DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 17. csütörtök

Fry: Alonso a négy legjobb pilóta egyike

Az Alpine vezető műszaki igazgatójának tisztségét az a Pat Fry tölti be, akinek Formula-1-es útjai gyakran találkoztak Fernando Alonsóéval: együtt dolgoztak a Ferrarinál és két külön periódusban a McLarennél is. Fry véleménye szerint a spanyol továbbra is a rajtrács legjobbjai közé tartozik.

„Fernando a négy legjobb pilóta egyike” – mondta a brit mérnök a Motorsport.com spanyol kiadásának, igaz, arról nem szól a fáma, ki szerinte az élcsoport másik három tagja. Alonso kvalitásait így méltatta: „Segít nekünk, hogy mindenben jobbak legyünk, minden pillanatban. Formula-1-es pályafutása során számos különböző autót vezetett, így hasznos a véleménye, mikor ennyire megváltozott a versenygép.”

Így lett világbajnok Vandoorne a Formula-E 100. futamán – videó

Több szempontból is komoly jelentősége volt a Szöul ePrix második felvonásának, hiszen ez volt a Formula-E történetének századik versenye, egyúttal a Gen2-es éra utolsó futama is. Amelyen Stoffel Vandoorne és a távozó Mercedes egyaránt világbajnoki címet szerzett – ha valaki esetleg lemaradt az évad utolsó viadaláról, az alábbiakban pótolhatja a lényeget:

Ferrari-festésű formulaautót videóztak le egy cseh autópályán

A közösségi oldalakon kezdett el terjedni az alábbi felvétel, amelyen vélhetően egy korábbi GP2-es versenygép Ferrari-dizájnba öltöztetve halad az autópályán. Cseh lapok szerint ez már nem az első hasonló eset azon a szakaszon: 2018-ban is történt egy ugyanilyen incidens, és bár szabálytalan a formulaautók használata a forgalomban, a sofőr mégis elkerülte állítólag a bírságot – most pedig ugyanő térhetett vissza:

Horner: A 24 futamos naptár nagyon a határon van

Tavaly és idén is 22 versenyből állt a Formula-1-es szezon, a hírek szerint azonban jövőre már a 24-et is elérheti a nagydíjak száma: a jelenlegi helyszínek mellé érkezik Katar és Las Vegas, visszatérhet Kína, valamint akár Dél-Afrika is. Emiatt a Francia Nagydíj kiesése gyakorlatilag tényként kezelhető, de veszélyben van Spa-Francorchamps is: a Belga GP sorsa Kyalamitól függhet. Mindenesetre a 24 futam természetesen rekord lenne, méghozzá egy olyan, amely Christian Horner Red Bull-csapatfőnök szerint már a limitet súrolja a terhelés szempontjából:

„Ha 24 hétvégéről beszélünk egy évben az 52-ből, az valóban soknak érződik” – nyilatkozta a Sky F1-nek. „De ha megnézzük az érkező helyszíneket, akkor úgy vagyunk vele, hogy ’oké, Vegasért bevállalunk még egy hétvégét’. Ha Dél-Afrika a naptárban lenne, azért is egyértelműen bevállalnék egy plusz hétvégét. Kína is visszajöhet, ami szintén fontos piac. Szerintem keményen dolgoznak azon, hogy rövidebbek legyenek a hétvégék és logisztikai szempontból elviselhetőbbek a csapatok és az utazó személyzet számára. Szükség van ezekre, a 24 verseny már nagyon a határon van.”

horner-dppi-2022-f1

Megvan, ki képviseli hazánkat az F4-esek között az Autósport Játékokon

Oláh Gyárfás, az MNASZ elnöke jelentette be a Facebook-oldalán, hogy Kovács Zénó indul a magyar válogatott színeiben az október végén a franciaországi Paul Ricard pályán és környékén megrendezendő Autósport Játékokon. Zénó eddig a hazai és az FIA CEZ bajnokságokban szerepelt.

A második alkalommal kiírandó Autósport Játékokon természetesen más kategóriákban is lesznek magyar indulók (összesen egyébként tizenhét szakág képviselteti majd magát az eseményen): a túraautósok és a driftesek között is például várják a jelentkezőket az MNASZ-nél.

Nyck de Vries szerint a halo mentette meg az életét

Nyolc autó is a falban kötött ki a Formula-E szöuli hétvégéjének első versenyén, a legkomolyabb ütközést pedig a 2021-es világbajnok, Nyck de Vries szenvedte el, aki telibe találta Sebastian Buemi autóját, majd a Nissan alá csúszott. Az eset következtében a Mercedes pilótája beszorult, és jó néhány percig bent ragadt az autójában. A futamot követően elárulta, a fejvédő elem megmentette az életét. „Szerencsére a halo megvédett a balesetben. Minden úgy történt, mintha lassított felvételen történt volna. Jól vagyok, de természetesen ez volt a lehető legrosszabb módja annak, hogy véget érjen a versenyem. A legfontosabb, hogy mindenki jól van” – idézte a holland pilótát a Mercedes közleménye.

A COTA főnöke szerint az amerikai helyszínek kiegészítik egymást

Az Egyesült Államokon belül a Formula-1 sokáig nem tudta hosszabb távon megvetni a lábát, az utóbbi években azonban egyre népszerűbbé vált a sportág, így 2023-ban már három futamot is rendeznek az országban. Az austini futam 2012 óta jelen van, ehhez csatlakozott idén Miami, jövőre pedig Las Vegas is visszatér a naptárba. A Circuit of the Americas főnöke, Bobby Epstein szerint ez a három pálya valóban tökéletesen kiegészíti majd egymást. „Miaminak megvan a csillogása és egy csodálatos úti cél, miközben megadja a nemzetközi ízt, Las Vegas pedig a legmerészebb, és a legszórakoztatóbb helyszín Amerikában” – mondta el a Reutersnek a szakember, aki úgy véli, a COTA szintén egyedülállónak számít. „Amit látunk, hogy a pályán való versenyzés valóban kielégíti az igazi autóverseny-rajongókat az előzési lehetőségek, a dombok és a kanyarok tekintetében, ahogyan az a tény is, hogy a rajongók nyolc vagy tíz kanyart láthatnak egy ülésből” – árulta el Epstein.

Da Costáé a szezon utolsó pole-ja, Vandoorne karnyújtásnyira a vb-címtől

Vasárnap újabb időmérővel folytatódott a Formula-E szöuli idényzáró hétvégéje. A fő figyelem természetesen a vb-címért küzdő Stoffel Vandoorne-ra és Mitch Evansre irányult, ám a kvalifikáció után még kevesebb az esélye a Jaguar versenyzőjének a fordításra: az új-zélandi már a csoportkörben búcsúzott, így csak a 13. helyről startol, míg a 21 ponttal vezető belga egészen az elődöntőig jutott. Ott aztán Edoardo Mortara állította meg a Mercedes versenyzőjét, így Vandoorne a negyedik rajtkockát kaparintotta meg.

A pole-pozíciót viszont Antonio Felix da Costa, miután a fináléban 264 ezreddel legyőzte Mortarát. A harmadik helyről Jake Dennis indulhat az Andrettivel. Említést érdemel még, hogy egy tegnapi ütközés során megsérült Antonio Giovinazzi jobb hüvelykujja, ezért nem áll ma rajthoz: Sacha Fenetraz helyettesíti az olaszt, a 21. helyről startolhat – csak a komplett hajtásláncot cserélő Alexander Sims fog mögüle indulni. A Szöul ePrix mindent eldöntő utolsó felvonása itthoni idő szerint 9 órakor indul.

dacosta-fe-szoul-dppi-1

Megérkezett a sokak által várt animációs videó

Ahogyan azt már szombat délután megszellőztették a Twitteren, a Formula-1 ismét elkészítette a nagy népszerűségnek örvendő alkotását, melyben a legemlékezetesebb rádióüzeneteket figurázzák ki. Az első félév legjobbjai között szerepel többek között Lando Norris éneklése, Charles Leclerc kiáltása, vagy éppen Sergio Perez folyamatos tüsszögése. A majdnem két perces videó továbbra is szórakoztatónak mondható.

A videó a képre kattintva érhető el! 

Stroll eddig csak egy dologban volt jobb Vettelnél

A Mercedes csapata után ezúttal az Aston Martin került terítékre az F1 félévi összevetésében, amikor az egyes csapatoknál versenyző pilóták teljesítményét hasonlítják össze. Míg a német márka versenyzői viszonylag hasonlóan teljesítettek, az Astonnál szinten mindenben Sebastian Vettel bizonyult jobbnak. A négyszeres világbajnok a futamokon, az időmérő edzéseken, valamint a legjobb pozíciókat tekintve is erősebb volt a nyári szünetig bezárólag, a kieseket illetően viszont Lance Stroll áll jobban.

Nyolcan a falba kerültek, Evans pedig szárnyalt – ez történt a Formula-E szombati futamán Szöulban

Ugyan a verseny jelentős része viszonylagos nyugalomban zajlott, a rajt után szinte rögtön előkerült a piros zászló a Formula-E legelső Szöulban rendezett futamán, a mezőny pedig a biztonsági autó mögött tette meg az utolsó kört. A győztes végül a kiválóan rajtoló Mitch Evans lett, aki így továbbra is harcban van Stoffel Vandoorne ellen a világbajnoki címért. Aki esetleg lemaradt a szombat reggel történtekről, most bepótolhatja, mivel megérkezett a hivatalos összefoglaló videó, melyben minden lényeges dolgot megtekinthetünk.

A McLaren bepillantást engedett az MP4/4 tervrajzaiba

Különleges felvételt posztoltak a McLaren hivatalos Instagram-oldalán. A wokingi alakulat egy rövidke videóban mutatott meg néhány látványos részletet azokból a tervezetekből, melyek alapján elkészült az MP4/4-es versenygép. Az autóval 1988-ban a csapat hatalmas fölénybe került, és mindössze egy futamot nem tudtak megnyerni, a konstruktőri világbajnoki cím mellett pedig Ayrton Senna révén az egyéni világbajnoki trófea is a birtokukba került.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

McLaren (@mclaren) által megosztott bejegyzés

Hamarosan érkezik az F1 Animated következő epizódja

Néhány éve egészen nagyot szólt, amikor az F1 részéről újra gondolták a legjobb rádióüzeneteket, és vicces animációkat készítettek hozzájuk. Ezek a videók azóta is nagy népszerűségnek örvendenek, ezért az idei évben is készülnek új epizódok, az első félév anyagiból készült legújabb verzióból pedig néhány képen keresztül már adtak némi ízelítőt a rajongóknak.  

Itt a Grill The Grid nagy fináléja!

Az utolsó epizódban a pilótáknak az ABC minden betűjével meg kellett nevezniük egy versenypályát. Vajon kinek ment a legjobban? És ki nyerte az összesítést? Kattintsatok a képre és kiderül!

Zandvoortban biztosak benne: nem lesz még egy holland verseny

A Formula-1 1985 után tért vissza Hollandiába, azonban nem Zandvoort volt az egyetlen jelentkező, hiszen Assen is szívesen rendezett volna versenyt. A visszatérő helyszín egyből nagy siker lett, ami nyilvánvalóan Max Verstappen helyi népszerűségének köszönhető, a tavalyi versenyhétvége után pedig a Holland Nagydíj elnöke elhintette, hogy elképzelhetőnek tartaná, hogy tartsanak egy versenyt tavasszal, egyet pedig ősszel.

Erre reagált most a zandvoorti tulajdonos, Prince Bernhard: "A Formula-1 hollandiai jogai nálunk vannak, ezt pedig egy kizárólagos szerződés is biztosítja számunkra" - mondta a Formula1.nl-nek. "Ha már nem lenne nálunk ez a kiváltság, akkor újra terítéken lehetne ez a kérdés, de így csak annyi a dolgunk, hogy a következő verseny megrendezésére koncentrálunk.

Így áll jelenleg az Aston Martin új központjának építése

A YouTube-on tett közzé állapotfrissítést az Aston Martin épülő új főhadiszállásáról, melyben egy új szélcsatorna is helyet kap majd. A csapat Sebastian Vettel visszavonulása után egy másik világbajnokot fogott magának Fernando Alonso személyében, akinek a szeme előtt talán épp Strollék ambíciózus céljai lebeghettek. Guy Austin, az építkezésért felelős projektmenedzser vezet körbe bennünket az Aston félkész központjában.

Meghívták egy Red Bullra a Mercedes-rajongókat

Mostanában az elharapódzó indulatokról és az ellenfél iránti tisztelet teljes hiányától volt hangos a sajtó a rajongók viselkedését illetően, azonban Budapesten történt egy szívmelengető és egyben humoros jelenet. Néhány Red Bull-rajongó ugyanis titokban meghívta a szomszéd asztalnál ülő Mercedes-szurkolókat egy energiaitalra, amelyen aztán közösen nevettek egy jóízűt, majd a mercedeses srácok meg is köszönték a Red Bullt a hollandoknak.

Kevés különbség fedezhető fel a Mercedes pilótáinak teljesítményében

Érdekes összeállítást posztoltak a Formula-1 Twitter-oldalán, ahol ezúttal a Mercedes párosának eddigi teljesítményét vetették össze. Bár az idény első felében úgy tűnt, George Russell jobb eredményekre képes a német márka versenygépével, később Lewis Hamilton is magára talált, ami a számokból is jól látszik. A futamokat, és az időmérőket tekintve Russell 7-6-ra vezet a csapattársa ellen, de a pontok tekintetében is csak 12 egységgel gyűjtött többet. Az istálló fiatal tehetsége még a legmagasabb rajtpozíciót nézve is jobban áll, ugyanakkor a versenyen elért legjobb helyezés eddig Hamiltoné a második pozícióval. A kiesések statisztikájára is érdemes figyelni, ugyanis idén eddig mindössze egyszer fordult elő, hogy nem ért célba egy Mercedes.

Videó: A top 10 onboard felvétel 2022-ből

Az F1 a YouTube-on összegyűjtötte az idei szezon tíz leglátványosabb fedélzeti kamerás felvételét. A videót a képre kattintva tekinthetitek meg!

Továbbra sem engedik rajthoz állni a NASCAR korábbi bajnokát

A Pocono Racewayen elszenvedett balesete után agyrázkódásra utaló tüneteket produkált Kurt Busch, aki azóta sem kapott rajtengedélyt. A 23XI Racing pilótája már több mint 20 esztendeje állandó résztvevője a Cup Series mezőnyének, 2004-ben bajnoki címet ünnepelhetett, és mindössze néhány futamot kellett kihagynia az évek során. Ezúttal más a helyzet, mivel 44 éves versenyző továbbra sem produkált kielégítő eredményeket, így az orvosok egyelőre pihenőre küldték, helyettese pedig a következő hétvégén is Ty Gibbs lesz.

„Az agyrázkódásból való gyógyulás nem zajlik egyenletesen. Jól érzem magam a felépülésem alatt, ezen a héten már részt vettem egy szimuláción, ahol a versenyeken lévő körülményeknek megfelelően terhelik a szívemet, és a testemet, ám nyilvánvalóvá vált, hogy még nem állok készen a visszatérésre. Érzelmileg ez volt messze a legnehezebb hét, hiszen érzem a javulást, de a versenyzés extrém mentális és fizikai erőfeszítést igényél, a testem pedig nem képes tolerálni ezt. Haladást értem el, keményen küzdök minden egyes nap. Mindent megtesztünk azért, hogy 100%-os legyek, és újra versenyezni tudjak” – írta hivatalos közleményében Kurt Busch.

A silverstone-i hősies kármentés után kimondtuk: Aleix Espargaro megnyerheti a világbajnokságot

Mint utólag kiderült, törött sarokcsonttal kvalifikált hatodiknak és ért célba kilencedik helyen a Brit Nagydíjon Aleix Espargaro, aki így csupán egyetlen pontot bukott a vb-éllovas Fabio Quartararóval szemben. A spanyol elképesztő kármentése és az Aprilia Maverick Vinales által (is) mutatott formája alapján pedig most először beszéltünk úgy Espargaróról a Formula Motocastban, hogy reális esélye lehet a vb-cím elhódítására – a vonatkozó rész 37:59-től hallgatható:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!