DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 5. péntek
Motor

„Nem fair, hogy büntetnek azért, mert könnyű és alacsony vagyok” – Bautista-exkluzív

Az előnyeit elvették, a hátrányait felnagyították: elmagyarázta a spanyol, miért érzi igazságtalannak a WSBK súlyszabályát. A kétszeres világbajnokkal készült exkluzív interjúnk első része.

Alvaro Bautista kétségkívül a Superbike-világbajnokság jelenlegi legnagyobb sztárjai közé tartozik, ez érződött a hétvégén a Balaton Park Circuiten is, ahol az egyik legkomolyabb biztatást kapta például a Paddock Show során.

Nem meglepő ez persze, a spanyol már a MotoGP-paddockban is eredményes versenyző volt: 2006-ban – azaz egy évvel Talmácsi Gábor előtt – világbajnok lett a 125 köbcentis géposztályban, később a 250-esek között is harcolt a címért, a királykategóriában pedig ugyan nyernie nem sikerült, de megfordult a Suzukinál, az akkor még Hondával versenyző Gresininél, az Apriliánál és ült szatellit Ducatin is, bezsebelve néhány dobogós helyezést.

Karrierje csúcsára azonban akkor ért fel, amikor átigazolt a WSBK-ba: 2019-ben még alulmaradt a szenzációs idénykezdet (zsinórban 11 győzelmet aratott) után Jonathan Rea-vel szemben, de aztán kétévnyi hondás kitérő után 2022-re visszatért a Ducatihoz, amellyel már megnyerte a címet, óriási csatát vívva Rea-val és Toprak Razgatliogluval. 2023-ban pedig meg is védte a titulusát a spanyol.

2024-re azonban minden megváltozott. A Superbike-vb ugyanis módosított a súlyszabályán: immáron kombinált minimumsúlyt néznek, nem csak a motorokét, a versenyzők esetén pedig bevezették, hogy aki könnyebb a referenciaértékként meghatározott 80 kilogrammnál, annak a különbözet felét (azaz pl. egy 70 kilós motoros esetén 5 kg-ot) ballasztként fel kell pakolni a motorra.

Bautista egyértelműen a mezőny legkönnyebb és legkisebb növésű versenyzője, aki az elmúlt másfél évad során számos alkalommal kritizálta a szabályt, amely visszavetette a teljesítményét. A magyarországi WSBK-forduló csütörtöki napján, a Balaton Park Circuiten volt lehetőségünk exkluzív interjút készíteni a 40 éves motorossal, aki magától is a szabályra terelte a szót: érezhetően tényleg unfairnek érzi az előírást, és hosszasan elmagyarázta, miért is igazságtalan vele szemben a szabályozás.

 

- Először is: üdv Magyarországon! Jártál már nálunk? Mik az első benyomásaid?

- Igen-igen! Versenyeztem itt 2002-ben, a Hungaroringen, a 125 köbcentis Európa-bajnokságon. Úgyhogy nagyon-nagyon-nagyon rég volt már ez! Abban az évben versenyeztem először Spanyolországon kívül, nemzetközi porondon, ezért emlékszem rá ennyire.

Nyilván nem sok helyet látogattam meg, de érezhető, hogy komoly szenvedély van itt a motorversenyzés iránt, nagyon keményen küzdöttek azért, hogy legyen itt fordulója a Superbike-világbajnokságnak és a MotoGP-nek is. Mindig jó az ilyen támogatás egy ország részéről.

bautista-3



- Beszéljünk a szezonod eddigi alakulásáról. Jelenleg az összetett harmadik helyéért vagy versenyben – hogyan értékelnéd eddig az idényedet?

- Úgy gondolom, jelenleg valóban a harmadik helyért vagyunk harcban, ugyanakkor szerintem rengeteg pontot veszítettünk olyan problémák miatt, amelyek az irányításomon kívül estek. Volt néhány koccanásom más versenyzőkkel, akik kilöktek, és emiatt sok pontot buktam. De a valóság az, hogy a jelenlegi helyzetben, amit az engem érintő súlyszabályt teremt, úgy érzem, én vagyok a harmadik legjobb motoros a pályán.

Nyilván szeretném, ha mindenki egyenlő feltételekkel mehetne a motorját illetően, mert úgy érzem, hogy ha mindenki egyenlő lenne ilyen téren, akkor harcolhatnék Toprakkal és Nicolóval. Mert ha megnézzük, sok nehézségem van a versenyek első fázisában, de aztán a futam közepétől mindig tudok olyan gyors lenni, mint ők, vagy akár még gyorsabb.

Szóval szerintem egyenlő feltételek mellett nem is a teljesítményem javulna, de az eredmények jobbak lennének, mivel elégedett vagyok magammal és a csapattal végzett munkával, hiszen kihozzuk a helyzetből a maximumot. De ez nem elegendő, mert nem ugyanolyanok számunkra a feltételek, mint a többieknek. Úgyhogy elégedett vagyok a teljesítményünkkel, az eredményekkel viszont nem.

 

- Térjünk rá akkor erre a súlyszabályra! Nemrég egy hosszú üzenetet posztoltál erről a közösségi oldaladon: azért érzed igazságtalannak a szabályt, mert csak előnynek tekinti, ha egy versenyző könnyebb, miközben nem veszi figyelembe a hátrányait? Feltételezem, a gumik felmelegítésénél ez például nehézség…

- Igen, pontosan! Ha könnyű és alacsony vagy, az sok pozitívummal jár, ugyanakkor sok negatívummal is. Ezzel a szabállyal egyszerűen elvették az esetleges előnyeimet, viszont felnagyították a hátrányokat. Az egyik ilyen valóban a gumimelegítés, de számomra jelentősebb a motor mozgatása. A testemmel kell mozgatnom a motort, fékeznem kell, irányt kell váltanom, szóval már az extra súly nélküli standard motorokkal is szenvedtem korábban.

bautista-4

Ha megnézzük az összes versenyemet, csak néhányszor fordult elő, hogy már az első köröktől kezdve keményen húzni tudtam a gázt és esetleg el tudtam lógni. De egy normál futamon általában az elején Jonathannal és Toprakkal harcoltam, aztán a táv felétől kicsit jobban tudtam menni és ki tudtam alakítani különbséget, mivel számomra olyankor könnyebb kicsit a motorozás.

Az első körökben hiába adok bele tízes skálán tízest, a megtankolt motor ötös szintre képes, később viszont én ugyanúgy tízest nyújtok, de a motor már nyolcast. De úgy gondolom, ezekkel a motorokkal nagyobb hátrány, ha alacsony és könnyű vagy, hiszen ezek a gépek eleve 12 kilogrammal nehezebbek a MotoGP-motoroknál. Amikor először átjöttem ebbe a kategóriába, éreztem, hogy nagyobb gondot jelent a motor mozgatása, mint a MotoGP-ben.

De alkalmazkodtunk, viszont ha még újabb hat és fél kilót kell felrakni a motorra, az még nehezebbé tesz mindent… Szóval emiatt amellett, hogy elvették az előnyömet, a hátrányom nem maradt ugyanakkora, hanem még meg is növelték azt, mivel több erőfeszítést kell tennem a motor mozgatásáért. Úgyhogy ez nem fair.

És azért sem igazságos, mert jelenleg nincs csapatom a következő évre, és nehezen szerződtet bárki egy könnyű motorost, hiszen plusz súlyt kell felrakni a motorokra. Adott egy jó egyensúly egy motornál, de ha felraksz rá plusz hat-hét kilót, az az egészet megváltoztatja, többet kell dolgoznod azért, hogy megtaláld a megfelelő balanszot.

 

- És ez még úgy is igaz, hogy bárhova tehetitek a súlyt a motoron.

- Így van. Kipróbáltunk számos megoldást, de… de ez a plusz tömeg fix a motoron. Nem olyan, mintha én lennék hat kilogrammal nehezebb, és akkor ahogy mozgok a motoron, az is mozog velem a kanyarokban, fékezés közben, kigyorsításon. Itt rögzített ez a hat kilogramm, nem tudom használni a motor mozgatására, egyszerűen csak plusz súly.

bautista-5

- Nyilván te vagy a leghangosabb kritikusa ennek a témának, de tudsz más versenyzőről is, aki szintén elégedetlen a helyzettel?

- Azt hiszem, van néhány versenyző, akinek egy vagy fél kilót kell hozzáadniuk. Ez mindig büntetést jelent, de nem olyan, mintha hat kilót kellene felpakolni a motorra. De minden esetben igazságtalan ez, hiszen a fizikumod adott: nem én választottam azt, hogy alacsony legyek. Így születtem, így éltem, nem az én hibám. Szerintem nem fair, hogy büntetnek amiatt, mert alacsony vagy. A jövőben pedig ez a bajnokság majd csak nagynövésű versenyzőknek lesz megfelelő? Hiszen egyetlen gyártó sem akar majd könnyű versenyzőt igazolni, mivel büntetik őket az extra súllyal.

 

- Magyarán jobban preferálnád, ha visszatérnének a korábbi szabályhoz, ahol csak a motornak volt megszabott minimumtömege.

- Igen-igen, pontosan. Szerintem az igazságosabb. Mindenkinek egyforma lenne a motornál a minimumsúly, aztán vagy megvan a képességed, hogy gyorsabb legyél, vagy nincs. De akkor legalább mindenki azonos feltételekkel indulna.

És szerintem az én győzelmeimnek nem az volt az oka, hogy könnyű voltam. Keményen edzem otthon, mindig próbáltam fejleszteni magamon, és megvannak a képességeim ahhoz, hogyan kell motorozni. 2006-ban megnyertem a 125 köbcentis világbajnokságot, a 250-esek között is a vb-címért harcoltam, a MotoGP-ben dobogós helyezéseket értem el szatellit motorokkal… Szóval nem olyan versenyző vagyok, aki a semmiből jött ide, és bumm, hirtelen nyertem. Megvannak a képességeim, és nem fair, hogy mindenki azt mondja, hogy a súly miatt volt ez. Nem igazságos.

A Bautistával készült exkluzív interjúnk második részével, amelyben a szerződése és a jövője körüli bizonytalan helyzetről, valamint pályafutása fénypontjairól is beszélt, csütörtökön jelentkezünk majd. A Balaton Park-i Superbike-vb-hétvége tapasztalatairól és eseményeiről pedig a Formula Motocast friss adásában beszélgettünk:

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: