Kivizsgálja a defekteket, de nincs B terve a Goodyearnek a WTCR-ben
https://formula.hu/parc-ferme/33017
Azok után, hogy két hónappal ezelőtt egy az egyben törölni kellett a Nordschleifén a futamokat, ismét gumiblamától volt hangos a Túraautó-világkupa hétvégéje. Vallelungában újfent problémák jelentkeztek a Goodyear abroncsaival: a Lynk & Co bojkottálták is a versenyeket, miután Yvan Muller 200 km/h feletti tempónál szenvedett balesetet az egyik edzésen, míg a futamokon több Audinál és Hondánál is defekt jelentkezett.
Sebastian Trinks, a Goodyear WTCR-es menedzsere a TouringCarTimes.com szaklapnak nyilatkozott, milyen lépéseket tesznek az ügyben: „Begyűjtöttük az összes gumit és meg fogjuk őket vizsgálni a luxemburgi gyárunkban. Rövidesen meglesz az eredmény, hogy mi történt és mi volt az ok. Remélhetőleg időben megtudjuk ezeket az elzászi forduló előtt” – utalt a két hét múlva esedékes franciaországi állomásra. Arra a kérdésre, hogy a probléma miért csak bizonyos gyártókat érintett, s a Hyundait például miért nem, nem tudott konkrét választani Trinks: „Egyértelmű, hogy a körülmények nem voltak egyszerűek: a pálya hőmérséklete 50 fok fölé emelkedett, és a rázókövek sem kíméletesek a gumikkal. Nagy terhelést kapnak itt az abroncsok, de szükségünk van az elemzésre.”
Trinks hozzátette: egyelőre csak a vizsgálattal és az elemzéssel tudnak foglalkozni, így arra sincs B tervük, mi lesz akkor, ha nem lesz mindezeknek eredménye az Anneau du Rhin pályán rendezendő futamok előtt.
Könnyebb halót akar az FIA az új autókra
https://formula.hu/parc-ferme/37907
Először a RaceFans számolt be róla, hogy az FIA várja a beszállítók jelentkezését egy új, a jelenleginél valamivel könnyebb halo (avagy glória) kialakítására a 2026-ban érkező új generációs autókra, melyek súlyát a jelenlegi szabályokban meghatározott 798 kilogrammos minimum alá kívánják csökkenteni. A jelenleg használt halo 7 kilogrammot nyom, ezt legföljebb egy kilogrammal szeretnék csökkenteni, a kiírás szerint ugyanis legalább 6 kilogramm tömegű halóról szól.
Természetesen ez nem mehet a biztonság rovására, az új eszközt ugyanis 125 kilonewton erőhatással fogják tesztelni. Kikötötték továbbá azt is, hogy a halónak továbbra is titániumötvözetből kell készülnie, a kisebb kategóriákban feltűnő acél megoldás az F1 követelményeinek nem felel meg.
Imola: Kavicságy az aszfalt helyén
https://formula.hu/parc-ferme/37906
Az imolai versenypálya már eddig is az igazi „old school” helyszínek közé tartozott: kevés a hibázási lehetőség, közel vannak a korlátok, s ha valaki ront, könnyen eláshatja magát valamelyik kavicságyban. A 2024-es nagydíjat megelőzően három újabb, a régi idők F1-es pályáit idéző módosítás történt, a sokak által kárhoztatott aszfaltozott bukóterek ismét visszább szorulnak a kavicságyakkal szemben.
A 9-es számú balos, a Piratella kijáratáról eltűnt az aszfaltozott rész, a kerékvetőkön túl immár egyből következik a kavicságy, megakadályozandó a kijárat kiszélesítését. Innen egy gyors balos törés után érkezik a mezőny az Acque Minerali kombinációba, melynek külső ívén a 11-es és a 13-as kanyat között eddig meglehetősen nagy aszfaltozott bukótér állt a versenyzők rendelkezésére, ennek mérete jelentősen lecsökkent.
A harmadik módosítást a pálya egyetlen valódi sikánját, a néhány éve Fausto Gresiniről elnevezett Variante Altát érinti, melynek a kijáratán szintén kavicságy bünteti azokat, akik kiszélesítik a kanyart. A változások jól megfigyelhetően az alábbi, közösségi oldalakon terjedő montázson:
Távozással fenyeget a Formula-E kétszeres bajnoka, ha maradnak a „mezőnyversenyek”
https://formula.hu/parc-ferme/37905
Az utóbbi időben egyre többször láthatunk olyan típusú futamokat a Formula-E-ben, ahol a versenyek legvégéig szinte teljesen egyben marad a mezőny. A pilóták ugyanis extrém módon spórolnak az energiával, így előfordulnak olyan jelenetek, hogy három-négy autó érkezik meg spórolósan egy féktávra, egy negyedik-ötödik társuk pedig könnyedén megelőzi mindannyiukat. Ez a fajta versenyzés pedig amellett, hogy látványra nyilván izgalmas, rengeteg ütközést is hoz, és bár eleinte egyedinek számított az elektromos széria tavalyi szezonjában, mostanában egyre több pilóta fejezte ki nemtetszését ezzel kapcsolatban. A Berlin ePrix-n, ahol szintén mindkét futam hasonló őrületet hozott, a sorozat kétszeres bajnoka, Jean-Eric Vergne vázolta a problémát és annak okát:
„Változtatniuk kell az aerodinamikai csomagon, olyan az autó, mint egy ejtőernyő, túlságosan nagy a légellenállása. És ha kisebb a légellenállása a mögötted haladónak, akkor nagyobb tempóval fognak megérkezni, így több energiát tudnak visszanyerni. Szóval kisebb légellenállású autókra van szükségünk, különben ilyen marad a versenyzés” – idézi a DS Penske franciáját a RacingNews365.com. „Tudják ezt, de láttam a Gen3 Evót, és pontosan ugyanekkora leszorítóerővel rendelkezik, vagyis nem változtat semmin. Szóval tényleg megoldást kell találniuk, mert nem tudom, kibírok-e még két évet ilyen versenyzéssel. Nem élvezetes, senkinek sem tetszik, ráadásul veszélyes is: rengeteg a kéztörés.”
A korábban az F1-et is megjárt, a Formula-E-ben annak tíz évvel ezelőtti indulása óta jelenlévő Vergne pedig egyértelművé tette, hogy ha nem változik a futamok jellege, többen is hátat fordíthatnak a világbajnokságnak: „Megtörténhet, megtörténhet. A jó hír, hogy jön a Gen4-es autó, de ha az is ugyanilyen lesz, én abbahagyom, ez biztos” – jelentette ki Vergne. A jelenségről a Pitwall hétfői adásában is beszélgettünk:
Marad-e Albon a Williamsnél? „Öhm… egyelőre nem kommentálom”
https://formula.hu/parc-ferme/37904
Alexander Albon hivatalosan 2024 végéig rendelkezik szerződéssel a Williamsnél, bár amikor a szezon előtt az ő neve is bekerült a kalapba Lewis Hamilton potenciális mercedeses utódjaként a tavalyi teljesítménye alapján, akkor James Vowles csapatvezető elhintette, hogy valójában 2025-re is magukhoz kötötték már a pilótát. Maga a brit-thai versenyző azonban rendre óvatosabban nyilatkozik ennek kapcsán, és ezúttal is kitérő választ adott, amikor arról kérdezték, hogy garantálni tudja-e, hogy jövőre is a Williamsnél fog versenyezni:
„Öhm… egyelőre nem kommentálom ezt. Továbbra is erre koncentrálok” – idézi Albont a MotorsportWeek.com portál. „Minden korán és nagyon gyorsan mozgásba lendült, nyilván bizonyos tekintetben Nico meghúzta a ravaszt a Sauberrel, és biztos vagyok benne, hogy rövidesen jön a második bejelentés. Mindenkinek, beleértve magamat is, azon van a fókusz, hogy hova megyek, nem is a következő évre, hanem az azt követőre. Ez a következő néhány hét lesz, amikor a teljes mezőny döntéseit véglegesíteni fogják” – fogalmazott a pilóta, hozzátéve, hogy új tapasztalat számára, hogy ilyen korán a jövőjéről van szó, korábban nem volt hasonlóban része a pályafutása során.
„Waterloo lett volna, ha Checo kiüti Maxot” – Marko
https://formula.hu/parc-ferme/37903
Kis híján katasztrófába torkollott az első kanyarban a Red Bull számára az egy héttel ezelőtti Formula-1-es Miami Nagydíj, Sergio Perez ugyanis a belső íven elfékezte magát és blokkoló kerekeivel kis híján beleszaladt az élen elforduló csapattársába, Max Verstappenbe. A mexikói arról beszélt, hogy rosszul mérte fel, hogy nem lesz tapadás a belső íven – annak ellenére, hogy előtte nap a sprinten Lewis Hamilton is hasonlóan járt –, az energiaitalosok F1-es tanácsadója, Helmut Marko pedig arra utalt egy történelmi párhuzammal, hogy komoly következményei lehettek volna, ha Perez eltrafálja a címvédőt:
„Amikor Perez majdnem balesetet okozott az első kanyarban a rajt után, azt gondoltam magamban: ’Az Isten szerelmére!’. 2023 Mexikóra emlékeztetett, ahol Checo szintén hasonló manővert mutatott be az első kanyarban. Hála Istennek, ez jól alakult, mert Waterloo lett volna, ha kiüti Maxot” – utalt Napóleón híres vereségére Marko. „Az, hogy Leclerc nem rajtolt jól, vezetett ahhoz, hogy Checo ezt csinálta.”
A start utáni manőverét leszámítva ugyanakkor Marko megdicsérte Perez legutóbbi teljesítményét, különösen azt, hogy az első etapban a kerékcseréjéig maga mögött tartotta a későbbi győztes mclarenes Lando Norrist: „Összességében Checo jó versenyt futott, a hátránya elviselhető volt. Emellett szerencsés is volt Sainz büntetésével, így előrelépett a negyedik helyre, ahonnan indult. Lenyűgöző volt, ahogy Norrist maga mögött tartotta egy sokkal gyorsabb autóban.”
Adrian Newey is rajthoz állt a monacói Historic GP-n
https://formula.hu/parc-ferme/37902
A hétvégi monacói Historic GP-n, melyen többek között Ayrton Senna hat versenygépét is megcsodálhatta a nagyérdemű, Adrian Newey is részt vett a D kategóriájú, azaz az 1966 és 1972 közötti autók versenyében, ahol végül a negyedik helyet szerezte meg. És a jó eredmény nem véletlen, ahogy abba a Formula for Success podcast házigazdája, Eddie Jordan beavatta a hallgatóságot:
„Biztos vagyok benne, hogy meg fog ölni, amiért ezt elmondtam. Kölcsönkérte egy szimulátort, hogy a monacói pályán tud versenyezni az autójával otthon, hogy így biztosítsa, hogy tökéletes legyen, hiszen itt itt természetesen nem tud tesztelni. Ebből is látszik, mennyire komolyan veszi a dolgot. Szóval ha bárki azt hinné, hogy az emberek felkészületlenül jönnek ide... Hölgyeim és uraim, itt van Adrian Newey! Pontosan kidolgozza, hogy mi fog történni az autón, a pályán, mielőtt ideérkezik.”
Az alábbi videón akció közben is megcsodálhatjuk Newey Lotusát:
Adrian Newey overtakes at the Monaco hairpin pic.twitter.com/IWw7JdDJ6Z
— RBR Daily (@RBR_Daily) May 12, 2024
Régi autók, egyedi sisak: Most minden Sennáról szól
https://formula.hu/parc-ferme/37901
A Miami Nagydíj hétvégéjén is megemlékeztek a 30 évvel ezelőtt elhunyt brazil legendáról, Ayrton Sennáról, azonban ahogy arra számítani lehetett, a tragédia helyszínén rendezett imolai hétvégén még erősebb lesz a háromszoros világbajnok jelenléte. A nagydíjakon megszokott, hogy különböző, igazi kincsnek számító régiségek száguldanak körbe a versenypályákon, de a versenyzői parádé után ezúttal egy külön programot szentelnek Senna egykori versenyautóinak, melyek egyikét Sebastian Vettel fogja vezetni.
Hasonló attrakciót láthattunk a hétvégi monacói Historic GP-n, melyen a brazil klasszis összesen hat egykori versenygépét csodálhatta meg a közönség mozgás közben – Gabriel Bortoleto Senna egyik gokartját, Cristina Gutierrez Formula Fordját, Eddie Irvine F3-as autóját, Stefan Johansson Tolemanjét, Thierry Boutsen 1985-ös Lotusát, Bruno Senna pedig 1990-es McLarenjét vezette.
A Tolemanbe egyébként nemrég az a Pierre Gasly is beülhetett, aki Imolában egy Sennára emlékező sisakfestéssel köröz majd, melyről lentebb látható egy kép. A tervek szerint természetesen nemcsak a brazil legendáról, hanem az egy nappal korábban életét vesztő Roland Ratzenbergerről is megemlékeznek majd az Emilia-romagnai Nagydíjon.
Newey és az Aston Martin? Mike Krack kitérő választ adott!
https://formula.hu/parc-ferme/37900
Nem erősítette meg, de nem is cáfolta határozottan azokat az értesüléseket az Aston Martin csapatfőnöke, Mike Krack, melyek értelmében istállója versenybe szállt a Red Bulltól távozó sztártervező, Adrian Newey kegyeiért. Korábban, még Newey távozásának bejelentése előtt a luxemburgi szakember tömören elhessegette az erről szóló pletykákat, most viszont, amikor ismét nekiszegezték ezt a kérdést, körmönfont választ adott:
„Amikor egy ilyen valaki elhagy egy csapatot, az mindig felfordulást okoz. Szerintem az elmúlt két hétben másról sem beszéltünk a sajtóban, ami jó, mert a Formula–1-ről beszélünk. De már hetekkel ezelőtt válaszoltam. Szerintem senki nem vette elég komolyan, pedig egyértelmű válasz volt. Nagyon elégedettek vagyunk a technikai stábunkkal és velük folytatjuk. Már korábban is mondtam, hogy többször is megválaszoltam ezt a kérdést” – mondta Krack ahelyett, hogy egyszerű „nem”-mel zárta volna rövidre a kérdést. Már ha ezt szerette volna tenni…
A Ferrari ebben már utolérte a Red Bullt
https://formula.hu/parc-ferme/37899
Április végén érkezett a hivatalos bejelentés: névadó szponzori megállapodást kötött egymással a HP és a Ferrari. A Hewlett-Packard (HP) amerikai technológiai vállalat a Racingnews365 információi szerint évi mintegy 100 millió dollárt utal a Ferrari a számlájára, valamint különféle informatikai eszközökkel (köztük 3D nyomtatóval) is ellátja az olaszokat.
Nos, a 100 millió dolláros összeg megegyezik azzal, amivel az Oracle támogatja a Red Bull istállót, így a Ferrari a legnagyobb szponzorációs megállapodások aktuális listáján beérte az energiaitalos istállót.
Sorrend | Szponzor | Csapat | USD/év |
1. | Oracle | Red Bull Racing | 100 millió |
2. | HP | Ferrari | 100 millió |
3. | Aramco | Aston Martin | 75 millió |
4. | Petronas | Mercedes | 70 millió |
5. | Stake | Stake F1 Team | 50 millió |
Brown: A versenyző és az autó is kell a sikerhez
https://formula.hu/parc-ferme/37896
A McLaren vezérigazgatója, az ebben a minőségében második F1-es nagydíjgyőzelmét ünneplő Zak Brown a Beyond the Grid podcastben arról az örök kérdésről beszélt, hogy a versenyző vagy az autó a fontosabb a sikerekhez. A válasz persze aligha meglepő: „Nem hiszem, hogy sztárpilóta nélkül nyerhetsz, szóval mindkettőre szükséged van. Az emberek folyton azt kérdezik tőlem, hogy az autó vagy a versenyző számít? A válasz: mindkettő.”
Éppen ezért Brown szerint nem egyedül Verstappen tudna bajnok lenni az RB20-assal, de szó sincs arról, hogy mindenki győzne az energiaitalosok autójával: „Szerintem hat-hét olyan versenyző van a rajtrácson, aki világbajnok lenne a Red Bull-lal. Bármennyire is nagyszerű Max, és ő a valaha volt egyik legjobb, nem hiszem, hogy Max a Red Bullon kívül más autóval megnyerné a világbajnokságot ebben a pillanatban.”
„Sergio Perez egy kiváló pilóta, aki megmutatta, hogy időnként képes versenyezni Maxszel, de nézzük meg a különbséget. Szerintem mindkettőre szükség van, mert ahogy az F1-es mezőny egyre jobban összezárul, Max még mindig rendkívül jól teljesít. Nézzétek meg, mi történik a 2-5. helyen. Az egyik nap még másodikak vagyunk, másnap már ötödikek. Minden folyamatosan mozog. Az autók olyan közel vannak egymáshoz, hogy ott már a versenyző jelenti a különbséget.”
A Mercedes-junior rámutatott a Formula–E értékére
https://formula.hu/parc-ferme/37898
Egy ideig Frederik Vesti tűnt a Mercedes elsőszámú F1-es reménységének, ám a szabadedzéseken is szereplő dán versenyzőt Andrea Kimi Antonelli átugrotta a sorban, s ebben a pillanatban nagyon nehéz lenne elképzelni, hogy F1-es pilóta legyen még belőle. Vesti a RacingNews365-nek nyilatkozva leszögezte, hogy továbbra is az F1 a végső célja, de van még egy nagy álma, mégpedig hogy világbajnok legyen.
És a világbajnoki címet nem csak a Formula–1-ben lehet megszerezni… „Még mindig a Formula–1 a fő célom, de a Formula–E lehetőséget kínál arra, hogy ha nem az F1-ben vagy, akkor is harcolj a világbajnoki címért” – emelte ki az elektromos sorozat talán legnagyobb értékét, a világbajnoki rangot.
„Ez az oka annak, hogy a Formula–E-ben olyan sok nagyszerű egykori F1-es pilóta van, a világ legjobb versenyzői közül többen az FE-ben versenyeznek, mert ez egy világbajnokság, és esélyt kapsz arra, hogy megküzdj a címért, még akkor is, ha nem vagy az F1-ben. Számomra ez teszi érdekessé. Az a célom, hogy világbajnok legyek az F1-ben, de ha bármilyen okból kifolyólag nem érem el az F1-et, akkor is világbajnok akarok lenni, és a Formula–E ezt a lehetőséget kínálja.”
Marko: Súlyosabb büntetés kellene a Magnussen-féle akcióknak
https://formula.hu/parc-ferme/37897
A Red Bull főtanácsadója, Helmut Marko doktor a Speedweek.com felkérésére írott véleménycikkében a Miami Nagydíj kapcsán sok más téma mellett kitért Kevin Magnussen ámokfutására: mint emlékezhetünk, a dán versenyző öt cselekményért összesen nyolc büntetési tételt, több mint egypercnyi időbüntetést és öt büntetőpontot is begyűjtött. Marko pedig nemigazán volt elragadtatva a látottaktól, s szerinte az összesen tíz büntetőpont jól tükrözi Magnussen vezetési stílusát:
„Magnussen mindent megtett a sprintversenyen, hogy megfékezze csapattársa mögött a mezőnyt. Nemcsak Lewis Hamiltont tartotta fel, hanem Yuki Tsunodával is ütközött. Szerintem túlzásba esett, és nem véletlenül van 10 büntetőpontja” – mondta, majd felidézte Günther Steiner egykori csapatfőnök javaslatát a hasonló eseteket illetően:
„Az ilyen szélsőséges esetekben elképzelhető a szabályok kiigazítása, és ahogy Günther Steiner javasolta, a 10 másodperces időbüntetés helyett áthajtásos büntetés kiszabása, hogy az egyik versenyző ne tehesse tönkre a másik versenyét. Bár nem hiszem, hogy minden verseny után változtatni kellene a szabályokon, mert stabilitásra van szükségünk” – zárta szavait a veterán F1-guru.
Norris továbbra is szidalmazni fogja önmagát
https://formula.hu/parc-ferme/37895
A Miami Nagydíjon karrierje első győzelmét megszerző Lando Norris azon versenyzők közé tartozik, akik előszeretettel kritizálják saját teljesítményüket. Amikor felvetették neki, hogy azzal, hogy feliratkozott a győztesek listájára, talán az önképe és az önmagával kapcsolatos kommunikációja is megváltozhat, Norris őszinte választ adott: „Mindenkinek megvan a maga módszere, a saját megközelítése, a saját módja, ahogyan beszél magával. Az enyém az, hogy lesújtóan beszélek magammal, tulajdonképpen szidalmazom magamat, mert számomra ez működik, és ezzel én rendben is vagyok.”
„Nincs szükségem arra, hogy ez másoknak tetsszen, és hogy mások is egyetértsenek vele” – folytatta Norris. „Ez a legjobb nekem, és ez működik a legjobban, ez tett azzá, aki vagyok, és azt hiszem, ez a legjobb módja annak, hogy előre haladjak. Szóval lesznek olyan napjaim, amikor a pohár tele van, és boldog lehetek, és büszke lehetek magamra.”
„Mindenkinek vannak ilyen napjai, és mindenkinek kell, hogy legyenek ilyen napjai. De ahhoz, hogy a legjobb ember, a legjobb versenyző legyek, megvan a saját módszerem, és ahhoz tartom magam” – nyilatkozta az F1 történetének 114. futamgyőztese.
IndyCar: Palou vezet az Indy 500 előtt
https://formula.hu/parc-ferme/37894
A kétszeres bajnok Alex Palou mindent vitt a nagy május első felvonásán, az indianapolisi road course-on rendezett IMS GP-n. A Ganassi spanyol klasszisa megszerezte a rajtelsőséget, s bár a startot elrontotta, a verseny hátralévő részében ellenállhatatlannak bizonyult. A második helyre Will Power futott be, aki az idei négy futamból már harmadszor zárt ebben a pozícióban, míg a dobogó alsó foka a vezetést a rajt után megszerző Lundgaardé lett. A harmadik szezonját taposó dán versenyző nagyon érzi ezt a pályát, hiszen háromból két dobogóját és két rajtelsősége egyikét is itt szerezte, valamint két negyedik helyet is begyűjtött itt.
Palou ezzel idén először átvette a vezetést a bajnoki pontversenyben, míg a második helyet Power megőrizte annak ellenére, hogy a szezonnyitós szabálytalanság miatt tíz pontot levontak tőle. A most negyedikként záró Dixon felkapaszkodott a képzeletbeli pódium harmadik fokára, az eddigi éllovas, Colton Herta viszont egészen a negyedik helyig csúszott vissza – de így sem lehet teljesen elégedetlen, hiszen a versenyen a 24. helyről kapaszkodott vissza egészen a 7. pozícióig.
A mezőnynek nincs sok ideje a pihenésre, hiszen holnapután már meg is tartják az Indy 500 első edzését.
Hamilton nem azért távozik, mert boldogtalan
https://formula.hu/parc-ferme/37893
Az év végén véget ér az F1 történetének legeredményesebb pilóta-csapat együttműködése, hiszen Lewis Hamilton elhagyja a Mercedest, hogy a Ferrari színeiben folytassa páratlanul sikeres pályafutását. A brit klasszis a CBS-nek nyilatkozott döntéséről és a csillagosokkal való kapcsolatáról: „Ez az egész utazás hatalmas érzelmeket váltott ki belőlem, mert annyira nagyon szeretem ezt a csapatot.”
„Nem azért távozok, mert boldogtalan vagyok, nem kapcsolati problémák miatt megyek el” – mondta Hamilton, majd így folytatta. „Ők velem voltak jóban és rosszban, szóval ez most mindenképpen egy furcsa átmeneti időszak. Létezésünk célja a győzelem, és amikor nem nyersz, a perspektívádnak változnia kell.”
„És akkor már csak a siker hajszolásáról és a fejlődésről szól minden. Az összefogásról. Hogyan tudunk javulni? Hogyan juthatunk vissza oda, ahol lenni akarunk? És arról szól a dolog, hogy fel tudj tüzelni mindenkit. Igazság szerint nagyon élvezem ezt az élményt” – mondta a hétszeres bajnok, majd hozzátette: „De három év telt el! Elegem van ebből!”
Horner: Vajon pályafüggő a McLaren remek tempója?
https://formula.hu/parc-ferme/37892
A szezon első négy versenyhétvégéjén egyértelműnek tűnt a mezőny első három csapatának erősorrendje: a Red Bull mindenki felett állt, a Ferrari a második helyet foglalta el, míg az őket üldözők közül a McLaren emelkedett ki. Aztán már Kínában úgy tűnt, hogy a wokingiak elérték a Ferrarit, a Miamiba hozott fejlesztési csomaggal pedig át is ugrották őket, sőt a versenytempójuk erősebb volt még a Red Bullénál is.
Nem is csoda, hogy feltették a kérdést Christian Hornernek, hogy mekkora kihívást jelenthet számukra a jövőben a papaja alakulat. „Megnyerték a legutóbbi versenyt, jó tempót diktáltak a futam második felében” – kezdte értékelését a Red Bull csapatfőnöke. „A sprintverseny kvalifikációján gyorsak voltak a közepeseken, de a hétvége elején így is sikerült két pole-t szereznünk, miénk lett a sprintgyőzelem, és ha nem jött volna a Safety Car, mi vezettük volna a futamot.”
„De látható, hogy határozottan előreléptek” – folytatta Horner. „Így aztán érdekes lesz látni, hogy mi történik a következő néhány versenyen, miután visszatérünk Európába. A McLaren tavaly bizonyos időszakokban mutatott igazán erős tempót, szóval mennyire lehet ez pályafüggő ez? Meglátjuk a következő néhány versenyen, mindenesetre ezen a hétvégén nagyon erősek voltak, és Lando megérdemelte a győzelmet.”
Fogynak a rajongók a dominancia miatt?
https://formula.hu/parc-ferme/37891
A Kanadai Nagydíj promótere, Francois Dumontier is osztja azt a korábban többször többektől hallott véleményt, miszerint Max Verstappen domináns teljesítménye hosszú távon ártalmas lehet a Formula–1 számára. Persze igaz, hogy Verstappen épp a legutóbbi, miamiban rendezett versenyt nem nyerte meg, összességében az előző 47 futamból 38 alkalommal, sőt az előző 24 futamból 21 alkalommal lett az övé a győzelem.
Dumontier attól tart, hogy a sportág elveszíti a rajongók egy részét: „Hosszú távon az átlagos rajongók részéről érdektelenség tapasztalható, kivéve a megrögzött Verstappen-fanatikusokat. Hány rajongó mondta, hogy megnézte a rajtot, majd elment füvet nyírni, és a futam végére ült vissza a képernyő elé? A sport szempontjából ez veszélyes.”
„El kell ismernünk, hogy Max remek” – folytatta Dumontier. „Hihetetlenül nyugodt és kiváló versenyző, aki nagyon keveset hibázik, és emellett nagyon jó autót vezet. Nem vagyok benne biztos, hogy egy hátul, a mezőny végén autózó pilóta képes lenne ugyanerre ebben az autóban, melyet nagyon jól hangoltak a mérnökök.”
Schumacher nem beszélhet az Alpine üléséről
https://formula.hu/parc-ferme/37890
Szárnyra kapott a pletyka, hogy a jelenleg az Alpine WEC-csapatában szereplő, a mai napon épp Spában versenyző Mick Schumacher esélyes lehet a franciák F1-es csapatának egyik ülésére, amennyiben Esteban Ocon vagy Pierre Gasly úgy dönt, hogy nem hosszabbítja meg szerződését a gyengélkedő enstone-i alakulattal.
A spái 6 órás futam időmérőjét követően a német versenyzőnek egy újságíró neki is szegezte a kérdést a hétszeres világbajnok legenda fiának, hogy valóban lehet-e esély arra, hogy a hypercarból átüljön az F1-es autóba, ám mielőtt válaszolhatott volna, a csapat egy képviselője közbelépett, és odasúgott valamint Schumachernek, így a válasz talán szűkszavúbb lett, mint az eredetileg lehetett volna: „Azt mondták, erről a témáról nem beszélhetek. Rajta tartom a szemem, ennél többet nem mondhatok.”
Schumacherrel együtt az F2 és a jogelődök összesen hat bajnoka is ott lesz a Le Mans-i rajtrácson jövő hónapban: ő az Alpine, Nyck de Vries a Toyota, Felipe Drugovich az Action Express Cadillac, a GP2 győztesei közül Grosjean a Lamborghini, Vandoorne a Peugeot, míg a 2002-ben még az F3000-ben bajnoki címet szerző Bourdais a gyári Cadillac autójában ül majd.
Idei kihagyása ellenére is nyitott Vettel Le Mans-szereplésére a Porsche
https://formula.hu/parc-ferme/37889
Sebastian Vettel 2022 végén intett búcsút az Formula-1-nek, azóta a tavaly Bajnokok Tornáját leszámítva nem indult autóversenyen. Éppen ezért keltett szenzációt, amikor néhány hete a Motorland Aragon versenypályán részt vett a Porsche endurance-világbajnoki alakulatának Le Mans-ra való felkészülési tesztjén. A teszttel a német gyártó és a négyszeres F1-es világbajnok is elégedett volt, ráadásul a dolognak további fűszert adott, hogy a legendás 24 órásra nevezett gyári Porschének sokáig ismeretlen volt a teljes felállása. Hétfőn aztán kiderült, hogy Vettel nem kapott helyet az egységben, Felipe Nasr és Nick Tandy lesz a korábban bejelentett Mathieu Jaminet két társa június közepén.
Vettel tehát idén nem debütál a Le Mans-i 24 óráson, a Porsche azonban nyitott arra, hogy a jövőben ez megtörténjen: „Egy olyan gyártónál és vállalatnál, mint a Porsche, ennek napirenden kell maradnia, ezt mondani sem kell. És Sebastiannak is. Azt hiszem, készen áll rá – ezt ő maga mondta a teszt után. Téma lesz ez, de hogy mikor és milyen formában fog összejönni, azt majd még meglátjuk. Jelenleg még semmi sem végleges” – nyilatkozta a Motorsport hasábjain a márka LMDh-igazgatója, Urs Kuratle, aki arra a kérdésre, hogy idén már nem került a csapatba Vettel, úgy válaszolt, hogy „nem állt elő a helyzet”.
Leigazolta Dakar-programjába idősebb Carlos Sainzt a Ford
https://formula.hu/parc-ferme/37888
Két nagyágyút jelentett be a 2025-ös Dakar Ralira az idén még tesztjelleggel és tapasztalatszerzés céljából induló, de jövőre már az összetett sikert célzó Ford. Náluk fog ugyanis versenyezni az idei sikerével immár négyszeres Dakar-győztes Carlos Sainz, valamint az egyszer-egyszer a motorosok és az autósok között is az élen végző Nani Roma (a másik két pilótájukat később jelentik majd be).
Sainz ezzel karrierje során negyedszer (!) lesz a Ford versenyzője, hiszen WRC-s karrierje során háromszor is szerepelt náluk. A veterán spanyol 2025-ben így velük célozhatja meg ötödik Dakar-elsőségét – méghozzá az ötödik különböző márkával, hiszen 2010-ben a Volkswagennel, 2018-ban a Peugeot-val, 2020-ban a Minivel, néhány hónappal ezelőtt pedig az (elektromos) Audival diadalmaskodott. A Ford egyúttal azt is bejelentette pénteken, hogy már megkezdték a tesztelést az új 2025-ös Ranger Raptorral, amellyel rajthoz fognak állni a legendás terepraliversenyen.