DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 15. kedd

Videó: Nem is szól rosszul egy hidrogénes versenyautó

Az utóbbi évtized során a legtöbb autógyártó az elektromos hajtásláncok felé mozdult el a karbonsemlegesség elérése érdekében, ami azt eredményezte, hogy évről évre bukkantak fel olyan "zöld" versenyszériák, mint a Formula-E, a Pure ETRC vagy éppen az elektromos GT kategóriája. Ezek egyelőre visszafogott sikereket érnek el az autósportért rajongók körében, abból az egyszerű tényből fakadóan, hogy a hajtásláncaik csendesek.

Erre a problémára talált megoldást a Toyota, ami régóta azon dolgozik, hogy a hidrogén, mint üzemanyag elterjednek a személyautók körében. Ennek érdekében az idei évre kifejlesztettek egy versenyblokkot, ami jelentős hasonlóságot mutat a jól ismert benzines erőforrásokkal: dugattyúkkal rendelkezik, turbóval szerelt, és van hangja! A sűrített hidrogénnel tankolt erőforrást Corollákba szerelik, és a Super Taikyu Seriesben versenyeztetik idén. A gépet tesztelő Hiroaki Ishiura elárulta, a konstrukció vezethetősége a vártnál jobban hasonlít egy normál motorra.

MotoGP és két WTCR-futam a mai program a motorsportok szerelmeseinek

A motorosok Silverstone-ben, a túraautósok Elzászban, az IndyCar Nashville-ben érkezik versenyhétvégéje csúcsához, a futamok napjához – mindeközben a WRC Finn Ralija is befejeződik ma. A vasárnap fontos időpontjai a következők:

8:23 WRC, harmadik versenynap (WRC+)
11:15-11:50 WTCR, első futam (Eurosport1)
12:20 Moto3, futam (Aréna4)
14:00 MotoGP, futam (Aréna4)
15:30 Moto2, futam (19:45-től Aréna4)
16:15-16:45 WTCR, második futam (Eurosport2)
21:15 IndyCar, futam

IndyCar: McLaughliné a nashville-i pole Grosjean előtt

Nincs megállás az IndyCar mezőnye számára, a hétvégén Nashville utcáin folytatódik a 2022-es szezon. A szombati időmérő, amelyre villámlás miatt jókora csúszással került csak sor, Scott McLaughlin sikerét hozta: a Penske ausztrálja második pole-ját gyűjtötte be. McLaughlin szűk másfél tizedmásodperccel múlta felül Romain Grosjeant, aki így az első sorból startolhat majd. A nap meglepetését Christian Lundgaard szállította, aki az indianapolisi dobogója után most harmadikként kvalifikált, míg a top 6-os szétlövésbe a címvédő Alex Palou, valamint Pato O’Ward és Josef Newgarden jutott még be.

A körideje alapján ott lett volna a helye a bajnokságot vezető Will Powernek, ám a korábbi szakaszban sárga zászlót okozott, így törölték az eredményét, és csak a nyolcadik rajthely lett az övé. A bajnoki tabellán második Marcus Ericsson a 18., a címért szintén harcban lévő Scott Dixon a 14. pozícióból vághat majd neki a futamnak. Többekkel egyébként az babrált ki az időmérőn, hogy Colton Herta balesete miatt piros zászlót kellett belengetni, ám ez alatt sem állt meg az óra, így néhányan érdemi mért kör nélkül estek ki a korai fázisokban. 

A futam amúgy várhatóan óriási hőségben fog zajlani: O’Ward meg is jegyezte, hogy az aeroscreennel felszerelt autókban gyakorlatilag elviselhetetlen a forróság Nashville-ben. A verseny vasárnap 21 óra 15 perckor rajtol.

mclaughlin-nashville-pole-1

A hatalmas repüléstől a hatodik rajthelyig: Aleix Espargaro volt a szombat hőse – videó

Az időmérőt közvetlenül megelőző negyedik szabadedzésen produkált egy óriási highside bukást a Brit Nagydíjon Aleix Espargaro, akit hordágyon kellett elvinni a baleset helyszínéről. Az orvosi központban nem találtak nála törést, így alig egy órával később már újra motoron ült a spanyol, aki a Q2-ben elsőként futott 1:57-es kört Silverstone-ban, amellyel végül a hatodik rajthelyet szerezte meg.

A kvalifikáció után azonban az Aprilia közlése szerint rosszabbodott Espargaro állapota, jobban fájt a lába, így a vb-összetettben második helyen álló versenyző vasárnap reggel dönt arról, rajthoz tud-e állni a futamon.

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Miss Oroszországgal nyaralgat Mazepin

A Formula-1-ből száműzött orosz – aki nemrég újra versenyzett, és győzelmet is szerzett a Selyemút Ralin az SSV kategóriában – Törökországban, Bodrum partjainál nyaral. Az Instagramjára feltöltött fotó szerint, melyen saját arcát kitakarta, egy modell társaságában tölti az időt: a 23 éves pilóta kísérője Szofia Nikicsuk, aki 2015-ben Oroszországot képviselve első udvarhölgy lett a Miss World szépségverseny döntőjében, azaz a világ második legszebb nőjének választották. A 28 éves hölgy saját képeket is közzétett, melyek Mazepin hajóján készültek.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Sofia Nikitchuk (@nikitchuksofi) által megosztott bejegyzés

Loeb idén negyedszer is rajthoz állt a WRC-ben

Újfent csatlakozik az M-Sport csapatához Sebastien Loeb, aki a Rali-világbajnokság szeptember eleji fordulóján, az Akropolisz Ralin száll harcba az állandó WRC-résztvevőkkel Isabelle Galmiche navigálásával. A páros a szezon során korábban Monte-Carlóban, Portugáliában és Kenyában versenyzett a hibrid Ford Pumával, az évadnyitón pedig győzelmet szereztek, Loeb első sikerét 2018 óta. A francia ász pályafutása során háromszor nyerte meg a görög versenyt.

Loeb az eredeti terv szerint nem Görögországban, hanem Spanyolországban versenyzett volna, de a Tereprali-világbajnokság időpontváltozásai ezt ellehetetlenítették – elsődleges idei sorozatában a francia vezeti az összetettet.

WTCR: Girolami harmadszor pole-ban, visszaestek a magyarok

Szabadedzéssé fokozódott vissza a világkupa elzászi időmérőjének Q1-es szakasza: a Lynk & Co szezon hátralevő részéből való kiszállása miatt mindössze 12 autó alkotja a mezőnyt Franciaországban, ez a létszám viszont az jelentette, hogy mindenki továbbjutott a Q2-es fázisba. A leggyorsabb Nathanael Berthon volt, aki a két szabadedzés legjobb idejét is megfutotta.

Hiába remekeltek a magyarok a tréningeken – a másodikon Michelisz Norbert első, Tassi Attila harmadik lett – a tétre menő Q2-es fázisban már nem végeztek elöl. A fordított rajtrácsra játszó Michelisz nyolcadik lett (ami harmadik helyet jelent a második versenyen Mehdi Bennani és Rob Huff mögött), Tassi azonban pórul járt a taktikával, és a 11. rajtkockából kell indulnia mindkét versenyen, egy hellyel Nagy Dániel elől.

A legjobb körökkel a Münnich Honda két argentinja jutott tovább a Q3-ba, Nestor Girolami a középső szakasz után az egykörös szétlövésben is legjobbnak bizonyult: lassabb első szektor után hozta vissza gyorskörét, 1:26,546-tal végzett az első helyen, Pau és Vallelunga után az év kvalifikációs menője harmadszor szerzett pole-pozíciót. Negyed tizedmásodperccel előzte meg Berthont, akit Mikel Azcona, Esteban Guerrieri és Gilles Magnus követ majd az első futam rajtrácsán vasárnap 11:15-kor.

A kvalifikáció eredménye, Anneau du Rhin:

WTCR: Remek formában a magyarok és a Hyundai

Kiválóan szerepelt Michelisz Norbert a WTCR két szombati szabadedzésén az Anneau du Rhin pályán. A 2019-es világkupagyőztes az első, 45 perces szabadedzést Nathaneal Berthon (1:26,566) Audija mögött a második helyen zárta a Lynk & Co kiszállásával összezsugorodott, 12 fős mezőnyben.

A második tréningen Michelisz 1:26,769-es köridővel a leggyorsabbnak bizonyult, mindössze három ezredmásodperccel hyundaios márkatársa, a tabellát vezető Mikel Azcona előtt. Az FP1-en ötödik helyet szerző Tassi Attila harmadik lett, az eredmények pedig rendkívül szorosan alakultak: az első négy helyezett Berthonnal bezárólag hét századon belül volt. Délelőtt elért körével továbbra is a francia maradt a szabadedzések leggyorsabbja.

Az edzéseken látottak alapján a Hyundai jó eséllyel indul a délutáni, 15 órakor kezdődő időmérő edzésen is Elzászban.

Mindössze nyolc autó alkotja a mezőnyt a Ralikrossz-vb új érájának első versenyén?

A hírek szerint mindössze nyolc elektromos RX1e versenygép alkotja a Ralikrossz-világbajnokság új korszakának első mezőnyét. Bár a széria hivatalosan még nem mutatott be nevezési listát, a helli verseny oldalán már megtalálható egy rövidke névsor.

Az eredeti tervek szerint 14 autó alkotta volna a 2022-es mezőnyt, de a jelek szerint alig feleennyien lesznek három csapatot képviselve. A korábbi bejelentések értelmében a Volkswagen Dealerteam Bauhaus (Kristoffersson Motorsport) hármasát Johan Kristoffersson, Ole Christian Veiby és Gustav Bergström alkotja, a Hansen Motorsport szokás szerint Timmy és Kevin Hansennel áll ki, a CE Dealer Team két versenyzője pedig Niclas Grönholm és Klara Andersson lesz. A három csapat Volkswagen, Peugeot és PWR karosszériát épített az egységes RX1e alapra.

Hozzájuk képest egy új név szerepel a nevezési listán, René Münnich saját csapata SEAT Ibiza karosszériás gépével. A korábbi hírek alapján a GCK és az ESMotorsport szerepeltek volna a vb-n, de nekik nincs nyomuk az erős neveket felvonultató, de karcsú nevezési listán.

Zseniális félévértékelővel jelentkezett az F1-es versenyzőket parodizáló humorista

Conor Moore már többször is készített olyan videót, amelyben a Formula-1-es pilóták akcentusát és stílusát parodizálta ki. A legújabb alkotásában hangsúlyos szerepet kapnak a versenyzők mellett a csapatvezetők is, beleértve Christian Hornert, Mattia Binottót és Toto Wolffot. A téma ezúttal a szezon első félideje: a Red Bullnál már a vb-címet ünneplik, a Ferrarinál Carlos Sainz vigasztalja Charles Leclerc-t, Daniel Ricciardo pedig szokás szerint folyamatosan vigyorog – újabb parádés alkotás!

Csaknem másfélszeresére nőtt az F1 második negyedéves bevétele tavalyhoz képest

Közzétette a Formula-1 a második negyedévre, azaz az áprilistól júniusig tartó időszakra vonatkozó pénzügyi jelentését, amelyből egyértelműen látszik, hogy óriási a javulás a 2021-es idény azonos szakaszához képest. Mindkét szezonban hét nagydíjat rendeztek ebben az időszakban, ám míg egy éve 501 millió dollár bevételt könyvelhetett el az F1, idén 744 millió dollár ez az érték – azaz az emelkedés 49 százalékos.

Természetesen ez jórészt azzal magyarázható, hogy 2021 tavaszán még bőven éreztette a hatását a koronavírus-járvány, sok helyszínen limitált nézőszám előtt rendezték a futamokat, míg idén több verseny esetében is – beleértve a Magyar Nagydíjat – telt házat produkáltak a pályák. A megnövekedett bevétel azt is eredményezte, hogy míg a tavalyi második negyedévben 43 millió dolláros veszteséget volt kénytelen elkönyvelni az F1, idén már 49 millió dolláros profitról számolhattak be. A tíz csapatok számára kifizetett összeg is 308 millióról 368 millió dollárra ugrott.

f1-hun-nezok-dppi

fotó: DPPI

Törött kézzel szerzett pontot, de a szezonzárót már kihagyja a Jaguar pilótája

Nem akármilyen teljesítményt hajtott végre néhány napja a Formula-E-ben Sam Bird, aki a London ePrix második, vasárnapi versenyének startjánál keveredett incidensbe, de végül a nyolcadik helyen ért célba. Önmagában ez is említésre méltó lenne, de mint később kiderült, a balesetben eltört az egyik csontja a bal kezében, azaz sérüléssel együtt futott be pontszerzőként.

Birdre természetesen további vizsgálatok vártak, az orvosok pedig végül arra jutottak, hogy műtét szükséges. Ez viszont azt jelenti, hogy a brit pilóta nem állhat rajthoz a jövő hétvégi szöuli dupla szezonzárón. A Jaguar bejelentése alapján a Formula-E-ben tavaly teljes idényt futó és egy győzelmet is szerző Norman Nato fogja őt helyettesíteni a dél-koreai finálé során.

bird-fe-london-1

Stegosaurus-szárnnyal sokkolt Silverstone-ban a Ducati – videó

Több gyártó is újításokkal jelentkezett a nyári szünet utáni első MotoGP-hétvégére, a Brit Nagydíjra, de ahogy az már évek óta megszokott, a Ducati vitte a prímet. A pénteki második szabadedzés hajrájában Enea Bastianini gresinis és Jorge Martin pramacos motorjára kerültek fel a Stegosaurusok tüskéit idéző szárnyak (két-két pár) a motor hátsó farokrészére. A pontos funkciója nem ismert a fejlesztésnek, de Bastianini elmondása szerint elsősorban a féktávokon érződött stabilabbnak tőle a motor, bár abban az olasz és Martin is egyetértett, hogy még további körözésre van szükségük ahhoz, hogy biztosan érezzék, előrelépést jelent-e az extrém megjelenésű aerodinamikai alkatrész – amelyről a „Bestia” azt is elmondta, hogy szerinte úgy néz ki, mint egy pokémon.

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Rosenqvistnek nincs is szerződése a McLarennel?

Úgy tűnik, a 2022-es az ellentmondásos szerződéskötések éve lehet a Formula-1-ben és az IndyCarban egyaránt – és mindkét szériában a McLaren az egyik főszereplője a balhéknak. A Racer szaklap ugyanis most azt szellőztette meg, amit aztán később a The Race más forrásokból ugyancsak megerősített, hogy a június 23-i közleményükkel ellentétben Felix Rosenqvist nem írt alá semmilyen szerződéshosszabbítást a McLarennel. A bejelentésben nem volt semmi rendhagyó, hiszen szerepelt nyilatkozat benne Zak Brown vezérigazgatótól és magától a versenyzőtől, csupán az nem derült ki belőle, hogy a svéd marad-e a tengerentúli sorozatban vagy átteszik őt a Formula-E-csapatba.

Július közepén aztán kitört az Alex Palou körüli botrány, s jelenleg úgy fest, a bíróságon dőlhet el, hogy a spanyol marad-e a Ganassinál vagy átmegy a McLarenhez. Mindenesetre ezek után terjedt el állítólag az IndyCar-paddockban, hogy Rosenqvistet valójában nem köti semmilyen szerződés és akár szabadon igazolható 2023-ban. A Racer fejtegetése alapján a McLaren ezzel a megtévesztéssel azt a látszatot akarta kelteni, hogy Rosenqvist már nem elérhető más alakulatok számára, hogy ha mégse jönne össze a Palou-szerződés, akkor őt tudják bevetni. A csapat nem kívánta a fejleményeket kommentálni a szaklap megkeresésére – és persze az is jó kérdés, hogy mindebbe miért ment bele maga a pilóta, ha valóban ez zajlott a háttérben. Nagy kérdés, hogy hol nézhet körül esetleg a svéd: a Racer például opcióként említette, hogy bár jelen állás szerint nincs üresedés az Andrettinél, de még lehet, amennyiben rutinosabb versenyzőre vágynának.

rosenqvist-indycar-mclaren-1

„Rossz vesztes a Lynk & Co: inkább lelépnek, nehogy vereséget szenvedjenek”

Mint arról mi is beszámoltunk, a Lynk & Co és az autóikat indít Cyan Racing csütörtökön bejelentette, hogy azonnali hatállyal felfüggeszti a WTCR-es szereplését. Mindez a saját közleményük szerint meglepetésként érte a Túraautó-világkupa vezetőit, akik szerint már folyamatban volt a Vallelungában jelentkezett gumiproblémák orvoslása különböző lépésekkel. Az egyik egyébként meg is valósul, ugyanis az Anneau du Rhin pályán rendezendő hétvégi fordulón minden autónak 20 kg-mal csökkentették a súlyát (ezzel a Honda a maximumot jelentő +40 kilón lesz, a többiek nullán).

Mindenesetre az Audikkal rajthoz álló Comtoyou Racing csapatfőnöke, Jean-Michel Baert erőteljesen kritizálta a kínai márkát: „Azt gondolom, a Lynk & Co a WTCR Mercedesének képzeli magát, amely nyomást gyakorolhat a promóterre és az FIA-ra. Mivel senki sem hátrált meg, úgy érezték, elveszítik a bajnokságot, pedig ez nem történt meg. Azzal, hogy azonnali hatállyal kiszállnak, nem legyőzöttekként tekintenek majd rájuk, hanem eltűnnek. A kommunikációjuk alapján úgy tűnik, a Balance of Performance is probléma számukra. Alapvetően rossz vesztesek, akik inkább kiszállnak, nehogy vereséget szenvedjenek” – idézi szavait a TouringCarTimes.com szaklap.

Baert azt is elmondta, hogy szerinte nincs konkrét gond az abroncsokkal: Vallelungában az első futamon náluk is jelentkeztek defektek, ám beazonosították ezek okát, így a második versenyen már nem volt gondjuk, ami szerinte bizonyítja, hogy létezik megoldás. Maga a Goodyear egyébként ugyancsak arra jutott, hogy nincs gyártási hiba a gumikkal, így nem is cserélik le a típusukat az elzászi fordulóra, de tovább fognak vizsgálódni autóbeállítások és egyéb tényezők terén, hogy kiderítsék az okokat.

lynk-co-wtcr-vallelunga-1

Jimmie Johnson egy versenyre visszatérhet a NASCAR mezőnyébe

Történelmi pillanatoknak lehetnek szemtanúi a rajongók 2023-ban, amikor a NASCAR Cup Series mezőnye egy utcai pályán versenyezhet majd Chicagóban. Az esemény jelentős körítést kap majd, és akár az sem kizárt, hogy a sorozat legendája is visszatérhet egy futam erejéig. Erről a hétszeres bajnok Jimmie Johnson beszélt nemrégiben, aki jelenleg az IndyCarban próbálja megvetni a lábát. A 46 éves pilóta elárulta, továbbra is élvezi a versenyzést, így nem tervezi szögre akasztani a bukósisakját, és Chicagót is szívesen bevállalná.  

„Tudjátok, nem zárnám ki ennek a lehetőségét. Még nincs semmi tervben, de természetesen nyitott vagyok minden ötletre, és a szezon ezen szakaszában mindenki a pozíciókért küzd, vagy a szponzoráció részletein dolgozik. Nem tudom, hogy mit tervezek jövőre, valószínűleg több IndyCar lesz, de lehetne egy kis NASCAR is. Egyértelműen nyitott vagyok rá, annyira jó móka, hogy veszem a sisakomat és különböző járműveket vezethetek. Svédországban raliautókat, aztán IndyCar gépeket vezetni egy élmény volt. Voltam az IMSA sorozatban, és természetesen szemezgetek valamilyen NASCAR visszatéréssel is, de még nem jött el a megfelelő lehetőség” – idézte Johnsont az Essentially Sports.  

A Red Bull szerelői sem dolgoznak a nyári szünetben

Úgy tűnik, mindenki igyekszik kiélvezni a nyári szünet miatti leállást, és kihasználni a pihenőnapokat. Legalábbis erről árulkodik az a kép, melyen az osztrák istállónál dolgozó szerelők is inkább a tengerpartot és a napsütést választották. „Nyári szünet aktiválva, automatikus üzenetek bekapcsolva” – írták hivatalos Twitter-oldalukon.

Így képzeli el Norris és Ricciardo közös nyaralását a McLaren

„Ha Lando Norris és Daniel Ricciardo közösen töltenék a nyári szünetet, biztosak vagyunk benne, hogy ilyesmi lenne” – posztolta a medencés és tengerparti rajzot a McLaren. Vagy így vagy máshogy, de a két pilóta még közel három hétig élvezheti a Formula-1 nyári leállását.

Közel a Mercedes-győzelem Palmer jóslata szerint

A Magyar Nagydíj, melynek edzésnapját George Russell még „az idei egyik legkeményebb péntek” mondattal jellemezte, végül a Mercedes eddigi legjobb versenyévé vált pole-pozícióval és kettős dobogóval. A Formula1.com-on rovatot vezető exversenyző, Jolyon Palmer szerint a csapat hamarosan a pódium tetejére fog állni.

„Tizenhárom verseny telt el, a csapat fejlődési görbéje pedig a legegyértelműbb az összes istállóé közül. Kétségtelenül szezonjuk első győzelme felé tartanak, és azt jóslom, a következő néhány verseny leforgása alatt meg is szerzik” – írta a Renault egykori pilótája.

Hozzátette, a Mercedes rövidesen a Ferrari elé kerülhet egyéniben és a konstruktőrök közt is: „A másik dolog, amiből hasznot húznak, hogy a Ferrari hajlamos nem maximalizálni a benne rejlő potenciált nem épp ideális stratégiai döntéseivel. A különbség Leclerc és a Mercedes párosa közt tovább zsugorodik, a konstruktőri második helyért folytatott harc pedig szintén egyre forróbb, köszönhetően a Mercedes golyóálló megbízhatóságának és felsőbbrendű stratégiájának” – fogalmazott Palmer.

Fotó: Ollé Iván

Sokszínűsödik a Mercedes: Megduplázódott az etnikai kisebbség létszáma

Másfél év után jelentést adott ki arról a Mercedes, hol tart az Accelerate 25 névre keresztelt, sokszínűséget és befogadást célzó ötéves program. A csapat beszámolója alapján az alulreprezentált csoportok aránya megnőtt az alkalmazottak soraiban. A női csapattagok aránya 12 százalékról 15 százalékra emelkedett, az etnikai kisebbségből származó alkalmazottak száma 3 százalékról 7 százalékra nőtt.

Egy további adat, hogy 2021-ben az új csapattagok 38 százaléka érkezett alulreprezentált csoportból, ez a ráta 32 százalék egyelőre 2022-ben. A Mercedes megfogalmazása szerint ezek a számok továbbra is elmaradnak a célkitűzéstől, de örülnek, hogy a program számszerűsíthető eredményt ér el.

A Mercedes ezzel párhuzamosan széndioxid-kibocsátását is csökkenti. 2022-re a cél 50 százalékos csökkentés volt, amelyet sikerült túlszárnyalni. A következő cél 100 százalékos csökkenés a Scope 1 (szervezet okozta közvetlen), 100 százalékos csökkenés a Scope 2 (szervezet okozta közvetett) és 50 százalék csökkenés a Scope 3 (egyéb közvetett) kibocsátás tekintetében 2026-ig. Utóbbihoz tartozik, hogy a Mercedes fenntartható repülőgép-üzemanyag kifejlesztésébe invesztált, amellyel felére csökkenhet a csapat légi közlekedésének karbonlábnyoma.

Eddig hatan iratkoztak fel a leggyorsabb körök listájára

Az idei szezon végén is átadják a DHL Fastest Lap díjat, ehhez pedig jelenleg Charles Leclerc és Max Verstappen állnak a legközelebb. Mindketten három alkalommal futották meg a verseny leggyorsabb körét, de zárkózik Lewis Hamilton is, aki a Hungaroringen elért 1:21.386-os idejével már ebben a szezonban másodjára lett a legjobb ebben az összevetésben, így a tabellán utolérte Sergio Perezt, és Carlos Sainzot. A listán még egy név szerepel rajtuk kívül, Lando Norris ugyanis Monacóban csatlakozott ehhez a társasághoz.