Eb-debütáns és Michelisz új pilótája az AFM tévéműsorban
https://formula.hu/parc-ferme/23013
Az Autósport és Formula Magazin szeptemberi műsorának két stúdióvendégével friss élményeikről beszélgettünk: Csomós Miklós a Barum Ralin túlesett Európa-bajnoki bemutatkozásán, míg Szabó Zsolt Oscherslebenben pattant a M1RA autójába a TCR Europe-ban – a fiatal túraautós felelevenítette, hogyan pörögtek fel az események, amikor napokkal a futam előtt, késő este csörgött telefonja, és Michelisz Norbert volt a vonal végén.
Az AFM Ralihíradó Csomós Miklóssal szeptember 1-jén, 13 órakor lesz megtekinthető a FIX TV-n, az AFM Motorsporthíradó premieradása Szabó Zsolttal szeptember 8-án, ugyancsak 13 órakor a FIX TV-n.
Megerősítette a Yamaha: csak a két gyári motort indít jövőre a MotoGP-ben
https://formula.hu/parc-ferme/32472
Pénteken jelentette be az RNF Racing, hogy 2023-tól már nem a Yamaha, hanem az Aprilia partnerei lesznek a MotoGP-ben. Ezzel a noalei gyártónak a 2015-ös csatlakozása óta először lesz szatellit alakulata. A Yamaha viszont elveszíti a privát istállóját, ami Lin Jarvis csapatmenedzser szerint meg is lepte őket, de elfogadják Razlan Razaliék döntését. Ugyanakkor Jarvis azt is megerősítette, hogy nem lesz 2023-ban másik partnerük, így a Yamaha MotoGP-s története során először maradnak szatellit csapat nélkül (a Petronas SRT és az RNF előtt hosszú évekig a Tech3 használt Yamahát).
„Csak két motorunk lesz jövőre a rajtrácson. Mint mondtam, eddig mindig volt szatellit csapatunk. De a valóság az, hogy minden csapatnak szerződése van egy gyártóval, így nincs alternatíva” – magyarázta a MotoGP.com kameráinak nyilatkozó Jarvis, aki szerint mindebben az a pozitívum, hogy így a motor fejlesztésére fordíthatják a figyelmüket: „De ez rendben van számunkra, mert így a gyári motorunkra tudunk majd koncentrálni, amivel a szó szoros értelemben véve felvehetjük a tempót, s arra fókuszálhatunk, hogy fejlődjünk és a bajnokságért harcolhassunk.”
Jarvis egyébként azt is elmondta, hogy ezáltal, hogy csak két motorjuk lesz a mezőnyben, a Superbike-világbajnoki címvédő Toprak Razgatlioglu számára sem lesz helyük. A török júniusban próbálja ki a MotoGP-gépet, de mivel Franco Morbidelli szerződéssel rendelkezik, Fabio Quartararo meg minden bizonnyal hosszabbítani fog, valóban nem maradt opció számára.
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Itt élőben nézheted az 50. nürburgringi 24 órás versenyt
https://formula.hu/parc-ferme/32469
A hétvégén rendezik a világ egyik legpatinásabb hosszútávú sportautóversenyét, a nürburgringi 24 órást (a WTCR is ennek a betéteseményeként vendégeskedett a Nordschleifén, csak az ő versenyeiket lefújták), amelynek ráadásul ez lesz az 50. kiadása. Az egynapos futam szombaton 16 órakor startol, s az alábbi videóban elvileg a teljes 24 órát élőben lehet majd követni:
„Miért kellene amiatt kivenni Monacót a naptárból, mert nehéz itt előzni?”
https://formula.hu/parc-ferme/32471
Az elmúlt időszakban többször felmerült, hogy veszélyben lehet a Formula-1-es Monacói Nagydíj jövője. Egyfelől egyre több az új helyszín, márpedig a Concorde-egyezmény alapján legfeljebb 24 fordulót tartalmazhat egy szezon, másfelől a Liberty Media szeretné elérni, hogy Monte-Carlo is hasonló jogdíjat fizessen a rendezésért, mint a legtöbb pálya, s nem lennének többé kivételezett helyzetben a múltjuk miatt. Emellett problémát jelent, hogy a jelenlegi nagyobb F1-es autókkal már szinte képtelenség előzni a hercegség utcáin, így a versenyek gyakran fulladnak unalmas vonatozásba.
Ennek ellenére a pilóták gyakorlatilag egytől egyig kiálltak Monaco mellett: „Tele van kihívásokkal. Bárhol elkövethetsz egy apró hibát, ami más helyszínen nem is befolyásolná az eredményedet, itt viszont komoly következményekkel járhat” – mutatott rá Sergio Perez. Red Bull-os kollégája, Max Verstappen szerint a történelmi hagyományok miatt is helye van Monte-Carlónak a menetrendben, s ezzel egyetértett a ferraris Carlos Sainz is: „Jó lenne egy előzési pontot tenni bele: nem fogok hazudni, az javítana a show-n. De szerintem eleve mindenki tudja, hogy ez a hétvége az időmérőről és a bokszkiállásokról szól” – tette hozzá a spanyol.
Sainz honfitársa, a mezőny rangidőse, Fernando Alonso is úgy véli, hogy a kevés sikeres manőver nem indok Monaco száműzésére a naptárból: „Nem látok rá okot, hogy miért ne lenne helye a naptárban. Mert nehéz az előzés? Szingapúrban is az, ahogy Barcelonában és Budapesten is az volt a DRS előtt, mégsem beszéltek arról, hogy ki kellene őket venni a naptárból. Most sok mindenről beszélnek a közösségi médiának köszönhetően, teljesen random dolgokról, és ennek sincs értelme.”
fotó: DPPI
Pontosítják az üzemanyag-hőmérsékletre vonatkozó szabályokat
https://formula.hu/parc-ferme/32470
Az elmúlt hetekben többször is a figyelem középpontjába került az üzemanyaghűtés kérdése a Formula-1-ben: Miamiban az Aston Martin egy ezzel kapcsolatos hiba miatt ragadt a bokszban a startprocedúra során, s kis híján így járt Barcelonában Max Verstappen és Pierre Gasly is. A szabályok szerint az üzemanyag hőmérséklete legfeljebb 10 fokkal lehet a levegő hőmérséklete alatt – ezt az edzések esetén egy, a futamoknál két órával a kezdés előtt állapítják meg hivatalosan.
A Motorsport.com információi szerint a csapatok szeretnék elérni, ha hamarabb megállapítanák ezeket az értékeket, hogy legyen idejük pontosan beállítani az üzemanyag hőmérsékletet. Arról egyelőre nincs hír, hogy ez megtörténik-e, mindenesetre más fronton történt egy pontosítás: Eduardo Freitas versenyigazgató a szombati monacói jegyzeteiben jelezte, hogy mostantól egytizedes pontossággal adják meg a levegő-hőmérsékleti adatokat az istállók számára.
Ecclestone: Már rég kaptam hírverést, gondoltam, generálok egy kicsit
https://formula.hu/parc-ferme/32465
Mint arról mi is beszámoltunk, néhány napja fegyvert találtak Bernie Ecclestone-nál egy brazil repülőtéren, akit néhány óráig őrizetbe is vettek emiatt, de aztán óvadék fejében távozhatott az országból. Amikor a Formula-1 egykori vezérét a történtekről kérdezte a Reuters, a 91 éves üzletember egy viccel ütötte el az egészet: „Az utóbbi időben nem igazán kaptam hírverést, szóval gondoltam, generálok egy kicsit.”
Ecclestone azt is állította, hogy nem került sor letartóztatásra, más okozta a késlekedést: „Nem tartóztattak le. Helyi valutában kérték az óvadékot, de nem volt nekünk olyan, úgyhogy ebből kerekedett dráma” – magyarázta. A fegyver kapcsán elmondta: soha nem vett éles lőszert bele, ezért nem is gondolta, hogy regisztrálnia kellene azt, s egyébként is inkább csak viccből és jelképes elrettentésből szerezte be, nem igazi védelem céljából.
fotó: DPPI
Hatalmasat repült és fejre állt Colton Herta az Indy 500 utolsó edzésén – videó
https://formula.hu/parc-ferme/32468
Pénteken rendezték az utolsó tréninget a vasárnapi indianapolisi 500 mérföldes verseny előtt, amely nem telt el óriási baleset nélkül. Az F1-gyel is többször szóba hozott Colton Herta csapta falnak óriási tempónál az autóját, amely a levegőbe emelkedett, majd fejtetőn állt meg. Szerencsére úgy tűnik, az amerikai tehetség épségben megúszta az ijesztő incidenst:
.@ColtonHerta has been seen and released from the @IU_Health Emergency Medical center after this crash at @IMS.#INDYCAR // #Indy500 // @FollowAndretti pic.twitter.com/IxJkFZ5QgI
— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) May 27, 2022
Herta a történtek után elmondta, hogy „sok mindennek hálás”, és ezek között említette az aeroscreent is. Nem ez volt egyébként az edzés egyetlen balesete: korábban Santino Ferrucci és David Malukas összeérésének köszönhetően az utóbbi ütközött a falnak.
Contact between @malukasdavid and @SantinoFerrucci puts Malukas into the turn 1 wall.
— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) May 27, 2022
Malukas has been cleared from the @IU_Health Emergency Medical center at @IMS.#INDYCAR // #Indy500 pic.twitter.com/MhLsZX3Lwi
A 106. Indy 500 vasárnap magyar idő szerint 18:30-kor startol.
F1-es és MotoGP-időmérő, WTCR-futamok, F2-es sprint – ez a szombati menü
https://formula.hu/parc-ferme/32460
Bőven lesz mit nézni a szombati nap folyamán, délelőtt a MotoGP-vel kezdődik a program, de még koraeste is a motorsport lehet a középpontban - az F1-es szabadedzés és időmérő körül több sorozattal is foglalkozhatunk.
Szombat (május 28.)
09:55 - 10:40 MotoGP, 3. szabadedzés (tv: Aréna4, élő)
10:00 WTCR, 1. futam (tv: Eurosport 2, élő)
12:35 WTCR, 2. futam (Eurosport Player, élő)
13:00 - 14:00 Formula-1, 3. szabadedzés (tv: M4 Sport, élő)
13:30 - 14:00 MotoGP, 4. szabadedzés (tv: Aréna4, élő)
14:10 - 14:50 MotoGP, Időmérő (tv: Aréna4, élő)
16:00 - 17:00 Formula-1, Időmérő (tv: M4 Sport, élő)
16:00 - Nürburgringi 24 órás verseny
16:15 MotoE, 1. futam (arena4plus.network4.hu, élő)
17:20 Red Bull Rookies Cup, 1. futam (arena4plus.network4.hu, élő)
17:40 Formula-2, Sprintfutam (tv: Duna World/M4 Sport+, élő)
fotó: dppi
Tsunoda egyetlen megrovásra a rajtbüntetéstől
https://formula.hu/parc-ferme/32467
A Monacói Nagydíj péntekjére jutott némi vizsgálat a szabadedzések után, Yuki Tsunodát és Kevin Magnussent idézték be, akik az alagútból kifelé tartva nem értették meg egymást. A felügyelők a fiatal japánt találták vétkesnek, aki manőverével arra kényszerítette társát, hogy a balesetet elkerülendő mozdulatot tegyen. Az AlphaTauri állítólag számtalanszor jelezte Tsunodának a dán pilóta érkezését, de ő mégsem húzódott félre a gyorskört futó Haas elől. Jutalma így egy megrovás lett, ami a szezonban már a negyedik; a következővel automatikusan együtt fog járni egy tíz rajthelyes büntetés is.
A Williams levette, a McLaren most visszarakta autójára a Senna-logót
https://formula.hu/parc-ferme/32466
A szezon elején kisebb felhördülést váltott ki, amikor a Williamsekről eltűnt az évek óta megszokott S betű, amely Ayrton Senna logója volt. Akkor Jost Capitóék ezt azzal magyarázták, hogy a jövőbe szeretnének tekinteni, s természetesen más módon továbbra is őrizni fogják a háromszoros világbajnok emlékét.
Most azonban, alig néhány futammal később újra feltűnt egy autón a legendás S betű: ezúttal a McLarenre került fel, s mostantól folyamatosan látható lesz az MCL36-oson. Senna a wokingiak színeiben nyerte mindhárom címét, a csapat közleménye pedig azt is kiemelte, hogy a hagyomány elindításának nem is találhattak volna méltóbb helyszínt, mint Monaco, amely pályának koronázott királya volt a brazil a maga hat győzelmével.
Hamilton: Túl sok időt és energiát fordítunk az ékszerügyre
https://formula.hu/parc-ferme/32464
Az elmúlt hetek egyik fő témáját a Formula-1-ben az FIA szigorúbb fellépése jelentette az autóban való ékszerviselést illetően. A legfrissebb fejlemények szerint június végéig engedményt tettek, így egyelőre nem osztanak büntetést azoknak, akik megszegik az előírásokat. Az egyik leginkább érintett pilóta Lewis Hamilton, akit természetesen a Monacói Nagydíj pénteki sajtótájékoztatóján is megkérdeztek az ügyről: „Hogy őszinte legyek, úgy érzem, túl sok időt és energiát fordítunk erre. Mindent elmondtam az előző versenyeken, amit el akartam ez ügyben, és ezen a hétvégén sem erre koncentrálok. Mindig kiveszem az ékszereimet, amikor autóba ülök, és továbbra is így fogok tenni. Az orrpiercing nem probléma jelenleg” – mondta el a Formula.hu jelenlétében a hétszeres világbajnok.
Hamiltont később arról is kérdezték, van-e szerinte pozitívuma annak, hogy az FIA ilyen szinten is előrelépéseket sürget a biztonság érdekében: „Nézd, az ékszerszabályt 2005-ben vezették be. Szerintem mindnyájan viseltünk ékszereket a teljes F1-es karrierünk során. Nem volt ebből probléma a múltban, és nem hiszem, hogy most szükség lenne problémát kerekíteni belőle. Egyértelműen pozitívum, hogy együtt dolgozunk az FIA-val, de nem kellene minden hétvégén újra elővennünk a témát. Vannak ennél lényegesebb ügyeink is.”
Hamilton, Leclerc és Perez is különleges sisakkal készült Monacóra – fotók
https://formula.hu/parc-ferme/32461
Többen is speciális monacói sisakkal jelentkeztek, Lewis Hamilton bukója például fehér alapszínben pompázik a hétvégén:
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Természetesen Charles Leclerc is különlegességgel készült hazai nagydíjára:
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) May 27, 2022
A Red Bullnál pedig Sergio Perez villantott egy retro-beütésű dizájnt a hercegségbeli versenyhétvégére:
Mexico meets Monaco Over to @SChecoPerez to explain his retro helmet for the #MonacoGP pic.twitter.com/ghA222zZeh
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) May 27, 2022
15 ezred döntött a pole-ról a Nordschleifén, Michelisz a legjobb magyar
https://formula.hu/parc-ferme/32463
Pénteken már az időmérőre került sor a WTCR nürburgringi állomásán – viszont az eredetileg tervezett 40 helyett csak 30 percig tartott a kvalifikáció, mivel a csütörtöki problémák után egy külön negyedórás gumitesztes edzést is rendeztek a mezőnynek. Az abroncsokkal az időmérőn is adódott probléma, és ebben sajnos egy magyar is érintett volt: Tassi Attila bal hátsó abroncsánál repült le némi karosszériaelem a Döttinger Höhe nevet viselő, rettenetesen hosszú egyenesben, de hondás kollégája, a bajnokságot vezető Nestor Girolami is pórul járt.
Az élen sokáig a Lynk&Co-armada tanyázott, a legvégén azonban a Comtoyou Audik megelőzték őket: a Túraautó-világkupa mezőnyébe visszatérő Mehdi Bennani zsebelte be a rajtelsőséget, mindössze 15 ezreddel megelőzve mátkatársát, Gilles Magnust. Santiago Urrutia és Yann Ehrlacher követte őket, majd jött legjobb hyundaiosként Mikel Azcona, míg Girolami nyolcadik lett. A magyarok közül Michelisz Norbert szerepelt a legjobban a maga kilencedik helyével, ez neki első sort jelent a fordított rajtrácsos futamra (a pole ott Yvan Mulleré). Tassi az említett probléma után csak 14. lett, míg Nagy Dániel a 17. helyen zárt a Zengő Motorsport színeiben. Az ő Cuprája viszont legalább egyben maradt, Rob Huff ugyanis a falba rakta a magyar csapat autóját: a korábbi világbajnok így is a 12. rajthelyet kaparintotta meg.
Baleset, piros zászló és Lawson-pole az F2-es időmérőn
https://formula.hu/parc-ferme/32462
Sokáig a bajnoki listavezető Felipe Drugovich állt az élen az F2 monacói időmérőjének A csoportjában, de egy sárga zászló ellenére elorozták tőle az első helyet - úgy, hogy Drugovich ütközött neki a falnak, ezért lett a sárga zászló. Lawson ennek ellenére javított és elvitte a pole-t, de az időeredményét a körülmények miatt vizsgálják - nem biztos, hogy megtarthatja a körét, ha nem, akkor Drugovich mögé szorul.
A B csoportban Theo Pourchaire 83 ezredmásodperccel előzte meg Jüri Vipset, az összesített táblázaton övé lett a második legjobb idő. A kvalifikáció végén pedig jött Jake Hughes balesete, aki az uszodánál vágódott a falba, emiatt piros zászlóval meg is szakították az edzést - majd végleg le is zárták.
Hughes bukása:
Hamiltont is megajándékozta fenékvillantós képével Bottas
https://formula.hu/parc-ferme/32458
Nagy karriert futott be az interneten, majd pedig egy jótékonysági árverésen az a fotó, amelyet Valtteri Bottas töltött fel a közösségi oldalára, ahogy egy folyóban mártózik meg meztelenül. A képnek egy bekeretezett példányát pedig Monacóban átadta volt mercedeses csapattársának, Lewis Hamiltonnak is, akivel szemlátomást a finn átigazolása után is remek maradt a kapcsolata: Bottas alá is írta a képet – a hétszeres világbajnok pedig ígéretet tett rá, hogy egyszer Coloradóban lemásolja a fotót, s abból pedig ő küld egy példányt exkollégájának!
Saved the last print for my buddy @LewisHamilton#VB77 @alfaromeoorlen @MercedesAMGF1 @tiffanycromwell @paulripke @F1 pic.twitter.com/L9p7TMuQ2L
— Valtteri Bottas (@ValtteriBottas) May 26, 2022
Kezdődik a monacói hétvége, íme a pénteki program
https://formula.hu/parc-ferme/32459
A MotoGP szabadedzésével indul a hétvégi menü, de lesz F2 és WTCR is, délután pedig jönnek az F1-es szabadedzések.
Péntek (május 27.)
09:55 - 10:40 MotoGP, 1. szabadedzés (tv: Aréna4, élő)
11:40 - 12:20 Formula-2, Időmérő (tv: M4 Sport, élő)
13:00 - 13:40 WTCR, Időmérő (Eurosport Player, élő)
14:00 - 15:00 Formula-1, 1. szabadedzés (tv: M4 Sport, élő)
14:10 - 14:55 MotoGP, 2. szabadedzés (tv: Aréna4, élő)
17:00 - 18:00 Formula-1, 2. szabadedzés (tv: M4 Sport, élő)
fotó: dppi
Eső kavarhatja meg a lapokat a monacói futamon
https://formula.hu/parc-ferme/32454
Érdekesen alakulhat az időjárás a hétvégi Formula-1-es Monacói Nagydíjon. Az előrejelzések egybehangzóan remek időt jósolnak a pénteki edzések és a szombati kvalifikáció idejére – igaz, akkora hőség nem lesz, mint múlt héten Barcelonában: ezúttal csak nagyjából 26 fokot várnak, amely még csökkenhet is, ha felhős lesz az égbolt. A vasárnappal azonban már más a helyzet, ugyanis a legtöbb meteorológiai intézet esőt valószínűsít a hét utolsó napjára – arról azonban már megoszlanak az előrejelzések, hogy a futam előtt, közben vagy csak után érkezhet meg az égi áldás Monte-Carlóba. A RaceFans.net arról ír, nagyjából 30 százalék esély van a csapadékra az egész nap során, így elképzelhető, hogy változó körülmények között rendezik az aznapi versenyeket – ami viszont biztos, hogy jelentősen, akár tíz fokkal hűsebb időben, mint az előző két nap eseményeit.
Egytől tízig: Így értékeltük a mezőny barcelonai teljesítményét
https://formula.hu/parc-ferme/32457
A Formula Podcast legújabb adásában jó (?) szokásunk szerint sorra vettük az F1-es mezőny tíz tagjának teljesítményét, s egy 1 és 10 közötti pontszámmal értékeltük a főszereplőket. Hogy pontosan mire jutottunk, azt meghallgathatjátok a barcelonai értékelő adásunkban 01:04:00-tól.
A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!
Tassi az edzések legjobbja a Nordschleifén, Michelisz az 5.
https://formula.hu/parc-ferme/32456
Mivel a nürburgringi 24 órás betéteseményeként vendégeskedik a Zöld Pokolban a WTCR, már csütörtökön kezdetét vette a program a szabadedzésekkel. Az első 40 perces gyakorlás során a címvédő Yann Ehrlacher bizonyult a leggyorsabbnak, a kora este tartott FP2-n viszont már Tassi Attila érte el a legjobb, 8:52,201-es köridőt, így az Engstler Honda magyarja zárta az élen a napot. Mögötte Mehdi Bennani lett a második az Audival, megelőzve az ezúttal technikai gondokkal is küzdő Ehlracher-t és a Hyundai párosát, Mikel Azconát és Michelisz Norbertet – akik egyébként kiváló szektoridőket futottak, a rendkívül hosszú Döttingér Höhében viszont egyértelműen elmaradnak a riválisoktól. Ami a Zengő Motorsportot illeti: az első tréningen Rob Huff és Nagy Dániel az előkelő 4. és 9. helyeken végzett, kora estére viszont mindketten kicsúsztak a top 10-ből (12. és 14. helyezés). A nap krónikájához tartozik még, hogy az FP1-en Esteban Guerrieri összetörte a Honda Civicet. A program péntek délután folytatódik az időmérővel, majd szombaton következnek a futamok.
Belilultak a Pramac Ducatik Mugellóban
https://formula.hu/parc-ferme/32455
Új névadó szponzori szerződést jelentett be az Olasz Nagydíj előtti csütörtökön a Ducati első számú szatellit alakulatának számító Pramac Racing: mostantól a Prima, a „biztosítási szektort forradalmasító technológiai cég” lesz a főtámogatójuk a következő három szezonban. Mindez pedig Johann Zarco és Jorge Martin versenygépeinek dizájnján is meglátszik már Mugellótól kezdődően: az eddigi piros-kék színeket a lila váltotta fel dominánsként – íme:
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
A Red Bull és az AlphaTauri vendégei idén sem unatkoznak majd Monacóban
https://formula.hu/parc-ferme/32451
Azt már megszokhattuk, hogy az energiaitalosok csapatai mindig impozáns motorhome-okat hoznak a paddockba, ez alól pedig a Monacói Nagydíj helyszíne sem kivétel, ahol lenyűgöző környezetbe helyezik el a felszereléseiket, így a csapattagokat, és a vendégeket elképesztő látvány fogadja majd a hétvégén. Erről most az AlphaTauri közösségi oldalaira töltöttek fel néhány képet.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon