DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 19. csütörtök
Motor

Bagnaia nagyobb különbséget akar a gyári és szatellit motorok között

Megosztó nyilatkozatot tett a Francia GP után a regnáló MotoGP-világbajnok, akinek nem tetszik a mezőny túlzott kiegyenlítettsége – ki is verte a biztosítékot.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Francesco Bagnaia idén már a harmadik vasárnapi versenyt zárta pont nélkül, jelenleg a sprinteken elért eredményeinek köszönhetően vezeti egyetlen ponttal a vb-tabellát a Le Mans-ban is győzni tudó, tavalyi specifikáció Ducatin ülő VR46-os Marco Bezzecchi előtt. A regnáló világbajnok azok után nullázott a Francia Nagydíjon, hogy Maverick Vinalesszel ütközött.

Amikor az olasz sajtó arról kérdezte, mit lehetne tenni a verseny eleji incidensek elkerülése érdekében, a Ducati gyári motorosa meglepő ötlettel állt elő: szerinte el kellene érnie, hogy újra nagyobb legyen a gyári és a szatellit motorok között a különbség, akárcsak például egy évtizede (annak ellenére, hogy Vinales az Aprilia versenyzőjeként ugyancsak gyári gépen ül).

motogp-bagnaia-bezzecchi



„Egy mögötted haladó versenyző, akiben nincs is meg ehhez a potenciál, egyetlen kör alatt akar megelőzni hat motorost. És ez nem így működik, mivel mindannyian a határon megyünk, a maximum célok lebegnek a szemünk előtt. És ha én a határon fékezek, főleg a verseny első szakaszában, akkor helytelen megpróbálni ezen a limiten túl fékezni” – magyarázta Bagnaia. „Ha megnézzük, az incidensek nagy része a futamok első részében történik, mert rengeteg ott az izgatottság. Gondolkodnunk kell azon, hogyan javíthatnánk ezen a helyzeten, mert ez így nem biztonságos.”

„Az egyik oka szerintem, hogy az elsőtől az utolsó motorig bárki nyerhet. Nincs többé hat-hét tizedmásodperces különbség a gyári és a szatellit motorok között. Az hasznos volt, hogy őszinte legyek, mert például a „Fantasztikus Négyes” (Valentino Rossi, Jorge Lorenzo, Casey Stoner és Dani Pedrosa) is úgy született meg, hogy ők voltak a legerősebbek, de mellette gyári motoron is ültek. A többiek eközben hátrébb voltak, mert nem volt meg bennük a potenciál, de egyúttal nem is kaptak azonos technikai feltételeket.”

„Most viszont már extrém a színvonal. Az aerodinamika révén minden a határon van. Minden motorosnak van esélye a győzelemre. Ma például Augusto Fernandez negyedik lett: egy világbajnokról van szó, de egyszerre egy újoncról is. A tempó nem volt túl gyors Bezzecchiét leszámítva, ő azt a tempót futotta, amire számítottunk. A többiek voltak lassúak, ez pedig együtt tartotta a bolyt. Szóval én szeretném, ha nagyobb lenne a különbség a gyári és a szatellit motorokhoz. Vagy legalább találjunk megoldást arra, hogy elkerüljük ezeket az incidenseket.”

 

Kiverte a biztosítékot Bagnaia

A címvédő olasz szavai gyakorlatilag a MotoGP elmúlt évtizedbeli törekvéseivel megy szembe, hiszen a Dorna és a FIM feltett szándéka volt, hogy sokkal kiegyenlítettebbé váljon a verseny a különböző márkák, valamint a gyártók és a szatellit gépek között: előbbit a kedvezmények rendszerével igyekeztek elérni – szemmel láthatóan sikerrel –, míg utóbbit azzal, hogy a gyártóknak a partnereik felé is jó technikát kellett biztosítaniuk. A csapatokat tömörítő szervezetet, az IRTA-t is vezető Gas Gas Tech3-csapatfőnök, Herve Poncharal be is rágott Bagnaiára:

„Ami igazán meglep, hogy ő is élvezte ennek a rendszernek az előnyeit, hiszen jó teljesítményű motorokat kapott a szatellit Pramac Ducatitól, most meg azt olvasom tőle, hogy jó ötlet lenne kasztrálni a privát csapatok motorjait 6-7 tizedes visszalassítással annak érdekében, hogy a gazdag és erős csapatok jól mulassanak. Még azt is mondta, hogy amikor a Fantasztikus Négyes motorjai felülmúlták a privát gépeket, az egy nagyszerű helyzet volt! Ez ellene megy a munkánknak, amit annak érdekében végeztünk, hogy erős mezőnyünk legyen. Mi, a privát csapatok a Dornával, a FIM-mel és a Gyártók Szövetségével meggyőztük a gyártókat, hogy nagy teljesítményű motorokkal kell ellátniuk a privát istállókat.”

„A Francia Nagydíj első négy helyén szatellit motoros végzett, és mesés azt látni, hogy nyitott a világbajnokság. Bezzecchi, aki egy fiatal motoros egy privát alakulat Ducatiján, egyetlen pontra van Bagnaiától, aki ugyanannak a gyártónak a gyári gépén ül. Ez mindenkinek remek: nagyszerű a sportnak és nekünk, privát csapatoknak is, akik így meg tudjuk győzni a szponzorokat, hogy csatlakozzanak, hiszen azt tudjuk mondani, hogy nemcsak azért vagyunk a mezőnyben, hogy azt feltöltsük, hanem azért, hogy jól is teljesítsünk. Versenyeket nyerhetsz és a címet is célba veheted.”

„Amikor Bagnaia megérkezett a MotoGP-be, örült, hogy jó technikát kapott szatellit versenyzőként és hogy profi motorosként kezelték. Azt gondoltam, hogy regnáló világbajnokként megmondták és megtanították, hogy többször is gondolja át, mielőtt valami hülyeséget mond. És mégis ekkora nonszensz hagyta el a száját! Személy szerint sokkolt, mert ez nem sportszerű megnyilatkozás.”

„A sport egyik alapvető értéke a tisztelet és az igazságosság. És az bizonyos tekintetben tiszteletlenség lenne, ha kasztrálnák és büntetnék a privát gépeket. Még azt is hozzátette, hogy hat-hét tizedet kellene kapnunk – még jó, hogy nem egy másodpercet mondott! És hol lenne a sport ebben az esetben? Mert nemcsak motorokat, hanem embereket is látni akarunk harcolni. Ez tiszteletlenség a VR46-os kollégáival szemben is! Jó lett volna, ha beszél erről Bezzecchivel is…”

 
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: