DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 5. szombat

Szakácsruhára cserélte szokásos szerelését Michelisz

A korábbi műrepülő Besenyei Péter, a motorosok között a 125 köbcentis kategória világbajnoka, Talmácsi Gábor, valamint a túraautó-világkupa magyar ásza, Michelisz Norbert a Costes Downtown konyhájában tüsténkedtek a poszt tanúsága szerint.

 

Furcsa gond hátráltatta az Alpine-t pénteken

Az első szabadedzésen Pierre Gasly autója állt meg, amiután újra sem tudták indítani a szabadedzést a CCTV-s kamerarendszer hibája miatt. Egy meglehetősen különös probléma lépett fel Gasly autójában, Otmar Szafnauer fedte fel a nem mindennapi elektronikai meghibásodást: "Ahogyan minden hétvégén, most is a tartalék kormányokat használtuk mindkét autóban az első szabadedzésen, ennek oka egyszerű: kipróbáljuk, hogy működnek-e."

"Egy szó mint száz, Pierre kormányában valamilyen elektronikai hiba lépett fel, ami miatt megállt az autó. Amint visszatettük az első számú kormányt, az anomália megszűnt. Meg kell vizsgálnunk a versenyt követően, hogy mi lehetett a baj pontosan. Esteban autójában már egy megszokottabb probláma lépett fel: vízszivárgás miatt kellett félre állnia, de ezt a dolgot már orvosoltuk."

Két versenyző is bírságot kapott pénteken

Az AlphaTauri versenyzője, Yuki Tsunoda és a hazai pálya előnyét élvező Lance Stroll is pénzbüntetést kapott, miután gyorsan hajtottak a bokszutcában. Péntekenként bevett szokás, hogy a pilóták kicentizik a féktávot a bokszbejáratnál, hogy a pit lane-be érkezve éppen ne lépjék át a sebességhatárt, amely olykor nem sikerül. Íg járt most a japán és a kanadai pilóta is, előbbit 100 euróra büntette az FIA, amiért 0,4 km/órával lépte át a sebességhatárt, míg Stroll a megengedett 80 helyett 97,8 km/órával esett be a bokszutcába, amiért 1000 eurós bírságot köteles fizetni.

Videó: ez történt a második szabadedzésen

A megcsonkított első szabadedzést követően 60 helyett 90 percet kaptak a csapatok a második szabadedzésen, ahol volt elfüstölő Haas, szakadó eső és Mercedes-elsőség. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Szöveges összefoglalónkat ide kattintva olvashatjátok el.

Alonso az első edzésről: Ez nagyon ciki volt

A helyi zártláncú kamerarendszer képeinek késése miatt gyakorlatilag elmaradt az első szabadedzés, , s bár a megoldáson sokáig dolgoztak, végül a második gyakorlás idejére sikerült orvosolni a problémát, ahol emiatt 60 helyett 90 percig körözhettek a versenyzők. Alonso így nyilatkozott az esetről a helyszínen, ahol a Formula.hu is jelen van: "Elég kellemetlen volt. Nem volt ideális a csapatok számára sem, ami történt, de főleg nem a rajongók számára, akik korán kilátogattak a pályához, hogy láthassanak minket az első szabadedzésen, aztán alig tudtunk megtenni néhány kört. Úgy fest, hogy valamivel időről időre lábon lőjük magunkat, így ezek a dolgok egy kissé kínosak."


Fotó: Aston Martin AAramco Cognizant F1 Tea

Ezúttal Alonsóról készített dalt a Super Maxszal ismertté vált Pitstop Boys

A Pitstop Boys akkor vált ismertté, amikor az F1-es élmezőnybe még épp csak betörő Max Verstappenről készítettek zenét. Később aztán a holland vb-címét is megünnepelték egy új számmal, majd Lando Norrisról is írtak egyet, pár hónapja pedig a Pole-pozíció című szerzeménnyel rukkoltak elő – most pedig az idén az előretörő Aston Martinnal szárnyaló Fernando Alonso került sorra. Íme, a néhány napja megjelent Vamos Fernando! című dal:

F1-es és IndyCar-időmérő, MotoGP-sprint: ez a szombati menetrend

Délelőtt MotoGP-időmérő, délután sprint, közben TCR a Hungaroringen, este pedig F1-es és IndyCar-időmérő: ez vár ránk szombaton.

Szombat

10:10-10:40 MotoGP, harmadik szabadedzés (Aréna4)

10:50-11:30 MotoGP, időmérő (Aréna4)

10:55-11:30 TCR World Tour, időmérő

11:05 WRX, Super Pole

13:00 WRX, előfutamok

15:00 MotoGP, sprintfutam (Aréna4 online)

17:05 TCR World Tour, első futam

18:30-19:30 Formula-1, harmadik szabadedzés

19:55-21:25 IndyCar, időmérő (vasárnap 17:30 Aréna4)

22:00-23:00 Formula-1, időmérő (M4 Sport)

A teljes hétvégi menetrend a tv-közvetítésekkel együtt itt megtekinthető!

f1_13

fotó: dppi

Még mindig dolgoznak a kamerarendszeren, már vészterven gondolkodik az FIA

Mint arról írtunk, a helyi zártláncú kamerarendszer technikai gondjai miatt gyakorlatilag elmaradt a Formula-1-es Kanadai Nagydíj első szabadedzése, amelyet alig néhány perc után Pierre Gasly leálló Alpine-ja miatt szakítottak félbe eredetileg, de mivel a fentiek miatt a versenyirányításnak nem volt megfelelő kameraképei, nem tudták volna biztonságosan újraindítani a tréninget. A kiesett időt úgy pótolják, hogy a csapatokkal egyetértésben 90 percesre nyújtják és fél órával előrébb hozzák a második edzést Montrealban, amely így magyar idő szerint 22:30-kor kezdődhetne.

A feltételes mód azonban indokolt, az FIA ugyanis nemrég egy rövid kommünikében azt közölte, hogy még egy órával az FP2 tervezett kezdése előtt is dolgoznak a problémák megoldásán: a gond az, hogy jelentős késéssel érkezik be a versenyirányításhoz a CCTV képe. A közleményben azt is hozzátették, hogy eközben az FIA már vészmegoldáson is gondolkozik, hogyan lehetne a tv-kamerákkal megoldani, hogy megfelelő képellátás jusson a versenyirányításhoz is.

f1-red-flag-montreal

Gilles Villeneuve előtt tiszteleg montreali F1-es sisakjával Leclerc

Speciális bukódizájnnal készült a Kanadai Nagydíjra Charles Leclerc, aki a legendás Gilles Villeneuve egykori sisakjára emlékeztető festéssel versenyez a hétvégén. Villeneuve 1978-ban éppen ezen a pályán aratta első diadalát, 1982-es halála után pedig az ő nevét vette fel a közkedvelt helyszín. Leclerc nemrég vezette is a kanadai pilóta egykori Ferrariját, most ezzel adózik Villeneuve emléke előtt a monacói:

Bezzecchi-vezetés és óriási Marquez–Zarco baleset pénteken a Sachsenringen

Pénteken két edzéssel vette kezdetét a MotoGP Német Nagydíjának programja a Sachsenringen. A délelőtti, kisebb esővel is tarkított gyakorláson Johann Zarco volt a leggyorsabb a pálya királyának számító Marc Marquez és az esést is begyűjtő, a mugellói kerékpárbalesete során összeszedett lábtörésével együtt versenyző Aleix Espargaro előtt. Bukott a két yamahás is: Franco Morbidelli és Fabio Quartararo egyaránt a tréning utolsó szakaszában dobta el a motort.

Fyv_y6wWYAYcM_Y

A délutáni egyórás edzést kétszer is piros zászlóval kellett félbeszakítani: előbb Takaaki Nakagami csúszott el a Vízesésben és törte rommá az LCR Hondát, majd az utolsó percekben Marc Marquez bukott az 1-es kanyarban és sodorta el magával a bokszból éppen kiérkező Zarcót, akinek kis túlzással ketté is tört a Pramac Ducatija az ütközéstől – szerencsére legalább a versenyzőknek nem esett baja. A legjobb köridőt végül Marco Bezzecchi motorozta 1:20,271-gyel, ezzel négy századdal megelőzte Jorge Martint és újabb néggyel Aleix Espargarót. A vb-éllovas Francesco Bagnaia a negyedik lett, majd jött a KTM-es Jack Miller és a yamahás Quartararo, míg a top 10-be és ezzel a Q2-be Luca Marini, Enea Bastianini, Alex Marquez és a baleset ellenére Zarco fért még be. Kiszorult viszont onnan és így a Q1-re kényszerül többek között Brad Binder és Marc Marquez is (utóbbi nem is javított a délelőtti idején). Bukott amúgy a második edzésen még Miguel Oliveira, Maverick Vinales (egyikük sem került a tízbe), valamint a legvégén az ifjabb Marquez is.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Videó: káosz a tavalyi időmérőn, Alonso a második

Igazán emlékezetesen alakult a tavalyi Kanadai Nagydíj időmérő edzése, amely szakadó esőben kezdődött, a Q3-ban pedig a merészebbek még a slickeket is kipróbálták - sikertelenül. Fernando Alonso brillírozott, Sergio Perez pedig hibázott a zord körülmények között. A képre kattintva megtekinthető a tavalyi időmérő összefoglalója!

Mérföldkő: 100. győzelmére készül a Red Bull

Miközben Max Verstappen esetleges 41. sikerével utolérheti Ayrton Sennát, a Red Bull Racing csapata centenáriumához érkezett. Az istálló 100. F1-es futamgyőzelmére készül. Mindössze öt pilóta osztozik az eddigi 99 győzelmen, név és szám szerint Max Verstappen 40 alkalommal látta meg elsőként a kockás zászlót, Sebastian Vettel 38-szor, Mark Webber 9 versenyt nyert meg, Daniel Ricciardo 7 alkalommal pezsgőzhetett a dobogó legtetején, míg Sergio Perez 5-ször tudott győzni idáig az energiaitalosok színeiben. Mit gondoltok, meglesz a 100. a Red Bullnak ezen a hétvégén?

Nem csak Michelisznek szurkolhatunk a hétvégén a Hungaroringen

Szombaton és vasárnap az International GT Open magyarországi fordulóját rendezik a Hungaroringen, s bár pont a fő kategóriában nem lesz hazai induló, a többi sorozat esetén lesz kinek szurkolniuk a kilátogató nézőknek. Egyfelől a TCR World Tour és TCR Europe közös futamain ott lesz természetesen a Világsorozat összetett pontversenyt vezető Michelisz Norbert, de a mezőnyben láthatjuk a TCR Európa-kupában szereplő Losonczy Leventét is, aki ugyancsak Hyundaijal indul egy olasz csapat színeiben. Az Euroformula Open rajtrácsán ott lesz Berta Benjámin, míg a Formula Regional by Alpine széria igen népes mezőnyében Révész Levente képviseli majd a magyar színeket. Végül pedig a Renault Clio Cup Series indulói között láthatjuk Tim Gábort, aki a szurkolói segítségével egy közösségi-finanszírozási projekt keretében teremtette elő a hazai verseny anyagi hátterét.

A hungaroringi hétvége teljes programja további információkkal itt böngészhető.

michelisz

Az első képek: a megújult Aston Martin

Kis lépéshátrányban a közvetlen riválisokhoz képest, de a Mercedes és a Ferrari után az Aston Martin is előállt első nagy 2023-as fejlesztési csomagjával. Az autó, amelyen korábban csak az első és hátsó szárnyhoz nyúltak, Kanadában jelentősen megváltozott, három számottevő aerodinamikai területen: a padló, az oldaldobozok és a motorborítás régiójában.

Bár a Montrealban készült első fotókon a padló lényegi része nem látható, a szem előtt levő részekből így is látszik, hogy az AMR23 alsó területe teljes hosszában változott: elöl, a Venturi-csatornák bejáratánál, középen a padlószegély elemeinél és hátul, a hátsó kerekek körül egyaránt. Az oldaldoboz rámpája kevésbé ívelt és magasabb, az alávágás pedig nagyobb, ami a Red Bullra emlékeztet. A motorborítás geometriája is megújult, a leglátványosabb a hegyes uszony hátul.

Az Aston Martin célja a fejlesztésekkel nem csupán a nagyobb leszorítóerő és gyorsabb köridő, de az autó működési tartományának kiterjesztése is az AMuS szerint.

Verstappen is ment volna a Nordschleifére Vettelékkel, de a Red Bull nem engedte

Nagyszabású F1-es parádét szervez a Red Bull szeptemberben a legendás német pályára: nem csupán Daniel Ricciardo bemutatózik a csapat RB8-as versenygépével a Nürburgring hosszú verzióján, hanem a heti bejelentés értelmében Sebastian Vettel is, az RB7-tel. A felállás, amely egy évtized után visz Formula-1-es autót a Nordschleifére, már így is szenzációs, de lehetett volna még tetézni: ha rajta múlik, Max Verstappen is csatlakozott volna. Azonban nem rajta, hanem Helmut Markón múlt.

„Én menni akartam, de Helmut nem engedte. Tudta, hogy kipróbálnám a határokat. Én szívesen benne lettem volna” – mondta a Kanadai Nagydíj médianapján Verstappen. „Hallottam, hogy lesz ez a dolog, de Helmut, aki szintén az asztalnál ült, rögtön azt mondta: nem, nem, nem, nem fogsz ott menni!” – folytatta a holland. Ő sem erősködött, nem akart szükségtelenül vitába szállni.

A kétszeres világbajnok még kitért arra, hogy a Nordschleife 5:19,55-ös körrekordját (Timo Bernhard, Porsche 919 Hybrid Evo, 2018) is szívesen megkísérelné felülmúlni, de ehhez F1-es gumikra lenne szükség, amiket egy bemutatón nem engednek meg. Végül hozzátette, ha nem sikerült F1-es autóval, egy napon GT3-as géppel kipróbálná a Nordschleifét.

Fotó: DPPI

Usankás favágóként állított be Bottas a kanadai pályára

Azt már tudjuk, hogy Valtteri Bottas meggyőzően tud ausztrálnak tűnni, a montreali verseny előestéjén azonban Lewis Hamiltont megszégyenítő szerelésben állított be a paddockba – úgy öltözött fel, ahogy szerinte egy kanadai fest: kék kockás favágóingbe és usankába, hátizsákkal. A finn, aki mostanában üzleti érzékét is meg-megcsillogtatja, még árulja is a saját logójával ellátott szerelést leglelkesebb rajongóinak.

 

Elbocsátották a W Series utolsó alkalmazottját is

A női versenysorozat, amelynek harmadik szezonja 2022-ben anyagi okok miatt fejeződött be idő előtt, a széria reményeivel ellentétben nem indult újra 2023-ban – most újabb, nem túl szívderítő hírek érkeztek a W Series helyzetéről: a bajnokság mögött álló cég fizetésképtelensége miatt csődgondokság alá került, az irányítást az Evelyn Partners LLP vette át.

A csődbiztosok jelentéséből kiderül, hogy a W Series alkalmazottjai közül egyetlen maradt munkában mostanra, a többieket elbocsátották vagy felmondtak – most ezt az egyetlen főt is elküldték. Az adminisztrátorok leszögezték, a cél a W Series újraindítása, ezért érdeklődőket várnak, mégpedig lehetőleg rövidesen.

A széria 2021-es ezüstérmese, Alice Powell a közösségi médiában posztolta: „Szomorúan hallottam a hírt, hogy a W Series csődvédelem alá került. Végső soron a sorozatnak köszönhetően versenyezhettem újra. A W Series nem vallott kudarcot: inspirációt és lehetőségeket nyújtott, nem csupán a versenyzők, hanem sok fiatal autósport-rajongó számára is.”

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Alice Powell (@alicepowellracing) által megosztott bejegyzés

Fotók: falat húztak a kettes kanyarba a kanadai pályán

Nem lehet majd levágni az egyes-kettes kanyart a hétvégi F1-es Kanadai Nagydíjon: a helyszínről Albert Fabrega posztolt képeket a közösségi oldalán, amelyeken látszik, hogy a rendezők betettek egy falat a kettes kanyar kijáratához, meggátolva ezzel a korábbi években sokszor kérdéses, véleményes megítélésű kanyarátvágásokat. Ez egy-egy csatában is nagyon fontos lehet, illetve a rajtnál is okozhat problémákat.

 

„George nagyon más, mint a természetadta tehetség Lewis” – Vowles a két Mercedes-versenyzőről

Jelenleg a Williams csapatfőnöke James Vowles, de egészen tavalyig a Mercedes kötelékébe tartozott: végig a csapat tagja volt, mióta Lewis Hamilton 2013-ban az istállóhoz szerződött, George Russell pályafutásának alakulását pedig azóta követte nyomon, hogy a brit a juniorprogramba került 2017-ben – egészen a Hamiltonnal közös első szezonig, 2022-ig.

„Lewisban rengeteg a természetadta tehetség, és minden évben feljebb teszi a lécet. Azonban ami az előző évben még elég volt, már nem volt az a következőben” – beszélt Vowles a 2022-es végeredményről, amelyben Russell előbb foglalt helyet Hamiltonnál. A Mercedes akkori stratégiai vezetője a Sky Sports podcastjében beszélt a két versenyzőről.

„George-ot fiatal tehetségként ismertem meg sok évvel ezelőtt, innen nőtte ki magát azzá, aki ma. És még rengeteg a potenciál benne. Nagyon más, mint Lewis” – folytatta Vowles. „Nem részesítem előnyben egyiket sem a másikkal szemben, de mindketten mást hoznak a házhoz. Közös bennük, hogy mindketten világbajnokok vagy a jövő világbajnokai. Ugyanaz az elszántság lobog bennük, minden ezredmásodperc fontos számukra.”

Domenicali elárulta, hány F1-es versenyt szeretne a naptárban látni

Az elmúlt években egyre duzzadt a Formula-1-es versenynaptár: idén már összesen 24 futamot tartottak volna, ha nem kell törölni a Kínai és az Emilia-romagnai Nagydíjakat különböző okokból (koronavírus-járvánnyal kapcsolatos lezárások, valamint az áradok). Stefano Domenicali az F1 Beyond the Grid című műsorában elmondta, hogy hosszú távon ezt a 24-es számot kellene stabilizálnia a sportágnak: „Úgy gondolom, a 24 a megfelelő szám. Ezt a számot igényli a piac. Azt mondanám, ez a megfelelő egyensúly ez és az itt dolgozó emberekkel kapcsolatos logisztika összetettsége között. Ezt a számot kell becéloznunk, hogy hosszú távon stabil legyen.”

Az F1 vezérigazgatója konkrétan is beszélt néhány nagydíjról. Azt például elismerte, hogy valóban tervben van egy utcai pálya és futam Madridban, de azt is leszögezte, hogy egyelőre semmiről nem született döntés, és leghamarabb is 2027-ben valósulhat meg a projekt, hiszen 2026-ig szerződése van Barcelonának, s azt kizárta, hogy egy éven belül két futamot rendezzenek Spanyolországban. Azt is hangsúlyozta Domenicali, hogy szó nincs arról, hogy ne lennének fontosak a Liberty Media számára a történelmi futamhelyszínek, éppen ellenkezőleg, de nem elég az önmagában, hogy egy pálya komoly hagyományokkal bír, tartania kell a lépést a kor igényeivel. Pozitív példaként éppen azt a Spa-Francorchamps-ot hozta fel, amelynek évek óta kérdéses a jövője, de mivel végrehajtották a szükséges fejlesztéseket, 2023-ra is maradt helyük a naptárban. A törölt imolai forduló kapcsán pedig megerősítette, hogy feltett szándékuk emiatt automatikusan egy évvel megnyújtani a szerződésüket.

f1-domenicali_2

fotó: DPPI

„Hamilton agya már nem száz százalékban a versenyzésen jár”

Bár Lewis Hamilton és Toto Wolff is arra utalt nemrég, hogy rövidesen aláírhatják a hétszeres F1-es világbajnok új szerződését a Mercedesnél, ez egyelőre nem történt meg – legalábbis nem jelentették be a felek. Mindeközben folyamatosak azok a pletykák, miszerint a Ferrari is csábítgatná a britet, még ha ezt a Scuderia és maga Hamilton is cáfolta. A korábbi kétszeres vb-győztes Mika Hakkinen szerint nem fog átigazolni a 38 éves pilóta, viszont azt is megjegyezte, hogy aligha az F1 számára már a prioritás:

„Meglepetés lenne, ha Lewis Hamilton csatlakozna a Ferrarihoz” – írta a finn expilóta az Unibetnél vezetett rovatában. „Vajon a pénz motiválja a versenyzőket? Tudom, hogy Lewis agya már nem száz százalékban a versenyzésen jár. Ez teljesen normális. De a pénz jelent motivációt? Persze, hogy igen, de rengeteg a kockázat is. Szerintem igen valószínűtlen, hogy csatlakozik a Ferrarihoz. Azt mondanám, ahogy az ember idősödik, megváltoznak a prioritások az életében. A Formula-1 egyszerűen már nem lesz a legfontosabb dolog többé. Nem lepődnék meg, amikor egyre keményebbek az ellenfelek és megjelennek a fiatalok, amit például George Russell csinál most Lewisszal eredmények tekintetében, az nem egyszerű helyzet. Megvan-e Lewisban az energia, hogy minden reggel felkeljen, mindent beleadjon és hozza az eredményeket, hogy legyőzze a csapattársat? Ez a megfelelő jövő számára?”

f1-hamilton

fotó: DPPI