DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 24. szerda

DTM: Két újonc a BMW-nél

Két versenyző is szerepel a gyártó 2018-as felállásában, akik korábban sosem versenyeztek a német túraautó-bajnokságban. Mindketten az októberi, Lausitzringen tartott újoncteszten győzték meg a vezetőséget alkalmasságukról. Egyikük a 19 éves svéd Joel Eriksson, aki másodikként zárta a Formula-3-as Európa-bajnokságot, a másik a 27 éves osztrák Philipp Eng, aki két évig a Blancpain GT szériában szerepelt szerényebb eredményekkel, 2015-ben viszont a Porsche Supercup bajnoka volt.

Eriksson és Eng Maxime Martin és Tom Blomqvist helyét veszik át, akik négy, illetve három évet töltöttek a sorozatban, mialatt győzelmeket is szereztek. Martin elhagyja a BMW kötelékét, Blomqvist a Formula-E-ben és GT-ben képviseli tovább a márkát.

Mindkét újonc az RBM csapathoz érkezik Bruno Spengler mellé, az RMG istállóban változatlanul Marco Wittmann, Timo Glock és Augusto Farfus vezet. A BMW az első gyártó, amely bejelentette hat 2018-as versenyzőjét. Farfus a WEC-ben is indulni fog, ahova gyári GT-csapatként csatlakozik a BMW: Nick Catsburg, Antonio Felix da Costa és Martin Tomczyk társa lesz.

Verstappen: Albon egyértelműen megérdemli az F1-es helyet

Max Verstappen is örül neki, hogy egy év kihagyás után Alex Albon visszatér a Formula-1-be – végső soron közvetetten neki is szerepe volt abban, hogy a thaiföldi kiszorult a mezőnyből, mivel a Red Bullnál remeklésével teljesen elhomályosította Albon teljesítményét.

„A volt csapattársam, remek srác, keményen dolgozik, és egyértelműen megérdemli a Formula-1-es helyet. Nagyon tehetséges, biztos vagyok benne, hogy erősen tér vissza és jó eredményeket látunk tőle. Nem tudom, hogyan tekint rá (a Williamsre), de tudja, hogy a kellő sebessége megvan, ezt már a gokartos évei óta látjuk. Talán egy kevesebb nyomással járó környezet jót fog tenni neki. Hozzá kell szoknia az autóhoz és új szabályokhoz, de biztos vagyok benne, hogy jól fog szerepelni” – mondta a Formula.hu részvételével zajló FIA-sajtótájékoztatón Verstappen. George Russell nála is nagyobb elismeréssel beszélt Albonról, fantasztikus versenyzőnek és az egyik legjobbnak nevezve.

Fotó: DPPI

Önálló formátummá nőheti ki magát a sprintkvalifikáció

Monzában folytatódik az F1 idei új ötletének, a sprintkvalifikációnak a tesztelése. A sportág vezetői már az első, silverstone-i esemény után elmondták, az újítás pozitív fogadtatásban részesült, ám egyúttal hozzátették, valószínűleg csiszolnak még rajta.

Ross Brawn az Olasz Nagydíj előtt elárulta, min gondolkodnak pontosan. Egyelőre az eredeti irányvonalat követve a sprintfutamok a normál menetrendű hétvége részét képezik, oly módon, hogy ezek döntenek a vasárnapi rajtfelállásról, és nem a pénteki időmérő. Az első felvetések alapján viszont ez jövőre módosulna. „Mi lenne, ha pénteken határoznánk meg a rajtsorrendet szombatra és vasárnapra is? Sokan említették a pole-pozíció problémáját. Felvetették, hogy lehetne ez az esemény [a sprint] sokkal önállóbb, nemcsak egy átmenet az időmérő és a verseny között” – mondta Brawn. A hagyományos kvalifikáció eszerint tehát mindkét futamra eldöntené a rajtrácsot, és így két „tiszta”, csak pontokért zajló verseny maradna a hétvégén. Ezzel egyúttal a pole-pozíció is visszanyerné értelmét és értékét, amely a sprintfutamos formátumban elveszni látszott.

Az ötletről majd csak a Brazil Nagydíj sprintfutama után tárgyalnak, az F1 sportigazgatója annyit azonban kijelentett, hogy nem fogják keverni a lehetőségeket; vagy maradnak a jelenlegi lebonyolításnál, vagy teljesen újat választanak, és azt vetik be utána minden kiválasztott versenyhétvégén.

Nagyon halovány esélyt lát az F1-be jutásra az F2 éllovasa

Közel kéthónapos nyári szünet után Monzában folytatódik a Formula-2-es bajnokság, a pontverseny vezető pozíciójában a Prema újoncával, Oscar Piastrival. Az Alpine támogatását élvező 20 éves ausztrál nem mindennapi bravúrt hajthat végre: ha év végén is ő lesz az első pozícióban, három egymást követő évben szerez három bajnoki címet, mivel tavaly a Formula-3-at, előtte a Formula Renault Eurocupot nyerte meg. Ennek ellenére minimális esély van rá, hogy már 2022-ben a Formula-1-es mezőnyben lássuk.

„Továbbra is a győzelemért hajtok minden F2-es hétvégén, és bármi történik ezen kívül, értem ezalatt az F1-es egyeztetéseket, teljes mértékben elkülönítem. Soha nem szabad mondani, hogy soha, de erre nagyon haloványnak tűnik az esély. Ez azonban nem változtat azon, hogy meg akarom nyerni az F2-t” – idézi az utánpótlásszéria hivatalos oldala Oscar Piastrit.

Az ausztrál valóban nem szerepelt semmiféle pilótapiaci pletykában, fő riválisa, a szintén Alpine-védenc Guanyu Zhou azonban igen. A tabellán öt ponttal lemaradó kínai bejelentkezett az Alfa Romeo második ülésére – gyakorlatilag az egyetlen megmaradt kiadó helyre –, a hírek szerint 30 millió eurós szponzori hátszéllel.

Gasly is új festést használ a hétvégén

Úgy látszik a mezőny nagy része készül valami újdonsággal az Olasz Nagydíjra. Antonio Giovinazzi is új sisakfestést villantott, de az Alfa Romeo is más fajta külsővel jelenik meg, mint egyébként, most pedig Pierre Gasly mutatta meg azt a dizájnt, amit Monzában fog használni.

A francia pilóta számára igazán különleges lehet ez a helyszín, hiszen hatalmas áttörést ért el itt egy évvel ezelőtt, amikor is itt szerezte meg F1-es karrierje első futamgyőzelmét. Az AlphaTauri versenyzőjének sisakja ezúttal világosabbra sikerült a megszokottnál és az olasz zászló színeit lehet felfedezni rajta.  

Giovinazzi monzai sisakja aligha lehetne ennél színesebb

Több versenyző is különleges bukódizájnnal készült a hétvégi F1-es Olasz Nagydíjra. A mezőny egyetlen hazai pilótája, az Alfa Romeót erősítő Antonio Giovinazzi például az alábbi igen színes festést prezentálta:

 

Az egy évvel ezelőtti monzai futamot megnyerő Pierre Gasly sisakjában pedig az olasz nemzeti színek tűnnek fel a következő napokban:

Nagyon menő plakáttal hangolódik a Ferrari Monzára

Azt már megszokhattuk, hogy a csapatok különleges képeket és plakátokat osztanak meg a versenyhétvégékre való hangolódást segítve, ez pedig főleg akkor igaz, ha valamelyik történelmi helyszínre látogat el a Formula-1 mezőnye. Az Olasz Nagydíj és a versenynek otthont adó Monza is ezek közé tartozik, különösen a Ferrari számára, hiszen a maranellóiak a hazai futamukra készülhetnek.

Ennek örömére nem akármilyen grafika került fel az alakulat Instagram oldalára, mely egyszerre ábrázolja Monzát, valamint a két pilótát egy különleges módon. A képen ugyanis Charles Leclerc éppen nedves pályán autózik, az aszfalton lévő vízben viszont a csapattársa, Carlos Sainz versenygépe tükröződik vissza.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Scuderia Ferrari (@scuderiaferrari) által megosztott bejegyzés

Videó: Ez történt tavaly Monzában

Bár a rendhagyóan alakuló 2020-as szezonban három versenyt is rendeztek Olaszországban, az Olasz Nagydíj megnevezést kizárólag Monza használhatta, így Mugellónak és Imolának is meg kellett elégednie a Toszkán Nagydíj és az Emilia Romagna-i Nagydíj elnevezésekkel - itt most nem is mennénk bele a mugellói verseny teljes elnevezésébe.

Monzában aztán minden idők egyik legizgalmasabb Formula-1-es versenyét láthattuk, hiszen a 2020. szeptember 6-án rendezett futamon volt minden: hatalmas baleset, bokszutcai baki, büntetés és egy célvonalig tartó verseny Pierre Gasly valamint Carlos Sainz között. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Ki vezeti az előzéses toplistát Zandvoort után?

Néhány hete jelentették be, hogy a szezon végén díjazni fogják az idény során legtöbb előzést bemutató versenyzőt. A Holland Nagydíjon a Q1-es kiesése és a bokszutcai rajtja okán Sergio Perez előzte a legtöbbet, de mint az az alábbi Instagram-poszt harmadik képén látható, összesítésben továbbra is Sebastian Vettel vezeti a tabellát:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Kötelezővé tenné az FIA a fiatalok pénteki szerepeltetését

Újabb szabálymódosításon töri a fejét a Nemzetközi Automobil Szövetség. Az ötlet első hallásra korlátozásnak tűnhet, valójában azonban a csapatok és pilóták segítése a célja. A Formula-1 vezérigazgatója, Stefano Domenicali elárulta, szeretnék kötelezővé tenni az istállóknak, hogy péntekenként fiatal pilóták vezessék az autóikat. Mióta a tesztlehetőségek csökkentek, és idéntől a szabadedzéseket is egységesen egyetlen órára redukálták, mindenki igyekszik kihasználni a saját versenyzőivel töltött időt – ami viszont nem tesz jót a feltörekvő tehetségek felkészülésének, akiknek némi F1-es tapasztalat is kell ahhoz, hogy szuperlicencüket megkaphassák.

„A fiatal pilóták kérdése nagyon fontos számunkra. Felmerült néhány ötlet, amit a következő ülésen megbeszélünk a csapatokkal. Egészen konkrétan azt szeretnénk, hogy a fiatalok szerepeltetése a szabadedzésen kötelező legyen. Ez lehetőséget adna nekik, hogy kipróbálják magukat egy dinamikusabb, versenyszerűbb környezetben. Ez az egész F1-es utánpótlás szempontjából fontos” – mondta Domenicali, aki szerint még akár a nézők is profitálhatnak ebből. „A csapatok így kevesebb dolgot próbálhatnak ki a versenyre készülve, így az izgalmasabb lesz” – magyarázta.

A felvetést októberben tárgyalhatják majd.

Raikkönen pole-ja, Vettel győzelme, Schumacher elérzékenyülése – emlékezetes pillanatok Monzából

A Formula-1-es versenynaptár egyik ikonikus helyszíne az Olasz Nagydíjnak otthont adó pálya, így az elmúlt bő húsz évben is történt néhány emlékezetes pillanat – ezekből válogatott az F1 YouTube-csatornája, a videó IDE vagy a képre kattintva indul:

vettel-monza-video

James Bond-logót kap Monzában az Aston Martin

Az Aston Martin mint márka hosszú évtizedek óta összefonódott a James Bond-filmsorozattal: télen a csapatbemutató során is előhúzták ezt a párhuzamot. Néhány hét múlva érkezik a mozikba a 25. James Bond-film, a Nincs idő meghalni, ennek apropóján pedig a Formula-1-es csapat úgy döntött, hogy a hétvégi Olasz Nagydíjon tisztelegni fog a franchise előtt: a versenyautóik pilótafülkéjének oldalára felkerül az ikonikus 007-es logó Monzában – emellett a paddockban az istálló motorhome-ja is Bond-tematikát kap.

aston-bond-monza-1

Nincs különlegesebb pálya az AlphaTauri számára Monzánál

Hazai versenye, a monzai Olasz Nagydíj előtt az alábbi egyszerű, de informatív plakáttal készült az AlphaTauri. A következő érdekességeket emelték ki a pályával kapcsolatban, ahonnan a faenzai székhelyű brigádnak két édes emléke is van:

- A célegyenes végén az autók 360 km/h óra sebességről mindössze 70 km/h-ra fékeznek.

- 1950 óta 71 Olasz Nagydíjat tartottak: 70-et Monzában és egyet Imolában (1980-ban).

- A 2020-as monzai az egyetlen győzelem, melyet Honda-motoros olasz F1-es autó ért el (AlphaTauri AT01).

- A 2008-as monzai az egyetlen győzelem, melyet Ferrari-motoros autó ért el, amely nem Ferrari (Toro Rosso STR3).

- A csapat eddigi két győzelmét Monzában szerezte: 2008-ban Vettellel és 2020-ban Gaslyval.

Hamilton esőtáncától Senna révbe éréséig: amikor a helyi hősök parádéztak

Max Verstappen győzött Zandvoortban néhány napja, ezzel megnyerte az első hazai nagydíját. Ennek apropóján a Formula-1 YouTube-csatornája összegyűjtött tíz alkalmat, amikor a helyi versenyzők fantasztikus teljesítménnyel rukkoltak elő hazai közönségük előtt, legyen szó egy pole-pozícióról, egy parádés esős győzelemről vagy akár csak egy kiscsapattal való pontszerzésről. A videó, amelyben szerepel többek között Lewis Hamilton, Nigel Mansell, Michael Schumacher, Fernando Alonso és Ayrton Senna is, IDE vagy a képre kattintva tekinthető meg:

senna-hazai-video-1

Újra különleges festéssel készült az Alfa Romeo

Speciális hétvége, speciális fényezés – osztott meg képeket az Alfa Romeo Racing a C41 Olasz Nagydíjra szánt dizájnjáról közösségi csatornáin. A motorborításon megjelenő 111-es szám nem újdonság: ez a Stájer Nagydíjon felkerült már az autóra, annak apropóján, hogy akkor volt az 1910. június 24-én alapított Alfa Romeo születésnapja.

Monzában ismét hangsúlyozzák a 111 évet, ezúttal azonban az olasz nemzeti identitást jelezve zöld is kerül a színvilágba az első két számjegyben, valamint a felső légbeömlőnél. A Red Bull Ringen volt még egy változás, az Alfa modern logóját a tradicionális, háromszögű emblémával cserélték ki. Most is van különbség, az orrkúpra egy egyedi, 111-est és olasz színeket tartalmazó címer került.

Miért Russell a legalkalmasabb a Mercedes ülésére?

Miközben az előző két F1-es juniorjuk, Pascal Wehrlein és Esteban Ocon nem kapta meg az esélyt, George Russell számára évek óta kikövezettnek tűnt a Mercedes ülése felé. Miben más az ifjú brit helyzete, mint „elődeié” és miben hasonlít a szituáció Charles Leclerc ferraris előléptetéséhez? Többek között erről is beszélgettünk a Formula Podcast rendkívüli, a Russell-szerződéssel foglalkozó adásában, melynek e szakaszát 18:19-től hallgathatod meg!

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

applepod2

stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

Rekordkevés nézőre számítanak Monzában

Két év után újra nézők előtt zajlik az Olasz Nagydíj a 120 ezer férőhelyes monzai pályán. A koronavírusra vonatkozó szabályozások értelmében azonban csupán 50 %-os kihasználtság engedélyezett, a szervezők számítása szerint pedig a 60 ezres maximumnál is sokkal kevesebb néző lesz a legendásan hangulatos helyszínen – írja a La Gazzetta dello Sport.

A hírek szerint az olasz és külföldről érkező nézőket elrettenti, hogy oltásigazolványhoz kötik a belépést, folyamatosan maszkot kell viselni, valamint a tradíciótól eltérően idén nem engedik be a futam után a nézőket a célegyenesbe, hogy közelről nézhessék a dobogós ceremóniát.

Az olasz szövetség, az ACI elnöke, Angelo Sticchi Damiani beismerte, idén problémákat okoznak a megkötések, valamint az, hogy csak augusztus 5-én kezdték meg a jegyértékesítést. A pályát kezelő cég vezetője, Giuseppe Redaelli még borúsabb képet festett: az általa optimistának tartott előrejelzés is csak 15-16 ezer nézőre számít vasárnap. Ennek egyharmada Hollandiából fog érkezni. Általában sokkal több látogató érkezik Olaszországon kívülről, de ők idén olyan versenyeket választottak, ahol kevesebb volt a korlátozás.

Fotó: Alfa Romeo

Egyszer már volt egymás csapattársa Albon és Latifi

Az alábbi fotók 2018-ból származnak: a DAMS istálló Formula-2-es felállását ebben a szezonban a 23 éves Nicholas Latifi és 22 esztendős Alex Albon alkotta. Második F2-es szezonjában az ART-től átigazoló Albon négy futamgyőzelmével harmadik lett a bajnokságban George Russell és Lando Norris mögött, a harmadéves és csapatnál második szezonját töltő Latifi kilencedik helyen zárta az összetettet egy sprintgyőzelemmel.

A következő évben, 2019-ben Albon már Formula-1-es pilóta volt a Toro Rossóval, és Latifi is összekapta magát: harmadik évében a DAMS-szel ezüstérmes lett a bajnokságban, melyet a Williams-szerződés követett. A két pilóta útja ennél az istállónál találkozik újra 2022-ben.

Fotók: DPPI

Szűk utcák, történelmi épületek, kikötő: Palermo utcáit rótta Max Verstappen

Megszokhattuk a Red Bulltól, hogy rendre szenzációs promóvideókkal jelentkeznek. Nem kivétel ez alól az Olasz Nagydíj felvezetéseként készült alkotás sem – lenyűgöző látképek, benne Max Verstappennel és egy korábbi F1-es Red Bull-lal, az RB7-essel:

Mi van Sebastian Vettel szerződésével?

A George Russell szerződtetése után közreadott pilótafelállásokban Sebastian Vettel neve mellett szerepel egy apró csillag, a „megerősítésre vár” jelentéssel. De vajon mit keres ott ez a csillag? Esetleg még nem 100 százalékos a német maradása? Többek között erről is beszélgettünk a Formula Podcast legutóbbi adásában, melynek e szakaszát 45:08-tól hallgathatod meg!

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

applepod2

stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

A legendás MotoGP-csapatfőnök nevét veszi fel az imolai pálya egyik kanyarja

Fausto Gresini februárban hunyt el koronavírus-fertőzésben. Az olasz exmotoros két világbajnoki címet szerzett a 125 köbcentisek között versenyzőként, majd csapatfőnökként is évtizedekig a MotoGP paddockjának meghatározó alakja volt. Gresini Imolában született, most pedig az ottani versenypálya adózik az emléke előtt azzal, hogy róla nevezik el az F1-ből is ismert helyszín egyik kanyarját: mostantól a Variante Alta kombináció a Curva Gresini névre fog hallgatni. A ceremóniára most vasárnap, szeptember 12-én délelőtt 10 órakor fog sor kerülni, amely során egy emlékkövet is lelepleznek az olasz pályán.

fausto-gresini

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!