DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 19. csütörtök
F1

Trükköt észlelt az FIA? Máris jön a szigorítás!

Elképzelhető, hogy egy csapat a parc fermé hatálya alatt tudott változtatni a padlólemez elülső részének magasságán – az FIA már az F1-es USA Nagydíjtól lép.

Újabb trükknek a gyanúja merült fel technikai fronton a Formula-1-ben. Azok után, hogy néhány hete a McLaren mini-DRS-e keltett komoly hullámokat, most egy másik terület került a fókuszba – számolt be róla az Autosport.

A szaklap információi szerint az elmúlt hetekben az FIA és számos csapat közötti beszélgetések során felmerült annak a gyanúja, hogy egy meg nem nevezett alakulat talált egy ravasz trükköt arra, hogyan módosítsa a padlólemez elülső részének, az „előkének” vagy „T-tálcának” nevezett résznek a hasmagasságát a parc fermé hatálya alatt az időmérő és a futam között.

f1-start-2024



Ennek előnyei egyértelműek lennének, hiszen nyilván más hasmagasság-beállítás ideális a könnyű autóval futott kvalifikációs körök során, mint a versenyre megtankolt autó esetén.

A probléma természetesen az, hogy egy ilyen módosítást szigorúan tiltanak a szabályok: az F1 sportszabályzata szerint csakis az első szárny aerodinamikai beállításai módosíthatók a parc fermé hatálya alatt az autó teljes aerodinamikai karosszéria-konfigurációját illetően (de ott sem lehet egyetlen alkatrészt sem cserélni, hozzáadni vagy eltávolítani).

A szabályzat azt is hozzáteszi, hogy „egyértelműnek kell lennie a fizikai vizsgálatokból, hogy nem lehet változtatásokat végrehajtani eszközök használata nélkül”.

Az említett gyanú szerint viszont a szóban forgó istálló egy trükkös módot talált arra, hogy a T-tálca magasságát a pilótafülkében történő beállítás-változtatásokkal is módosítani lehessen. Márpedig ezzel a módszerrel akár egy szerelő is könnyedén kicselezhetné a figyelő tekinteteket a szokványos autó-átvizsgálás során.

f1-parc-ferme

Az Autosport úgy tudja, a gyanú azok után merült fel, hogy az FIA kötelezi a csapatokat arra, hogy az autóik egyes meghatározott komponenseinek részleteit feltöltsék egy központi szerverre, amelyhez aztán bármely résztvevő hozzáfér – és itt szúrhatták ki a trükköt vagy legalábbis annak a lehetőségét.

Az FIA szóvivője a portálnak eljuttatott rövid közleményben hangsúlyozta: bármilyen hasonló megoldás illegális lenne, de nincsenek egyértelmű bizonyítékok arra, hogy bármely F1-es csapat élt volna egy ilyen trükkel.

Viszont annak érdekében, hogy ezt a jövőben is megakadályozzák, már a most hétvégi USA Nagydíjtól kezdődően szigorít az ellenőrzéseken a Nemzetközi Automobil Szövetség, ennek részeként pedig akár plombálhatnak is bármely olyan eszközt, amellyel módosítani lehetne a T-tálca beállításain.

„Az első előke magasságának módosítását szigorúan tiltják a szabályok a parc fermé hatálya alatt” – közölte az FIA. „Noha semmi arra utaló jelet nem kaptunk, hogy bármely csapat ilyen rendszert használna, az FIA továbbra is éberen igyekszik erőfeszítéseket tenni a sport szabályozásának javítására.”

„Ennek részeként eljárási módosításokat hajtottunk végre annak érdekében, hogy ne lehessen könnyen változtatni az elülső rész magasságát. Egyes esetekben ez plomba alkalmazását is jelentheti, hogy még jobban biztosítsuk a szabályoknak való megfelelést.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: