DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 5. szombat

WTCR: Zengős autó az első sorban a Hungaroringen

Túlzás lenne azt állítani, hogy a hazai közönség szája íze szerint alakult a WTCR hungaroringi időmérője. Tassi Attila már a Q1-ben búcsúzott, így mindkét vasárnapi versenynek a 14. rajtkockából vághat neki az Engstler Hondával. Nagy Dániel ugyan továbbjutott a Q2-be, de ott hamar kiszállt a küzdelemből: az első kanyarban a falba csúszott a Zengő Cuprával, így ő pedig a 12. rajtpozíciót fogja elfoglalni. Michelisz Norbert a hetedik helyet csípte el a BRC Hyundaijal, de mivel a 2019-es bajnok még hathelyes rajtbüntetést hozott magával Pau-ból, ez az első futamra egy 13. rajthelyet jelent neki – igaz, a fordított rajtrácsos viadalon viszont a negyedik kockából fog indulni. A legjobb starthelyet a Zengő Motorsport másik versenyzője, Rob Huff szerezte meg, aki a kilencedik időt megfutva a második kockából, azaz az első sorból vághat majd neki a második futamnak.

Ami a többieket illeti: a legjobb ötöt felvonultató Q3-ba két Audi, valamint egy-egy Honda, Hyundai és Lynk & Co jutott be. A pole-pozíciót végül Michelisz hyundaios csapattársa, Mikel Azcona szerezte meg, bő egy tizeddel megelőzve Nathanael Berthont. A címvédő Yann Ehrlacher lett a harmadik, megelőzve Esteban Guerrierit és Gilles Magnust. A bajnokságot a hétvége előtt vezető Nestor Girolami már a Q2-ben kiesett a nyolcadik helyen, míg a fordított pole-t Santiago Urrutia zsebelte be. A Túraautó-világkupa futamai vasárnap 11:20-kor és 16:45-kor startolnak.

huff-wtcr-hring-kvali

Az Indy 500 még az austini F1-es futamot is megelőzte a népszerűségi versenyben

A hagyományoknak megfelelően ismét kiírták a 10Best Reader’s Choice Awards nevű pályázatot az USA Today részéről, ahol rengeteg kategórián belül szavazhatják meg az olvasók kedvenc helyeiket a világban, majd ezekből állnak össze a tízes listák. Ennek alapján a legjobb hullámvasutak, benzinkutak, víziparkok, légibemutatók, de még a motorsport események is rangsorolva lettek, akárcsak a NASCAR egyes pályái. A tíz legjobb motorsport eseményt taglaló kategóriát 2023-ban az Indianapolis 500 nyerte, amely mögött az F1 USA Nagydíja lett a második, míg a dobogó legalsó fokát az iowai Knoxville Nationals szerezte meg. Érdekesség, hogy a listán olyanok is szerepeltek, mint a szintén legendás Pikes Peak, vagy a Daytona 500, illetőleg az ugyanott rendezett 24 órás viadal, melyeknek sorban a negyedik, a nyolcadik, valamint a tizedik pozíciók jutottak.

Melyik különleges festést választja a Red Bull Miamiban?

Az bajnokistálló még februári csapatbemutatóján harangozta be, hogy a három Egyesült Államokban tartott nagydíjon különleges fényezéssel vesz részt, melyet rajongók tervezhetnek meg. Az első kör, a május 5-7-i Miami Nagydíj közeleg: a csapat meg is mutatott három látványos pályamunkát a május 3-i eredményhirdetés előtt. Vajon ezek egyike lesz a nyertes dizájn, amelybe beöltöztetik az RB19-et?

Formula-E: Véget ért a pole-széria, Buemi az idei első duplázó

Miután a szezon első hat versenyén hat különböző pilóta indult a rajtelső helyről – az előző idényt is nézve pedig kilencből kilenc – a sorozatnak Sebastien Buemi vetett véget Berlinben az első versenynapon: az Envision svájcija idén egyszer, a szaúdi nyitófutamon már kiharcolta az első rajtkockát. 16. rajtelsőségével a széria rekorderévé vált a pole-pozíciók számát tekintve.

Buemi a döntő párharcban Sam Birdöt utasította a második helyre – a jaguaros két tizedmásodperccel lassabb volt az elődöntőben futott körénél. Harmadik rajtkockába kvalifikált a címvédő Stoffel Vandoorne, aki Buemihez hasonlóan idei első dobogójára pályázik, mellőle Dan Ticktum indul.

A bajnokság második és harmadik helyezettje, Jake Dennis és Nick Cassidy indulnak a harmadik sorból, a világbajnoki éllovas Pascal Wehrlein azonban csak a 15. rajtkockába kvalifikált új karosszériával – indiai balesete óta két hónapon át versenyzett változatlan monocoque-kal, a Porsche azonban a hazai verseny előtt repedést fedezett fel. A Berlin ePrix szombati futama 15:00-kor indul.

Kirúgták a Schumacher-álinterjút közlő lap főszerkesztőjét

A német Die Aktuelle bulvárlap botrányos cikket közölt a hét elején, címlapsztorin hozták „az első interjút” Michael Schumacherrel – amelyet valójában mesterséges intelligenciával kreáltak, az olvasókat megtévesztve azonban tényleges nyilatkozatként állították be, csak a cikk végén leplezték le a valódi forrást.

A nagy vihart kavart megjelenés nem maradt retorzió nélkül: az Aktuelle főszerkesztőjét, Anne Hoffmannt pénteken eltávolították pozíciójából, egyben bocsánatot kértek Schumacher szeretteitől. A lap kiadója nyilvánosan mentegetőzött: „Ennek az ízléstelen és félrevezető cikknek sosem szabadott volna megjelennie” – áll közleményükben. Hangsúlyozzák, a kiadó nem ezt a szenzációhajhász újságírást képviseli – pedig nem ez volt az első botrányos cikkük Schumacherről, 2014-ben a némettel és „Felébredt” szalagcímmel illusztráltak egy olyan cikket, amely nem a hétszeres világbajnokról, hanem más kómából magukhoz tért emberekről szólt.

A főszerkesztő kirúgásával azonban az ügy korántsem ért véget: a Schumacher család ügyvédje már jelezte, pert indítanak a lap ellen.

Verstappen kőkemény edzéssel készül a folytatásra

Bár a Kínai Nagydíj törlése miatt egy elég nagy lyuk keletkezett a versenynaptárban, a pilóták ebben az időszakban sem lustálkodnak, amire tökéletes példa az alábbi videó, amit a Red Bull istállója töltött fel közösségi oldalaira. Mint az látható, Max Verstappen elég izzasztó edzéssel készül a következő bakui hétvégére.  

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) által megosztott bejegyzés

Steiner nemrégiben elbeszélgetett Ricciardóval

Korábban jó esély mutatkozott arra, hogy Daniel Ricciardo a Haas csapatánál kössön ki az idei szezonra, végül mégis kiszorult a rajtrácsról és a Red Bull tartalékosaként kapott szerepet. Miután durván két hete az amerikai istálló csapatfőnöke elárulta, hogy a közeljövőben tárgyalhatnak Ricciardóval, így újra szárnyra kaptak azok a hírek, miszerint a felek egyezkedni kezdtek egymással. Ezt csak felerősítette, amikor kiderült, hogy Günther Steiner útban Ausztrália felé beszélgetésbe elegyedett Ricciardóval, ám a Sky Sports kérdésére igyekezett lehűteni a kedélyeket.

„Daniel a Red Bull csapatához tartozik, de nem tudom meddig. Valójában a repülőn voltam Dannyvel az Ausztráliába vezető úton, így egy kicsit elbeszélgettünk. Nem a szerződéséről, csak általánosan az életről és arról, hogy mi történt mostanában. Ki akart venni egy évet, aztán megnézni, hogy mit akar csinálni ezután. Szerintem, amikor itt lesz az ideje, felhívja az embereket, aztán közölni fogja, ha újra készen áll” – mondta el Steiner.

A NASCAR megint kiosztott egy elképesztő büntetést

A széria részéről nagyon komolyan veszik a szabályzatban foglaltakat, főleg akkor, ha illegálisan módosítanak az autók egyes elemein valamelyik csapatnál. Idén ebből lassan már tendencia lesz, mivel a Hendrick Motorsports csapatát kétszer is elkapták emiatt, de Kaulig Racing is lebukott egyszer az ellenőrzések során. Ezúttal a Richard Childress Racingnél találtak rendellenességet a NASCAR kutatási és fejlesztési részlegének munkatársai, így az alakulat finoman szólva is jelentős büntetést kapott. Mivel a Cup Seriesben szereplő Austin Dillon autójánál észlelték a szabálytalanságot, így a 3-as számú versenygéphez tartozó crew chiefet eltiltották kettő versenyre, továbbá elvettek tőlük 60 pontot a tabellán, de még a bónuszként begyűjthető playoff-pontokból is levontak ötöt. Ha minden nem lenne elég, a pénzbüntetés sem maradt el, összesen 75 000 dollárt kell befizetniük majd a NASCAR felé. A Richard Childress Racing egyébként jelezte, hogy élni szeretnének afellebbezés jogával, így a sztori nem mondható lezártnak.

Bono az első naptól fogva Hamilton mellett állt

A Mercedes YouTube-csatornájának adott interjújában, ahol egykori csapattársát, Valtteri Bottast is rendkívüli módon méltatta, Lewis Hamilton a Mercedes családjának egy másik tagjára, Peter Bonningtonra, azaz Bonóra is kitért, aki a csapathoz érkezése óta a versenymérnöke, sőt voltaképpen attól a pillanattól kezdve vele van, hogy először beleült a Mercedesbe:

„Amikor megérkeztem a csapathoz, az első üléspróbám is Bonóval volt. Szerintem az emberek valószínűleg alábecsülik, hogy mennyire sokáig tart felépíteni egy kapcsolatot, egy barátságot, igazán megismerni egymást és megérteni, hogyan működik a másik fél. Különösen az első évben volt sok bajom az autóval, egy újfajta felfüggesztést használtunk, amilyenhez nem volt szerencsém korábban, és rettenetesen szenvedtem vele, de végül sikerült győznünk” – utalt Hamilton 2013-as magyarországi sikerére, mely az első mercedeses győzelme volt.

mercedes-crew

Háromtized százaléknyi tehetség vagy tízmillió font ér többet?

A Red Bull és a Williams akadémiáját is megjárt egykori botrányhős, a jelenleg a Formula–E-ben szereplő Dan Ticktum arról beszélt a brit Independentnek, hogy szerinte mostani sorozatából jó néhányan inkább megérdemelnék ott a helyet, mint az aktuális F1-es pilóták némelyike. A fiatal versenyző így nyilatkozott az elektromos széria mezőnyéről:

„Szerintem néhány versenyzőt kivéve mindenki könnyedén lehetne az F1-ben is, sőt egyesek voltak is már ott, de tovább kellene maradniuk. Ezen a szinten, mondjuk mindannyian tehetségesebbnek vagyunk a versenyzők 99 százalékánál, de ha valaki felbukkan, és csak 98,7 százaléknál tehetségesebb, de van tízmillió fontja, az bizony sokat segít. És ráadásul valószínűleg többé-kevésbé ugyanolyan jól el tudja végezni a munkáját, mint a srác, aki miatta kitettek.”

„Azt hiszem, a Formula–E azon nagyon kevés kategória egyike, ahol minden versenyzőt igazi profiként megfizetnek, és a tény, hogy mindannyian meg vagyunk fizetve, tulajdonképpen önmagáért beszél” – folytatta Ticktum. „Jó néhány F1-es pilóta van, akinek nem kellene ott lennie szerintem, ahogy itt is vannak olyanok, akiknek ott lenne a helye.”

nio

Alonso összejött Taylor Swifttel?

Erre szakosodott spanyol lapok robbantották a hét bulvárbombáját: a kétszeres világbajnok Fernando Alonso és a 12-szeres Grammy-díjas Taylor Swift között nagyjából egy hete formálódik valami, találkozgatnak egymással, bár ahogy hozzátették, egyelőre semmi komoly nem alakult ki – már csak azért sem, mert mindketten az elmúlt hónapban vetettek véget egy komoly kapcsolatnak. Swift hat évig Joe Alwyn színésszel volt együtt, míg Alonso egy bő éven át egy osztrák kommentátor, Andrea Schlager partnere volt.

taylor-swift

Steiner jóslata: A futamok felén sprint lesz

A 2023-as szezonban már hat nagydíjhétvégén szombati sprintfutamot tartanak – Azerbajdzsán, Ausztria, Belgium, Katar, Texas és Brazília a helyszínek – az előző két év három-három sprintjével szemben. A tendencia pedig az egyre több sprint: ezt fejtegette a Haas csapatfőnöke is.

„Nem tudom, hogy lesz-e minden versenyhétvégén, de talán néhánnyal több lesz, talán a naptár versenyeinek felén lesz sprint. Az F1 promótere tudni fogja, mit tegyen” – mondta a Reutersnek Günther Steiner. A sprintek számának növekedését ő így magyarázta: „Jelen pillanatban nagyobb az igény a versenyekre, mind amennyi hely van. Hogy lehet több futam, több verseny, több küzdelem, ha nem lehet 24-nél több verseny? Egyszerűen a futamok számának duplázásával.”

Megalapították a Frank Williams Akadémiát

Frank Williams Akadémia néven hozott létre a legendás csapatfőnök lánya, Claire Williams egy jótékonysági alapítványt, melynek célja a gerincsérüléssel élők támogatása. A 2021-ben elhunyt Sir Frank Williams élete utolsó 35 évét töltötte kerekesszékhez kötve.

Bár a Williams családnak már nincsen érdekeltsége a Williams istállóban, amelyet 2020-ban adtak el, a csapat is beállt az alapítvány mögé: a megnyitó eseményen részt vett James Vowles csapatfőnök, valamint az igazgatótanácsból Matthew Savage és James Matthews. Az akadémia logója pedig az Azerbajdzsáni Nagydíjon szerepelni fog az FW45-ön.

Silverstone-ban kezdik forgatni Pitt és Hamilton filmjét

A Brad Pitt és Lewis Hamilton nevével fémjelzett, egyelőre cím nélküli produkció különlegessége lesz, hogy a valódi F1 biztosítja a díszletet, a forgatás a nagydíjhétvégéken zajlik majd. Ráadásul a munka rövid időn belül elkezdődik: a sportág elnök-vezérigazgatója, Stefano Domenicali friss megszólalásában Silverstone-t nevezte meg. Egyelőre nem ismert, a brit pályán kívül melyik helyszíneken forog majd a film.

„Ez lesz az első mozifilm, ahol gyakorlatilag a show-n belül lesznek, a versenyhétvégén belül, beférkőznek. Ennek a készítését bizonyos szempontból kontrollálnunk kell, másrészt ez is meg fogja mutatni, hogy a Formula-1 sosem áll le” – beszélt a hollywoodi film különlegességéről a RaceFans.net-en idézett Domenicali.

A Drive to Survive-val kapcsolatos kezdeti kételkedésre hivatkozva az olasz hozzátette: „Amikor elkezdtünk együttműködni a Netflixszel, a közösség azt mondta, az nem a mi helyünk. Most pedig már mind értjük, milyen erő rejlik benne. Ez a film egy újabb módja lesz annak, hogy megmutassuk magunkat.”

Ez lenne Perez legnagyobb erénye?

A különböző minőségekben már több mint húsz éve az F1-hez tartozó Pedro de la Rosa egy podcastben kifejtette azon meggyőződését, hogy Sergio Perezt a jelenlegi szerződése lejártán túl is meg kellene tartania a Red Bullnak, s persze azt is elmondta, miért gondolja így: „Szerintem Checo maradni fog a Red Bullnál, vagy legalábbis maradnia kellene, hiszen az érkezése óta versenyről versenyre erősebb lett.”

„Nem könnyű alkalmazkodni egy nagy csapathoz vagy az autójukhoz, különösen a megújult Formula–1 esetében, és csak nagyon kevés pilóta van, aki egyből teljesíteni tud és alkalmazkodni az autóhoz, ha egy új járműbe tudják. A legtöbb versenyzőnek arra van szüksége, hogy az autó igazodjon hozzá, és szerintem Checo egy példája annak, hogy mennyire jól tudta az autót a vezetési stílusához igazítani.”

perez-2022

Steiner szórakoztatónak találta ’21 Abu Dhabit

A világszerte ma megjelent Surviving to Drive című könyvében a Haas csapatfőnöke, Günther Steiner sok más érdekes téma mellett az F1 közvéleményét a mai napig rettenetesen megosztó 2021-es Abu Dhabi Nagydíjról is írt, s felemlegette, hogy mennyire zavarta akkoriban, hogy folyamatosan erről a helyzetről kérdezgették, miközben a prioritás számára „egy orosz volt, aki nem ért célba” – utalva ezzel a csapat akkori versenyzőjére, Nikita Mazepinre.

„Ha lenne egy dollárom minden ember után, aki hat nap alatt kikérte a véleményemet arról, ami Lewis és Max között történt Abu Dhabiban, megszerezhetném belőle Adrian Newey-t. Amúgy nem tenném, túl izgalmas ő a számomra. A verseny után pár napra meglátogattam az édesanyámat, és a városban mindenki a véleményemet akartam tudni” – írja Steiner, aki röviden felidézte az esetet:

„Hogy mit gondolok? Tény, hogy nagyon zavarba ejtő volt. Emlékszem, hogy a bokszfalon ültem, hallgattam a versenyigazgató utasításait, és arra gondoltam, hogy mi a fene történik itt? Akkoriban még nem állt össze a kép, persze nem is volt birtokomban az összes tény. Mindenesetre nagyon szórakoztató volt, Toto majdnem kapott egy kicseszett szívrohamot.”

verstappen-hamilton-2021

Marko segítette a Mercedeshez Hamiltont: hiba volt

Megesik az ember életében, hogy kitalálja a legnagyobb mestercselt, és végül fordítva sül el a fegyver – így járt Helmut Marko annak idején, még 2012-ben, amit most meg is osztott a Sport Bild hasábjain. Mint kiderült, az osztrák gurunak volt némi szerepe abban, hogy Niki Lauda megkörnyékezte Lewis Hamiltont, és az akkor még „csak” egyszeres világbajnokot végül át is csábította a Mercedeshez:

„Adtam neki némi információt arról, hogy Lewis elérhető lehet. Persze nem önzetlenségből tettem” – nyilatkozta Marko. „Abban az időben azt gondoltuk, hogy Lewis kisebb veszélyt jelent ránk a Mercedesnél, mint a McLarennél, ahol akkor vezetett. Visszatekintve teljesen rosszul ítéltem meg a helyzetet, bár azt akkoriban nem lehetett előre látni, a mai tudásommal viszont biztos, hogy nem tettem volna így!”

marko-2023

Le Mans-győztes került fontos pozícióba a McLarennél

Új pilótaprogramot hoz létre a McLaren: az istálló eddig is támogatott fiatalokat, hiszen Lando Norris saját nevelés, a jövőben azonban ezt strukturáltabban teszik. A csapat bejelentése alapján gokartos szinttől fogva pártfogolnak tehetségeket, de nem csupán fiatal versenyzők, hanem tapasztalt hivatásos pilóták is bekerülhetnek a programba. A tagok számára nem csupán az F1-es istálló, hanem az IndyCar- és Formula-E-részleg is perspektívát jelenthet.

A program Alex Palou (a McLaren tartalékpilótája), Pato O’Ward (a McLaren IndyCar-versenyzője) és Ugo Ugochukwu (Formula-4) triójával indul. Ezen a fronton gyakorlatilag semmi sem történt, hiszen a három pilóta eddig is a McLaren-kötelékbe tartozott.

Új szerzemény viszont a pilótaprogram igazgatója, Emanuele Pirro: a Benetton és Scuderia egykori F1-es versenyzője, a Le Mans-i 24 órás ötszörös győztese egykor négy éven át McLaren-tesztpilóta is volt, így újra csatlakozik egykori csapatához. Emellett nagydíjakon visszatérő steward, az FIA több bizottságának tagja és az olasz gokartszövetség elnöke is, azaz szerteágazó tapasztalta van, amit a McLarennél hasznosíthat.

A Nordschleifére viszi a Red Bullt Ricciardo

A harmadik versenyző státuszában korábbi csapatához visszatérő Daniel Ricciardo nem köteles elutazni minden nagydíjhétvégére, viszont a Red Bull több bemutatón számít szolgálataira, így kamatoztatva az ausztrál marketingértékét. Ezek közül az első ismert esemény az NLS szériába tartozó nürburgingi 12 órás versenyen tartott demó lesz.

Ricciardo szeptember 9-én viszi pályára a Red Bull autóját – egyelőre nincs megnevezve, melyik korábbi modellt, de minden bizonnyal a 2011-es RB7-est, amellyel Liam Lawson Bathurstben körözött februárban. Red Bull Formula Nürburgring néven egy egész bemutatósorozat várható különböző versenygépekkel, a rendezvény plakátján egy 70-es évekbeli Ferrari is feltűnik.

A Nordschleifén utoljára 1976-ban tartottak Német Nagydíjat, Formula-1-es autó pedig tíz éve járt a pályán: 2013-ban Michael Schumacher bemutatózott a Mercedesszel, 2007-ben Nick Heidfeld a BMW-Sauberrel.

„Az F1-nek csak a show kell, ezért rossz gumit akar, de mi olyat nem tudunk csinálni” – ezért nem jön a Michelin

Várja a jelentkezőket a gumibeszállítói posztra a 2025-től tartó időszakra a Nemzetközi Automobil Szövetség: egyelőre a Pirelli és talán a Bridgestone érdeklődik, a Michelin viszont a jelek szerint nem szeretne beszállni a Formula-1-es projektbe. 

„Először is emlékeztetünk kell magunkat arra, hogy miért versenyzünk: nem a show érdekel, hanem a technológia. Az első ok az, hogy így lehet a leggyorsabban élőben tesztelni bizonyos technológiákat. Az F1-gyel régóta egyezkedünk, de nem értünk egyet: ők azt mondják, hogy a show miatt olyan gumik kellenek, amik tönkreteszik magukat. És szerintem mi nem tudjuk, hogy ezt hogyan kell csinálni” – szúrt oda keményen Florent Menegaux, a Michelin vezérigazgatója.

f1-michelin

fotó: dppi

„Megcsinálom akkor is, ha börtönbe kerülök” – mondta Hamilton

A 2021-es Katari Nagydíj kapcsán idézte fel gondolatait Lewis Hamilton: a brit pilóta legszebb mercedeses pillanatairól beszélt, és ezek között került elő ez a futam is. Mint mondta, rengeteg emberi jogi probléma van abban a térségben, a nők vagy éppen az LMBTQ-közösségi tagjai is sokat szenvednek emiatt, így ő kötelességének érezte, hogy azon a hétvégén szivárványos sisakban versenyezzen, hozzátéve hogy emiatt még fontosabban érezte a futamgyőzelmet, hiszen tudta, hogy akkor kerül ez igazán középpontba.

„Azt mondtam, hogy ezt most megcsinálom akkor is, ha börtönbe kerülök, nem érdekel, hogy mit fognak tenni, de ki fogok állni valamiért, amiben hiszek, akkor is, ha az megöl. Tudom, hogy őrülten hangzik, de ezt meg kellett mutatnom az embereknek, hogy beszédtéma legyen, beszéljenek róla, és változás legyen” – mondta a videóban Hamilton.

f1-hamilton-mercedes-quatar

fotó: Mercedes