Balhé volt a NASCAR bokszutcájában
https://formula.hu/parc-ferme/21358
Két pilóta esett egymásnak a NASCAR Sprint Cup pénteki napján Phoenixben: az időmérő edzésen Michael McDowell feltartotta Daniel Suarezt, aki ezen felbőszülve személyesen akart elégtételt tenni pilótatársán. McDowellnek sem kellett több, mint hogy meglássa az idegesen felé közeledő Suarezt, akit egy lökéssel próbált meg távol tartani magától. A balhé nem tartott tovább pár másodpercnél, egyikük hamar a földön, míg másikuk az autó motorháztetőjén végezte.
Suarez az esetet követően azt nyilatkozta, hogy ő mindig a lehető legnagyobb tisztelettel kezeli a többi versenyzőt, de ha valaki ezt nem viszonozza, annak "szétrúgja a seggét". McDowell annyit fűzött hozzá, hogy a feltartás egyszerű félreértés volt.
Tempers flare at #BuschPole Qualifying!@Daniel_SuarezG and @Mc_Driver clash on pit road at @ISMRaceway pic.twitter.com/h9JuuLBsoR
— NASCAR (@NASCAR) March 8, 2019
Take another look at @Daniel_SuarezG and @Mc_Driver's confrontation on pit road following round 1 of #BuschPole Qualifying. pic.twitter.com/WgojogCUvF
— NASCAR (@NASCAR) March 8, 2019
Törölték a WTCR csehországi szezonnyitóját
https://formula.hu/parc-ferme/31821
A Motorsport Világtanács ülésén a tavalyi F1-es Abu Dhabi Nagydíjat érintő FIA-beszámoló mellett másról is döntéseket hoztak. Így például kiderült, hogy lefújták a Túraautó-világkupa április 9-10-re tervezett idénynyitóját, amelyet a csehországi Mostban rendeztek volna. A közlemény szerint a törlés oka az államban bevezetett veszélyhelyzeti állapot, amely azt célozza, hogy minden forrással az orosz-ukrán háború érintettjeit tudják segíteni. Az első fordulónak így a franciaországi Pau ad otthont május 7-8-án. Egyúttal hivatalossá vált az orosz versenyek törlése is – a promóter Discovery Sports Events megvizsgálja, hogy milyen potenciális pótlást találhatnak a kieső cseh és orosz futamok helyett. A Hungaroring változatlanul június 10-12-i időponttal szerepel a WTCR-naptárban, csak így negyedik helyett a harmadik állomásnak ad otthont.
Érdekesség még, hogy a Ralikrossz-világbajnokság menetrendjében a július eleji, höljesi forduló már csak „nyitóeseményként” szerepel, a hivatalos szezon viszont csak a hónap végén, a Nürburgringen fog elrajtolni.

Az AlphaTauri lett az F1 hivatalos ruházati partnere
https://formula.hu/parc-ferme/31819
Érdekes bejelentést tett a Bahreini Nagydíj szombatjának reggelén a Formula-1: mostantól két évig a Red Bull prémium divatmárkája, az AlphaTauri lesz a sportág ruházati partnere, amelynek nevét az energiaitalosok második alakulata is viseli. A megállapodás értelmében az AlphaTauri termékeiben jelennek majd meg az F1-es vezetőség és a közvetítésekért felelős stáb tagjai a nagydíjhétvégéken a paddockban. „A Formula-1 tökéletes környezetet biztosít a divat fejlesztéséhez a sportban és a szórakoztatás terén betöltött szerepe révén” – fogalmazott az F1 vezérigazgatója, Stefano Domenicali a közleményükben.

Időbüntetéssel dőlt el a győzelem az F3 sprintfutamán
https://formula.hu/parc-ferme/31820
Szombat délelőtt a Formula-3 sprintfutamával megkezdődött a versenyzés 2022-ben. Miután a pénteki időmérőn egy újonc diadalmaskodott, a sprinten is egy zöldfülű indulhatott az élről, Zak O’Sullivan személyében. A Carlin pilótája meg is tartotta az első helyet a rajt után, és hamar lerázta közvetlen üldözőjét, Oliver Bearmant. Kettejük mögött már sűrűbb volt az összesen harminc főt számláló és számos újoncot felvonultató mezőny, többszereplős csatákat és előzéseket hozott a futam.
Az ötödik körben az élen is kard ki kard helyzet alakult ki, Bearman a belső íven támadva átvette a vezetést. Az ő csatájuk tisztán végződött, nem úgy, mint a két csapattársé, Victor Martinsé és Gregoire Saucyé; a két ART összeakadt, előbbinek a kereke, utóbbinak az első szárnya bánta. Ezt a csörtét leszámítva komolyabb incidensek nélkül teljesítette a mezőny a 20 kört. A mindössze 16 éves, Ferrari-támogatott Bearman elöl maradt, az első helyről induló O’Sullivan azonban nem tudta kivédeni Isack Hadjar, Zane Maloney és Alex Smolyar, később pedig Arthur Leclerc támadását. A második-harmadik hely sorsa végül az utolsó pillanatokban dőlt el, Bearmant Hadjar és Smolyar kísérte fel a pódiumra – volna, ha az ifjú brit nem kap az utolsó pillanatban öt másodperces időbüntetést a pályahatárok miatt, amely a második helyre küldte őt vissza, Hadjarnak adva a győzelmet. Az F3-ban második szezonját teljesítő magyar pilóta, Tóth László a 22. helyen zárta a sprintfutamot.

Apró segítséget kapott az új Haashoz Magnussen
https://formula.hu/parc-ferme/31817
Kevin Magnussen az idei szezon visszatérője, Nyikita Mazepin távozása után őt kérte fel a Haas, hogy vegye át a megüresedett helyet. A dán karrierjében az F1 szempontjából volt egy év szünet, így vissza kellett szoknia az autóba – amelyben kislánya, Laura is segített neki.
The cutest F1 post you'll see all weekend #HaasF1 #BahrainGP pic.twitter.com/sllLYlRJNH
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) March 18, 2022
Videón Lopez hatalmas sebringi balesete
https://formula.hu/parc-ferme/31818
Nagyjából három és fél óra telt el a WEC 1000 mérföldes évadnyitójából, amikor egy hatalmas bukás miatt előkerültek a piros zászlók. Az akkor éppen vezető és vb-címvédő #7-es Toyotában ülő Jose Maria Lopez egy lekörözés közben összeért a #88-as Dempsey Proton Porschével és a falnak ütközött. Az argentin azonban megpróbált továbbmenni és ebből lett az igazán nagy baj: a szemlátomást megsérült Toyota hatalmas tempóval csapódott a gumifalba, az autó a feje tetejére is állt – szerencsére Lopez sértetlenül szállt ki az összetört versenygépből. Íme, videón a látványos incidens:
Big OFF for @pechito37 and @TGR_WEC. José is OK and has walked out of the car. #WEC #1000MSebring pic.twitter.com/1wlD0rvf3W
— WEC (@FIAWEC) March 18, 2022
Ha lemaradtál az idei első szabadedzésekről, itt pótolhatod
https://formula.hu/parc-ferme/31816
Pénteken visszatért a Formula-1, megrendezték a 2022-es szezon első két szabadedzését. A Ferrarik ezeken igencsak biztatóak voltak, míg a Mercedes egyelőre tényleg csak vakarja a fejét. A képre kattintva visszanézhetitek, mi mindennel indult az első F1-es hétvége.
Az első szabadedzés eseményei:
A második, villanyfényes edzés összefoglalója:
Ejnyével megúszta Tsunoda és Stroll a feltartást
https://formula.hu/parc-ferme/31815
A pénteki szabadedzések után három versenyzőt hívtak be a stewardok meghallgatásra: Charles Leclerc-t, Yuki Tsunodát és Lance Strollt. A második tréningen két feltartás is történt, mindkettő a 8-as kanyarban: Tsunoda Leclerc-t, Stroll pedig Tsunodát akadályozta, utóbbi esetben a két autó össze is ért.
A versenyfelügyelők a két pilótát vétkesnek nyilvánították és egységes büntetést szabtak ki: megrovásban részesítették Tsunodát és Strollt – azaz büntetőpont nélkül megúszták az esetet. A felügyelők 15-ös és 16-os számú dokumentumából kiderül, Tsunoda azzal védekezett, hogy teletankolt autóval volt kivezető körön, Stroll pedig azzal, hogy próbarajtra készült, és figyelte a tükrét, de a nagy tempókülönbség miatt az AlphaTauri nagyon gyorsan érkezett. A stewardok figyelmeztették őket, hogy ilyen esetekben is a pilóták felelőssége ügyelni az érkező gyorsabb autókra.

Tsunoda, Leclerc és Stroll behívót kapott a stewardokhoz
https://formula.hu/parc-ferme/31814
Három versenyzőnek kell megjelennie az este folyamán a felügyelők előtt – valójában két esetről van szó, Yuki Tsunoda ugyanis Charles Leclerc-t, Lance Stroll pedig Tsunodát tartotta fel a második szabadedzés során.
A stewardok helyi idő szerint 19:30-ra hívták be a japánt és a monacóit – az AlphaTauri és Ferrari csapatmenedzserével együtt –, hogy adják elő saját nézőpontjukat. A 8-as kanyarban kis híján ütközés is történt a két autó között a másodéves figyelmetlenségéből fakadóan. Kicsit később, 19:45-kor Tsunoda és Stroll esete kapcsán hallgatják meg az érintetteket. A japán gondban lesz, ha büntetőpontokat is kap: nyolc egység áll a licenszén, melyek közül az elsőket csak a szezon negyedik versenyén, Imolában törlik, 12 után pedig eltiltás jár.
Szintén az FIA-személyzet dokumentumai között találjuk a 13-as számú technikai jelentést, melyből kiderül, hogy Valtteri Bottas, akinek az első szabadedzésen motorgondjai voltak, már most új vezérlőelektronikát (CE) kapott. Ebből a motorkomponensből mindössze kettő használható fel a teljes szezon folyamán.

Újonc csapaté és pilótáé a pole az F3-ban, félig újoncé az F2-ben
https://formula.hu/parc-ferme/31813
Miközben a Formula-1-ben a két szabadedzés napja volt a pénteki, az idéntől újra kéz a kézben szereplő F2-ben és F3-ban már az időmérőt futották. A Formula-3 kvalifikációjára a két F1-es gyakorlás között került sor, és ahogy a nevelősorozattól megszokhattuk, tartogatott némi váratlan eseményt. 2022-ben érkezett meg a szériába a Van Amersfoort Racing, és a vasárnapi főfutamról döntő etapot meg is nyerték, a szintén újonc Franco Colapinto révén. Az argentin pilóta az F3-ban már rutinosnak számító Roman Staneket előzte meg, a harmadik pedig szintén egy újonc lett, az indiai Kush Maini.
A Formula-2 időmérője piros zászlóval indult, miután Ayumu Iwasa a kivezető körben kicsúszott a pályáról. Miközben az újraindítás után a két Red Bull-növendéknek, Dennis Haugernek és Jüri Vipsnek volt egy forró pillanata, amikor a bokszutca bejáratánál félreértették egymást, két holland csapat, az MP Motorsport és a Van Amersfoort Racing vívta a harcot az első helyért, amit végül egy harmadik nevető fél, Jack Doohan happolt el. Doohan első teljes szezonját tölti a Formula-2-ben, így tulajdonképpen újoncnak számít, ám a tavalyi szezon végén már szerezhetett két versenyhétvégényi tapasztalatot.
Mindkét széria a sprintfutammal folytatódik szombaton.

Hamilton rövidesen maga mögött hagyja az F1-et?
https://formula.hu/parc-ferme/31809
Lewis Hamilton már kifejtette, hogy egyelőre úgy érzi, nem szeretne 40 éves kora felett száguldozni. Többek szerint sem tervez hosszútávra a brit klasszis: Karun Chandhok is úgy véli, a hétszeres világbajnok lassan befejezheti versenyzői pályafutását, így nyilatkozott az Express Sportnak: „Személyes meggyőződésem, hogy ez lehet az utolsó Mercedes szerződése.”
A Sky Sports szakértőjének véleménye alapján már csak azért is sanszos, hogy a többszörös bajnok befejezi, mert inkább a pályán kívüli kötelezettségeire akar nagyobb hangsúlyt fektetni: „Az elmúlt két-három évben megmutatta, hogy több sporton kívüli projektet is képes bevállalni. Mondhatjuk, ő egy aktivista, plusz ezen kívül sok más egyébbel is foglalatoskodik.”
A lassan minden rekordot megdöntő ászt a következő szezon végéig köti a szerződése az Ezüst Nyilakhoz, ekkor a 38. életévét fogja taposni. Az elmúlt években a fő kezdeményezője volt olyan projekteknek, amelyek a sokszínűséget támogatják, ilyen a Hamilton Bizottság, vagy akár a Mission 44 jótékonysági alapítvány. Az indiai exversenyzőnek ennek kapcsán vannak információi: „Rengeteg hozzá kötődő mozgalom van, decemberben volt szerencsém találkozni a Mission 44 néhány figurájával, hogy belelássak, mire készülnek, s vannak terveik a jövőre vonatkozóan. Ez káprázatos” – mondta Chandhok.

Írta: Varga Dávid; Fotó: DPPI
Vettel előtt egy másik pilóta is kiállt a béke mellett
https://formula.hu/parc-ferme/31802
Továbbra is háborús helyzet uralkodik Ukrajnában, ezért a pilóták a bahreini teszt előtt közösen igyekeztek felhívni a békére a figyelmet, Sebastian Vettel pedig megváltoztatta szokásos sisakfestését. A négyszeres világbajnok sisakját az ukrán zászló díszitette a szezonnyitó előtti utolsó háromnapos teszten, ám nem ő az első F1-es pilóta, aki ilyen módon próbálta a békét hirdetni. 1995-ben Gerhard Berger is így tett a Ferrari pilótájaként. Az osztrák pilóta akkor az Európa Nagydíj hétvégéjén használt egy különleges dizájnt, amin a „Nincs háború a világon” felirat volt olvasható a sok-sok zászló között. Az Aston Martin német versenyzője vélhetőleg a Bahreini Nagydíjon is használta volna az említett festést, de sajnos ki kell hagynia az idei első futamot.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Hamilton: Pénzbírságot fogok kapni a gála miatt
https://formula.hu/parc-ferme/31812
Emlékezhetünk rá, hogy a 2021-es világbajnoki kudarc utózöngéjeként Lewis Hamilton teljes hallgatásba borult, és nem ment el az FIA év végi díjátadó ünnepségére. Ezzel gyakorlatilag a sportszabályzat ellen vétett, amely előírja, hogy a Formula-1 első, második és harmadik helyezettjének kötelező megjelennie.
„Valamilyen pénzbírságot fogok kapni a gála miatt” – árulta el a Formula.hu részvételével zajló pénteki sajtótájékoztatón Bahreinben Hamilton, aki nem sokkal korábban az FIA elnökével, Mohammed ben Sulayemmel találkozott. A hétszeres világbajnok nem fogja sajnálni a csekk befizetését, mivel megbeszélték, az összeg jó célra megy: „Együttműködtünk annak érdekében, hogy a pénz biztosan hátrányos helyzetű fiatalokhoz kerüljön, és a motorsport mérnöki területére való bejutásukat szolgálja.”
Hamilton egyben üdvözölte Ben Sulayem kinevezését a szövetség elnöki posztjára – az emírségekbeli szakvezető jó ismerőse: „Régesrég találkoztam először Mohammeddel, egy dubaji eseményen. Jó látni ebben a pozícióban, megint csak a diverzitást segíti elő, amelyért küzdünk” – mondta.

Vissza a gyökerekhez: újra sárgába borult Hamilton sisakja
https://formula.hu/parc-ferme/31811
Nem sokkal a szezonnyitó Bahreini Nagydíj első szabadedzése előtt mutatta be a nagyvilágnak 2022-es sisakfestését Lewis Hamilton: az előző évekkel ellentétben a karrierje korábbi szakaszának meghatározó színe, a sárga dominálja a dizájnt. „Erre az évre ki akartam mutatni a kötődésemet a kezdetekhez. Noha nagyon szeretem a lilát és a feketét, a sárga a történetem része. Ugyanolyan eltökéltséggel, motivációval és szenvedéllyel vágok neki ennek a szezonnak, mint a gokartos években” – írta a közösségi oldalain a Mercedes-pilóta.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Az F1 mellett az F2-ben és az F3-ban is egy Red Bull-festésű autó viseli az 1-es rajtszámot
https://formula.hu/parc-ferme/31806
Nemcsak Max Verstappen Red Bullján virít majd 2022-ben az 1-es rajtszám: a cég festését a Formula-2-ben és a Formula-3-ban is egy nagy 1-es egészíti majd ki. Az F2-ben Dennis Hauger a Prema autójára ragasztotta rá ezt, az F3-ban pedig Jonny Edgar "viselheti" majd a számot - természetesen mindketten az energiaitalosok juniorprogramjában kapnak szerepet.

Így újulnak meg az F1-es tv-közvetítések grafikái
https://formula.hu/parc-ferme/31810
Megszokhattuk, hogy a Formula-1-ben néhány évenként megújulnak (hasonlóan a főcímhez) a közvetítésben látható feliratok és grafikák. Dean Locke, az F1 közvetítésekért és médiáért felelős igazgatója az Autosportnak elmondta: úgy döntöttek, a legújabb frissítés időpontja essen egybe a 2022-es új szabályok és új autók érkezésével, így az idei évben már némileg megújult dizájnt láthatunk az edzések és a versenyek során. Megújul a baloldali sáv, amelyen az aktuális állást követhetjük mindig figyelemmel, de némileg változik a különböző zászlójelzések grafikája, nem beszélve a futam előtti rajtrács-animációt – íme, néhány minta ezekről a FOM jóvoltából:




Fotók: FOM; Forrás: Autosport
Előrelépők és visszaesők: ki mozog a legtöbbet a mezőnyben?
https://formula.hu/parc-ferme/31803
A Formula Podcast legutóbbi adásában 13+1 kérdés mentén fogalmaztunk meg jóslatokat a 2022-es szezonra vonatkozólag, s többek között arra is megpróbáltunk válaszolni, hogy mely csapatok mozdulnak el a legjobban tavalyi helyezésükhöz képest a konstruktőri tabellán? Nem értettünk egyet egymással, hárman három különböző csapatot jelöltünk meg, kedves hallgatóink pedig egy negyediket választottak. A nagy szezon eleji jósda e szakaszát meghallgathatod 28:22-től, persze nagyon erősen ajánljuk az egész adás elfogyasztását is!
A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!
WEC: Az Alpine-é a sebringi pole, a Toyoták csak a 4. és 7. helyen
https://formula.hu/parc-ferme/31808
Csütörtök este rendezték az Endurance-vb szezonnyitójának, a Sebringi 1000 mérföldes versenynek a kvalifikációját. Az időmérőn visszaigazolódott az edzéseken látott forma: Nicolas Lapierre 1:47,407-es ideje révén az Alpine zsebelte be a rajtelsőséget. Ezzel több mint egy másodperccel múlta felül a francia a #708-as Glickenhaust. A Toyota ellenben nem szerepelt túl jól: a Brendon Hartley által vezetett #8-as hiperautó elé még az LMP2-kategória legjobbja, az AF Corse Oreca is megelőzte Nicklas Nielsennel a volánnál, így csak a negyedik rajthelyet kaparintották meg, míg a vb-címvédő testvérautó, a #7-es csak a hetedik pozícióból indulhat Jose Maria Lopezzel.
A GTE Pro kategóriában a Porschék taroltak, a pole a Michael Christensen, Kevin Estre fémjelezte duóé lett, míg a GTE Amban a #98-as Aston Martin volt a leggyorsabb. A sebringi futam magyar idő szerint pénteken 17 órakor startol, s az Eurosport 1 teljes hosszában élőben közvetíti.

A Chrome-logó tényleg megjelent a McLaren kerekein
https://formula.hu/parc-ferme/31804
A korábbi híreknek megfelelően a McLaren szerdán hivatalosan is bejelentette, hogy több évre szóló partneri szerződést kötött a Google cégével. Ennek értelmében a keresőóriás termékeit is hirdetni fogják, így például a Chrome névre hallgató böngészőt, melynek ikonikus emblémája a csapat által először közzétett képen az MCL36-es kerékborításain tűnt fel. A wokingiak nemrégiben már egy valódi fotót is posztoltak erről a közösségi médiában, melyhez az alábbiakat fűzték hozzá: „Hé Google! Mutasd meg nekem a Chrome kerekeket egy F1-es autón” – írták viccesen a bejegyzés alá.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Így dobolja el az F1 főcímdalát egy magyar fiú
https://formula.hu/parc-ferme/31807
Kedves olvasóink olykor nagyon különleges dolgokat küldenek el részünkre, melyeket természetesen igyekszünk megosztani mindenkivel. Ezúttal egy tehetséges dobos, a 10 esztendős Bakacsi Bence videója kerül bemutatásra, melyben a Formula-1 főcímzenéjére játszik. Bence a világhírű olasz dobos, Andrea Vadrucci feldolgozását adja elő, és édesanyja szerint a fiatalember nagy vágya, hogy mindezt a Magyar Nagydíj előtt vagy a sportághoz köthető egyik promóciós eseményen is megtegye. A felvétel a képre kattintva tekinthető meg.
Onboard felvétel: ilyen egy kör a felújított spái pályán
https://formula.hu/parc-ferme/31801
Az utóbbi hónapokban több átalakítást is végrehajtottak a Formula-1-es Belga Nagydíjnak is otthont adó ikonikus helyszínén, hogy az biztonsági szempontból alkalmas legyen akár motorversenyek megrendezésére is (júniusban a kétkerekűek Endurance-világbajnoksága fut ott 24 órás versenyt). Emiatt több bukótérbe visszakerült a sóderágy, de egyéb változtatásokat is kiszúrhatunk a spái pálya által feltöltött onboard felvétel során:












