Jól szórakoztak a pilóták a sajtókonferencián
https://formula.hu/parc-ferme/33721
Egy-egy plexifallal választották el egymástól a pilótákat Suzukában a versenyhétvégét megelőző szokásos csütörtöki sajtóeseményen. A második csoportban Max Verstappen, Daniel Ricciardo, George Russell, Guanyu Zhou, és Charles Leclerc voltak jelen, akik elég jól eljátszottak a mellettük lévő eszközökkel. A videó gyakorlatilag magáért beszél.
Press conference shenanigans with Maxiel #JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/rFqyBSjS7S
— Formula 1 (@F1) October 6, 2022
Alonso akkora puszit kapott az indianapolisi faltól, hogy befarolt a bokszutcába
https://formula.hu/parc-ferme/26321
Az Indy 500 második gyakorlási napján érkezett meg az idei kiírás első balesete, ez pedig a kihívásnak harmadszor nekiveselkedő Fernando Alonso nevéhez fűződik. A McLaren SP Chevrolet-jét vezető spanyol az utolsó kanyarban koccant a falnak, majd iránythatatlan autójával becsúszott a bokszbejáraton.
Az ütközés ereje elég nagy volt, az autó felfüggesztése kitört, és Alonsót is kivizsgálták a pályakórházban, de sértetlennek találták. A baleset az edzésnap utolsó órájában történt, így a spanyol nem vesztett túl sok időt, és utólag ő maga is eredményesnek ítélte a napot:
"126 kört tettem meg ma, és általában véve egy jó napunk volt, amíg az utolsó órában hibáztam és a falnak ütköztem. De holnap jön a Fast Friday, amikor feltekerjük a motort!" - írta közösségi oldalán.
Az első edzésnapon egyébként James Hinchcliffe, a másodikon a bajnokságot vezető Scott Dixon volt a leggyorsabb.
Full course yellow during practice after an on-track incident with @alo_oficial.
— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) August 13, 2020
Currently 43 minutes remain in the session. #INDYCAR // #Indy500 pic.twitter.com/AZbSIPJXAi
Egy szavunk van a Ferrari idei teljesítményére: VÉRCIKI
https://formula.hu/parc-ferme/26304
Története egyik leggyengébb szezonja felé száguld a Ferrari, ha így folytatja. Az Autósport és Formula Magazin legújabb számában kielemeztük, mi állhat a gyengélkedés hátterében.

F1, MotoGP, Indy500, WEC, DTM, miegymás - ne maradj le semmiről pénteken!
https://formula.hu/parc-ferme/26315
Rengeteg mindent nézhetünk pénteken - íme a program:
09:30 WEC, 2. szabadedzés
09:35 - 10:20 Formula-3, Szabadedzés
09:55 - 10:40 MotoGP, 1. szabadedzés (tv: Aréna4, élő)
11:00 - 12:30 Formula-1, 1. szabadedzés (tv: M4 Sport, élő)
12:55 - 13:40 Formula-2, Szabadedzés
13:00 - 13:45 DTM, 1. szabadedzés
14:00 WEC, 3. szabadedzés
14:05 - 14:35 Formula-3, Időmérő (tv: M4 Sport, élő)
14:10 - 14:55 MotoGP, 2. szabadedzés (tv: Aréna4, élő)
15:00 - 16:30 Formula-1, 2. szabadedzés (tv: M4 Sport, élő)
16:30 - 17:00 DTM, 2. szabadedzés
17:00 - 17:30 Formula-2, Időmérő
17:00 - 24:00 Indy 500, 3. edzés
18:00 WEC, Időmérő
A hét teljes programja itt megtekinthető!

fotó: dppi
Szabályos volt Hamilton háromkerekű száguldása? Megkérdeztünk egy szakértőt!
https://formula.hu/parc-ferme/26318
Legújabb podcastünkben egy igazi stewardot faggattunk jó néhány, a szabályokkal és a büntetésekkel kapcsolatos kérdésről, s többek között azt is megkérdeztük tőle, milyen szabályok vonatkoznak a sérült autós száguldásra, amit idén Pereztől és Hamiltontól is láthattunk már. Ha nem akarsz lemaradni a Formula Podcast adásairól, csatlakozz Facebook-csoportunkhoz ide kattintva!
Az adás Hamilton háromkerekes száguldásáról szóló része 28:30-tól hallható.
Pole-ban a Mercedes – ilyet már láttunk valahol, de az FE-ben még nem!
https://formula.hu/parc-ferme/26319
Elérkezett hatfutamos berlini fináléjának utolsó napjához a Formula-E, a helyszín pedig még mindig tud újdonsággal szolgálni, hiszen a hatodik versenyre az előző időmérőkön nem remeklő Stoffel Vandoorne szerezte meg a pole-pozíciót. Ez önmaga számára a második, a sorozatban ebben a szezonban debütáló Mercedesnek pedig az első rajtelsősége, ráadásul a márka igencsak összeszedte magát a fináléra, hiszen másik autóját Nyck de Vries a negyedik rajthelyre kormányozta. Az első sorba még Sebastien Buemi fészkelte be magát a Nissannal, és ismét remekelt az Audi beugrója, René Rast, aki szerdai dobogója után most ismét előkelő helyre, a harmadikra kvalifikált.
A Mercedes első FE-győzelmére hajt az este 19:00-kor startoló szezonzárón, Vandoorne esélyeit pedig az elmúlt napok egy furcsa statisztikája növeli: az előző három versenyen a bajnokság aktuális 9. helyezettje egy remek eredménnyel egyaránt egészen a tabella második helyéig ugrott fel. Ez történt szombaton Maximilian Güntherrel, vasárnap Jean-Eric Vergne-nyel, szerdán pedig Oliver Rowlanddel. Jelenleg Vandoorne áll az egyéni pontverseny 9. helyén, győzelmével pedig szintén felugorhat a már bajnokká koronázott Antonio Felix da Costa mögé, de ez persze függ a többiek eredményétől is. A bajnokság jelenlegi éllovasai mindenesetre ismét a hátsó szekciókból indulnak, hiszen az első kvalifikációs csoportban kihajtva nem tudtak kellően jó kört futni.
A hatodik berlini időmérő végeredménye:
| SP | Versenyző | Csapat | Idő | Hátrány |
| 1 | S.Vandoorne | Mercedes | 1'15.468 | |
| 2 | Sébastien Buemi | Nissan | 1'15.527 | 0.059 |
| 3 | René Rast | Audi | 1'15.720 | 0.252 |
| 4 | Nyck de Vries | Mercedes | 1'15.738 | 0.270 |
| 5 | Robin Frijns | Virgin | 1'15.867 | 0.399 |
| 6 | Edoardo Mortara | Venturi | 1'16.055 | 0.587 |
| Q | ||||
| 7 | Alex Lynn | Mahindra | 1'15.851 | 0.191 |
| 8 | Neel Jani | Porsche | 1'15.861 | 0.201 |
| 9 | S.Sette Câmara | Penske | 1'15.904 | 0.244 |
| 10 | Lucas di Grassi | Audi | 1'15.915 | 0.255 |
| 11 | Felipe Massa | Venturi | 1'15.937 | 0.277 |
| 12 | Tom Blomqvist | Jaguar | 1'15.958 | 0.298 |
| 13 | Oliver Turvey | NIO | 1'15.958 | 0.298 |
| 14 | Sam Bird | Virgin | 1'16.002 | 0.342 |
| 15 | Alexander Sims | BMW | 1'16.028 | 0.368 |
| 16 | J.d'Ambrosio | Mahindra | 1'16.057 | 0.397 |
| 17 | Daniel Abt | NIO | 1'16.109 | 0.449 |
| 18 | Max Guenther | BMW | 1'16.134 | 0.474 |
| 19 | A.F.da Costa | DS | 1'16.176 | 0.516 |
| 20 | André Lotterer | Porsche | 1'16.317 | 0.657 |
| 21 | Jean-Éric Vergne | DS | 1'16.393 | 0.733 |
| 22 | Nico Müller | Penske | 1'16.409 | 0.749 |
| 23 | Mitch Evans | Jaguar | 1'16.449 | 0.789 |
| 24 | Oliver Rowland | Nissan | 1'16.993 | 1.333 |

A Minardik drámájától Kovalainen defektjéig – a Spanyol Nagydíjak elfeledett momentumai
https://formula.hu/parc-ferme/26317
Legalábbis a Formula-1 hivatalos YouTube-csatornájának kezelője szerint elfeledett, mégis emlékezetes pillanat az is például, amikor Giancarlo Fisichella és Eddie Irvine összeütközött. A videó átkattintás után indul:
A szakértők szerint már Verstappen a szezon eddigi legjobbja, íme a TOP10
https://formula.hu/parc-ferme/26316
A Formula-1 hivatalos weboldalának öt szakértője minden futam után értékeli az összes pilóta teljesítményét egy 1-10-ig terjedő skálán. A legutóbbi silverstone-i futamon Max Verstappen és Charles Leclerc kapott 10-es osztályzatot, a harmadik legjobbnak pedig 8,6-tal Nico Hülkenberget látták - az eddigi öt verseny után íme a top10-es lista az átlagban kapott pontok alapján:
1. Max Verstappen 45,6
2. Lewis Hamilton 45,0
3-4. Valtteri Bottas és Lando Norris 40,8-40,8
5. Charles Leclerc 39,0
6. Pierre Gasly 38,6
7-8. Carlos Sainz és Daniel Ricciardo 38,4-38,4
9. George Russell 37,4
10. Alex Albon 36,8

fotó: dppi
Egy évet késik már a McLaren nagy terve
https://formula.hu/parc-ferme/26314
A McLaren Formula-1-es csapata a Toyota kölni szélcsatornáját használja már évek óta, de Andreas Seidl csapatvezető egyik első kérése az volt, hogy mindenképpen legyen egy szélcsatorna házon belül, mert szeritne az kulcsfontosságú az autó megfelelő fejlesztéséhez. Emiatt a cég belevágott a projektbe és az volt a terv, hogy 2021-re el is készül, ám a koroanvírus gazdasági hatásai olyan érzékenyen érintették a vállalatot, hogy ez már biztosan nem fog megvalósulni - James Key technikai igazgató szerint jelenleg egyéves késésben vannak az ütemezést tekintve.
Mindennek negatív hatását persze jelentősen tompítja, hogy az új szabályrendszer is késik egy évet, ebből a szempontból tehát marad az eredeti ütemterv.

fotó: dppi
Ducatifölde: meglesz-e az olaszoknak az 5/5-ös győzelmi arány Spielbergben?
https://formula.hu/parc-ferme/26313
Eljön az igazság pillanata a Ducati számára: arra a pályára érkezik a hétvégén a MotoGP mezőnye, ahol az idén eddig küszködő bolognai gyártó verhetetlen a helyszín 2016-os visszatérése óta. Andrea Iannone és Jorge Lorenzo egyszer-egyszer, míg Andrea Dovizioso kétszer diadalmaskodott a vörösök színeiben a Red Bull Ringen, a legutóbbi három alkalommal ráadásul utolsó méterekig zajló csatában győzték le Marc Marquezt. A címvédő ezúttal nem lesz ott a mezőnyben a sérülése miatt, de így sem biztos, hogy most is a Ducati lesz a favorit az Osztrák Nagydíjon: ha itt is szenvedni fognak, akkor aligha kell számolni velük a vb-címért folyó csatában. Mindenesetre elevenítsük fel az előző négy sikerüket a hétvégére való hangolódásként:
Az évfordulós futam után a hétvége vaddisznója különdíjat is kiosztottuk
https://formula.hu/parc-ferme/26312
A második silverstone-i versenyről készült podcastadásunkban nem mehetünk el szó nélkül Kevin Magnussen elképesztően agresszív és veszélyes manővere mellett – hallgassatok belénk:
Videó: a 70. Évfordulós Nagydíj legjobb onboard felvételei
https://formula.hu/parc-ferme/26311
Bár már közeledik a következő futam, tekintsünk még vissza a második silverstone-i hétvégére a szokásos fedélzeti kamerás válogatással (a videó átkattintás után indul!):
Megmasszírozgattuk Hülkenberget a hétvégi produkcióért
https://formula.hu/parc-ferme/26309
Legutóbbi podcastadásunkban a 70. Évfordulós Nagydíj történéseit boncolgattuk, így nem mehettünk el szó nélkül a Racing Pointnál beugróként ismét lehetőséget kapó, sőt egyenesen a harmadik helyre kvalifikáló Nico Hülkenberg produkciója mellett. Hallgassatok belénk:
Harmincezer nézőt terveznek beengedni az Orosz Nagydíjra
https://formula.hu/parc-ferme/26306
Szocsi is szerepel a 2020-as átdolgozott Formula-1-es versenynaptár megerősített helyszínei között, a szezon tizedik állomásaként szeptember 25-27-én. Ez a hétvége lehet az első nyílt verseny, amelyre nézőket is beengednek, ám korlátozott mértékben.
Az Autosport szaklap arról ír, hogy a pálya férőhelyeinek 50 %-át, azaz 30-32 ezer jegyet terveznek értékesíteni. Alekszej Titov, a promóter ügyvezetője mondta el: miután három hónapon át szüneteltették a jegyeladást, a bejelentés után újra elkezdték a forgalmazást. Azt nem árulta el, jelenleg hány belépő van eladva.
Titov hozzátette: a paddockra továbbra is a jelenlegi korlátozások maradnának érvényben, azaz a Formula-1 és a média egyaránt csökkentett személyzettel dolgozna a helyszínen. Az olyan események, mint a bokszutcalátogatás és az autogramosztás elmaradnának, ezeket a szervezők más programmal tervezik pótolni.

Bár csak egy hónap múlva rajtol a WTCR-szezon, Michelisz Norbi mégis versenyezni fog a hétvégén
https://formula.hu/parc-ferme/26307
A Túraautó-világkupa bajnoki címvédője ugyanis rajthoz áll a TCR Germany nürburgringi fordulóján: a magyar pilóta egy számára ismerős Hyundait fog vezetni, méghozzá a Team Engstler színeiben (érdekesség, hogy tavaly Luca Engstler pedig a M1RA-t erősítette a TCR Európa-kupában).
„Mindig kihívás egy új bajnokságban elindulni, és ez most különösen igaz, mert még soha nem versenyeztem a Nürburgring GP-pályáján” – fogalmazott Michelisz, aki amúgy a Nordschleifén futamot is nyert már a WTCR-ben.

Blamázs az időmérőn: bajnokok egész hada maradt mért kör nélkül Berlinben
https://formula.hu/parc-ferme/26310
Az utolsó előtti versenynapjához érkezett a Formula-E berlini szezonhajrája, amelyen ezúttal egy az eredetinél 130 méterrel hosszabb nyomvonalon száguldanak a pilóták a Tempelhof repülőtéren. Hogy ez zavarta-e meg őket, nem tudni, mindenesetre a szerdai kvalifikáció első csoportjában négyen is – név szerint a már bajnok Antonio Felix da Costa, valamint három korábbi összetett győztes, Jean-Eric Vergne, Lucas di Grassi és Sebastian Buemi – kikésték a kockás zászlót (pedig a legvégén ráeszméltek, hogy baj lehet, így egymással versenyezve próbáltak időben felérni), így mért kör nélkül zárták az időmérőt, azaz csak az utolsó helyekről startolhatnak kora este.
A Superpole után végül Oliver Rowland szerezte meg a rajtelsőséget az ötödik berlini versenyre, néhány századdal felülmúlva Robin Frijnst és Neel Janit. A csoportkör után még élen álló, az Audinál Daniel Abt helyét átvevő René Rast negyedik lett. A futam este 19 órakor rajtol.
Az ötödik berlini időmérő eredménye:
| 1. | Oliver Rowland | Nissan | 1'15.955 | |
| 2. | Robin Frijns | Audi | 1'16.004 | 0.049 |
| 3. | Neel Jani | Porsche | 1'16.052 | 0.097 |
| 4. | René Rast | Audi | 1'16.127 | 0.172 |
| 5. | Alex Lynn | Mahindra | 1'16.192 | 0.237 |
| 6. | Tom Blomqvist | Jaguar | 1'16.529 | 0.574 |
| Nem jutott Superpole-ba: | ||||
| 7. | André Lotterer | Porsche | 1'16.241 | |
| 8. | Felipe Massa | Mercedes | 1'16.251 | |
| 9. | S.Sette Câmara | Penske | 1'16.292 | |
| 10. | Edoardo Mortara | Mercedes | 1'16.296 | |
| 11. | Nico Müller | Penske | 1'16.327 | |
| 12. | Oliver Turvey | NIO | 1'16.328 | |
| 13. | Max Guenther | BMW | 1'16.394 | |
| 14. | Mitch Evans | Jaguar | 1'16.395 | |
| 15. | Alexander Sims | BMW | 1'16.449 | |
| 16. | Sam Bird | Audi | 1'16.524 | |
| 17. | J.d'Ambrosio | Mahindra | 1'16.539 | |
| 18. | S.Vandoorne | Mercedes | 1'16.646 | |
| 19. | Nyck de Vries | Mercedes | 1'16.755 | |
| 20. | Daniel Abt | NIO | 1'16.868 | |
| Lucas di Grassi | Audi | |||
| A.F.da Costa | DS | |||
| Sébastien Buemi | Nissan | |||
| Jean-Éric Vergne | DS | |||
Bemutatkozott a legújabb magyar autósportcsapat: Irány a Kamion-Eb!
https://formula.hu/parc-ferme/26308
Kollégánk jelen van a Hungaroringen jelenleg is zajló sajtótájékoztatón, melyen először lépett nyilvánosság elé a Révész Truck Racing Team. A formáció új, a versenyzőt azonban nem kell bemutatni: a kétszeres Európa-bajnok Kiss Norbert ismét magyar csapattal és ismét MAN-nel vág neki a kamionos kontinensbajnokságnak, amely augusztus 29-30-án veszi kezdetét Csehországban.

Norbi az Autósport és Formula Magazin stúdióvendége volt júniusban, ahol sok mindent elárult a projektről:
Ha a valóságban vennék ki azt a darabot az Audiból, nem nagyon bírna menni
https://formula.hu/parc-ferme/26305
De mivel ez egy torta, meg lehet enni!
Így köszöntötte 36. születésnapján bajnokpilótáját, Lucas di Grassit az Audi, egész pontosan a Formula-E 4. és az 5. berlini versenye között.
Happy birthday, @LucasdiGrassi! Enjoy your new Audi e-tron FE06, or should we say: Audi “eat-tron” FE06? Good luck for the final two races. #everythingiscake
— Audi Sport (@audisport) August 11, 2020
>> https://t.co/ktQ0jleme7 #PerformanceIsAnAttitude #ABBFormulaE #FormulaE #BerlinEPrix #etron #PositivelyCharged pic.twitter.com/NZJKv3UbMI
Pro és kontra - jól döntött Alonso a visszatéréssel?
https://formula.hu/parc-ferme/26303
Két év távollét után Fernando Alonso jövőre ismét Formula-1-es versenyző lesz, ezúttal a Renault-hoz tér vissza. A spanyol elmondta érzéseit a döntés kapcsán, mi pedig felsorakoztattuk az érveket és az ellenérveket amellett, miért döntött jól vagy éppen rosszul a kétszeres F1-es világbajnok. Olvasható az Autósport és Formula Magazin legújabb számában.

Féktelen száguldás a bokszban: nem olyan régóta van ám sebességkorlát az F1-ben!
https://formula.hu/parc-ferme/26302
A fölső videón Jean Alesi tölti stop&go büntetését az 1991-es Spanyol Nagydjon, Barcelonában, az alsón pedig Alain Prost és Ayrton Senna teljesíti bokszkiállását 1990-ben szintén a Spanyol Nagydíjon, Jerezben. A két videó közötti hasonlóság az, hogy mindkettőn hanyatt-homlok menekülnek ki a bokszutcából a pilóták, amit meg is tehettek, hiszen nem volt bokszutcai sebességkorlát, ami nélkül ma már nem is tudunk elképzelni egy szervizelést. Amikor a versenyzők éppen nem a helyükön álltak, ugyanúgy tövig nyomhatták a gázt, mint kint a pályán, ráadásul a bokszutcában akkor még a személyzetet illetően sem voltak ilyen kontrolláltak a körülmények, rengeteg ember tolongott odabent.
A bokszutcai sebességkorlátot szintén az 1994-es San Marinó-i Nagydíjat követően léptették életbe az F1-ben, de függetlenül az ismert tragikus eseményektől. Történt ugyanis azon a versenyen egy másik ijesztő baleset is, amikor Michele Alboreto Minardija elveszítette egy kerekét a bokszutcából kimenet, amely néhány személyt megsebesített.
When the you served your stop-and-go at the start of the pitlane, then accelerated through it with no speed limit and every team member standing inches away.
— WhenF1WasDifferent (@WhenF1Was) May 13, 2020
Absolute madness looking back at it today....! pic.twitter.com/VLdKf7ap38
Dan Ticktum renoméjával a helyében mi nem fenyegetőznénk azzal, hogy kiütünk valakit a versenyből...
https://formula.hu/parc-ferme/26301
"Ha ez a **** legközelebb is ilyen mozdulatot tesz, ígérem, neki fogok ütközni! Soha többé nem leszek ilyen nagyvonalú!" - ezt a DAMS versenyzője és a Red Bull juniorpilótája, Dan Ticktum kiáltotta a rádióba a Formula-2 hétvégi silverstone-i főversenyén, miután kivetnivalót talált Artyom Markelov védekezésében. Végül megelőzte őt, ám az indulatok mértéke nem tükrözi, hogy csata itt a 13. helyért folyt, a brit pedig végül 15.-ként ért célba.
A rádióüzenetre amiatt is kapták fel sokan a fejüket, mert ha valaki hírhedt arról, hogy szándékosan belerohan egy riválisába a versenypályán, az éppen Dan Ticktum. A pilóta nevét 2015-ben ismerte meg a szélesebb motorsportvilág, amikor a Formula MSA egyik versenyén bosszúból, a biztonsági autó mögött többet előzve kiütötte egyik ellenfelét. Tettének a versenyzéstől való egyéves eltiltás lett a következménye, és bár ígéretet tett arra, hogy maga mögött hagyja a sötét múltat, s azóta a Red Bull is felkarolta, egyes régi berögződéseket a jelek szerint nehéz felülírni...
Sorry, I realise racing drivers grow and develop and in most cases they shouldn’t be held to task for things they do when they’re young. But some people just do not change and I really find it hard to accept Dan Ticktum ever truly will. pic.twitter.com/MKsn4zpNRD
— Rob Watts (@robwattsf1) August 8, 2020