DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 7. hétfő

Videó: Nem is szól rosszul egy hidrogénes versenyautó

Az utóbbi évtized során a legtöbb autógyártó az elektromos hajtásláncok felé mozdult el a karbonsemlegesség elérése érdekében, ami azt eredményezte, hogy évről évre bukkantak fel olyan "zöld" versenyszériák, mint a Formula-E, a Pure ETRC vagy éppen az elektromos GT kategóriája. Ezek egyelőre visszafogott sikereket érnek el az autósportért rajongók körében, abból az egyszerű tényből fakadóan, hogy a hajtásláncaik csendesek.

Erre a problémára talált megoldást a Toyota, ami régóta azon dolgozik, hogy a hidrogén, mint üzemanyag elterjednek a személyautók körében. Ennek érdekében az idei évre kifejlesztettek egy versenyblokkot, ami jelentős hasonlóságot mutat a jól ismert benzines erőforrásokkal: dugattyúkkal rendelkezik, turbóval szerelt, és van hangja! A sűrített hidrogénnel tankolt erőforrást Corollákba szerelik, és a Super Taikyu Seriesben versenyeztetik idén. A gépet tesztelő Hiroaki Ishiura elárulta, a konstrukció vezethetősége a vártnál jobban hasonlít egy normál motorra.

Megvan a Yamaha újabb kiszemeltje a MotoGP-be?

A Motorsport.com szaklap értesülései szerint szemet vetett a Yamaha a Moto2-ben szereplő Alonso Lopezre. A spanyol versenyző tavaly szenzációs szerepléssel hívta fel magára a figyelmet: miután három Moto3-as idényt és egy mindössze négy futamot tartalmazó 2021-es Moto2-es idény után ülés nélkül maradt 2022-re, a Speed Up Racing kínált neki váratlan lehetőséget év közben, miután szakítottak Romano Fenatival. Lopez pedig meghálálta a bizalmat, két győzelmet is szerzett, s összetettben úgy is nyolcadik lett, hogy beugróként csupán a futamok 70 százalékán állt rajthoz. Az idén is a középső kategóriában szereplő 21 éves versenyzővel állítólag már Valenciában találkozott Lin Jarvis Yamaha-vezér: a pletykák szerint még az sem tűnt kizártnak, hogy egyből a tavaly alulteljesítő Franco Morbidelli helyére kerüljön a gyári istállónál, de végül a hangvillások bizalmat szavaztak az olasznak.

Így viszont Lopez számára a leendő szatellit csapatnál számítanának – Jarvis ugyanis megerősítette, hogy szeretnék, ha minél hamarabb újra lenne privát alakulatuk a MotoGP rajtrácsán, miután idén először nem mondhatják ezt el magukról az RNF Apriliára váltásával. Jarvis azt is elmondta ennek kapcsán, hogy változtatni fognak a szatellit gárdához való hozzáállásukon, korábban ugyanis inkább csak vásárlóként, ügyfélként tekintettek rájuk, ám az elmúlt években a többi gyártónál – mindenekelőtt a Ducatinál, ahol a sikerek egyik titka épp ez – sokkal szorosabbá vált az együttműködés a partnercsapatokkal. Persze nagy kérdés, hogy tud-e szatellit csapatot találni magának a Yamaha: a legkézenfekvőbb a Valentino Rossi-féle kötődés miatt a VR46 lehetne, Jorge Viegas FIM-elnök néhány hónapja tényként is beszélt róla, hogy az istálló lecseréli a Ducatikat 2024-ben, ám ezt cáfolták a felek. Jarvis hangsúlyozta: fel kell mérniük az opcióikat és tiszteletben fogják tartani az életben lévő szerződéseket, így ha 2024-ben nem találnak partnert, megpróbálnak 2025-re megállapodni valakivel. A Yamaha potenciális szatellit csapatáról korábban itt írtunk bővebben.

moto2-alonso-lopez

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Pattanjunk be Hamilton mellé az új F1-es Mercedesbe egy silverstone-i körre! – videó

A múlt heti bemutatója után a Mercedes bejáratást is tartott Silverstone-ban, és bár eddig is láthattuk már mozgóképen az ismét feketébe boruló új F1-es versenygépüket, most egy több kameraszögből készült onboard videót is közzétettek arról, ahogy Lewis Hamilton vezeti a W14-est a vizes brit pályán:

„Michaellel az oldalán Mick egy jó csapat versenyzője lenne”

Mick Schumacher két szezont töltött el a Haasnál a Formula-1-ben, 2023-ra azonban már nem maradhatott az amerikaiknál, így végül a Mercedesnél kötött ki teszt- és tartalékversenyzőként, ami viszont értelemszerűen azt is jelenti, hogy idén nincs állandó ülése a száguldó cirkuszban. Az F1 korábbi ura, Bernie Ecclestone úgy véli, más lenne a német helyzete, ha hétszeres világbajnok édesapja, a bő kilenc éve súlyos síbalesetet szenvedő Michael Schumacher is a fia mellett lehetne:

„Michaellel tanácsadóként az oldalán Mick egy jó csapat állandó versenyzője lenne” – nyilatkozta Ecclestone a Sport Bildnek. „Az óriási tapasztalata révén Michael rengeteg részletet árulhatott volna el a fiának. Megmutatta volna neki a helyes utat a vezetést illetően, de politikai szempontból is.”

Ecclestone szerint az ifjú Schumacher rossz közegbe került azáltal, hogy a Ferrari akadémiájára került juniorként: „Rossz csapatban szerepelt, a Red Bull jobban passzolt volna hozzá. Ott jobban figyeltek volna rá és jobban felépítették volna. Nehéz terhet jelent a neve, ennek megfelelni a legnagyobb problémája. Nehezen fog ülést találni magának – főleg olyat, amiben nyerhet is. Sajnálom!” – tette hozzá a 92 éves üzletember. Schumacher ennek kapcsán egyébként nemrég arról beszélt, hogy már a mostani tél során is voltak érdeklődői.

f1-mick-schumacher-haas-2022

Direkt takargatja autója egy részletét a McLaren

Az MCL60-t a bahreini tesztelést megelőzően filmnap keretében megmozgatták kedden, az eseményről pedig egy hivatalos videó is kikerült a McLaren YouTube-csatornájára. A közel háromperces anyagban azonban szemet szúr egy részlet: mikor az MCL60-t oldalnézetből mutatják, homályossá válik a padlólemez széle.

A tavalyi szabályokhoz képest ezen a területen történt jelentősebb műszaki változás, a szegélyt 15 milliméterrel megemelték a pattogás leküzdése érdekében. Ez azt jelenti, hogy ebben a régióban van leginkább lehetőség új ötletekre, innovációkra. A McLaren is kitalálhatott valamilyen újdonságot, amit még a teszt kezdetéig hátralevő egy napban is takargatni akarnak a riválisok előtt. A képen látható, hogy az MCL60 bemutatóverzióján még nem rejtették el a padló szélét – egészen biztos, hogy nem az akkor látott a végső megoldás.

Két csapat is Niki Laudára emlékezik: Ma lenne 74 éves

„Bajnok. Mentor. Csapattárs. Legenda” – posztolta a Mercedes a közösségi médiában, a csapat néhai elnökére, a 2019-ben elhunyt Niki Laudára emlékezve.

A háromszoros világbajnok emléke előtt egykori csapata, a Ferrari is tisztelgett. „Bajnok a pályán és azon kívül is” – írták. A poszt olaszul teszi hozzá: „Örökké a szívünkben.”

Teljesíthetetlen igény: Ekkora fizetést kért Ricciardo a Haastól

Mielőtt eldőlt, hogy kihagyja a 2023-as szezont, a McLarentől menesztett Daniel Ricciardo a Haasszal is kapcsolatban állt. Az ausztrál arról beszélt, kiégettnek érezte magát, ezért nem lelkesedett az amerikai istálló üléséért, de Günther Steiner álláspontja kicsit más: ő Ricciardo teljesíthetetlen fizetésigényéről beszélt. Ez a Netflix pénteken érkező 5. évadából derül ki.

Az egyik epizódban Kevin Magnussen arról beszél Steinnerel, örülne Ricciardónak a garázsban, de a csapatfőnök így válaszol: „Nem engedhetjük meg őt, Kevin. Kik**t tízmilliót kér. Minimum!”

A hírek szerint Magnussen ötmillió dollárt keres 2023-ban a Haasnál, a visszatérő Nico Hülkenberg pedig kétmilliót: ehhez képest valóban irreális Ricciardo elvárása. Az ausztrál korábbi csapatainál azonban ennél is jobban keresett: a Renault-hoz évi 25 millió dollárért írt alá, a hírek szerint pedig a McLaren 2023-ban 22 milliót fizet neki úgy is, hogy nem a versenyzőjük. A szerződésbontás miatt kárpótolniuk kell Ricciardót, akinek ráadásul fizetésemelést ígértek erre a szezonra.

Andretti: Az FIA elnökének döntése nem változtat semmin

Február első napjaiban derült ki, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség elnöke, Mohammed ben Sulayem némileg háttérbe húzódik és kiszáll az F1 napi ügyeiből, Nikolas Tombazisnak átadva a stafétát ezen a területen. Tekintve, hogy a hírek szerint az FIA vezetője támogatta az Andretti F1-es terveit, ez nem tűnik jó ómennek a család szempontjából, ugyanakkor Mario Andretti másképp látja a dolgokat. Az 1978-as világbajnok szerint ez a döntés nem változtat semmin.

„A mi szempontunkból semmi sem változik. Már túl vagyunk ezen a változtatáson. Az FIA elnöke más feladatokra koncentrál, és megnevezte az egyes posztok különböző vezetőit. Nem tervezünk változtatni, a mi oldalunkon továbbra is minden pozitív. Dolgozunk a projekten, nem állunk le a munkával és naponta azért dolgozunk, hogy megkapjuk a zöld jelzést. Ha ez megtörténik, nem fogjuk úgy érezni, hogy a nulláról indulunk. Reméljük, a józan ész győzedelmeskedik majd” – idézte a legendás versenyzőt a PlanetF1.

Ők lennének Verstappen versenyzői, ha saját csapata volna

A Mobil 1 kenőanyagokat gyártó cég hosszú évek óta a Red Bull egyik szponzora, a Twitteren pedig közzétettek egy részletet egy Max Verstappennel készült interjúból. A kérdés úgy szólt, hogy ha ő lehetne egy istálló csapatfőnöke, akkor kik lennének a versenyzői. Miután magát nem választhatta, egy tapasztalt versenyzőre és egy ígéretes tehetségre voksolt.

 

Ilyen egy kör az AlphaTauri új autójában Nyck de Vries szemszögéből

A sisakkamerás videók egyre nagyobb teret hódítanak maguknak az F1-ben, akárcsak azok a felvételek, amelyeken a pilóták lábmunkáját mutatják meg a pedálokhoz szerelt fedélzeti kamerák segítségével. Most az AlphaTauri egy különleges videót tett közzé a Twitteren, amelyen a holland pilóta nézőpontjából láthatunk egy kört a Misano World Circuit pályán, valamint azt is megtekinthetjük, hogyan kezelte a pedálokat a nemrég bemutatott AT04-es versenygépben.

B autóval tervezhet a Mercedes?

Ted Kravitz, a Sky Sports F1-es szakírója pendítette meg, hogy a Mercedes valószínűleg készülhet egy B verziójú autóval is erre az évre. Mint mondta: az istálló ad még egy esélyt a tavaly besült, de papíron leghatékonyabb koncepciónak azok után, hogy megpróbálta kijavítani a feltárt hibákat. Ha úgy érzi, hogy eléri a kívánt hatást, és ki tudja hozni a W14-ből azt, amit a tervezőasztal mellett megálmodott, akkor marad ez a verzió, ha nem, akkor egy Red Bull-szerű konstrukció lehet a B terv, amit már a szezon közben bevethet.

Toto Wolff, a Mercedes csapatvezetője azt mondta, hogy egyelőre marad a zéró oldaldobozos verzió, de nem zárja ki, hogy év közben jöjjön a változás, ez alátámasztja Kravitz szavait. Az istálló egyébként tavaly is két teljesen eltérő autóverziót mutatott meg a téli tesztek során, így valóban most sem lenne meglepő, ha hamarosan megjelenne egy már elkészült B opció, bár tény, hogy a költségvetési sapka szorításában sokkal nehezebb ilyen szintű változásokat megejteni.

w14

fotó: Mercedes

Hivatalos: megvan, hogy ki ül be Stroll helyére az Astonba

Az Aston Martin F1-es csapata a közösségi oldalán közölte, amit tegnap még csak sejthettünk: a tesztpilóta, Felipe Drugovich pótolja Lance Strollt a a csütörtök-péntek-szombati bahreini kollektív teszten. A balesetet szenvedett kanadaival kapcsolatban azt még nem tudni, hogy az első futamot is ki kell-e hagynia. A csapat most csak annyit közölt, hogy Drugovich kezdi a tesztet, csütörtök reggel ő ülhet be az AMR23-asba, délután váltja majd Fernando Alonso, pénteken és szombaton még kérdéses, hogy mi lesz a program.

 

Ocon: Talán csak Fernando miatt van, de az Aston ránézésre gyors

Az Aston Martinhoz igazoló Fernando Alonso korábbi csapattársa, Esteban Ocon szerint a kétszeres világbajnoknak gyors autója lehet 2023-ban. "Mindenki róluk beszél. Nem tudom, ez lehet, hogy csak Fernando érkezése miatt van, de az is lehet, hogy valóban gyorsak lesznek. Mindenesetre ránézésre jónak tűnnek az aerodinamikai megoldásaik, így könnyen lehet, hogy számolni kell majd velük" - idézi Ocont a One Stop Strategy oldala.

Pályára gurult a McLaren F1-es autója is

Már alighanem minden csapat bejáratta a maga 2023 versenygépét egy filmforgatási napon, vagy valami körmönfont módon, most pedig a McLaren MCL60-ról került fel egy hivatalos felvétel a Twitterre, amint a csütörtöktől a szezon előtti tesztnek otthont adó Bahreinben hajt ki a pályára Lando Norris.

 

Letisztult és kissé old school sisakkal támad idén Verstappen

Bemutatta 2023-as bukósisakját a világbajnoki címvédő Max Verstappen. A holland a közösségi médián keresztül fedte fel idei sisakját, amely elmondása szerint old school dizájnt kapott az egyszerű vonalakkal, mindenféle csillogást mellőzve. A holland zászló színei köszönnek vissza a bukóról, melyen megjelennek új szponzorainak, a Heinekennek és az EA Sports-nak a logói, hátul pedig egyetlen változás történt rajta: immáron két vb-csillag díszíti.

 

Tippeltünk a 2023-as F1-es szezonra

Szerkesztőségünk új videós hírműsora, a Pitwall első adásának végén stábunk előkapta a kristálygömböt, és megpróbált egy-két jóslatot tenni az előttünk álló F1-es szezonnal kapcsolatban. A következő kérdésekre kerestük a választ:

Hány csapat versenyzői szereznek dobogós helyezést a főfutamokon? 

Melyik csapat ront a legtöbbet a 2022-es konstruktőri helyezésén? 

Melyik csapatnál lesz a legnagyobb különbség a versenyzők közötti vb-helyezés tükrében? 

Ki végez előrébb a Mercedes házi versenyében? 

Ki végez előrébb a Ferrari házi versenyében? 

Kié lesz a legtöbb pole-pozíció (illetve ki nyeri a legtöbb időmérőt)? 

Ki lesz az egyéni világbajnok? 

És végezetül: mondunk egy merész, bátor, kis eséllyel, de elképzelhető tippet!

Nézzétek meg a teljes műsort YouTube-csatornánkon, a tippelős rész 41:59-től indul:

Kiállítják Grosjean összeégett 2020-as F1-es autóját

Hosszú várakozás után március 24-én végre megnyílik Madridban az első Formula-1-es tematikájú kiállítás, ahol rengeteg érdekesség és interaktív lehetőség mellett a látogatók megtekinthetik majd a Haas VF-20-as roncsát, amellyel Grosjean 2020-ban 191 km/órával belecsapódott egy szalagkorlátba Bahreinben, majd 28 másodpercig volt a lángok foglya. A kiállításról további részleteket ide kattintva lehet megtudni.

Négy DRS-zóna lesz Melbourne-ben

A 2023-as versenynaptár harmadik állomása lesz Melbourne. Andrew Westacott, az Ausztrál Nagydíj vezérigazgatója árulta el az F1i.com-nak, hogy idén négy DRS-zóna lesz kialakítva az Albert Parkban. Már tavaly a szabadedzéseken i négy zóna volt kijelölve, ahol nyithatták a pilóták a hátsó szárnyat, azonban később a 8-as és 9-es kanyar közötti íves, padlógázos részen betiltották a DRS használatát, idén azonban újra visszatér a negyedik zóna, miután az FIA és a versenyzők visszajelzései alapján sem volt gond a kijelölt szakasszal.

Többmilliós üzletet kötött Verstappen és a Heineken

A kétszeres Formula-1-es világbajnok lett a Heineken alkoholmentes sörének a nagykövete, ezt tudatta a nagyvilággal hétfőn a két fél. Több holland lap szerint is hatalmas bizniszt kötöttek a felek, hiszen a De Limburger azt írja, hogy többmillió dolláros üzlet született Verstappen és a sörmárka közt, a De Telegraaf információi szerint egészen pontosan hatéves szerződést írtak alá.

A Heineken vezérigazgatója, Dolf van den Brink méltatta honfitársukat: "2016-ban, amikor csatlakoztunk, nem gondoltuk volna, hogy az F1 ekkora népszerűségre tehet szert ennyire rövid időn belül. Ebben Max óriási szerepet vállalt." Van den Brink elmondta továbbá azt is, hogy már korábban is szerették volna szponzorálni Verstappent, azonban az F1 belső szabályai miatt ezt nem tehették meg, amíg a holland be nem töltötte a 25-öt.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Formula.hu (@formula.hu) által megosztott bejegyzés

 

Messi és Mbappé ellen nyerhet díjat Verstappen

Max Verstappent is jelölték a rangos sportolói elismerésre, a Laureus Év Sportolója díjra. Az F1-esek közül Michael Schumacher és Sebastian Vettel is nyert már ilyet, most Verstappen az egyedüli autóversenyző a jelöltek között. A holland kiválóság ellenfele ezért a díjért Lionel Messi, Kylian Mbappe, Rafael Nadal, Stephen Curry és Mondo Duplantis lesz. Az Év Csapata jelöltjei között ott van a Red Bull F1-es istállója is.

f1-verstappen-redbull_2

fotó: Red Bull

A kihagyás után sem lett kifinomultabb versenyző Nyikita Mazepin

Az orosz pilóta az ázsiai Le Mans-széria szezonzáróján, Abu Dhabiban mutatott be egy hajmeresztő manővert. A 99 Racing versenyzőjét Nolan Siegel támadta a vezető pozícióért –  Mazepin előbb ráhúzta a kormányt, majd egészen kiszorította az Inter Europol autóját a hátsó egyenesben – ahogy az alábbi videó mutatja. Az agresszív védekezés így sem járt sikerrel, az amerikai megelőzte őt.

Mazepin a 2022-es szezon kihagyása után szerepelt újra nemzetközi versenyen – mivel a szankciók miatt az Európai Unióból kitiltották, az ázsiai endurance-sorozatban indult saját csapatával. A bajnokságban dobogóval mutatkozott be, az utolsó versenyt pedig a pole-pozícióból másodikként zárta társai, Goncalo Gomes és Ahmad Al Harthy oldalán: a #98-as rajtszámú egység végül negyedikként végzett az LMP2 kategóriában a csupán két versenyhétvégéből álló szezonban.