DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 26. péntek

Eladó az 1971-es Le Mans című film Porsche 917-ese

Egy közelgő aukción akár az ötmilliárd forintos árat is elérheti az a Porsche 917-es, ami egyrészt megjárta a Le Mans-i 24 órást, másrészt az arról készült 1971-es film egyik főszerepét kapta. A legendás Gulf-festéssel ellátott járgány volt az első típus, amivel a Porsche Le Mans-ban nyerni tudott, és ennek egyik példányát készülnek elárverezni idén augusztusban Monterey-ben.

Az aukción annak ellenére nagy sikert várnak ettől a konkrét autótól, hogy az nem vette ki részét a Porsche sikerkorszakából. Az 1970-es Le Mans-i 24 óráson célba sem ért, mivel az 50. körben a vizes pályán összetört. Ettől függetlenül többször felbukkan a verseny idején forgatott filmben. Később több jelenetben maga Steve McQueen is vezette az autót.

Mostani tulajdonosa körülbelül tíz éve jutott hozzá, és neki köszönhetően teljesen felújították, így most százszázalékban versenyképes.

Fotó: RM Sotheby’s/Phil Norton

33 hónappal gerincsérülése után ült újra versenyautóba Robert Wickens

A kanadai versenyző 2018-ban, az IndyCar poconói futamán szenvedett súlyos gerincvelő-sérülést, amelynek következtében egy időre szinte teljesen lebénultak alsó végtagjai. Hosszú, küzdelmes és fájdalmas munkával - amit közösségi oldalán részletesen dokumentált - Wickensnek sikerült komoly lépéseket tennie a felépülés érdekében, s lassan visszanyerte az irányítást lábai felett. Bár szimbolikus jelleggel visszatért már a volán mögé, amikor 2019-ben az IndyCar torontói versenye előtt a mezőny felvezetőautóját kormányozta teljes kézi vezérléssel, ám a nagy áttörés, a versenyautóba való visszatérés most jött el: Mid-Ohióban egy Hyundai Veloster TCR-t vezetett, amely az IMSA szervezete alá tartozó Michelin Pilot Challenge versenyautója. Ez a gép szintén teljes egészében kézi vezérléssel volt irányítható - a bajnokságban egy másik mozgássérült versenyző, Michael Johnson vezeti.

w1

w2

 

Fent és lent: lepontoztuk a Portugál Nagydíj résztvevőit!

A Formula Podcast futamértékelői adásainak idei újítása, hogy rendre pontozzuk a versenyzők adott hétvégi teljesítményeit. Hogy miképp láttuk a portimaói produkciókat, 1:03:51-től hallgathatjátok meg:

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

applepod2

stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

„2009-ben vagy 2010-ben Spában megjelent Jos Verstappen egy kiskölökkel” – F1-es terepszemle Mészáros Sándorral

A Formula Podcastből a hangját már mindenki jól ismerheti: kollégánk, Mészáros Sándor az Autósport és Formula Magazin stúdiójában járt, ahol Hamiltontól át az újoncokig terepszemlét tartott a mezőnyről, sztorizott egy jót első találkozásáról Max Verstappennel, megemlékezett az első születésnapját nemrég ünneplő podcast sztárvendégeinek impozáns soráról, és arról is mesélt, milyen a vírushelyzetben egy Formula-1-es versenyhétvégén újságíróként dolgozni. Nézzétek és hallgassátok!

Sportruházati márkával szövetkezett a McLaren

A 2022-es szezontól a Castore prémium sportruházati gyártó szállítja a McLaren csapatruházatát - közölte a csapat kedden késő délután. A két fél többéves szerződést kötött egymással, aminek megfelelően a márka neve a csapattagok ruházatán kívül a pilóták tűzálló overalljain is feltűnik. Együttműködésük azonban nem most kezdődik, tavaly év végén már bemutatták első közös ruhakollekciójukat, amit a Castore az utcai autókat gyártó McLaren Automotive-val készített.

A Castore-t 2015-ben alapították, székhelye a nagy-britannia liverpool, termékeit pedig több, mint 50 országban értékesítik.

castore-mclaren

Hamilton többször állt a vb-tabella élén, mint korábban bárki

Ez és további számszaki érdekességek a Portugál Nagydíj statisztikai összefoglalójában.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Formula.hu (@formula.hu) által megosztott bejegyzés

Így javított hét helyezést Ricciardo Portugáliában

A McLaren ausztrál pilótája szörnyen rossz eredményt ért el a Portugál Nagydíj időmérőjén, amelyen csak a 16. pozíciót szerezte meg. Nagy küzdelmek vártak rá a másnapi futamon, de minden tapasztalatát bevetve egyesével vadászta le ellenfeleit, és végül a két pontot érő kilencedik helyen ért célba. Előzéseit az F1 az alábbi videóban foglalta össze számunkra. Ebből az is kiderült, hogy a pilóta páholyból nézte végig Kimi Raikkönen és Antonio Giovinazzi ütközését.

Vasárnap ezer szurkoló veheti birtokba a Spanyol Nagydíj lelátóit

Az előzetes számításoktól eltérően szurkolókat is láthatunk a hétvégi Spanyol Nagydíjon, méghozzá ezer főt. A helyi járványügyi intézkedéseknek megfelelően ez a maximum, amit vasárnap megengedhet magának egy szabadtéri rendezvény Spanyolországban.

A helyszínre érkezők hőmérsékletét a belépéskor ellenőrizni fogják, a maszkviselés kötelező, a táplálkozás viszont tiltott, a pálya területén senki sem fogyaszthat ételt vagy italt.

spanyolgp20201

Fotó: DPPI

„Szerencse, hogy élek” – riválisa féktárcsája vágta meg a Moto3-as versenyző nyakát

Pedro Acosta újabb zseniális győzelmét már megénekeltük a Spanyol Nagydíj Moto3-as futama kapcsán, de érdemes szót ejteni a befutónál mögötte lezajlott jelenetekről is. A versenyben sokat vezető Deniz Öncü ugyanis az utolsó kanyarban próbálta támadni Jaume Masiát, azonban elcsúszott, így mindketten elestek, és vitték magukkal Darryn Bindert is.

A leintés után aztán Öncü az Instagram-sztorijában osztott meg egy fotót, amelyen egy vágás látszik a nyakán: „Hogy őszinte legyek, szerencse, hogy élek. Amikor Darryn Binder átment a fejemen, az első féktárcsája megvágta a nyakamat. Sokkal rosszabbul is alakulhatott volna!” – írta a fiatal török versenyző. Az alábbiakban mutatjuk a balesetet, lentebb pedig erősebb idegzetűeknek a képet:

 

180152834_167566265267525_4818648121558636881_n

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Vettel és Schumacher gratulált egymásnak a futam végén

A levezető körön odagurult a négyszeres világbajnok a fiatal mellé és átintett neki, amit Schumacher viszonzott, majd az autóból kiszállva is "összeöklöztek":

 

A Mercedes láthatóan nagyon szeretné, hogy Bottas jó legyen

Legalábbis így értelmezi az eseményeket Ross Brawn, a Formula-1 motorsportért felelős igazgatója. A szakember a hétvégi összegzőjében kiemelte, hogy a Mercedes szemmel láthatóan minden támogatást megad Valtteri Bottasnak, a bokszstratégiától kezdve a szóbeli biztatásig - mint mondta, meglehetősen szokatlan, hogy futam közben a csapatfőnök beleszóljon a rádióba, de Toto Wolff most saját maga biztatta és hajtotta pilótáját. Hozzátette, hogy izgalmas ez a csapaton belüli dinamika jelenleg - azt már csak mi tesszük hozzá, hogy a Mercedesnek ténylegesen egy jó Bottasra lenne szüksége, aki tud harcolni a Red Bullokkal, mert most két versenyző kell ahhoz, hogy megvédhessék a vb-címüket.

bottt

fotó: dppi

Ennél közelebb aligha kerülhetünk a dobogón pezsgőző Hamiltonhoz

Az F1-es Portugál Nagydíj után is megcsodálhatjuk a pódiumceremóniáról készült „pezsgő-onboardot” egy „Ferrari” kamerájából:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Videó: Nem is szól rosszul egy hidrogénes versenyautó

Az utóbbi évtized során a legtöbb autógyártó az elektromos hajtásláncok felé mozdult el a karbonsemlegesség elérése érdekében, ami azt eredményezte, hogy évről évre bukkantak fel olyan "zöld" versenyszériák, mint a Formula-E, a Pure ETRC vagy éppen az elektromos GT kategóriája. Ezek egyelőre visszafogott sikereket érnek el az autósportért rajongók körében, abból az egyszerű tényből fakadóan, hogy a hajtásláncaik csendesek.

Erre a problémára talált megoldást a Toyota, ami régóta azon dolgozik, hogy a hidrogén, mint üzemanyag elterjednek a személyautók körében. Ennek érdekében az idei évre kifejlesztettek egy versenyblokkot, ami jelentős hasonlóságot mutat a jól ismert benzines erőforrásokkal: dugattyúkkal rendelkezik, turbóval szerelt, és van hangja! A sűrített hidrogénnel tankolt erőforrást Corollákba szerelik, és a Super Taikyu Seriesben versenyeztetik idén. A gépet tesztelő Hiroaki Ishiura elárulta, a konstrukció vezethetősége a vártnál jobban hasonlít egy normál motorra.

Elfogadni a korlátainkat – dokumentumfilm érkezik Alex Zanardiról

Alex Zanardi - Disability is all Relative címmel hamarosan új dokumentumfilmet mutat be az Amazon Prime az 54 éves autóversenyzőről, paralimpikonról. Az 50 perces alkotás Zanardi életének 2018-2019-es szakaszát dolgozza fel, amikor az olasz a daytonai 24 óráson készült rajthoz állni egy számára átalakított BMW M8 GTE-vel.

"Bizonyos szempontból mindannyiunknak együtt kell élnie korlátokkal. Mindez relatív. Az élet egy utazás, és el kell fogadnunk a korlátainkat. Senki sem képes madár módjára repülni, szóval ha nem tudsz túllépni a problémádon, akkor valahogy együtt kell vele élned" - idézte a Racer magazin az alkotásban elhangzó első mondatokat.

Zanardi azt követően vált a kitartás példaképévé, hogy 2001-ben súlyos balesetet szenvedett az amerikai CART-szériában, aminek következtében mindkét lábát elveszítette. Álmait nem adta fel, 2003-ban a BMW-vel visszatért a versenyzéshez, később pedig többszörös aranyérmes paralimpikon lett. Tavaly nyáron újabb súlyos baleset érte, ezúttal kézzel hajtott kerékpározás közben: Toszkánában egy versenyre készülve nekiütközött egy szemből érkező teherautónak. Az olasz sportolót azóta is kórházban ápolják, és a legfrissebb információk szerint már beszélni is tud.

zanardi-2014-portre1

Fotó: DPPI

Idén is éles bevetésekre küldi a Williams izraeli tesztpilótáját

A francia-izraeli állampolgárságú, korábban Magyarországon is élő és versenyző Roy Nissany tavaly három szabadedzés-lehetőséget kapott a Williamstől. A DAMS Formula-2-es pilótája – aki a szezonra az F3 Asia széria bajnoki ötödik helyével hangolt – 2021-ben is maradt a Williams kötelékében, a bahreini teszt nyitónapján ő vezetett, ezen túlmenően pedig ismét várnak rá edzésbevetések, az első most pénteken, a Spanyol Nagydíjon.

„Nagyon várom, hogy visszaüljek az autóba. Barcelona volt tavaly az első FP1-es edzésem, és azóta nagyon sokat fejlődtem, szóval várom, hogy ezt pályán is bizonyítsam. Nagyszerű érzés megtapasztalni a fejlődés újabb lépcsőfokát, ahányszor az autóba ülhetek” – mondta Nissany, aki Russell FW43B-jét veszi át az első 60 percre Spanyolországban.

Középpontban az F1 és a rali: Visszanézhető a májusi Autósport és Formula Magazin

Tartalom:

- A Boldogkő Ralival elkezdődött a hazai szezon.

- Formula-1-es terepszemle Mészáros Sándorral.

- Egy mérnök munkája a Mercedes F1-es csapatánál.

- Max Verstappen emlékei első nagydíjgyőzelméről.

Verstappen búcsúja Portimaótól: „Remélem, ide nem jövünk vissza”

Akárcsak a 2020-as beugró versenyen, amelyet megelőzően újraaszfaltozás történt, a 2021-es Portugál Nagydíjon is pocsék tapadási viszonyok voltak jellemzőek. Max Verstappen különösen kritikus volt: a holland gyakorlatilag minden nap végén szóvá tette, mennyire élvezhetetlen volt vezetni ilyen tapadás mellett.

Ehhez méltó elköszönésként vasárnap a második helyezett még reményének is hangot adott, hogy reméli, több versenyt nem rendeznek Portugáliában, amely mindkétszer beugróként került a naptárba.

„Várom a következő versenyt, mert nem élveztem ezt az egész hétvégét, olyan alacsonyan volt a tapadási szint. Ezért mindenekelőtt remélem, hogy ide nem jövünk vissza. Barcelona egy jó pálya, megfelelő egy F1-es autónak. Több kiderül majd arról is, hogyan fejlődtek a csapatok a szezonkezdet óta” – mondta Verstappen a vasárnapi FIA-sajtótájékoztatón.

Történelmet írt Hamilton, Verstappen és Bottas hármasa

A három pilóta foglalta el a Portugál Nagydíj dobogójának fokait, ezzel pedig rekordot döntöttek: a 15. alkalommal végeztek együtt a pódiumon ők hárman tetszőleges sorrendben. A korábbi csúcstartó Hamilton, Rosberg és Vettel triója volt 14 dobogós eredménnyel.

Egyéb statisztikai érdekességek Portugáliából:

- Lewis Hamilton 150. alkalommal szerzett pontot a Mercedesnél (mindössze kilencszer nem, mióta a csapatnál vezet).

- Valtteri Bottas idén először állt az első helyen futamon.

- Fernando Alonso 8. helyével a 2018-as Szingapúri Nagydíj óta legjobb eredményét érte el.

- Daniel Ricciardo rendelkezik a mezőnyből a leghosszabb aktív pontszerző sorozattal: előző 14 versenyének mindegyikén a top 10-ben végzett.

Fotó: Ollé Iván

Ez történt vasárnap Portimaóban: A futam hétperces összefoglalója

Nem volt eseménytelen a szezon harmadik versenye, a Portugál Nagydíj: kezdődött mindjárt az első körben egy balesettel Kimi Raikkönen hibájából fakadóan. A folytatásban számos előzés történt, mind a vezető hármas között, mind a középmezőnyben, és nem maradt el a tűzijáték a végén sem, mikor Perez, Bottas és Verstappen is ráhajtott a leggyorsabb körre. A Formula-1 hivatalos összefoglalója a YouTube-ra átkattintva indul.

Döntött az FIA Raikkönen fellebbezése ügyében

Nem változtat az FIA Kimi Raikkönen imolai büntetésén, ezért a pilóta nem kaphatja vissza az olaszországi kilencedik helyezését. A finn a kaotikus Emilia-Romagna-i Nagydíjon két pontot zsebelhetett volna be, ám a biztonsági autó mögött szabálytalanul járt el, ezért 30 másodperces büntetést kapott. A felügyelők szerint a megpördülést követően Raikkönen nem vette időben vissza a pozícióját, ezért a bokszba kellett volna hajtania az újraindítás előtt.

Az Alfa Romeo azért fellebbezett a döntés ellen, mert szerintük a felügyelők, akik csak a leintést követően hoztak ítéletet, túl sokat vártak a döntéssel. Az FIA vasárnap délelőtt online meghallgatáson teret adott a fellebbezésnek, de a büntetést nem vonta vissza. Elismerték, hogy egymásnak ellentmondó szabályok voltak érvényben, de ragaszkodnak hozzá, hogy a szabálykönyv szerint helyes döntést hoztak. "A kötelező büntetések azért kaptak helyet a sportszabályzatban, hogy konzisztens döntések szülessenek, még akkor is, ha a stewardokat az enyhítő körülmények befolyásolnák. A csapatok is részesei a szabályalkotási folyamatnak. Éppen ezért a versenybírók megerősítik a döntésüket, miszerint 10 másodperces stop&go büntetést, átszámítva 30 másodperces időbüntetést szabtak ki a sportszabályzat 38.2-es cikkelye alapján" - fogalmaztak.

E0ZHgApXoAIl_07

Mazepin megkapta élete első F1-es büntetőpontját

Sergio Perez feltartása miatt ötmásodperces időbüntetést és egy büntetőpontot kapott Nyikita Mazepin a Portugál Nagydíjat követően. Az orosz pilóta nem figyelt mögötte érkező, élen haladó Red Bullra, aki a feltartás miatt értékes másodperceket veszített. A felügyelők az ítélet meghozása során hozzátették, a pilótát a csapata túl későn figyelmeztette Perez érkezésére, de ez nem mentesíti őt a visszapillantó tükör használata alól.

Mazepin F1-es karrierjének ez az első büntetőpontja, tavaly az F2-ben azonban enné jóval többet szerzett: a szezon végéhez közeledve vészesen közel járt a futameltiltáshoz.