A korábban hosszú évekig a Force Indiát sikeresen irányító Otmar Szafnauer alig másfél évig, 2022 elejétől a 2023-as Belga Nagydíjig töltötte be az Alpine csapatfőnöki posztját a Formula-1-ben.
Szafnauer most a High Performance podcast adásában tálalt ki arról, hogyan is működött annak idején a motorprogramját rövidesen bezáró Alpine: elmondása szerint hiába ígérték neki azt előzetesen, hogy ő fogja irányítani a teljes F1-es gárdát, a különböző részlegek közvetlenül a Renault-nak jelentettek, nem neki.
„Van néhány dolog, ami félrement az Alpine-nál. Az egyike ezeknek az volt, hogy nem volt irányításom a teljes csapat felett: a HR nem nekem jelentett, hanem közvetlenül Franciaországnak. A pénzügyi iroda sem nekem jelentett, a kommunikációs osztály, a marketingcsoport és a kereskedelmi részleg sem” – magyarázta a volt csapatfőnök.
„És tudtam, hogy már önmagában ez problémás lesz. Mielőtt elvállaltam a munkát, azt mondták, hogy mindenki nekem fog jelenteni. Megérkeztem, és nem ez volt a helyzete. Azt gondoltam, fogom tudni kezelni, de hamar megtudtam, hogy ez problémás.”
Szafnauer az Oscar Piastri szerződése körüli esettel mutatta be mindezt. Emlékezhetünk rá, hogy 2022 nyarán az Alpine bejelentette, hogy ausztrál akadémistájuk ül az Aston Martinhoz igazoló Fernando Alonso helyére, ám a pilóta ezt hamar cáfolta. Kiderült ugyanis, hogy nem volt érvényes szerződése Piastrinak a franciákkal, ellenben a McLarennel igen, akik meg is nyerték az ügyet az F1 Szerződéseket Elismerő Bizottsága előtt.
„Sosem írták alá a szerződést” – fogalmazott Szafnauer a műsorban. „Én márciusban kezdtem, fogalmam sem volt erről. Nem nyújtották be megfelelően a szerződés-elismerési bizottsági dokumentumokat, és sosem írtak alá velük szerződést. Azon a novemberen volt egy kéthetes időszak, amikor meg lehetett volna tenni, de nem tették.”
„Elmentünk a CRB-hez, ahol az Alpine veszített, hiszen a nyomtatványok nem voltak megfelelők. Kiadtunk egy sajtóközleményt, rajta az én képemmel. És közben semmi közöm nem volt hozzá, ott sem voltam!”
„Az a kommunikációs osztály, amelyik ugyebár nem nekem jelentett, jó ötletnek tartotta, hogy elterelje a figyelmet az akkoriban segédkezők inkompetenciájáról azzal, hogy az én képemet teszik rá a közleményre. Az a személy, aki ténylegesen rátette a fotómat, nekem dolgozott a Force Indiánál, szóval odamentem hozzá és mondtam neki, hogy „jobban tudod te ezt ennél”. És azt mondta, hogy sajnálja, azt mondták neki, hogy ezt csinálja.”
„De ez akkoriban csak megmutatta, hogy az Alpine szervezetén belül voltak olyanok, akik megbízhatatlanok voltak és azt célozták, hogy elkapjanak. Nem dolgoztak velem. És ha nem érdekel a csapat teljesítménye, ha jobban érdekel a saját hatalmad, mint a csapat produkciója, akkor csinálsz ilyen dolgokat.”
„A Fordnál már remélhetőleg nem így mennek a dolgok, de volt egy mondás, hogy ’a Ford nem autókat, hanem karriereket csinál’, ami azt jelenti, hogy jobban törődsz a saját pályáddal. A Formula-1-ben pedig nem ez a helyzet, de az lehet, hogy egy csomó embert például a Renault Csoportból az F1-es csapat élére raknak. Nem érdekel a pályán nyújtott teljesítmény, csak a saját karriered. És ha ez a helyzet, akkor hoznak ilyen döntéseket.”