DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 17. csütörtök

Csendben áthelyezték az Aston Martin technikai alapemberét

Andrew Green a legismertebb technikai szakemberek közé tartozik a Formula-1-ben. Már 1991-ben, a Jordan legelső autóján is dolgozott, majd egy BAR-Hondánál és a Red Bullnál tett kitérő után 2010-ben tért vissza az akkor már Force India névre hallgató alakulathoz. Onnantól kezdve technikai igazgatóként tevékenykedett a csapatnál, amely idő közben több átalakuláson is átesett (futott Racing Point, majd 2021-től Aston Martin néven), mígnem két éve júniusban hivatalosan a technikai vezetői pozíció lett az övé, miközben Lawrence Stroll csapata folyamatosan vette fel az újabb szakembereket. Köztük volt Dan Fallows is, aki a Red Bulltól érkezett, s aki a felmondási ideje lejárta után, némi vitát követően 2022 áprilisában átvette a technikai igazgatói posztot. Azóta a legtöbbször ő szólal meg az F1-es istálló és autó műszaki kérdéseivel kapcsolatban, a hétfői bemutatón is ő beszélt, miközben Green szép lassan eltűnt a nyilvánosság elől.

Mint kiderült, ez nem véletlen: az ismert szakembert az Aston Martin áthelyezte az F1-es csapattól az Aston Martin Performance Technologies, azaz a technológiai részlegre. A váltás csak nemrég történt meg Mike Krack csapatfőnök szerint, így Green az AMR23-as fejlesztésében még részt vett: „Növekszik a vállalatunk, és szükségünk volt egy komoly technikai tapasztalattal rendelkező szakemberre, aki felügyeli a projekteket, amiket csinálni akarunk. Logikus döntés volt, ilyen tekintetben szerencsések voltunk, hogy egy olyan ember állt rendelkezésünkre, mint Andrew” – magyarázta a Motorsport.com által idézett Krack a lépést. „Még eléggé érintett volt az AMR23-as fejlesztésében, csak nemrég történt a váltás. Meglátjuk, mindez hogyan alakul, de úgy éreztük, szerencsések vagyunk, hogy velünk van az üzletünk szélesítése kapcsán, legyen szó akár versenyzéssel vagy nem azzal kapcsolatos projektekről.”

f1-andrew-green-aston-2022

Jön az időmérők napja Montrealban és a Sachsenringen – itt a szombati menü

Folytatódik az F1-es Kanadai Nagydíj és a motorosok Német GP-jének programja, de lesz emellett még túraautó is bőséggel – mutatjuk a mai felhozatalt a közvetítésekkel együtt:

9:30-10:10 ETCR, A csoport, időmérők
9:55-10:40 MotoGP, harmadik szabadedzés (Aréna4)
10:05-10:25 DTM, első időmérő
12:30-13:05 ETCR, B csoport, időmérők
13:30-14:30 DTM, első futam
13:30-14:00 MotoGP, negyedik szabadedzés (Aréna4)
14:10-14:50 MotoGP, időmérő (Aréna4)
15:40-16:04 ETCR, A csoport, negyeddöntők
18:30-18:54 ETCR, B csoport, negyeddöntők
19:00-20:00 Formula-1, harmadik szabadedzés (20:40-től M4 Sport)
22:00-23:00 Formula-1, időmérő (M4 Sport)

f1-montreal-szombat-program-dppi

Tsunoda megy a rajtrács végére, Leclerc megúszta – egyelőre

A Formula-1-es Kanadai Nagydíj első szabadedzése során érkezett a hír, miszerint lesz legalább egy versenyző, aki motorcsere miatti rajthelybüntetést kap a hétvégén. Yuki Tsunoda autójába ugyanis a negyedik belsőégésű motort, turbófeltöltőt, MGU-H-t és MGU-K-t szerelik be Montrealban (a szabályok három használatát teszik lehetővé), ez pedig automatikus rajtrács végére sorolással jár az AlphaTauri számára.

A vb-harc szempontjából persze a legfontosabb kérdés az volt, mi lesz Charles Leclerc-rel, főleg azok után, hogy a Ferrari elárulta, hogy kukázniuk kell a Bakuban meghibásodott motort. Nos, a monacói valóban kap új belsőégésű motort, MGU-H-t, MGU-K-t és az akkumulátort, ám ezekből ez még csak a harmadik lesz – nem kell viszont a negyedik turbófeltöltőt beszerelniük az F1-75-ösébe, egy korábbit vetnek be abból, így egyelőre elkerüli a rajtbüntetést a pilóta.

Rajtuk kívül egyébként Esteban Ocon, Kevin Magnussen, Lance Stroll és Nicholas Latifi ugyancsak kap új erőforráselemeket, de mindegyük még a megengedett kvótán belül marad ezzel.

tsunoda-ferrari-montreal-rb

Hamilton nem bírt volna időben kiszállni az autóból, ha baj történik

Emlékezhetünk, milyen nehézkesen kecmergett ki Lewis Hamilton a W13-ból az Azerbajdzsáni Nagydíj leintése után: az 51 körön keresztül zajló pattogás olyan hátfájdalmakat okozott számára, hogy a kanadai versenyhétvége előtt rengeteg nyújtásra, akupunktúrára és krioterápiára (hidegterápia) volt szüksége a renegerálódáshoz – derült ki egy közösségi médiás posztjából. A kanadai hivatalos sajtótájékoztatón egy érdekes kérdést is kapott: el tudta volna-e hagyni az autót az FIA által megszabott 10 másodperces menekülési idő alatt, ha baj történik?

„Hát, nem hiszem” – válaszolta Hamilton a Formula.hu részvételével zajló sajtótájékoztatón. „Gyötrelmesen fájdalmas volt akkor, annak is örültem, hogy egyáltalán ki tudtam szállni. Egyértelműen nem olyan gyorsan, mint kellene” – folytatta a Mercedes sztárja, hozzátéve, hogy a pattogás néha 10 G erőhatást mért testére. Elmondta azt is: mostanában sokkal többet fáj a feje, de a problémát eddig fájdalomcsillapítókkal kezelte, specialistánál nem járt miatta.

Kukába dobták Leclerc bakui motorját

A Ferrari megerősítette, hogy a motorhiba folytán, amely következtében Charles Leclerc az élről adta fel az Azerbajdzsáni Nagydíjat, használhatatlanná vált az F1-75 legutóbbi versenyen használt erőforrása. A meghibásodás a korábbi, Barcelonában történt motorhibához is kapcsolódhat.

„A vizsgálat megerősítette, hogy Charles bakui erőforrása javíthatatlan. A meghibásodás egy lehetséges oka, hogy a spanyolországi motorprobléma következményeként történt. Jelenleg óvintézkedéseken dolgozunk, hogy megerősítsük a csomagot, és a helyzet irányítás alatt van” – áll a Ferrari közleményében.

A csapat mostani bejelentése még mindig nem válasz arra a sajtót foglalkoztató kérdésre, beszerelik-e a negyedik turbófeltöltőt Charles Leclerc autójába Kanadában, ami tízhelyes rajtbüntetést jelentene – számos Formula-1-es médium erre számít.

Charles Leclerc tényleg jól érzi magát az esős körülmények között

Azt már régóta tudjuk, hogy a Ferrari monacói pilótája nem ügyetlen a pályán, ha nedves körülményekről van szó, de az alábbi videóból az is kiderült, hogy autó nélkül is kellemesen érzi magát az esőben.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Scuderia Ferrari (@scuderiaferrari) által megosztott bejegyzés

Eddig hat pilóta szerezte meg Kanadában az első futamgyőzelmét

Úgy látszik a győzelem nélküli versenyzők számára különleges varázzsal bír a Circuit Gilles Villeneuve pálya Montreal városában. A Kanadai Nagydíjat 1978 óta rendezik meg ezen a helyszínen, azóta pedig összesen hat olyan pilóta volt, aki itt szerezte meg első sikerét a Formula-1-ben. Az első az a Gilles Villeneuve volt, akiről később a helyszínt is elnevezték, majd Thierry Boutsen, Jean Alesi, Robert Kubica, Lewis Hamilton és Daniel Ricciardo is itt ünnepelhetett először a dobogó legfelső fokán. Az érdekesség, hogy ebből a felsorolásból kettő versenyzőnek, Alesinek és Kubicának is csak ezen a helyen adatott meg, hogy elsőként lássák meg a kockás zászlót.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Elmosta az eső a bokszutcát Kanadában

Nagy mennyiségű csapadék zúdult le Montreal városában csütörtökön, a víz pedig gyakorlatilag elöntötte a hétvégéi Kanadai Nagydíjnak otthont adó Circuit Gilles Villeneuve pályát is. A legnagyobb probléma talán a bokszutcában alakult ki, ahová rengeteg víz folyt be. Az erről készült videók bejárták az internetet, az alábbi felvételt pedig a biztonsági autó pilótája, Bernd Maylander is megosztotta. A jelentős viharra egyébként számítani lehetett, ezért több VIP-vendégeknek szóló programot is lemondtak, de a hétvége további részében is számolni kell a zordabb időjárási körülményekkel. Az előrejelzések alapján helyi idő szerint pénteken délután 24 fok körüli hőmérséklet várható, és van esély az újabb esőre, szombaton pedig további lehűlés jön, és 16 fokos maximumot várnak a meteorológusok. A futam napján már csapadékra nincs kilátás, viszont melegebbre sem, ugyanis 18 foknál több vélhetőleg nem lesz vasárnap.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Bernd Mayländer (@berndmaylaender) által megosztott bejegyzés

Hamilton retro szimulátorral készült a Kanadai Nagydíjra

Lewis Hamilton Instagram oldalán posztolta, hogyan melegített a hétvégére: „Leszálltam Montrealban, és egyenesen egy retro játékboltba mentem. Vettem magamnak egy Sega Genesist és természetesen az Ayrton Senna: Super Monaco GP II játékot. Gyerekkoromban szerettem ezt a játékot, ahogyan most is. Még mindig kitart! Természetesen rendkívül versenyképes voltam, jelenlegi egyéni rekordom egy 49 másodperces kör, de egészen biztos, hogy ezt is meg tudom dönteni. Ez csak néhány próbálkozás után történt. Értesítek mindenkit, ha sikerül” – írta a bejegyzésben a hétszeres világbajnok. Külön érdekesség, hogy a brit pilóta a rekorddöntést a régi phoenixi városi pályán követte el.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Lewis Hamilton (@lewishamilton) által megosztott bejegyzés

Egytől tízig: Így értékeltük a mezőny bakui teljesítményét

A Formula Podcast legújabb adásában természetesen ismét sorra vettük az F1-es mezőny húsz tagjának teljesítményét, s egy 1 és 10 közötti pontszámmal értékeltük a főszereplőket. Hogy pontosan mire jutottunk, azt meghallgathatjátok a bakui értékelő adásunkban 01:14:25-től.

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

 applepod2


stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

Alonso: Nehezen jutnak majd egyzségre a csapatok a delfinezéssel

Az Alpine kétszeres F1-es világbajnoka, Fernando Alonso is beszélt a delfinezésről, amely a múlt hétvégi Azerbajdzsáni Nagydíjat követően ismét előtérbe került. "A mi autónk elég jól kezeli az idei autók által okozott pattogást, én legalábbis nem sokszor éreztem Bakuban, így sokkal inkább a gumikopásra tudtunk figyelni" - kezdte a spanyol az F1i.com-nak.

"Ami a továbbiakat illeti, rendkívül nehezen fognak a csapatok egyezségre jutni bármiféle változást illetően, ráadásul megnehezíti a dolgunkat, hogy minden pályán másként jön elő a jelenség az autókon. Dzsiddában és Melbourne-ben senki sem panaszkodott miatta például."

Azóta azonban már meg is született az FIA határozata, akik szezon közben módosítanak szabályt a biztonság jegyében. Ide kattintva olvashatjátok el a részleteket.

Este lesz az F1, addig MotoGP-t nézhetünk - pénteki program

Az időeltolódás miatt este nézhetjük a Kanadai Nagydíj első és második szabadedzését, addig MotoGP és DTM szerepel a pénteki motorsport-programban. Íme a menetrend:

Június 17., péntek

 

9:55-10:40 MotoGP, első szabadedzés (Aréna4)

12:55-13:40 DTM, első szabadedzés

14:10-14:55 MotoGP, második szabadedzés (Aréna4)

15:55-16:40 DTM, második szabadedzés

20:00-21:00 Formula-1, első szabadedzés (M4 Sport)

23:00-24:00 Formula-1, második szabadedzés (M4 Sport)

A teljes hétvégi menetrend itt elérhető!

cana

fotó: dppi

MiniDrivers: Mindenki tudja, hogy a terv az ász!

A Family Guyból napjainkban újból ismertté vált The Trashmen 1963-as slágerével, a Bird Is The Word (magyarul: A madár az ász) című számmal próbál meg bennünket megnvettetni a MiniDrivers csapata, de persze Lewis Hamilton pattogására is tudják a megoldást, akik elkészítették az Azerbajdzsáni Nagydíj összefoglalóját.

Latifi F1-es kalandja nagyon gyorsan véget érhet

A Williams kanadai versenyzője már nem sokáig élvezheti a száguldó cirkusz pilótáinak kijáró fényt és csillogást? Nos, a helyzet nagyon ebbe az irányba mutat… A Formula Podcast legújabb adásának pusmorgásrovatában átbeszéltük a lehetséges kombinációkat, beleértve azt a lehetőséget is, hogyan mentheti meg Helmut Marko a kirúgástól Latifit! Hallgasd meg 58:03-tól!

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

 applepod2


stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

Ugrás az ismeretlenbe – Gumikínálat Montrealban

2019 óta első alkalommal látogat a mezőny Kanadába, ahová a Pirelli az elérhető keverékek közül a lágyabbakból állította össze a kínálatát: két szett C3 (kemény), három szett C4 (közepes) és nyolc szett C5 (lágy). A Pirelli arra számít, hogy hasonló körülmények fogják fogadni a csapatokat, mint egy héttel korábban Bakuban. Különféle felületű pályarészek követik egymást, ahol mindegyiken szükséges a nagy tapadás, akár a féktávokat, akár a kanyarsebességet vizsgáljuk. A minimális különbséget a némileg alacsonyabb átlagsebesség és valamivel alacsonyabb környezeti hőmérséklet jelenti.

Mario Isola, a gumigyártó a Formula1.com oldalnak nyilatkozta: „Kanada nagy talány lesz a csapatok számára: az időjárás változatos, bármilyen adat a pályáról és a körülményekről legalább hároméves, továbbá alapjaiban változtak meg a használható gumiabroncsok. A kerekek mérete és szerkezete, a gumikeverékek összetétele is teljesen új és egy olyan pályán vagyunk, amit szinte alig használnak. Gyorsan kell majd alkalmazkodni és tanulni.”

„A komponensek a három évvel ezelőtti versenyhez képest sokkal stabilabbak, szélesebb hőmérsékleti tartományban lehet őket használni. Ezen változásoknak köszönhetően keményebben tudják nyomni a versenyzők, miközben csökken a túlmelegedés kockázata. Külön érdekesség Montreálban, hogy itt a legkisebb az idővesztesége egy kerékcserének, ezért több különféle stratégiára számítunk a csapatok részéről” – tett hozzá Isola.

Szerző: Nyéki József

Wolff kijelentette: nincs helyük Gasly számára

Sergio Perez szerződéshosszabbításával eldőlt, hogy Pierre Gasly rövid távon biztosan nem fog visszakerülni a Red Bull anyacsapatához. A francia versenyző nem is tagadta Bakuban, hogy az AlphaTaurin kívüli opciókat is megvizsgálja: értesüléseink szerint mindenekelőtt a McLarent szemelhette ki magának, amennyiben Daniel Ricciardo nem marad a wokingiaknál.

A Mercedesnél elvileg 2023 végéig biztos a Lewis Hamilton, George Russell duó, ennek ellenére Toto Wolff csapatfőnök megkapta a kérdést, hogy lenne-e hely náluk Gasly számára – a válasz viszont elég egyértelmű volt: „Nincsenek nyitva az ajtóink” – idézi Wolffot a Motorsport.com. „Ha van erősségünk, akkor az ez a két srác. Ha pedig azt figyelném, mi zajlik a pilótapiacon, csak elterelné a figyelmemet.”

Wolff azt is hozzátette: a 2024-es szerződésekről egyelőre még korai gondolkodni. A kérdés azért került elő, mert Hamilton kontraktusa a jövő év végén jár le, s elképzelhető, hogy a hétszeres világbajnok 2024-ben már nem lesz az F1-es mezőnyben.

gasly-dppi

fotó: DPPI

Nagyobb szerepet kap az Aston Martinnál a W Series pilótanője

Jessica Hawkins 2021-ben csatlakozott az Aston Martin kötelékéhez: a hölgy a Versenyző Nagykövet szerepet kapta az istállótól, ami nagydíjakon és versenyzői értekezleteken való részvételt, valamint nyilvános megjelenéseket takart, például Szaúd-Arábiában iskolásokot kalauzolt.

A 2022-es évben azonban a silverstone-i csapat már nagyobb szerepet szánt neki: Hawkins szimulátoros programot is teljesít – a The Race értesülései szerint az első alkalomra rövidesen sor fog kerülni. Hawkins elmondta, kis problémát okozott, hogy elérje a pedálokat, de ezt az akadályt elgördítették, így nemsokára megkezdik a programot.

A versenyzőnő a pályán kettős szezont teljesít idén, a W Series mellett a TCR UK sorozatban is indul – előbbi szériában első dobogóját szerezte Miamiban elért második helyével, túraautóval pedig már a futamgyőzelmet is megízlelte az Oulton Parkban.

Így készültek el a Rolex reklámtáblái Bakuban

Az már teljesen megszokott, hogy az F1-es pályák mentén lévő táblákon többször visszaköszönnek a sportág támogatói, ezek azonban nem maguktól kerülnek oda, hanem a Sportsignage munkájának köszönhetően. A cég sok apró kulisszatitkot megszokott osztani követőivel a munkafolyamatokat illetően, az alábbi képeken pedig azt láthatjuk, hogyan festették fel az ikonikus óramárka, a Rolex logóját, mely az egyik F2-es futam után rongálódott meg némileg.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Sport Signage (@sportsignage) által megosztott bejegyzés

Esős időmérő várhat a mezőnyre Montrealban

Két év kihagyás után tér vissza a Formula-1 Kanadába, ahol a RacingNews365.com szaklap információi szerint az előrejelzések az időjárásnak is komoly szerepet jósolnak. A péntek lesz a legmelegebb nap a hétvége folyamán 25 fok körüli levegőhőmérséklettel, de már aznap késő délután, a második szabadedzés ideje környékén megérkezhetnek a záporok és viharok Montrealba. Szombaton aztán tulajdonképpen egész nap bármikor hullhat csapadék, így az időmérőt alaposan megkavarhatja némi eső, ráadásul jóval hűvösebb is lesz, 13-17 fok körül alakul majd a hőmérséklet. Vasárnapra viszont már ismét száraz időt mondanak a meteorológusok, bár a hőmérő higanyszála csak 18-19 fokig kúszik majd fel az előrejelzések szerint.

f1-eso-dppi

Charles Leclerc késésével viccelődött a Ryanair

Úgy látszik, tovább folytatódik a monacói pilóta balszerencséje, aki azok után, hogy az élről volt kénytelen feladni az Azerbajdzsáni Nagydíjat, még a Kanadába tartó repülőt is lekéste, amiről közösségi oldalain is posztolt, az alábbi szöveggel: „Azzal kezdem a hetemet, hogy lekéstem a Montrealba tartó járatomat” – írta Leclerc. Az esetre az egyik legnagyobb légitársaság, a Ryanair is reagált. „Ő egy ötös, de nem repül magángéppel. Számunkra ő egy tízes” – tette közzé a vállalat, mely a social médiában nem először próbál meg viccelődni, vagy szókimondó lenni bizonyos helyzeteket illetően.

 

Újra szezonnyitókat rendezhet Melbourne az F1-ben

Csütörtökre virradóra jelentették be, hogy egészen 2035-ig meghosszabbították az Ausztrál Nagydíj és az Albert Park szerződését a Formula-1-ben. Arról nem szólt a fáma, hogy Melbourne visszakapja-e az idénynyitó rendezésének jogát, amelyet részben a koronavírus-járvány miatt veszített el, Andrew Westacott, az Ausztrál Nagydíj promóterének vezérigazgatója ugyanakkor elárulta: részben ez lesz a helyzet. Westacott a Motorsport.com hasábjain elmondta: a most megkötött megállapodás értelmében a következő 13 évben legalább öt alkalommal az ő versenyük lesz az első az évadban.

Konkrét éveket is említett: 2024-ben és 2025-ben biztosan Melbourne-ben fog indulni a szezon, a következő tíz esztendő során pedig további legalább harmadik alkalommal. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy 2023-ban biztosan nem az Albert Parkban csap össze először a mezőny, de Westacott hozzátette: mindenképp az első három forduló egyikének fognak otthont adni minden szezonban. A promóter rámutatott: az idei viadal 400 ezer fölötti létszáma is azt bizonyítja, hogy az Ausztrál GP népszerűsége és sikeressége nem függ attól, hogy a nyitányként szerepel-e a naptárban vagy sem.

melbourne-f1-start-2022-dppi

fotó: DPPI