DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 5. szombat

Reagált a Pirelli, jövő héten masszívabb gumikat visz Ausztriába

Új specifikációjú hátsó abroncsokkal készül a második ausztriai F1-es fordulóra a Pirelli. A széria hivatalos gumibeszállítója az Azerbajdzsánban kirobbant defektbalhéra reagálva fejleszt strapabíróbb hátsó gumikat, amiket a mezőny a pénteki edzésnapon próbálhat ki. A Racefans értesülései szerint minden pilótára két szett kísérleti abroncs jut, ezeket az első és a második szabadedzésen is tesztelhetik. A gyártó reményei szerint a július 18-i Brit Nagydíjon már ezekkel a továbbfejlesztett típusokkal versenyezhet a mezőny. Az időzítés nem véletlen, ugyanis a silverstone-i pályán különösen keményen terhelésnek vannak kitéve a Pirellik. Emlékszünk még, amikor Lewis Hamilton defektes kerékkel nyert futamot 2020-ban...

Visszavette az uralmat a bokszban a Ferraritól a Red Bull – videó

Az előző években rendre a Red Bull produkálta a leggyorsabb kerékcseréket, az idei szezon elején azonban méltó kihívójukra leltek a Ferrari révén. Most azonban ismét a bikák felé látszik billenni a mérleg nyelve: az F1-es Kanadai Nagydíjon az első és második helyet is elhozták az energiaitalosok. A leghamarabb ismét Sergio Perez kiállásával végeztek a szerelők, egész konkrétan 2,23 másodperc alatt – ez látható alább videón is –, ami azért 16 századdal elmarad a Barcelonában beállított szezonbeli rekordtól. A montreali dobogóra az Aston Martin fért még fel, míg a Ferrari a tízben sem képviseltette magát. Így most a Red Bull 5:3-ra vezet a Scuderia előtt az elsőségeket tekintve.

„Most gyorsabb vagyok Lewisnál” – hazugságvizsgálóra kötötték Russellt

Érdekes videót tett közzé a napokban a Sky Sports F1 stábja, amelyben George Russellt úgy interjúvolták meg különböző témákban, hogy közben hazugságvizsgálóval ellenőrizték az őszinteségét. Így például megtudhattuk, hogy a fiatal brit tényleg a csapattárs Lewis Hamiltont tartja minden idők legjobb Formula-1-es versenyzőjének, viszont amikor arról kérdezték, hogy gyorsabbnak tartja-e magát, mint a hétszeres vb-első, így felelt: „Most igen” – és a hazugságvizsgáló jelzése szerint igent mondott.

Voltak persze más jellegű kérdések is, így például Russell elmondta, hogy Toto Wolffot tartja-e a legjobb főnökének, hazudott-e már neki valaha, ütközött-e szándékosan egy versenyzőtársának, élvezi-e, hogy híres, zavarja-e, hogy Lando Norrisnak több követője van Instagramon – de arra is fény derült, hogy valójában nem PowerPoint-prezentációval, hanem egy Word-dokumentummal házalt anno Wolffnál:

Precedenst akartak teremteni Norris büntetésével, véli a McLaren

Lando Norris öt másodperces büntetést kapott az F1-es Kanadai Nagydíjon, amiért a verseny eleji, George Russell balesete által kiváltott biztonsági autós fázis alatt lassan haladt, hogy ugyanabban a körben, egymás után tudják megejteni a kerékcseréiket az előtte haladó csapattársával, Oscar Piastrival. Norris a futam után nem értett egyet a büntetésével, amelyet ráadásul a stewardok nem „indokolatlanul lassú vezetésért”, hanem „sportszerűtlen viselkedésért” róttak ki rá, ami nem túl gyakori a Formula-1-ben, főleg ehhez hasonló esetekben. Emiatt gondolja úgy a McLaren csapatfőnöke, Andrea Stella, hogy Norris esetével új precedenst akartak teremteni a felügyelők:

„Közvetlenül a verseny után beszéltünk a felügyelőkkel, mert úgy gondoltuk, ez a sebesség biztonsági autós vagy még akár VSC-fázis során sem jelent kihágást. Elképzelhető, hogy a felügyelők új viszonyítási alapot akartak teremteni. Folytatni fogjuk a beszélgetést velük. Végső soron bízunk az ítéletükben, de újra felül fogjuk vizsgálni Lando viselkedését, mert a futam után nagyon meglepődött, hogy ez büntetést ért. Értjük a stewardok álláspontját, értjük, hogy talán precedenst akartak teremteni, hogy másképp értelmezik a safety car alatti vezetést. Ha ez a hozzáállás, rendben van, de kicsit kár, hogy érintettek vagyunk ebben, az új precedens teremtésében. Lefolytatjuk a vizsgálatokat, mert a verseny során nem tudunk annyira belemenni a részletekbe, hiszen zajlik a futam és pontokért küzdünk” – idézi a RacingNews365.com Stellát, aki hozzátette: ha Norris át tudta volna verekedni magát az Alexander Albon-féle vonaton, szerinte tempóból ki tudta volna autózni az öt másodpercet – így viszont végül a pontszerzők közül is kicsúszott a brit.

f1-norris-mclaren-kanada

fotó: DPPI

„A remény, a fény az alagút végén” – idén másodszor szerzett pontot Bottas

Nagyon ideje volt már, hogy Valtteri Bottas újra pontszerző helyen végezzen: a finn a Bahreini Nagydíj nyolcadik helye után hullámvölgybe került, két versenyen is utolsóként végzett, amire még rosszabb fényt vetett Zhou két pontszerzése az Alfa Romeóval. Montrealban azonban megszakadt a rossz széria. Bár Lance Stroll a célvonalnál gyorsulta le őt a tizedik helyért, Lando Norris időbüntetése visszaléptette a kétszeres vb-ezüstérmest az egyetlen pontot érő pozícióba.

„Ez fontos eredmény nekem és az egész csapatnak is, mert most láthatjuk, hogy milyen előrelépést tettünk. Úgy gondolom, ezen a hétvégén az autó újra minden felvonásban alkalmas volt az első tízre, és ez volt igaz a versenyre is. Ez reményt ad nekünk, és azt az érzést, hogy van némi fény az alagút végén” – értékelt Bottas. Nem a mostani, hat futamon át tartó pont nélküli széria pályafutása legrosszabbja: tavaly egy még hosszabb sikertelen időszaka volt, mikor tíz nagydíjon át nem szerzett pontot, újonc szezonjában a Williamsszel pedig csak 18. nekifutásra végzett az első tízben.

Fotó: ez a madár szorult be Verstappen autójába az F1-es Kanadai Nagydíjon

Ahogy arról már beszámoltunk, Max Verstappen számára a hétvégi Kanadai Nagydíj legnagyobb pillanata az volt, amikor a futam felénél elütött egy madarat, ami vele folytatta a versenyt a jobb első fékcsatorna mögött. Most előkerült egy fotó is szerencsétlen állatról:

 

Videó: A 100. győzelmét ünneplő Red Bull legemlékezetesebb sikerei

Megszerezte 100. futamgyőzelmét a Red Bull Formula-1-es csapata, ennek apropójából pedig egy bő egyperces videómontázzsal kedveskedett számukra az F1 a Twitteren. Sebastian Vettel 2009-es kínai győzelmétől egészen Verstappen montreali győzelméig hosszú út vezetett.

 

Cukiságbomba: Alonsóék a helyi szervek egyik kutyusával ünnepelték a második helyet

Az Aston Martin csapata visszatért a pódiumra Montrealban, miután Barcelonában egy gyengébb hétvégét teljesítettek. A csapat újításai olyannyira beváltak, hogy a kétszeres világbajnok Fernando Alonso a pályán előzte meg Lewis Hamiltont, így a második helyen ért célba. A versenyt követő csapatfotózásra beszállt a helyi szervek egyik kutyusa is.

 

„A visszaszámlálás elindult” – Newey az F1-es karrierje végéről beszélt

Nemcsak a Red Bull ért el fontos mérföldkövet Max Verstappen kanadai sikerével, amely a 100. győzelme volt a csapatnak a Formula-1-ben, hanem az autóikat tervező Adrian Newey is: ez volt ugyanis a 200. futam, amelyet a tervezőguru által megálmodott konstrukció nyert meg. Newey a Red Bull előtt a Williams és a McLaren számára is tervezett világbajnokságot nyerő versenygépeket a 90-es években, így jött össze ez a szám. A szakember szerint azonban már azzal beteljesült az álma, hogy munkát kapott az F1-ben:

„Az álmom mindig az volt, hogy mérnök lehessek az autósportban, szóval amikor megkaptam az első munkámat és fizetésemet, az igazán nagy pillanat volt. Minden más csak bónusz” – idézi szavait a Motorsport.com. Newey elmondta: a győzelmek közül kiemelkedik az első, az 1991-es Mexikói GP-n Nigel Mansell révén aratott diadal, de emlékezetes az a két vb-cím is, amelyet az utolsó futamon gyűjtöttek be 2010-ben Sebastian Vettellel, valamint 2021-ben Max Verstappennel.

Newey nemrég hosszabbított a Red Bull-lal, így egy ideig még láthatjuk az F1-es paddockban – viszont a montreali siker után elhintette, hogy közeledik a visszavonulása: „Természetesen nem fog örökké tartani a pályafutásom. Amíg a csapat akar engem, én pedig élvezem ezt csinálni, csinálni is fogom. De ha reálisak vagyunk, a visszaszámlálás már elindult. Hogy pontosan mikor jön el a nap, azt nem tudom.”

f1-newey-redbull-kanada

Ralf Schumacher az Astonnál is el tudná képzelni Leclerc-t

Vad teóriával állt elő a ma már a Sky Germany szakértőjeként dolgozó Ralf Schumacher: szerinte nem elképzelhetetlen, hogy az eddig a Mercedesszel hírbe hozott Charles Leclerc az Aston Martinnál találhatna új otthonra. "Eddig csak a Mercedes és a Red Bull volt ésszesrű opció számára. Jelenleg az Ezüst Nyilak nem feltétlenül adnának sokkal jobb kilátásokat Leclerc számára, ráadásul szinte borítékolható, hogy Hamilton hosszabbítani fog."

"Ugyanakkor szerintem az Aston Martin is jó opció lehet számára, és szerintem nekik sem ártana nézelődniük. Alonsónak még van legalább egy további éve a csapatnál, de ki tudja? Lawrence Stroll fia egyelőre nem igazán tud a közelébe sem kerülni az erre a szezonra kitűzött céloknak, talán szükségük lesz egy másik, Fernandóhoz hasonlóan erős versenyzőre a jövőben. Ez egy logikus lépés volna Leclerc számára is, főleg ha azt is figyelembe veszi, hogy 2026-tól az Aston a Hondával folytatja."

„Alonso jó a drámázásban” – Wolff a bokszutcai majdnem ütközésről

Necces pillanatok játszódtak le az F1-es Kanadai Nagydíj első fázisában, amikor a biztonsági autós szakaszt kihasználva az élmezőny szereplői a bokszba hajtottak kerékcserére. Lewis Hamilton és Fernando Alonso is egyszerre érkezett meg, s amikor a mercedesest kiengedték, épp csak a spanyol elé tudott bevágni. Alonso panaszkodott is a rádión arra, hogy fékeznie kellett és majdnem nekiment a hétszeres világbajnok, a felügyelők azonban a vizsgálat után úgy ítélték meg, hogy nem történt veszélyes kiengedés és nem büntették a Mercedest.

Amikor a történtekről kérdezték, a csapatot irányító Toto Wolff rámutatott, hogy Alonso kicsit rá is játszott a helyzet súlyosságára: „Volt egy kis drámázás. Kicsit megrángatta a kormányt és kicsit hozzáért a fékhez. Jó ebben, utána sírt, hogy ’majdnem nekimentem’… egy kis dráma” – nyilatkozta Wolff.

f1-alonso-hamilton-kanada-boksz

Rossz hírek Pereznek: Alonso célba vette a bajnoki második helyet

Az elmúlt három nagydíjon Fernando Alonso kétszer lett második, míg Sergio Perez nem állt a dobogóra sem – a szenvedése okát maga sem értő mexikói előnye így a Miamit követő 30 egységhez képest Kanada után mindössze kilenc pont az Aston Martin vezérpilótájához viszonyítva.

Gondolod, hogy le tudod győzni őt? – tették fel a kérdést a vasárnap sajtótájékoztatón Alonsónak, aki a lehető legtömörebben válaszolt rá. „Igen” – mondta.

Volt még egy hasonló lényegretörő válasza a kétszeres világbajnoknak a sajtóeseményen. Miután elmondta, nem tudja, miért nem sikerült jól a rajtja, előbb a mérnökökkel kellene értekeznie, de a moderátor tovább feszegette, hogy részletezze az első öt másodpercet, milyen érzés volt, Alonso annyival reagált: „Lassú!”

Fotó: Aston Martin

Elütött madár szorult Verstappen autójába a futam végéig

Max Verstappen a csapatrádióban jelentette a Kanadai Nagydíj féltávjánál, hogy úgy látta, elütött egy madarat. Christian Horner bizarr részletet árult el az eset folytatásáról: a madár teteme beszorult az autó fékhűtőcsatornájába, így ment el a holland a futam végéig.

„A legnagyobb pillanata az volt, amikor a futam felénél elütött egy madarat, ami vele folytatta a versenyt a jobb első fékcsatorna mögött. Ezzel együtt is nagyon irányítása alatt tartotta ezt a futamot” – mondta Horner. Arra a kérdésre, a madár beszorult-e a fékcsatornába, így felelt: „Igen, a madár maradványai.”

„A reakciói kicsit lassúak, ez a korral jár” – Hamilton ugratta Alonsót a gyenge rajt miatt

Fernando Alonso a második, Lewis Hamilton a harmadik helyről startolhatott az F1-es Kanadai Nagydíjon, de a Mercedes-pilóta már az első métereket elkapta a kissé lassabban elrugaszkodó spanyolt. Az Aston versenyzője aztán a futamon visszavette a második pozíciót a hétszeres világbajnoktól, aki azonban a Sky Sports kamerái előtt kicsit ugratta riválisát a rajt miatt: „A reakciói kicsit lassúak… Ez a korral jár” – viccelődött Hamilton, amire Alonso szintén mosolyogva így kontrázott, visszavágásra utalva: „Ausztria, két hét múlva…”

Alonso egyébként később a dobogósoknak tartott sajtótájékoztatón sem tudott magyarázatot adni arra, miért nem sikerült jól eljönnie a rajtnál: „Még mindig nem tudom, mi történt a startnál. A reakcióim még mindig jók! Meg kell néznünk. Nem tudom, hogy a rajtrács másik oldaláról indulók jobban rajtoltak-e. Lehet, hogy csak rossz oldalon álltam.”

f1-alonso-hamilton-kanada

fotó: DPPI

Ezért büntették a felügyelők Norrist „sportszerűtlen viselkedésért”

Lando Norrist öt másodperces büntetéssel sújtották az F1-es Kanadai Nagydíj során: mint kiderült, azért, mert a verseny eleji biztonsági autós fázis során túl lassan haladt annak érdekében, hogy az előtte haladó csapattársával, Oscar Piastrival együtt hajthasson be a bokszba kereket cserélni és legyen megfelelő távolság közöttük. Csakhogy ezzel hátráltatta a mögötte érkezőket, ez pedig kimerítette a Sportkódex egyik pontjában meghatározott szabálytalanságot.

„A biztonsági autós periódus során a pilóta lelassított, hogy távolságot hagyjon a csapattársa és maga között” – írták indoklásukban a stewardok. „Ezzel lassította a mögötte érkezőket. Jelentős sebességkülönbség volt a 10-es és 13-as kanyarok között a 4-es és 81-es autó között, megközelítőleg 50 km/h. A Nemzetközi Sportkódex 12.2.2.I cikkelye meghatározza a versenyzés igazságosságával, a sportszerűtlen viselkedéssel vagy a verseny eredményének a sport szellemiségével ellentétes befolyásolásának vétségét.”

Norris eredetileg kilencedik helyen futott be, de a büntetésével hátracsúszott a 13. pozícióba: ebből Lance Stroll és az utolsó pontot megkaparintó Valtteri Bottas profitált a legtöbbet.

f1-norris-montreal

fotó: DPPI

Először tett falba F1-es autót Piastri

A Q3-ba jutás után balesettel ért véget Oscar Piastri kanadai időmérője: az ausztrál a csúszós pályán túl nagy gázt adott, elveszítette az autó hátulját, amely farral a falnak ütközött. A McLaren nem sérült meg jelentősen – mégis ez volt eddig az ausztrál legkomolyabb vezetői hibája Formula-1-es autóval.

„Ez volt az első nagyobb hibám, de valamikor túl kellett esnem az első balesetemen. Egyszerűen túl agresszív voltam a gázadással és ennyi. Könnyen megtörténik, persze kár érte, és sajnálom a szerelőket, akiknek most a kelleténél több munkájuk lett. Párszor megpördültem már F1-es autóval, de az utolsó alkalom, amikor eltaláltam egy falat vagy megrekedtem… Talán még a Formula Renault-ban volt 2019-ben, amikor a kavicságyban maradtam. Szóval nem most” – beszélt arról a 2021-es Formula-2-es bajnok, milyen ritkán hibázik. Piastri így is a nyolcadik pozícióból kezdhet Montrealban.

„Én nem lennék boldog, ha háromszor nem jutnék a Q3-ba, de nem az én problémám” – Verstappent Perez küszködéséről kérdezték

Monaco és Barcelona után Montrealban sem jutott be a Q3-ba Sergio Perez, és a 12. rajthelyről könnyen lehet, hogy zsinórban harmadszor a dobogóra sem fog felférni. A mexikói rossz sorozatáról kérdezték a pole-pozícióba kvalifikáló Max Verstappent, aki csípős feleletet adott:

„Hát, ha én nem lennék itt, akkor a Red Bull helyzete egészen másképp festene. Én nem lennék boldog, ha zsinórban háromszor nem jutnék a Q3-ba” – idézi a RacingNews365 Verstappen válaszát. A holland aztán hangsúlyozta, nem izgatja csapattársa teljesítménye.

„Egyébként nem törődöm ezzel. Elfoglal a garázs felém eső oldala, hogy minden rendben legyen, erre szentelem a figyelmet.” Miután azt feszegették, a Red Bull dolgozik-e Perez ügyén, így válaszolt: „A csapat biztosan dolgozik rajta, de őket kellene megkérdezni. Már pénteken az foglalt le, hogy az autót jobbá tegyem, nem fogok ezen töprengeni. Ez nem az én problémám.”

Fotó: Red Bull Content Pool

Veszélyesebb lett, mint volt – a futamra átalakítják az 1-es kanyar új gumifalát

A montreali pálya vonalvezetésének sajátossága, hogy a balos első kanyart rögtön egy jobbos visszafordító követi. Ez a kombináció azonban magában hordozza az esélyt, hogy a célegyenesben történt fékhiba után irányíthatatlanná vált versenygép nagy sebességgel oldalról telibe találja egy 2-es kanyarban járó autót. Ennek elkerülése érdekében húztak fel egy új gumifalat az 1-es kanyarral szemben.

Ez azonban egy új problémát generált: az 1-es kanyar elfékezése esetén bonyodalmas visszatérni a pályára. Az edzéseken a versenyzők kétféle megoldáshoz folyamodtak: vagy a gumifal megkerülésével a rendelkezésre álló szűk helyen egy nagyon éles fordulóval csatlakoztak vissza a 2-esbe, vagy U-alakban visszafordultak az 1-es kanyarhoz.

A pilóták nem voltak elragadtatva, Alex Albon szerint a kombináció „veszélyesebb lett, mint volt”. Már pénteken, a versenyzői eligazításon felmerült, hogy eltávolíthatják a gumifalat (Lewis Hamilton az Autosport szerint azzal érvelt, hogy még sosem történt olyan baleset, amit a védőszerkezet kivédeni hivatott).

Végül a gumifal szombatra maradt, vasárnapra azonban módosítanak rajta: az utolsó négy métert eltávolítják. A versenyzőknek ennélfogva kevésbé meredek szögben kell visszafordulniuk a pályára, így kisebb az esélye, hogy a visszatéréskor egy ütközés történik.

„Alkalmazkodni kell a vezetési stílussal” – reagált az F1-esek aggályaira a Pirelli

Heteken belül sor kerül a végső szavazásra annak kapcsán, hogy az eredeti terveknek megfelelően kivezessék a gumimelegítő paplanok használatát a Formula-1-ben a 2024-es idénytől kezdődően. A Pirelli hosszú ideje fejleszti az abroncsokat, amelyek megfelelnek az új kihívásoknak, a múlt héten pedig a Mercedes és a Ferrari részvételével újabb teszten próbálgatták őket. Bár Barcelonában gyorsan üzemi hőfokra tudták melegíteni őket a pilóták, George Russellék jelezték: hűvösebb körülmények között veszélyes lehet a helyzet, amely balesetekhez vezethet, éppen ezért a brit úgy érzi, még nincs versenykész állapotban a termék.

Ezekre az aggályokra reflektált a Pirelli vezető mérnöke, Simone Berra, aki szerint nagyon is versenykészek a 2024-re gumimelegítő paplan használata nélkül tervezett gumik, s igazából csak a versenyzőknek kellene alkalmazkodniuk: „A versenyzőknek gondolniuk kell arra, hogy az, hogy nem fogunk paplanokat használni, más, mint a mostani helyzet” – idézi a szakembert a RaceFans.net portál. „Úgyhogy másképp kell megközelíteniük a kivezető köröket. Természetesen hűvös időben trükkösebb lehet felmelegíteni a gumikat.”

„Szerintem minden azon múlik, hogyan teljesítik a kör első szakaszát, az első szektort. Összességében jóval nagyobb különbséget látunk ott, mint a többi szektorban, a második és harmadik szakasz már hasonló ahhoz, mint amikor használjuk a gumimelegítőt. Úgyhogy az első kanyarokat kell menedzselni és nyilván óvatosnak lenni. Az adatok alapján nem látok konkrét biztonsági kockázatot. Változtatni kell azon, ahogy az első körben vezetsz, ez biztos. Alkalmazkodni kell a vezetési stílussal ahhoz is, hogy ne nyomd túlságosan az első kanyarokban, mert az szemcsésedéshez vezethet, amíg nem melegedtek be a gumik. Úgyhogy tiszteletben tartom a versenyzők véleményét, de szerintem nyilván lesznek különbségek az új és a régi gumik kezelése között.”

f1-pirelli-teszt-ferrari

„Grosjean egy darab szar, be kellene húzni neki egyet” (videó)

Eseménydús napja volt szombaton az IndyCar Road Americán rendezett forduló során Will Powernek. Először Romain Grosjean szorította le őt a fűre, majd Scott Dixon ütközött neki, amely eset után a címvédő kicsit meg is lökdöste a hatszoros bajnokot. Power érthetően frusztrált volt a nap végén adott interjúban: ebben kritizálta a pálya állapotát, valamint Dixon manőverét, zárásként pedig annyit fűzött hozzá: „Grosjean pedig egy darab szar, ha láttátok, mit csinált az edzésen. Be kellene húzni neki egyet” – fogalmazott a pilóta. Videón a Grosjeannal történt incidens és a nyilatkozat:

 

A szabadedzések után egyébként az időmérőt is megrendezték: ezen Colton Herta idei első pole-pozícióját gyűjtötte be, megelőzve Pato O’Wardot és a bajnokságot vezető Alex Palout. A futam itthoni idő szerint vasárnap 19.15-kor startol.

Ha vasárnap, akkor versenynap! Ne maradj le semmiről!

MotoGP, TCR, F1, IndyCar és még sok más a vasárnapi program:

Vasárnap

11:00 Moto3, futam (Aréna4)
11:00 WRX, előfutamok
12:05 TCR World Tour, második futam
12:15 Moto2, futam (Aréna4)
14:00 MotoGP, futam (Aréna4)
16:00 WRX, elődöntők és döntő
19:30 IndyCar, futam (Aréna4)
20:00 Formula-1, futam (M4 Sport)