DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 19. szombat

A NASCAR újra megidézi a múltat a hétvégén

Vannak, akik ellenzik, másoknak egyből elnyerte a tetszését a széria salakpályás versenye, ami szervesen hozzátartozik a NASCAR történelméhez. Azon persze szintén lehet vitatkozni, hogy mennyire volt jó ötlet pont az egyik legrövidebb és legszűkösebb pályát, a Bristol Motor Speedway aszfaltját átalakítani erre a célra, ám a szervezők kitartanak emellett. 2021 óta ezen a helyszínen egy különleges hétvégét láthatnak a rajongók, amire sokáig nem volt példa, mivel még 1970-ben hagyták maguk mögött a dirtpályákat, de a dolog most reneszánszát éli. Ehhez azonban komoly munkálatokra van szükség, hiszen jelentős mennyiségű agyagból és fűrészporból álló keveréket visznek fel ilyenkor a bristoli vonalvezetésre.

A hétvége különlegességét azonban a pálya mellett a megváltozott lebonyolítás is adja, mivel szombaton kvalifikációs futamok határozzák meg a rajtsorrendet. A mezőnyt négy csoportra osztják, majd a 15 körön át tartó úgynevezett heat-futamok során dől el, honnan indulnak a pilóták, mégpedig az egyedi pontozás által. Az egyes versenyek győzteseit 10 ponttal jutalmazzák, a második helyezettek 9 pontot kapnak, a harmadikok 8 egységet és így tovább. Ezen túl a heat-versenyen mindenki annyi pontot zsebelhet be pluszban, amennyi pozíciót sikerült javítania, az ebből összeállt tabella pedig meghatározza majd a végső sorrendet. Mindez a bajnokságba persze nem számít bele, oda majd a szokásos vasárnapi futamon lehet pontokat gyűjteni. Itt a résztvevőknek 250 kört kell majd teljesíteni három szakaszra bontva, de különlegesség, hogy csak az etapok között lehet kijönni kerékcserére és tankolni. Ez alól kivételt képez persze, ha valamelyik autó megsérülne és indokolt lenne a szervizelés.  

A 2021-es versenyt Joey Logano nyerte, tavaly pedig Kyle Busch diadalmaskodott.

Coulthard tehetségkutató programot indított, hogy megtalálja az első női F1-es világbajnokot

Az egykori F1-es pilóta, David Coulthard és Karel Komarek vállalkozó megalapította a „Több mint egyenlő” projektet, amely a tervek szerint összehozná a motorsport legjobb edzőit, pszichológusait, táplálkozási szakértőit és versenyzőit, hogy megtalálják a jövő női Formula-1-es tehetségeit.A program célja, hogy megértse és minimalizálja a nők versenyzése előtt álló akadályokat, valamint folyamatos támogatást nyújtson részükre.

A „Több mint egyenlő” program egyik legfontosabb partnere a Hintsa Performance, akik a humán coaching alkalmazásának vezető szervezetei közé tartoznak. A cég eddig összesen 16 világbajnokságot nyert versenyzőt támogatott, így a Hintsa jól ismeri, mi kell egy F1-es versenyző sikeréhez. Ezen fizikai és szellemi képességek között Annastiina Hintsa vezérigazgató szerint: „Nincs olyan, amelyet ne érhetne el egy nő.” Tanulmányozták azokat a tényezőket, amelyek gátolják a nők fejlődését a motorsportban, és a következőket állapították meg: Nincs női versenyzői példakép, túl kevés lány kezd gokartozni. A tehetséges női versenyzőket sokkal nehezebben veszik észre, mint a férfiakat, illetve a szponzorok és a támogatók a férfi pilótákat részesítik előnyben. Ezeket az akadályokat szem előtt tartva a „Több mint egyenlő” program négy alapvető elemre épül: elsőként világszerte felkutatják a legjobb női gokart és egyéb alsóbb katergóriákban versenyző tehetségeket, ezek legjobbjait pedig kiválasztják, hogy csatlakozzanak a programhoz. Ezt követően a Hintsa Performance az F1-es pilótákhoz hasonló testreszabott edzéstervet biztosít a fiatal és fejlődő pilótái számára. A pályán elért siker érdekében Coulthard a legjobb versenyző oktatókkal kíván együttműködni, hogy minél több időt töltsenek a pályán is. Végül a program „kiterjedt üzleti és motorsport kapcsolatait” fogja felhasználni annak érdekében, hogy összehozza a versenyzőket a potenciális csapatokkal és támogatókkal.

Coulthard a saját családját hozta fel példaként: „Mindig is azt hittem, hogy a nővérem, Lynsay Jackson sokkal tehetségesebb versenyző, de végül én kaptam meg a támogatást a Formula-1-be kerüléshez, nem pedig ő” – mondta a 13-szoros F1-es futamgyőztes. A tehetséges jelöltekkel már korán foglalkozni kell, szeretném, hogy a Forma-1-be jutáshoz és a győzelemhez „minden Lynsay-nek” ugyanolyan lehetőségei lennének, mint a férfiaknak.”

 

 

Ricciardo képen dobta Norrist egy ugrálólabdával – videó

Különleges versennyel készült a pilóták számára a Brit Nagydíj felvezető műsorában a Sky Sports F1: ugrálólabdákon kellett megküzdeniük egymással a silverstone-i célegyenesben. Persze a hangsúly a mókázáson, nem pedig a konkrét küzdelmen volt, de azért így is mindent bevetettek a versenyzők a győzelem érdekében – Daniel Ricciardo például konkrétan a csapattársa, Lando Norris fejének vágta a labdát:

 

A ferrarisok házi versenyét sem lehet épp a legtisztábbnak nevezni:

Latifit frusztrálja, hogy kimarad a fejlesztésből

Az első jelentősebb fejlesztési csomaggal rukkol elő a Brit Nagydíjon a Williams – viszont csak Alexander Albon autóján láthatjuk majd a brit-thai pilóta szerint a Red Bull koncepciójára hajazó újítást. Ennek mindenekelőtt az alkatrészhiány az oka, másrészt így közvetlen összehasonlítási alapja lesz az istállónál az eddigi csomaggal. Nicholas Latifit persze ez nem vigasztalja, bár a silverstone-i hétvégét megelőző sajtótájékoztatón, amelyen a Formula.hu is jelen volt, elmondta, hogy így is bízik benne, hogy a fejlesztések beválnak – de azt ő sem akarta pontosítani, mire is számít:

„Azt hiszem, az idő majd eldönti: szombaton és vasárnap már jobban fogjuk tudni. Talán még korai számszerűsíteni. Jelentős az újítás, szemre nagyon eltérő lesz a két autó. Bár nem az én autómra kerül fel, reménykedem benne, hogy nagy különbséget fog jelenteni. Várhatóan néhány futamon belül én is megkapom. Még nem a következőn, ami nyilván frusztráló vezetés szempontjából, de érdeklődve fogom figyelni, mit hoz a másik autó számára, és remélhetőleg viszonylag közelebb kerülhetünk a többiekhez vele – hiszen a többiek is hoznak fejlesztéseket, úgyhogy meglátjuk” – fogalmazott Latifi. A kanadai azt is megerősítette, hogy Albon a világbajnoki összetettben elfoglalt jobb helyezése okán kapta meg előbb a fejlesztést.

latifi-kanada-f1-dppi

Ezzel a körrel nyerte Hamilton a tavalyi időmérőt Silverstone-ban

A 2021-es Brit Nagydíj időmérő edzésén Lewis Hamilton autózta a leggyorsabb köridőt, azonban a pole-pozíció a hivatalos statisztikákba nem az ő neve mellé került be, hanem Max Verstappenéhez, hiszen tavaly sprinthétvégét láthattunk Silverstone-ban, a szombati rövid versenyen pedig a holland látta meg elsőként a kockás zászlót - érdekesség, hogy ez a szabály azóta megváltozott, és annak a neve kerül be a pole-pozíciós mellé, aki az időmérőn a legjobb kört autózza. Lássuk, 2021-ben milyen idő kellett a sprint első rajtkockájához. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Nem kapott vízumot a Formula-3 orosza

A Formula-1-ben és utánpótlásszériáiban az elmúlt években jelentős számú orosz szerepelt, de az ukrajnai háború kitörése után 2022-ben szinte teljesen eltűntek a színtérről: a Formula-3-ban szereplő Alexander Smolyar az egyedüli kivétel, aki semleges színekben, FIA-zászló alatt szerepel a versenyeken.

Nagy-Britanniából azonban hiányozni fog a Bahreinben dobogót szerzett orosz pilóta. Márciusban az Egyesült Királyság motorsportszövetsége az FIA-nál szigorúbb szankciókat vezetett be, és kitiltotta az oroszokat minden brit autóversenyről. Smolyar csapata, az MP Motorsport indoklása szerint azonban vízummal kapcsolatos fennakadás áll a hiányzás mögött. Mindenesetre Silverstone-ban a román Filip Ugran foglalja el Smolyar helyét, aki tavaly teljes szezont futott.

Az előttünk álló hétvégén nem ez az egyetlen hasonló eset. A WRC Észt Raliján Nikolay Gryazin és Konstantin Aleksandrov nem vehetnek részt. A verseny nevezési listáját átnéző észt kormányzat úgy döntött, nem engedi az orosz állampolgároknak az indulást és az országba való belépést – ez a WRC2 értékelésben harmadik helyen álló párost érintette. Első alkalommal fordult elő, hogy egy WRC-fordulón nem engedtek rajthoz állni orosz résztvevőt útlevele miatt.

A McLaren nem számít a Mercedes Formula-E-párosára

A 2022/23-as szezontól kezdve a McLaren is szerepet vállal az elektromos szériában, a mezőnyben pedig a hamarosan távozó Mercedes helyét veszi át. A wokingiak még a német márka egyik komoly támogatóját is megszerezték, ám azt a vezérigazgató, Zak Brown egyértelművé tette, hogy mindez a pilótákra már nem lesz igaz. A címvédő istálló jelenleg Nyck de Vries, és Stoffel Vandoorne párosát foglalkoztatja. A McLarennél jelenleg azt is mérlegelik, hogy az IndyCarban szereplő Felix Rosenqvistet hoznák át a Formula-E-be, de végső döntés még nem született az ügyben.

„Megpróbáljuk a legjobb versenyzői felállást összehozni az összes tevékenységünket illetően. Az IndyCarban három autóval bővülünk. Felix egyedülálló abban a tekintetben, hogy nyert már az IndyCarban és nyert már a Formula E-ben is, így bárhol versenyezhet. Ez tényleg attól függ, hogy ki a másik IndyCar-pilótánk, vagy ki a másik Formula E-pilótánk, hogy aztán azt mondhassuk, a legjobb felállást állítottuk össze a Formula 1, az IndyCar, a Formula E és az Extreme E csapatainkban. Ezért nem döntöttünk még, ezt esetről-esetre fogjuk eldönteni” – idézte Brown szavait az F1i.com

Vettel vasárnap körözni fog Mansell autójával – a környezetvédelem jegyében

Sebastian Vettel vasárnap előveszi a korábban általa megvásárolt Williams FW14B versenyautót, hogy karbonsemleges üzemanyaggal autózzon a Brit Nagydíj előtt. A legfontosabb üzenete, hogy semmiben sem lesz kevesebb a látvány és az élmény senki számára attól, mert a környezetbarát üzemanyag hajtja az F1-es autót. Az autón ugyanaz a piros színű 5-ös rajtszám lesz, amivel Nigel Mansell megnyerte a világbajnokságot ezzel az autóval 1992-ben. Az utóbbi időben a környezetbarát üzeneteket markánsan megjelenítő Vettel így nyilatkozott:

„Egyrészt jó móka lesz, másrészt jó lesz megmutatni az üzenetet. Mindannyian szeretjük a motorsportokat, én együtt nőttem fel vele. Mikor gyerek voltam még egészen másképp nézett ki, de ma már elsősorban itt is a fenntarthatóságra kell koncentrálnunk. Ezzel párhuzamosan meg tudjuk mutatni, hogy gyökereinket sem kell elfelejteni attól, mert környezetbarát változtatásokat vezetünk be.”

Az autóról kapott kérdésre így válaszolt az Autosport.com oldalnak: „Ez az egész az én ötletem volt, a versenygép is az enyém, ha jól emlékszem, négy évvel ezelőtt vásároltam meg. Elsősorban azért, mert a piros 5-ös ott az elején, ezzel a rajtszámmal mentem sokáig a gokartpályákon és most is ez a számom.”

1992-williams-dppi

fotó: DPPI

Egyelőre kivár a delfinezés leküzdését célzó szabállyal az FIA

A Nemzetközi Automobil Szövetség még a Kanadai Nagydíj előtt jelentette be, hogy hallgatván a versenyzők panaszaira, közbelép a delfinezés miatt: az új technikai direktíva főként arról szólt, hogy egy mérőszámot igyekeztek meghatározni, mennyire pattoghatnak a versenyautók, aki pedig eltér ettől, azokat előbb a hasmagasság megemelésére kötelezik, s ha ennek sem felelnek meg, akár ki is zárhatják az adott nagydíjhétvégéről, mivel veszélyesnek minősíthetik a konstrukciójukat. Montrealban még az adatgyűjtési fázis zajlott, s a Motorsport.com úgy tudja, ez még Silverstone-ban is így lesz: az FIA szeretne a lehető legtöbb információt összegyűjteni ahhoz, hogy megalapozottan határozhassák meg az említett mérőszámot – azaz a Brit Nagydíjon még szabadon állíthatják be gépeiket az istállók.

A direktívában az is szerepelt még két hete, hogy a csapatok egy második merevítővel erősíthetik meg a padlólemezüket, ám mivel ez sok vitát váltott ki, főleg a Mercedes riválisok szerint gyanúsan gyors reagálása révén, az FIA letett erről az irányról.

FRISSÍTÉS: Több helyszíni tudósító is arról számolt be, hogy az FIA már valójában meghatározta a szóban forgó mérőszámot, hogy mekkora függőleges oszcilláció léphet fel a pattogás során, de adtak a csapatoknak két nagydíjnyi időt, hogy végrehajtsák ennek megfelelően a változtatásokat. A szabály/direktíva így a tervek szerint a Francia Nagydíjon lép életbe.

mercedes-montreal-dppi

Így gyulladt ki a Mercedes George Russell alatt – videó

Russell Goodwoodban vezette Lewis Hamilton korábbi F1-es Mercedesét, de az autó túlmelegedett várakozás közben.

Montoya szerint a mentalitás miatt jobb a Red Bull

Két fontos dologra is rávilágított az idei világbajnoki harcot illetően Juan Pablo Montoya. A korábbi F1-es versenyző úgy gondolja, hogy a Ferrari, és Charles Leclerc lemaradása túlmutat a technikai gondokon, mivel a Red Bullnál jobb a mentalitás, és mindkét pilóta képes futamokat nyerni. „Amikor Verstappen nem nyert, akkor a csapattársa győzött. A Ferrarinál csak Charles tudott nyerni. A Red Bull mentalitása teljesen rendben van, viszont a Ferrarinál elszalasztottak néhány jó lehetőséget, például Monacóban. A Ferrari olyan régóta van lemaradva a tempót tekintve, hogy amikor nyernek, úgy vannak vele, inkább ne nyúljunk semmihez, és ne rontsunk el semmit” – idézte Montoya szavait a Give Me Sport.

Engedélyezik a gumimelegítő paplanokat Silverstone-ban

Az F1 a hideg időjárásra és a várható esőre való tekintettel úgy döntött, hogy engedélyezi a csapatok számára az éjszakai gumimelegítést - maximum harminc Celsius-fokig melegíthetik az abroncsokat az éjszaka folyamán, de ez is újítás az eddigiekhez képest. A cél az, hogy a hidegben ne legyen abból probléma, hogy nem tudják megfelelő hőmérsékletre hozni a gumikat akkor,a mikor majd kell - a várakozások szerint 10-11 Celsius-fok lesz éjjel és nappal sem nagyon melegszik fel az idő.

pirelli_1

fotó: dppi

Két új ország a Formula-E versenynaptárában

A Motorsport Világtanács egyéb döntései mellett elfogadta a Formula-E 2022/23-as naptártervezetét – a szezon elnevezése ellenére a 18 forduló 13 különböző hétvégén mind a 2023-as évre esik. Két új helyszín szerepel köztük: Hyderabad Indiában, valamint Sao Paulo Brazíliában (a pályát várhatóan az Anhembi Sambadrome körül alakítják ki), mindkettő a versenynaptár első felében.

Hiányzik viszont a dél-afrikai Fokváros, melynek naptárba kerülését várni lehetett. Három betöltetlen hely maradt még a menetrendben, a bajnokság vezető tisztviselője, Alberto Longo elmondása szerint azon dolgoznak, hogy ezen üres időpontok valamelyikére kerüljön Fokváros, valamint egy verseny az Egyesült Államokban.

Elmaradnak a WTCR ázsiai versenyei, ismét nem lesz F3-as Makaói Nagydíj

A Túraautó-világkupa versenynaptárának jelenlegi formája csak nyomokban emlékeztet az eredeti menetrendre, amelyet Most, Pau, a Nürburgring, a Hungaroring, a Motorland Aragón, Vila Real, Szocsi, Inje, Ningbo és Makaó alkotott volna. Első körben Most és Szocsi maradt el az orosz-ukrán háború miatt, melyeket Vallelunga és Anneau du Rhin pótolt. A Nordschleifén a hétvége folyamán törölték a két futamot defektsorozat után.

Az FIA szerdai döntése alapján három újabb versenyhétvége került ki a menetrendből: az év végi ázsiai versenyeket törölték a koronavírus helyi hulláma miatti korlátozásokra hivatkozva, melyek logisztikai kihívásokat támasztatának. Az FIA és a promóter igyekszik pótlást találni a három hétvégére – jelen pillanatban a WTCR naptárának csupán három hátralevő fordulója van, az augusztus 6-7-re kitűzött második francia versennyel bezárólag.

A törölt versenyek között szerepel az ikonikus Makaói Nagydíj hétvégéje: a WTCR 2019 óta először tért volna vissza a pályára. A Motorsport Világtanács döntése alapján a makaói hétvégét a harmadik évben is kihagyja a nemzetközi mezőny: a Formula-3-as verseny és a GT Világkupa szintén elmarad. Az elmúlt években a túraautós Guia Race mezőnyét a kínai TCR-széria, a formulaautós Makaói Nagydíjat pedig a helyi Formula-4-esek alkották.  

Verstappen és Leclerc egyszer már összecsaptak Silverstone-ban

Az idei világbajnokság, és vélhetőleg a hétvégén következő Brit Nagydíj két fő esélye már 2019-ben is óriási harcot vívott egymással Silverstone-ban, ahol a küzdelem több kanyaron át zajlott. Az erről készült felvételeket ezúttal a Red Bull csapata osztotta meg a Twitteren.

Zöldségből és gyümölcsből nem volt hiány Romain Grosjean fotóján

Időnként igazán elgondolkodtató képeket posztolnak a korábbi F1-es pilóták. Nemrégiben Nico Rosberg osztott meg egy fura fotót, most pedig Romain Grosjean mutatott be egy egészen érdekes műalkotást, melyen többféle kerti termény, valamint felhőket ábrázoló tojások is szerepelnek. A francia versenyző az alábbit megjegyzést fűzte ehhez a képhez: „Ha felhőt látsz a nap mögött, az lehet, hogy egy tojás...” – írta Twitter-oldalán.

  

Montreal után Silverstone-ban is számolni kell az esővel

Legutóbb egy izgalmas esős időmérő edzést láthattak a rajongók Kanadában, erre pedig a következő versenyhétvégén is jó esély mutatkozik, miután az időjárás előrejelzések alapján szinte az egész hétvégén felhős lesz az ég, pénteken, és szombaton pedig úgy tűnik, jelentős mennyiségű csapadék várható. A WeerOnline, és a Weather.com információi szerint pénteken az első szabadedzés időpontjában záporokra lehet számítani, délutánra viszont tisztulhat az ég, és a nap is kisüthet időnként. A kvalifikáció napján 60% az esélye annak, hogy leszakad az ég, ekkor ráadásul még a vihar sem kizárt, míg a futam napján már más a helyzet. Vasárnap egyelőre jóval kevesebb sansz mutatkozik az esőre, de a meteorológusok biztosra veszik, hogy szeles és felhős idő várható.

Jüri Vips megtarthatja az ülését, az F2 csalódott a döntés miatt

Rasszista megnyilvánulása után botrányba keveredett az észt pilóta, aki egészen idáig a Formula-2-ben szereplő Hitech csapat alkalmazásában állt, és a Red Bull támogatását élvezhette. Elfogadhatatlan viselkedése miatt az energiaitalosok azonnal felfüggesztették, a minap pedig az is biztosság vált, hogy szerződést bontottak a fiatal tehetséggel, csapata viszont nem kívánta elküldeni versenyzőjét, amit a csapatfőnök Oliver Oakes jelentett be egy közleményben. Ebben egyértelművé tetteék hogy komolyan megvitatták a kérdést, és Vips tette ugyan elfogadhatatlan, adnak számára egy újabb esélyt, hogy jóvá tegye korábbi hibáit, mivel a Hitech egy befogadó közösség.

Az esetre a Formula-2 részéről is reagáltak, ám nem túl pozitívan. A széria részéről az alábbi nyilatkozat érkezett: „Jüri Vips közelmúltbeli incidensét követően az F2 szeretné megerősíteni, hogy a rasszista vagy diszkriminatív nyelvhasználat semmilyen környezetben nem tolerálható. A Hitech Grand Prix mai döntése meglepő, és mi nem így döntöttünk volna. Gondosan figyelemmel fogjuk kísérni velük a helyzetet, hogy az ilyen viselkedést megfelelően kezelhessük” – írták közleményükben.

 

Ütköznek a vb-riválisok, Massa pörög-forog – drámai pillanatok Silverstone-ból

A régmúltban és az előző években is láthattunk emlékezetes pillanatokat a Formula-1-es Brit Nagydíjnak otthont adó pályán – ezekből szemezgetett az F1 a videóban, amely IDE vagy a képre kattintva indul:

silverstone-video

Csak Albon kapja meg a Williams fejlesztéseit

A Williams által egy ideje beharangozott fejlesztési csomag, az év első nagy frissítése végül a hétvégi Brit Nagydíjon debütál, a csapat azonban csak egy készlettel készül az új alkatrészekből. Ezt a csapat eredményesebb versenyzője, a három pontot szerzett Alex Albon kapja meg, a pont nélküli Nicholas Latifi az FW44 korábbi specifikációjával versenyez.

„Frissített aerodinamikai csomagunk lesz ezen a hétvégén, amely egyedül Alex autójára kerül fel, mivel szeretnénk ellenőrizni viselkedését és megerősíteni, hogy úgy működik, ahogyan terveztük” – mondta Dave Robson, a csapat járműteljesítményért felelős vezetője. „A karosszéria és a padló alkotja a fejlesztés alapját, a szándék pedig hatékonyan növelni a leszorítóerőt. Valószínűleg meg fog változni az autó egyensúlya és irányítása, ezért időbe telhet, amíg kiaknázzuk az újdonságokat.”

Nelson Piquet közleményt adott ki a rasszista vádakkal kapcsolatban

Tegnap beszámoltunk már a legfrissebb rasszista-ügy részleteiről: Nelson Piquet mondott valamit, amit nem kellett volna, a Mercedes és az F1 felszólalt, majd többen is csatlakoztak hozzájuk és védelmükbe vették Lewis Hamiltont. Most Piquet is reagált és hivatalos közleményt adott ki ezzel kapcsolatban:

"Tisztázni akarom a történteket azzal a sztorival kapcsolatban, ami a médiában kering egy tavaly adott interjúmról. Amit mondtam, az átgondolatlan volt és nem hozok fel semmit a mentségemre, de tisztázni szeretném, hogy abban az értelemben, ahogy használtam a szót, széles körben és régóta használják a köznapi brazil-portugál nyelvben a 'srác' vagy a 'személy' szinonimájaként. Sosem volt az a szándékom, hogy megsértsek vele bárkit. Sosem használnám azt a szót, amivel vádolnak bizonyos fordításokban" - írta Piquet, aki határozottan visszautasította azt is, hogy bárkit megítélne a bőrszíne alapján.

"Tiszta szívből bocsánatot kérek minden érintett személytől, főleg Lewistól, aki egy hihetetlen pilóta, de néhány fordítás, amelyek különböző médiumokban keringenek, nem pontosak. A diszkriminációnak nincs helye a társadalomban és az F1-ben, örülök, hogy tisztázhattam a gondolataimat."

oik

fotó: dppi