilton (@lewishamilton) által megosztott bejegyzés,

Carlos Sainz a vízen kevésbé érzi magát otthonosan, mint a versenypályán

Legalábbis ebből a videóból úgy tűnik:

 

Magyar sportbírókkal találkozott Le Mans-ban az MNASZ elnöke

"Jean Todt FIA elnök meghívásának eleget téve van szerencsém ellátogatni a Le Mans 24 órás futamra. Szinte már természetes, hogy itt is, mint a világ majd minden kiemelkedő eseményén, vannak magyar sportbírók! Örülök, hogy találkozhattam velük, és büszke vagyok a munkájukra! Nekik kitartást a hétvégére és sok szerencsét, nekünk pedig jó szórakozást a világ egyik legnagyobb versenyéhez! #aludjmáskor" - posztolta az alábbi képhez Oláh Gyárfás, az MNASZ elnöke.

kép_2

 

Ricciardo és Hülkenberg egy Twingóval kóborolt Párizsban

 A két F1-es pilóta azt a feladatot kapta, hogy GPS nélkül, egy nyomtatott térkép segítségével autózzon el a megadott helyre Párizs belvárosában. Miközben Nico Hülkenberg vezetett, addig Daniel Ricciardo sorra lövöldözte a poénokat.

Tudtátok, mekkora káoszt okozott első bevetése során a biztonsági autó?

Egészen az 1973-as Kanadai Nagydíjig kell visszakeresnünk, ha arra vagyunk kíváncsiak, mikor alkalmaztak először biztonsági autót egy Formula-1-es versenyen. A 46 évvel ezelőtti alkalommal egy citromsárga Porsche 914-es hajtott a pályára, ami a bokszkiállások és az ezzel összekavarodó sorrend miatt akkora kavarodást okozott, hogy a versenyirányítás a leintést követően órákig nyomozott a győztes kiléte után. A safety car ezt követően még hosszú ideig, egészen 1993-ig nem vált rendszeres eszközzé a biztonság növelésében.

 

Ma 13 órakor Ralihíradó a FIX TV-n

Változott a szokásos időpont: június 16-án, vasárnap 13 órakor kerül adásba az Autósport és Formula Magazin Ralihíradója a FIX TV-n, így a nézők már a múlt heti Székesfehérvár Raliról készült összeállítást is láthatják. Ezen kívül a WRC és ERC történéseivel is foglalkozik az adás, stúdióvendégként pedig Mezey Tamás, a Pirelli versenyabroncsok forgalmazója érkezik.

Szó szerint elolvadt a McLaren felfüggesztése a Kanadai Nagydíjon

Fény derült arra, pontosan mi okozta Lando Norris múlt hétvégi rejtélyes kiesését a montreali Formula-1-es futamon. A McLarenen egy hátrafelé néző kamera képén látszik a legjobban, hogy a jobb hátsó kerék túlhevült féke megolvasztotta a lengőkart, ami így nem bírt a terheléssel. Ilyenkor bánjuk, hogy az utóbbi években nem használnak hőkamerát a közvetítések során!

Olvastad már?