DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 9. szerda

A NASCAR újra megidézi a múltat a hétvégén

Vannak, akik ellenzik, másoknak egyből elnyerte a tetszését a széria salakpályás versenye, ami szervesen hozzátartozik a NASCAR történelméhez. Azon persze szintén lehet vitatkozni, hogy mennyire volt jó ötlet pont az egyik legrövidebb és legszűkösebb pályát, a Bristol Motor Speedway aszfaltját átalakítani erre a célra, ám a szervezők kitartanak emellett. 2021 óta ezen a helyszínen egy különleges hétvégét láthatnak a rajongók, amire sokáig nem volt példa, mivel még 1970-ben hagyták maguk mögött a dirtpályákat, de a dolog most reneszánszát éli. Ehhez azonban komoly munkálatokra van szükség, hiszen jelentős mennyiségű agyagból és fűrészporból álló keveréket visznek fel ilyenkor a bristoli vonalvezetésre.

A hétvége különlegességét azonban a pálya mellett a megváltozott lebonyolítás is adja, mivel szombaton kvalifikációs futamok határozzák meg a rajtsorrendet. A mezőnyt négy csoportra osztják, majd a 15 körön át tartó úgynevezett heat-futamok során dől el, honnan indulnak a pilóták, mégpedig az egyedi pontozás által. Az egyes versenyek győzteseit 10 ponttal jutalmazzák, a második helyezettek 9 pontot kapnak, a harmadikok 8 egységet és így tovább. Ezen túl a heat-versenyen mindenki annyi pontot zsebelhet be pluszban, amennyi pozíciót sikerült javítania, az ebből összeállt tabella pedig meghatározza majd a végső sorrendet. Mindez a bajnokságba persze nem számít bele, oda majd a szokásos vasárnapi futamon lehet pontokat gyűjteni. Itt a résztvevőknek 250 kört kell majd teljesíteni három szakaszra bontva, de különlegesség, hogy csak az etapok között lehet kijönni kerékcserére és tankolni. Ez alól kivételt képez persze, ha valamelyik autó megsérülne és indokolt lenne a szervizelés.  

A 2021-es versenyt Joey Logano nyerte, tavaly pedig Kyle Busch diadalmaskodott.

A jövő évi Szaúd-arábiai Nagydíj előtt is átalakítják a dzsiddai pályát

Az első, 2021 decemberében, valamint a második, 2022 márciusában tartott verseny között kilenc kanyarban is átalakítás történt a dzsiddai utcai aszfaltcsíkon: több ponton hátrébb tolták a falakat, hogy a kanyarok beláthatóbbá váljanak, az utolsó kanyarban kiszélesítették a pályát, valamint több ponton acéllemezeket szereltek a falak betonelemeire, hogy az esetleges súrlódás kevesebb kárt okozzon.

A 2023 márciusában esedékes harmadik Szaúd-arábiai Nagydíj előtt újra változik a pálya, ismét a biztonság és beláthatóság címszavak alatt. A legjelentősebb átépítés a 22-23-as kanyarban zajlik, ahol a kerítés áthelyezésével és ferde rázókővel a becslés szerint 50 km/h-val csökken a kanyarsebesség. A vak 14-es és 20-as kanyarban hátrébb kerül a fal, előbbiben 7,5, utóbbiban öt méterrel, így a nyomvonal beláthatóbbá válik.

A 8-as és 10-es kanyar fala ugyancsak hátrébb kerül, emellett ferde rázókövet létesítenek a 4-es, 8-as, 10-es, 11-es, 17-es és 23-as kanyarokban. Emellett a 3-as, 14-es, 19-es, 20-as és 21-es kanyarba új keresztirányú rázókövek kerülnek, amelyek a pálya kiszélesítésétől hivatottak eltántorítani a versenyzőket. Az összes változás ezen a pályarajzon látható:

Egyelőre csak a Formula-2 érdekli az Alpine tehetségét

Lépésenként szeretne fejlődni Jack Doohan, aki legutóbb Abu Dhabiban vezethette az Alpine Formula-1-es autóját. Az ausztrál pilóta megkapta a csapat tartalékpilótai szerepét, nemrégiben pedig a Speedcafénak adott interjúban vázolta jövőbeli terveit, ahol elárulta, most még az utánpótlásban kell bizonyítania. „Ez egy kicsit ismétlődő dolog, de a fő prioritás még mindig teljes mértékben az F2. Eljöhetnék az összes F1-es futamra, ülhetnék ott, de egyrészt, mint tudjuk, nagyon-nagyon kicsi a valószínűsége annak, hogy autóba pattanjak, mindazonáltal ha ki kell ülnöm és várnom kell egy évet, azzal sem lenne baj, mert boldogan várnék az Alpine egyik ülésére” – mondta Doohan.

Ha lemaradtál volna: Ez történt az Extreme-E utolsó versenyén

Ahogyan arról korábban már beszámoltunk, drámai körülmények között dőlt el a bajnoki cím sorsa az idei szezonban. Az X44 Vida Carbon Racing kettőse, Cristina Gutiérrez és Sébastian Loeb ugyanis az utolsó döntő futamban tettek szert némi előnyre a tabellán a Rosberg X Racing versenygépét irányító Mikaela Ahlin-Kottulinsky és Johan Kristoffersson párosával szemben, így a végletekig szoros volt a harc a két egység között. Aki esetleg lemaradt volna az eseményekről, az alábbi összefoglalóval bepótolhatja a lényeget.

Szokatlan büntetést kapott Tassi és Catsburg kiütéséért Girolami

Egyetlen meggondolatlan megmozdulás miatt mindhárom dobogós helyen álló versenyző kiesett a WTCR második szaúd-arábiai futamán: a harmadik helyen álló Franco Girolami a második Nicky Catsburg mellé vetődött be a harmadik körben a célegyenes végén, de elmérte a féktávot és eltalálta a vezető Tassi Attila Hondáját, majd a holland Hyundaiát is. Az ütközés következtében egyik versenyző sem tudta befejezni a futamot – így örökölte meg a vezetést Gilles Magnus, aki végül megnyerte a világkupa történetének utolsó futamát.

Mivel a sorozat nem folytatódik a jövőben, a stewardok által vétkesnek nyilvánított Giralomi szokatlan büntetést kapott. A WTCR-mezőnyhöz utolsó két hétvégén csatlakozó TCR Europe-bajnokot egy nap közösségi munkára ítélték – erről bővebb információ nem ismert.

Mindenesetre kapaszkodó, hogy hasonló büntetést kapott Max Verstappen 2018-ban az Esteban Oconnal történt lökdösődésért: akkor a holland egy napot a Formula-E hétvégéjén töltött, megfigyelve a versenyfelügyelők munkáját, egy nap erejéig pedig az FIA-stewardok éves genfi konferenciáján vett részt.

A Red Bull és az AlphaTauri pilótái gokartban is összemérték tudásukat

Motegiben tartotta meg hagyományos szezonzáró rendezvényét a Honda, ahol látványos bemutatókkal igyekeztek köszönetet mondani a rajongóknak. Az eseményen több különleges program is szerepelt, ilyen volt például az, amikor Max Verstappen, Sergio Perez, Pierre Gasly, és Yuki Tsunoda is versenyeztek egy jót egymás ellen, amit az alábbi felvételeken örökítettek meg.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) által megosztott bejegyzés

Extreme-E: Lewis Hamilton csapata ünnepelhetett Uruguayban

Punta del Este adott otthont az elektromos széria idei utolsó fordulójának, ami a 2022-es idény bajnoki címéről is döntött. Az esemény a hétszeres F1-es világbajnok nevével fémjelzett X44 Vida Carbon Racing számára elég fordulatosan alakult, hiszen párosuk Cristina Gutiérrez és Sébastian Loeb jó teljesítményt nyújtott az egyes futamokon, hölgyversenyzőjük viszont egy óriásit bukott az Energy X-Prix kvalifikációján. Szerencsére a pilóta sértetlenül szállt ki az autóból, a folytatás pedig már szerencsésen alakult számukra.

A Crazy Race elnevezésű futamot sikerült megnyerniük, amivel döntősök lettek az ABT Cupra, a McLaren, az Andretti, és a Veloce Racing kettőse mellett, de a bajnoki cím szempontjából ennél is fontosabb volt, hogy a tabellát vezető Rosberg X Racing autóját kizárták ebből a futamból. Mikaela Ahlin-Kottulinsky és Johan Kristoffersson kettősének így izgulnia kellett, mivel az X44 egységének ezáltal megvolt a lehetősége arra, hogy ledolgozza hátrányát. Mivel a harmadik helyen értek célba az ABT színeiben futamot nyerő Klara Andersson és Nasser Al-Attiyah, valamint a Neon McLarent képviselő Emma Gilmore és Tanner Foust párosai mögött, és a Continental Traction Challenge bónuszpontjait is begyűjtötték, ezzel sikerült előnyre szert tenniük, elhódítva a bajnoki címet.  

Ezek voltak Max Verstappen legjobb pillanatai 2022-ben

Fantasztikus idényt tudhat maga mögött a Red Bull holland pilótája, aki a nehézkes kezdet után elképesztő formába lendült, végül 15 futamgyőzelmet gyűjtött be idén, megszerezve ezzel karrierje második világbajnoki címét. Az F1 most összegyűjtötte a fiatal versenyző legjobb momentumait a mögöttünk hagyott szezonból.

A videó ide kattintva érhető el! 

Robert Kubica már nem reménykedik a visszatérésben

Szinte csodaszámba ment, amikor Robert Kubica 2019-ben újra lehetőséget kapott a Formula-1-ben. A lengyel pilóta még 2011-ben egy raliversenyen szenvedett súlyos balesetet, ami kettétörte karrierjét, később azonban egy teljes szezonra szerződtette őt a Williams csapata, azóta pedig tartalékosaként teljesített szolgálatot az Alfa Romeo alakulatánál. A 37 éves versenyző nemrégiben közösségi oldalán mondott köszönetet a rajongóknak, valamint elárulta, véleménye szerint több esélyt már nem fog kapni a sportágban. „Sziasztok, hosszú ideje nem írtam ide! Jó érzéssel fejezem be a 2022-es szezont, de nem lenne meglepő, ha már nem kapnék többé hivatalos pilótaülést a Formula-1-ben. Köszönöm mindenkinek a támogatást” – írta szűkszavúan Kubica.  

Luca Marini nem érez nyomást Valentino Rossi miatt

Sokszor megemlítik, hogy Luca Marini a kilencszeres világbajnok Valentino Rossi féltestvére, ám az olasz versenyző nem érez plusz terhet emiatt. A VR46 motorosa szerint sok rokoni kapcsolat van a MotoGP-ben jelenleg, az összehasonlításokat pedig feleslegesnek gondolja. „Őszintén mondom ez nem változtat sokat. Lehetetlen minket összehasonlítani. Amit Vale tett a karrierje során, az hihetetlen, és senki sem lesz képes olyanra, mert ez már egy másik időszak. Most már lehetetlen tíz versenyt nyerni egymás után, túl magasan van ehhez a léc. Minden magas szinten van, a MotoGP 24 versenyzője hihetetlen, a motorok fantasztikusak, és szinte bárki győzhet, szóval nem lehet ezt összehasonlítani. Számomra emiatt sincs nyomás” – árulta el Marini a Motorsportnak adott interjújában.

Komoly ajándékot kapott és Marc Marquez motorjára is ráülhetett Max Verstappen Japánban

Egy igazán élménydús napon van túl a kétszeres világbajnok, aki többek között a Red Bull és az AlphaTauri pilótáival együtt vehetett részt a Honda Racing Thanks Day nevű eseményén Motegiben. A japánok hagyományos eseményét 14. alkalommal rendezték meg, a holland pilóta pedig egy rövid időre Marc Marquez motorjára is ráülhetett, később pedig egy hatalmas meglepetésben volt része.

A Honda főnöke, Seiji Kuraichi adta át neki egy szürke Honda NSX Type S kulcsait. A járművet a gyártó erőforrásaival elért eredményeiért kapta ajándékba, amivel természetesen a rajongók előtt is megtett néhány kört. „Micsoda hihetetlen ajándék, micsoda nagyszerű autó. Nagyon büszke vagyok, hogy ezt kaptam, szóval nagyon köszönöm” – mondta a helyszínen Verstappen. A rendezvényt azért hozták létre, hogy a Honda kifejezze háláját és köszönetét a rajongók felé, miközben a helyszínre kilátogatók látványos bemutatókat tekinthetnek meg.

 

Hülkenberg már a szezon előtt is a Haas listáján volt

Nyikita Mazepin távozásakor Kevin Magnussen foglalhatta el a Haas ülését a 2022-es szezont megelőzően, a dán pilóta pedig jövőre is a csapattal marad. A következő idényben Nico Hülkenberg lesz a csapattársa, aki már a téli tesztek során is a listájukon volt Günther Steiner elmondása alapján. „Rajta volt, de megoldásként Kevin szerződtetése sokkal kézenfekvőbbnek tűnt. Mivel ismertük őt, tudtuk, hogy mit kapunk egy olyan embertől, aki már dolgozott velünk nehezebb helyzetben, és csak két hetünk volt a kezdésig. Most három hónapunk van” – mesélte a Beyond the Grid podcastben.

Nico Rosberg sosem lenne csapatfőnök az F1-ben

Bár az Extreme-E sorozatában jelenleg is rendelkezik saját istállóval, amely tavaly tarolt a 2021-es szezonban, ennek ellenére az egykori versenyző nem vállalna el csapatvezetői pozíciót a Formula-1-ben. Erről az AS-nek adott interjúban beszélt nemrégiben a 2016-os világbajnok. „Mivel az Extreme-E-ben indított csapatunk hihetetlenül jól megy, sokan megkérdezték tőlem, nem-e lenne kedvem egyszer F1-es csapatot vezetni, de a válaszom egy határozott nem” – mondta Rosberg, aki azzal érvelt, hogy az elektromos szériában könnyebb dolguk van, hiszen ott jócskán kevesebb versenyt rendeznek, az F1-es projekt viszont nagyon megterhelő lenne.

Búcsúzik a WTCR - itt a vasárnapi program

Vasárnap (november 27.)  
14:00 - 15:30 Extreme-E, Elődöntők  
17:00 - 19:00 Extreme-E, Döntő  
17:45 WTCR, 1. futam (tv: Eurosport 1, élő)
20:15 WTCR, 2. futam (tv: Eurosport 2, élő)

Videó: Ricciardo legmerészebb húzásai

Bár az utolsó hétvégén leginkább a visszavonuló Sebastian Vettelről szólt minden, az F1 YouTube-ja nem feledkezett meg Daniel Ricciardóról sem, aki talán utolsó F1-es versenyét teljesítette a 2022-es szezonzárón. Ennek apropóján összegyűjtötték az ausztrál legvagányabb előzései és megmozdulásai. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Kovács Zsombor a dobogóért ment a Rotax Világdöntőn, kilökték

Kovács Zsombor sokáig az első háromban haladt a Rotax Világdöntőn Portimaóban a Senior géposztályban, amivel idén a második magyar dobogót szerezhett volna egy gokartos világeseményen, Hideg Ádám után. A KMS Europe versenyzője a negyedik helyre kvalifikálta magát, amely pozícióját meg is őrizte a döntő futamra, majd rögtön az első körben előre tört a harmadik helyre. A 21 körös verseny alatt végig tolta maga előtt a két csatázó brit társát, majd a hetedik körben feljött a második helyre, ám féltávnál visszaesett harmadiknak. Az utolsó körökben nagyon feltorlódott az élmezőny, hét-nyolc gokartos követte egymást mindössze századokkal elmaradva, mikor Giuliano Raucci meglökte Zsombort, aki kicsúszott, így csak a 21. helyen ért célba.

A MicroMax kategóriában Fally Márkó nem ért célba, a MiniMax géposztályban pedig Zsebő Marcell nagyszerű versenyzéssel a 16. helyen zárt, ezzel ő érte el a legjobb eredményt a magyarok közül. A Juniorok közt Krepcsik Áron sokáig a középmezőnyben vitézkedett, azonban belekeveredett némi balhéba, ami után visszaesett a 34. pozícióba. Gyutai Péter a 27. helyen zárt a DD2 Mastersben, míg Bors Bertold a DD2-esek között a 22. pozícióban végzett.


Fotó: MGSZ

Szavazz az év akciójára

Idén is elindította szavazását az FIA az év autósporttal kapcsolatos legjobb megmozdulásait illetően. Az általatok legjobbnak vélt jelenetsorra ide kattitnva tudtok szavazni.

Ezzel a képeslappal foglalja össze a szezont az F1

Megérkezett a szokásos képeslap a szezon végén, de mi persze azért várunk ám egy karácsonyi kiadást is a későbbiekben!

 

Mit tippeltek a szezon előtt az F1-es versenyzők?

Nézzétek meg a képre kattintva, hogy mire számítottak a szabályváltozásokat hozó 2022-es szezon előtt a pilóták.

Győzelemre is esélyes magyarok a végső futam előtt a Rotax Világdöntőn

Korábban már beszámoltunk Kovács Zsombor nagyszerű teljesítményéről a portimaói Rotax Világdöntőn, ahol bolygónk legjobb gokartosai mérik össze tudásukat. A mai napon 11:36-tól kezdődnek a magyar érdekeltségű versenyek, melyeket ide kattintva élőben is lehet követni. A döntő futamok előtt vessünk rá egy pillantást, miként állnak honfitársaink! A legifjabb magyar Fally Márkó, aki bejutott a döntőbe a MicroMax kategóriában, ő a 18. helyről vághat neki a mindent eldöntő versenynek, míg Zsebő Marcell a 23. helyről fog indulni a MiniMax géposztályban.

A Juniorok között Krepcsik Áron hatalmasat javított a selejtezőfutmokon pénteken, ezzel összesítésben a 18. helyig küzdötte fel magát. A Senior kategóriában van talán a legnagyobb reménységünk, a már említett Kovács Zsombor személyében, aki tartja a negyedik pozíciót, így - bár nem szeretnénk semmit sem elkiabálni - akár még a győzelemre is jó esélye van. A Seniorok döntője a hivatalos időterv szerint 14:36-kor fog elrajtolni, s 21 kör áll majd a rendelkezésükre. A szintén ebben a kategóriában induló Dominkó Arnold sajnos nem került be a legjobb 36 közé, így nem jutott be a döntőbe, ő az 56. helyen zárt a 71 fős mezőnyben.

A DD2-ben Bors Bertoldnak sikerült bejutnia a fináléba, onnan edig a 34. helyről indulhat majd, míg a DD2 Masters kategóriában Gyutai Péter a 25. helyről várhatja a végső megmérettetést. A program a tervek szerint fél öt után pár perccel zárul, de annyi biztos, hogy érdemes lesz követni a magyarokat a Rotax Világdöntőn!

Fotó: MGSZ

Nem hosszabbít ikonikus szponzorával a McLaren

Nem hosszabbítja meg az idei szezon végén lejáró együttműködését a McLaren és a Gulf Oil. A két márka először a hatvanas évek végén került kapcsolatba egymással, s az évtizedek során több felvonásban számos sikert értek el közösen ikonikus festésű versenyautóikkal a különböző szakágban. Legutóbb 2020-ban kötöttek ismét szerződést, amelynek eredménye volt többek között a 2021-es Monacói Nagydíjon látott különleges autófestés. Bár most véget ér a partnerség, Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója jelezte: bármikor újra a fedélzeten köszönthetik „régi barátaikat”.

mclaren-gulf-dppi