DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 24. csütörtök

Csendben áthelyezték az Aston Martin technikai alapemberét

Andrew Green a legismertebb technikai szakemberek közé tartozik a Formula-1-ben. Már 1991-ben, a Jordan legelső autóján is dolgozott, majd egy BAR-Hondánál és a Red Bullnál tett kitérő után 2010-ben tért vissza az akkor már Force India névre hallgató alakulathoz. Onnantól kezdve technikai igazgatóként tevékenykedett a csapatnál, amely idő közben több átalakuláson is átesett (futott Racing Point, majd 2021-től Aston Martin néven), mígnem két éve júniusban hivatalosan a technikai vezetői pozíció lett az övé, miközben Lawrence Stroll csapata folyamatosan vette fel az újabb szakembereket. Köztük volt Dan Fallows is, aki a Red Bulltól érkezett, s aki a felmondási ideje lejárta után, némi vitát követően 2022 áprilisában átvette a technikai igazgatói posztot. Azóta a legtöbbször ő szólal meg az F1-es istálló és autó műszaki kérdéseivel kapcsolatban, a hétfői bemutatón is ő beszélt, miközben Green szép lassan eltűnt a nyilvánosság elől.

Mint kiderült, ez nem véletlen: az ismert szakembert az Aston Martin áthelyezte az F1-es csapattól az Aston Martin Performance Technologies, azaz a technológiai részlegre. A váltás csak nemrég történt meg Mike Krack csapatfőnök szerint, így Green az AMR23-as fejlesztésében még részt vett: „Növekszik a vállalatunk, és szükségünk volt egy komoly technikai tapasztalattal rendelkező szakemberre, aki felügyeli a projekteket, amiket csinálni akarunk. Logikus döntés volt, ilyen tekintetben szerencsések voltunk, hogy egy olyan ember állt rendelkezésünkre, mint Andrew” – magyarázta a Motorsport.com által idézett Krack a lépést. „Még eléggé érintett volt az AMR23-as fejlesztésében, csak nemrég történt a váltás. Meglátjuk, mindez hogyan alakul, de úgy éreztük, szerencsések vagyunk, hogy velünk van az üzletünk szélesítése kapcsán, legyen szó akár versenyzéssel vagy nem azzal kapcsolatos projektekről.”

f1-andrew-green-aston-2022

Újabb örökös bajnokkal gazdagodott a magyar autósport

Az off-road szakág zalakarosi díjkiosztóján nem csupán a ralikrossz és autókrossz legjobbjai kaptak trófeát, hanem a legnagyobb magyar versenyzők közé is beiktattak egy új tagot. A ralikrossz legsikeresebb hazai pilótája, a kilenc bajnoki címet szerző Harsányi Zoltán örökös magyar bajnok lett.

A versenyző 1992 óta aktív az országos ralikrosszbajnokságban, a magyar bajnoki címet pedig kilenc alkalommal nyerte meg, a következő években teljesítette csaknem tökéletes sorozatát: 2005, 2006, 2007, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014.

Harsányi Zoltán a hazai ralikrossz második örökös bajnoka: Kotán Péter, a nyolcszoros magyar bajnok 2002-ben kapta meg ugyanezt a rangos címet – azóta is aktív a pályákon.

Az IndyCarban fut részleges szezont az F1-ben fejlesztőpilótai szerepkörig jutó hölgyversenyző

Tatjana Calderón, aki tavaly a Formula Podcast nőnapi adásának vendége volt, számos versenysorozatban megfordult már: indult a GP3-ban és a Formula-2-ben, a legutóbbi szezont az Endurance-világbajnokságon és a japán Super Formulában töltötte, míg egy ideig Formula-1-es kötődése is volt azzal, hogy az Alfa Romeo Racingnél kapott fejlesztőpilótai szerepkört. A kolumbiai hölgyversenyző karrierje azonban új irányt vesz 2022-ben, ugyanis bejelentették, hogy a korábbi Williams-szponzor ROKiT által felkarolt pilóta az IndyCarban fog indulni, méghozzá az AJ Foyt Racing színeiben. Calderón ugyanakkor nem fut teljes évadot, csak az épített és az utcai helyszíneken áll rajthoz az istálló harmadik autójával (a másik kettőben Dalton Kellett és Kyle Kirkwood ül majd), az oválversenyeket kihagyja.

Még mindig terítéken van Grosjean Mercedes-tesztje

Miután Romain Grosjean a 2020-as Formula-1-es szezon hajrájában elszenvedte az emlékezetes tüzes balesetét Bahreinben, a Mercedes felajánlotta neki, hogy valamikor tesztelheti egyik korábbi versenygépüket, hogy ne az ijesztő incidens maradjon az utolsó emléke F1-es autóban ülve. A tesztet a Francia Nagydíj hétvégéjére tervezték, ám miután annak időpontja módosult, az egybeesett az IndyCar egyik fordulójával, ahol jelenése volt a pilótának. Azóta nemigen hallhattunk a francia tesztjéről, de most Grosjean elárulta, hogy nem tett le a dologról:

„Küldtem egy üzenetet Totónak az Abu Dhabi Nagydíj után – pontosabban hagytam, hogy elteljen egy hét, aztán üzentem neki, és válaszolt is. A válasz úgy indult, hogy ’köszönöm’, az utolsó mondat pedig az volt, hogy ’be kell ültetnünk idén az autónkba’. Szóval igen, még mindig terítéken van, csak volt néhány dolog tavaly, ami nem könnyítette meg a dolgunkat” – idézi a versenyzőt a The Race szaklap. Azt egyelőre nem tudni, mikor kerülhet sor a rendhagyó tesztre, de a Le Castellet-i hétvége megint nem jöhet szóba az IndyCarral való ütközés miatt – márpedig Grosjean azt is elmondta, hogy a fő célja 2022-ben, hogy megpróbáljon versenyeket nyerni új csapatával, az Andrettivel.

grosjean-mercedes-teszt

Díjat nyert Hamilton csapata az Extreme-E-ben

Bár az elektromos tereprali-bajnokság első kiírását az egykori nagy F1-es rivális Nico Rosberg alakulata nyerte, van egy értékelés, amelyben a Lewis Hamilton által alapított X44 bizonyult a legjobbnak. Az Extreme-E ugyanis a versenyzés mellett arra is komoly hangsúlyt fektet, hogy felhívja a rajongók figyelmét a klímaváltozás jelentette problémákra, ennek érdekében pedig összefogtak a Count Us In kezdeményezéssel, amelynek célja, hogy rávegye az embereket, hogy saját maguk is lépéseket tegyenek a környezet megóvása érdekében. Ez megnyilvánulhatott az egyszer használatos műanyagok mellőzésében vagy éppen abban, hogy elektromos hajtású járművel közlekedett az illető – és minden ilyen „lépés” az adott rajongó kedvenc csapatához számítódott.

Az összegzés után pedig a Sebastien Loeb és Cristina Gutierrez által alkotott X44 végzett a lista élén 792 „lépéssel”, így Hamiltonék hozták el a Fenntarthatósági Díjat, megelőzve a Jenson Button-féle JBXE-t (749) és a Rosberg X Racinget (422). A széria közleménye szerint egyébként összesen 1231 rajongó 3207 lépésével zárult ez a kihívás, amellyel több mint 1,2 millió kilogramm szén-dioxidot spóroltak.

x44-dij-extreme-e

Ross Brawn szerint a költségsapka miatt nem tud meglógni egy csapat sem az F1-ben

Ross Brawn szerint a költségsapka garantálja azt, hogy a következő években egyetlen igazán kiugró csapat se legyen az F1-ben. A sportág motorsport-igazgatója a The New York Timesnak adott interjújában beszélt arról, hogy szerinte a 2021-es szezon is azért volt már szoros, mert a költségsapka meggátolta, hogy egy adott probléma megoldására, vagy egy területre tengernyi pénzt költsön el valaki és a folytatásban mgé ennél is kiélezettebb küzdelmet vár.

"Továbbra is azt akarjuk, hogy a legjobb csapat, a legjobb autó és a legjobb pilóta nyerjen. De nem akarjuk, hogy meglógjanak és messze elöl maradjanak. A gazdagok nem költhetnek akármennyit egy problémára, ez meggátolja azt, hogy valaki elszakadjon a mezőnytől. Optimista vagyok a jövőt illetően" - mondta Brawn.

00121043_071

fotó: dppi

„Négy versenycsapat, egyetlen bemutató”: a McLaren is dátumot villantott!

Újabb Formula-1-es istálló jelentette be, mikor rántják le a leplet a 2022-es versenyautójukról: a McLaren február 11-én tartja a maga bemutatóját, ezzel beékelődik az Aston Martin (február 10.) és a Ferrari (február 17.) közé az eddig ismert időpontok szempontjából. A wokingiak ugyanakkor valami egészen grandiózusra készülnek, ugyanis az alábbi kedvcsináló videóból kiderül, hogy az eseményen a többi projektjüket, így az IndyCart. az Extreme-E-t és az e-sport-csapatukat is prezentálni fogják:

Marquez: Nincs gond a látásommal, irány a sepangi teszt!

Mint arról beszámoltunk, vasárnap újabb mérföldkőhöz érkezett a visszatérésre készülő Marc Marquez, aki azok után, hogy néhány nappal korábban már motokrosszozhat az orvosai tanácsára, Portimaóban egy RC213V-S-sel rótta a köröket. A Repsol Honda közleménye szerint a spanyol összesen 65 kört teljesített, s ami a legfontosabb, hogy a nyolcszoros világbajnok nem észlelt problémát a látásával (a tavalyi utolsó két versenyt egy edzésbaleset utáni kettős látása miatt kellett kihagynia). Marquez célja mostantól, hogy fizikailag is megfelelő formába hozza magát a február elején esedékes malajziai kollektív tesztre, amelyen feltett szándéka részt venni.

marquez-portimao-honda-teszt-2

„Nagyon boldog vagyok, először is azért, mert újra motorra ülhettem, másrészt megerősítést nyert az, amit már a motokrosszon éreztem” – nyilatkozta a csapat közleményében. „Nagyszerű, megkönnyebbülést jelentő érzés volt motorozás közben, hogy semmilyen problémám nem volt a látásommal. Mivel már régen nem motoroztam, észleltem néhány területet fizikailag, ahol még hiányzik valami, de ez csak azért van, mert nem a szokásos előszezoni felkészülésemet végezhettem. Van még tér a javulásra, de a legfontosabb része ennek a tesztnek, hogy megerősítést nyertek a korábbi motokrosszos tapasztalatok és élvezhettem a sebességet. Intenzív napot teljesítettem hosszú etapokkal, és nagyon elégedett vagyok az eredményekkel. Van még két hetünk a sepangi tesztig, így mostantól felpörgetjük a fizikai felkészülésemet és a motoros edzéseket.”

marquez-portimao-honda-teszt

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Terjeszkedni szeretne a Supercars

Izgalmas tervekről számoltak be Ausztrália népszerű túraautós sorozatának szervezői. A bajnokság élére ugyanis új vezérigazgató került Shane Howard személyében, aki nemrégiben egy nemzetközi stratégia ötletével állt elő. A szakember tervei között szerepel, hogy a versenysorozat ismét ellátogasson máshová is az utóbbi időben megszokott ausztrál és új-zélandi helyszíneken kívül. Korábban volt már példa arra, hogy tengerentúli futamokat rendezzenek, 2005 és 2010 között Kína, Bahrein és Abu-Dhabi is a helyszínek között volt, de 2013-ban egy alkalommal az Egyesült Államokba is ellátogattak. Az első ilyen versenyhétvégére legkorábban 2023-ban kerülhet sor, amikor az új generációs autók is megérkeznek a szériában.

Minihíradó: Marquez visszatért és még sok más

Megérkezett a MiniDrivers híradójának harmadik epizódja, amivel az uborkaszezonban is próbálja feldobni a szürke, motorsportmentes hétköznapokat a csapat egy kis humorral. Beszámolnak többek között az Aston Martinnál történtekről, Marc marquez visszatéréséről, az FIA vizsgálatáról és természetesen nem hagyják nyugton Kimi Raikkönent sem.

 

Új helyszínnel bővülhet a Formula-E naptára

Bár még a következő idény sem kezdődött meg, az elektromos széria szervezői már javában dolgoznak a 2022/2023-as szezonon, mely új korszakot fog hozni a számukra. A Formula-E sorozatban ugyanis ekkor debütálnak majd a Gen3-as autók, de már a helyszínek tekintetében is tettek lépéseket. A legfrissebb hírek szerint India is a naptár része lehet, melyről egy szándéknyilatkozatot is aláírtak a felek. A hivatalos információk alapján 2022 novembere és 2023 márciusa között rendezhetik meg az első versenyt az országban, a helyszínt pedig Telangána államának egyik legnagyobb városa adhatja. A bajnokság részéről már korábban is jelezték, hogy India nagyon jó esélyekkel pályázik egy esetleges futamra, így valahol várható volt ez a bejelentés.

 

Az Alfa-főnök szerint kockázatos lett volna Pourchaire F1-es bemutatkozása

Theo Pourchaire az elmúlt évek egyik legnagyobb tehetsége az utánpótlás-sorozatokban: 2021-ben újoncként ötödik lett a Formula-2-ben. Egy ponton azt sem lehetett kizárni, hogy a Sauber akadémistája egyből felléphet a Formula-1-be is, de Frederic Vasseur, az Alfa Romeo Racing csapatvezetője óvatos akart lenni az ifjú reménységgel:

„Fantasztikus szezont teljesített a Formula-2-ben, de ne feledjük el azt sem, hogy 18 hónappal korábban még az F4-ben szerepelt, és onnan hatalmas volt az ugrás az F3-ba. Az F1-es autó rendkívül összetett, és csak hat tesztnap előzi meg a szezont. Ez azt jelenti, hogy véleményem szerint nagyon kockázatos lett volna és nagy kihívást jelentett volna most megtenni ezt a lépést. Sokkal jobb idén még az F2-re koncentrálni, aztán meglátjuk a jövőt” – idézi az F1i.com Vasseurt, aki hozzátette: biztosan részt vesz majd néhány F1-es szabadedzésen idén Pourchaire, de az elsődleges célként a Formula-2-es bajnoki cím megszerzését tűzték ki célul számára.

pourchaire-f2-2021-dppi

Egy hónap múlva érkezik a 2022-es Ferrari

Felgyorsultak az események az idei F1-es autóbemutatók körül. Bár túl sok információt továbbra sem osztottak meg a csapatok, az elmúlt héten az Aston Martin és a Red Bull is elárult néhány fontos részletet a saját eseményével kapcsolatban, ma pedig a Ferrari erősítette meg a pontos dátumot. A maranellói istálló pontosan egy hónap múlva, azaz február 17-én leplezi le a legújabb versenygépét.

Az Aston Martin után tehát az olasz csapat a második, amely megadta a bemutató időpontját, a Red Bull ugyanis a többi alakulathoz hasonlóan továbbra is titkolózik és nem osztotta meg ezt a rajongókkal.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Scuderia Ferrari (@scuderiaferrari) által megosztott bejegyzés

Ki tette meg a legtöbb versenykilométert a 2021-es F1-es szezonban?

Ismét egy érdekes videós infografikát osztott meg a Racing Statistics YouTube-csatorna, amelyben az alapján rangsorolták a versenyzőket, hogy hány versenykilométert teljesített a tavalyi Formula-1-es idény során. A „bajnok” ezen a téren a minden futamon célba érő Carlos Sainz lett, míg a két vb-rivális közül e tekintetben Lewis Hamilton szerepelt jobban:

Újra megműtötték Alonso állkapcsát

Fernando Alonso még tavaly februárban, Svájcban szenvedett balesetet: a spanyol éppen kerékpározott, amikor egy szupermarket parkolójába behajtani szándékozó autós elütötte őt. Az Alpine versenyzőjén állkapcsát meg kellett műteni, s bár ez csak minimális mértékben hátráltatta őt a felkészülés és a 2021-es Formula-1-es szezon során, a kétszeres világbajnok nemrég elárulta, hogy újabb műtét vár rá, amely során eltávolítják a behelyezett titánlemezeket.

Nos, mint az a Virtuális Le Mans-i 24 órás közvetítése során kiderült, erre a beavatkozásra nemrég sor is került: „Múlt héten volt egy műtétem, egy ideig kórházban is feküdtem emiatt. Most gyógyulok fel ebből az operációból” – mondta el Alonso, aki éppen emiatt idén nem vett részt az online versenyen, ellenben csapatkapitányként szurkolt az Alpine egységeinek, amelyekben magyar szimulátorosokat is találhattunk.

alonso-dppi-2021

Videó: Így rótta a köröket Marquez Portimaóban

Mint arról beszámoltunk, azok után, hogy a héten már motokrosszozott, vasárnap a Portugál GP-nek otthont adó algarve-i helyszínen immár egy gyorsasági motor nyergébe is felpattant Marc Marquez. A tavaly őszi kettős látást eredményező sérüléséből lassacskán felépülő spanyol egy RC213V-S-sel körözött, amely gyakorlatilag a Honda MotoGP-gépének utcára átalakított változata. A Repsol egy több részletből összerakott videót is közzétett a portugál gyakorlásról, amelyet szemlátomást nem is egyedül teljesített Marquez:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Repsol Honda Team (@hrc_motogp) által megosztott bejegyzés

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

„Sokkal gyorsabb az Audi, meg fogja ölni a sportot”

Ez az aggodalma a 2022-es Dakar Rali végeztével a Prodrive-ot irányító David Richardsnak. Az Audi idén állt rajthoz először a legendás terepraliversenyen a részben elektromos hajtású versenygépével, és eléggé meggyőzően sikerült a debütálás: a tizenkettőből négy szakaszon lett övék az elsőség, s csak azért nem voltak harcban az összetett győzelemért, mert a Stephane Peterhansel, Carlos Sainz, Mattias Ekström trió már az első napokon balesetekbe vagy navigációs problémákba keveredett (végül utóbbi végzett a legelőkelőbb, nevezetesen a kilencedik pozícióban). Richards figyelmét is felkeltette az Audi produkciója, s míg a Dakar előtt még épp Sainz aggódott azon, hogy hátrányban lesznek a riválisokhoz képest, most a Prodrive-vezér sürgetett teljesítmény-kiegyenlítést a német márka gépe számára:

„Úgy vélem, eléggé jó egyensúlyt találtunk a Toyota és köztünk, de mindenki tudja, hogy az Audi sokkal gyorsabb a mi autóinknál” – idézi szavait a Motorsport.com szakoldal. „Messze az övék a leggyorsabb autó, szóval meg kell találnunk a megfelelő balanszot, hogy egyenlő a versengés. Az FIA feladata, hogy ezt elérje, különben az Audi meg fogja ölni a sportot. Nehéz dolga van az FIA-nak, ha új technológia bukkan fel, úgyhogy időt kell adnunk, hogy kielemezzék az adatokat és újra egyenlővé váljon a küzdelem. Egyértelmű, hogy az Audi teljesítménye más szintet képvisel: 200 kilóval nehezebbek, mégis sokkal gyorsabbak. Ha megbízhatók lettek volna, könnyedén egyórás előnnyel nyertek volna.”

audi-dakar-rb

Leleplezte 2022-es WRC-autóját a Toyota

Kevesebb mint egy héttel a szezonnyitó Monte-Carlo Rali előtt lerántotta a leplet idei Rally1-es versenygépéről a Toyota. A regnáló gyártói világbajnok nagyjából megtartotta tavalyi piros-fekete-fehér festését, belül azonban sokat változott a GR Yaris, hiszen az új szabályok révén egy hibrid egység is található benne az 1,6-os turbómotorhoz kapcsolva.

 

A Toyota idén négy autót küld csatába a WRC-ben: náluk fog szerepelni a 2021-es ezüstérmes Elfyn Evans és a kétszeres raligyőztes Kalle Rovanpera, míg a nyolcszoros világbajnok Sebastien Ogier idén már csak néhány versenyen lesz jelen (például a Montén), így ő Esapekka Lappival osztozik majd a harmadik gépen, a negyediket pedig Takamoto Katsuta fogja vezetni.

toyota-wrc

A helyszínről jelentjük: a rénszarvas sem akadályozta a Lappföld Rali győztesét

A Formula.hu Finnországban élő kollégájaként a helyszínről volt lehetőségem végigizgulni az 57. Lappföld Rali eseményeit, mellyel egyúttal a 2022-es Finn Ralibajnokságot is ünnepélyesen megnyitotta a mezőny. A havas-jeges-erdős, összességében 800 kilométeres terep tíz szakaszból állt, melyek között voltak régóta használt útvonalak, elfeledett helyek és egy teljesen új rész is. A küzdelmet összesen öt kategória nevezői vívták.

A legjelentősebb természetesen az első osztály küzdelme volt, amelyben még a tizedik szakasz is tartogatott fordulatokat. Emil Lindholm kényelmesen vezette a versenyt, a nyolcadik szakaszhoz elérve már szinte biztosnak lehetett venni a győzelmét. Ám ekkor jött az egyik fordulat, egy, az úton kényelmesen bandukoló rénszarvas – amire értelemszerűen az embernek kell vigyáznia – formájában. Az „őslakos” lelassította Lindholmot, így a közvetlen rivális Teemu Asunmaa behozta a lemaradását és átvette a vezetést. Az utolsó szakaszon azonban egy megpördülést követően fennakadt a hóban, és mire kiszabadították az autót, odalett az előny. Lindholm – akinek karrierjében némi magyar kötődés is van, hiszen egyszer egy hazai csapat, az Eurosol Racing Team autójában is bizonyíthatott – 2019 után másodjára győzött a Lappföld Ralin, a kupa mellé pedig stílusosan egy rénszarvasagancs dukált.

Az elmúlt évekkel ellentétben az F1 jelenlegi egyetlen finn pilótája, Valtteri Bottas ezúttal nem indult a versenyen, alig három hét múlva, a Bajnokok Tornáján azonban ő is ismét versenyautóba pattan.

Néhány helyszíni kép:

lappfold-rali-1

lappfold-rali-2lappfold-rali-3

„Néztem a tükörben őket” – pilóták reagáltak a 2021-es szezon eseményeire

Népszerű videótípus a YouTube-on az úgynevezett reakcióvideó, s most a Formula-1 is előállt egy ilyennel, amelyben versenyzőpárosok – a McLaren, az AlphaTauri, a Williams és a Haas duója – és néhány újságíró elevenítik fel a tavalyi idény legemlékezetesebb pillanatait. A videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

f1-reakcio-video

A Ferrari pilótái keményen edzenek a téli időszakban

Új szabályok jönnek és a naptár is hosszúra nyúlik, így talán az eddigieknél is fontosabb, hogy jó formában legyenek a pilóták. Ezt pontosan tudja Charles Leclerc és Carlos Sainz is, akik komolyan veszik a téli felkészülést, ahogyan az alábbi fotókból is jól látszik, melyeket a Ferrari osztott meg hivatalos közösségi oldalain.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Scuderia Ferrari (@scuderiaferrari) által megosztott bejegyzés