DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 19. szombat

Elektromos SUV-t vásárolt Hamilton

A Mercedes közösségi médiás posztja szerint Lewis Hamilton Ausztráliában első köreit tette meg az új Mercedes-Benz EQC volánja mögött. „Meggyőzte őt? Máris rendelt egyet…” – árulta el a poszt, hogy a versenyző bejelentkezett egy példányért az elektromos típusból.

Április 19-e fontos nap a Red Bull történelmében

2005-ben érkezett meg a Formula-1 mezőnyébe a Red Bull Racing, a csapat pedig négy esztendővel később, 2009-ben szerezte meg első futamgyőzelmét ezen a napon, a Kínai Nagydíjon. A siker Sebastian Vettel második sikere volt egyben, miután a német pilóta korábban már nyert egy futamot a Toro Rosso színeiben, Monzában. Az osztrák istálló ekkor rögtön egy kettősgyőzelmet aratott, mivel Mark Webber zárt a második pozícióban, erről pedig néhány fotóval emlékeztek meg közösségi oldalaikon.

Sergio Perez teljesítette az első kört Miamiban

Bő két hét múlva rendezik meg a Formula-1 történetének első Miami Nagydíját, melyet a Hard Rock Stadion körül felhúzott utcai pályán tartanak majd. Bár még néhány módosításra szükség van, a helyszín 95%-ban már készen áll, a Red Bull pilótáját pedig az a megtiszteltetés érte, hogy ő vezethetett körbe először a miami versenypályán. A mexikói versenyző az osztrák istálló V8-as motorral felszerelt autóját hajtotta meg nemrégiben.

Roy Nissany a jövője miatt aggódik

Nem elégedett a jelenlegi teljesítményével a Williams tehetsége. Roy Nissany korábban már több alkalommal is vezethette a grove-i alakulat autóját, és továbbra is az istálló versenyzői akadémiájához tartozik, ennek ellenére úgy gondolja, a Formula-2-ben mutatott formája jelenleg kevés ahhoz, hogy ülést kapjon az Formula-1-ben.

„A tény az, hogy jelenleg az F2-es eredmények alapján nincs esélyem. Amennyiben méltó vagyok az ülésre, akkor a Williamsben leszek, mely az elmúlt három évben a családom volt. Minden, amiben jelenleg egy F1-es üléssel kapcsolatban gondolkodom, az a Williams. A menedzsmentem azon dolgozik, hogy ha nem lesz elérhető hely a Williamsnél, lenne egy másik, és én is méltó vagyok rá, akkor… tudjátok a választ. Továbbra is arra koncentrálok, hogy megérdemeljek bármilyen ülést, ezért az F2-re koncentrálok” – idézte Nissany szavait a FormulaNerds.  

Mi változik idén a sprinteken?

Tavaly három nagydíjon próbálták ki a Formula-1-ben a sprintkvalifikációs formátumot, s bár vegyes fogadtatásban részesült a rajongók részéről, az újítást a 2022-es szezonra is átmentették. Idén is három helyszínen lesz rendhagyó a lebonyolítás, köztük az első Imola lesz (a másik kettő pedig Spielberg és Interlagos), azaz a hétvégi Emilia-Romagna-i Nagydíjon láthatunk először sprintet az új szabályok szerint épített autókkal. Maga a menetrend ugyanaz lesz, mint egy éve: az időmérőt pénteken késő délután rendezik a megszokott Q1-Q2-Q3 leosztásban, ez határozza meg a sprint rajtsorrendjét. Magát a rövid futamot szombat délután rendezik, s nagyjából a nagydíjtáv harmadának megfelelő körszámot teljesít a mezőny, s a célba érkezési sorrend alapján áll fel a vasárnapi futam rajtrácsa.

Ami viszont változás 2021-hez képest, hogy a statisztikákba a pénteki kvalifikáció győztesét könyvelik el a pole-pozíciósnak (vigyázat: ez csak a statisztikákra vonatkozik, a vasárnapi rajtelsőség továbbra is a sprint győzteséé, ha nincs büntetése). Ennél sokkal lényegesebb újdonság, hogy míg tavaly csak az első három helyezett kapott pontot 3-2-1 leosztásban, idén már az első nyolc helyen befutó pilóta tehet zsebre világbajnoki egységeket: az első helyezett 8-at, a második 7-et, és így tovább egészen a nyolcadik helyezettig, aki egy ponttal gazdagodik. Ennek köszönhetően a sprinteknek a vb-tabella alakulásában is komolyabb szerepük lehet, hiszen ez azt is jelenti, hogy a három rövid futam az évad során pontszámban is gyakorlatilag kitesz egy nagydíjnyit.

f1-imola-start-dppi

„95 százalékban” elkészült Miami F1-es pályája

Már csak bő két hét és debütál a Formula-1-ben a Miami Nagydíj, amelyet a Hard Rock Stadion körül felhúzott utcai pályán rendeznek majd. Richard Cregan, az esemény főnöke a minap úgy fogalmazott, hogy a pálya „95 százalékban” készen áll a versenyzésre:

„Az utolsó szakaszban járunk ezzel a hihetetlen pályával, amely az első Formula-1-es futamnak ad otthont Miamiban. Elégedettek vagyunk az elért fejlődéssel, óriási elismerés az itteni csapatnak a kemény munkáért, amely révén az F1-gyel és az FIA-val közreműködve a szűkös határidő ellenére elkészülünk vele. Igyekeztünk olyan pályát megalkotni, amelyen a pilóták imádnak majd versenyezni, és olyan létesítményeket, amelyek egyedi és topkategóriás rajongói élményt kínálnak” – idézi Cregant a Motorsport.com szaklap. A Miamiban felépült pálya 5,41 kilométer hosszúságú és 19 kanyart tartalmaz.

miami-f1-palya

miami-f1-palya-2

Loeb rajthoz áll a Portugál Ralin

Ismét láthatjuk a Rali-világbajnokság egyik versenyén Sebastien Loeböt: a kilencszeres világbajnok a Monte-Carlo Ralin aratott győzelme (amely karrierje 80. elsősége volt) után a Portugál Ralin is részt vesz májusban. Eredetileg is arról szólt az M-Sporttal kötött megállapodás, hogy a francia legenda több fordulón elindulhat, attól függően, hogyan illeszthető ez be Loeb rendkívül sűrű menetrendjébe, hiszen a pilóta érintett az Extreme-E-ben, a Tereprali-vb állomásain, valamint nemrég azt is megerősítették, hogy a DTM egyes helyszínein is feltűnik a mezőnyben. Loeb navigátora a Montéhoz hasonlóan Isabelle Galmiche lesz, s arra is van esély, hogy a januári évadnyitó után újra összecsapján a másik extraklasszissal, Sebastien Ogier-vel, akiről szintén azt rebesgetik, hogy ott lehet a Portugál Ralin.

loeb-monte-wrc-dppi

Videó: Ez történt a tavalyi sprinteken

A hétvégén Imolában rendezik az első 2022-es sprintkvalifikációs versenyt, amelyet előző évben három alkalommal próbáltak ki, s bár vegyes volt a fogadtatása, az idei szezonra is átmentették a formátumot. Az F1 pedig felidézte a silverstone-i, monzai és interlagosi sprintek legfontosabb történéseit egy rövid videóban:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Szafnauer a Renault-motorról: „Tíz lóerőn belül vagyunk a legjobbhoz képest”

Az előző években nem azt szokhattuk meg, hogy a Renault erőforrása a legjobbak közé tartozott volna, sőt a legtöbbször a Mercedes, a Honda és a Ferrari is előttük volt ezen a téren. Idén azonban változott a helyzet, legalábbis nem először hallani olyan nyilatkozatokat az Alpine részéről, amelyek javulást emlegetnek az átalakított erőforrás kapcsán. Most Otmar Szafnauer csapatfőnök is beállt ebbe a sorba:

„Úgy gondoljuk, hogy előreléptünk az erőforrással. És talán 10 lóerőn belülre kerültünk a legjobbhoz képest vagy valahol ott vagyunk középen. Úgy vélem, remek munkát végeztek Viryben. Most rajtunk áll, hogy továbbfejlesszük az autót” – idézi Szafnauer szavait a Motorsport.com szakoldal. Persze hiába a fejlődés, az Alpine-nál is több megbízhatósági probléma lépett fel az első három nagydíjhétvége során: Fernando Alonso például egy motort már el is veszített Szaúd-Arábiában – igaz, legalább a Bahrein után lecserélt hajtáslánc visszakerülhet még az autóba a vizsgálatok után.

alpine-f1-dppi

Ma lenne 80 éves Jochen Rindt, az F1 egyetlen posztumusz világbajnoka

1942-ben ezen a napon született Jochen Rindt, az 1970-es szezon Formula-1-es világbajnoka, aki mai napig az egyetlen olyan versenyző a sportág történetében, akit halála után szerezte meg a címet. Az osztrák klasszis az Olasz Nagydíj időmérőjén szenvedett halálos balesetet, pontelőnyét azonban a hátralévő futamokon már nem tudták behozni az ellenfelek. Rindt ma lenne 80 éves, ennek apropóján megosztjuk az F1 korábbi videóját a pályafutásáról – de persze Retro-cikk is készült a karrierjéről a halála évfordulóján (a videó a képre kattintva indul!).

rindt-dppi-f1

Elképesztő izgalmakat ígér a Superbike-vb hármas világbajnoki versenyfutása

A Formula Motocast friss adásában szokás szerint a MotoGP-n túli motorverseny-szériákra is kitekintettünk, így természetesen a WSBK aragóniai nyitányát is kiveséztük, amely parádés szezont vetített előre egy hármas világbajnoki küzdelemmel Jonathan Rea, Toprak Razgatlioglu és Alvaro Bautista között – a vonatkozó részt 1:26:52-től hallgathatjátok:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Verstappen: Az F1-es autókat nem városi pályákra tervezték

Az utóbbi időben egyre egyértelműbb tendencia a Formula-1-ben, hogy az új helyszínek többsége utcai pálya: elég csak a tavaly érkezett Dzsiddára, a néhány hét múlva debütáló Miamira vagy épp a nemrég bejelentett Las Vegasra gondolni. Ráadásul az egyre több új nagydíjrendező miatt elkerülhetetlen, hogy egyes tradicionális pályák helye veszélybe kerüljön a versenynaptárban.

A regnáló világbajnok Max Verstappen szerint ugyanakkor ez nem feltétlenül jó irány: a holland ugyan megérti a sportág vezetését, de azt is megjegyzi, hogy az F1-es gépeket nem elsődleges utcai helyszínekre szánták. „Természetesen az F1-nek pénzt kell termelni és népszerűbbé kell tennie a sportot, de az is fontos, hogy a megfelelő pályák maradjanak a naptárban, és ne csak utcai pályákon versenyezzünk városokban. Végső soron ezeket az autókat nem arra tervezték” – nyilatkozta a Red Bull-pilóta a De Telegraafnak.

verstappen-dzsidda-dppi

Ez történt a tavalyi Emilia-Romagna-i Nagydíjon – videó

Közeledik a negyedik versenyhétvége 2022-ben, elevenítsük fel hát, hogyan zajlott az egy évvel ezelőtti imolai futam – a hivatalos összefoglaló IDE vagy a képre kattintva nézhető:

imola-video-1

A Honda ígéri, a következő versenyre már jó lesz a Red Bull

Újabb információkat osztott meg az osztrák ORF-nek nyilatkozva a Red Bull tanácsadója, Helmut Marko. Részletesebben beszélt azokról a problémákról, amelyek felmerültek a csapatnál a szezon elején, és háromból két futamon is kieséshez vezettek. „A motorral minden rendben van. A kiesés oka egy benzincső volt, amely a nagy nyomás miatt szétrepedt, valószínűleg a delfinezés következményeként. Próbáltuk persze kiszűrni ezt a tesztpadon, de rejtélyes erők közbeléptek.”

Az osztrák ettől függetlenül hisz abban, hogy visszavághatnak, pláne, hogy nem a tempójukkal van a gond. „A megbízhatóság volt számunkra az igazi csapás, emiatt maradtunk le Leclerc-től. De gyorsan reagáltunk. Ami a motort illeti, Bahreinben például teljesen más problémánk volt, mint Ausztráliában vagy a teszten. Mindig valami más jön elő. De a Honda megnyugtatott minket, hogy már a következő versenyre rendbehozzák.”

Nem adja fel a versenyzést Mazepin, az F1-be is visszatérne

Az orosz-ukrán háború a sportvilágban, így az F1-ben is éreztette hatását, Nyikita Mazepinnek a szponzorai távozása után nem volt maradása a Haasnál. Az azóta alapítványt is létrehozó orosz pilóta egy friss nyilatkozatban elmondta, nem hajlandó elfogadni, hogy autóversenyzői karrierje véget érjen. „Most egy űr keletkezett a karrieremben. De már tizennyolc éve vagyok benne a motorsportok világában, és nem szándékozom kiszállni belőle. Továbbra is formában tartom magam, és remélem, hogy visszatérhetek a Formula-1-be. Ha pedig nem sikerül, más opciók után nézek. Például érdekel a sivatagi versenyzés, a Dakar és a Selyemút Rali is szóba jöhet.”

Mazepin reménykedik abban is, hogy hamarosan jobbra fordul a sorsa. „Az életem egyetlen hónap alatt radikálisan megváltozott. Most azon gondolkodom, hogy részt veszek néhány versenyen Oroszországban. De mindennek az életben, így a rossz dolgoknak is, van kezdete és vége. Remélem, hogy hamarosan újra megváltozik az életem, ezúttal a jó irányba” – fogalmazott.

Ebből az öt vetélytársból gyúrná össze Norris a szuperversenyzőt

A McLaren britje egy élő videóban nevezte meg azt az öt aktuális Formula-1-es pilótát, akiket vegyítve egy tökéletes versenyzőt kapnánk.

„Lenne benne Lewis, lenne benne Max, szeretem Fernandót, meg lenne még egy kis Carlos” – sorolta Norris, aki kihagyta Sebastian Vettelt és a bajnokság éllovasát, Charles Leclerc-t, viszont ötödik elemként előállt egy meglepő névvel: „Kihagytam Charles-t, ami miatt rosszul érzem magam, de azt hiszem, a többiekből össze lehetne rakni egy kvázi legyőzhetetlen versenyzőt. Egy kicsi Yukit még tennék bele. Ő szeret a rádión visítozni, ezért pusztán a szórakoztatás kedvéért használnám őt.”

Hamilton, Verstappen, Alonso, Sainz és Tsunoda – az ő összegyúrásukkal kapnánk meg Norris szuperversenyzőjét.

Fotó: McLaren

Leclerc-ék is felbukkantak a Monte-Carló-i tenisztornán

A Monte-Carlo Masters lelátóján fotózták le Charles Leclerc-t, testvére, Lorenzo, valamint párja, Charlotte társaságában: a trió Sztefanosz Cicipász győzelmét követte végig a tribünről.

Első győzelmét szerezte az endurance-versenyzésben a számos F1-est kinevelő Prema

A formulaautós kategóriákban az egyik legnevesebb csapat a Prema Powerteam: az istállónál szerzett F2-es vagy F3-as bajnoki címeket Charles Leclerc, Pierre Gasly, Mick Schumacher, Esteban Ocon és Lance Stroll is. A csapat idén új kihívásba vágott, a hosszútávú versenyzésbe, a WEC és az ELMS LMP2 kategóriájába is beneveztek.

Első nekifutásra, a világbajnokság nyitányán negyedik helyet értek el Robert Kubica, Louis Deletraz és Lorenzo Colombo hármasával. Az ELMS első versenyén, a 4 órás Le Castellet-i viadalon vasárnap a harmadik rajtkockából indulva az első helyen futott be az Oreca 07, amelynek triójában Ferdinand Habsburg vezetett Kubica helyén: a csapat második nekifutásra endurance-versenyt nyert.

A kategória második helyét meglepetéscsapat szerezte, az Algarve Pro Racing, amelynek párosát Sophia Flörsch és a debütáló Bent Viscaal alkotta.

Hamilton mulatságosnak találja Villeneuve elméletét

A Mercedes idén egyelőre csak a harmadik erőnek számít a Formula-1-ben a Ferrari és a Red Bull mögött, Lewis Hamiltont pedig jelenleg George Russell is megelőzi a vb-tabellán. Ez mindenekelőtt a hétszeres világbajnok számára borzalmasan alakult dzsiddai hétvégének köszönhetően van így, ahol mindössze tizedik lett. Jacques Villeneuve ezt követően nyilatkozott arról, hogy szerinte Hamilton azért küszködik, mert karrierje során tökéletes autókhoz szokott – a Mercedes versenyzője nemrég reagált az 1997-es vb-győztes kijelentésére:

„Mulatságosnak találok néhány dolgot, ami elhagyja a száját” – idézi a RacingNews365.com szakportál Hamiltont, aki rámutatott, hogy gyerekkorában például rendre sokadjára használt gokartokkal is eredményes volt: „Emlékszem, hogy az első gokartomnál én voltam az ötödik, aki azt használta. Rengeteg különböző autót vezettem már, és eléggé alkalmazkodónak találtam magam, szóval szerintem rendben leszek.”

hamilton-aus-dppi

Perez: Az új pályáknak nincs karaktere

Folyamatosan csatlakoznak az új Formula-1-es helyszínek a versenynaptárhoz, mindenekelőtt az Egyesült Államokban: néhány hét múlva debütál Miami, jövőre pedig Las Vegasba is elutazik a mezőny. Bár a mezőny nagy részéhez hasonlóan Sergio Perez is örül az F1 amerikai terjeszkedésének – elvégre mexikóiként így több verseny lesz közel a hazájához –, ugyanakkor azt is kiemelte, hogy a tradicionális pályáknak is helye kell legyen a menetrendben:

„Először is, szerintem fontos a Formula-1-nek, hogy így fejlődik egy másik kontinensen” – idézi Perezt a PlanetF1.com. „Ez nagyszerű a Formula-1-nek és a sportnak, mindnyájan profitálhatunk belőle, úgyhogy ez fantasztikus. Ugyanakkor a történelmi hagyományokat is őrizni kell a sporton belül, szükségünk van rá, hogy a történelmi pályák velünk maradjanak. Emellett fontos, hogy ha új helyszínre megyünk, akkor legyen karaktere azoknak a pályáknak. Úgy érzem, egyes új helyszíneknek nem igazán van karakterük. Úgyhogy ez fontos lenne” – mondta el a Red Bull-os, akihez hasonló gondolatokat fogalmazott meg Sebastian Vettel és Pierre Gasly is, akik nemrég ugyancsak kifejtették aggodalmukat a történelmi helyszínek esetleges elvesztése kapcsán.

vegas-f1-2

Ocon is csatlakozott a szörföt kipróbáló F1-esek táborához

Úgy fest, az utóbbi időben több Formula-1-es versenyző is kedvet kapott a szörfözés kipróbálásához: Mick Schumacher az Ausztrál Nagydíj felvezetéseként kóstolt bele a sportba, míg George Russellt Lewis Hamilton vette rá egy közös kikapcsolódásra. Most Esteban Ocon is meglovagolta a hullámokat az Instagramjára feltöltött fotók tanúsága szerint – az F1 pedig válogatást is készített a felsoroltakból:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Esteban Ocon®