DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 25. csütörtök

Suzuka és az első kanyar

A hétvégén Suzukába érkezik a WTCC mezőnye, 2011-ben nem nagyon találták a helyüket a fiúk az első kanyarban.

Hamilton hozza el az F1-es hibrid technológiát az utakra (?)

Ezt sugallja legalábbis az alábbi reklámvideó. Miután Lewis Hamilton befejezte a versenyhétvégét és leadta utolsó interjúját, elköszön a csapattól, majd beül a Mercedes-AMG Project ONE névre keresztelt plug-in hibridautóba és visszakanyarodik vele a pályára. Kell ennél jobb reklámfilm a csillagos márka új sportautójához? (Lehetséges.)

Ismerkedj meg a Formula-E idei színkavalkádjával!

A teszek lezárultak, a hetedik szezon január 16-án kezdődik Santiagóban. Addig van még közel egy hónap memorizálni a csapatok festéseit - amiben szerencsére nincs sok változás az előző szezonhoz képest. Mindenesetre nézegessetek kecsesen mozgó FE-autókat galaktikus zenére közel 5 percig!

Raikkönen Abu Dhabiban nyújtott produkcióját díjazzák a finn tűzoltók

A szezonzáró F1-es hétvége második szabadedzésén Kimi Raikkönen alatt kigyulladt az Alfa Romeo, amit követően a finn haláli nyugalommal kapta ki az egyik pályabíró kezéből a tűzoltókészüléket, hogy bemutassa számára, hogyan kell szakszerűen elvégezni az oltást. A mutatvány megihlette szakavatott honfitársait is, hiszen az alábbi videót küldték a világbajnoknak. 

„Szevasz, Kimi! Itt Finnországban, a Helsinki Tűzoltóságon izgatottan követtük a tévében az Abu Dhabi Nagydíj edzését. A teljesítményed, miután kigyulladt az autód, példaértékű volt. Ezért szeretnénk neked ajándékozni egy teli tűzoltókészüléket és egy eredeti sisakot a Helsinki Tűzoltóságról, amik megvédenek majd a következő versenyeiden.”

Így érkezett meg az FIA-díjátadóra Max Verstappen

A nagy év végi összautósportos gála idén az online térben zajlott, de ez nem jelenti azt, hogy minden résztvevő a konyhából jelentkezett be. Max Verstappen a Monacói Autóklub székházában nézte végig a ceremóniát. Stílusosan, Honda NSX-szel, szmokingban érkezett, és kézhez vette a bajnokság harmadik helyéért járó trófeát.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Max Verstappen (@maxverstappen1) által megosztott bejegyzés

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Max Verstappen (@maxverstappen1) által megosztott bejegyzés

 

A legjobb rádiózások az egész 2020-as évből

Egy tízes lista túl rövid lett volna, ezért a szezon húsz legjobb rádióüzenetét válogatta össze a Formula-1 YouTube-csatornájának stábja. Nem akarjuk lelőni a poént, csak annyit mondunk, hogy önostorozás, a csapat leteremtése és fiatal pilóták őszinte örömködése szerepel az első helyeken. (A videó a YouTube-ra átkattintás után indítható el.)

Az este, amikor Vettel bemutatta az olaszoknak a Jägermeistert

Ferraris búcsúhétvégéjén az F1 hivatalos csatornája összeült Sebastian Vettellel, hogy közösen idézzék fel a német vörösben töltött hat évének legemlékezetesebb pillanatait. Amik között voltak kellemes és kellemetlen emlékek is: az első közös győzelem a 2015-ös Malajziai Nagydíjon, komoly fegyverténynek számító siker 2018-ban Spában, a máig utolsó diadal tavaly Szingapúrban, vagy éppen a Hamiltonnal való szándékos koccanás a 2017-es Azerbajdzsáni Nagydíjon, illetve a hirhedt táblacserélés másfél éve Montrealban. A német mindegyik történetet kiegészítette némi háttérinformációval, s ebből kiderült, hogy a legnagyobb bulit alighanem az első győzelem éjszakáján csapták.

"Nagyon érzelmes volt, amikor első alkalommal hallottam a német és az olasz himnuszt együtt a dobogón – rengeteg gyerekkori emléket hozott elő bennem. Ezt követően pedig fantasztikus esténk volt, szó szerint az összes italt elpusztítottuk a hotelben. Igen, az egy nagyon durva este volt, megismertettem az olaszokat a Jägermeisterrel" - fedte fel a cseppfolyós részleteket Vettel.

A videó a YouTube-ra való átkattintás után indul.

Ha már Maranellóban járt, természetesen az üléspróbát sem hagyta ki Sainz

Pénteken először töltött el egy napot a Scuderia főhadiszállásán, Maranellóban az istálló 2021-es igazolása, Carlos Sainz. A spanyolról elkészült az első kép Ferrari-logós csapatruházatban, de nem csupán megbeszéléseken és a sajtónak tartott online eseményen vett részt, hanem a csapat által közzétett képek tanúsága szerint az autóba is beült, amelyet méretre igazítottak.

A Ferrari kiemelte, Sainz csupán a harmadik spanyol, aki a csapat színeiben versenyez. Az egyik előd értelemszerűen Fernando Alonso, aki öt évet töltött az istállóval, a másik, az első Alfonso de Portago, a spanyol nemes, aki 1956-ban és 1957-ben versenyzett Ferrarival, legjobb eredménye egy második helyezés volt.

Idén is díjazták Raikkönent az FIA gálán

Kimi Raikkönen legutóbb két éve, F1-es világbajnoki harmadik helyezése apropóján jelent meg az FIA év végi díjátadó gáláján, és alkotott ott maradandót. Idén semmi hasonlóra nem volt lehetősége, egyrészt mivel csak virtuálisan tartották meg a gálát, másrészt pedig mert karrierje legrosszabb évét zárva csak a 16. helyen végzett a bajnokságban. Neve azonban így is előkerült a díjazottak között, a rajongói szavazáson alapuló Év akciója elismerés ugyanis hozzá került a Portugál Nagydíjon bemutatott rajtja és első köre révén, amely során tíz helyezést javított.  

 

Szokás szerint további különdíjakat is kiosztottak a bajnoki trófeák mellett. Az Év újonca az F2-ben első nekifutásra bajnoki harmadik helyet szerző, jövőre az Alpha Taurival az F1-ben debütáló Yuki Tsunoda lett, míg az Év személyisége díj az idén a versenyzésen kívül is különösen aktív Lewis Hamiltonhoz került. 

Jean Todt FIA-elnök pedig különdíjjal tüntette ki a Bahreini Nagydíj pályabíróit és orvosi csapatát a Romain Grosjean balesetekor tanúsított lélekjelenlétükért és elhivatottságukért.

Egy fiatal formulaautós, akinek George Russell a példaképe

Egy 17 éves versenyző, Berta Benjámin volt az Autósport és Formula Magazin Motorsporthíradó vendége decemberben. A Gender Racing Team fiatal pilótája Formula-4-es autóra cserélte a gokartot, és több bajnoki címet is megnyert első évében. A vele készült beszélgetés:

Loeb teszteli Hamilton autóját - ebből a kamerából különösen vérpezsdítő az Extreme-E!

Jelenleg Spanyolországban tartják a márciusban környezettudatos világkörüli útjára induló formabontó elektromos sorozat, az Extreme-E kollektív tesztjét, amelyen olyan, a sorozatban résztvevő világsztárok tekergetik a volánt a murvás pályán, mint Sebastien Loeb, Johan Kristoffersson vagy idősebb Carlos Sainz. Az alábbi videó egészen különleges, drónnal felvett kameraállása olyan, mintha egy videojátékot néznénk: a Lewis Hamilton csapatában, az X44-ben versenyző Loeb prezentálja, mire is képesek ezek a masinák.

Elképesztő alaposság: Formula-E-verseny Legóból!

Legó-játékkockákból sok mindent fel lehet építeni, na de hogy még egy komoly autóversenyt is a pályával, 12 autóval és a versenyzőkre emlékeztető figurákkal? Az alábbi videó erre tett egy díjnyertes kísérletet - természetesen kommentárral együtt! 

A cég ajándéka: Új Alfát kapott Raikkönen karácsonyra

Ilyen előnyei vannak, ha az ember az Alfa Romeo Racing versenyzője: Kimi Raikkönen kiválaszthatta, a gyártó melyik modelljét szeretné látni a garázsában. Raikkönen választása a Stelvióra esett, 280 lóerős kétliteres turbómotorral, Veloce felszereltséggel. Ráadásul az autót már most, karácsony előtt leszállították számára.

Button csapata is ott lesz a megújult DTM-ben

Kezd körvonalazódni a GT3-as szabályokra váltó Német Túraautó-bajnokság 2021-es mezőnye. Pénteken a Jenson Team Rocket RJN jelentette be részvételi szándékát a sorozatban: az alakulat résztulajdonosa Jenson Button, a 2009-es Formula-1-es világbajnok. Az istálló legalább egy McLaren 720S versenygéppel lesz jelen a rajtrácson.

A Button-féle csapat 2020-ban a brit GT-bajnokságban szerepelt, a koronavírus miatt távol maradtak a nemzetközi színtértől. Egy alkalommal, Silverstone-ban a korábbi világbajnok is rajthoz állt a csapattal – Buttonnak korábban, 2018-ban egy DTM-es vendégszereplése szintén volt.

Egyelőre négy csapat erősítette meg részvételét a 2021-es szezonban: az Abt Sportsline az első, amely a DTM korábbi istállói közül biztosan a mezőnyben marad, az Audi R8 LMS mellett voksolva. A GruppeM Racing Mercedesszel és a 2 Seas Motorsport ugyancsak McLarennel szintén a rajtrács tagja lesz.

Videó: hogyan működik egy F1-es kerékpisztoly?

Egy Formula-1-es szezon során számtalanszor látjuk működés közben a bokszutcai kerékcserékhez használt kerékpisztolyokat, a működésükről azonban ritkán esik szó. A Mercedes magáénak érezte a feladatot, hogy informáljon minket ezekről a kulcsfontosságú szereppel bíró eszközökről. A részletekbe Aaron Jeeves avat be minket, aki Valtteri Bottas bal hátsó kerekének rögzítéséért felel.

A Mercedes Super Gun 3-ra keresztelt megoldása a többi csapatéhoz hasonlóan sűrített levegővel működik, és elektronikus összeköttetésben áll a teljes bokszkiállást összehangoló "portállal". Amikor a szerelők megkapják a jelzést a kiállásra készülő pilótáról, körülbelül 10-20 másodpercük van elfoglalni a helyüket és odakészíteni maguk mellé egy tartalék pisztolyt. Apró érdekesség, hogy a pisztoly forgásirányával a szerelőnek nem kell foglalkoznia, az eszköz automatikusan váltja azt. A gyakorlások számán jól látszik, mennyire fontosnak tartják a mozdulatok tökéletes begyakorlását: a versenyhétvégéken csütörtöktől kezdve nagyságrendileg ötvenszer próbálják el a folyamatot.

Nemrég kirúgott versenyzője lett a Toyota új csapatfőnöke

Bejelentette a négyszeres világbajnok, Tommi Makinen utódját a Toyota Gazoo Racing WRC-részlege: kisebb meglepetésre egy másik finn, Jari-Matti Latvala veszi át a csapat vezetését. Latvala 2017-ben a visszatérő Toyota egyik versenyzője volt, és ő szerezte meg a márka első futamgyőzelmét, a 2020-as szezonra azonban nem tartotta őt meg a csapat. Nemrég még a 2021-es versenyzői visszatérésről beszélt, így váratlan fordulat, hogy mindössze 35 évesen őt nevezték ki csapatfőnöknek.

Latvala mellett szól, hogy ő a WRC történetének legtapasztaltabb versenyzője, a maga 209 rajtjával. A finn 18 ralit nyert a Ford, a Volkswagen és a Toyota színeiben, és háromszor lett második a világbajnokságon: 2010-ben Sebastien Loeb, 2014-15-ben pedig Sebastien Ogier mögött – akinek csapatfőnöke lesz jövőre.  

Az istálló egyben megerősítette, hogy változatlan pilótahármassal folytatja: Ogier, Elfyn Evans és Kalle Rovanpera lesznek a 2021-es versenyzők.

2021-re módosítanak a Spanyol Nagydíj vonalvezetésén

2021-re némileg megváltozik a Spanyol Nagydíj vonalvezetése, egészen pontosan annak 10-es kanyarja. A klasszikus barcelonai körön ez egy elnyújtott balos ív volt, ami egy hosszú jobbos kanyarban folytatódott, egy jó ütemű kombinációt alkotva. A kétezres években azonban először az F1, aztán a MotoGP is átváltott arra a szűkebb, szögletesebb változatra, amit biztonsági okokból rajzoltak a tervezők. Most úgy hírlik, visszatérhet a klasszikus kombináció modern változata, ami a régi és a most használt vonalvezetés között, a jelenlegi bukóterén keresztül vezethet.

A módosításon az FIA és a FIM közösen dolgozott így az autósok és a motorosok számára is ideális kanyarrá válhat.

Az alábbi képen jól látható a szóban forgó szakasz régi és új változata is, közötte a piros-fehérre festett bukótérrel.

131975545_3759017597481780_3823837361152497113_o

Így dőlt el a WRC világbajnoki címe Monzában

Decemberben zárult a Rali-világbajnokság, a vb-státuszt kapó Monza Ralival. Elfyn Evans érkezett éllovasként a helyszínre – de csapattársa, Sebastien Ogier távozott hétszeres világbajnokként.

Ők alkotják a W Series jövő évi mezőnyét

Bejelentette a 2021-es szezon első 18 versenyzőjét a női formulaautós bajnokság, az idei évben elmaradt W Series, amely a Formula-1 kísérősorozata lesz nyolc helyszínen, köztük a Hungaroringen. Címet véd a 2019-es bajnok, Jamie Chadwick, és ott lesz a komplett tavalyi élmezőny, mindenki, aki futamot nyert, sőt dobogóra állt: Beitske Visser, Alice Powell, Marta Garcia, Emma Kimilainen és Fabienne Wohlwend. A hat újonc egyike a csupán 17 éves Irina Sidarkova, viszont nincs a listán a 2019-ben több versenyen induló Keszthelyi Vivien.

A W Series 2021-es résztvevőinek listája: 

  • Jamie Chadwick, 22
  • Beitske Visser, 25
  • Alice Powell, 27
  • Marta García, 20
  • Emma Kimiläinen, 31
  • Fabienne Wohlwend, 23
  • Miki Koyama, 23
  • Sarah Moore, 27
  • Vicky Piria, 27
  • Tasmin Pepper, 30
  • Jessica Hawkins, 25
  • Sabré Cook, 26
  • Ayla Ågren, 27
  • Abbie Eaton, 28
  • Belén García, 21
  • Nerea Martí, 18
  • Irina Sidorkova, 17
  • Bruna Tomaselli, 23

 

Hiába ért véget az F1-es szezon, ma várható az év bejelentéshulláma

December második fele általában a karácsonyi készülődésről és a várakozásról szól, de 2020-ban ez sem a megszokott módon zajlik. Rendkívül későn ért véget az F1-es szezon, így a csapatok számára ezek azok a napok, amelyek során a fennmaradó kérdéseket meg tudják válaszolni a 2021-es szezont tekintve. Ide tartozik a mezőny két nagyágyúja, a Red Bull és a Mercedes, amely csapatok péntekre szerveztek fontosnak tűnő bejelentéseket. Mészáros Sándor kollégánk értesülései szerint az energiaitalosok 9 óra magasságában tervezik bejelenteni Max Verstappen csapattársának személyét, a Mercedes pedig 14 órakor tart sajtótájékoztatót Toto Wolff csapatfőnök és a gárda támogatója, az Ineos képviselőnek részvételével. Ez utóbbi témájával kapcsolatban nagy a titkolózás.

Ha ez nem lenne elég, 16 óra 30 perckor kezdődik az FIA szokásos év végi gálája számos sajtótájékoztatóval, így autósportos szempontból sűrű nap elé nézünk.

00113002_023

Fotó: DPPI

Női bajnokot is avatnának a WTCR-ben

Egy érdekes szabályváltozást is találunk a Túraautó-világkupa 2021-es kiírásában, melyet szerdán jóváhagyott az FIA Motorsport Világtanács. Ennek értelmében ahhoz hasonlóan, ahogy a privát versenyzőket díjazzák a WTCR Trophyban, egy női értékelés is lesz, amelyben bajnoki címet osztanak. Egy feltétellel: minimum három versenyzőnek kell részt vennie a teljes szezonban. A bajnokságban utoljára 2016-ban szerepelt nő, Sabine Schmitz a Nordschleifén, így valószínűtlennek tűnik, hogy a kritérium teljesül.

Az újoncbajnokság – melyet Gilles Magnus nyert 2020-ban – pedig átalakul: juniorbajnokot avatnak, az elsőévesek helyett a 24 évnél nem fiatalabb és 2019-nél korábban a sorozatban nem versenyző pilóták között.

Ugyancsak megszavazta a WMSC, hogy visszaáll a korábbi kétversenyes formátum. A terv szerint ez már idén is érvényben lett volna, de a hétvégék alacsony száma miatt a helyszínek többségén három futamot tartottak. Az időmérőn is pontot lehet szerezni, a Q1 és Q3 alapján 5-4-3-2-1 leosztásban.

Jóváhagyták a korábban közzétett versenynaptárt, amelyben nyolc forduló szerepel, május 14-16-án a Hungaroringgel kezdődően.