DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 4. péntek

WTCR: Zengős autó az első sorban a Hungaroringen

Túlzás lenne azt állítani, hogy a hazai közönség szája íze szerint alakult a WTCR hungaroringi időmérője. Tassi Attila már a Q1-ben búcsúzott, így mindkét vasárnapi versenynek a 14. rajtkockából vághat neki az Engstler Hondával. Nagy Dániel ugyan továbbjutott a Q2-be, de ott hamar kiszállt a küzdelemből: az első kanyarban a falba csúszott a Zengő Cuprával, így ő pedig a 12. rajtpozíciót fogja elfoglalni. Michelisz Norbert a hetedik helyet csípte el a BRC Hyundaijal, de mivel a 2019-es bajnok még hathelyes rajtbüntetést hozott magával Pau-ból, ez az első futamra egy 13. rajthelyet jelent neki – igaz, a fordított rajtrácsos viadalon viszont a negyedik kockából fog indulni. A legjobb starthelyet a Zengő Motorsport másik versenyzője, Rob Huff szerezte meg, aki a kilencedik időt megfutva a második kockából, azaz az első sorból vághat majd neki a második futamnak.

Ami a többieket illeti: a legjobb ötöt felvonultató Q3-ba két Audi, valamint egy-egy Honda, Hyundai és Lynk & Co jutott be. A pole-pozíciót végül Michelisz hyundaios csapattársa, Mikel Azcona szerezte meg, bő egy tizeddel megelőzve Nathanael Berthont. A címvédő Yann Ehrlacher lett a harmadik, megelőzve Esteban Guerrierit és Gilles Magnust. A bajnokságot a hétvége előtt vezető Nestor Girolami már a Q2-ben kiesett a nyolcadik helyen, míg a fordított pole-t Santiago Urrutia zsebelte be. A Túraautó-világkupa futamai vasárnap 11:20-kor és 16:45-kor startolnak.

huff-wtcr-hring-kvali

Kora délután döntenek a továbbiakról Imolában

A Formula.hu forrásai szerint 13 órakor a helyszínen meetinget tartanak Imolában, ahol a helyi hatóságok iránymutatásait követve hoznak majd döntést a hétvége további részével kapcsolatban. A paddockban emelkedik a vízszint, sok helyen már bokáig ér. Bár minden érintett reménykedik abban, hogy megtartható a hétvége, a délutáni meeting nagyon fontos lesz.

Az események és a kialakult helyzet összegzése ezen a linken olvasható!

f1_12

fotó: https://twitter.com/SerenaRF1 

A leghosszabb nevű nagydíjhétvége következik

Az F1 Charts Instagramja hiánypótló statisztikát készített a hardcore F1-rajongóknak, ugyanis az Emilia-Romagna-i Nagydíj hivatalos megnevezése okán - melyet mi meg sem kísérelnénk leírni - aktuálissá vált, hogy melyik a leghosszabb nevű F1-es nagydíj ebben a naptári évben. Mondani sem kell, hogy a soron következő imolai futam hivatalos angol megnevezése viszi a pálmát 80(!) karakterrel, a legrövidebb névvel pedig a Monacói Nagydíj rendelkezik. A Magyar Nagydíj is az élmezőnyben helyezkedik el.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

F1_charts (@f1_charts) által megosztott bejegyzés

 

Fittipaldi: Hamilton biztosan jól érezné magát a WEC-ben

Bár a nyilatkozatai alapján egyértelműnek tűnik a hosszabbítás, egyelőre Lewis Hamilton még mindig nem írta alá új szerződését a Mercedes istállójával. A hétszeres világbajnok jelenlegi kontraktusa idén jár le, így többekben felmerült, mihez kezd majd a jövőben, ha esetleg mégis elhagyná a Formula-1-et. Pietro Fittipaldi szerint az Endurance-világbajnokság lehetne a következő állomás a brit versenyző számára. A Haas tartalékosa bővebben is kifejtette ezt. „Ha Lewis egy nap kilépne az F1-ből, akkor a WEC-ben versenyezne, ahogy Alonso is tette néhány évvel ezelőtt, biztosan élvezné. Szerintem illene oda. Ha versenyző vagy és élvezed a versenyzést, az endurance világa fantasztikus. Persze néhány srác ennyi F1-es év, a sok utazás és minden más után talán már nem akar versenyezni, egyszerűen abbahagyják, szóval ez egyéni dolog” – mondta el a GPBlognak.

Mi a helyzet most Imolában?

Az elmúlt egy-két nap során felröppentek a hírek, hogy veszélybe kerülhet a hétvégi imolai F1-es futam, mert vörös jelzés van érvényben az időjárási viszonyok miatt. Az elmúlt hetek esőzései miatt kialakult áradások és földcsuszamlások miatt különösen óvatosan kezelik a helyzetet, kedden például (ahogy arról beszámoltunk) kiürítették az F1-es paddockot is.

A Formula.hu információi szerint a helyszínen az illetékesek folyamatosan egyeztetnek a helyzetről és a következő napokról, az olasz meteorológiával együtt értékelik a szituációt és annak várható fejleményeit.

Jelen állás szerint abban reménykednek, hogy az F1-es hétvége biztonsággal lebonyolítható, a helyzetet viszont percről percre értékelik, és annak megfelelő döntést hoznak majd.

f1-imola_1

fotó: dppi

Damon Hill szerint a Ferrarinak vissza kellene hívnia Binottót

Nem ért egyet a maranellóiak döntésével az F1 1996-os világbajnoka. Damon Hill úgy véli, mindenkinek az lett volna a legjobb, ha nem küldik el az előző csapatfőnököt, Mattia Binottót, hanem más pozícióba helyezték volna át a szakembert. A korábbi pilóta szerint Binotto és Vasseur megfértek volna egymás mellett a csapatnál. „Nem ez volt neki a megfelelő szerep” – mondta Binottóról az F1 Nation podcastben. „Ő technikai szakember, és szerintem nagyon fontos a csapat számára. Hatalmas tehetség, így visszahoznám őt. Azt mondanám, vezesse a dolgok technikai részét, mert nyilvánvalóan okos ember, persze nem tudom, ez politikailag lehetséges-e” – fejtette ki Hill, aki tovább részletezte a dolgokat.

„Van egy másik aspektusa is a csapatfőnöki szerepnek, amiben néhányan nagyon jók. Sok minden a pénzről, a stratégiáról vagy a marketingről való vitatkozásról szól az F1-ben. Lehet, hogy nem ez az elsődleges fókusza, lehet, hogy nem ez az, amit szeret, de meglepett, hogy a Ferrari nem tudta Binottót beilleszteni Vasseur mellé, mert szerintem Fred Vasseur az a fajta fickó, aki igazán ért a versenyzéshez” – tette hozzá.

Ezért nem fejleszt komolyabban a Williams

Bár Imolában több csapatnál is átfogóbb módosításokara lehet számítani, a Williams nem készül nagyobb újításokkal, mégpedig a várhatóan rossz időjárásra hivatkozva. A hétvégi Emilia-Romagna-i Nagydíjnak otthont adó Imolában és környékén ugyanis jelentős problémákat okoz a folyamatos esőzés, ráadásul a hétvégére is csapadékos időt jósolnak a meteorológusok. „Úgy döntöttünk, hogy nem hozunk jelentős újdonságokat erre a versenyre. Amellett, hogy ezen a hétvégén kevesebb szett száraz gumiabroncsot használunk, kipróbálhatjuk a Pirelli új vizes pályára való abroncsait, amelyeket a melegítő paplanok nélkül fogjuk használni. Az időjárás-előrejelzéseket figyelembe véve ez nagyon is aktuálissá válhat ezen a hétvégén” – idézte a csapat sajtóközleménye a járműteljesítményért felelős vezető, Dave Robson szavait.

Áradás miatt kiürítették az imolai pályát kedd délután

Rosszabbodik az időjárási helyzet Imolában. A térségre vörös riasztást adtak ki áradások veszélye miatt, melynek eredményeként kedd délután arra kérték a már pályán levő Formula-1-es személyzetet, hogy elővigyázatosságból 30 percen belül távozzanak. Az aszfaltcsík mellett található Santerno duzzadt meg – ezen a szakaszán a folyó alapesetben csak néhány méter széles, de az esőzések hatására megáradt, friss videókon látszik, hogy a pálya szélét jelentő falat elérte, sőt valahol már a pálya területén belül is áll a víz. Aggasztó, hogy a következő 24 órában további folyamatos esőzést mutat az előrejelzés.

Másfél év várakozás után megkapta személyre szabott százmilliós McLarenjét Lando Norris

Új autóval gyarapodott Lando Norris garázsa: a hatszoros dobogós helyezett a wokingi McLaren-főhadiszálláson vette át a McLaren 765LT-t, melyet saját igényei szerint, személyre szabva gyártottak. Norris a 765 lóerős, 330 km/h csúcssebességű sportkocsi karbon karosszériáját szénkék színben rendelte meg, a sisakja színére emlékeztető neonsárga részletekkel. Több helyen négy csíkból álló motívum tűnik fel – ezek 4-es rajtszámára utalnak.

Ebből a típusból 765 példány készül, 280 ezer font (közel 120 millió forint) alapárral – és ebbe az egyedi extrák még nem számítanak bele. Más tulajdonoshoz hasonlóan Norrisnak is várnia kellett, míg legyártották a neki szánt példányt: 18 hónap telt el a megrendelés és a leszállítás között.

Malajzia: Csak idő kérdése az F1-es visszatérés

A sepangi pálya 1999 és 2017 között adott otthont Formula-1-es versenyeknek, ám az említett év után kikerült a versenynaptárból, elsősorban a megnövekedett jogdíjnak és a visszaeső nézőszámnak köszönhetően. Nemrég a maláj ifjúsági és sportminiszter beszélt arról, hogy továbbra is túl drága az F1, így aligha tér vissza a közeljövőben a száguldó cirkusz, most azonban a helyi motorsportszövetség vezetője, Tan Sri Mokhzani Mahathir úgy fogalmazott, hogy nyitottak lennék a nagydíjrendezésre – a kérdés természetesen a pénz:

„Ami a házigazda szerepet illeti, az nem jelent problémát. Inkább az a kérdés, hogy ki fizetné ki a rendezést, és megengedhetjük-e magunknak. Ötletem sincs, mennyibe kerülhet most a rendezési jogdíj, de egyértelműen magasabb, mint amikor 2017-ben befejeztük” – idézi őt a New Strait Times. Az elnök arra is rámutatott, hogy az F1-es pilóták is kedvelik a helyszínt: „Maguktól a versenyzőktől hallunk olyan megjegyzéseket, hogy Sepang az egyik legnagyobb kihívást jelentő pálya, és szeretnék újra a naptárban látni. Mindig jó kapcsolatunk volt a szervezőkkel, 1996 óta ismerjük őket, mióta elkezdtük az egyeztetéseket a versenyrendezésről. Szóval csak idő kérdése.”

f1-sepang-2017_1

fotó: DPPI

Vörös riasztás: árvíz és földcsuszamlás várható Imolában?

Egyelőre bizonytalan a hétvégi F1-es futam sorsa: az utóbbi napokban olyan heves viharok alakultak ki Imola térségében, hogy az áradások és földcsuszamlások miatt (két hete) két ember életét veszítette, egy pedig eltűnt. Az extrém eső és vihar miatt veszélybe kerülhet a Formula-1-es hétvége is, ugyanis most vörös riasztást adtak ki a térségre a várható újabb veszélyek okán: ismételt áradásokra és földcsuszamlásokra lehet számítani. A vörös riasztás egyelőre érvényben van, erősen monitorozzák a várható időjárást a hétvége kapcsán.

f1-imola

fotó: dppi

Vettelt szeretné beültetni F1-es autójába az Audi?

Kezeljük fenntartásokkal, de a svájci Blick szerint Andreas Seidl, az Audi F1-es projektjének vezetője (illetve jelenleg a Sauber csoport ügyvezető igazgatója) Sebastian Vettelt szeretné visszacsábítani a Formula-1-be a német márka beszállásával. A gyár hivatalosan 2026-tól veszi át a Saubert gyári istállóként, és nagyon szeretne nagy nevet ültetni az autóiba, ahogy az is előny lenne, ha az illető német, de mivel ilyen jelenleg nincs, a lap úgy tudja, hogy Vettel reaktiválása és esetleges visszatérése lenne Seidl elképzelése.

Amennyiben őt erről nem lehet meggyőzni, úgy Carlos Sainz a B terv: róla már szóltak sajtóhírek, 2024 végén lejár a szerződése a Ferrarinál, az édesapja révén megvan az Audi-kötődés, de ennél többről ezen a ponton nincs szó.

f1-vettel

fotó: dppi

A Williams korábbi F1-es mérnökével indítaná el Le Mans-programját a Hyundai

A francia Autohebdo számolt be arról, hogy a Hyundai jelenlegi motorsport-főnöke, a Formula-1-ben korábban a Renault-t irányító Cyril Abiteboul megkereste François-Xavier Demaisont, hogy csatlakozzon a koreai gyártóhoz. "FX" egészen decemberig a Williams F1-es istállójánál dolgozott technikai igazgatóként, ahonnan a tél folyamán Jost Capitóval együtt távozott.

A francia lap szerint Abiteboul a Hyundai WEC-programjának beindításáért dolgozik jelenleg, azt szeretné Demaison tudására és tapasztalatára bízni. A tervek szerint az egyre bővülő hypercarok közé lépne be a Hyundai is, és a Le Mans-i 24 óráson való eredményes szereplés lenne a cél.

wec_2

fotó: WEC

Fotók: már hétfőn felépült az F1-es paddock Imolában

A Formula Podcast hallgatója, Terneki Olivér is részt vett a Red Bull hospitalityjének felépítésében Imolában: íme néhány fotó tőle a helyszínről, amelyeken látható, hogy nagyjából már hétfőn készen állt minden a csapatok fogadására.

Csatlakozzatok a Formula Podcast Facebook-csoporthoz ide kattintva!

imola1

imola2_1

imola3

imola4

imoal5

imoal6

Hétvégén jöhet az év első esős F1-es futama

Az időjárás-előrejelzések szerint az imolai hétvége mindhárom napján előkerülhetnek az esernyők és ezzel együtt az intermediate, vagy akár a teljes esős gumik – ami szombaton egyébként azt is jelentené, hogy a kísérleti új időmérős szisztéma kipróbálására sem kerülne sor. A hétvége leghűvösebb napjának a péntek ígérkezik, a csapadékra viszont ekkor a legkisebb esély, szombaton már kicsit nagyobb, vasárnap viszont egyes meteorológiai szolgáltatók szerint akár 80 százalék is lehet az esély a viharra.

imola-2021

Domenicali: Nem avatkozhatunk be a Red Bull dominanciája miatt

Az első öt futam alapján idén kiemelkedik a Formula-1-es mezőnyből a Red Bull: az összes versenyt az energiaitalosok nyerték, ebből négyet ráadásul kettős győzelemmel. Stefano Domenicali, az F1 vezérigazgatója ugyanakkor kizárta annak lehetőségét, hogy bármiféle szabályváltozással vennék elejét a további egyeduralomnak – erről a Financial Times által szervezett eseményen beszélt:

„Ebben az évben ki kell mondanunk az igazságot: a Red Bull jobb munkát végzett, mint a többiek. Ez tény. De meggondolatlan lennék, ha azt mondanám, hogy ezzel vége is a bajnokságnak. Nem avatkozhatunk be a csapatok teljesítményébe. Biztos vagyok benne, hogy amit a pénzügyi szabályok kapcsán bevezettünk, minimalizálni fogja a különbségeket technikai fronton.”

f1-verstappen-perez

Verstappen szívesen versenyezne a Road Americán

A kétszeres világbajnok, s az idei szezon fő esélyesének számító Max Verstappent az F1 amerikai terjeszkedése kapcsán arról kérdezték, mit gondol az ország három királykategóriás futamáról, illetve hogy milyen pályákat látna szívesen a versenynaptárban. A holland válaszában azt is elárulta, hogy nem rajong az utcai helyszínekért: „Jobban szeretem a hagyományos pályákat, ellenben nagyon szeretek Amerikába jönni. Szerintem egy hagyományos helyszín, mint például Austin sokkal nagyobb kihívást jelent, maga a város, Miami viszont nagyon szórakoztató.”

„Virginiát is szeretem, talán F1-es autóval nem az igazi, de GT-kkel nagyon jó” – folytatta Verstappen a többek között F3-as és F4-es versenygépeket is fogadó Virginia International Racewayre utalva. „A Road America is gyönyörű. Mindkettő gyors pálya, de végül is bármilyen helyszínhez alkalmazkodnod kell valamennyire.”

És hogy melyik korábbi helyszínt látná újra szívesen a naptárban? „Szívesen versenyeznék újra Mugellóban, hiszen eddig nem volt rá sok alkalmam, csak két kanyar!” – utalt Verstappen a 2020-as Toszkán Nagydíjra, melynek az első körében tömegbalesetbe keveredett.

roadamerica

Legalább nyárig kell várni a McLaren előrelépésére

Azon csapatok számára, melyek nem a várakozásoknak megfelelően kezdték a szezont, az európai szezonkezdet és az oda hozott fejlesztések rendszerint új reményt jelentenek – de a McLaren szurkolóinak sajnos kicsit vissza kell fogniuk a bizakodást, ugyanis Andrea Stella az AMuS-nak elárulta, hogy az igazi nagy csomagra egészen a nyárig kell várni. Ez a bizonyos csomag két részre osztva érkezik majd az MCL60-ra, az első fele Kanadában, a második fele pedig a Brit Nagydíjon – a kettő közötti osztrák hétvégét sprintes mivolta miatt „kihagyják” e tekintetben.

Imolában viszont legföljebb nagyon apró lépésekre számít a csapat: „Amit Imolába viszünk, már egy-két hónapja készen van, csak néhány apróságról van szó, melyek nem lesznek elegendőek ahhoz, hogy újra rendszeres pontszerzők legyünk” – fogalmazta meg a keserű valóságot az Andreas Seidl távozása után kinevezett csapatfőnök.

piastri-mclaren

Gasly: Egy filmre sem mondhatjuk 15 perc után, hogy sz**

Újra megsűrűsödött az „unalmas” jelző használata a Formula-1 vonatkozásában, egyrészt a bajnoki összetett állása miatt, másrészt az eseménytelen Azerbajdzsáni Nagydíj következményeként. Pierre Gasly szerint azonban nem szabad messzemenő következtetést levonni – a francia mozis hasonlatot használt:

„Ha moziba mész és 15 perc után sz** a film, a következő másfél óra azonban lenyűgöző, akkor nem korrekt az eleje alapján minősíteni. Ezért kellene ennek a szezonnak is több időt adni” – idézi az F1i.com Gaslyt. A francia szerint a középmezőny, ahova az Alpine-nal ő is tartozik, kiváló akciót kínál a nézőknek. „Én személy szerint nem nagyon figyelem a bajnoki harcot, mert mi nem azért versenyzünk, de a középmezőnyben, mondjuk a negyedik, ötödik, hatodik helyezett körül extrémen szoros a verseny, minden hétvégén nagyon kis különbségeket látunk, ezért az összes hétvégén résen kell lennünk.”

Fotó: ATP

Az Eau Rouge-t is felülmúlta a tervezett New York-i F1-es pálya egyik szakasza

Ezt állítja az ex-F1-es David Coulthard, aki még több mint tíz éve, 2012-ben bemutatózott a Red Bull autójával a tervezett New York-i verseny vonalvezetésén. A Port Imperial kikötőben – a Hudson folyó Manhattennel szemközti partján – tervezett Hermann Tilke-pálya szerepelt a 2013-as előzetes versenynaptárban is, mielőtt szerződéses vita miatt kihúzták onnan.

„Sok évvel ezelőtt próbáltunk versenyt vinni New Yorkba, Weehawkenbe. Emlékszem, a Red Bull egyik bemutatóautójával mentem a pálya egyik szakaszán, és hihetetlen volt. Manhattannel szemben volt egy szakasz, amihez képest a spái Eau Rouge gyerekjátéknak tűnt! Ha újra tudnák éleszteni az ottani tervet, az tökéletes helyszín lenne” – mondta Coulthard a Motorsport.com-nak. Tavaly egyébként ismét felmerült a metropoliszban rendezendő nagydíj ötlete, a Liberty Media-főnök Greg Maffei beszélt arról, hogy a város vezetése érdeklődik.

New Yorkkal együtt már négy nagydíj lenne az Egyesült Államokban. Soha nem rendezett egyetlen ország ennyi versenyt egy szezonban, de Coulthard nem sokallná a számot: „Szerintem a jövőben elmehetünk négy versenyig, tekintetbe véve a földterület méretét. Ez az utópisztikus álom, Amerika meghódítása. Amerikában minden állam különbözik egymástól, amit az ott tartott versenyek is tükröznek.”

Byron a NASCAR egyik legendás festésével nyert Darlingtonban

A Darlington Raceway adott otthont NASCAR Cup Series legutóbbi futamának, amely Goodyear 400 nevet viselte, az esemény pedig igazán különleges volt, hiszen itt tartották meg a széria hagyományosnak mondható retróhétvégéjét. Ilyenkor a csapatok igyekeznek visszamenni a múltba és ikonikus dizájnokat felfesteni az autókra. Így kerülhetett fel például William Byron 24-es gépére is ugyanaz az aranyszínű festés a NASCAR 75 éves jubileuma alkalmából, amit még Jeff Gordon használt a szervezet 50. évfordulójának alkalmából 1998-ban, szintén a 24-est vezetve. Byron mostani sikere a 100. volt a csapat számára ezzel a rajtszámmal.

Erre azonban még úgy sem mutatkozott túl sok esély a futam jelentős részében, hogy Byron a negyedik helyről rajtolt és szinte végig az élmezőnyben autózott. Az első szakaszt Martin Truex Jr. nyerte, aki 145 körön át volt az élen a 295-ből, ám az utolsó etapban egy előzésnél túlvállalta magát, így összeütközött Joey Logano autójával, kisebb káoszt okozva ezzel. Baleseteket egyébként az utolsó szakaszig alig láthatott a közönség, ebből az egyiket viszont épp a második szakaszt az élen záró Rossz Chastain okozta Kyle Larson közreműködésével. Bár úgy tűnt, kettejük között dőlhet el a futamgyőzelem sorsa, végül a felek kakaskodásának egy ütközés lett a vége, ami tönkretette a futamukat. A dinnyésember elismerte, határozottan a fal felé akarta tolni a 2021-es bajnokot, ám alulkormányzott volt az autója, így csattanás lett a vége. Ezt azonban köszönte szépen az eddig elképesztő szezont futó Willam Byron, aki az első helyen kezdhette meg a hosszabbítást, végül megtartotta pozícióját, így idei harmadik győzelmét szerezte meg ezzel.

Folytatás a pénzdíjas All-Star versennyel, amely nem számít bele a bajnoki pontversenybe, ám sok izgalmat tartogat és egy régen látott helyszínre, a North Wilkesboro Speedwayre látogat el a mezőny.