Annál is inkább falsnak tűnik a pályaautós infó, hogy a B3R szabad ülése már elkelt: Bús Edina mellett Fekete Dominik indul az Európa-kupában.
A 2015-ös Ralikrossz Országos Bajnokság e hét végén veszi kezdetét. A helyszín a most debütáló Slovakiaring, de nem csak ez teszi különlegessé a szezonnyitót, hanem minden idők egyik legszínesebb ob-mezőnye is.
Tovább gyarapodik a hazai ralikrossz családja, hiszen a 2015-ös szezon első versenyén még a tavaly megszokott nevezői létszámot is sikerült túlszárnyalni. Ráadásul, nyugodtan kijelenthetjük, hogy minőségi gyarapodásról beszélünk, hiszen többek között az elmúlt évek nemzetközi szinten egyik legsikeresebb magyar autóversenyzője, Kiss Pál Tams is visszatér a ralikrosszba.
A visszatérés szót Tamás korábbi egyéves, 2007-es ralikrossz ob-s kalandja indokolja, akkor a divízió 5-ben állt rajthoz egy elsőkerék-meghajtású Toyota Corollával, amellyel bátyja, Ifj. Kiss László az előző évben bajnok lett ugyanitt. Tamásnak az év végi 6. helyet sikerült megszereznie újoncként, de akárkit kérdezünk akkori szerepléséről, mindenki úgy emlékszik rá, hogy rögtön az első pillanattól kezdve megcsillantotta tehetségét ebben a sportágban is. Greinbachban egy győzelmet is szerzett, míg Fuglauban harmadik lett, erről egy belsőkamerás felvétel is kering az interneten, íme:
Hogy teljes legyen a kép, azt is meg kell említenünk, hogy 2007-ben Kiss Pál Tamás párhuzamosan a gokart ob futamain is indult, és a prioritást egyértelműen ez jelentette számára, hiszen már ekkor formulaautós álmokat dédelgetett magában. Abban az évben bajnok is lett a gokart ob Rotax Max kategóriájában, majd az év végén a világbajnokságon is képviselte hazánkat, ahol 7. lett. A ralikrossz tehát akkor csupán egy kis kitérőt, egy kis plusz tapasztalatszerzési lehetőséget jelentett számára, és inkább bátyja fertőzte meg ezen sportág szeretetével.
Ifj. Kiss László a 2006-os év divízió 5-ös bajnoki címe után 2008-ban a divízió 1-ben is bajnok lett, ami azért nagy szó, mert az elmúlt tíz évben ő volt az egyetlen, aki le tudta győzni egy bajnoki címért folyó küzdelemben Harsányi Zoltán és a Mitsubishi Lancer Evo V-ös párosát. Mindez azért is rendkívül izgalmas, mert Harsányi és a sokat látott Evo V. a mostani slovakiaringi versenyen is ott lesz a mezőnyben, csak épp ezúttal már nem Ifj. Kiss László, hanem öccse, Kiss Pál Tamás próbálja majd legyőzni őt, mégpedig egy Skoda Fabia Mk2-es volánjánál. A hivatalos bejelentés a részletekkel holnapra várható a pilótától, mi most csak arra szorítkozunk, amit a nevezési listán mindenki más is láthat. További részletekért tehát a napokban érdemes lesz figyelemmel kísérni Kiss Pál Tamás hivatalos médiacsatornáit.
További érdekesség, hogy Tamás egy korábbi gokartos csapattársa (2007-ben versenyeztek mindketten a Dabasi Technikai Sport Egyesületben), Wieszt Jankó is a ralikrossz ob SuperCars kategóriájának mezőnyét erősíti, így a két fiatal hosszú évek után újra összetalálkozik, igaz, már egy teljesen másik közegben és ellenfélként, még ha a baráti viszony máig meg is maradt köztük. Wiesztnek ez lesz a második idénye a ralikrosszban, ő idén már a Peter Ramlertől megvásárolt SEAT Leonnal próbál harcba szállni a legjobbakkal.
A már említett kilencszeres magyar bajnok Harsányi mellett szintén ott lesz a mezőnyben a nyolcszoros bajnok Kotán Péter, továbbá a háromszoros autókrossz Európa-bajnok Kárai Tamás is. Utóbbi pilóta a hírek szerint idén már teljes szezont fut a ralikrossz ob-n, így a bajnoki cím egyik fő várományosának tekinthető, még ha új Audija a szezonrajtra nem is készült el, így egyelőre a jól bevált Skodával áll rajthoz.
A SuperCars slovakiaringi mezőnye összesen 18 főt számlál (a terepraliban quaddal bajnok Hangodi Zoltán, továbbá Simon és Vass Zoltán is ott lesznek még), ami kiemelkedően magas szám. Ha pedig az indulók névsorát nézzük, nyugodtan kijelenthetjük, hogy idén könnyen a ralikrossz újkori fénykorában találhatjuk magunkat, és csuda dolgokat láthatunk majd a pályán, ezért érdemes lesz nyitott szemmel járnia mindenkinek.
A mennyiségi és minőségi növekedés a Super1600-ban is tetten érhető, hiszen a Slovakiaringen ebben a kategóriában 12 versenyző feszül majd egymásnak, ebből tízen honfitársaink. Luigi, Marton Gergely, Bánkuti Gábor, Végh Szabolcs és Kovács Marcell mind-mind bajnokok korábbról, melléjük csatlakozik az utóbbi években a raliban vitézkedő Szíjj Zsolt és Szecsődi Norbert, a SuperCars-ból „lejjebb lépő”, új kihívásokat kereső Mózer Attila, a rutinos Ujházi Béla és az újonc Gerencsér Dávid. Ez minden idők egyik, ha nem a legerősebb Super1600-as ob-mezőnye.
Idén újdonság lesz, hogy a SuperNational mostantól SuperTouringCars néven fut, és szétbontották két kategóriára: a kétezer köbcenti alatti, illetve feletti autóknak is külön elődöntőket és döntőt rendeznek. A -2000-es kategóriában Luigi ezúttal egy Ford Pumával próbálja meg letaszítani a trónról a korábbi Európa-bajnok Roman Castoralt, de a fiatalokra is figyelniük kell, hiszen a Junior Kupa 2012-es, a Magyar Kupa 2014-es bajnoka, Góth Viktor idén már ebben a kategóriában indul, és ott lesz Csirmaz Brúnó is egy Honda Civickel, ő Luigihoz hasonlóan két kategóriában indul, hiszen a Magyar Kupa mezőnyében is feltűnik majd.
A legjobban a kategória hengerűrtartalom szerinti különbontásának talán Peitler Zsolt örülhet, hiszen bár az ifjú BMW-s tehetségnek a +2000-es divízióban is rengeteg erős külföldi és magyar versenyző ellen kell bizonyítania, ám a szinte legyőzhetetlen Castoraltól idénre megszabadult, így jelentősen megnövekedhetnek esélyei a bajnoki címre. Kap viszont egy új nagy ellenfelet Bánkuti Gábor személyében, aki a Slovakiaringen három (!) kategóriában is rajthoz áll: a Super1600-ban a Peugeot 206-ossal, az STC +2000-ben a 306 Maxival indul harcba, míg a Swift Kupa keretében egy kis Suzukiba is beül a verseny kedvéért.
A Magyar Kupa mezőnyének létszámára sem lehet panasz, idén is rengetegen szállnak harcba a bajnoki címért, míg az Astra Kupa elindulása abszolút új színt csempészik bele a sportágba. E géposztály és a Swift Kupa mezőnye az előfutamok során még együtt fut majd a Magyar Kupa többi indulójával, az elődöntőket és a döntőt viszont már külön rendezik meg számukra.
Apropó, fontos változás a versenyek lebonyolítását illetően, hogy idéntől az ob-n is bevezetik az FIA Ralikrossz Világbajnokságon használt rendszert, melynek értelmében már az előfutamok összesített eredményei alapján bajnoki pontokat osztanak a legjobbaknak (1-től 16-ig), majd a korábban megszokott C, B, A-döntők helyett az elődöntők (legjobb 12), illetve a döntők (legjobb 6) következnek majd.
A slovakiaringi verseny nemcsak a magyar ob, de az FIA Közép-Európai Zóna Bajnokság, valamint az osztrák, a cseh és a szlovák nemzeti ralikrossz bajnokság nyitófordulóját is jelenti majd. Egyben – a tavalyi próbaverseny után – ez lesz az első éles ralikrossz-verseny, amelyet a Dunaszerdahely közelében található komplexumban rendeznek.
Előzetes időterv | ||
Szombat (március 21.) | ||
11:00 | Első szabadedzés | 4 kör |
12:45 | Második szabadedzés | 4 kör |
14:30 | Első előfutam | 4 kör |
16:30 | Második előfutam | 4 kör |
Vasárnap (március 22.) | ||
8:00 | Harmadik előfutam | 4 kör |
10:00 | Negyedik előfutam | 4 kör |
11:50 | Versenyzők bemutatása | |
12:15 | Elődöntők | 5 kör |
14:30 | Döntők | 5 kör |
16:30 | Hivatalos díjkiosztó |
A nem hivatalos nevezési lista: