DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 22. hétfő

Hova tűnt Damon Hill? A legismertebb magyar F1-es mondat története

A Formula Podcast legutóbbi adásában az elmúlt negyedszázad legnagyobb meglepetéseit vettük sorra, köztük azt a Magyar Nagydíjat, melyen egy féldolláros alkatrész fosztotta meg az Arrowst és Damon Hillt az F1 történetének egyik leghihetetlenebb győzelmétől. Az adás e szakaszában, melyet 48:52-től hallhatsz, természetesen a legendássá nemesedett kommentátori felhördülés mellett se mehettünk el szó nélkül…

 

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

 applepod2


stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

Hétfőn hallgatja meg az FIA az Aston Martint Vettel-ügyben

Csütörtök este jelentette be az Aston Martin, hogy hivatalosan is fellebbeznek Sebastian Vettel hungaroringi kizárása ügyében (a német autójából nem tudtak a szabályokban rögzített egyliternyi üzemanyagmintát venni a leintést követően), emellett pedig a büntetés felülvizsgálatát is kérték. Ez utóbbi jogi folyamat kapcsán jelölte ki az FIA az időpontot: a csapat képviselőinek hétfő délután 15 órakor kell megjelenniük egy videokonferencián, ahol a hungaroringi felügyelők elé tárhatják a közleményükben említett „új bizonyítékot”. Amennyiben a stewardok úgy ítélik meg, hogy valóban új, jelentős és releváns bizonyítékról van szó, amely az ítélethozatalkor nem állt a felek rendelkezésére, akkor újranyithatják az ügyet – ez az a pont, ameddig a Red Bull nem jutott el egy hete Lewis Hamilton silverstone-i büntetése kapcsán.

Ettől független folyamat a fellebbezés, amely a Motorsport.com információi szerint elsősorban arról szól, hogy az Aston szeretné kicserélni az állítólag törött üzemanyagpumpát, s egy azzal megegyező új alkatrésszel próbálnák meg kinyerni a mintához szükséges üzemanyagot. Az istálló szerint ugyanis a méréseik alapján nem a kinyert három deciliter, hanem a szabályban előírtnál jelentősen több, 1,74 liter üzemanyagnak kellene lennie Vettel autójában – amelyet emiatt egyébként az FIA le is foglalt még vasárnap este, hogy aztán a franciaországi technikai központjukba szállítsák, hogy később esetleg alaposabban megvizsgálhassák.

vettel-aston-hung-dppi

fotó: DPPI

Idén sem rendezik meg a második Autósport Játékokat

2019-ben az olaszországi Vallelungában tartották meg először a „motorsportos olimpiának” is nevezett Autósport Játékokat. Az esemény nagy sikerrel futott az FIA szerint, így magától értetődő volt a folytatás. Csakhogy mint oly sok másban, itt is közbeszólt a koronavírus-járvány, így a tavalyi második kiírást el kellett halasztani idén októberre.

Ám mivel a pandémiás helyzet miatt továbbra is rengeteg a bizonytalanság, a szervezők és az FIA pénteken bejelentették, hogy meghozták az elkerülhetetlen döntést, s újfent elhalasztották az Autósport Játékokat. Az új időpont így 2022. október 29-30., a helyszín változatlanul az F1-es Francia Nagydíjnak is otthont adó Paul Ricard versenypálya lesz. A közlemény még hozzáteszi, hogy dolgoznak azon, hogy idén egy digitális versennyel „pótolják” az elmaradó eseményt.

motorsport-games

Megint veszélyben lehet a Török Nagydíj

A folyamatosan változó koronavírus-helyzet rengeteg még a kérdőjel a 2021-es Formula-1-es idény második felével kapcsolatban. A hátralévő európai szakasz az Orosz Nagydíjjal bezárólag viszonylag biztosnak tűnik, utána azonban még rengeteg változás lehet. Az egyik fő bizonytalansági tényező az október 10-re kiírt Japán Nagydíj: bár Tokióban jelenleg is zajlik az olimpia, eközben rekordszámú fertőzöttet jelentettek nemrég az országban, ami veszélybe sodorhatja a suzukai futamot.

Ezzel együtt pedig a korábban törölt Szingapúri GP helyére beugró Török Nagydíjat is. Az egyszer már Kanada helyére beillesztett, majd törölt helyszín ugyanis még mindig a vörös listán szerepel a briteknél, azaz az onnan érkezőkre tíznapos kötelező karantén várna. Márpedig ha törlik Suzukát, akkor az Auto Motor und Sport értesülései szerint egy második austini fordulóval pótolnák azt, de nem október 10-én, hanem 17-én, egy héttel az USA Nagydíj tervezett időpontja előtt. Azaz Isztambulból előbb haza kellene utazniuk a csapattagoknak, a tíznapos karantén miatt viszont nem tudnának időben elutazni a Circuit of the Americas versenypályára. Persze még sok minden változhat – például a britek is levehetik a vörös listáról Törökországot vagy kivételt kaphat az F1 –, mindenekelőtt pedig a japán futam sorsának kell eldőlnie.

A briteknél amúgy nemrég Mexikó is felkerült a vörös listára, ami az ottani állomást is bizonytalanná teheti, a braziloknál viszont nemrég lendületet kapott az oltási program, így egy fokkal jobb helyzetben lehet a Sao Pauló-i Nagydíj november első felében. Ami pedig az idény zárását illeti: egyelőre nem dőlt el, mivel helyettesítik a kiesett Ausztrál GP-t, de információink szerint egy közel-keleti triplával érhet véget az évad, amelyben Katar is szerepet kaphat Szaúd-Arábia és Abu Dhabi mellett.

f1-isztambul-start-dppi

fotó: DPPI

Verstappen szerint tűzbe menne érte a Red Bull vezetése

A Motorsport-Totalnak beszélt arról Max Verstappen, hogy milyen királyi bánásmódban részesül ő a Red Bull csapatánál:

"Büszkévé tett, ahogy a csapat reagált a silverstone-i esetre, ez bizonyította, hogy jó helyen vagyok. Tűzbe mennének értem (gondolt itt Christian Hornerre és dr. Helmut Markóra). Silverstone után folyamatosan csörgött a telefonom, mert a csapatból valaki mindig meg akarta kérdezni, hogy hogy vagyok. Nem hiszem, hogy más csapatnál ilyen hamar így kezelnének."

00121012_073

fotó: dppi

A Formula-1 is Rossit búcsúztatja

Ahogyan arról már korábban beszámoltunk, a MotoGP kilencszeres világbajnoka az idény végén visszavonul, a közösségi médiát pedig elárasztották az olasz motorost méltató posztok. Az F1 sem maradhatott ki ebből, a sportág hivatalos Instagram oldalára került fel egy kép, melyen a korábbi eredményei felsorolása mellett gratuláltak a doktornak és annyit üzentek neki, hogy élvezze az utolsó szezonját.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Milyen érzés lehet F1-es versenyt nyerni?

A Magyar Nagydíjon Esteban Ocon személyében új győztest avattunk, és természetesen minden második, hozzá intézett kérdés arra vonatkozott, hogyan jellemezné azt a pillanatot. A Formula-1 ezt most megtudakolta a mezőny többi győztesétől is. Legújabb rövid videójukban Fernando Alonso, Max Verstappen vagy épp Pierre Gasly beszélnek arról, milyen érzés a legelső helyen zárni a versenyt. A támogatás érzete, megkönnyebbülés, a gyerekkori álom valóra váltása – különféle jellemzőket emeltek ki, egyben azonban mindenki egyetértett: olyan tiszta öröm, mely semmi máshoz nem fogható. A videó IDE vagy a képre kattintva indul.

 

Chandhok: Nehéz választani, de Verstappen a legjobb idén

A nyári szünet és 2021-es szezon féltávja apropóján a Sky Sports szakértőjeként dolgozó ex-F1-es, Karun Chandhok sorba állította az első félév legjobban teljesítő öt pilótáját: nem volt egyszerű a dolga, kit hozzon ki elsőnek.

„Igazán nehéz volt Lewis és Max között választani, erős érv szól mindkettő mellett. Azonban egyikük sem volt tökéletes. Max hibázott Bahreinben, mikor Lewist a pálya külső részén előzte meg, azután Portimaóban is szélesen fordult, ami a pole-ba került neki, és továbbra is úgy vélem, abban a bizonyos silverstone-i balesetben több helyet adhatott volna Lewisnak. Ezeket leszámítva pompás szezont teljesít, és a maximumot hozta ki minden lehetőségből. A bakui defektet leszámítva és azt feltételezve, hogy második lett volna Silverstone-ban, 37 ponttal vezetné a bajnokságot” – érvelt Verstappen elsősége mellett a HRT egykori pilótája.

Karun Chandhok ötös listája így néz ki: 1. Max Verstappen. 2. Lewis Hamilton. 3. Lando Norris. 4. Charles Leclerc. 5. Carlos Sainz.

26 év három percbe sűrítve: ezzel a videóval búcsúzik a MotoGP Rossitól

Valentino Rossi csütörtökön bejelentette, hogy az idény végén távozik a MotoGP-ből. A kilencszeres világbajnok ezzel egy legendás és elképesztően hosszú karrier végére tesz pontot, hiszen 1996 óta szerepelt a gyorsaságimotoros-világbajnokságon. A rendkívüli sajtótájékoztatón egy rövid videót is bejátszottak a „Doktor” legemlékezetesebb pillanatairól – íme:

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Őrület: F1-es Alfa Romeót tesztelt a Hungaroringen a Formula-2 történetének legnagyobb balekja

Mi is beszámoltunk róla, hogy a héten az óriási tehetségnek tartott, s erre egyelőre rá is szolgáló 17 éves Theo Pourchaire vezethette a mogyoródi pályán az Alfa Romeo 2019-es Formula-1-es autóját, viszont – fogalmazzunk úgy – egy szerényebb képességekkel megáldott pilóta is beülhetett a volán mögé. Mahaveer Raghunathanról van szó, aki azzal szerzett magának igencsak kétes hírnevet néhány éve a Formula-2-ben, hogy nem elég, hogy irgalmatlanul lassú volt, ráadásként egyetlen idényen belül kétszer is összegyűjtötte az egyfutamos eltiltáshoz szükséges 12 büntetőpontot (a második felfüggesztést a szezon vége miatt „megúszta”).

Az Alfa Romeo nem hozott nyilvánosságra semmilyen részletet a 22 éves indiai hungaroringi körözéséről, de a RaceFans.net szaklap úgy tudja, Raghunathan 71 kört tett meg, azaz gyakorlatilag egy versenytávot.

18 évvel ezelőtti dokumentumra bukkant Susie Wolff: Harmadik lett egy futamon Hamilton mögött

A szekrények mélyén keresgélt Susie Wolff, a Williams egykori tesztpilótája, jelenleg a Venturi csapatfőnöke a Formula-E-ben, és egy kincset érő papírlapot talált: a Formula Renault UK 2003-as szezonja 11. versenyének eredményét. Az első helyen Lewis Hamilton végzett, a harmadik pedig ő lett (leánykori nevén, Susie Stoddartként). Kicsit lejjebb egy másik jól ismert nevet látunk: a szintén F1-et megjárt Paul di Resta hatodikként végzett a Snettertonban rendezett futamon.

A Mercedes-csapatfőnök Toto Wolff házastársa egy másik ereklyére is rábukkant: egy 2001-es kiadású gokartos magazinra, címlapon Hamiltonnal.

Ezt jegyezzük fel a 36. Magyar Nagydíjról

A Formula.hu Instagram-oldalán hasonló tartalmakkal találkozhattok minden F1-es futam után - kövessétek oldalunkat!

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Formula.hu (@formula.hu) által megosztott bejegyzés

„Valóra vált egy álom” – átesett az F1-es tűzkeresztségen a 17 éves tehetség

Theo Pourchaire életében először tesztelt Formula-1-es versenygépet: a Sauber pilótaakadémiájába tartozó francia F2-es a kétéves Alfa Romeo C38-at vezette a Hungaroringen – a Pirelli-teszten résztvevő McLarenhez és Mercedeshez csatlakozott szerdán. Részletekbe menően az Alfa Romeo csak annyit közölt, a pilóta „teljes programot” abszolvált.

„Tegnap valóra vált egy álom, életem során először Formula-1-es autót vezettem. Emlékszem, hogy erről a napról álmodtam gyerekként. Köszönetet mondanék az Alfa Romeo Racing teljes csapatának ezért a csodálatos tapasztalatért és felejthetetlen napért” – mondta az ifjú Pourchaire, aki gyorsan lépdel a formulaautózás ranglétráján: csupán a 2018-as volt első F4-es szezonja, F3-as szinten egyetlen idényt futott (bajnoki ezüstéremmel), idén újoncként az F2 legfiatalabb tagja. Monacóban már futamot nyert, teljesítménye révén pedig a szóbeszéd már 18. születésnapja előtt kapcsolatba hozta az Alfa 2022-es ülésével.

Tarolás és taktikai hiba: zűrös hétvégéje volt a Mercedesnek

A Formula Podcast Magyar Nagydíjat értékelő adásában külön figyelmet szenteltünk két emlékezetes mozzanatnak: Valtteri Bottas tarolásának és az egyautós rajtnak – a Mercedes főszereplésével lejátszódó különleges jelenetekről 01:04:52-től hallhatsz!

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

applepod2

stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

Correában feltépte a sebeket a Spái 24 órás balesete

A múlt hétvégén rendezték a Spái 24 órás versenyt is, azonban már az első órában komoly baleset szakította félbe a versenyt, mely után a Williams tartalékpilótájaként szolgáló Jack Aitken kórházba is került kulcscsonttöréssel és csigolyasérüléssel. Az ütközés a Radillion-Eau Rouge kanyarkombinációban történt, ugyanott, ahol 2019-ben az a tragikus F2-es baleset, amelyben Anthoine Hubert életét vesztette. A mostani ugyan szerencsés kimenetelű volt, a két évvel ezelőtt történtek túlélőjét, Juan Manuel Correát azonban így is megrázták a látottak. „A képsorok kifejezetten kísértőek voltak” – mondta a pilóta.

Azt is elárulta, támogatja, hogy módosítsák azt a kanyart a versenyzők biztonsága érdekében, és az FIA-val is rendszeresen egyeztet ezügyben. „A balesetem óta sok kétséget fogalmaztam meg az FIA és a rendezők felé a pályával kapcsolatban. Felajánlottam, hogy megosztom velük a saját tapasztalataimat. A történtek óta válaszokat keresek, hogy miért következett be ez, és hogy milyen lépéseket tettek az FIA és az érintettek, hogy növeljék a biztonságot, és elkerüljék, hogy bárki más hasonlóan súlyos sérüléseket szenvedjen. Az egyeztetések jelenleg is zajlanak, és biztos vagyok benne, hogy konstruktív eredményük lesz.” Correa a baleset után, hosszú rehabilitáció árán visszatért a versenyzéshez, jelenleg az F3-ban próbálja újraindítani karrierjét. Következő versenye pedig éppen Spában lesz.

Érdekes alkotás látható a Hungaroring mellett

Ha valaki esetleg nem tudná, hogy hová tűnt Damon Hill, akkor tudunk segíteni. A magyar versenypálya 5-ös kapuja mellett található a képen látható rajz, mely az 1996-os világbajnok egyik korábbi versenygépét ábrázolja. A brit pilóta pályafutásának utolsó két évében versenyzett a Jordan csapatánál, a Formula Retro nevű tematikus csoportunkban pedig további hasonló érdekességeket lehet találni.

Az RSB ismét elutasította Turánék kérelmét, de még mindig nincs vége

A Boldogkő Raliról kizárt Turán - Bagaméri páros ügyében újabb határozat született: az RSB másodszor is elutasította a csapat fellebbezését, megállapította, hogy jogosulatlanul használták az adott gumikat az adott versenyen. Turánék most másodszor is elvihetik az ügyet a (még fel nem állt...) Sporttanácshoz, amelynek jogkörét az MNASZ elnöksége gyakorolja.

Az RSB közleménye:

"A Rally Szakági Bizottság, a 78/ST/2021.06. 16. sz. elektronikus elnökségi határozat alapján, mint megismételt elsőfokon eljáró bizottság, a Turán Motorsport Sportegyesület (képviseli: Turán Frigyes) által az MNASZ részére megküldött I. Therwoolin Boldogkő Rally 2021 eseményen a 4-es számú felügyelői testület által hozott határozat alapján történt kizárás elleni fellebbezését elutasítja, a versenyen hozott 4-es számú (és azt javító – versenyzőpáros rajtszámát – 5. számú) felügyelői határozatot helyben hagyja. A fellebbezési díj nem kerül visszafizetésre.

Indoklás:

Az 5-ös rajtszámú Turán Frigyes – Bagaméri László versenyzőpáros olyan gumiabroncsot használt a verseny alatt, ami nem felel meg az RVSZ 30.1 bekezdésének miszerint, - kizárólag az MNASZ-szel szerződéses jogviszonyban álló gumiabroncs-beszállító partnerek (továbbiakban: szállítópartnerek) által forgalmazott és azoktól beszerzett gumiabroncsokat használhatnak. A versenyzőpáros által használt gumiabroncs nem felelt meg az RVSZ 30.4. pontjának sem.

Jelen esetben az RTH Versenyabroncs Kft. mint szerződött partner sem a versenyt megelőző 14 nap előtt, sem az I. Therwoolin Boldogkő Rally kezdetéig semmilyen információt, árlistát nem publikált az összes, bajnokságban érintett versenyző felé az 5-ös rajtszámú Turán Frigyes – Bagaméri László által

használt Hankook Z215 típusú gumiabroncsról. Az eljárás során nem került igazolásra az sem, hogy a versenyzőpáros által használt gumiabroncs szerepelt volna a gyártó által publikált, a rendelés idejében érvényes árlistán. Az FIA homológizációnak ténye miszerint a Z215 típusú gumiabroncs homológizációval rendelkezik, az a Magyar Rally Bajnokságot tekintve indifferens, hiszen az RVSZ szerint – fentebb olvasható -, csak olyan gumiabroncs használható, ami szerepel a szerződött partner által forgalmazott gumiabroncsok között. (Az FIA homológ listában 12 márka található ezért szabályozza így az RVSZ.)

A Z215 típus számú gumiabroncs a HANKOOK hivatalos nemzetközi oldalán/oldalain nem fellelhető. (2021. július 20.-I állapot)

A Z215 típusú gumiabroncs létezésének első hivatalos tájékoztatásáról a Hankook Racing Tires facebook oldalán találhatunk információt. Ezt a tájékoztatást a Hankook Racing Tires facebook oldalán a versenyt követő 2021. április 20. napján tette meg, az FIA homologizációs listájának egy kimásolt oldalával.

Az I. fokú fellebbviteli bizottság részére rendelkezésre álló dokumentumok és bizonyítékok egyértelműen alátámasztják, hogy a Hankook Z215 típus jelzésű gumiabroncs az I. Therwoolin Boldogkő Rally-n nem volt használható.

A határozat ellen az érintettek a Sporttanácshoz fellebbezhetnek az írásos értesítés kézhezvételétől számított hét napon belül fellebbezési díj megfizetése mellett.

A jelen határozatot a Rally Szakági Bizottság 4 igen szavazattal fogadta el."

A Formula.hu megkérdezte Turán Frigyest, hogy ismét fellebbez-e és továbbviszi-e az ügyet a másodfokra: mint mondta, igen, a megjelölt hét napon belül él fellebbezési jogával a Sporttanács felé.

bitto

fotó: Bitto Zsolt

Masi szerint Spa-Francorchamps továbbra is biztonságos

Az FIA versenyigazgatója szerint a Formula-1 számára még mindig biztonságos a Belga Nagydíj helyszínéül szolgáló versenypálya. Az elmúlt hétvégén rendezték a spái 24 órás versenyt, melynek első órájában egy nagyon komoly incidens történt.

A baleset után Kevin Estre, Franck Perera, Davide Rigon és Jack Aitken is megjárta a kórházat, Michael Masi viszont kitart amellett, hogy az eset nem veszélyezteti az idei F1-es versenyt, mivel a pálya még mindig rendelkezik a szükséges engedélyekkel.

„Spa-ban több területen is történtek munkálatok, de a pálya jelenleg is Grade 1-es besorolással rendelkezik. Van néhány változtatás és fejlesztés, melyet évről-évre elvégeztek, de úgy gondolom, hogy továbbra is biztonságos. Egyikünk sem szereti az ilyen helyzeteket, annak pedig örülök, hogy a versenyzők jól vannak, ez a legfontosabb"─ idézte Masi szavait a Motorsport.

 

Valakinek óriási összeget hozott a Williams dupla pontszerzése

A fogadások szempontjából igazi rémálom lehetett a Magyar Nagydíj, hiszen egyáltalán nem a papírformát hozta. Valaki számára azonban mégis maga volt az álom. A Formula Podcast csoportunk egyik tagja ugyanis tett egy jelképes összeget arra, hogy mindkét Williams pontszerző helyen ér célba. Ez a kimenetel 501-szeres szorzóval futott. Mint tudjuk, Nicholas Latifit a 8., George Russellt a 9. helyen intették le (Sebastian Vettel kizárása után még előrébb léptek), így a bátor fogadónak végül óriási jutalom ütötte a markát a duó révén.

 

Sainz vagy Leclerc szerez több érmet a Ferrari miniolimpiáján?

Újabb kihívást adott pilótáinak a Ferrari. Carlos Sainznak és Charles Leclerc-nek az olimpia jegyében különböző sportágakban kellett összemérniük tudásukat. Vajon melyikük teljesít jobban asztaliteniszben, golfban vagy épp hullahopp karikázásban? Kiderül a videóból, mely IDE vagy a képre kattintva indul.

 

Mit jelenthet az első győzelem az Alpine számára?

A Formula Podcast Magyar Nagydíjat értékelő adásában többek között arról is beszélgettünk, milyen hatással lehet az első győzelem megszerzése arra a csapatra, akikkel kapcsolatban tavaly még az sem volt biztos, hogy egyáltalánn a rajtrácson lesznek 2021-ben? Az adás e szakaszát 11:41-től hallhatod!

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

applepod2

stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict