DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 5. szombat

Mennyire ismered Michelisz Norbert pályafutását?

Tudod, hol és mikor aratta első futamgyőzelmét a WTCC-ben? És azt, hogy milyen autóval debütált a sorozatban? Teszteld a tudásod kvízünkkel!

michelisz-portre1

Fotó: DPPI

Botrány a NASCAR-ban: Ross Chastain verekedett, a győztest kifütyülték

Míg az F1 Miamiban száguldott, addig a NASCAR a Kansas Speedwayen versenyzett, unalmasnak pedig cseppet sem volt mondható a Cup Series 267 körös versenye, ami hatalmas balhéval ért véget. Fordulatokból nem volt hiány, amit jól mutat, hogy a Hendrick Motorsports pilótái mennyit lifteztek a mezőnyben. Az első sorból induló Kyle Larson és Williams Byron ugyanis még a verseny első felében bajba kerültek, előbbit Tyler Reddick forgatta ki a pályáról, pole-pozíciós csapattársa pedig a fallal is találkozott két ízben, majd egy büntetést is kapott, mivel gyorsan hajtott a pitben.

A felsorolt tényezők ellenére az utolsó szakaszban meccsben voltak győzelemért ahogyan az a Chase Elliott is, aki csak a 21. helyről rajtolt, mégis az élre tört egy rövid ideig. Ennek oka a Hendrick jó stratégiája mellett az összesen 11 sárga zászlós periódus volt, ami eléggé megkavarta a lapokat. A megszakításokkal együtt is jó tempót ment még a második szakaszt megnyerő Joey Logano, illetőleg a nyitó etapot az élen záró Denny Hamlin, aki később az egyik főszereplővé lépett elő. A legvégére ugyanis Larson került az élre, akit a Joe Gibbs Racing versenyzője folyamatosan támadott, ebből azonban véletlenül egy lökés kerekedett ki az utolsó körben. Ennek köszönhetően az 5-ös autó eltalálta a falat, Hamlin pedig nyert és megszerezte csapata 400. győzelmét, ám a közönség hangos hangos füttykoncerttel jelezte, hogy nem díjazták a látottakat. 

Önmagában már ez sem volt szerencsés, ám a botrány akkor robbant ki igazán, amikor a 29. helyen leintett Noah Gragson az autóból kiszállva rátámadott Ross Chastinre, aki az 5. helyen ért célba. A dinnyés ember korábban Kyle Busch haragját vívta ki agresszív manővereivel, majd később Gragson lett rá mérges, amikor az 1-es autó pilótája majdnem a falnak nyomta. Az alábbi videón jól látható, hogy riválisa megragadja Chastaint, aki erre válaszul ököllel ütötte meg versenytársát, a feleket pedig a NASCAR tisztviselőinek kellett szétválasztania.

Ami a további eredményeket illeti, Byron jött be végül a harmadik helyen, a negyedik pedig Bubba Wallace lett, aki szintén nagy versenyt futott a 17. helyről indulva. Mögötte Chastain, Logano, Elliott, Truex Jr., Reddick és Dillon zárták a legjobb tízet.

 

Verstappent kifújolták Miamiban: „Rendben van, amíg én nyerek”

Nem mindenki örült a helyszínen Max Verstappen parádés felzárkózásának, amely harmadik futamgyőzelmét eredményezte. A Miami Nagydíj dobogós ceremóniája közben fújolás hallatszott a lelátóról – az FIA-sajtótájékoztatón megkérdezték a kétszeres bajnokot a barátságtalan reakcióról.

„Ha a mezőny végén vezetnék, akkor senki sem reagálna ilyen módon, nincs igazam? Szerintem normális, amikor az ember nyer, nekik pedig nem tetszik, hogy ő nyer. Nekem ez a dolog teljesen rendben van addig, amíg én állok a dobogó tetején, ami a legfontosabb számomra. Én hazaviszem a trófeát, ők pedig hazamehetnek és lehet egy szép estéjük” – hangsúlyozta Verstappen, hogy a sport része a közönség nemtetszése, de egyben oda is szúrt kicsit a hurrogóknak.

Nem akarnak verseny végi állórajtos újraindításokat az F1-esek

Az Ausztrál Nagydíj végi őrület óta forró téma a Formula-1-ben a piros zászlós megszakítások utáni állórajtot újraindítás. A kérdéskör a Motorsport.com beszámolója szerint a versenyzők pénteki megbeszélésén is előkerült Miamiban, George Russell GPDA-főnök elmondása alapján pedig igencsak egységes a mezőny álláspontja:

„Szerintem mindannyian egyetértésre jutottunk. Úgy gondolom, nagy kihívást jelentenek a verseny végi újraindítások, mert rengeteg a törmelék az ideális íven kívül. Ez eléggé igazságtalan azokkal szemben, akik a belső, piszkos ívről indulnak, és további esélyt teremt a káoszra. Úgyhogy meglátjuk, merre lépünk tovább, de szerintem mind a 20 versenyző egyetért abban, hogy nem akarunk állórajtot, ha a futam 50 vagy 75 százalékát már teljesítettük.”

A Russell által említett törmelékek kapcsán az idézett lap úgy tudja, az FIA ígéretet tett rá, hogy a jövőben takarítaná fogják a megszakítások során a rajtrácsot, ezzel elkerülve az igazságtalan helyzeteket – kérdés, hogy ez elegendő-e a pilóták számára.

f1-aus-restart

fotó: DPPI

Megrovásban részesítették a parádéról elkéső Perezt

Nem sokkal az F1-es Miami Nagydíj leintése után érkezett a hír, hogy a stewardok beidézték Sergio Perezt, mivel késve érkezett meg a versenyzői parádéra. Ahogy az várható volt, a mexikói gyakorlatilag jelképes büntetéssel, egy „nem vezetéshez kapcsolódó” megrovással megúszta a kihágást, azaz értelemszerűen a második helye sem forgott veszélyben. A felügyelők indoklásukban kitértek arra, hogy Perez azért késett, mert a Red Bull egyéb média- és reklámtevékenységein kellett részt vennie, de ez nem elfogadható magyarázat minderre.

f1-perez-redbull-miami-pareda

Ricciardo inkább Leclerc-t képzelné el Taylor Swift oldalán

Hetek óta tart az Alonso–Taylor Swift-sztori: egy spanyol bulvárlap indította útjára a pletykát, miszerint az egyaránt nemrég egyedülállóvá vált kétszeres világbajnok és az Grammy-díjas énekesnő egy párt alkot – és valljuk be őszintén, Alonso sem tett meg mindent annak érdekében, hogy eloszlassa a szóbeszédeket. Daniel Ricciardo viszont egyértelműen úgy gondolja, hogy nincs alapja a pletykáknak, legalábbis ezt mondta az ESPN-nek, s arra is felelt, a mezőnyből kiről tudná ezt elképzelni:

„Biztos, hogy nem Alonsóról, az első pillanattól marhaságnak tartottam ezt a sztorit! Nem tudom, olyan valakire gondolnék, akit érdekel a művészet” – mondta Ricciardo, aki szerint Leclerc és De Vries lehetne potenciális partner Swift számára a mezőnyből. „Alonsót a versenyzés érdekli, valószínűleg csakis a versenyzés, valahányszor látom, mindig olyasmit csinál, aminek köze van a versenyzéshez. Ezért zárnám ki teljesen.”

leclerc-piano

Vasseur megvédte a balesetező Leclerc-t

A második Miami Nagydíj időmérőjének Charles Leclerc balesete vetett véget, s miután a monacói versenyző az első körébe is belehibázott, csak a negyedik sorból várhatja a piros lámpák kialvását magyar idő szerint fél tízkor – ráadásul további kellemetlenség számára, hogy ugyanott dobta el az autót, ahol egy nappal korábban a második szabadedzésen. A Ferrari csapatfőnöke, Frederic Vasseur azonban ennek ellenére megvédte pilótáját, s mint mondta, versenyzője inkább hibázzon, mint hogy megijedjen és meg se próbálja megszerezni a rajtelsőséget:

leclerc-miami-crash

„Charles keményen nyomta, próbált a pole-ba kerülni. Ez ennyi, megvolt a tempója a jó szerepléshez és az első sor eléréséhez” – mondta a francia sportvezető, majd így folytatta: „Ha a pole-ért küzdesz, nyomnod kell neki, nem mondhatjuk, hogy túl keményen nyomta volna. Inkább legyen olyan versenyzőm, aki megkeresi a határt, és megpróbálja megszerezni a rajtelsőséget, mint egy olyan, aki azt mondja a verseny végén, hogy ha keményebben nyomom, akkor jobban szerepeltem volna.

Régi-új arc a McLarennél

Nagy változások zajlanak a McLarennél, melyek keretében Andreas Seidl csapatfőnök helyére Andrea Stella került, James Key távozása után pedig David Sanchez érkezett a Ferraritól. A folyamatnak pedig még nincs vége, és bár nem akkora horderejű változás, mint az említettek, mindenképpen említést érdemel egy „nagy visszatérő”: az Eric Boullier távozását követően 2018 nyarától 2020 végéig sportigazgatóként a McLarennél dolgozó Gil de Ferran ezentúl tanácsadóként segíti Stella és Piers Thynne munkáját.

ferran-2019-d

A kétszeres Champ Car-bajnok versenyzőtől sokat várnak Stella elmondása szerint: „Úgy gondoltuk, hogy Gil visszatérésével kapunk némi lóerőtöbbletet vezetői oldalról ehhez a folyamathoz, ehhez az úthoz. Nemcsak hatalmas tudása van a versenyzést illetően, de a tehetségek azonosításában és támogatásában is nagyon erős. Remek tréner, briliáns a stratégiai gondolkodása, és már inkább mérnökként, mint versenyzőként beszélhetsz vele. Hogy őszinte legyek, nem is tudom, honnan gyűjtött ekkora technikai tudás. Fantasztikus személyiség, akit magunk mellett akarunk tudni.”

„Nem szabad Leclerc mögött kihajtani!”

Vicces kedvében találta a Sky kamerája Helmut Markót, aki a Max Verstappen számára csalódással végződő időmérőt követően odaszúrt egyet a kvalifikációnak piros zászlóval véget vető Leclerc-nek – de azt is elismerte, hogy a Red Bull se csinált mindent tökéletesen. És legalább előre szólt, hogy szarkasztikus lesz… 

„Hogy szarkasztikusan fogalmazzak: nem szabad Leclerc mögött kihajtani! Max roppant balszerencsés volt, az első körén kicsit szélesen vett egy kanyart, ezt követően viszont korábban kellett volna kijönnünk a bokszból. Meglett volna a sebességünk, nem kellett várnunk arra, hogy a pálya még tovább javuljon. Legalább az első két sor meglett volna.”

„De ez is a tanulás része: teljesen arra akartunk fókuszálni, hogy az utolsó körből a lehető legjobbat hozzuk ki. Minél később mész ki, annál jobb lesz a pálya. De most nem ez volt a helyes döntés.”

leclerc-ferrari-miami

Ralf Schumacher ezúttal Hülkenberg balesete miatt szólt be

Hosszú ideje húzódik az elsősorban a sajtón keresztül való üzengetésben megtestesülő konfliktus Ralf Schumacher és a Haas csapatfőnöke, Günther Steiner között, s az egykori F1-es pilóta, a két évet az amerikaiaknál versenyző Mick Schumacher nagybátyja ismét megragadta az alkalmat, hogy odabökjön egyet az olasz sportvezetőnek.

hulkenberg-steiner-miami

Schumacher Hülkenberg pénteki balesete kapcsán a következőt mondta a Sky Deutschlandon arra utalva, hogy Steiner hogyan kezelte unokaöccse tavalyi baleseteit a nyilvánosság előtt, illetve a Netflix kameráinak kereszttüzében: „Ha a csapat legszebb hagyományait folytatják, akkor nagyon hamar megtudjuk, mennyibe került ez a baleset, és legkésőbb jövőre azt is mind megtudjuk a Netflix dokumentumfilmjéből, hogy mit gondol az esetről.”

Ralf Schumacher komolyra fordítva a szót azt is leszögezte, hogy a megjegyzése egyáltalán nem Hülkenberg ellen szólt, és méltatta is honfitársát: „A korrektség jegyében: Nico gyakran egészen remek volt, az autó neki köszönhetően jobbnak tűnik, mint amilyen. Minden elismerést megérdemel, nagyszerű munkát végez!”

Spanyol győzelem az Aston Martin háziversenyén

Szórakoztató vetélkedősorozatot indított útjára az Aston Martin, melynek keretében a csapat két versenyzője és más kulcsszereplői csapnak össze egymással: fókuszban a sebesség, a precizitás és a koncentráció – épp mint a versenypályán, de a feladatok koránt sem a szokványosak…

Stroll a csapat hibája miatt esett ki a Q1-ben

Az Aston Martin csapatfőnöke, Mike Krack az időmérő edzést követően Fernando Alonso méltatása mellett kitért Lance Strollra is, aki kellemetlen meglepetést keltve már a Q1-ben elbúcsúzott, és a kilencedik sorból rajtolhat csak – csapattársánál 16 pozícióval hátrébbról. A luxemburgi sportvezető felmentette a versenyzőt, és a csapat nevében magára vállalta a hibát:

stroll-miami

„A Q1-ben túlságosan agresszívek voltunk a gumistratégiával, hiszen úgy döntöttünk, hogy a második menetre mindkét versenyzőnek fent hagyjuk a használt lágyakat. Kicsin múlott, de nem jött be, a pálya javult, és a friss gumin autózó versenyzők sok időt találtak. Így aztán Lance a 18. helyen fejezte be az időmérőt, ami nem a valóságot tükrözi, hiszen ha jobb munkát végzünk, könnyedén bejutott volna a következő két szakaszba” – nyilatkozta Krack, majd hozzátette:

„Tanulni fogunk ebből a jövőre nézve. Láthattuk, hogy ezen a pályán gyorsan változik a szerencse, mi pedig mindent bele fogunk adni, hogy mindkét autóval pontot szerezzünk.”

Ha lemaradtál az F1-es Miami Nagydíj időmérőjéről, itt pótolhatod a lényeget!

Szokatlanul izgalmas kvalifikációt rendeztek magyar idő szerint szombat éjjel Miamiban – ha esetleg a kései időpont miatt lemaradtál, a hivatalos összefoglaló IDE vagy a képre kattintva megtekinthető:

f1-miami-kvali-2

Döntöttek a felügyelők: Magnussen megtarthatja a negyedik helyét

Még az F1-es Miami Nagydíj időmérője első szakaszának elején történt az incidens Kevin Magnussen és Lewis Hamilton között: a brit az utolsó kanyar előtt érte utol a Haas lassan haladó pilótáját, ami miatt jobbra kellett rántania a Mercedest, így kicsit a falat is lekoccolta. A felügyelők vizsgálták ugyan a történteket, de végül úgy ítélték meg, hogy egyik fél sem érdemel büntetést. Indoklásukban kitértek rá a stewardok, hogy Magnussen előtt egy másik autó is lassan haladt, ráadásul sem ő, sem Hamilton nem volt gyorskörön, így feltartásról sem lehetett szó.

Ez egyúttal azt is jelenti, hogy Magnussen megtarthatja a parádés negyedik rajthelyét, ahogy Hamilton 13. pozíciója sem változik.

f1-hamilton-magnussen-q1-miami

Vádak: Leclerc-t favorizálja a Ferrari?

A Miami Nagydíjon a két Ferrari két külön típusú padlólemezt visel: Charles Leclerc megkapta az új fejlesztésű elemet, míg Carlos Sainz továbbra is az előzőt használja. A maranellóiak indoklása szerint ezt az indokolja, hogy ki tudják értékelni a fejlesztések sikerességét, de ezzel a hivatalos magyarázattal nincs megelégedve mindenki.

Diego Mejía spanyol F1-es tudósító a Fox Sportson számolt be a helyzetről, és arról, ami a tudomására jutott: „A Ferrari elmondása szerint a padlólemez Miamire készült fejlesztései csak Leclerc autójára kerültek fel. Azt állítják, hogy ennek célja a sebesség összehasonlítása az előző változattal, de egyesek szerint valójában arról van szó, hogy Leclerc-t részesítik előnyben. Úgy tűnik, a Ferrari döntött, és Sainz teljesítménye egyszerűen nem elég kielégítő a számunkra…”

leclerc-miami

Két új győztes az F1 Academy-sorozatban

Egyetlen héttel a spielbergi nyitány után az európai NASCAR-sorozat betétprogramjaként Valenciában folytatódott az F1 által létrehozott nőknek szóló versenysorozat, az F1 Academy. A szombati főversenyen az emirátusokbeli Hamda Al Qubaisi győzött a pole-t megszerző Nerea Marti és a Sauber Akadémia tagja, Lena Bühler előtt, míg a második futamot a Fülöp-szigeteki Bianca Bustamente zárta az élen, Bühler ezúttal második, míg Al Qubaisi harmadik lett.

bustamente

Az első hétvégét uraló Marta Garciának gyengébb napja volt azt az „apróságot” leszámítva, hogy a harmadik futamra megszerezte a rajtelsőséget, a pontversenyben viszont felzárkózott rá Hamda Al Qubaisi, akit testvére, Amna, majd Bühler és Bustamente követ.

hamda-alqubaisi

Váltócsere: Közeledik a büntetéshez Verstappen

A Miami Nagydíj szombati napjának új sebességváltóval vág neki Max Verstappen, már a harmadik kerül be az autójába, ami azt jelenti, hogy a hátralévő 18 hétvégére csak egyetlen büntetlenül berakható váltója maradt a hollandnak. Persze a korábbi egységek visszaszerelhetőek az autóba a szabályok értelmében, de nem tudni, pontosan milyen állapotban vannak ezek.

Carlos Sainz egyébként szintén új sebességváltót kapott, de neki ez még csak a második, így ez nem nevezhető különösebben korai cserének.

verstappen-miami

Az első negyedéves jelentés szerint hatalmas összbevételt termelt az F1

A pénzügyi jelentés alapján a Formula-1 381 millió dolláros összbevétellel számolhat, ami örömteli, hiszen ez 6 százalékos növekedést jelent az előző évhez viszonyítva. A sportág tehát erősen kezdte a 2023-as évet, még akkor is, ha a működési bevételeik az első negyedévet tekintve az előző év azonos időszakához képest csökkentek. Ez 19 millió dollárról 16 millió dollárra esett vissza a vállalati költségek 4 millió dolláros növekedése miatt, ugyanakkor pozitívum, hogy csapatok kifizetései 112 millió dollárt tettek ki 2023 első negyedévében, ami 12%-os növekedést jelent a 2022 első negyedévében jelentett 100 millióhoz képest.

„Az F1-es szezon fantasztikusan indul, az eddigi izgalmas futamokkal, a rekordszámú 23 futamos naptárunk által pedig továbbiak várnak ránk. A versenyhétvégék hatalmas tömegeket vonzanak, az Ausztrál Nagydíj 445 000 szurkolót vonzott, és a naptár hátralévő részében is teltházról beszélhetünk. A platformunk ereje továbbra is vonzza a kereskedelmi partnerek érdeklődését is, számos új szponzort és kibővített együttműködést jelentettünk már be eddig is” – idézte a sportág vezérigazgatója, Stefano Domenicali szavait az F1i.com

NASCAR: Tűzpiros autóval tiszteleg édesapja előtt Chase Elliott

A NASCAR rajongói jól tudják, hogy a szériában az egyes autók festése viszonylag sűrűn eltér a megszokottól, időnként pedig egészen különleges dizájnokat villantak a csapatok. A 2020-as bajnok Chase Elliott autója a következő hétvégére például teljesen vörösbe borul, de nem egy szponzor miatt, hanem azért, hogy így tisztelegjen édesapja, a legendás Bill Elliott előtt. Az idősebbik Elliott, aki most 67 esztendős, 1988-ban maga is bajnok lett a Cup Seriesben, korábban pedig többször is teljesen piros színű autóval versenyzett, de a párhuzamok itt még nem érnek véget.

 

A Hírességek Csarnokába beválasztott pilóta ugyanis több alkalommal vezette a 9-es rajtszámú autót, így például 2001 és 2003 között is, amikor hasonló dizájnnal indult, mint amivel most a fia fog Darlingtonban. A jövő vasárnap lesz ugyanis a NASCAR retró témájú futama, ahol a mezőny legendás festéseket vonultat majd fel, Elliott esetében pedig különleges lesz az is, hogy egy felirattal az anyák napjáról is megemlékezik majd, ami az Egyesült Államokban május második vasárnapjára esik.

Ricciardo megfürdette Tsunodát Miamiban

A Red Bull harmadik versenyzőjeként ügyködő Daniel Ricciardo a Miami Nagydíj előtt Yuki Tsunodával, a testvércsapat pilótájával csónakázott, amely során magával rántotta a vízbe a mit sem sejtő japánt:

 

FE: Sacha Fenestraz büntetése után Jake Hughes rajtolhat az élről Monacóban

Ezúttal Monaco utcáin száguld a Formula-E világbajnoksága, melynek szabadedzései után Mitch Evans és Maximilan Günther tűntek a legesélyesebbnek a pole-pozícióra, ez azonban Sacha Fenestraz kezébe került, miután a francia pilóta és csapattársa Norman Nato nagyszerű tempót diktáltak az egész időmérő edzés alatt. A Nissan kettőse már a csoportkörből is gond nélkül továbbjutott, majd a negyeddöntőben sem találtak legyőzőre. Fenestraz Dan Ticktum ellen nyert, Nato pedig Evansnél bizonyult gyorsabbnak, de mivel ugyanazon az ágon voltak, egymás ellen kellett megvívniuk az elődöntő során. Ebből a párharcból végül Fenestraz simán továbbment miután 1:28.773-as időt futott, ami a legjobbnak bizonyult az egész kvalifikációt tekintve, a fináléban pedig a McLaren pilótája, Jake Hughes várt rá, aki az addig kiválóan teljesítő Günthert ütötte ki.

A döntőben végül Hughes hibázott, így a Nissan versenyzője nyert ezzel megszerezve a rajtelsőséget a legendás utcai pályán, némileg azonban aggódhat, mivel egy lehetséges technikai vétség miatt vizsgálat alá került. Amennyiben marad az eredmény, akkor Hughes indulhat majd mellőle, a második sorból Nato és Günther, míg a harmadik sorban Ticktum és Evans foglalhatnak helyet. A monacói futam a hivatalos program szerint 15:00-tól rajtol el.

Frissítés: Miután Fenestraz utolsó körében átlépte a 350 kW-os energialimitet, így végül törölték a körét, vagyis a pole-t Jake Hughes örökölte meg. A Nissan versenyzője viszont döntős pozíciója miatt a második helyről indulhat.