DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 29. péntek
Motor

Quartararo: Életem legnehezebb feladata lesz nyerni

Esésével a vb-vezetést is bukta a yamahás, Bagnaiát a rajtprobléma sem zavarta meg, Espargaro nem adja fel, Rins a kiszálló csapatnak ajánlotta a győzelmét, Marquez kockáztatott – így értékelték a főszereplők az Ausztrál GP-t.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Ahogy azt Phillip Islandtől már a korábbi években is megszokhattuk, előzésektől hemzsegő futamot hozott a MotoGP Ausztrál Nagydíja, amely egyértelműen a 2022-es idény legjobb versenye volt. Van egy versenyző, aki azonban ezt aligha élvezte: Fabio Quartararo, aki már a futam elején hibázott a 4-es kanyarban és visszaesett majdnem a mezőny végére, majd pedig elcsúszott, így sorozatban a második futamot zárta pont nélkül – ezzel pedig immár a világbajnoki összetett első helyét is elbukta a francia.

„Nem ilyen versenyre számítottam, kemény volt, különösen az első hibám a 4-es kanyarban” – értékelt a regnáló világbajnok a Motorsport.com hasábjain. „Elég jók voltunk, de aztán nehézzé vált a helyzet azzal, hogy a többiek mögé kerültem és meg kellett próbálnunk előzni. A 4-es kanyarnál fékeztem, de ott volt előttem Luca, ezért szélesen kellett fordulnom. Az én hibám volt az a kanyar, és nem volt könnyű utána felzárkózni.”

1-quartararo-hiba



„Igyekeztem óvni a gumikat, de túl keményen mentem be a 2-es kanyarba. Nem volt túl nagy különbség a kanyarsebességben, amikor elestem, viszont az 1-esben sokkal gyorsabb voltam, mint korábban. Most lapoznunk kell és egyetlen dolgunk van: megpróbálni nyerni, ami a legkeményebb feladat lesz a karrieremben. De készen állok harcolni érte.”

Quartararo elismerte, hogy a Yamaha gyenge végsebessége és hátsó tapadása miatt kénytelen a határon motorozni, de a fő gondnak azt tartja, hogy bolyban nem tudnak jól versenyezni az eltérő stílus miatt: „Igen, túlerőltetem a motorozást, de nem ez a probléma. A gond az, hogy teljesen másképp motorozunk, mint a többiek. Ezért amikor egyedül motorozok, mindig látható, hogy erős a tempóm. A verseny viszont mindig nehéz. Szóval szerintem a jövőre nézve olyan motort kell készítenünk, amellyel futamokat lehet nyerni, s nem annyira arra koncentrálni, hogy jó legyen a kanyarsebességünk” – fogalmazott a francia, hozzátéve: szerinte nincs szó olyan mentális széthullásról az esetében, mint 2020-ban, egyszerűen csak a túlerőltetés miatt könnyű hibázni is.

A címvédő hibáját kihasználta Francesco Bagnaia, aki a harmadik helyen futott be, s ezzel a kétpontos hátrányát 14 egységnyi előnnyé fordította két versennyel a vége előtt. Pedig számára sem indult zökkenőmentesen az Ausztrál GP: „A startnál problémáim voltak az első magasságállító eszköz aktiválásával. De csak koncentráltam tovább, nem gondoltam rá, igyekeztem a maximumot nyújtani, és már az első körben visszaértem a harmadik helyre.”

2-bagnaia

„Nagyon elégedett vagyok az eredménnyel, mert nem volt egyszerű a mai futam. Csak igyekeztem tökéletesen kezelni a gumikat. A célom az volt, hogy megnyerjem a versenyt, de amikor láttam a bokszutcai táblámon, hogy Fabio kiesett, akkor úgy voltam vele, hogy oké, tökéletes lenne a győzelem, de ha nem jön össze, az is ugyanolyan jó, aztán meglátjuk, hol leszek a futam végén.”

„Az utolsó hat körben teljesen elhasználtam az első abroncsot, nem számítottam erre: meg is néztem a többiek gumiját, ami még tiszta volt a végén, szóval lehet, hogy kicsit túlerőltettem, nem tudom. De így is elégedettek lehetünk. Tudtuk, hogy ez a pálya kicsit nehezebb lehet számunkra, hiszen a motorunk gyors az egyenesben, de nehéz volt elérni, hogy ugyanúgy kanyarodjon, mint a többi gép. Tudjuk, hogy ez a gyengeségünk, dolgozunk rajta, most pedig jön Malajzia, ami jó lehet számunkra.”

A Ducati versenyzője – aki a szezon felénél, a Német GP után még 91 pontos (!) hátrányban volt Quartararóhoz képest – azt is elmondta, hogy a hajrában úgy volt vele, hogy ha lesz lehetősége, megpróbálja megelőzni Alex Rinst és Marc Marquezt, de nem fog feleslegesen kockáztatni, mert fontosabb volt a célba érés számára. „Megtanultam a leckét” – utalt korábbi hibáira az olasz. Sepangba már úgy érkezik majd meg Bagnaia, hogy akár be is biztosíthatja a vb-címet, de elmondása szerint továbbra sem foglalkozik ezzel, csak a következő versenyre koncentrál és igyekszik okosan versenyezni, ahogy tette az utóbbi nagydíjakon.

3-espargaro

Ami a többi vb-aspiránst illeti: Aleix Espargaro hiába kezdett jól, végül csupán a kilencedik helyen futott be, így az Aprilia motorosa 27 pontos hátrányba került az új éllovassal szemben. „Igazából jól rajtoltam, jól éreztem magam, és úgy éreztem, megvan a tempóm ahhoz, hogy a dobogóért harcoljak. Aztán viszont a futam közepén hirtelen a kipörgésgátló túl sok erőt kezdett visszavágni, így nem tudtam kigyorsítani. Nagyon frusztráló volt, rengeteg időt veszítettem minden kigyorsításon. Próbáltam visszahozni a féktávokon, de képtelenség volt az élbollyal maradni” – mondta el Espargaro, aki szerint ugyanez a hiba jelentkezett csapattársánál, Maverick Vinalesnél is, úgyhogy ki kell vizsgálniuk, mi történt, mert érzése szerint megvolt a tempójuk akár a győzelemhez is, ezt mégsem tudták kiaknázni.

Mindezt pedig még bosszantóbbá tette számára Quartararo kiesése: „Igen, egyértelműen. Hibázott, kiesett, és nem igazán tudtuk ezt kihasználni. Pecco ráadásul dobogóra állt, úgyhogy kicsit messze kerültünk. Még mindig elérhető a cél, de nehezebbé vált” – mondta el az apriliás, aki az esélyekről így nyilatkozott: „Először is, nagyon büszke vagyok rá, hogy úgy érkezem meg az utolsó két versenyre, hogy van még esélyem megnyerni a vb-címet. Ez fantasztikus, hihetetlen. Most már kicsit nehezebb: Pecco és a Ducati formája, valamint az egyfutamnyi hátrány miatt nem lesz könnyű. De bármi megtörténhet, úgyhogy harcolunk tovább.”

3-crash

Matematikailag még a Phillip Islanden ötödik, a pontversenyben negyedik Enea Bastianininek is maradt a végső sikerre, hátránya 42 pont gyári márkatársa mögött. A Gresini Ducati motorosa azok után zárkózott fel az élmezőnyre, hogy a második kör elején aktiválódott a légzsákja, miután volt egy necces megingása az utolsó kanyarból kijövet. A hazaiak ásza, Jack Miller azonban kiszállt a küzdelemből: hiába startolt jól és zárkózott fel a verseny elején, Alex Marquez eltalálta hátulról a 4-es kanyarban (amelyet ironikus módon épp a minap neveztek el Millerről). Marquez hosszúkörös büntetést kapott a történtekért a Malajziai Nagydíjra, az LCR Honda spanyolja nem is tagadta, hogy óriásit hibázott és már a futam alatt elnézést kért Millertől.

Na de mi történt a közvetlen élbolyban? A versenyt Alex Rins nyerte, miután az utolsó körben Marc Marquezzel együtt megelőzték az addig vezető Bagnaiát. A spanyol sikere azt jelenti, hogy a szezon végén távozó – de azért a jövő héten érthetetlen módon még egy privát tesztet beiktató – Suzuki nem zárja győzelem nélkül utolsó MotoGP-s idényét, Rins pedig a csapatának is ajánlotta a diadalt:

„Nem volt könnyű nekünk csapatként úgy, hogy tudtuk, hogy a gyártó nem folytatja jövőre a bajnokságban. Ezért voltak is nem túl jó versenyeink, én több bukásban is érintett voltam, Montmelóban el is törtem a kezem. A kulcs az volt, hogy sosem adtuk fel, sosem dobtuk be a törülközőt. Úgyhogy megérdemeltük ezt a győzelmet. Ez az egész csapatnak szól: azoknak, akiknek már van szerződésük a következő évre, és azoknak is, akiknek még nincs. Ez a siker az övék.”

4-rins-1

Magáról a versenyről így nyilatkozott Rins: „Az elejétől kezdve elég jól éreztem magam, remekül tudtam menedzselni a hátsó gumit. Amikor Pecco vagy az elején Jorge mögött voltam, észleltem, hogy kicsit lassan mennek. Úgyhogy próbáltam az élre kerülni, talán némi előnyt is kimotorozni, miközben vigyázok a hátsó gumira. De az egyenesben megelőztek, ezért úgy döntöttem, hátul maradok és próbálok inkább a verseny végén megérkezni. Tudtam, hogy ha másodikként kezdem meg az utolsó kört, lesz némi esélyem megelőzni Peccót az 1-es és 2-es kanyarok között.”

Természetesen nem mehetünk el szó nélkül Marc Marquez mellett sem, aki a legutóbbi visszatérése óta először állhatott a dobogóra, királykategóriás karrierje során pedig épp ez volt a 100. pódiuma. Mindehhez pedig az is kellett, hogy a Honda tanácsa ellenére úgy döntsön, hogy egyedüliként a mezőnyből a lágy keverékű hátsó gumit rakatja fel a motorjára:

6-marquez

„Sokat jelent ez a dobogó. Azért, hogy fenntartsuk a motivációt, és megmutattuk, hogy a versenyző, aki hat címet nyert a Hondával, még mindig ott van. Ők mindig nagyon hittek bennem. Az én döntésem volt ma, hogy a lágy hátsó gumival menjek. Ők ellenezték, de azt mondtam: ’srácok, vállalom a kockázatot, vállalom a felelősséget’. Mondták, hogy én vagyok az egyetlen a rajtrácson, de nem érdekelt. Ez az egyetlen módja, hogy ezzel a Hondával odaérjünk, mert tudtam, hogy a többi gumival, mi lenne a probléma.”

A repsolos hozzátette: szerinte ha egyforma abronccsal indul, mint a többiek, esélye sem lett volna tartani velük a lépést a futamon. Így viszont a hajrában a győzelemre is volt esélye, de mint mondta, az utolsó körben nem tudott igazán jó támadást indítani Rins ellen: az ominózus 4-es kanyarban nem is akart bevetődéssel próbálkozni, mert épp az öccse hibája mutatott rá, hogy a Hondát nagyon nehéz megfékezni az egyenesben, később pedig már tud jól védekezett a suzukis honfitárs. A második hely azonban így is azt mutatja, hogy Marquez most már tényleg kezdi visszanyerni a régi formáját – és mint ő maga jelezte: ez egyfajta figyelmeztetés is a mezőnynek 2023-ra nézve.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: