DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 26. szombat

Csendben áthelyezték az Aston Martin technikai alapemberét

Andrew Green a legismertebb technikai szakemberek közé tartozik a Formula-1-ben. Már 1991-ben, a Jordan legelső autóján is dolgozott, majd egy BAR-Hondánál és a Red Bullnál tett kitérő után 2010-ben tért vissza az akkor már Force India névre hallgató alakulathoz. Onnantól kezdve technikai igazgatóként tevékenykedett a csapatnál, amely idő közben több átalakuláson is átesett (futott Racing Point, majd 2021-től Aston Martin néven), mígnem két éve júniusban hivatalosan a technikai vezetői pozíció lett az övé, miközben Lawrence Stroll csapata folyamatosan vette fel az újabb szakembereket. Köztük volt Dan Fallows is, aki a Red Bulltól érkezett, s aki a felmondási ideje lejárta után, némi vitát követően 2022 áprilisában átvette a technikai igazgatói posztot. Azóta a legtöbbször ő szólal meg az F1-es istálló és autó műszaki kérdéseivel kapcsolatban, a hétfői bemutatón is ő beszélt, miközben Green szép lassan eltűnt a nyilvánosság elől.

Mint kiderült, ez nem véletlen: az ismert szakembert az Aston Martin áthelyezte az F1-es csapattól az Aston Martin Performance Technologies, azaz a technológiai részlegre. A váltás csak nemrég történt meg Mike Krack csapatfőnök szerint, így Green az AMR23-as fejlesztésében még részt vett: „Növekszik a vállalatunk, és szükségünk volt egy komoly technikai tapasztalattal rendelkező szakemberre, aki felügyeli a projekteket, amiket csinálni akarunk. Logikus döntés volt, ilyen tekintetben szerencsések voltunk, hogy egy olyan ember állt rendelkezésünkre, mint Andrew” – magyarázta a Motorsport.com által idézett Krack a lépést. „Még eléggé érintett volt az AMR23-as fejlesztésében, csak nemrég történt a váltás. Meglátjuk, mindez hogyan alakul, de úgy éreztük, szerencsések vagyunk, hogy velünk van az üzletünk szélesítése kapcsán, legyen szó akár versenyzéssel vagy nem azzal kapcsolatos projektekről.”

f1-andrew-green-aston-2022

Videó: Így élték meg a szerelők a Red Bull garázsában az utolsó kört

Feszült pillanatok, majd mámoros őrjöngés – ez jellemezte az energiaitalosok bokszát az Abu Dhabi Nagydíj hajrájában:

Újra F2-es autóban Correa: Most is gondolok Anthoine-ra

Több, mint két év telt el a tragikus spái F2-es baleset óta. Az ütközést túlélő Juan Manuel Correa 2021-re felépült annyira, hogy újra versenyautóba ülhessen, és egy teljes szezont teljesített a Formula-3-ban. Az év végén pedig lehetőséget kapott, hogy az F2-be is visszatérjen egy kicsit. A Charouz autóját vezetve részt vett a nevelőszéria tesztjének mindkét napján, és az autóban természetesen előtörtek az emlékek. „Nagyon különleges érzés újra Formula-2-es autót vezetni. Egy ilyen nap emlékeztet engem arra, mennyire szerencsés vagyok, hogy itt lehetek és megélhetem mindezt. Mint mindig, ma is gondolok Anthoine-ra és a családjára” – nyilatkozta Abu Dhabiban.

A juniorszéria eddig két napon át gyakorolt, az elsőt Jehan Daruvala zárta az élen, aki a teszt idejére megkapta a Prema egyik autóját, mögötte Felipe Drugovich és az újonc Jack Doohan zárt. A második napon Drugovich már az első helyre tört, de Doohan ott maradt mögötte, Logan Sargeant kíséretében. A teszt szombaton zárul.

Ki az új FIA-elnök? Van már némi F1-es tapasztalata!

A Jean Todt helyére megválasztott Mohammed ben Sulayem neve talán nem mond sokat. Az FIA leendő, dubaji elnöke számára azonban nem ismeretlen a Formula-1, az alábbi videón például a legemlékezetesebb F1-es alakítását nézhetjük meg. Szavak helyett beszéljenek a képek!

A fiával egy csapatban indul Juan Pablo Montoya

Megerősítette részvételi szándékát a DragonSpeed istállója a jövő évi IMSA WeatherTech SportsCar bajnokságban. Ebben a sorozatban idén csak a Daytona 24-en vettek részt, ahol az LMP2-es kategória harmadik helyén végeztek, a Le Mans-i 24 óráson viszont az LMP2 Pro Amben a legjobbak lettek, Henrik Hedman, Ben Hanley és Juan Pablo Montoya triójának köszönhetően. Jövőre az észak-amerikai sorozaton belül ugyanabban a kategóriában indulnak el, mint ebben az esztendőben, ám a korábbi hármas esetében annyi változás lesz, hogy a kolumbiai pilóta fia, Sebastian érkezik Hanley helyére.

A 16 éves versenyző így tehát az apjával együtt fog versenyezni, a WEC bahreini újonctesztjén pedig a kategóriája a legjobbjának bizonyult. „Ez egy nagyszerű lehetőség számomra, és nagyon hálás vagyok a DragonSpeed és a Henrik által adott lehetőségért! Apával versenyezni egy valóra vált álom, hiszen ő volt a példaképem, amikor felnőttem. A bahreini teszt nagyszerű élmény volt, és a csapat rengeteget segített abban, hogy rövid idő alatt sokat fejlődjek. Alig várom, hogy újra együtt dolgozhassunk” – idézte Sebastian Montoya szavait az alakulat hivatalos közleménye.

 

Kétszeres WEC-világbajnok Porsche-csapata indul a DTM-ben

Leadta nevezését a 2022-es DTM-szezonra a Team 75 Motorsport, amely KÜS Team Bernhard néven egy Porsche 911 GT3-R-t indít a kilenc versenyhétvégén – a név árulkodó, a csapat tulajdonosa Timo Bernhard, aki a Porsche színeiben 2015-ben és 2017-ben a WEC világbajnoka lett (Brendon Hartley-val, valamint az első alkalomban Mark Webberrel, másodszor Earl Bamberrel trióban), a Le Mans-i 24 órást pedig szintén kétszer, 2010-ben (az Audival) és 2017-ben nyerte meg. A csapat hat szezont töltött az ADAC GT Masters kategóriában, és már a versenyzője is megvan: az osztrák Thomas Preining vezeti majd a Bernhard-féle Porschét.

A 2021-es szezonban csupán egyetlen versenyen bukkant fel a mezőnyben Porsche: a Nürburgringen, ahol a márka specialistája, Michael Ammermüller kiváló negyedik rajtkockát szerzett. Jövőre három 911 is lesz állandó jelleggel a mezőnyben, ugyanis az SSR Performance – a Nürburgringen vendégszereplő GT-csapat – két autót is csatasorba állít, még nem ismert, mely versenyzőkkel.

Így állnak a magyarok a gokart világdöntőn

December 11. és 18. között zajlik Bahreinben a Rotax Világdöntő, melyre számos magyar versenyző is kijutott. A Magyar Bajnokság egyes kategóriáinak nyertesei, illetve a nemzetközi szériákban sikeres gokartosok nyertek tikettet, hogy év végén összemérjék tudásukat a világ legjobbjai ellen. A magyar színekben induló versenyzők egyelőre jól szeepelnek, az alábbi eredményekkel jutottak tovább az előselejtezőből:

Micromax: Nógrádi Nimród 25. hely
Minimax: Zsebő Marcell 36. hely, Körmöczi Ákos 39. hely
Max Junior: Krepcsik Áron 26. hely, Lantos Balázs 54. hely
Max Senior: Jurancsik Balázs és Kovács Zsombor - nincs még összesített eredmény, de az első futamot mindketten a top tízben zárták és a másodikon is a mezőny első felében szerepeltek
DD2: Major Bence 37. hely
DD2 Masters: Gyutai Péter 15. hely

A döntő futamokat szombaton, december 18-án rendezik. A további magyar eredményekről és esetleges sikerekről természetesen addig is beszámolunk!


Fotó: MGSZ, Gyutai Péter

Meglehetősen szokatlan videóval mutatta be új WRC-autóját a Ford

A Rali-vb most lép be a hibridkorszakba, az egy hónap múlva esedékes Monte-Carlo Ralin debütálnak élesben az új autótk - a Ford Puma Rally1 Hybridet viszont az M-Sport már bemutatta egy videóval. A pilótaülésben a csapat egyik valódi versenyzője, Adrien Fourmaux:

 

Sainz csendben megérkezett a legnagyobbak közé

Hamilton, Verstappen és Bottas mellett van még egy versenyző, aki zsinórban három éve a legjobb hat között végez a bajnokságban. Egy olyan versenyző, aki csapaton belül három éve folyamatosan veri az új generáció aranyifjait: kétszer Norrist, egyszer Leclerc-t. Bár nem emlegetik annyiszor az új csillagok sorában, mint Russellt vagy épp Verstappent, Carlos Sainz helye idén végképp megkérdőjelezhetetlenné vált az új éra legnagyobb alakjai között. Sainzról 01:01:08-tól beszélgettünk a Formula Podcast szezonzárót értékelő adásában.

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

 applepod2


stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

Így zajlott a rádiózás az utolsó körökben Abu Dhabiban

A Formula-1 YouTube-csatornája feldolgozta az Abu Dhabi Nagydíj utolsó köreit, a középpontba a rádióforgalmat és az onboard felvételeket helyezve. Így kommunikált Lewis Hamilton és Max Verstappen csapatával, valamint a két istálló Michael Masi versenyigazgatóval.

„Vissza kell állítani az előző kör eredményét, ez így nem helyes” – rádiózta a leintés után Toto Wolff. A következményeket jól ismerjük: a Mercedes végül nem fellebbezett, de tiltakozásként sem a csapatfőnök, sem Lewis Hamilton nem vett részt a szezon végi díjátadón.

A videó a képre vagy ide kattintva érhető el.

Hosszabbított régi partnerével a Ferrari

A Kaspersky és a Ferrari már 2010 óta dolgozik együtt, a biztonsági megoldásokat nyújtó cég pedig azóta hiba nélkül óvja az olasz istálló féltve őrzött adatait, így a legutóbbi 2015-ös hosszabbításukat követően most ismét egy hosszabb távú megállapodást írtak alá a felek, amiben mindketten kiemelték, hogy a Ferrari a Kaspersky segítségével próbál meg visszatérni az élmezőnybe 2022-ben, a Red Bull és a Mercedes mellé.

 

Verstappen a LEGO világában is bajnok lett

Megérkezett a szezonzáró Abu Dhabi Nagydíj legós összefoglalója is. Nézzük, hogyan látta a The Moving Bricks a hihetetlen finálét!

Videó: így vigasztalta Vettel, Schumacher, Ricciardo és Norris is Hamiltont

A drámai körülmények között, önhibáján kívül elvesztett vb-döntő után lévő Lewis Hamiltonhoz Sebastian Vettel, Mick Schumacher, Daniel Ricciardo és Lando Norris is odament:

 

Váratlan helyen nyílhatnak újra az F1 kapui Giovinazzi számára

Antonio Giovinazzi nagyon fogadkozott, hogy nem ez lesz az utolsó F1-es futama, s mint Mészáros Sándor kollégánk megtudta az Abu Dhabi Nagydíjon, olyannyira van alapja a szavainak, hogy a Formula–E-szerződésébe is belefoglaltak egy kilépési záradékot, ugyanis úgy tűnik, hogy lehet érdeklődés a szolgálataira, ha nem is jövőre, de 2023-tól. Csak épp nem a Ferrari háza táján… A Giovinazzi helyzetével kapcsolatos pusmorgást 01:26:57-től hallhatod.

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

 applepod2


stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

Sebastian Vettel az Abu Dhabi-tesztek Rudolfja

Ha Bottas téli sisakfestése nem tenné kellően karácsonyivá az Abu Dhabi-tesztek hangulatát, Sebastian Vettel gondoskodott róla, hogy minden szem rá szegeződjön. Rénszarvas agancsot, és egy piros orrot is a sisakjára helyezett, mielőtt beült az Aston Martinba. 

A hangulat mostanra tehát adott, Rudolf megérkezett, a kérdés már csak az: legközelebb kit láthatunk mondjuk Krampusznak, vagy Mikulásnak öltözve F1-es autót vezetni?

 

Sem Hamilton, sem Wolff nem megy el az FIA gálájára

Bár a fellebbezési szándékot hivatalosan is visszavonták, érezhetően továbbra is feszültség van a Mercedes és az FIA között a múlt vasárnapi Abu Dhabi Nagydíj eseményei kapcsán. Toto Wolff csapatvezető csütörtökön egy a Formula.hu jelenlétében zajlott sajtóbeszélgetésen elmondta: „nehéz szívvel” döntöttek a fellebbezés visszavonása mellett, majd hozzátette, hogy sem ő, sem Lewis Hamilton nem megy el az esti FIA díjátadó gálára, helyettük James Allison technikai igazgató veszi át a konstruktőri vb-elsőségért járó trófeát. A Mercedes egyébként a bajnokautók fotózására sem bocsátotta az FIA rendelkezésére az F1-es és Formula-E-versenygépét sem.

wolff-hamilton-2021-dppi

Armin van Buuren neki íródott bulihimnusszal köszönti az újdonsült világbajnokot

Armin van Buurent annyira megihlette Verstappen vasárnapi győzelme, hogy összedobott egy veretős partihimnuszt a holland tiszteletére. Mint a szám alatt kifejtette, ő maga is óriási Formula-1 rajongó, és nagyon boldog volt, amikor honfitársa megnyerte első világbajnoki címét. „Micsoda verseny!” – írta a lemezlovas.

„Annyira megihletett ez az egész, hogy készítettem egy számot Maxnak. Üdv az új világbajnoknak!” – köszöntötte a hollandot Buuren, aki egészen személyessé tette szerzeményét azzal, hogy rádióüzenetekből kiragadott felvételeket is csempészett bele. Hallhatjuk többek között azt is, amikor Max Verstappent világbajnokként inti le a kockás zászló Abu Dhabiban.

Vajon az új Max-himnusz letaszítja a trónról minden idők legfülbemászóbb dalát, a Super Maxot? Kíváncsian várjuk!

Susie Wolff: Nem lehet egyetlen ember hóbortja szerint változtatni a szabályokon

Miközben a Mercedes a fellebbezési szándék jelzése óta teljes csendbe burkolózott a vitás körülmények között zárult Abu Dhabi Nagydíj óta, a csapatvezető Toto Wolff felesége, Susie Wolff csütörtökön a közösségi médiában posztolt egy kemény hangvételű üzenetet, amelyben tulajdonképpen mindenféle burkoltság nélkül nekiment Michael Masi versenyigazgatónak, akinek a döntései miatt már az FIA is kielemzi a szezonzáró hajrájában történteket.

„Az utolsó hétvégére fordulva úgy gondoltam, mindkét csapat és versenyző megérdemli a győzelmet. Tudtuk, hogy látványos, történelmi futam lesz, és bíztunk benne, hogy botrány nélkül ér véget. Nem így történt” – írja Susie Wolff, aki a Formula-E-ben szereplő Venturi főnöke. „Még mindig nehéz felfogni a történteket, amelyek rossz érzéssel töltenek el. Nem a vereség – és nem is Max vagy a Red Bull, akik megérdemelten győztek és mindig tudtuk, hogy bőven van rá esély, hogy nem fogunk nyerni –, hanem a mód, ahogy Lewist meglopták, hagyott bennem teljes hitetlenséget. Az irányító testület egyik tagjának döntése, hogy úgy alkalmazza a szabályokat, ahogy az F1-ben korábban még soha, egy az egyben eldöntötte a vb-címet. A szabály az szabály, nem lehet egyetlen személy hóbortja szerint változtatni rajtuk a futam végén.”

„Lewis Hamilton, hihetetlen tisztességet és méltóságot mutattál az igazságtalanság közepette is. Te vagy a valaha volt legnagyobb. A vasárnapi utolsó körök kimenetele? Aki tudja, tudja, még azok is, akik ezt nem akarják elismerni. Gratulálok Maxnak, valamint a Mercedes összes csapattagjának a rekordot jelentő nyolcadik vb-címhez. Remélhetőleg jövő márciusra olyan irányító testületünk lesz, amelynek magja a sport iránti tisztesség és igazságosság lesz, hogy újra szerelembe eshessek az F1-gyel.”

susie-wolff-2021-dppi

Júliusban indul a Ralikrossz-vb első elektromos idénye, Nyirád Európa-bajnoki futamot rendez

Záporoztak a bejelentések és a 2022-es versenynaptárak a Motorsport Világtanács szerdai ülése után, s természetesen a ralikrossz sem volt ez alól kivétel. A WRX első elektromos idénye júliusban fog indulni, s összesen hét helyszínen versenyez majd a mezőny: az utolsó, dél-afrikai forduló – amely az egyetlen nem európai állomás lesz – pontos időpontja még ismeretlen. Az első két helyszínt leszámítva egyébként mindenhol dupla fordulót rendeznek, így összesen 12 versenyből fog állni a világbajnoki szezon. Íme, a teljes versenynaptár:

Július 2-3.: Höljes, Svédország
Július 30-31.: Nürburgring, Németország
Augusztus 13-14.: Hell, Norvégia
Szeptember 3-4.: Riga, Lettország
Szeptember 17-18.: Montalegre, Portugália
Október 8-9.: Spa-Francorchamps, Belgium
November ???: Fokváros, Dél-afrikai Köztársaság

Maradva még a versenynaptáraknál: a Ralikrossz-Európa-bajnokság menetrendje is ismertté vált, s ez alapján Nyirád ad otthont az évadnyitónak a május 21-22-i hétvégén – egész pontosan az RX1-es és RX3-as kategória látogat hazánkba.

Visszatérve még pár szó erejéig a világbajnokságra: némileg változik a hétvégék lebonyolítása. A szabadedzések után ugyanis egy SuperPole-jellegű, egykörös szétlövést rendeznek, ez határozza meg az első előfutam rajtsorrendjét. A három előfutam után következik egy úgynevezett ’Progression Race’, szabad fordításban ’Továbbjutó futam’, amelyből összesen tízen jutnak az elődöntőkbe. Az elődöntőket és a döntőt jövőre öt autóval rendezik majd, s új szabály, hogy az első körben nem lehet elhasználni a jokerkört, amennyiben az erre kijelölt rész az első kanyarban kap helyet.

wrx-dppi

A WTCR-rel együtt érkezik a Hungaroringre a Kamion-Eb

A Motorsport Világtanács szerdai ülése után ismertté vált a Kamion-Európa-bajnokság 2022-es versenynaptára is. Ebben ismét helyet kapott a Hungaroring, méghozzá második állomásként, június közepén – az időpont pedig azt jelenti, hogy akárcsak például tavaly, Kiss Norberték a Túraautó-világkupával együtt fognak versenyezni a mogyoródi pályán! Sőt, ha mindez nem lenne elég, az ETCR Elektromos Túraautó-vk magyarországi fordulójára is azon a hétvégén kerül sor, így igazán sűrű autósportos programot kínálnak majd a nézőknek június 11-12-én.

A Kamion-Eb menetrendje amúgy nyolc fordulóból áll, s nagyjából a megszokott helyszíneket érinti – íme, a teljes jövő évi naptár:

Május 21-22.: Misano, Olaszország
Június 11-12.: Hungaroring, Magyarország
Július 2-3.: Slovakia Ring, Szlovákia
Július 16-17.: Nürburgring, Németország
Szeptember 3-4.: Most, Csehország
Szeptember 10-11.: Zolder, Belgium
Szeptember 24-25.: Le Mans, Franciaország
Október 1-2.: Jarama, Spanyolország

kissnorbi-kamion-hungaroring-2021

Az F1 szerint Verstappen jobb volt idén Hamiltonnál

A szezon végeztével a különböző erősorrendek időszakát éljük, most éppen a Formula-1 hivatalos weboldala tette közzé saját listáját. A portál hat szakértője minden futam után pontozta az összes pilótát egy egytől tízig terjedő skálán, az évad végén pedig átlagolták a versenyők által begyűjtött egységeket. Ezek alapján a következő lett a sorrend:

image_2

A jövő hét folyamán egyébként érkezik a Formula Podcast hasonló rangsora is - annyit elárulhatunk, hogy minden ponton nem egyezik az F1 által kiadott verzióval.