DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 21. vasárnap

Ezzel az autóval fog versenyezni augusztus végén Jenson Button

Videó: Az F1 egynyári fecskéi

A Formula-1 a saját YouTube-csatornáján gyűjtötte össze a leghyíresebb és legemlékezetesebb futamokat, ahol az adott versenyző pályafutása egyetlen győzelmét szerezte a királykategóriában, Nanninitől, Maldonadón át, egészen Kubicáig. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Ezek miatt is mondjuk azt, hogy remekel idén Lando Norris

Charles Leclerc idei legjobb pillanatai után az F1 egy másik kiemelkedő pilóta, Lando Norris eddigi szezonját foglalta össze. Dobogók, magabiztos csaták és előzések, újabb rádiós (vagy épp interjú közbeni) aranyköpések – bőven volt miből válogatni. A fiatal tehetségnek hullámhegyei és hullámvölgyei egyaránt voltak idén, de azt bátran állíthatjuk, hogy akármi történt vele, mindig megmutatta azokat a tulajdonságait, amik miatt az egyik legnagyobb reménységnek és a legnépszerűbb karakternek tartják a mezőnyből.

Íme Norris eddigi szereplése, négy és fél percbe sűrítve. A videó a képre vagy IDE kattintva indul.

Teszteld a reakcióidőd az Alfa Romeo rajtpróbájával

Várj, amíg kialszanak a lámpák, majd rajtolj egy jót - mennyi a szintidő?

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Alfa Romeo Racing ORLEN (@alfaromeoracingorlen) által megosztott bejegyzés

Eldől a vb-cím a Formula-E-ben, Spielbergben repetázik a MotoGP – itt a vasárnapi menü

F1 nélkül sem fogunk unatkozni, hiszen jön a Formula-E mindent eldöntő második berlini futama – a tegnapihoz képest fordított menetirányú nyomvonalon –, míg a motorosok a Red Bull Ringen száguldanak az Osztrák Nagydíjon. Íme, a vasárnapi program:

8:00-8:30 Formula-E, harmadik szabadedzés
9:30-10:00 Formula-E, negyedik szabadedzés
11:00 Moto3, futam (Aréna 4)
11:30-12:30 Formula-E, második időmérő és Super Pole
12:20 Moto2, futam (Aréna 4)
14:00 MotoGP, futam (Aréna 4)
15:30 Moto-E, futam (arena4.hu)
15:30 Formula-E, második futam (Eurosport 2)

fe-grid-berlin

Tiszta lap, nagy esély – az Alpine ügyvezető igazgatójával beszélgettünk

Mit vár az új szabályokat hozó 2022-es szezontól? Milyen tudást hozott magával Davide Brivio a MotoGP-ből? Milyen lehet szerinte a jövő motorja a Formula–1-ben? Laurent Rossi ezekről is beszélt nekünk az ő győzelmüket hozó F1-es Magyar Nagydíjat megelőző sajtóeseményen – az interjú az Autósport és Formula Magazin legfrissebb számában olvasható (sok más érdekes téma mellett!).

alpine-afm

Heten kilenc, tizennégyen 29 ponton belül – közülük kerül ki a Formula-E első világbajnoka

Vasárnap következik a Formula-E hetedik idényének utolsó futama Berlinben, amelynek végén megkoronázzák az elektromos sorozat történetének első világbajnokát (a mostani szezontól kapta meg ezt a rangot az FIA-tól a széria). Viszont hiába ment már le 14 verseny idén, képtelenség megjósolni, ki lesz a végső győztes, ugyanis még a mezőnynek több mint a fele, szám szerint 14 pilóta lehet matematikailag világbajnok. Mindez egyfelől a kiélezett és magas színvonalú mezőnynek köszönhető, másfelől viszont annak is, hogy az időmérő lebonyolítása (négy hatos csoportokra osztják a versenyzőket, s rendre a vb-tabella legjobbjai gurulnak ki elsőként a pályára, amely akkor van a legkevésbé jó állapotban) nem kedvez az összetett pontversenyben jól állóknak.

De maradva a számoknál, összesen 30 pontot lehet még szerezni vasárnap: 25-öt a győzelemért, hármat a pole-pozícióért, egyet az időmérő csoportkörének első helyéért és egyet a leggyorsabb körért. Így fordulhat elő az, hogy az éllovas Nyck de Vriestől 29 egységnyi hátrányban lévő Maximilian Günthernek is van hajszálnyi esélye a vb-sikerre. Persze a legtöbb sansza az első hét pilótának van, akik kilenc ponton belül állnak egymáshoz képest: De Vriest Edoardo Mortara, Jake Dennis, Mitch Evans, Robin Frijns, a címvédő Antonio Felix da Costa és a korábbi bajnok Lucas di Grassi követi a sorban – ők egyébként hét különböző csapat színeit is képviselik. A rend kedvéért álljon itt tehát a vb-állás a mindent eldöntő finálé előtt a címre esélyes 14 pilótával:

1. Nyck de Vries Mercedes 95
2. Edoardo Mortara Venturi 92
3. Jake Dennis BMW Andretti 91
4. Mitch Evans Jaguar 90
5. Robin Frijns Virgin 89
6. Lucas di Grassi Audi 87
7. Antonio Felix da Costa DS Techeetah 86
8. Sam Bird Jaguar 81
9. Jean-Eric Vergne DS Techeetah 80
10. Alex Lynn Mahindra 78
11. Nick Cassidy Virgin 76
12. René Rast Audi 75
13. Pascal Wehrlein Porsche 71
14. Maximilian Günther BMW Andretti 66

 

fe-mezony-vb-esely-1

Hihetetlen történet: elnézte az útvonalat, rossz szakaszra indult el a WRC-futamon

Hihetetlen sztori történt a belga WRC-futam szombati napján: Nikolay Gryazin és navigátora, Konstantin Alekszandrov rossz gyorsaságira indult el. A hírek szerint rossz útvonalat néztek és későn jöttek rá a hibára - amint az alábbi GPS-jeleken is látszik, amíg mindenki a 13-as gyorsaságin volt, Gryazinék valamiért a tegnapi 1-es szakasz felé indultak.

Emiatt végül 11 percet késtek a 13-as szakasz rajtjából, amelyért egy perc, ötven másodperc büntetést kaptak - igaz, mivel tegnap amúgy is alaposan összetörték a Volkswagen Polót, így túl nagy jelentősége számukra ennek már nincs, hiszen amúgy is szuperraliznak.

wrc_1

Schumacher szerint érzelmes dokumentumfilmre készülhetünk

Ahogy azt korábban bejelentették, dokumentumfilm készül a hétszeres világbajnok legendáról, Michael Schumacherről, melynek premierje szeptember 15-én várható a Netflixen. Amellett, hogy privát, eddig nem látott felvételeket is tartalmaz majd a film, megszólalnak benne a német családtagjai: édesapja, Rolf, felesége, Corinna, és gyermekeik, Gina-Marie és Mick is.

A jelenleg a Formula-1-ben versenyző ifjabbik Schumacher nemrég arról beszélt, mire számíthatnak a nézők. „Igazán megéri rá várni. Nagyon különleges dokumentumfilm lesz, és szerintem mindenki el fog érzékenyülni rajta, aki megnézi”. A produkció ugyanakkor szenzációhajhász minden bizonnyal nem lesz, a készítők is úgy nyilatkoztak, szeretnének tekintettel lenni a család jelenlegi helyzetére.

A sportbírók esetében is elengedhetetlen a gyorsaság!

A sportbírói tevékenység különböző aspektusait bemutató adásunkban többek között arról is beszélgettünk vendégünkkel, a világ számos versenypályáján szolgálatot teljesítő Hetyey Júliával, hogy milyen elvárásoknak kell megfelelnie azoknak, aki sportbíróskodásra adja a fejét. Az adás e részét 17:38-tól hallgathatod meg!

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

applepod2

stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

Formula-E: Kibérelte az első sort a címvédő, a vb-éllovas a 19. helyen

A hétvégén rendezik a Formula-E berlini idényzáróját, amelynek összesen 18 versenyző (!) vágott neki matematikai eséllyel arra, hogy megszerezze az elektromos sorozat első világbajnoki címét. A tabella éllovasának azonban nem indult jól a duplafutamos hétvége, Nyck de Vries ugyanis mindössze a 19. helyre kvalifikálta magát a szombati időmérőn. Szerencséje, hogy fő kihívói sem szerepeltek sokkal jobban, sőt: az őt hatpontos hátrányból üldöző Robin Frijns 23., azaz utolsó előtti lett, míg a harmadik helyen álló Sam Bird 12. lett a kvalifikáción.

Az első verseny előtti időmérőt a korábbi bajnokok uralták, hiszen négyen is bejutottak a Superpole-ba, ahol aztán el is hozták az első három helyet. A pole-t a kétszeres bajnok Jean-Eric Vergne zsebelte be, 73 ezreddel címvédő csapattársa, Antonio Felix da Costa előtt, azaz a DS Techeetah sajátította ki az első sort. Lucas di Grassi lett a harmadik az Audival, megelőzve Edoardo Mortarát, Norman Natót és Sebastien Buemit. Az első berlini futam ma 14 órakor startol.

A szombati időmérő végeredménye:

fe-berlin-kvali-1

Kétharmad házzal tér vissza a Holland Nagydíj az F1-be

A koronavírus-járvány miatti korlátozások okán egészen mostanáig nem lehetett teljes bizonyossággal kijelenteni, hogy meg tudják rendezni Zandvoortban a szeptember 5-re tervezett Holland Nagydíjat (amely ellen ráadásul környezetvédők is felszólaltak). Pénteken azonban a hatóságok hivatalosan is engedélyt adtak rá, hogy csökkentett nézőszám mellett ugyan, de megtartsák a futamot. A Holland GP így 1985 után, a tavaly elmaradt verseny miatt a tervezettnél egy évvel később tér vissza a Formula-1-es versenynaptárba – viszont a Max Verstappen-láz tetőfokán, hiszen a Red Bull-osnak reális esélye van idén a vb-címre. Az a bizonyos csökkentett nézőszám pedig egész pontosan kétharmados kapacitást jelent – éppen ezért a verseny sportigazgatója, Jam Lammers is úgy fogalmazott, hogy „a pohár kétharmadig tele van” nála.

verstappen-zandvoort

Kiszáll a főszponzor a Yamaha szatellit csapata mögül

Néhány napja már felröppent a sajtóban, most pedig a felek hivatalosan is megerősítették, hogy a Petronas a 2021-es idény végén lezárja a névadó szponzori együttműködést a Sepang Racing Team csapatával. A kapcsolat még 2018-ban indult a Moto3-ban és a Moto2-ben, majd az alakulat 2019-es királykategóriás fellépése során is folytatódott. A Petronas és az istálló közös közleménye alapján a csapat rövidesen bejelentést tesz a jövőjével kapcsolatban: a megfogalmazás szerint „új független csapatként” folytatják a MotoGP-ben, ami utalhat arra, hogy megszakítják a közvetlen kapcsolatot a sepangi versenypályával is – egyúttal az is valószínű, hogy a híreknek megfelelően megszüntetik a két kisebb kategóriában szereplő alakulatukat.

Az SRT Yamaha egyébként versenyzők terén sem áll jól 2022-re, hiszen Valentino Rossi visszavonul, Franco Morbidelli pedig várhatóan fellép a gyári istállóhoz a távozó Maverick Vinales helyére. A fő kiszemelt Raul Fernandezt magához láncolta a KTM – a hírek szerint a saját akarata ellenére –, így a legfrissebb találgatások szerint előfordulhat, hogy az egyik motoron az idén még a Moto3-ban vitézkedő Darryn Bindert, a KTM-et erősítő Brad Binder testvérét fogjuk látni. Rövid távon pedig úgy hírlik, hogy a soron következő Brit Nagydíjon Jake Dixont is kipróbálhatják, ugyanis elképzelhető, hogy Silverstone-ban a jelenleg Morbidellit helyettesítő Cal Crutchlow a szabotázs vádja miatt felfüggesztett Vinales gyári gépén fog feltűnni – igaz, a brit szerint egyelőre erről nem egyeztettek a gyártóval.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

rossi-petronas-srt

 

fotó: DPPI

 

Egy holland újságíró szerint Toto Wolff olajat öntött a tűzre

Érdekes dolgot írt legutóbbi bejegyzésében Jack Plooij, a holland Ziggo Sport F1-es riportere: szerinte Toto Wolff szította a tüzet legutóbb a holland drukkerek és Lewis Hamilton között azzal, hogy a Mercedes vezére külön ki is emelte, hogy a hollandok pfújoltak és futballszurkolókként beszélt róluk.

"Toto Wolff fogta magát, hozzászólt a témához és rámutatott a holland drukkerekre. Ennek viszont semmi értelme, csaj olajat öntött vele a tűzre. Számomra az a csalódás, hogy a Mercedes és Lewis Hamilton évek óta beszél a tiszteletről, erőltetik, hogy hordani kelljen azokat a pólókat, aztán ők maguk semmilyen tiszteletet nem mutatnak. Ez nem tetszik" - fejtette ki véleményét a holland újságíró.

00121022_146

fotó: dppi

Szeretnél sportbíró lenni? Ezek a legfontosabb tanácsok!

A Formula Podcast legutóbbi adásában Hetyey Júlia sportbírót sok más mellett arról kérdeztük meg, hogy mire van szüksége annak, aki szeretné ezt a szép és a motorsport számára nélkülözhetetlen tevékenységet kipróbálni. Hallgasd meg az egész adást, ha pedig kimondottan ez a rész érdekel, tekerj 39:49-re!

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

applepod2

stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

Újrahangszerelve Hamilton pole-köre a Hungaroringről

Az F1-es autók hangját szinte mindennel lehet utánozni, a csaptól kezdve a fűnyírón át a profi hangszerekig. Most egy magyar gitárművészt ihlettek meg a versenygépek, aki Lewis Hamilton Hungaroringen futott, pole-pozíciót érő gyorskörét zenésítette meg, elektromos gitár segítségével. A videó a képre vagy IDE kattintva indul.

Kihullhat az összes Európán kívüli helyszín a MotoGP naptárából

A koronavírus-járvány miatt továbbra is rengeteg a bizonytalanság az összes bajnokság, így a MotoGP őszi menetrendje körül is – főleg amiatt, mert a tervek szerint Európán kívülre is utazna a mezőny. A gyorsaságimotoros-vb menetrendjéből már korábban törölték a Japán, az Ausztrál és Thaiföldi Nagydíjakat, az előbbi helyére beugró Amerikai GP, valamint a Malajziai GP azonban még jelenleg is a naptárban szerepel. A The-Race.com értesülései szerint azonban nem sokáig: mivel mind Texasban, mind Sepangban megugrott az utóbbi időben a fertőzöttek száma, rövidesen a két futam törlése mellett dönthetnek. Már csak azért is, mert a tengerentúli fordulókat csak helyszíni nézőkkel együtt tudják bevállalni a szervezők a költségek miatt, márpedig a pandémiás helyzet ezt aligha teszi lehetővé októberben.

Ez viszont azt eredményezheti, hogy a katari dupla nyitányt leszámítva ismét csak európai helyszínekből állhat a szezon. A The-Race.com szerint mindkét kieső futamot pótolnák: egyfelől a szeptemberi európai szakaszt záró Misano duplázna, azaz 19-én és 26-án is versenyt rendeznének az olasz helyszínen – ezzel dupla hazai búcsút tennének lehetővé Valentino Rossi számára is –, másfelől októberben Jerezbe utazhat a mezőny, ahol május elején egyszer már vendégeskedtek a versenyzők. Az idény a második portimaói futammal, valamint a valenciai évadzáróval együtt így összesen 18 állomásból állhat.

motogp-sepang-start-1-dppi

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Panistól Kubicán át Maldonadóig – az F1 egyszeres nagydíjgyőztesei

Érdekes toplistát tett közzé a Formula-1 YouTube-csatornája, amelyben a sportág történetének legemlékezetesebb egyszeres futamgyőzteseit rangsorolták. Volt, aki Senna kizárása után ünnepelhetett, de volt, aki egy évvel korábbi balesete helyszínén diadalmaskodott – az összeállítás IDE vagy a képre kattintva nézhető meg:

maldonado-win-video

Három autóval versenyezne az IndyCarban a McLaren

Ahogyan arról már korábban beszámoltunk, a McLaren többségi tulajdonos lett az IndyCar-csapatában, a legújabb hírek pedig ismét azt bizonyítják, hogy nagyon komolyan veszik a projektet. Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója elmondta, akár már jövőre, de legkésőbb 2023-tól három autóval szeretnének jelen lenni az amerikai szériában.

„Vannak erőforrásaink, így a gazdaságosság nem jelent gondot. Három olyan autót akarunk indítani, amelyekkel futamokat nyerhetünk és versenyezhetünk a bajnoki címért. Szerintem ez legalább annyira egy versenyzői bajnokság, mint amennyire egy csapaté és ez teszi olyan izgalmassá. Meg kell bizonyosodnunk arról, hogy a megfelelő pilótát tudjuk megtalálni, mert nincs belőlük túl sok a piacon, szóval nagyon rövid a listánk. Ha sikerül valakit megszereznünk, akiről úgy gondoljuk, hogy képes a győzelemre, akkor 2022-ben nekivágunk. Ha nem, akkor ezt az évet arra fogjuk fordítani, hogy megtaláljuk a megfelelő versenyzőt, de mindenképpen három autóval szeretnénk ott lenni 2023-ban" — idézte Brown szavait a Racefans.

Ez van, ha a fiad kedvenc focistája Cristiano Ronaldo, a volt főnököd pedig a Juventusnál dolgozik

A kis Robin Raikkönen már egy dedikált Ronaldo-mez büszke tulajdonosa – az Instagram-posztban Kimi Raikkönen külön köszönetet mondott Maurizio Arrivabenének, aki korábban a Ferrari csapatfőnöke volt, most pedig a Juventus ügyvezető igazgatója.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Formula.hu (@formula.hu) által megosztott bejegyzés

Sikánt raknak a spielbergi egyenes közepébe a MotoGP-seknek

A Red Bull Ring 2016 óta szerepel a gyorsaságimotoros-világbajnokság versenynaptárában, s azóta többször is éles kritikát váltott ki a versenyzőkből biztonsági szempontból. Nem is teljesen ok nélkül, hiszen az elmúlt egy év során háromszor is piros zászlós incidens történt a spielbergi futamokon. Néhány napja Dani Pedrosa bukása után esett át a spanyol KTM-jén Lorenzo Savadori, aki a bokáját törte, a motorja pedig kigyulladt, de a legijesztőbb incidens tavaly történt, amikor a 2-es kanyarnak hívott törésben Johann Zarco és Franco Morbidelli ütközött, az ő versenygépeik pedig kis híján eltalálták a 3-as kanyarban Valentino Rossit és Maverick Vinalest.

Különösen ez utóbbi szakasza a pályának kapta a legtöbb bírálatot, ezért ahogy arról a Formula MotoGP Facebook-csoportban már korábban beszámoltunk, a Red Bull Ring egy sikánt épít a jelenlegi 2-es törés helyére a motorosok számára. Ezt csütörtökön hivatalosan is bemutatták az osztrák helyszínen: a képen látható új nyomvonallal a cél természetesen az, hogy lassítsák a versenyzőket a 3-as kanyar előtt. A munkálatok idén ősszel kezdődnek meg, a Formula-1-esek ugyanakkor továbbra is a jelenlegi vonalvezetést fogják használni.

spielberg-sikan-1