DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 4. péntek

SZAVAZZATOK! Érdemel-e büntetést Hamilton feltartásért?

A videó megtekintése utén döntsétek el, hogy igaza volt-e a francia pilótának, amikor büntetést kért Hamiltonnak feltartás miatt.

A NASCAR megint kiosztott egy elképesztő büntetést

A széria részéről nagyon komolyan veszik a szabályzatban foglaltakat, főleg akkor, ha illegálisan módosítanak az autók egyes elemein valamelyik csapatnál. Idén ebből lassan már tendencia lesz, mivel a Hendrick Motorsports csapatát kétszer is elkapták emiatt, de Kaulig Racing is lebukott egyszer az ellenőrzések során. Ezúttal a Richard Childress Racingnél találtak rendellenességet a NASCAR kutatási és fejlesztési részlegének munkatársai, így az alakulat finoman szólva is jelentős büntetést kapott. Mivel a Cup Seriesben szereplő Austin Dillon autójánál észlelték a szabálytalanságot, így a 3-as számú versenygéphez tartozó crew chiefet eltiltották kettő versenyre, továbbá elvettek tőlük 60 pontot a tabellán, de még a bónuszként begyűjthető playoff-pontokból is levontak ötöt. Ha minden nem lenne elég, a pénzbüntetés sem maradt el, összesen 75 000 dollárt kell befizetniük majd a NASCAR felé. A Richard Childress Racing egyébként jelezte, hogy élni szeretnének afellebbezés jogával, így a sztori nem mondható lezártnak.

Bono az első naptól fogva Hamilton mellett állt

A Mercedes YouTube-csatornájának adott interjújában, ahol egykori csapattársát, Valtteri Bottast is rendkívüli módon méltatta, Lewis Hamilton a Mercedes családjának egy másik tagjára, Peter Bonningtonra, azaz Bonóra is kitért, aki a csapathoz érkezése óta a versenymérnöke, sőt voltaképpen attól a pillanattól kezdve vele van, hogy először beleült a Mercedesbe:

„Amikor megérkeztem a csapathoz, az első üléspróbám is Bonóval volt. Szerintem az emberek valószínűleg alábecsülik, hogy mennyire sokáig tart felépíteni egy kapcsolatot, egy barátságot, igazán megismerni egymást és megérteni, hogyan működik a másik fél. Különösen az első évben volt sok bajom az autóval, egy újfajta felfüggesztést használtunk, amilyenhez nem volt szerencsém korábban, és rettenetesen szenvedtem vele, de végül sikerült győznünk” – utalt Hamilton 2013-as magyarországi sikerére, mely az első mercedeses győzelme volt.

mercedes-crew

Háromtized százaléknyi tehetség vagy tízmillió font ér többet?

A Red Bull és a Williams akadémiáját is megjárt egykori botrányhős, a jelenleg a Formula–E-ben szereplő Dan Ticktum arról beszélt a brit Independentnek, hogy szerinte mostani sorozatából jó néhányan inkább megérdemelnék ott a helyet, mint az aktuális F1-es pilóták némelyike. A fiatal versenyző így nyilatkozott az elektromos széria mezőnyéről:

„Szerintem néhány versenyzőt kivéve mindenki könnyedén lehetne az F1-ben is, sőt egyesek voltak is már ott, de tovább kellene maradniuk. Ezen a szinten, mondjuk mindannyian tehetségesebbnek vagyunk a versenyzők 99 százalékánál, de ha valaki felbukkan, és csak 98,7 százaléknál tehetségesebb, de van tízmillió fontja, az bizony sokat segít. És ráadásul valószínűleg többé-kevésbé ugyanolyan jól el tudja végezni a munkáját, mint a srác, aki miatta kitettek.”

„Azt hiszem, a Formula–E azon nagyon kevés kategória egyike, ahol minden versenyzőt igazi profiként megfizetnek, és a tény, hogy mindannyian meg vagyunk fizetve, tulajdonképpen önmagáért beszél” – folytatta Ticktum. „Jó néhány F1-es pilóta van, akinek nem kellene ott lennie szerintem, ahogy itt is vannak olyanok, akiknek ott lenne a helye.”

nio

Alonso összejött Taylor Swifttel?

Erre szakosodott spanyol lapok robbantották a hét bulvárbombáját: a kétszeres világbajnok Fernando Alonso és a 12-szeres Grammy-díjas Taylor Swift között nagyjából egy hete formálódik valami, találkozgatnak egymással, bár ahogy hozzátették, egyelőre semmi komoly nem alakult ki – már csak azért sem, mert mindketten az elmúlt hónapban vetettek véget egy komoly kapcsolatnak. Swift hat évig Joe Alwyn színésszel volt együtt, míg Alonso egy bő éven át egy osztrák kommentátor, Andrea Schlager partnere volt.

taylor-swift

Steiner jóslata: A futamok felén sprint lesz

A 2023-as szezonban már hat nagydíjhétvégén szombati sprintfutamot tartanak – Azerbajdzsán, Ausztria, Belgium, Katar, Texas és Brazília a helyszínek – az előző két év három-három sprintjével szemben. A tendencia pedig az egyre több sprint: ezt fejtegette a Haas csapatfőnöke is.

„Nem tudom, hogy lesz-e minden versenyhétvégén, de talán néhánnyal több lesz, talán a naptár versenyeinek felén lesz sprint. Az F1 promótere tudni fogja, mit tegyen” – mondta a Reutersnek Günther Steiner. A sprintek számának növekedését ő így magyarázta: „Jelen pillanatban nagyobb az igény a versenyekre, mind amennyi hely van. Hogy lehet több futam, több verseny, több küzdelem, ha nem lehet 24-nél több verseny? Egyszerűen a futamok számának duplázásával.”

Megalapították a Frank Williams Akadémiát

Frank Williams Akadémia néven hozott létre a legendás csapatfőnök lánya, Claire Williams egy jótékonysági alapítványt, melynek célja a gerincsérüléssel élők támogatása. A 2021-ben elhunyt Sir Frank Williams élete utolsó 35 évét töltötte kerekesszékhez kötve.

Bár a Williams családnak már nincsen érdekeltsége a Williams istállóban, amelyet 2020-ban adtak el, a csapat is beállt az alapítvány mögé: a megnyitó eseményen részt vett James Vowles csapatfőnök, valamint az igazgatótanácsból Matthew Savage és James Matthews. Az akadémia logója pedig az Azerbajdzsáni Nagydíjon szerepelni fog az FW45-ön.

Silverstone-ban kezdik forgatni Pitt és Hamilton filmjét

A Brad Pitt és Lewis Hamilton nevével fémjelzett, egyelőre cím nélküli produkció különlegessége lesz, hogy a valódi F1 biztosítja a díszletet, a forgatás a nagydíjhétvégéken zajlik majd. Ráadásul a munka rövid időn belül elkezdődik: a sportág elnök-vezérigazgatója, Stefano Domenicali friss megszólalásában Silverstone-t nevezte meg. Egyelőre nem ismert, a brit pályán kívül melyik helyszíneken forog majd a film.

„Ez lesz az első mozifilm, ahol gyakorlatilag a show-n belül lesznek, a versenyhétvégén belül, beférkőznek. Ennek a készítését bizonyos szempontból kontrollálnunk kell, másrészt ez is meg fogja mutatni, hogy a Formula-1 sosem áll le” – beszélt a hollywoodi film különlegességéről a RaceFans.net-en idézett Domenicali.

A Drive to Survive-val kapcsolatos kezdeti kételkedésre hivatkozva az olasz hozzátette: „Amikor elkezdtünk együttműködni a Netflixszel, a közösség azt mondta, az nem a mi helyünk. Most pedig már mind értjük, milyen erő rejlik benne. Ez a film egy újabb módja lesz annak, hogy megmutassuk magunkat.”

Ez lenne Perez legnagyobb erénye?

A különböző minőségekben már több mint húsz éve az F1-hez tartozó Pedro de la Rosa egy podcastben kifejtette azon meggyőződését, hogy Sergio Perezt a jelenlegi szerződése lejártán túl is meg kellene tartania a Red Bullnak, s persze azt is elmondta, miért gondolja így: „Szerintem Checo maradni fog a Red Bullnál, vagy legalábbis maradnia kellene, hiszen az érkezése óta versenyről versenyre erősebb lett.”

„Nem könnyű alkalmazkodni egy nagy csapathoz vagy az autójukhoz, különösen a megújult Formula–1 esetében, és csak nagyon kevés pilóta van, aki egyből teljesíteni tud és alkalmazkodni az autóhoz, ha egy új járműbe tudják. A legtöbb versenyzőnek arra van szüksége, hogy az autó igazodjon hozzá, és szerintem Checo egy példája annak, hogy mennyire jól tudta az autót a vezetési stílusához igazítani.”

perez-2022

Steiner szórakoztatónak találta ’21 Abu Dhabit

A világszerte ma megjelent Surviving to Drive című könyvében a Haas csapatfőnöke, Günther Steiner sok más érdekes téma mellett az F1 közvéleményét a mai napig rettenetesen megosztó 2021-es Abu Dhabi Nagydíjról is írt, s felemlegette, hogy mennyire zavarta akkoriban, hogy folyamatosan erről a helyzetről kérdezgették, miközben a prioritás számára „egy orosz volt, aki nem ért célba” – utalva ezzel a csapat akkori versenyzőjére, Nikita Mazepinre.

„Ha lenne egy dollárom minden ember után, aki hat nap alatt kikérte a véleményemet arról, ami Lewis és Max között történt Abu Dhabiban, megszerezhetném belőle Adrian Newey-t. Amúgy nem tenném, túl izgalmas ő a számomra. A verseny után pár napra meglátogattam az édesanyámat, és a városban mindenki a véleményemet akartam tudni” – írja Steiner, aki röviden felidézte az esetet:

„Hogy mit gondolok? Tény, hogy nagyon zavarba ejtő volt. Emlékszem, hogy a bokszfalon ültem, hallgattam a versenyigazgató utasításait, és arra gondoltam, hogy mi a fene történik itt? Akkoriban még nem állt össze a kép, persze nem is volt birtokomban az összes tény. Mindenesetre nagyon szórakoztató volt, Toto majdnem kapott egy kicseszett szívrohamot.”

verstappen-hamilton-2021

Marko segítette a Mercedeshez Hamiltont: hiba volt

Megesik az ember életében, hogy kitalálja a legnagyobb mestercselt, és végül fordítva sül el a fegyver – így járt Helmut Marko annak idején, még 2012-ben, amit most meg is osztott a Sport Bild hasábjain. Mint kiderült, az osztrák gurunak volt némi szerepe abban, hogy Niki Lauda megkörnyékezte Lewis Hamiltont, és az akkor még „csak” egyszeres világbajnokot végül át is csábította a Mercedeshez:

„Adtam neki némi információt arról, hogy Lewis elérhető lehet. Persze nem önzetlenségből tettem” – nyilatkozta Marko. „Abban az időben azt gondoltuk, hogy Lewis kisebb veszélyt jelent ránk a Mercedesnél, mint a McLarennél, ahol akkor vezetett. Visszatekintve teljesen rosszul ítéltem meg a helyzetet, bár azt akkoriban nem lehetett előre látni, a mai tudásommal viszont biztos, hogy nem tettem volna így!”

marko-2023

Le Mans-győztes került fontos pozícióba a McLarennél

Új pilótaprogramot hoz létre a McLaren: az istálló eddig is támogatott fiatalokat, hiszen Lando Norris saját nevelés, a jövőben azonban ezt strukturáltabban teszik. A csapat bejelentése alapján gokartos szinttől fogva pártfogolnak tehetségeket, de nem csupán fiatal versenyzők, hanem tapasztalt hivatásos pilóták is bekerülhetnek a programba. A tagok számára nem csupán az F1-es istálló, hanem az IndyCar- és Formula-E-részleg is perspektívát jelenthet.

A program Alex Palou (a McLaren tartalékpilótája), Pato O’Ward (a McLaren IndyCar-versenyzője) és Ugo Ugochukwu (Formula-4) triójával indul. Ezen a fronton gyakorlatilag semmi sem történt, hiszen a három pilóta eddig is a McLaren-kötelékbe tartozott.

Új szerzemény viszont a pilótaprogram igazgatója, Emanuele Pirro: a Benetton és Scuderia egykori F1-es versenyzője, a Le Mans-i 24 órás ötszörös győztese egykor négy éven át McLaren-tesztpilóta is volt, így újra csatlakozik egykori csapatához. Emellett nagydíjakon visszatérő steward, az FIA több bizottságának tagja és az olasz gokartszövetség elnöke is, azaz szerteágazó tapasztalta van, amit a McLarennél hasznosíthat.

A Nordschleifére viszi a Red Bullt Ricciardo

A harmadik versenyző státuszában korábbi csapatához visszatérő Daniel Ricciardo nem köteles elutazni minden nagydíjhétvégére, viszont a Red Bull több bemutatón számít szolgálataira, így kamatoztatva az ausztrál marketingértékét. Ezek közül az első ismert esemény az NLS szériába tartozó nürburgingi 12 órás versenyen tartott demó lesz.

Ricciardo szeptember 9-én viszi pályára a Red Bull autóját – egyelőre nincs megnevezve, melyik korábbi modellt, de minden bizonnyal a 2011-es RB7-est, amellyel Liam Lawson Bathurstben körözött februárban. Red Bull Formula Nürburgring néven egy egész bemutatósorozat várható különböző versenygépekkel, a rendezvény plakátján egy 70-es évekbeli Ferrari is feltűnik.

A Nordschleifén utoljára 1976-ban tartottak Német Nagydíjat, Formula-1-es autó pedig tíz éve járt a pályán: 2013-ban Michael Schumacher bemutatózott a Mercedesszel, 2007-ben Nick Heidfeld a BMW-Sauberrel.

„Az F1-nek csak a show kell, ezért rossz gumit akar, de mi olyat nem tudunk csinálni” – ezért nem jön a Michelin

Várja a jelentkezőket a gumibeszállítói posztra a 2025-től tartó időszakra a Nemzetközi Automobil Szövetség: egyelőre a Pirelli és talán a Bridgestone érdeklődik, a Michelin viszont a jelek szerint nem szeretne beszállni a Formula-1-es projektbe. 

„Először is emlékeztetünk kell magunkat arra, hogy miért versenyzünk: nem a show érdekel, hanem a technológia. Az első ok az, hogy így lehet a leggyorsabban élőben tesztelni bizonyos technológiákat. Az F1-gyel régóta egyezkedünk, de nem értünk egyet: ők azt mondják, hogy a show miatt olyan gumik kellenek, amik tönkreteszik magukat. És szerintem mi nem tudjuk, hogy ezt hogyan kell csinálni” – szúrt oda keményen Florent Menegaux, a Michelin vezérigazgatója.

f1-michelin

fotó: dppi

„Megcsinálom akkor is, ha börtönbe kerülök” – mondta Hamilton

A 2021-es Katari Nagydíj kapcsán idézte fel gondolatait Lewis Hamilton: a brit pilóta legszebb mercedeses pillanatairól beszélt, és ezek között került elő ez a futam is. Mint mondta, rengeteg emberi jogi probléma van abban a térségben, a nők vagy éppen az LMBTQ-közösségi tagjai is sokat szenvednek emiatt, így ő kötelességének érezte, hogy azon a hétvégén szivárványos sisakban versenyezzen, hozzátéve hogy emiatt még fontosabban érezte a futamgyőzelmet, hiszen tudta, hogy akkor kerül ez igazán középpontba.

„Azt mondtam, hogy ezt most megcsinálom akkor is, ha börtönbe kerülök, nem érdekel, hogy mit fognak tenni, de ki fogok állni valamiért, amiben hiszek, akkor is, ha az megöl. Tudom, hogy őrülten hangzik, de ezt meg kellett mutatnom az embereknek, hogy beszédtéma legyen, beszéljenek róla, és változás legyen” – mondta a videóban Hamilton.

f1-hamilton-mercedes-quatar

fotó: Mercedes

Jogi lépéseket tesz Schumacher családja a botrányt kavaró német lap ellen – már nem először

Ahogy arról beszámoltunk, a német Die Aktuelle bulvárlap szerkesztősége címlapsztoriként közölt egy „exkluzív” interjút a 2013-ban síbalesetet szenvedett Michael Schumacherrel. „Az első interjú”, „világszenzáció” – ilyen hangzatos címekkel harangozták be az interjút. „Az életem teljesen megváltozott” – olvasható a belső oldalakon az idézőjeles főcím. Bár vannak célzások (például a címlapon a „megtévesztően valódinak tűnik”), csak a szerző nélküli cikk végén árulják el, az interjút teljes hosszában a mesterséges intelligencia generálta.

A Schumacher család a síbaleset óta teljes titoktartással védi az újságíróktól a hétszeres F1-es világbajnokot, az ESPN kérdésére pedig a jogi képviselőjül meg is erősítette: nem hagyján annyiban a botrányt kiváltó cikket, és jogi lépéseket tesznek az ügyben. 

A lapnak egyébként volt már hasonló sztorija Schumacherékkel: 2014-ben egy olyan képet közölt az expilótáról és feleségéről, amelyre azt írta, hogy Felébredt, pedig a cikk csak olyan emberekről szólt, akik felébredtek a kómából. Korábban pereskedésig fajult a felek között egy másik ügy, amikor Corinna Schumacherről Új szerelem címmel jelentettek meg cikket, ami szintén meglehetősen félrevezetőnek bizonyult, hiszen a pár lányáról, Gináról szólt.

f1-schumacher

fotó: dppi

Videó: Így zárkózott fel Perez az ötödik helyig Ausztráliában

Sergio Perez számára rögtön véget is ért az időmérő edzés, amint elkezdődött Melbourne-ben, azonban a mexikói versenyző az ötödik helyig tudott felzárkózni az Ausztrál Nagydíjon. Lássuk, miként sikerült ez neki! A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Hamilton felidézte legcsodásabb pillanatait a Mercedesszel

Idén már tíz éve, hogy Lewis Hamilton a Mercedes versenyzője lett, ennek alkalmából pedig felidézett néhány igazán emlékezetes pillanatot a hétszeres világbajnok.

Hamilton: Apám is azt mondta, maradjak a McLarennél

Idén van tíz éve, hogy Lewis Hamilton teljesítette első idényét a Mercedesnél, miután 2012 végén elhagyta a McLarent. A brit a Mercedes ennek apropóján készített videójában elevenítette fel a kezdeteket és azt, hogy mennyien ellenezték akkoriban az átigazolását:

„Emlékszem az első versenyre, emlékszem a döntésre, hogy csatlakozzak ehhez a csapathoz. Nem hagytam senkinek, hogy befolyásoljon a döntésemben. Teljes mértékben a saját megítélésem alapján akartam ezt meghozni, ráhatás nélkül. Sokan mondták azt, hogy a McLarennél kellene maradnom. Apám is azt mondta, hogy maradjak, ahogy sokan mások is. De valami belül azt súgta nekem, hogy ez volt a megfelelő számomra. Megérkeztem a csapathoz, teljesítettem az első üléspróbámat Bonóval. Az emberek alábecsülik, milyen sokáig tart megérteni egymást, kiépíteni egy barátságot.”

Hamilton hozzátette: az első évben nagyon szenvedett a Mercedes által használt felfüggesztéssel, a Magyar Nagydíjon aratott győzelme viszont igazolta, hogy jó irányba lépett. A többi pedig már történelem: 2014 és 2020 között összesen hat vb-címet szerzett Hamilton a Mercedesszel, és statisztikailag minden idők legsikeresebb F1-es versenyzőjévé vált.

f1-hamilton-mclaren-2012

Ezzel a McLaren-festéssel vonul vissza az Indy 500-on a brazil legenda

A múlt héten már bemutatta a McLaren, hogy milyen különböző egyedi dizájnú autókkal áll majd rajthoz az indianapolisi 500 mérföldes viadalon az Alexander Rossi, Pato O’Ward, Felix Rosenqvist hármas. Viszont az Arrow McLaren indít egy negyedik autót is a május végi legendás viadalon, amelybe a most már tényleg visszavonuló korábbi IndyCar-bajnok és Indy 500-győztes Tony Kanaan fog beülni.

A brazil pilóta versenygépének dizájnjáról most rántotta le a leplet az istálló: a 66-os rajtszámú autó fekete-narancsban fog pompázni, amelyen a narancs részek a videó tanúsága szerint a tripla koronába számító versenyeken (az Indy 500 mellett az F1-es Monacói Nagydíj és a Le Mans-i 24 óráson) aratott McLaren-diadalok előtt tisztelgő csillagokra utalnak.

Ezt hívják sportszerűségnek: dicséretes döntést hozott a Toyota

A csütörtökön rajtoló Horvát Ralin a három helyett csak két autót nevez a csapatába a Hyundai, senkit nem ültet be az alakulat a múlt héten teszt közben elhunyt Craig Breen autójába. Ezért a Toyota hozott egy rendkívül sportszerű döntést: az egyetlen komoly riválissal szemben nem szeretnének ilyen módon előnybe került, így Jari-Matti Latvala is csak két autót nevez a konstruktőri versenybe. Sebastien Ogier és Kalle Rovanpera szerezhet pontokat, míg Elfyn Evans és Takamoto Katsuta eredménye ezúttal csak az egyéni bajnokságban számít.

Az M-Sport eleve két autóval áll rajthoz, a brit csapatnak nem kellett ilyen jellegű döntést hozni.

wrc-toyota-rovanpera

fotó: dppi