DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 3. csütörtök

Négy versenyző maradt hibátlan eddig

Charles Leclerc, George Russell, Lewis Hamilton és Esteban Ocon is egy elit társaságba került, mivel három verseny után csak ők tudtak folyamatosan pontszerző helyen zárni az F1 statisztikája szerint. A Ferrari pilótája közülük az egyetlen, aki minden versenyen dobogós volt.  

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Ilyen a Las Vegas-i és katari pálya az F1 23-ban

Két új versenyhelyszínt is tartalmaz a Formula-1 hivatalos játékának június 16-án érkező idei kiadása. A Las Vegas Stripen kialakított utcai versenypályát csak fél év múlva, november 16-18-án láthatjuk a valóságban, a játék virtuális verziójába azonban már bepillantást nyertünk. A Codemasters képernyőfotókat és egy videót tett közzé – utóbbiban 4:00-tól szerepelnek az új pályák, napfényben és éjszaka is.

Egy másik pálya ugyanis szintén újdonság az F1 23-ban, annak ellenére, hogy a valóságban már tartottak ott versenyt. Losail, a 2021-es Katari Nagydíj helyszíne azért maradt ki az adott évi játékból, mert az Ausztráliát pótló helyszín beugrását csak szeptemberben jelentették be.

Ez lenne az idei F1-es Haas fő gyengesége?

Miamiban is kirajzolódott az a trend, miszerint a Haas erősebbnek mutatkozik az időmérőn, mint a futamon. Kevin Magnussen negyedik rajthelyében ugyan szerencse is volt, de így is kiemelendő, hogy bejutott a Q3-ba, ám innen indulva is épp csak pontot szerzett, míg Nico Hülkenberg a 12. pozícióból startolva 15. lett vasárnap. Günther Steiner szerint ugyan működik az amerikai hétvégén bevetett padlólemez-fejlesztés, de szembetűnő, hogy mások mögött, bolyban haladva veszítenek a tempójukból:

„Úgy fest, hogy működik” – mondta az újításról a csapatvezető, akit a Motorsport.com idéz. „Csak rá kell jönnünk, mi kell ahhoz, hogy stabilabbá váljon forgalomban az autó, hogy ne használjuk el annyira a gumikat. Mivel azt mondják a srácok, hogy látják, hogy a forgalomban a többiek nem szenvednek annyira a többiek az autóval, mint mi, úgyhogy dolgozni fognak ezen az aerodinamikai részlegen.”

„Nehéz pontot szeretni, s az nem rossz, hogy öt verseny alatt háromszor is sikerült. Az elején elég jól mentünk, aztán amikor forgalomba kerültünk, kicsit visszaesett a tempónk. Meg kell néznünk, miért van ez. De összességében úgy gondolom, hogy ha a top 10-be kvalifikálunk, akkor hozhatunk haza pontokat.”

f1-haas-miami

Fotó: Haas F1 Media

Díjat nyert a Verstappenről szóló sorozat

A Max Verstappen eddigi versenykarrierjét feldolgozó MAXimum Verstappen: A repülő holland című dokumentumsorozat lett az év sporttematikájú alkotása a Nemzetközi Sportsajtó Egyesület szöuli díjátadóján. A holland a napokban elesett az újabb Laureus-díjtól, de most vigasztalódhat a Servus TV által készített dokumentumsorozat elismerésével.


Fotó: Red Bull Content Pool

Mai születésnaposunk: Yuki Tsunoda

A mai napon ünnepli 23. születésnapját az AlphaTauri japán pilótája, Yuki Tsunoda. Még 2021-ben debütált a Formula-1-ben a Honda tehetsége jelenlegi csapatánál, miután 2018-ban megnyerte a japán F4-es bajnokságot, majd 2020-ban harmadik lett a Formula-2-ben. A fiatal versenyző váratlanul kiegyensúlyozott teljesítményt hoz eddig 2023-ban, hiszen háromszor 11., kétszer pedig a pontszerző 10. helyen ért célba. Isten éltesse Yuki Tsunodát!

 

Vélemény: Igaza van Hamiltonnak vagy nincs?

Pitwall című hírösszefoglaló műsorunk heti adásában fejtegettük kicsit Lewis Hamilton azon megszólalását, hogy a túlságosan domináló Red Bull miatt szabályváltoztatásokra van szükség még 2026 előtt. A vonatkozó rész 27:31-től megtekinthető:

MiniDrivers: Így húzta be a győzelmet a kilencedik helyről Verstappen

Megérkezett a Miami Nagydíj összefoglalója.

Leclerc rámutatott a Ferrari egyik nagy hibájára

A hétvégi Miami Nagydíj kapcsán többször is felmerült, hogy rendkívül nehéz vezetni a Ferrarit, Charles Leclerc és Carlos Sainz is erre panaszkodott, a monacói több hibát is elkövetett: majd rámutatott, hogy mi az egyik probléma, ami miatt ennyire érzékenyen mozog az autó.

„Tisztában vagyunk vele, hogy az egyik gyengeségünk egyszerűen a hátszél. Akármikor van hátszelünk, mi sokkal jobban szenvedünk vele, mint más autók. Azt akarom, hogy trükkös legyen vezetni az autót, mert tudjuk, hogy ezeket így kell vezetni, de az idei Ferrari nagyon szélérzékeny, és sokkal jobban szenvedünk ezzel. Ugyanígy gond a kiegyensúlyozottság, egyszer úgy érezzük, hogy előreléptünk, aztán jön egy különlegesebb helyszín, főleg ha meleg van, és már teljesen kiesünk az ideális tartományból a gumikkal. Imola más lesz, más időjárással és új alkatrészekkel, remélhetőleg ott jó irányba indulunk el” – idézi Leclerc szavait a RacingNews365.com.

ATP_F1_5977_20230506_MIAMI_Pedicelli_resize

fotó: Scuderia Ferrari

Hamilton kipróbálná a NASCAR-t és az IndyCart is

„Évekkel ezelőtt autót cseréltem Tony Stewarttal, és jó móka volt, szívesen kipróbálnám valamikor a NASCAR-t. Néha nézem az IndyCart, és valamikor azt is szívesen kipróbálnám: nem vagyok nagy híve a szélvédőnek, de az autók jól néznek ki és jó a hangjuk is. Nem álom számomra, hogy máshol is versenyezzek, de nagy csodálója vagyok egyéb sportoknak is. Most viszont csak az F1-re koncentrálok, és a közeljövőben nem tervezek távozni” – mondta Lewis Hamilton arról, hogy szívesen kipróbálna-e valamilyen amerikai autósportos szériát.

ATP_F1_7881_20230504_MIAMI_Barni_resize

Sainz a Ferrari miatt nem élvezi az Alonso elleni csatákat sem

Mindkét Ferrari-pilóta sokat panaszkodott Miamiban és a futamot követően is az autó viselkedésére, kezelhetetlenségére, és gumimenedzselési hiányosságaira, Carlos Sainz pedig emiatt még a Fernando Alonso elleni csatáit sem élvezi: ugyan a veterán spanyol a fiatalabb honfitárs gyerekkori példaképe és hőse, de hiába akadtak össze többször is az elmúlt futamokon, Sainz nem leli örömét ezekben a harcokban.

„Őszintén szólva nem élvezem, mert úgy érzem, hogy a normálisnak sokkal többet kell a tükrömet néznem. Időmérőn gyorsabb tud lenni a Ferrari az Astonnál, de a futamokon egyértelműen jobbak még mindig, jobb a gumikezelésük. Fernando az Astonnal együtt nagyon versenyképes párost alkot a futamok során, emiatt én mindig arra kényszerülök, hogy védekezzek ellene” – mondta Sainz.

f1-ferrari-sainz-miami

fotó: Scuderia Ferrari

Újra Grade 1-es licenszt kapott a sanghaji pálya, cél a 2024-es F1-es visszatérés

A Shanghai International Circuit 2004 és 2019 között látta vendégül a Formula-1 mezőnyét, s így tett volna az elmúlt években is, ha nem jön közbe a koronavírus-járvány és az ahhoz kapcsolódó lezárások, amelyek miatt zsinórban négy szezonban is elmaradt a Kínai Nagydíj – idén emiatt keletkezett négyhetes szünet a melbourne-i és bakui futamok között. Az F1-es versenyrendezéshez szükséges Grade 1-es besorolást anno 2019 végéig bezárólag kapta meg a helyszín, ám a homologizáció megadásához szükséges vizsgálatokat az FIA emberei sokáig nem tudták elvégezni a beutazási tilalom miatt. Most azonban a pályát menedzselő Juss Sports arról számolt be, hogy elvégezték a karbantartási munkálatokat – ebbe beletartozott többek között a gumifalak és a lelátói ülések javítása is –, s így újra megkapta a legmagasabb FIA-licenszt a sanghaji pálya.

A kínai helyszínnek egyébként jelenleg 2025-ig érvényes szerződése van a Formula-1-gyel, s értelemszerűen feltett szándéka a szervezőknek, hogy 2024-ben újra bekerüljenek a versenynaptárba (és ezúttal ott is maradjanak) – már csak azért is, mert szeretnék méltóképpen megünnepelni az első F1-es Kínai GP húszéves évfordulóját.

f1-sanghaj

fotó: DPPI

Videó: Ezúttal Norris ütött el majdnem valakit a bokszutcában

A bakui futam után az a verseny végi jelenet adta a legtöbb beszédtémát, amikor az utolsó kör elején bokszba hajtó Esteban Ocon kis híján több embert is elgázolt. Az FIA gyorsan reagált a történtekre és módosítottak a bokszutcai tartózkodásra vonatkozó szabályokon. Ám Miamiban ismét lejátszódott egy necces jelenet: amikor Lando Norris az ötödik körben egy korai kerékcserére érkezett, a McLaren fedélzeti kamerájának tanúsága szerint majdnem elütött egy arra sétáló embert, aki vélhetően egy bokszutcai marsall volt. Norrisnak nem kellett kikerülő manőverbe kezdenie, de a felvételeken látszik, hogy nem sokon múlt a „találkozó”. Az FIA a PA hírügynökségnek reagálva elárulta: tudnak a lenti videón is látható incidensről, és vizsgálják a történteket a helyi szervezőkkel együtt.

Megpróbálta átcsábítani Newey-t a Mercedes?

Adrian Newey kétségkívül a Formula-1 történetének egyik legnagyobb tervezőzsenije, aki már másfél évtizede erősíti a Red Bullt, s mint nemrég kiderült, még további évekig az energiaitalosoknál is marad. Ám mint arról most az F1-Insider lap ír, nem sokkal előtte megpróbálhatta őt átcsábítani a nagy rivális Mercedes: a portál úgy tudja, hogy egy ma már Toto Wolff mellett dolgozó egykori Red Bull-os hívta fel Newey-t. Helmut Marko, a bikák tanácsadója csupán annyit reagált erre a lapnak: „Úgy fest, Wolff úr nem bízik a saját embereiben, hogy meg tudják oldani az autójuk problémáit.”

Mint arról már is többször írtunk, a Red Bull-szakembereket a Ferrari is megkörnyékezte az utóbbi időben, s ezt a hírek szerint össze is kapcsolnák Laurent Mekies AlphaTaurihoz való átigazolásával. Marko ugyanakkor azt is cáfolta, hogy Pierre Wache technikai igazgató elhagyná az istállót: „Nem akar csapatot váltani, és nem is mennénk bele” – fogalmazott.

f1-newey-redbull

fotó: Red Bull Content Pool

Marquez meggyógyult, visszatér Le Mans-ban

Egy nappal azt követően, hogy a MotoGP Fellebbviteli Bírósága bejelentette, hogy helyt ad a Repsol Honda fellebbezésének és törölték a büntetésének utólagos módosítását (ami ezáltal letöltöttnek minősül), a HRC is közölte, hogy Marc Marquez végre visszatér és rajthoz áll a hétvégi Francia Nagydíjon (amely egyébként a gyorsaságimotoros-vb történetének 1000. nagydíjhétvégéje lesz). Mint írják, az általa okozott portimaói balesetben megsérült kézközépcsontjának gyógyulását elégségesnek ítélte meg három különböző orvosi stáb is, ezért döntöttek úgy, hogy Le Mans-ban már elindul a nyolcszoros világbajnok, aki így összesen három versenyt (Termas, Austin, Jerez) hagyott ki a sérülése miatt.

Marquez visszatérése ellenére így is lesz bőven hiányzó Franciaországban: a Ducatinál Enea Bastianini, az RNF Apriliánál Miguel Oliveira, a Gas Gas Tech3-nél pedig a vélhetően egészen nyár végéig lábadozó Pol Espargaro nem tud indulni – sorban Danilo Petrucci, Lorenzo Savadori, illetve Jonas Folger fogja helyettesíteni őket.

motogp-marquez-honda

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Ezzel a szabállyal lehetne izgalmasabbá tenni a futamokat?

A Miami Nagydíj tipikus egykiállásos verseny volt, a mezőny többsége egyetlen alkalommal cserélt kereket, a változatosságot az jelentette, hogy valaki kemény vagy közepes keveréket használt először. A szabályok alapján a hétvégén rendelkezésre álló három keverék közül kettőt kötelező használni a nagydíjon, ez garantálja a minimum egy bokszkiállást. A szakértőként ténykedő ex-F1-es, Karun Chandhok ezt az előírást módosítaná: legyen kötelező a kemény, közepes és lágy keveréket is felhelyezni a vasárnapi nagydíj távján.

„Éppen tegnap posztoltam arról, amit már 2016 óta mondogatok. Szabályban kellene előírni, hogy mind a három keveréket használni kell a futamon. Ez kétkiállásos versenyt eredményezne” – adta elő a Sky Sports podcastjében Chandhok, akinek feltevése, hogy a több kerékcsere automatikusan jobb versenyt eredményez.

„Rögtön kaptam pár választ bokszutcai mérnököktől, hogy ez Miamiban nem működne, mert nem volt elég jó hozzá a lágy gumi. De akkor mi van? Öt-hat körig bírta volna, hat-nyolc körön át kellene használni, így összekuszálta volna a bokszkiállásokat. Most sem értem, miért nem vezették be. Hiszen bármikor felvetem valakinek az F1-nél vagy FIA-nál, mindig azt mondják, érdekes ötlet, meg kellene vizsgálni” – mondta az indiai. Hozzátette még, a Formula-1 jelenleg sprintekkel és időmérőkkel kísérletezget, a futam izgalmainak fokozása is megérne egy próbát.

Leclerc balesetei, Verstappen dupla előzése – a legjobb onboard videók Miamiból

Megérkezett a szokásos fedélzeti kamerás válogatás, benne a címben említetteken kívül többek között Yuki Tsunoda első körével, Oscar Piastri és Lewis Hamilton csatájával, valamint a Red Bullok győzelemről döntő verseny végi összecsapásával – ezek körül ráadásul néhányat 360 fokos kamerából csodálhatunk meg! A videó ide vagy a képre kattintva nézhető:

leclerc-crash

Espargaro: A 2024-es lehet az utolsó szezonom a MotoGP-ben

Aleix Espargaro tavaly nem kis meglepetésre sokáig a vb-címért is harcban volt, végül be kellett érnie az összetettbeli negyedik hellyel. Az Aprilia két évre hosszabbított is vezérmotorosával, az idei évad azonban egyelőre nem alakul a legjobban a spanyolnak: eddig a jerezi pole-ja és ötödik helye a legkiemelkedőbb eredménye a tabellán 13. helyen álló versenyzőnek. A 33 éves motoros már tavaly is jelezte, hogy elképzelhető, hogy az utolsó kontraktusát írta alá a MotoGP-ben, s most is hasonlóan fogalmazott, amikor a The Race erről kérdezte:

„Ez egy nagyon jó kérdés. Nem hiszem, hogy megvan bennem az erő, hogy még sok évig motorozzak. Szerencsés vagyok: az idei év végén és a következő elején mindenki aggódni kezd majd a jövője miatt. És én? Egyáltalán nem. Ha a következő szezont úgy kezdem, hogy a címért harcolok, az Aprilia pedig egy egyéves szerződést akar ajánlani, azt elfogadom. Ha nem vagyok gyors és haza kell mennem, akkor haza fogok menni. Rengeteg bizniszem van otthon, nagyon élveztem a karrierem utolsó két-három évét, úgyhogy egyáltalán nincs stressz. Úgy érzem, a 2024-es lesz az utolsó szezonom. De ha úgy kezdem az évet, hogy ott vagyok az élen és ajánlanak egy szerződést, eldöntjük a családommal” – fogalmazott Espargaro. Az apriliás hozzátette: a MotoGP-nek nem fordítana teljesen hátat, szívesen elszegődne gyári tesztversenyzőnek, mert élvezi, hogy új dolgokat próbálhat ki egy gyártó számára, amelyre a jelenlegi sprintformátum révén a nagydíjhétvégéken már kevesebb a lehetőség.

motogp-aleix-espargaro-aprilia

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

„Breen polgármesterre” emlékezik egy svéd falu

A svédországi Brattby falu lakossága február elején szájtátva csodálta a Svéd Ralin karrierje utolsó nagy sikerét elérő Craig Breen száguldását, aki navigátorával, James Fultonnal az oldalán mindkét brattbyi gyorsaságit megnyerte, sőt a második végén a vezetést is átvette a későbbi győztes Ott Tanaktól. Két hónappal később a ralis társadalom gyászba borult Breen halála miatt, Brattby egyik lakója pedig úgy döntött, hogy különleges módon emlékezik meg az elesett pilótáról: a település névtábláján a polgármestert, Craig Breen gyászoló megemlékezést helyezett el.

pf-brattby-breen

A nem sokkal a Svéd Rali előtt elhunyt szervező, Roland Astrom unokaöccse, Joakim készítette a fenti fotót, s a DirtFish nevű oldalnak el is mondta, miért különleges számára ez a megemlékezés: „Az idei Svéd Ralin lettem Craig nagy rajongója, a szemében látszó öröm őszintén megérintett, különösen a nagybátyámat gyászolva. Roland imádott raliversenyeket szervezni, hogy ezzel örömet szerezzen másoknak, s Craig mosolya a brattbyi szakasz után megmutatta, hogy sikeres volt.”

„Minden nap átmegyek Brattbyn, és bár nem én tettem fel a táblát, amikor megláttam, le kellett fényképeznem. Mivel Craig egy ennyire nehéz időben szerzett nekem örömet, még nehezebb volt hallani, hogy elhunyt. De abban azért némi vigaszt találhatunk, hogy mindketten, Roland és Craig is úgy halt meg, hogy azt csinálták, amit a legjobban szerettek.”

Hat magyar ralikrosszos is folytatja az Eb-szezont

Június 3-4-én elkezdődik a Ralikrossz-világbajnokság 2023-as idénye Portugáliában, egyben folytatódik a Nyirádon már elindult RX1 és RX3 Európa-bajnokság – a hazai pályán rajthoz álló magyarok közül sokan folytatják a szezont külföldön.

Az RX1 kategóriában hat magyar állt rajthoz Nyirádon, jó hír, hogy közülük négyen is elutaznak Montalegrébe: a 16 fős kategória résztvevői között szerepel Benyó Máté, aki kiváló döntős ötödik hellyel mutatkozott be az Európa-bajnokságon, Kárai Tamás és Mózer Attila – két rutinos Eb-szereplő –, továbbá Koncseg Zoltán.

Ezúttal az RX3 lesz a népesebb kategória, amely 19 főre hízik, szokás szerint számos portugál vendégszereplővel. A Magyarországon rajthoz állt négy magyar közül ketten folytatják az Eb-szezont, a hazai pályán kiváló dobogós eredményt szerzett Körmöczi Balázs, valamint Szíjj Zsolt.

Portugáliában kezdődik el a világbajnokság szezonja. A létszám 10 főre nőtt, lényegében a 2022-es szereplők térnek vissza, az élen a címvédő és ötszörös bajnok Johan Kristofferssonnal, plusz a Special ONE Racing, melynek két Lancia Delta Evo-e-jét a sorozatban utoljára 2018-ban szerepelt Sebastien Loeb, valamint Guerlain Chicherit vezeti. A Münnich Motorsport SEAT-jának pilótája még nem ismert. A nevezési listák itt találhatók meg.

Ralf Schumachert bántalmazták Miamiben

Mostanában meglehetősen gyakran bukkan fel a hírekben Ralf Schumacher, bár ezt a legutóbbi esetet valószínűleg szívesen elkerülte volna ő is, és az érintettek is: a verseny leintését követően őt, valamint a Sky riporterét, Peter Hardenackét félrelökték, méghozzá az egykori pilóta elmondása szerint indokolatlanul brutálisan – erre Schumacher a kamerák előtt leidiótázta őket, amiről hangsúlyozta, hogy mostanra sem változott a véleménye.

A német exversenyző ezt írta a történtekről: „A biztonsági ember olyan brutálisan lökött félre, hogy az nagyon fájt. Ezeket a karcolásokat persze el lehet felejteni, de ez egyszerűen nem így működik. Bocsánatkérést várok, és ami még fontosabb, azt, hogy ilyen ne történjen többet. Az amerikai személyzet aránytalanul kezeli a dolgokat, nem ismerik a környezetet, nem tudják, hogyan működik az interakció az F1-ben.”

pf-ralf

Óriásvárosokba vinnék a Formula–E-t

Nem csupán az idén már három amerikai futamot rendező F1, hanem a Formula–E is terjeszkedik az Egyesült Államokban: a The Race értesülései szerint már a következő, 2023–24-es szezonban ePrix-t rendezhetnek Los Angelesben, méghozzá a tervek szerint a város egyik stadionjának környékén – sőt a pálya akár be is mehet a stadionba, ahogy azt korábban Szöulban láthattuk.

És nem Los Angeles az egyetlen nagyváros, mely a Formula–E iránt érdeklődik: Monacóban tokiói illetékesek egyeztettek a japán főváros tengerparti részére tervezett futamról, és Chicago részéről is felmerült a versenyrendezés, méghozzá közös hétvégén az illinois-i város NASCAR-fordulójával, de úgy tűnik, nem sikerült dűlőre jutniuk a feleknek egymással.

tokyo-waterfront