Tömegkarambol és Razgatlioglu-fölény
Hiába Sam Lowes pénteki elsősége, a szombat délelőtti Superpole-on már érvényesítette az előzetes papírformát Toprak Razgatlioglu a Balaton Park Circuiten rendezett Superbike-világbajnoki fordulón, hiszen megszerezte az első rajtkockát a BMW-vel, csaknem fél másodpercet kiosztva a Marc VDS szatellit ducatisának. Az első sorba Andrea Locatelli fért még be, a vb-összetettben fő kihívónak Nicolo Bulega ellenben kiszorult onnan a negyedik rajthelyével, míg a fő eseményt Tito Rabat bukása és összetört motorja szállította.
A délutáni első verseny aztán komoly tömegbukással vette kezdetét: Andrea Iannone, Danilo Petrucci, Iker Lecuona, Yari Montella, Remy Gardner, Ryan Vickers és Garrett Gerloff keveredett bele a rajt utáni 2-es kanyarban a balesetbe.
Közülük Lecuona eltörte a bal csuklóját (neki ezzel ugrott a suzukai 8 óráson való szereplése is), Gardnert hátsérülés és agyrázkódás gyanújával szállították kórházba, míg Gerloffot már az általa kilencedik helyen teljesített futam után vitték el hátsérüléssel. A versenyfelügyelők egyébként Iannonét találták felelősnek az incidesért, dupla hosszúkörös büntetést kapott a Team GoEleven olasz motorosa.

Az újraindítást követően Razgatlioglu domináns győzelmet aratott, így ő lett a hazánkba 35 év után visszatérő Superbike-világbajnokság első futamgyőztese a balatonfőkajári pályán! Lowes a második helyről esett el, így a dobogót a két gyári ducatis, Bulega és Alvaro Bautista tette teljessé – ezzel pedig 9 pontra nőtt a BMW-s címvédő előnye olasz üldözőjével szemben.
Kiemelendő még a hatszoros vb-győztes Jonathan Rea dupla esése, illetve a baleset után bokszból induló Petrucci ötödik helyezése (a dobogósok mellett Andrea Locatelli végzett még előtte).
A Superbike-vb szombati futamának végeredménye:
| 1. | RAZGATLIOGLU Toprak | BMW M1000RR | ||
| 2. | BULEGA Nicolo | Ducati Panigale V4R | 3.738 | +3.738 |
| 3. | BAUTISTA Alvaro | Ducati Panigale V4R | 6.002 | +2.264 |
| 4. | LOCATELLI Andrea | Yamaha YZF R1 | 13.993 | +7.991 |
| 5. | PETRUCCI Danilo | Ducati Panigale V4R | 16.174 | +2.181 |
| 6. | LOWES Alex | bimota KB998 Rimini | 16.590 | +0.416 |
| 7. | MONTELLA Yari | Ducati Panigale V4R | 24.048 | +7.458 |
| 8. | VIERGE Xavi | Honda CBR1000 RR-R | 26.675 | +2.627 |
| 9. | GERLOFF Garrett | Kawasaki ZX-10RR | 29.620 | +2.945 |
| 10. | BASSANI Axel | bimota KB998 Rimini | 30.105 | +0.485 |
| 11. | VAN DER MARK Michael | BMW M1000RR | 33.236 | +3.131 |
| 12. | AEGERTER Dominique | Yamaha YZF R1 | 33.767 | +0.531 |
| 13. | IANNONE Andrea | Ducati Panigale V4R | 36.971 | +3.204 |
| 14. | MACKENZIE Tarran | Ducati Panigale V4R | 37.944 | +0.973 |
| 15. | SOFUOGLU Bahattin | Yamaha YZF R1 | 38.243 | +0.299 |
| 16. | RINALDI Michael | Yamaha YZF R1 | 45.308 | +7.065 |
| 17. | RABAT Tito | Honda CBR1000 RR-R | 46.406 | +1.098 |
| 18. | ZAIDI Zaqhwan | Honda CBR1000 RR-R | > 1' | +19.074 |
| REA Jonathan | Yamaha YZF R1 | |||
| LOWES Sam | Ducati Panigale V4R | |||
| LECUONA Iker | Honda CBR1000 RR-R | |||
| VICKERS Ryan | Ducati Panigale V4R | |||
| GARDNER Remy | Yamaha YZF R1 |
Nem a pálya, Iannone volt a tömegbukás felelőse
A bukás kapcsán természetesen ismét előkerült kérdésként, hogy elég biztonságos-e motorversenyzésre a Balaton Park Circuit – különösen azok után, hogy a most csuklósérülést szenvedő Lecuona még pénteken is keményen beleszállt a pályába ilyen szempontból.
A futamot követő sajtóbeszélgetések során több versenyző is kiemelte, hogy nagyon könnyű hibázni az első kanyarban és kanyarkombinációban: a Formula.hu jelenlétében Bulega úgy fogalmazott, hogy „nem szeretné a MotoGP-sek helyében” bevenni majd az 1-es kanyart.
WSBK BALATON PARK İLK YARIŞINDA YÜREKLERİ AĞZIMIZA GETİREN KAZA!
— Diabolica (@Dia8olicaR) July 26, 2025
7 pilot kazaya kar Toprak 2. sırada.pic.twitter.com/tA21yqTlan
Razgatlioglu ugyanakkor a hétvége során már sokadjára hangsúlyozta, hogy élvezi a motorozást a Balaton Park Circuiten, míg Bautista arra utalt, hogy a „pálya adott, a problémát az jelenti, ha egy versenyző hibázik”. Márpedig a balesetben érintett Petrucci szerint pontosan ez történt, a Barni Ducati egykori MotoGP-s versenyzője kőkeményen beleállt Iannonébe:
„Azt hiszem, mindenki látta, hogy dupla hosszúkörös büntetést kapott. És szerintem az, hogy egy olyan versenyzőt, aki miatt hatan buknak, kettőt közülük a kórházba küld, nekem pedig vállfájdalmaim vannak, engednek így újraindulni, az elfogadhatatlan.”
„Szerintem nem jó ez a szabály, úgy gondolom, változtatni kellene rajta, mert olyan, mint egy videójáték: ha elesel az első kanyarban, semmi gond, rámész az opciókra, és újrakezded. De ez nem így működik.”
„Jobb, ha inkább távol marad tőlem” – utalt Iannonére Petrucci. „Nem akarok beszélni vele. Mármint mit tudnék mondani neki? Nem ez az első alkalom, hogy együtt buktunk, és lehet, hogy bocsánatot kér, de aztán idejön az újságírókhoz és majd azt mondja, hogy talán én zártam rá…”

Az olasz ugyanakkor kihangsúlyozta, hogy a pálya nyomvonalának szerinte semmi köze a mostani incidenshez: „Nem. Szerintem ez nem egy nem biztonságos pálya. A probléma az, hogy vannak nem biztonságos versenyzők” – fogalmazott Petrucci, aki később egy ízben azt is mondta, hogy honfitársa „kikapcsolta az agyát”.
A magyar forduló és a Balaton Park Circuit védelmében egyébként Petrucci arról beszélt, hogy olyan helyszínekre kell ellátogatnia a Superbike-vb-nek, ahol szeretnének ilyen versenyt rendezni, míg Bautista a sokat emlegetett lassabb vonalvezetés kapcsán megjegyezte: jó, hogy különböző karakterisztikájú pályákon versenyez a sorozat, és az évek során egyébként is lehet javítani még a kényes pontokon, amelyek nem a nyomvonalat, esetleg a bukóteret érinthetik itt.
Győztek a vb-éllovasok
A betétkategóriák közül a női motoros világbajnokság versenye nyitotta a sort. Az élen kifejezetten mozgalmas négy-öt fős csaták alakultak ki, az utolsó körökre azonban elszakadt Maria Herrera, így az összetettet vezető spanyol nyerte az első vb-futamot a Balaton Park Circuiten. Chloe Jones lett a második, a pole-ból induló Beatriz Neila a harmadik, utóbbinak így kilencről 18 pontra duplázódott a vb-hátránya Herrerával szemben.

A Supersport-világbajnokság első futamán ugyan a rajtot követően Can Öncü vezetett, de végül itt a pontversenyben élen álló motoros, azaz Stefano Manzi diadalmaskodott, ezzel pedig az olasz további öt ponttal növelte az előnyét török ellenfelével szemben. A pódiumot Bo Bendsneyder tette teljessé.
Barta Kristóf: Versenyszimulációként teljesített első futam
A hazai közönség persze a nap záróprogramjára, a Yamaha R3 Blu Cru Világkupa első versenyére (is) fókuszált, hiszen itt állt rajthoz szabadkártyával Barta Kristóf. A 15 éves motoros a 18. helyről indulva két hosszúkörös büntetéssel együtt a 17. pozícióban látta meg a kockás zászlót (a győzelmet amúgy igen szoros befutóban Arai Agaska zsebelte be a bajnoki éllovas Alessandro Di Persio előtt).
„Nem volt annyira fényes a rajtom, el lehetett volna ezt jobban is kapni” – kezdte értékelését a Formula.hu jelenlétében Kristóf. „A féktávon így is el tudtam fordulni 14-15. helyen, de aztán az utolsó kanyarban belehibáztam a váltásba, úgyhogy kicsit lemaradtam az élbolyról.”
„Öt köröm volt letölteni a büntetéseket: a másodikban töltöttem le az elsőt, de még abban a körben visszaelőztem az utolsó előtti helyezettet. Próbáltam lelépni tőle a második büntetésem előtt, amit a negyedik körben töltöttem le. Addigra kissé ellógott az előttem haladó, nehezebb volt őt utolérni, de meg tudtam előzni, és így egy biztos 17. helyen hoztam be a motort.”

Az ifjú tehetség érezte a szintlépést a korábbi bajnokságaihoz képest: „Sokkal komolyabb volt. Az első kanyarhoz érkezve sokat gondolkodtam, hova helyezkedjek, hogy ne legyen baj, ne tudják kiütni az első kerekemet vagy hasonló. De elképesztő, hogy hogyan fordultunk el az 1-es és 2-es kanyarban, mennyire összetömörült a mezőny, mégis mennyire figyeltünk egymásra.”
„Örülök ennek a pozíciónak, sokat tanultam belőle, remélem, holnap jobb lesz és el tudok menni az élbollyal” – tette hozzá Kristóf, aki az előrejelzések ellenére inkább száraz futamot szeretne vasárnapra. Elmondta: a büntetések miatt tesztként, egyfajta versenyszimulációként tekintettek a mai viadalra, amelyen igyekezett 120 százalékot nyújtani.
Azt már mentora, Bódis Richárd tette hozzá, hogy kifejezetten nagy előnye az R3 Világkupának, hogy szombat este minden versenyző egy adatelemző mérnököt kap maga mellé, akivel áttekintik az aznapi telemetriát, ezzel is elősegítve az ifjoncok fejlődését.
Jön az eső és az 1000. WSBK-futam
Vasárnap jön az utolsó versenynap a Balaton Park Circuiten, amely egyfelől az előrejelzések alapján esőt hozhat, másfelől pedig egy történelmi mérföldkövet, hiszen a délelőtti Superpole-futam – ami kvázi a sprint megfelelője itt – a Superbike-világbajnokság történetének 1000. versenye lesz. A teljes vasárnapi menetrend ide kattintva böngészhető.