DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 23. kedd
F1

Sajtó: Egy évig maradhat a Mercedes megoldása?

Olasz sajtóértesülések szerint kompromisszumos megoldás körvonalazódhat a 2026-os szabályok jelenlegi legérzékenyebb kérdésében, amely a Mercedes állítólagos technikai előnyét érinti.

Ahogy arról korábban beszámoltunk, a Motorsport-Magazin.com és Christian Menath értesülései szerint már egy ideje intenzív háttérvita zajlik a motorgyártók és az FIA között a 2026-os Formula–1-es szabályrendszer kapcsán. A konfliktus egyik központi eleme a belsőégésű motor maximális sűrítési viszonya, amelyet az új előírások 16:1-ben határoznak meg, miközben a Mercedes állítólag olyan megoldást talált, amellyel ezt működés közben meg lehet kerülni.

Az olasz Corriere dello Sport beszámolója szerint a vita az elmúlt időszakban tovább éleződött, ráadásul nem is kizárólag a Mercedesről van szó – ugyanakkor továbbra is ők lehetnek a legnagyobb nyertesei. A lap állítása szerint a Red Bull Powertrains is megpróbálta lemásolni azt a rendszert, amely lehetővé teheti, hogy a Mercedes erőforrásai üzemi körülmények között közel 18:1-es effektív sűrítési viszonyt érjenek el.

mercedes-engine-1



A lap beszámolója szerint egy korábban a Mercedesnél dolgozó mérnök osztotta meg a koncepció részleteit a Red Bull Powertrains szakembereivel, s úgy tudják, hogy a Red Bull azóta is kísérletezik a rendszer reprodukálásával, de egyelőre nem sikerült megközelítenie azt a hatásos sűrítési arányt, amelyet a Mercedes állítólag már elért.

A vita egyik kulcskérdése az ellenőrzés módja. A szabályok ugyanis kimondják, hogy a sűrítési viszonyt szobahőmérsékleten kell ellenőrizni, ami szürkezónát hoz létre, amikor az erőforrások elérik az üzemi hőmérsékletet. A Corriere szerint több gyártó is jelezte az FIA felé, hogy az autóknak mindig meg kell felelniük a szabályoknak, ugyanakkor ezt még egy hivatalos óvás után is rendkívül nehéz lenne bizonyítani.

A lap értelmezése szerint maga a szabályrendszer hagy teret az eltérő értelmezéseknek. Úgy vélik, az, hogy az ellenőrzést kifejezetten szobahőmérsékleten írják elő, közvetve lehetőséget ad ilyen technikai megoldásokra, ami a korábbi motorformula esetében nem volt jellemző.

mercedes-engine-2

Az olasz lap arra is felhívja a figyelmet, hogy amennyiben nyolc Mercedes-motoros autó élvezne teljesítményelőnyt, az komoly aggodalmat váltana ki a rivális gyártók körében. A lap szerint a csapatok rendszeres egyeztetéseken próbálják kezelni a helyzetet, de egyre nagyobb a félelem attól, hogy a Mercedes-partnerek jelentős előnybe kerülhetnek.

Az FIA komoly dilemmával szembesül: egy azonnali tiltás súlyosan visszavetné a Mercedest, amely állítólag teljes mértékben erre a koncepcióra építette a 2026-os erőforrását, a rendszer engedélyezése viszont könnyen óvásokhoz és politikai feszültségekhez vezethetne a szezon során.

A Corriere dello Sport szerint ezért egy kompromisszumos megoldás is napirendre került: eszerint a Mercedes csak a 2026-os idényben használhatná a vitatott rendszert, azzal a feltétellel, hogy hivatalosan vállalja annak elhagyását 2027-től. Az olasz lap értelmezése szerint ez egy évre előnyt biztosíthatna a Mercedes-motoros csapatoknak – ez pedig olyan kilátás, amely már most erős ellenállást váltott ki a riválisok részéről.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: