DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 10. csütörtök

Megkérdeztük: akár az F1-et is kipróbálná a belgák WRC-sztárja

Nem csak F1-es pilótákkal és csapattagokkal lehet találkozni a spái paddockban, pénteken összefutottunk a helyiek WRC-sztárjával, Thierry Neuville-lel, aki a rali-világbajnokság egyik legnagobb alakja - nem mellesleg éppen most szerezte meg idei első futamgyőzelmét, méghozzá pont Belgiumban, hazai pályán. Neuville sisakot cserélt Fernando Alonsóval, akivel kapcsolatban elárulta, hogy még egy korábbi Bell-eseményről ismerik egymást, amikor mindketten segítettek a gyártónak a bukósisakok tervezésében. 

Neuville azt is elmondta, hogy jó pár F1-es pilótát személyesen is ismer, mert sokan Monacóban élnek, ahogy ő is, így például szoktak találkozni az edzőtermekben, igaz, mindenki elég elfoglalt ahhoz, hogy azért nem töltik együtt az idejüket. Mint mondta, követi az F1-et, amikor csak tudja (és nem ütközik a naptár az ő WRC-futamával) és tetszik neki az idei szezon, amelyben többen is képesek dobogóra állni - külön kiemelte Esteban Ocon magyarországi győzelmét is. 

Megkérdeztük azt is, hogy kipróbálná-e az F1-et, hiszen több WRC-pilóta így tett már - igennel válaszolt, szerinte lehetne erre lehetősége, hiszen ő is Red Bull által támogatott versenyző, de jelenleg a WRC-karrierjére és a hőn áhított vb-cím megszerzésére koncentrál, ha az megvan, akkor beszélhetnek konkrétabban is ilyenről. Végül elárulta, hogy jól ismeri hazánk legmagasabban jegyzett Hyundai-versenyzőjét, Michelisz Norbertet, akivel voltak már együtt a gyárnál és hazafelé egymás mellett ültek a repülőn, ahol össze tudtak ismerkedni - dicsérte honfitársunkat és kiemelte, hogy ő is fontos munkát végez a Hyundainak.

neuville1

Kik a legrégebb óta szolgáló csapatfőnökök?

Mattia Binotto lemondásával kezdődött a csapatfőnökök távozási hulláma a 2022-es szezont követően, majd két esztendőt követően lemondott a csapatfőnöki és vezérigazgatói posztról Jost Capito is a Williamsnél. A keddi nap folyamán bejelentették Frederic Vasseur távozását is az Alfa Romeo istállójától, aki öt és fél éven át dolgozott a Sauber kötelékében, ahogyan azt is, hogy Andreas Seidl majdnem négy év után búcsút int a McLarennek. Ezen keringő fényében meglepő, hogy egyes csapatfőnökök milyen hosszú ideje szolgálnak egyes istállóknál, na de ki a csúcstartó ebben a tekintetben?

 Christian Horner  17 év  Red Bull
 Franz Tost  16 év  AlphaTauri
 Toto Wolff  9 év  Mercedes
 Günther Steiner  6 év  Haas

2024-től Katarba megy a WEC

Az FIA jelentette be, hogy a 2024-es szezontól kezdődően a katari Losailba is ellátgat majd a Hosszútávú Világbajnokság mezőnye. Az F1 után a WEC-cel is több évre szóló kontraktust kötöttek a közel-keletiek, hiszen 2024-től kezdve hat éven át, tehát 2029-ig biztosan rendeznek versenyt a MotoGP-nek és a Formula-1-nek is otthont adó pályán. A verseny a Nemzetközi Automobil Szövetség tájékoztatása alapján hatórás lesz.

Tartalékosnak is rutinos versenyzőt igazolt a DS Penske

Azt már korábban bejelentették, hogy erős felállással kezdi meg a Formula-E új szezonját a DS Penske istállója, miután a kétszeres bajnok Jean-Eric Vergne, valamint a címvédő Stoffel Vandoorne is nekik fog versenyezni. Most arról is bejelentést tettek, hogy a tartalékpilóta szerepkörét sem akárki, hanem Oliver Turvey töltheti be. A 35 esztendős brit amellett, hogy a McLaren F1-es csapatánál is dolgozott, összesen hét szezont húzott le az elektromos szériában, 2023-ra viszont nem maradt hely számára a rajtrácson. „Oliver nemcsak hihetetlen referenciákat hoz a csapathoz, hanem éles versenyzői intellektust is. Minden olyan tulajdonsággal rendelkezik, amit kerestünk ezzel a szereppel kapcsolatban. Tapasztalt, és az elmúlt szezonok során bizonyította versenyzői képességeit. Alig várjuk, hogy együtt dolgozhassunk vele a kilencedik szezonban, vagy azon túl is” – árulta el a csapatfőnök, Jay Penske.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

DS PENSKE FORMULA E TEAM (@ds_penske_fe) által megosztott bejegyzés

2004 óta még mindig ugyanaz a cég szponzorálja az F1-es Bahreini Nagydíjat

Hivatalosan is bejelentették, hogy folytatódik a bahreini futam szervezőinek, valamint a Gulf Air vállalatának együttműködése. A légitársaság a legelső 2004-ben rendezett esemény óta minden egyes futamnak névadó támogatója volt, ez pedig a jövőben sem fog megváltozni. A cég közleményében nem részletezték, hogy pontosan mennyi időre szól a megállapodás, mindössze ennek tényét rögzítették. A 2023-as szezont a Bahreini Nagydíj nyitja majd március 3-5 között. 

Januárban bejelentést tehet Nyikita Mazepin

Miután a Haas csapatánál elveszítette ülését, a fiatal orosz versenyző eltávolodott az autóversenyektől, időnként azonban így is hallat magáról. November elején kiderült, hogy DJ-nek állt, valamint egy rendezvényszervező vállalkozást alapított, az Abu Dhabi Nagydíj után pedig az F1-ből távozó pilótáknak üzent. Ezúttal a Speedweek hírei szerint orosz Championat nevű platformnak nyilatkozva árulta el, hogy a háttérben már komolyan dolgozik a visszatérésen. „Azt tervezem, hogy Oroszországon kívüli versenyeken térek vissza. Remélem, januárban többet tudok majd erről mondani” – mondta szűkszavúan Mazepin, aki ugyanebben az interjúban bevallotta, elsősorban Mick Schumachert akarta legyőzni idén. „Az utolsó spanyolországi tesztnapomon gyorsabb voltam, mint Mick Schumacher. Már akkor is volt egy tervem, hogy a szezon során előtte végzek, de azt már nem tudjuk meg, sikerült volna-e” – tette hozzá.

Vasseur és a Ferrari már hónapok óta megállapodhattak egymással

Egyre többen veszik biztosra, hogy az 2022-es év végén távozó Mattia Binotto helyét Frederic Vasseur veheti majd át Maranellóban. Az Alfa Romeo csapatfőnökét már régóta hírbe hozták a Ferrari F1-es csapatával, a pletykák pedig csak felerősödtek, amikor megerősítették, hogy Binotto elhagyja az alakulatot. A minap épp Peter Sauber mondta el véleményét a helyzetről, olasz sajtóértesülések pedig szinte biztosra veszik, hogy a felek valójában már a nyár végén előszerződést írtak alá. A Formu1a.uno úgy tudja, már a Magyar Nagydíj környékén elkezdtek tárgyalni egymással, ám állítólag a Ferrari elnöke, John Elkann nem volt biztos a döntést illetően, mivel egy ismertebb nevet részesített előnyben, de végül a portál beszámolója szerint végül még így is Vasseur lehet a befutó.

Russell: Nehéz volt megemészteni Alex és Lando sikereit 2019-ben

George Russell nemrég egy interjú során vallotta be, hogy frusztráló volt számára látni pályatársai, Alex Albon és Lando Norris F1-es sikereit, miközben ő a mezőny végén körözött a gyengécske Williamsszel. „Meglehetősen különös első évem volt az F1-ben, hiszen a Williams képében egy olyan istállóhoz érkeztem, amely a csőd szélén táncolt. Mi minden hétvégén a túlélésért és a 800 alkalmazottunk munkahelyéért versenyeztünk, nem pedig azért, hogy eredményeket érjünk el” – mondta a brit a High Performance Podcast adásában.

„Ausztráliában, az első versenyre érkezve tudatosult bennem, hogy egy álmomat már sikerült megvalósítanom, ám a pályára hajtva azzal szembesültem, hogy négy másodperccel vagyunk lemaradva a többiektől, miközben az autó darabjaira hullik és két-három alkalommal köröznek le minket. Ekkor azt gondolod magadban: „Tényleg ez az álmom?” Mindazonáltal azt hiszem, mindig is racionálisan álltam a dolgokhoz. Eközben azonban nehéz volt látni Alexet, amint dobogókat ért el, vagy épp Landót, ahogy folyamatosan szerezte a pontokat, hiszen akkor érkeztünk meg az F2-ből, ahol legyőztem őket” – magyarázta a Mercedes versenyzője.

A jó barátságot ápoló trió a 2018-as F2-es bajnokságban végzett az első három helyen Russell–Norris–Albon sorrendben, hogy aztán egy évvel később – az F2 történetében példátlan módon – mindhárman a királykategóriába lépjenek.

Tömött terem, évkönyvbemutató és pusmorgáspápa-póló a Formula Podcast közönségtalálkozón

Sokáig kellett várni rá, de végre sor került a 2020-ban útjának indult Formula Podcast első közönségtalálkozójára – melyet egybekötöttünk a kiadó két évkönyve, a Száguldás és cirkusz 2022, valamint Autósport évkönyv 2022 bemutatójával. A podcast körülbelül nyolcvan lelkes hallgatója jött el a budapesti Expo Congress Hotelba, hogy találkozzon a műsor három készítőjével, Bethlen Tamással, Gellérfi Gergővel és Mészáros Sándorral, valamint a podcastben időről időre feltűnő vendégekkel, Jánvári Zsolttal, Móni Istvánnal és Hetyey Júliával. A legfanatikusabb hallgatók még egy nem mindennapi ajándékkal is készültek…

Mészáros Sándor kollégánk szavaival: „Adrienn és Balázs kedves hungaroringi kezdeményezése, a „pusmorgáspápa” trikó a kollégák által szervezett meglepetéssel szintet lépett. Hallgatóink eljöttek az ország minden részéről, több mint 4 órán át beszélgettünk és a csodás hangulat hatására bejelentettük: 2023-ban turnéra indulunk és mi is elmegyünk majd mindenfelé, hogy beszélgessünk az F1-ről és az autósportról! Köszönjük #bestfollowers, hogy mindig velünk vagytok!”

További részleteket, élménybeszámolókat és képeket a Formula Podcast csoportban találtok, amelyet korántsem csak ezért, hanem a legaktuálisabb F1-es pusmorgásokért is érdemes követni, ha még nem tettétek.

Egy dologban az összes F1-es csapatot megelőzte a Haas a 2023-as szezonnal kapcsolatban

Örömhírt közölt a Haas F1-es istállója: a 2023-ra tervezett karosszéria és orrkúp átment az FIA töréstesztjén. Ezzel az autó ezen része homológgá vált, és a Haas lett az első csapat a mezőnyben, amely megkapta a zöld jelzést a szövetségtől.

 

Így változott versenyről versenyre a McLaren kiemelt szponzora

A Formula-1-es szponzorokkal foglalkozó Decalspotters mutatott rá egy ínyencségre azok számára, akit érdekel a sportág ezen oldala: a McLaren MCL36 egyik legjelentősebb reklámfelületén – az oldaldobozokon és első szárnyon – nagydíjról nagydíjra változott a szponzor. Elsősorban a csapat főpartnere, a BAT két márkáját reklámozták, amely országokban azonban ezek a termékek nem elérhetők, vagy a BAT partnereinek matricái kerültek fel, vagy független támogatók, amelyek egy-egy versenyre szóló szerződést kötöttek. A Magyar Nagydíjon például az Autogrill – ami azért furcsa, mivel az autópályák melletti éttermekből álló hálózat Magyarországon nem érdekelt.

Forrás: Decalspotters / Twitter

Másodszor is bajnok lett Brazíliában Barrichello

Az egykori F1-es versenyző Rubens Barrichello csak a tabella harmadik helyezettjeként érkezett a Stock Car Brazil szezonzáró hétvégéjére, Sao Paulóba, ahol két versenyt tartottak. A szerencse azonban a 11-szeres nagydíjgyőztesnek kedvezett a második felvonásban: az első körben két ellenfele, Gabriel Casagrande és Daniel Serra ütközött, az incidensben utóbbi kiesett, előbbit pedig vétkesként kizárták. Így sérült autója ellenére Barrichello – aki három versenyt nyert a szezon során – 11. pozícióval is bajnok lett, 50 évesen másodszor nyerte meg a brazil szériát, 2014-es sikerét ismételte meg.

A széria nívóját jelzi a résztvevők névsora: egykori brazil F1-esként szerepelt és futamot nyert 2022-ben Ricardo Zonta és Nelson Piquet Jr. is, ott volt – kirívó sikerek nélkül – Felipe Massa, vendégszereplőként pedig rajthoz állt Timo Glock, Pietro Fittipaldi vagy épp Felipe Drugovich is.

Jelentős módosításokat hajtanak végre Silverstone-ban

Módosításokat eszközölnek a Brit Nagydíj helyszínén. A szervezők a Wellington egyenesben lévő szurkolói zónát 15 méterrel közelebb viszik a pályához, hogy a nézők még jobb élményben részesülhessenek. Természetesen továbbra is szem előtt tartják a biztonságot, ezt pedig a svájci Geobrugg által kifejlesztett egyedülálló törmelékvédő kerítések által teszik lehetővé. „Ez egy FIA és FIM által is homologizált rendszer. A Formula-1 biztonsági szempontjai és az egyenesben elérhető tempó miatt ideje volt a Geobrugg rendszerét választanunk. Biztosak akartunk lenni abban, hogy a lehető legjobb élményt adjuk a rajongóknak” – idézte a pályaigazgató Lee Howkins.szavait a Pitpass.

Magnussen a hetedik helyen ért be a Gulf 12 óráson

A hétvégén a Gulf 12 órásendurance-futamon állt rajthoz édesapja, Jan Magnussen és Mark Kvamme oldalán a Haas F1-es pilótája egy Ferrari 488 GT3-as volánjánál, szereplésük pedig egészen sikeresnek mondható, hiszen a 15. helyről indulva végül a hetedikként intették le őket Abu Dhabiban. A mostani verseny egyfajta felkészülésnek is tekinthető, hiszen a páros a Daytonai 24 óráson is elindul majd. A 12 órás futamon Antonio Fuoco, James Calado és Alessandro Pier Guidi hármasa ünnepelhetett a végén.  

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Jan Magnussen (@janmagnussen23) által megosztott bejegyzés

Peter Sauber nem lepődne meg Vasseur távozásán

A svájci Blick számára mondta el véleményét a volt csapata körüli pletykákról Peter Sauber. A jelenleg Alfa Romeo néven futó istálló alapítója szerint egyértelmű, hogy a Ferrari hívására nem szabad nemet mondani, amennyiben Frederic Vasseur tényleg ajánlatot kapott a maranellóiaktól. „Ha kap egy ajánlatot a Ferraritól, akkor csak mennie kell. Persze bárki, aki ismeri a Ferrari történetét, az tudja, hogy csapatfőnökök élete általában rövid náluk. Ez alól egyetlen kivétel volt, Jean Todt ugyanis több mint 12 évig állt ott az élen!” – mondta el a 79 éves üzletember.

Nyck de Vries későn érő típus a Williams csapatfőnöke szerint

Jövőre már az AlphaTauri pilótájaként versenyezhet az F1-ben a holland pilóta, aki idén teljesíthette első futamát, amikor Alexander Albon helyetteseként kapott lehetőséget a Williamsnél Monzában. Az istálló csapatfőnöke, Jost Capito szerint tisztában voltak De Vries képességeivel, és bár szerencsére is szüksége volt, megdolgozott ezért. „Nyck igazi későn érő típus, szinte mindig idősebb volt a versenytársainál, akikkel egy szinten volt. A szerencse főként azok mellé szegődik, akik keményen hajtottak érte. Ez is egy jó példa volt erre, hiszen évek óta sokat dolgozott ezért, mindig feljebb lépett és nem adta fel az álmát, hogy F1-es pilóta legyen” – idézte Capito szavait a RacingNews365.

Ezúttal Milton Keynes városában parádézott a Red Bull

Az energiaitalosok éves szinten jó néhány látványos eseményt tartanak a rajongók számára, most azonban egy számukra is nagyon különleges helyen ünnepelték meg a világbajnoki címeket. Az istálló főhadiszállása ugyanis Milton Keynes városában található, így stílusosan itt buliztak egy nagyot az MK Homerun keretein belül, ahol Max Verstappen és Sergio Perez a 2011-es RB7-es modellel autóztak a beszámolók szerint 30 000 ember előtt. Nagyon büszke pillanat, hogy egy ilyen hihetetlen szezon után a versenyzői és a konstruktőri trófeát is hazahozhatjuk a városunkba. Mi mással is ünnepelhetnénk jobban ezeket az eredményeket, mint azzal a várossal, amely a kezdetektől fogva az otthonunk. Szeretnénk köszönetet mondani Milton Keynes tanácsának, a hatóságoknak mindazért, amit a mai nap szervezéséért tettek, de a legfontosabb, hogy köszönetet mondjunk a szurkolóknak” – idézte Christian Horner szavait a Racefans.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) által megosztott bejegyzés

Négy DRS-zónát szeretne az Ausztrál Nagydíj promótere

Már a 2022-es verseny során is négy helyen lehetett volna nyitni a DRS-t az eredeti tervek szerint, ám ezt végül elvetették a pilóták biztonsági aggályai miatt. Ennek ellenére a futam promóterének vezetője, Andrew Westacott szerint a szervezők részéről továbbra is szeretnék beépíteni a negyedik zónát, és a jövő évi hétvégét is így szeretnék lebonyolítani. „Az Albert Park pályamódosításaival négy DRS-zónát terveztünk. A Lakeside körül kellett volna lennie egy DRS-zónának, amiről Fernando Alonso tett néhány biztonsági megjegyzést a versenyigazgató felé. Optimisták vagyunk, nagyon optimisták, hogy 2023-ra visszakapjuk azt a negyediket, ami nagyszerűen növeli a versenyképességet és az előzések számát a futam során” – árulta el Westacott a Speedcafe számára adott interjúban.

A Red Bull tanácstalan volt az év elején Adrian Newey szerint

Míg a Ferrari kiválóan kezdte az idei F1-es szezont, addig a Red Bull főként a megbízhatósággal, valamint a vártnál nagyobb súllyal küzdött meg, így kissé nehézkesen indult számukra a 2022-es év. A problémákról nemrégiben a csapat tervezőzsenije beszélt az Auto Motor und Sportnak, aki elárulta, maguk sem tudták, pontosan milyen irányba induljanak el a versenygéppel kapcsolatban. „Sok minden összejött, így a súly nagyobb lett a vártnál. Azt gondoltuk, hogy közel leszünk a becsült súlyhatárhoz, de a valóságban jócskán átléptük azt. Teljesen új szabályokkal viszont csak azt teszed, amit helyesnek gondolsz. Fogalmad sincs, hogy a versenytársak merre indulnak el. Mi magunk is meglepődtünk egy kicsit, hogy a többi autó lassabb volt nálunk az egyenesekben” – mondta el Newey.

Ötös csata Ausztriában, Zhou balesete – a 2022-es F1-es szezon legjobb onboard felvételei

Top 10-es gyűjtést készített az idei legjobb fedélzeti kamerás felvételekből a Formula-1 YouTube-csatornája. Kevin Magnussen több rajtjával és a Sebastian Vettel elleni austini csatájával is bekerült a válogatásba, de szerepel benne Fernando Alonso és Lance Stroll USA Nagydíjon történt ütközése, valamint a címben említett két emlékezetes jelenet is – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

f1-onboard-2022-video

Mi lett volna a vb-sorrend idén az F1-ben az átlaghelyezések alapján?

Érdekes rangsort osztott meg a Formula-1 Instagram-oldala, amelyen a versenyzőket az idei átlaghelyezéseik alapján állították sorba. A világbajnok Max Verstappen kereken 2,0-s átlaggal így is első helyen végzett, viszont ezen a listán Sergio Perez egyetlen százados különbséggel megelőzi Charles Leclerc-t. Carlos Sainz is mindkét Mercedes elé ugrana, megfordulna az Alpine-ok házon belüli sorrendje Fernando Alonso javára, aki pedig a legtöbbet csúszna hátra a vb-helyezéséhez képest, az Daniel Ricciardo és Kevin Magnussen, Alexander Albon viszont 19. helyett 15. lenne.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés